m

Exemplar av Nintendo WorkBoy upphittat
Tillbehöret som skulle göra GameBoy till en liten dator

Här kan ni kolla en minidokumentär där YouTube-kanalen "DidYouKnowGaming" har dokumenterat sin jakt efter ett mytomspunnet tillbehör till Nintendo Gameboy som aldrig släpptes. Det handlar om en manick som kallades för "WorkBoy" vilken Nintendo visade upp på den stora elektronikmässan CES 1992. Tanken bakom WorkBoy var att man skulle kunna använda den för att utföra olika typer av datorrelaterade uppgifter, något som kanske gjorde den till en slags konkurrent till de så kallade PDA:erna som var populära på 80- och 90-talet. WorkBoy släpptes dock aldrig på marknaden men datorspels-historiken Liam Robertson lyckades till slut hitta ett av de få exemplaren av WorkBoy som tros finnas kvar idag. Han hade även turen att hitta mjukvara som gjorde att det hela lirade på ett Gameboy. I filmen ovan kan ni se hela historien om WorkBoy och Robertsons jakt efter ett fungerande exemplar av Nintendos kanske enda försök att bli något annat än ett spelföretag. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMinds AI MuZero kan lära sig att spela flera olika spel
Kan anpassa sitt spelande så att det liknar hur en människa spelar

Googles AI-företag DeepMind har presenterat ännu en artificiell intelligens som är specialiserad på att kunna spela, och ofta dominera, i olika slags spel. 2016 presenterade företaget sin AI AlphaGo som kunde slå världens bästa mänskliga Go-spelare och två år senare visade man upp AlphaZero, en AI som kunde spela både Go, Schack och det japanska "schack"-spelet Shogi. Nu har DeepMind presenterat sin senaste AI MuZero som förutom att kunna spela Go, Schack och Shogi även kan lära sig att spela klassiska datorspel från spelutvecklaren Atari. Den största nyheten med med MuZero jämfört med sina föregångare är dock inte att den klarar av att spela datorspel. Istället ska det vara att AI:n kan spela dessa spel utan att ha fått instruktioner om hur spelen ska spelas . Det innebär att den kan ta beslut under spelets gång som mer liknar hur en människa skulle resonerat när de spelar de olika spelen. För att åstadkomma det hela så använder MuZero sig av en teknik som kan avgöra hur sannolikt något är genom att ta med tre faktorer för att bestämma hur den ska handla. Först hur dess senaste beslut påverkade spelet, sedan var den befinner sig i spelet nu och till sist vilket som sannolikt är det bästa beslutet att ta här näst, ungefär som en människa antagligen resonerar när den spelar olika spel. Det här ska ha lett till att MuZero ska vara den bästa algoritmen DeepMind än så länge utvecklat som skulle kunna användas för att lösa en mängd olika uppgifter en AI kan ställas inför, så kallad "general-purpose AI". Detta kan visa sig användbart inför utvecklingen av framtida robotar och annat som ska kunna ta beslut som liknar hur vi människor tar beslut om olika saker. DeepMind skriver i ett blogginlägg för att illustrera detta: "For example, if we see dark clouds forming, we might predict it will rain and decide to take an umbrella with us before we venture out. Humans learn this ability quickly and can generalise to new scenarios, a trait we would also like our algorithms to have. [...] Instead of trying to model the entire environment, MuZero just models aspects that are important to the agent’s decision-making process. After all, knowing an umbrella will keep you dry is more useful to know than modelling the pattern of raindrops in the air." Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sahlgrenska öppnar mottagning för datorspelsberoende
Erbjuder behandling för problemspelare

Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg har dragit igång Sveriges första offentliga sjukvårdsmottagning för datorspelsberoende rapporterar DN. Till Sahlgrenskas Mottagning för spelberoende och skärmhälsa kan de som uppfattar att de har ett beroende av datorspel söka sig. Det krävs en remiss för att bli mottagen och i dagsläget har tio personer fått det. Det handlar om män som är över 20 år gamla i samtliga fall säger avdelningens enhetschef Annika Hofstedt. På mottagningen får patienterna genomgå en 15 veckors lång behandling som består av både individuella samtal och gruppsamtal. Även i andra delar av landet planeras att starta upp liknande verksamheter. I Skåne kommer det att startas en verksamhet riktad till unga upp till 18 år i början av 2021 och i Stockholm drar ett forskningsprojekt på temat, i samarbete med barnpsykiatrin, igång vid årsskiftet. Världshälsoorganisationen WHO klassar sedan förra året datorspelsberoende som en sjukdom efter att tidigare enbart ha klassat det som en hälsorisk. Kriterierna för att klassas som datorspelsberoende enligt WHO hittas i faktarutan här nedanför. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix sänder High Score
Dokumentärserie om datorspelens historia

Här kan ni kolla in trailern för den kommande miniserien High Score som kommer att börja sändas på Netflix nästa vecka. I dokumentärserien kommer filmmakarna ta sig en närmare titt på spelföretag och spel som utvecklades när spelbranschen fortfarande befann sig i sin linda. Därefter får tittarna följa med på en resa och kolla in hur spelbranschen och datorspelen har utvecklats de senaste fyrtio åren. High Score börjar sändas på Netflix 19 augusti och kommer att sändas i sex delar. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ron Jeremy gripen för flera våldtäkter
Legendar i porrbranschen riskerar 90 års fängelse

Porrfilms-skådespelaren Ron Jeremy har gripits i USA och anklagas för att ha begått flera våldtäkter rapporterar flera källor. Jeremy anklagas för att ha våldtagit tre kvinnor och genomfört andra sexuella övergrepp på en fjärde kvinna skriver BBC. Våldtäkterna och övergreppet ska Jeremy ha utfört mellan 2014 - 2019 mot kvinnorna som vid tillfällena ska ha varit mellan 25 och 46 år gamla. Jeremy själv nekar till alla anklagelser mot honom. Den 67-årige Jeremy är något av en ikon i porrsammanhang och har medverkat i en lång rad porrfilmer. Han har även medverkat i traditionella filmer såväl som tv-program och datorspel. Skulle Jeremy dömas för de brott han nu anklagas för riskerar han upp till 90 års fängelse. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spana in PC Gaming Show 2020
Datorspel och sådant

Om en timme är det dags för årets upplaga av PC Gaming Show. Här kommer det bjudas på en del speltrailers för diverse spel som kommer släppas till Windows och sådant. Så om du är sugen på att kolla in detta spektakel direkt så kan du göra det i klippet ovan. Själva sändningen drar igång om en 40 minuter. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Svenska spelutvecklare planerar att massanställa
Paradox och Avalanche ska anställa hundratals personer

I en tid då många företag planerar att dra ner på personal så ser det ut som om en del av spelbranschen har lite roligare planer. DI Digital rapporterar att de båda svenska spelutvecklarna Paradox Interactive och Avalanche Studios planerar att anställda hundratals personer den kommande tiden. För Paradox ska det handla om cirka 200 nyanställningar medan det för Avalanche handlar om cirka 100 personer. Exakt var dessa personer ska anställas verkar vara lite oklart och Avalanches vd vd Pim Holfve säger till DI Digital: "Vi räknar med att rekrytera drygt 100 personer i år och det är svårt att göra i Sverige eller New York. Vi tittar på andra marknader som passar vår bolagskultur. Vi har några dialoger igång. Det blir någonstans i Europa är allt jag kan säga. Det är stökigt nu med coronakrisen, men jag är ivrig och vill få till det här nu i vår." Paradox Interactive har redan rekryterat 50 av de cirka 200 personer de planerar att anställa. Deras vd Ebba Ljungerud säger att man fortsätter rekryteringsprocessen någorlunda som planerat trots den pågående pandemin: "Vi är ju ett bolag i tillväxtfas och har varit det länge. Det kommer många utmaningar i och med att man inte kan träffas fysiskt men vi fortsätter i planerad takt." Paradox Interactive har idag cirka 400 anställda och hade en omsättning på 1289 miljoner kronor 2019. Avalanche Studios har cirka 350 anställda och hade 2019 en omsättning på 518 miljoner kronor. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kända spel blir frimärken i Storbritannien
Slicka på Lara Croft

Det brittiska postverket Royal Mail uppmärksammar nu lite klassiska datorspel genom att släppa en kollektion med frimärken som porträtterar ett gäng med kända spel som släpptes mellan 1984 - 2013. Bland spelen som hittas på de nya brittiska frimärkena finns Lemmings, Worms, WipeOut, Sensible Soccer, Micros Machines, Populous, Dizzy samt Elite. Klassikern Tomb Raider och dess hjältinna Lara Croft porträtteras på hela fyra frimärken vilka representerar de fyra Tomb Raider-spelen som släpptes mellan 1996 - 2013. Royal Mails senaste frimärkskollektion börjar säljas i Storbritannien 21 januari. Ni hittar bilder på frimärkena i bildspelet här nedanför. Tumnagel
55.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Stranger Things blir fett flipperspel
Flippra loss i The Upside Down

Netflix-succén Stranger Things har tidigare dykt upp som datorspel och nu kommer det även ett fysiskt spel baserat på tv-serien, ett spel som kanske tilltalar alla som gillar att spela flipper. Stranger Things-flippret är tillverkat av Stern Pinball och kommer att levereras i tre olika versioner. De lite dyrare versionerna har förutom traditionell flippermekanik även försetts med en skärm på vilken man bland annat ska kunna battla mot Demogorgon och andra bossar. Stern Pinball släpper Stranger Things-flippret på marknaden nästa år och Pro-versionen, den billigaste modellen, kommer att kosta cirka 6100 dollar medan Premium-versionen går loss på 7700 dollar. Flippret kommer även att säljas i en Limited Edition-upplaga som kommer att kosta 9100 dollar. Här nedanför hittas ett videoklipp som visare upp Stranger Things-flippret lite närmare. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic Games köper svenska 3D-företaget Quixel
Quixels grejer blir gratis att använda i spelmotorn Unreal

Epic Games meddelade idag att man köper upp det svenska 3D-företaget Quixel, ett företag som man samarbetat med tidigare under flera år. Det uppsalabaserade företaget Quixel drog igång sin verksamhet 2011 och är väl främst kända för att ha byggt upp ett bibliotek med digitala objekt, så kallade "megascans", som går att använda i 3D-filmer och datorspel. Under årets Game Developer Conference så visade Quixel bland annat upp kortfilmen Rebirth där man använt megascans i Epic Games spelmotor Unreal. Ni kan kolla in hur inspelningen av den såg ut här nedanför. Det var under Unreal Academy London som Epic Games avslöjade att man köpt Quixel för en okänd summa. Då meddelade Epic även att Quixels verktyg "Bridge" och "Mixer" samt hela Quixels bibliotek av "megascans" kommer att inkluderas gratis i nästa version av Unreal. I klippet ovan berättare Teddy Bergsman, en av Quixels två grundare, lite mer om att deras företag nu köps upp av Epic Games. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magic the Gathering tar plats i leksakernas Hall of Fame
Tillsammans med färgläggningsböcker och matchbox-bilar

Det amerikanska museet The Strong har genom åren byggt upp så kallade "Hall of Fames" för både datorspel och leksaker. Nu har museet meddelat vilka tre nya leksaker som framöver kommer att få en permanent plats i leksakernas "Hall of Fame". Utav de tretton finalisterna till att bli invalda till leksakernas Hall of Fame i år var det Magic the Gathering, färgläggningsböcker samt de klassiska leksaksbilarna från Matchbox som till slut valdes in. Bland övriga finalister hittas "Care Bears", "Fisher-Price Corn Popper", Jenga, "Masters of the Universe" (He-Man), "My Little Pony","Nerf Blaster", Risk, mobiltelefonen samt "snurran". Vi har tidigare år även skrivit om datorspel som valt in i spelens Hall of Fame och några av de artiklarna hittar ni här nedanför. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu förbjuder Kina barn att spela datorspel nattetid
För att minska spelberoendet bland unga kineser

Kina har infört nya regler för de av landets invånare som är under 18 år och ägnar sig åt att spela datorspel på sin fritid. De nya reglerna innebär att barn och tonåringar under 18 år inte kommer att få spela online-spel mellan 22.00 på kvällen till 08.00 på morgonen. Vidare kommer man att begränsa de ungas online-spelande till 90 minuters spelande på vardagar och 3 timmar på helgdagar. De nya reglerna innebär även att spelare som är 8 år och upp till 16 år gamla max får spendera 200 yuan, motsvarande 275 kronor, i månaden på olika onlinespel och för de som är 16 - 18 år gamla sätts gränsen till 400 yuan i månaden. Anledningen till att kinesiska myndigheter vill begränsa de ungas skärmtid framför datorspel är för att minska spelberoende och spelmissbruk bland unga, något som man anser det finns tecken på förekomster av på en av världens största marknader för datorspel. För att det hela ska fungera krävs dock att det byggs ett nytt system som kan verifiera användares ålder samt identitet och detta system måste alla online-plattformar för spel i Kina sedan att börja tillämpa för sina användare. När detta skulle kunna vara klart och redo att börja användas finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI får datorspelskaraktärer att röra sig mer naturligt
Ännu något vi inte behöver människor till

Artificiell intelligens går att använda till mycket och nu har några forskare på University of Edinburgh och Adobe Research utvecklat ett AI-system som får karaktärer i datorspel att röra sig mer naturligt. Vanligtvis spelar man in karaktärers rörelser i datorspel med hjälp av kroppsskådespelare i en studio vilket anses vara mer effektivt än att animera dessa. Det kommer dock alltid att uppstå situationer i dagens komplexa datorspel där det inte finns någon vettig kroppsrörelse att lägga in på spelkaraktären och det är där AI-systemet kommer in. Forskarna har utvecklat ett djuplärnings-system som man kallar för Neural State Machine vilket själv kan räkna ut hur en lämplig animering av en karaktärs rörelse i ett spel skulle kunna se ut. Systemet fungerar på liknande sätt som de AI-system som kan spela in så kallade deepfakes-videos, videoklipp där, oftast, någons ansikte byts ut mot ett annat. Sådana system är upptränade på att manipulera ansiktsbilder och på liknande sätt är Neural State Machine utvecklat för att manipulera animationerna som syns på skärmen när en karaktär i datorspel förflyttar sig. Som synes i videon ovan så verkar det hela fungera rätt bra. Forskarna bakom Neural State Machine kommer att presentera sitt arbete lite mera ingående på ACM Siggraph Asia i Melbourne nästa månad. Här nedan hittas ett gäng med fails från olika datorspel där animationer och annat inte alltid kanske blivit som spelutvecklana hade tänkt sig att de skulle bli. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stranger Things rullar in i Rocket League
Lagom till Halloween

Crossovers mellan datorspel och filmer och tv-serier har blivit allt vanligare de senaste åren och i samband med Halloween så kommer det att dyka upp grejer från tv-serien Stranger Things i Psyonix "fotbollsspel" Rocket League. Det innebär bland annat att Farmstead Arena kommer att få ett "Upside-Down"-utseende där bland annat Mind Flayer-varelsen från Stranger Things kan dyka upp. Förutom det så blir det möjligt att dekorera sin bil med olika Halloween- och Stranger Things-dekaler som går att köpa i en speciell Halloween-butik. Rocket Leagues Halloween-special drar igång nu på måndag 14 oktober och håller på till 11 november. Det här är inte första gången Stranger Things dyker upp i datorspel. Tidigare har tv-serien även gästspelat i både Fortnite såväl som i Dead by Daylight. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

My Little Pony galopperar in i Magic: The Gathering
Specialframtagna spelkort säljs till förmån för välgörenhet

Gillar du både kortspelet Magic: The Gathering och leksakshästarna "My Little Pony" så kommer du antagligen uppskatta att de båda företagen Wizards of the Coast och Hasbro inlett ett samarbete som kommer att kombinera de båda världarna. Den 22 oktober släpper Wizard of the Coasts och Hasbro något man kallar för "Ponies: The Galloping" vilket är spelkort till Magic som illustrerats med olika My Little Pony-karaktärer. Ett kortpack med tre stycken "Ponies"-kort kommer att kosta 50 dollar där 30 dollar går till välgörenhetsorganisationen Extra Life, organisationen vars syfte är att hjälpa och underlätta för sjuka barn. Det går även att köpa en specialframtagen My Little Pony-spelmatta till Magic vilken kostar 100 dollar och där går 80 dollar till välgörenhet. My Little Pony-grejerna till Magic: The Gathering kommer bara att släppas i USA och Kanada som fysiska prylar. Den 28 oktober släpps dock det hela digitalt till datorspelet Magic: The Gathering Arena men huruvida pony-korten kommer att bli tillgängliga i digital version utanför USA och Kanada framgår inte. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska spelbranschen går fortsatt bra
Nästan 8000 personer arbetar med spelutveckling för svenska företag

Sveriges Radios Ekot rapporterar att den svenska datorspelsbranschen ser ut att rulla på i bra takt och att tillväxten är hög. Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck säger till Ekot: "Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara tillfälliga hits utan branschen som helhet." Under förra året växte antalet anställda inom den svenska datorspelsbranschen till nästan 8000 anställda vilket ska vara en ökning med 48 procent jämfört med föregående år. Den kraftiga tillväxten förklaras främst med att svenska datorspelsföretag köpt upp utländska dataspelsföretag, något som man inte gjort i lika stor utsträckning tidigare år. Här i Sverige fanns det 382 spelutvecklingsföretag med lite över 5300 personer anställda förra året. Förra året omsatte den svenska datorspelsbranschen 19,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 42 procent. Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten, säger: "Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi." Det verkar dock finnas utrymme för att branschen ska bli ännu större i Sverige, om man bara hittar folk som har rätt kompetens. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger: "Tidigare har bristen varit kapitalförsörjningen, nu är det kompetensförsörjningen." Här nedanför kan ni kolla in en sammanställning med lite, inte helt dagsaktuella, svenskutvecklade spel och på länken nedan kan ni kolla in rapporten "Spelutvecklarindex2019" från Dataspelsbranschen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är det så här vi kommer att ha det 2069?
Samsung har drömt ihop hur världen kanske ser ut om 50 år

Framtidsvisioner är alltid lite roligt att ta del av och även om de kanske inte alltid blir som dessa visioner förutspår så brukar de åtminstone kunna skapa drömmar för dem som tar del av dem. Samsung har tagit fram en slags framtidsrapport där man försöker beskriva hur världen kommer att se ut i allmänhet och hur London kommer att se ut i synnerhet om 50 år. De framtidsanalytiker som Samsung har konsulterat inför KX50 tänker sig bland annat att lokaltrafiken i London ska ske med autonoma drönare som synes på bilden ovan. Vidare ska det byggas motorvägar under vattnet mellan Storbritannien, Skandinavien och resten av Europa, fotboll är antagligen nedlagt och istället spelas det någon slags quidditch-variant 50 meter upp i luften, vi semestrar i rymden och en del av oss bor under jorden i så kallade "Earth scrapers" vilket ni kan kolla in på bilderna och videoklippet här nedanför. Förutom det så kommer våra bostäder att vara helt självstädande, olika implantat övervakar vår hälsa i realtid, robotar kommer att ersätta kirurger och andra läkare, raketer kan ersätta flygplan på långflygningar, datorspelens handkontroller täcker nu hela kroppen och kan även ge force feedback via dessa dräkter, våra hjärnor är uppkopplade mot nätet och när vi dör så laddas hela vårt medvetande upp till molnet. Så vad säger ni om framtiden a la Samsung? Funkar den eller har ni några andra förslag? Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Detective Pikachu nu den mest lönsamma datorspels-filmen
Har spelat in över fyra miljarder kronor

Efter det att pokémon-filmen Detective Pikachu haft premiär på ytterligare några marknader i helgen som gick så har nu filmen spelat in mer pengar än någon annan film baserat på ett datorspel har gjort. Efter helgens visningar av Detective Pikachu så hade filmen spelat in 436 miljoner dollar, motsvarande lite över 4 miljarder svenska kronor. Det gjorde att den övertog förstaplatsen som den mest inkomstbringande datorspels-filmer från Warcraft från 2016. Warcraft har fram tills idag spelat in 433 miljoner dollar globalt. Detective Pikachu är även den datorspelsfilm som fått bäst mottagande av kritiker enligt Rotten Tomatoes statistik. Även de av oss på redaktionen som sett filmen kan hålla med om att dess kvalitet ligger rätt långt över genomsnittet på andra filmer baserade på datorspel vi kollat in. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Myst blir både film och tv-serie
Det har tagit sin lilla tid

Det har i över tio års tid snackats om det över 25 år gamla spelet Myst både skulle filmatiseras och bli en tv-serie. Fram tills nu har det dock inte hänt så mycket med de planerna men nu kanske äntligen hjulen börjar rulla igen uppger flera källor. Village Roadshow Entertainment Group har nu köpt rättigheterna att göra film och tv av bröderna Rand och Robyn Millers spel. De båda bröderna ska vara med och producera de kommande produktionerna och deras yngre bror Ryan Miller ska vara inblandad i manusskrivandet. Spelet Myst släpptes 1993 och har sålts i över 15 miljoner exemplar. Fram tills 2002 var spelet det bäst säljande till pc någonsin. När filmen och tv-serien baserade på spelet kommer att dyka upp finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas en 45 minuter lång dokumentärfilm om Myst som kan vara sevärd för nostalgikerna och kanske lite intressant för de som inte känner till spelet sedan tidigare. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelbranschen kommer omsätta över 150 miljarder dollar i år
Och nu snackar vi dator- och mobilspel alltså

Analysföretaget Newzoo har släppt en ny rapport med prognoser för årets dator- och mobilspelande och enligt den kommer omsättningen inom branschen att öka med 9,6 procent i år. Det innebär att man räknar med att datorspelsbranschen kommer att omsätta 152,1 miljarder dollar i år, motsvarande lite över 1450 miljarder kronor. Det är ungefär en tredjedel av Sveriges totala BNP för förra året. Världens två största marknader för datorspel är USA och Kina vilka enligt rapporten kommer att omsätta 36,9 respektive 36,5 miljarder dollar under året. Det ska observeras att Newzoos senaste rapport inte har tagit med omsättningen för esport och professionellt datorspelande. I början av året släppte företaget en rapport där man uppgav att den delen av datorspels-branschen kommer att omsätta runt 1,1 miljarder dollar i år, motsvarande cirka 10 miljarder kronor. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Europol håller på att utveckla ett spel
Ska hjälpa poliser att spåra kryptovaluta-relaterad brottslighet

Förra veckan arrangerade den europeiska polismyndigheten Europol konferensen "Cryptocurrency Conference" där det diskuterades kriminalitet som involverade kryptovalutor. Under konferensen avslöjade Europol bland annat att man håller på att utveckla ett spel som ska användas för att lära upp polisiära myndigheter hur de ska spåra kryptovalutor och brott där dessa förekommer. Man nämnde inte så hemskt mycket mer om spelet förutom att det ska vara världens första program där man använder gamification för att lära ut kunskap om kryptovalutor för polismyndigheter. Europols kryptovaluta-spel utvecklar man tillsammans med CENTRIC (Centre of Excellence in Terrorism, Resilience, Intelligence and Organised Crime Research). Man planerar att presentera spelet närmare under Europol-INTERPOL Cybercrime-konferens som drar igång i oktober. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelar du för mycket tv-spel?
Gör detta test och få svar

För någon vecka sedan så uppgraderas Världshälsoorganisationen (WHO) spelberoende från en hälsorisk till en sjukdom. Men hur ska man veta om man är beroende av det här med att spela tv- eller datorspel? Det försöker några akademiker från England, Kina och Australien svara på genom att konstruera ett test. Detta heter enkelt nog "Do I play too much videogames?" och ska ge spelare en indikation om deras spelvanor faller inom WHOs ramar för spelberoende. Testat tar ungefär 20 minuter att genomföra och du hittar det via länken nedan. När du gjort testet får du en siffra mellan 1 till 20. Får du mer än 5 så har du tendenser till att bli spelberoende. Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0

AI spöar människor i Quake III Arena
Google DeepMinds AI kan nu spela FPS-spel

Googles AI-företag DeepMind har de senaste åren utvecklat artificiella intelligenser som slagit mänskliga motståndare av toppklass i såväl brädspelet Go som datorspelet StarCraft II. DeepMinds senaste projekt är en AI som man har lärt upp att spöa människor i en moddad version av FPS-spelet Quake III Arena som ID Software släppte 1999. AI:n har fått leda ett lag i Quake III Arenas Capture the Flag-läge och ha lärts upp enbart genom det den ser i spelet och dess erfarenheter från tidigare spelomgångar, precis som en människa skulle lära sig spelet med andra ord. Tanken bakom projektet är att AI:n ska bete sig som en människa som lär sig spela spelet. Thore Graepel från DeepMind säger: "What makes these results so exciting is that these agents perceive their environment from a first-person perspective, just as a human player would. In order to learn how to play tactically and collaborate with their teammates, these agents must rely on feedback from the game outcomes - without any teacher or coach showing them what to do." När DeepMind testade sina AI-agenter mot 40 stycken mänskliga Quake III Arena-spelare kunde man hålla jämna steg med dessa och ibland kunde man även besegra väldigt bra spelare i spelet. Ni hittar ett väldigt långt inlägg från DeepMind där man går på djupet med AI:n For The Win (FTW) som man har utvecklat för att spela Quake 3 Arena - Capture the Flag. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO klassar datorspelberoende som en sjukdom
Uppgraderas från hälsorisk

Världshälsoorganisationen WHO uppdaterade i slutet av förra veckan den elfte versionen av sin lista över tillstånd man anser vara sjukdomar och framöver kommer man nu att klassa datorspelsberoende och datorspelsmissbruk som en sjukdom. Det handlar om den så kallade listan "International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems" (ICD) som nu uppdateras med nya sjukdomstillstånd som FN-organet WHO nu klassar som sjukdomar. Datorspelsberoende antogs som ett förslag till IDC-11 förra sommaren när WHO klassade det som en hälsorisk men i och med WHO:s senaste klassificering så klassas det hela nu officiellt som en sjukdom om man ska följa WHO:s rekommendationer. Datorspelsbranschen och datorspelsföretag kritiserade redan förra sommaren WHO för att de klassade spelberoende som en hälsorisk och lär antagligen även protestera mot att det nu uppgraderats till att klassas som en sjukdom. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya spel invalda i World Video Game Hall of Fame
Super Mario Kart och Windows Solitaire bland andra

Amerikanska The National Museum of Play meddelade igår att man kommer att välja in fyra nya spel i sin så kallade "World Video Game Hall of Fame" vilken man drog igång 2015. De fyra spel som får äran att ta plats i datorspelens absoluta finrum är Mortal Kombat, Super Mario Kart, Colossal Cave Adventure samt Microsoft Windows Solitaire. Det sistnämnda spelet, det som vi oftast kallar kort och gott "patiens på datorn" eller "Harpan", ska vara det första spelet från Microsoft som letar sig in i World Video Game Hall of Fame. Bland finalisterna som inte gick vidare i år, de lär få fler chanser framöver, hittas Half-Life, Asteroids, Call of Duty, Dance Dance Revolution, Kingx27s Quest, Metroid, Minecraft samt Ms. Pac-Man. De fyra spelen som nu valts in i Hall of Fame ansluter sig till den ärofulla utmärkelsen med spel som tidigare invalts där. Bland dessa hittas bland andra John Madden Football, Tomb Raider, Final Fantasy VII, Sonic the Hedgehog, Grand Theft Auto III, The Legend of Zelda, The Oregon Trail, The Sims, Space Invaders, Doom, Pac-Man, Pong, Super Mario Bros., Tetris samt World of Warcraft. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Frånvaron i Stockholms skolor ökar dramatiskt
Dataspelsberoende uppges vara en av orsakerna

Mellan hösten 2017 och 2018 ökade skolfrånvaron med 28 procent enligt en undersökning som DN genomfört. En av orsakerna till det uppges vara att barn och ungdomar hellre stannar hemma och spelar datorspel än går till skolan. Lotta Edholm (L) som är skolborgarråd kommenterar skolket och datorspelandet för DN: "Det finns många orsaker till skolfrånvaro och dataspelsberoende är en av dem. Det var annorlunda att skolka förr. Om jag var borta från skolan var det en ganska tråkig dag. I dag behöver man inte vara ensam när man är hemma för man har ett socialt sammanhang på nätet. En del hemmasittare har ett socialt kontaktnät via datorn där man till och med uppmuntrar varandra att inte gå i skolan." För att komma till rätta med problemet med skolfrånvaro vill Edholm att skolorna ska bli tryggare och bättre på att ta hand om elever som inte känner sig hemma i skolan. Hon vill dock även att föräldrarna ska ta ett större ansvar för att deras barn faktiskt går till skolan och säger till DN: "Föräldrars attityd till skolan påverkar i allra högsta grad skolresultaten. Skolgången är inget man bara kan lämna över på skolan. Föräldrar ställer ofta oändliga krav på skolan, men lägger väldigt lite ansvar på sig själv." Tumnagel
20.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens kan läsa in hela dig i spelupplevelsen
Var dig själv när du gejmar

Forskare på Facebooks AI-division har utvecklat en artificiell intelligens som kan registrera hur människor ser ut och hur de rör sig för att sedan lägga in detta i till exempel ett datorspel. Det finns redan idag en uppsjö av möjligheter att göra om sina avatarer i spel och även möjlighet att lägga in sitt eget ansikte på sin avatar. Kroppsrörelser i spel förlitar sig dock på föranimerade rörelser vilket Facebooks AI-system kanske skulle kunna lösa. AI:n använder sig av två neurala nätverk, Pose2Pose, som läser in användarens rörelser, samt Pose2Frame som lägger in de inlästa rörelserna i en ny miljö. För att åstadkomma exemplen som syns i klippet ovan så spelade man in 5 - 8 minuter långa videoklipp där användarna rörde sig i den miljön de befann sig i. Detta analyserade sedan AI:n och kunde lägga in i helt nya miljöer där den inläsa personens rörelser gick att kontrollera via en handkontroll. Som synes så kanske slutresultatet behöver ytterligare finslipning för att kunna användas i kommersiella produkter men det är nog inte helt omöjligt att vi kan börja lägga in hela oss i spel inom några år med tekniker som dessa. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook experimenterar med verklighetstrogna avatarer
Se lite mera ut som dig i själv i den digitala världen

Facebook verkar sikta på en framtid där våra digitala avatarer i stort sett kommer att se ut som vi gör i verkligheten. Som synes i animationen här ovanför så är det inte mycket som skiljer på den riktiga personen till vänster från den digitala avataren som syns till höger. Facebook kallar det hela för Codec Avatars och man har i det tysta utvecklat ett system för att ta fram sådana på Facebook Reality Labs, före detta Oculus Research, i Pittsburgh. Det handlar om ett rätt så avancerat system som först använder sig av 132 kameror för att fotografera av användaren och därefter använder man ytterligare kameror som ska registrera hur personen som ska digitaliseras rör sig. Codec Avatars är antagligen inget som vi vanliga användare kommer att få tillgång på ett tag då systemet som genererar dessa antagligen måste bli både billigare och mindre komplicerat. Men om några år så kanske vi kan se ut som oss själva i datorspel, vr-upplevelser och på andra platser. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix och Google släpper spelet The Crown Jewels Caper
Där man ska hitta Carmen Sandiego

Google och Netflix har inlett ett samarbete och släpper nu spelet The Crown Jewels Caper vilket är ett spel som man spelar i Google Earth. I spelet ska man resa runt i Google Earth för att hitta juveltjuven Carmen Sandiego, samma Carmen Sandiego som spelar huvudrollen i Netflix animerade tv-serie med samma namn. I spelet så ska spelaren resa runt till olika destinationer i världen och intervjua vittnen för att förhoppningsvis till slut hitta den listiga juveltjuven. The Crown Jewels Caper baseras på datorspelet Where in the World Is Carmen Sandiego? från 1985. Spelet går att spela i Google Chrome på länken nedan eller med Google Earth på Android eller iOS. Här nedan hittas trailern till tv-serien Carmen Sandiego Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Steam fimpar sin filmsektion
Ska nu bara fokusera på spel

Valves spelbutik Steam meddelade igår att man kommer att stänga ner den sektionen på Steam där användare tidigare kunnat köpa filmer. Anledningen till detta är att Steam framöver bara ska satsa på saker som är relaterat till datorspel, allt annat ska bort från butiken. I blogginlägget skriver man bland annat: "For the past few years, we have worked on expanding Steam beyond games and software by building a video platform that supports paid and free video content. In reviewing what Steam users actually watch, it became clear we should focus our effort on offering content that is either directly related to gaming or, is accessory content for games or software sold on Steam." Steam kommer dock fortsätta sälja vissa filmer. Då handlar det dock bara om filmer som är baserade på spel eller har någon annan relation till datorspel. Dessa filmer kommer dock inte att få någon egen sektion på Steam utan kommer att hittas under de spel som de har en relation till. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida