Quantcast
m

Zoom har nu över 300 miljoner användare
Videochatt-app har växt i raketfart under pandemin

Sedan pandemins mörker lade sig över världen är det antagligen en hel del av er som har börjat jobba på distans vilket innebär att video-konferensande kanske blivit lite vanligare. Ett av de företag som tjänat på det är det amerikanska företaget Zoom Video Communications och deras videokonferens-app Zoom. Zoom har växt explosionsartat sedan olika pandemi-restriktioner införts runt om i världen och bara de senaste tre veckorna fick appen 50 procent nya användare skriver nyhetsbyrån Reuters. Det innebär att appen nu har över 300 miljoner användare och detta har även avspeglat sig i företagets aktiekurs. Zoom Video Communications gjorde sin börsintroduktion i mars förra året och sedan dess har värdet på en aktie i företaget femdubblats. Zoom har dock dragits med en hel del säkerhetsproblem och många företag har därför förbjudit användandet av appen i sin företagsverksamhet. Det senaste större företaget som förbjudit sina anställda att använda Zoom i jobbsammanhang är den stora tyska bilkoncernen Daimler skriver Reuters. Sedan tidigare har till exempel Tesla, Google, SpaceX, NASA, Taiwan, den amerikanska senaten och Australiens militär förbjudit Zoom för att nämna några. Tumnagel
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Daimler kan börja samarbeta kring förbränningsmotorer
Rimligt med, typ, samma ägare

Volvo gjorde ett smart drag när man för några år sedan mer eller mindre bantade ner sin linje med motorer till en bensinfyra och en dieselfyra. De finns i ett gäng olika versioner, men basen är ändå samma motor. Nu verkar det som att samtal mellan Daimler och Volvo har inletts där man tittar på om man inte skulle göra motorer tillsammans och på så sätt minska utvecklingskostnaderna. Framtiden är ju knappast förbränningsmotorer och tillverkarna har varken pengar eller lust att lägga på dem. Men de kommer att finnas kvar ett bra tag till och behöver ju fortfarande bli effektivare och bättre, så samarbete känns rimligt. Volvos ägare Geely har köpt in sig i Daimler och äger nu 10 procent av bolaget, vilket troligen är en rätt bra anledning till att samtalen började. Volvo har enligt Reuters tidigare sagt att man ska samla utvecklandet av alla motorer inom Geely under en division. Denna ska börja sitt arbete i slutet av mars. Det troliga/rimliga är att även Daimler kommer att bidra och vinna på arbetet i denna division. Om Daimlers hela behov av motorer kommer att fyllas av detta arbete är oklart, men Geely och Volvo lär knappast förlora på arbetet. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Crossovern Denza X kommer som laddhybrid och ren elbil
Designad av Mercedes

Den kinesiska biltillverkaren Denza är ett joint venture mellan BYD och Daimler och tidigare i år visade de upp konceptbilen Concept X. Den har nu mynnat ut i Denza X som är en crossover som kommer både som laddhybrid och som ren elbil. För designen står Mercedes. Bilen mäter 4,89 meter på längden och på insidan ska det få plats upp till sju stycken personer. Även om vi för tillfället inte får några bilder på interiören ska där finnas en helt digital instrumentpanel och pekskärmen på mittkonsolen ska kunna rotera från horisontellt till vertikalt läge. Laddhybriden bjuder på en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 192 hästar parad med dubbla elmotorer - en på framaxeln som ger 150 hästar och en på bakaxeln som ger 245 hästar. Den sammanlagda effekten anges dock till 400 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Elbilen har bara en motor och det är den som är på 245 hästar. Om den driver fram- eller bakhjulen är oklart. På en laddning ska man enligt NEDC kunna ta sig omkring 50 mil. Modellen kommer initialt endast att säljas i Kina. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes har också tagit fram en elsparkcykel
En lite lyxigare tvåhjuling?

Det tyska bilföretaget Daimler hade en hel del att visa upp på bilsalongen i Frankfurt och en av deras lite mindre produktnyheter, om vi talar rent fysiskt, är att deras dotterföretag Mercedes snart kommer att börja sälja eldrivna sparkcyklar. Mercedes har utvecklat en elsparkcykel tillsammans med den schweiziska elsparkcykel-tillverkaren Micro och man planerar att släppa resultatet av deras samarbete någon gång i början av nästa år. I ett pressmeddelande skriver Daimler: "E-scooters have only been allowed on German roads since June, and it is already hard to conceive of a traffic scene without them. These agile, electrically powered scooters are the perfect way to cover short distances quickly and without harming the environment. The new E-Scooter in the Mercedes-Benz EQ brand family was developed in cooperation with the scooter specialist micro, and is specifically designed for the first or last mile, making it the perfect companion for those wanting flexible mobility solutions. Co-branded with micro, the Mercedes star and the EQ logo appear on the handlebar stem as a trademark for Electric Intelligence." Det nämns inget om räckvidd, topphastighet eller pris för Mercedes kommande elsparkcyklar och de enda bilderna man än så länge släppt på sin skapelse är de ni kan se här i artikeln. Mercedes skulle inte bli den första biltillverkaren som släpper en egen elsparkcykel, tidigare har bland annat BMW och Volkswagen gjort samma sak medan Ford köpt upp elsparkcykel-tillverkaren Spin skriver The Verge. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Helt eldrivna AMG-bilar är på gång
Tyst prestanda

Klart att även framtidens elbilar ska bjuda på grym prestanda. Nu bekräftar Daimlers vd Ola Källenius att helt eldrivna AMG-bilar är på väg vid sidan om hybrid-AMG:s. Vad det rör sig om för modell vill han inte gå in på men det skulle kunna handla om det nya konceptet EQS som ska bli verklighet någon gång i framtiden. Den skulle då kunna bjuda på mer än 600 hästar. Det här blir dock inte första gången Mercedes har lanserat en helt eldriven AMG-modell. SLS Electric Drive har fyra stycken elmotorer som tillsammans levererar 750 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. Men den blev aldrig någon hit och det sägs att man inte ens sålde 100 stycken exemplar. Det kan ju i och för sig ha att göra med att den kostade en halv miljon dollar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Daimlers spelutvecklare effektiviserar bilkörningen
Få poäng baserat på hur energisnålt du kör

Under bilsalongen i Frankfurt så berättade den tyska fordonsjätten Daimler lite mer om varför man har anställt spelutvecklare som utvecklar spel vars syfte bland annat är att få Mercedes-ägare att köra mer energieffektivt. Tanken bakom satsningen är att de små minispelen ska göra förarna bättre på att framföra sina fordon energieffektivt. Daimler snackade bland annat om ett spel där förarens mål är att hålla en boll inuti en cirkel, en boll som förflyttar sig om föraren gasar eller bromsar för aggressivt. Daimlers forskningschef Markus Schaefe säger: "We have lots of employees from the gaming industry working on user interfaces. The key task is to bring about a change in consumer behavior." Förutom det så ska det även finnas ett system som kan ge förareren poäng baserat på hur effektivt denne gasar och bromsar i sin nya mercedesbil. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler och Geely investerar i Volocopter
Många som vill haka på framtidens högtflygande transportsätt

Det tyska företaget Volocopter har meddelat att Volvos ägare kinesiska Geely och den tyska fordonsjätten Daimler är några av företagen som hoppat på företagets senaste finansieringsrunda. Det här var företagets fjärde investeringsrunda och man drog sammanlagt in 50 miljoner euro till sin framtida flygtaxi-verksamhet. Volocopter verkar ha planerat att använda en del av dessa pengar för att dra igång en taxi-tjänst med sina drönareliknande skapelser VoloCity i Kina någon gång under de kommande tre åren skriver företaget i ett pressmeddelande. Volovcopter har tidigare fått tillstånd att testflyga VoloCity i bland annat Dubai, Singapore och Helsingfors. Även i de städerna planerar man att dra igång någon slags flygtaxi-verksamhet de kommande åren. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler blir ännu mera kinesiskt
BAIC köper 5 procent av den tyska fordonsjätten

Förra året köpte Geelys ägare, den kinesiske affärsmannen Li Shifu, nästan tio procent av den tyska fordonsjätten Daimler, ägaren till bland annat Mercedes-Benz. Nu får Daimler ytterligare kinesiskt ägande då det statliga kinesiska företaget BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd) köper in sig i företaget. BAIC ska ha köpt fem procent av aktierna i Daimler. Daimler och BAIC är inte helt obekanta med varandra då Daimler köpte in sig i BAIC Groups företag BAIC Motor för fem år sedan rapporterar TT. BAIC driver även Mercedes-Benz fabriker i Kina på uppdrag av Daimler. Vad BAIC Group betalade för fem procent av Daimler finns det inga uppgifter om. Det borde handla om en summa på runt 5 miljarder dollar då Li Shifu betalade 9 miljarder dollar när han köpte 9,69 procent av aktierna i Daimler förra året. Tumnagel
20.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch och Mercedes får godkänt med helt automatisk parkering
Slipp leta parkeringsplats

Att leta parkering är verkligen något som jag inte kommer att sakna i framtiden. Redan 2017 visade Bosch och Mercedes upp en lösning där man helt enkelt lämnar av bilen vid entrén på Mercedes-Benz Museum och så parkerar bilen själv. Nu har man äntligen fått ok från myndigheterna att köra detta fullt ut, tills nu har det suttit med en säkerhetsförare vilket ju inte har varit tanken med projektet. Det är alltså inte en nyhet rent tekniskt, men ett steg närmare en verklighet där detta faktiskt fungerar i vardagen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Austro Daimler Bergmeister ADR 630 Shooting Grand
Laddhybrid som tar sig 25 mil på bara el

Det finns många roliga och intressanta bilar som deltar i Concorso d’Eleganza Villa d’Este. I år vad bland annat skapelsen med det något långa namnet, Austro Daimler Bergmeister ADR 630 Shooting Grand, där och det är en laddhybrid i coupé-utförande med inte mindre än 1200 hästar under skalet. Austro Daimler var verksamma mellan 1899 och 1934 och nu finns det planer på att återuppliva märket, kanske genom att göra detta koncept till verklighet i framtiden. Bilen har ett egentillverkat aluminiumchassi och mäter 4,55 meter på längden, 2,08 på bredden, 1,33 på höjden och har en hjulbas på 2,63 meter. Förbränningsmotorn är en rak sexa med turbo som fått sällskap av tre stycken elmotorer. Vikten på bilen anges till 1650 kilo och den ska klara 0-100 km/h på bara 2,5 sekunder och toppa 330 km/h. På bara el ska man kunna ta sig hela 25 mil och kombinerat med en full tank soppa ska den totala räckvidden ligga på 75 mil. Om den här någonsin blir verklighet återstår att se. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Smart drar sig ur Nordamerika
Fokuserar istället för Kina

Det går dåligt för Smart. Speciellt dåligt har det gått i USA och Kanada och för ett tag sedan slutade man med bensindrivna modeller i länderna. Nu drar man sig ur helt och hållet. Anledningen är helt enkelt att det kostar mer än det smakar eftersom man säljer så få bilar. Istället satsar ägarna Daimler och Geely på att sälja bilarna i Kina. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Hundra Car2Go-bilar stulna i Chicago
Tjänsten stängs nu ner i staden

Daimlers appbaserade biluthyrningstjänst Car2Go meddelade igår att man stänger ner sin tjänst temporärt i Chicago efter det att runt en fjärdedel av företagets bilflotta i staden har stulits. Det ska handla om runt 100 av Car2Go:s bilar som obehöriga kommit över genom något slags bedrägeri. Runt hälften av de stulna bilarna ska ha varit Mercedes-modeller som Car2Go använder i Chicago. Exakt hur bedrägeriet har funkat uppges inte men företaget försäkrar om att det inte handlar om datorintrång från hackers. Sannolikt handlar det istället om identitetsstölder, målvakter eller liknande saker som ofta förknippas med bedrägerier. Runt 50 av de stulna bilarna tros fortfarande befinna sig i Chicago-omårdet och man har än så länge lyckats återfå ett dussintal av de stulna fordonen. I samband med att Car2Go stängde ner sin tjänst grep polisen 21 personer som misstänks vara inblandade i brottsligheten i mer eller mindre stor omfattning. Tumnagel
32.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taxitjänsten Bolt kommer till Sverige
Uber-konkurrent lanseras i Stockholm

Igår lanserade Ubers konkurrent Bolt sin taxitjänst i Stockholm skriver Veckans Affärer. Bolt hetter tidigare Taxify och säger sig vara Europas största transportplattform. Enligt Bolts Sverige-chef Nils Wijkmark så har redan 500 stycken chaufförer anslutit sig till tjänsten och man planerar att ha samma baspriser som Uber i Stockholm. Initialt kommer man dock att köra lite kampanjer som kanske kan göra resan lite billigare. Wijkmark säger till Veckans Affärer: "Vi vill ge tillbaka mer till de som använder tjänsten eftersom det finns utrymme i marginalerna för det. Det gör vi genom att en lägre förmedlingsavgift för förarna och till kunderna genom att ständigt ha olika kampanjer. Nu när vi drar igång har vi 50 procents rabatt. Annars har vi samma baspriser som Uber." Bolt har runt 25 miljoner användare globalt och bland investerarna i tjänsten hittas bland andra biltillverkaren Daimler och den kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Geely blir delägare i Smart
Bara elbilar och tillverkning i Kina

Ryktena igår stämde. Nu står det klart att kinesiska Geely blir delägare i Daimlers förlustdrabbade småbilsmärke Smart. Branschanalytiker uppskattar att märket, som grundades 1994, har gjort förluster på hela 500-700 miljoner euro per år. Geely köper halva företaget och en ny generation av bilar ska börja tillverkas i kina 2022. Alla kommer att vara eldrivna och konstruerade av Geely men designade av Mercedes. De ska byggas för en global marknad. Längre fram ska man även lansera modeller i B-segmentet. Den nuvarande Smart-fabriken i franska Hambach kommer efter en investering på 500 miljoner euro att börja tillverka en liten eldriven Mercedes-modell i EQ-familjen istället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Ska Geely köpa halva Smart av Daimler?
Och ska Renault köpa Fiat-Chrysler?

Vi drar igång dagen med lite rykten och uppgifter. Det sägs att det kinesiska bilföretaget Geely har planer på att köpa halva Smart av Daimler. Källorna säger att affären kommer att bekräftas innan det är dags för bilmässan i Shanghai nästa månad. Annat nytt på företagsköparfronten är att Renault verkar fundera på att köpa Fiat-Chrysler. Koncernen värderas idag till omkring 20 miljarder euro och ett samtal om köp väntas äga rum inom ett år. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Alexa kommer troligen till ännu fler bilar i framtiden
Amazon och HERE gör saker tillsammans

Amazon och Google vill ju ha in sina assistenter i så många prylar som möjligt och nu har Amazon och HERE gjort gemensam sak. HERE levererar navigeringslösningar till bilar och påstår att de finns i 100 miljoner bilar i dag (de ägs av BMW, Daimler och Audi). Nu kommer inte de här bilarna att få fullt Alexa stöd bara så där, men de flesta bilar har någon form av röststyrning inbyggt redan så det är så klart en bra sak för Amazon. Hur det kommer att se ut och fungera för konsumenterna återstår att se, men HERE säger att systemet kommer att vara designat för "voice first", det vill säga att man vill att rösten ska vara det primära sättet att använda det. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

The Verge testar Daimlers semi-självkörande lastbil
Ska lanseras senare i år

Fyra år efter den första prototypen visades är nu Daimler snart redo att sjösätta en lastbil med semi-autonoma egenskaper. The Verge har testat nyheten och så här såg det ut. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018

Dieter Zetsche säger tack och hej
Ola Källenius tar snart över rodret hos Daimler

Dieter Zetsche har varit vd för Daimler sedan 2006. Men som vi skrev i september är det nu dags för honom att gå vidare, och hans arbetsuppgifter kommer nästa år istället att tas över av svensken Ola Källenius. I den här videon tackar Dieter för sig genom en liten humoristisk hälsning till alla anställda. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Volvo säljer majoriteten av aktierna i WirelessCar till Volkswagen
För 1,1 miljarder kronor

Volvo Group och Volkswagen har meddelat att Volkswagen kommer att köpa 75,1 procent av aktierna i Volvo Groups dotterföretag WirelessCar. WirelessCar har utvecklat en digital plattform för fordon som kan hantera olika säkerhets- och servicefunktioner. Tjänsten används redan idag av Jaguar Land Rover, Daimler, Nissan samt Volvo Cars skriver nyhetsbyrån Reuters. Volkswagen kommer att betala 1,1 miljarder kronor för 75,1 procent av aktierna i WirelessCar och har även en förtur att köpa upp de återstående 24,9 procenten om man skulle känna för det i framtiden. Här ovan hittas en informationsfilm från WirelessCar. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

Bosch och Daimler börjar testa taxitjänst med självkörande bilar
Ska börja rulla i San José

Bosch och Daimler meddelade idag att de nästa år kommer att börja testa en taxitjänst med självkörande bilar i San José, Kalifornien. De båda företagen har legat i startgroparna för att testa en sådan tjänst sedan i början av året och nu verkar man ha bestämt sig var testet ska ske. I ett pressmeddelande skriver företagen att tjänsten kommer att förse området mellan centrala San José och den västliga delen av staden med självkörande taxibilar. Initialt verkar det dock bara som en utvald skara användare kommer att kunna delta i testet. Dr. Michael Hafner från Daimler säger i pressmeddelandet: "Since many years we consequently push autonomous driving. With this pilot we will generate valuable insights to connect fully automated vehicles in the best way with users of future mobility services." Daimler och Bosch planerar att dra igång sina tester med en taxitjänst för självkörande bilar någon gång under andra halvåret 2019. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maybach kanske kommer tillbaka som eget märke
Fler lyxbilar åt folket!

Maybach lever vidare i Mercedes-Maybach-bilarna men det kan bli så att namnet återigen blir ett fristående märke i framtiden. Chefen för Daimler, Dieter Zetsche, sa till Autocar att långtidsplanerna är att Maybach ska stå på egna ben, precis som AMG gör idag. Helt unika Maybach-bilar ska vara på gång, men först kommer man att köra några år med uppsnofsade versioner av Mercedes existerande modeller. I framtiden vore det ju kul att se Vision Maybach 6 bli verklighet, men suven Vision Maybach Ultimate Luxury kan de i mitt tycke gärna hoppa över. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida