LIVE 17:00 Microsoft visar upp Windows 11
m

Nästa Smart blir en SUV
:(

Jag har alltid haft en förkärlek till Smart och deras koncept Vision EQ känns helrätt i en framtid med självkörande små bilar som fraktar runt oss. Men Smart av i dag funkade inte och Geely köpte halva bolaget från Daimler. Geely gillar ju att göra nästan samma sak på många varumärken och kommer att köra en nystart för bolaget. Resultatet blir en ny SUV som byggs på den elektriska plattform som Volvo har tagit fram. Den kommer att visas upp senare i år och börja produceras 2023 i Kina. Men räkna inte med att bilen kommer att se ut som en Volvo, istället kommer det nog vara vågat, ungt och uppkäftigt som gäller. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Dogecoin är nu världens fjärde största kryptovaluta
Meme-valuta har stigit med över 13.500 procent sedan årsskiftet

Kryptovalutan Dogecoin som skapades som ett slags skämtalternativ till bitcoin 2013 har ökat rejält i värde sedan årsskiftet, något som innebär att valutan nu blivit den fjärde största kryptovalutan på marknaden. Vid årsskiftet handlades en dogecoin för 0.005 dollar och i skrivande stund är kursen uppe på 0.683 dollar, något som innebär en kursökning på över 13.500 procent sedan årsskiftet. Sammanlagt är alla världens dogecoin nu värda över 88 miljarder dollar, mer än vad till exempel BMW, Daimler och General Motors värderas till. Det är framför allt den senaste tiden som Dogecoins värde har ökat raketartat, något som antagligen har att göra med att många av världens andra kryptovalutor ökar i värde. Dessutom har Teslas grundare Elon Musk ofta talat sig varm för valutan och det tros att han kommer att nämna dogecoin under sitt framträdande på Saturday Night Live nu på lördag 8 maj. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen kommer inte utveckla fler fossilmotorer
Följer Audi och Mercedes

Att det är elbilar som gäller nu är väl ingen hemlighet, men än är fossilmotorn inte riktigt död. Men snart så. Biltillverkarna tjänar, just nu, betydligt mer pengar på att sälja bilar med fossilmotorer än elmotorer. Volkswagen säger öppet att man kommer att fortsätta sälja bilar med fossilmotorer så länge man kan och att dessa kommer att betala för övergången till eldrift. Så man stretar emot så länge man kan. Men att lägga stora pengar på att utveckla fossilmotorn verkar det inte vara tal om. Flera tillverkare har sagt att man inte kommer att utveckla nya motorer och nu är det Volkswagen som berättar att det inte är troligt med helt nya fossilmotorer. Utveckla de man redan har kommer man dock fortsätta att göra och det måste man göra eftersom det kommer en ny utsläppsstandard kallad Euro 7 som motorerna måste klara. Exakt vad den standarden innebär är inte presenterat ännu. Hur hård den standarden kommer att vara avgör om fossilmotorn kommer att leva efter 2025 i Europa. Enligt Mercedes, som också är tveksamma till att de kommer att göra någon ny motor, så kan en hård Euro 7-standard betyda att det i princip blir omöjligt att registrera en fossilmotor i EU efter 2025 och då är loppet så att säga kört. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2020

Tesla värderas nu till över en halv biljon dollar
Mer än Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och GM tillsammans

Teslas aktier fortsätter att skjuta i höjden vilket gör att företaget nu värderas till över en halv biljon dollar. Idag kostar en Tesla-aktie 555 dollar vilket är en ökning med över 500 procent sedan årsskiftet. När börsen stängde igår hade Tesla ett börsvärde på 526 miljarder dollar, motsvarande nästan 4,5 biljoner svenska kronor. Det är ett högre börsvärde än vad Toyota, Volkswagen, Audi, Daimler och General Motors har tillsammans. Volvo Cars räknas som världens 13:e högst värderade biltillverkare och har ett marknadsvärde på 48 miljarder dollar, alltså mindre än en tiondel av vad Tesla nu värderas till. Här nedanför hittas världens tio högst värderade biltillverkare. Tumnagel
24.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin

Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren. Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver. Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Zoom har nu över 300 miljoner användare
Videochatt-app har växt i raketfart under pandemin

Sedan pandemins mörker lade sig över världen är det antagligen en hel del av er som har börjat jobba på distans vilket innebär att video-konferensande kanske blivit lite vanligare. Ett av de företag som tjänat på det är det amerikanska företaget Zoom Video Communications och deras videokonferens-app Zoom. Zoom har växt explosionsartat sedan olika pandemi-restriktioner införts runt om i världen och bara de senaste tre veckorna fick appen 50 procent nya användare skriver nyhetsbyrån Reuters. Det innebär att appen nu har över 300 miljoner användare och detta har även avspeglat sig i företagets aktiekurs. Zoom Video Communications gjorde sin börsintroduktion i mars förra året och sedan dess har värdet på en aktie i företaget femdubblats. Zoom har dock dragits med en hel del säkerhetsproblem och många företag har därför förbjudit användandet av appen i sin företagsverksamhet. Det senaste större företaget som förbjudit sina anställda att använda Zoom i jobbsammanhang är den stora tyska bilkoncernen Daimler skriver Reuters. Sedan tidigare har till exempel Tesla, Google, SpaceX, NASA, Taiwan, den amerikanska senaten och Australiens militär förbjudit Zoom för att nämna några. Tumnagel
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Daimler kan börja samarbeta kring förbränningsmotorer
Rimligt med, typ, samma ägare

Volvo gjorde ett smart drag när man för några år sedan mer eller mindre bantade ner sin linje med motorer till en bensinfyra och en dieselfyra. De finns i ett gäng olika versioner, men basen är ändå samma motor. Nu verkar det som att samtal mellan Daimler och Volvo har inletts där man tittar på om man inte skulle göra motorer tillsammans och på så sätt minska utvecklingskostnaderna. Framtiden är ju knappast förbränningsmotorer och tillverkarna har varken pengar eller lust att lägga på dem. Men de kommer att finnas kvar ett bra tag till och behöver ju fortfarande bli effektivare och bättre, så samarbete känns rimligt. Volvos ägare Geely har köpt in sig i Daimler och äger nu 10 procent av bolaget, vilket troligen är en rätt bra anledning till att samtalen började. Volvo har enligt Reuters tidigare sagt att man ska samla utvecklandet av alla motorer inom Geely under en division. Denna ska börja sitt arbete i slutet av mars. Det troliga/rimliga är att även Daimler kommer att bidra och vinna på arbetet i denna division. Om Daimlers hela behov av motorer kommer att fyllas av detta arbete är oklart, men Geely och Volvo lär knappast förlora på arbetet. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Crossovern Denza X kommer som laddhybrid och ren elbil
Designad av Mercedes

Den kinesiska biltillverkaren Denza är ett joint venture mellan BYD och Daimler och tidigare i år visade de upp konceptbilen Concept X. Den har nu mynnat ut i Denza X som är en crossover som kommer både som laddhybrid och som ren elbil. För designen står Mercedes. Bilen mäter 4,89 meter på längden och på insidan ska det få plats upp till sju stycken personer. Även om vi för tillfället inte får några bilder på interiören ska där finnas en helt digital instrumentpanel och pekskärmen på mittkonsolen ska kunna rotera från horisontellt till vertikalt läge. Laddhybriden bjuder på en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 192 hästar parad med dubbla elmotorer - en på framaxeln som ger 150 hästar och en på bakaxeln som ger 245 hästar. Den sammanlagda effekten anges dock till 400 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Elbilen har bara en motor och det är den som är på 245 hästar. Om den driver fram- eller bakhjulen är oklart. På en laddning ska man enligt NEDC kunna ta sig omkring 50 mil. Modellen kommer initialt endast att säljas i Kina. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes har också tagit fram en elsparkcykel
En lite lyxigare tvåhjuling?

Det tyska bilföretaget Daimler hade en hel del att visa upp på bilsalongen i Frankfurt och en av deras lite mindre produktnyheter, om vi talar rent fysiskt, är att deras dotterföretag Mercedes snart kommer att börja sälja eldrivna sparkcyklar. Mercedes har utvecklat en elsparkcykel tillsammans med den schweiziska elsparkcykel-tillverkaren Micro och man planerar att släppa resultatet av deras samarbete någon gång i början av nästa år. I ett pressmeddelande skriver Daimler: "E-scooters have only been allowed on German roads since June, and it is already hard to conceive of a traffic scene without them. These agile, electrically powered scooters are the perfect way to cover short distances quickly and without harming the environment. The new E-Scooter in the Mercedes-Benz EQ brand family was developed in cooperation with the scooter specialist micro, and is specifically designed for the first or last mile, making it the perfect companion for those wanting flexible mobility solutions. Co-branded with micro, the Mercedes star and the EQ logo appear on the handlebar stem as a trademark for Electric Intelligence." Det nämns inget om räckvidd, topphastighet eller pris för Mercedes kommande elsparkcyklar och de enda bilderna man än så länge släppt på sin skapelse är de ni kan se här i artikeln. Mercedes skulle inte bli den första biltillverkaren som släpper en egen elsparkcykel, tidigare har bland annat BMW och Volkswagen gjort samma sak medan Ford köpt upp elsparkcykel-tillverkaren Spin skriver The Verge. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Helt eldrivna AMG-bilar är på gång
Tyst prestanda

Klart att även framtidens elbilar ska bjuda på grym prestanda. Nu bekräftar Daimlers vd Ola Källenius att helt eldrivna AMG-bilar är på väg vid sidan om hybrid-AMG:s. Vad det rör sig om för modell vill han inte gå in på men det skulle kunna handla om det nya konceptet EQS som ska bli verklighet någon gång i framtiden. Den skulle då kunna bjuda på mer än 600 hästar. Det här blir dock inte första gången Mercedes har lanserat en helt eldriven AMG-modell. SLS Electric Drive har fyra stycken elmotorer som tillsammans levererar 750 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. Men den blev aldrig någon hit och det sägs att man inte ens sålde 100 stycken exemplar. Det kan ju i och för sig ha att göra med att den kostade en halv miljon dollar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Daimlers spelutvecklare effektiviserar bilkörningen
Få poäng baserat på hur energisnålt du kör

Under bilsalongen i Frankfurt så berättade den tyska fordonsjätten Daimler lite mer om varför man har anställt spelutvecklare som utvecklar spel vars syfte bland annat är att få Mercedes-ägare att köra mer energieffektivt. Tanken bakom satsningen är att de små minispelen ska göra förarna bättre på att framföra sina fordon energieffektivt. Daimler snackade bland annat om ett spel där förarens mål är att hålla en boll inuti en cirkel, en boll som förflyttar sig om föraren gasar eller bromsar för aggressivt. Daimlers forskningschef Markus Schaefe säger: "We have lots of employees from the gaming industry working on user interfaces. The key task is to bring about a change in consumer behavior." Förutom det så ska det även finnas ett system som kan ge förareren poäng baserat på hur effektivt denne gasar och bromsar i sin nya mercedesbil. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler och Geely investerar i Volocopter
Många som vill haka på framtidens högtflygande transportsätt

Det tyska företaget Volocopter har meddelat att Volvos ägare kinesiska Geely och den tyska fordonsjätten Daimler är några av företagen som hoppat på företagets senaste finansieringsrunda. Det här var företagets fjärde investeringsrunda och man drog sammanlagt in 50 miljoner euro till sin framtida flygtaxi-verksamhet. Volocopter verkar ha planerat att använda en del av dessa pengar för att dra igång en taxi-tjänst med sina drönareliknande skapelser VoloCity i Kina någon gång under de kommande tre åren skriver företaget i ett pressmeddelande. Volovcopter har tidigare fått tillstånd att testflyga VoloCity i bland annat Dubai, Singapore och Helsingfors. Även i de städerna planerar man att dra igång någon slags flygtaxi-verksamhet de kommande åren. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida