m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

DeepMinds nya AI är bättre än dig på Atari-spel
Agent57 spöar typ alla i 57 av Ataris klassiska spel

Googles AI-företag DeepMind har tagit fram en ny artificiell intelligens som man har tränat upp på att bli världsbäst på några av Ataris klassiska arkadspel. DeepMind kallar sin nya AI för "Agent 57" och den bygger vidare på AI:s som DeepMind tidigare utvecklat för att dominera i andra spel. Bland annat har man använt teknik man har lärt sig från AI:n DQN (Deep-Q Network) som är en hejare på att spela Montezumas Revenge för att utvecka Agent 57. DeepMind har även integrerat teknik från sin NVG-AI (Never Give Up) som tidigare bland annat använts för att spela spel som till exempel Pitfall. Ni kan kolla in när Agent57 lirar Alien här ovanför och på YouTube hittas en samling videos där AI:n spelar samtliga spel i Atari57-samlingen. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Världsmästare i Go lägger av
Lee Sedol har insett att han aldrig kommer att vinna över AI:s

Sydkoreanen Lee Sedol är en av världens bästa Go-spelare men han meddelar nu att han lägger av att spela Go professionellt. Anledningen till det verkar i mångt och mycket vara att han flera gånger blev besegrad av den artificiella intelligensen AlphaGo för tre år sedan, en AI som utvecklats av Googles AI-företag DeepMind. Det verkar som om Sedol lägger av efter att ha insett att han aldrig kommer att kunna bli bäst i världen på Go igen när han nu måste tävla mot artificiella intelligenser för att bli det. Till den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap säger Lee: "With the debut of AI in Go games, Ix27ve realized that Ix27m not at the top even if I become the number one through frantic efforts. Even if I become the number one, there is an entity that cannot be defeated." Nästa månad kommer Lee Sedol att fira sin pensionering genom att spela en sista match i Go mot den artificiella intelligensen HanDol som utvecklats av det sydkoreanska företaget NHN Entertainment. Här ovanför hittas ett klipp från när Lee Sedol 2016 lirade Go mot AlphaGo. Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan DeepMinds AI spela StarCraft II på Grandmaster Level
AlphaStar är bättre än 99,8 procent av alla StarCraft II-spelare

Googles AI-företag DeepMind har de senaste åren utvecklat artificiella intelligenser som spöat människor i diverse spel och nu har man visat upp en ny AI som är en hejare på att spela Blizzards spel StarCraft II. DeepMind började utveckla artificiella intelligenser som lirade StarCraft II för tre år sedan och har tillsammans med Blizzard även bjudit in andra AI-utvecklare att ta fram AI-agenter som spelar StarCraft II. Den artificiella intelligensen som DeepMind nu har visat upp kallar man för AlphaStar och den är såpass skicklig att den kan spela på spelets så kallade Grandmaster Level. Det innebär att AlphaCraft räknas till det toppskikt spelare som anses vara bättre än 99,8 procent av alla aktiva StarCraft II-spelare. DeepMinds David Silver har lett arbetet med att utveckla AlphaStar och han säger i ett uttalande: "The history of progress in artificial intelligence has been marked by milestone achievements in games. Ever since computers cracked Go, chess and poker, StarCraft has emerged by consensus as the next grand challenge. The game’s complexity is much greater than chess, because players control hundreds of units; more complex than Go, because there are 10^26 possible choices for every move; and players have less information about their opponents than in poker." Trots att AlphaStar nu spelar på Grandmaster Level i StarCraft II så finns det fortsatt en del mänskliga spelare som kan vinna över den artificiella intelligensen. Bedömare tror dock att det bara är en tidsfråga innan det inte längre kommer att bli möjligt för människor att vinna över artificiella intelligenser i StarCraft II och andra spel. Här nedan kan ni kolla in ett inslag om DeepMinds AlphaStar som Nature spelat in. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google DeepMind spårar djur i Serengeti
Artificiell intelligens håller koll på djurlivet på savannen

Googles AI-företag Deep Mind har utvecklat en artificiell intelligens som man använder för att upptäcka och räkna djur på fotografier som fotats på savannen Serengeti i Tanzania. DeepMinds AI ska ha analyserat miljontals bilder som fotograferats av rörelsestyrda kameror i Serengeti National Park de senaste nio åren och kunnat märka upp vilka olika djur och eventuellt människor som syns på dessa. Enligt DeepMind så kan deras AI göra det på en fjärdedel av tiden som det tog när människor analyserade bilderna. Att använda AI för att ha koll på djuren är bara en liten del av det som krävs för att bevara Serengetis djurliv men med hjälp av AI kan de som tar olika beslut om insatser på savannen antagligen få ett bättre underlag snabbare för att fatta korrekta beslut. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google DeepMind har AI som kan upptäcka akut njursvikt
48 timmar innan läkare vanligtvis gör det

Googles AI-företag DeepMind har mest gjort sig kända för att utveckla AI:s som spöar människor i diverse spel men nu har man presenterat en AI som kanske även kan göra lite nytta. I en nyligen publicerad forskningsrapport beskriver DeepMind en av sina senaste artificiella intelligenser vilken man har tränat upp att upptäcka om patienter lider av akut njursvikt. Det är ett allvarligt tillstånd som kan leda till döden och som läkare initialt kan ha svårt att diagnosticera. Enligt DeepMind kan deras AI upptäcka om en patient lider av njursvikt som kräver dialys hela 48 timmar innan en läkare vanligtvis kan ställa diagnosen, något som med stor sannolikhet kan komma att rädda liv i framtiden. Dominic King som är en av grundarna till DeepMind säger i en intervju: "We’ve been really excited for the potential of using AI to support clinicians moving care from reactive to proactive and preventative." Enligt en undersökning från University of Pittsburgh School of Medicine så dör cirka två miljoner människor varje år efter att ha drabbats av akut njursvikt, något man kan drabbas av vid vätskebrist, förstorad prostata, sten i urinblåsan eller tumörer. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI spöar människor i Quake III Arena
Google DeepMinds AI kan nu spela FPS-spel

Googles AI-företag DeepMind har de senaste åren utvecklat artificiella intelligenser som slagit mänskliga motståndare av toppklass i såväl brädspelet Go som datorspelet StarCraft II. DeepMinds senaste projekt är en AI som man har lärt upp att spöa människor i en moddad version av FPS-spelet Quake III Arena som ID Software släppte 1999. AI:n har fått leda ett lag i Quake III Arenas Capture the Flag-läge och ha lärts upp enbart genom det den ser i spelet och dess erfarenheter från tidigare spelomgångar, precis som en människa skulle lära sig spelet med andra ord. Tanken bakom projektet är att AI:n ska bete sig som en människa som lär sig spela spelet. Thore Graepel från DeepMind säger: "What makes these results so exciting is that these agents perceive their environment from a first-person perspective, just as a human player would. In order to learn how to play tactically and collaborate with their teammates, these agents must rely on feedback from the game outcomes - without any teacher or coach showing them what to do." När DeepMind testade sina AI-agenter mot 40 stycken mänskliga Quake III Arena-spelare kunde man hålla jämna steg med dessa och ibland kunde man även besegra väldigt bra spelare i spelet. Ni hittar ett väldigt långt inlägg från DeepMind där man går på djupet med AI:n For The Win (FTW) som man har utvecklat för att spela Quake 3 Arena - Capture the Flag. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google DeepMind lär AI följa väganvisningar
Bra om man inte har någon adress

Googles AI-företag DeepMind har tränat upp en artificiell intelligens så att denna ska kunna navigera stadsgator genom att få anvisningar från en människa om hur den ska köra. Tanken är att AI:s i till exempel självkörande bilar skulle kunna lära sig att väganvisningar från resenären i händelse av att denna inte vet exakt adress till stället den önskar bli körd. Självkörande bilar navigerar vanligtvis via GPS men den är inte särskilt användbar om inte resenären har en adress eller exakta koordinater dit den vill bli körd. DeepMind uppger att man än så länge nått viss framgång med att lära upp AI:n att följa väganvisningar men att det återstår rätt mycket arbete innan man kan tänka sig att testa det hela ute i vanlig trafik. I dagsläget så testas det hela på "StreetNav training environment", en plattform som DeepMind utvecklade förra året och som baseras runt Google Maps Street View. Här nedan hittas ett exempel på hur AI:n får instruktioner för att köra runt i ett område i New York City. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles DeepMind kan förutspå hur vinden ska blåsa
Bra när man ska planera elförsörjningen

Googles AI-företag DeepMind har de senaste åren utvecklat artificiella intelligenser som kan spela både Go och Starcraft men nu har man utvecklat en AI som kanske kan utföra lite nyttigare uppgifter. Företagets senaste artificiella intelligens använder sig av maskinlärning för att läsa av vindmönster och kan på det sättet ge tillförlitliga prognoser på hur vinden kommer att blåsa de kommande 36 timmarna. Google har använt AI:n på sina egna vindturbiner och kan tack vare den optimera hur mycket el deras vindkraftverk kommer att leverera ett helt dygn i förväg. Enligt Google så har värdet på den energi som produceras av deras vindkraftverk ökat med 20 procent sedan man började använda maskinlärning för att förutspå framtida vindmönster. I klippet ovan kan ni kolla in Google Wind vilket var ett aprilskämt som Google körde 2017. DeepMind är inte riktigt där ännu men med tanke på all mystik som omger artificiell intelligens kanske det är något vi kan få se i framtiden från Google och DeepMind. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se DeepMind lira StarCraft 2
Livestream drar igång 19:00

2016 meddelade DeepMind att gänget kommer börja fokusera på att lära sitt AI att spela StarCraft 2 och nu verkar gänget vara reda på att visa vad AI:t går för. DeepMind och Blizzard kommer dra igång en livestream klockan 19:00 där de kommer demonstrera vad systemet har lärt sig och ni kommer kunna kolla på äventyret precis här ovan. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0
2018

DeepMinds nya AI lär sig spela olika spel helt på egen hand
Kommer AlphaZero bli bäst på "alla" spel i världen?

Alphabets brittiska AI-företag DeepMind har släppt en rapport om arbetet med sin artificiella intelligens AlphaZero, en AI som är utvecklad för att lära sig olika typer av spel och sedan bli typ bäst i världen på dessa. AlphaZero är en efterföljare till AlphaZero Go som för tre år sedan slog världens bästa mänskliga Go-spelare i en turnering på fem matcher. AlphaZero Go ska dock ha tränats av människor i cirka en månad innan den genomförde den bedriften. När AlphaZero hade studerat Go för sig själv i bara tre dagar kunde den besegra AlphaZero Go i Go-matcher. Förutom det så ska AlphaZero även ha lärt sig att spela schack och den japanska schackvarianten shogi på egen hand. Tanken bakom AlphaZero är att den ska kunna träna upp sig själv till världsmästarklass på alla spel där regler och information är kända när besluten ska tas. Det vill säga spel som till exempel schack men inte spel som till exempel poker och stora multiplayer-spel där inte all information finns tillgänglig för AlphaZero när besluten ska tas. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMind fixar AI som hittar ögonsjukdomar
Gör detta lika bra som mänskliga specialister

För två år sedan uppgav Alphabets AI-företag DeepMind att man skulle ta fram en artificiell intelligens som skulle kunna hitta ögonsjukdomar hos patienter och nu har man presenterat lite resultat från detta. AI:n är utvecklad tillsammans med brittiska Moorfields Eye Hospital som vanligtvis analyserar över tusen OCT-scanningar (Optical Coherence Tomography) varje dag för att hitta ögonsjukdomar hos sina patienter. Enligt de första resultaten från DeepMinds AI är denna nu lika bra som mänskliga specialister på att hitta ögonsjukdomar och den är givetvis betydligt mycket snabbare än en människa. Tanken med AI:n är att denna ska kunna hitta ögonsjukdomar hos patienter snabbare än mänskliga specialister så att man ska kunna sätta in eventuell behandling tidigare. Förutom det så kommer AI:n givetvis att frigöra arbetstid för specialisterna som kan ägna sin arbetstid åt annat. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare och företag i gemensamt upprop mot mördarrobotar
Artificiell intelligens ska inte användas till dödliga vapen

Under konferensen "Joint Conference on Artificial Intelligence", som i år arrangerades i Stockholm, så meddelade organisationen Future of Life Institute att AI-forskare och företag verksamma inom AI undertecknat ett upprop som förbjuder användning av AI i autonoma dödliga vapen. Det handlar om närmare 2400 personer och runt 150 företag verksamma inom artificiell intelligens som kräver förbud för AI i autonoma vapen och de uppmanar även länders regeringar att lagstifta runt detta. I sitt upprop skriver deltagarna bland annat: "We, the undersigned, call upon governments and government leaders to create a future with strong international norms, regulations and laws against lethal autonomous weapons. These currently being absent, we opt to hold ourselves to a high standard: we will neither participate in nor support the development, manufacture, trade, or use of lethal autonomous weapons." Bland de som undertecknat uppropet finns bland annat Googles AI-företag DeepMind och Elon Musk. Musk donerade redan förra året 10 miljoner dollar till Future of Life Institute som skulle användas till att förhindra en utveckling av framtida mördarrobotar och andra autonoma dödliga AI-vapen. Tumnagel
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMinds AI kan göra 3D-miljöer från 2D-bilder
Kan skapa en artificiell verklighet

Googles AI-företag DeepMind har tagit fram ett neuralt nätverk som kan skapa 3D-miljöer och tredimensionella objekt enbart genom att observera tvådimensionella bilder av dessa. Det neurala nätverket använder sig av en teknik som kallas för Generative Query Network (GQN) för att kunna skapa 3D-miljöer baserade på 2D-bilder. Enligt DeepMind kan det räcka med tre stycken tvådimensionella bilder för att AI:n ska kunna skapa realistiska 3D-miljöer av detta. Än så länge har AI:n bara tränats på artificiellt framställda 2D-bilder men ska nu även börja träna på att göra 3D-miljöer baserade på riktiga fotografier. I framtiden kanske AI:s som dessa skulle kunna användas för att skapa 3D-miljöer i realtid i till exempel eller spel eller liknande applikationer. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Google utvecklar AI som kan spela schack och shogi
AlphaZero är släkting med AlphaGo Zero

Förra året så slog Google DeepMinds artificiella intelligens AlphaGo Zero världsmästaren i Go och tidigare i år så "pensionerade" AI:n sig från Go-spelandet. Nu har dock DeepMind tränat upp ett "barn" till AlphaGo som både kan spela go, schack och den japanska schackvarianten shogi. Till skillnad från AlphaGo så är dess "barn" AlphaZero utvecklad för att kunna spela flera olika spel så länge den får lite tid på sig för att lära sig dessa. Efter att ha spelat go med sig själv i åtta timmar kunde AlphaZero besegra sin "pappa" AlphaGo Zero i spelet. Efter det så spelade AlphaZero schack med sig själv i fyra timmar och kunde därefter besegra den digitala världsmästaren i schack Stockfish och efter ha tränat på shogi i två timmar slog AlphaZero världens bästa shogiprogram Elmo. Som The Verge noterar så har alltså ett datorprogram på under ett dygn lärt sig spela tre hyfsat komplicerade spel på världsmästarnivå vilket aldrig tidigare har skett. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny version av AlphaGo tar över rollen som mästare i spelet Go
Har dessutom lärt sig själv

Ett självlärt program har blivit ny världsmästare på spelet Go. Förra året blev Google DeepMinds AI AlphaGo världsmästare efter att ha slagit världens bästa människa, Lee Se-Dol, 100 gånger. Nu har det nya och uppdaterade programmet AlphaGo Zero slagit sin föregångare. På endast 36 timmar, där programmet endast fick information om reglerna, lyckades den bli bättre än AlphaPro. Efter 40 dagar hade hade den en vinstprocent på 90. Så här beskriver Mikael Kågebäck, doktorand på avdelningen för datavetenskap vid Chalmers tekniska högskola bedriften. "Vad de har gjort nu är att de har visat att du kan faktiskt lära den helt från grunden, väldigt väldigt komplicerade problem. Problem som över huvud taget inte hade kunnat attackerats för bara fem år sedan". Det speciella med just spelet Go är att det finns så extremt många olika drag som kan göras under matchen. Därför är det också ett väldigt svårt spel för en AI att lära sig. Tumnagel
43.5°
+
Emmy Zettergren
0

Google och Blizzard släpper AI-plattform till StarCraft II
Hoppas att andra ska hjälpa till med utvecklingen

Förra året meddelade Googles AI-företag DeepMind att man skulle börja utveckla en artificiell intelligens för att spela Blizzards strategispel StarCraft II och nu har man visat upp det första resultatet av det. De både företagen släpper nu plattformen SC2LE vilket är ett gäng med verktyg som man hoppas AI-forskare ska kunna använda för att snabbare utveckla artificiella intelligenser som kan spela strategispel som StarCraft II. SC2LE inkluderar ett gränssnitt för maskinlärning som Blizzard tagit fram samt en open source-version av DeepMinds AI-verktyg PySC2. Förutom det så kommer SC2LE inludera över en miljon anonymiserade StarCraft II-matcher som forskare kan använda för att träna upp sina artificiella intelligenser. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens tar sig fram på hinderbana
DeepMind goes parkour

Googles dotterbolag för artificiell intelligens DeepMind har publicerat forskningsrapporten "Emergence of Locomotion Behaviours in Rich Environments." där man beskriver hur en artificiell intelligens kan navigera sig fram i okända miljöer. I videon ovan kan ni kolla in när en streckfigur tar sig igenom en slags virtuell hinderbana där den artificiella intelligensen konstant analyserar nästa hinder och oftast ser till att streckfiguren tar sig över detta. Teknik som denna kommer antagligen göra det enklare för robotar att ta sig upp för trappor och navigera sig fram över andra hinder i framtiden. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AlphaGo slutar spela Go
Slutar på topp

Förra veckan besegrade AlphaGo världens bästa Go-spelare Ke Jie. Nu kommer folket bakom denna AI skriva en sista rapport och efter det kommer AlphaGo lägga Go-spelandet på hyllan. Googles DeepMind, som AlphaGo använde, kommer istället användas till att skapa algoritmer som kan hjälpa forskare att, till exempel, hitta bota sjukdomar, sänka energibehovet samt ta fram nytt material. Det gäller ju att sluta när man är på topp och karriären som AlphaGo har haft inom Go-spelandet har ju varit rätt så imponerande. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0

Kolla när en artificiell intelligens spelar StarCraft
Alibaba gör som Google

Förra året meddelade Google att deras AI-företag DeepMind skulle ta fram en artificiell intelligens som skulle spela StarCraft och det verkar vara något som även den kinesiska ehandeljätten Alibaba ha haft siktet instället på. Forskare på Alibaba har utvecklat en AI som man kallar för BiCNet (Bidirectionally-Coordinated Nets) som med hjälp av ett neuralt nätverk och djupinlärning klarar av att spela StarCraft. Forskarna bakom BiCNet skriver i en rapport: "BiCNet can handle different types of combats under diverse terrains with arbitrary numbers of AI agents for both sides. Our analysis demonstrates that without any supervisions such as human demonstrations or labelled data, BiCNet could learn various types of coordination strategies that is similar to these of experienced game players. Moreover, BiCNet is easily adaptable to the tasks with heterogeneous agents. In our experiments, we evaluate our approach against multiple baselines under different scenarios; it shows state-of-the-art performance, and possesses potential values for large-scale real-world applications." BiCNet har utvecklats genom att AI:n fått studera och lära sig olika strategier från mänskliga StarCraft-spelare på toppnivå. Alibaba drog för ett år sedan igång esport-ligan World Electronic Sport Games (WESG) där man bland annat kommer att spela StarCraft II. Det är väl inte helt omöjligt att vi kommer att få se mer av BiCNet:s StarCraft-spelande i en av de turneringarna antar jag. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMind lär sig komma ihåg saker den lärt sig
Googles artificiella intelligens har ett minne

Googles AI-företag DeepMind har utvecklat en algoritm som man kallar för Elastic Weight Consideration som gör det möjligt för neurala nätverk att lära sig nya uppgifter baserat på tidigare erfarenheter. Fram tills nu har man oftast varit tvungen att lära neurala nätverk helt från grunden när de ska utföra nya uppgifter. Det skiljer sig markant för hur vi människor lär oss nya saker då vi oftast baserar inlärning av nya uppgifter på våra tidigare erfarenheter från liknande uppgifter. Algoritmen som DeepMind nu har tagit fram ska även kunna avgöra hur viktiga vissa av erfarenheter den lär sig är för att sedan kunna använda dessa till framtida inlärningsprocesser. DeepMind testade sin nya algoritm genom att låta AI:n spela tio stycke olika gamla Atari-spel. Där kunde AI:n applicera erfarenheter den fått från ett spel när den skulle spela nästa vilket gjorde att den inte behövde lära sig hur man spelade det nya spelet helt från grunden. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google låter artificiella intelligenser möta varandra
Kommer de att slåss eller samarbeta?

Googles DeepMind är en av Googles divisioner för artificiell intelligens och de har i experiment undersökt vad som händer när två artificiella intelligenser möter varandra och antingen måste samarbeta eller tävla för att "vinna". Detta har man gjort genom att släppa loss två artificiella intelligenser i två enkla spel. I spelet "Gathering" som syns ovan ska AI:na samla in äpplen men de kan även skjuta laser på den andra AI:n vilket gör att denna inte kan röra sig på ett tag. I det experimentet visade det sig att AI:na samlade äpplen som vanligt om det fanns gott om dem men när det fanns ont om äpplen började de skjuta lasrar på varandra. När DeepMind i ett senare försök släppte loss en AI som var smartare än sin motståndare sköt den smartare AI:n laser på den mindre smarta oavsett hur mycket äpplen det fanns då det antagligen var en smartare spelstrategi om man ville vinna. I det andra spelet, "Wolfpack" som syns nedan, skulle två AI:s jaga en tredje och AI:na fick poäng dels om de fångade den tredje AI:n men även om de bara var i närheten när den tredje AI:n fångades. I det experimentet kunde man konstatera att ju intelligentare AI:n var desto mer sannolikt var det att den samarbetade med den andra AI:n för att fånga den tredje AI:n då de båda tjänade på det. I framtiden kommer antagligen mycket att våra dagliga liv på ett eller annat sätt styras av artificiella intelligenser, till exempel bilkörning, trafikljus och kanske hela länders ekonomi. Det är då givetvis extremt viktigt att dessa AI-system kommer att kunna interagera med varandra på olika plan så att det inte blir totalt kaos om de verkar inom samma område. Därför är experiment som de DeepMind nu har genomför viktiga så att vi får förståelse hur AI:s reagerar när de möter varandra i olika kontexter. I ett blogginlägg skriver DeepMind bland annat: "As a consequence [of this research], we may be able to better understand and control complex multi-agent systems such as the economy, traffic systems, or the ecological health of our planet - all of which depend on our continued cooperation." Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles AlphaGo har spöat andra Go-spelare i hemlighet
Ny version av den artificiella intelligensen testad

Förra året blev Googles artificiella intelligens AlphaGo historisk efter det att den besegrade GO-världsmästaren Lee Sedol i en GO-turnering. Nu visar det sig att Google DeepMind har vidareutvecklat AlphaGo och i hemlighet låtit AI:n spela mot några av världens bästa GO-spelare online. Sedan den 29:e december har AlphaGo spelat under namnet "Master" mot några av världens bästa spelare och mer eller mindre krossat dessa. Den fjärde januari hade AlphaGo vunnit 60 matcher, haft en oavgjord match och inga förluster. Bland spelarna som AlphaGo spelade mot fanns bland andra sydkoreanen Park Jung-hwan som rankas som trea i världen samt japanen Iyama Yuta som rankas som femma i världen. Nedan kan ni läsa tweeten från DeepMinds grundare Demis Hassabis där han avslöjade experimentet. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Google släpper träningsmiljö för DeepMind som open source
Så att alla kan testa och utforska artificiell intelligens

Google har lagt upp källkoden för den miljö man testar sin artificiella intelligens DeepMind med på open source-tjänsten GitHub. Det gör att alla som forskar inom artificiell intelligens kan ladda ner detta och börja utforska på egen hand om intresse finnes. Tanken är att AI-forskare ska kunna testa sina egna AI-plattformar/agenter mot samma miljö som DeepMind testas. Då koden släpps som open source är det även fritt fram för andra att modifiera denna och göra förändringar som kanske passar bättre för just deras specifika AI-experiment. OpenAI är en konkurrerande AI som bland annat Elon Musk står bakom och de släppte en liknande träningsmiljö för artificiell intelligens som man kallar för "OpenAI Gym" vilken ni kan läsa lite mer om i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles DeepMind lär robotar att drömma
Men inte om elektriska får

Google har nu lärt sin artificiella intelligens DeepMind att drömma vilket ska göra att den får möjligheten att lära sig grejer betydligt snabbare skriver Extreme Tech. I dagsläget drömmer DeepMind om scener från gamla Atari-spel som till exempel Asteroids på bilden ovan. Slutmålet ska dock vara att AI:n ska drömma om i stort sett samma sak som oss människor. Precis som för oss människor så ska DeepMind drömma om skrämmande och utmanande situationer, som till exempel att möta slutbossen i ett datorspel, då detta snabbare skapar minnen enligt neuropsykologisk forskning. AI:ns drömmande är så kallad oövervakad inlärning vilket skiljer sig från övervakad inlärning när man matar AI:n med en mängd data som den sedan får lära sig utifrån. Enligt forskarna så ska DeepMinds drömmande fått den att lära sig vissa saker tio gånger snabbare än vad som annars hade varit fallet. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles AI tittar på TV för att bli bättre på läppläsning
Har nu 46,8 procents träffsäkerhet

Att läsa läppar är svårt, men Googles AI DeepMind blir bara bättre och bättre på läppläsning. Detta tack vare tusentals timmars TV-tittande som den artificiella intelligensen fått titta på. TV-programmen i fråga är till stor del från BBC och tack vare detta TV-tittande kan AI:t sätta rätt ord på munrörelserna med 46,8 procents träffsäkerhet. 46,8 procent kanske inte låter allt för imponerande, men när en professionell läppläsare fick titta på samma klipp som AI:t så hade denna endast rätt 12,4 procent av gångerna. Tidigare i november visade ett gäng forskare vid Oxford upp ett eget läppläsarprogram vid namn LipNet som kunde tyda korrekt ord 93,4 procent av gångerna genom att bara läsa läppar. LipNet använde sig av förinspelade inslag där skådespelare fått ställa sig framför en kamera och prata där maximalt 51 ord används, medan Googles DeepMind kör mer på maskininlärning. Mer specifikt kallar Google sitt inlärningssystem för "Watch, Listen, Attend, and Spell" där DeepMind fått titta på 5 000 timmar TV-program med 118 000 meningar med 17 500 unika ord. DeepMind-utvecklarna menar att DeepMinds läppläsning kan användas bland annat för att hjälpa hörselskadade att hänga med i konversationer, lägga till undertexter i filmer eller länkas samman med röstassistenter så att du kan prata med assistenten endast genom att röra munnen. Tumnagel
45.1°
+
André Stray
0

Nu ska Googles DeepMind börja spela StarCraft II
Kan artificiell intelligens bli bäst på Blizzards strategispel?

Under Blizzards pågående BlizzCon-event i Los Angeles meddelade man att en artificiell intelligens från Google DeepMind nu ska börja spela spelet. Tanken är att Google DeepMind ska släppa en öppen utvecklingsmiljö där AI-forskare ska kunna bidra till att den artificiella intelligensen blir bättre på att spela StarCraft II. AI:n ska kunna lära sig spelet genom visuell information precis som en människa gör och därför har man förenklat grafiken något vilket ni kan se ett exempel på nedan. Oriol Vinyals från Google DeepMind, som själv spelat StarCraft II på elitnivå, säger: "StarCraft is an interesting testing environment for current AI research because it provides a useful bridge to the messiness of the real-world. The skills required for an agent to progress through the environment and play StarCraft well could ultimately transfer to real-world tasks." Både Google och Blizzard säger att det antagligen dröjer länge innan en artificiell intelligens kan besegra mänskliga toppspelare av StarCraft II. Tidigare i år besegrade Google DeepMinds artificiella intelligens AlphaGo GO-världsmästaren Lee Se-Dol vilket har beskrivits som artificiell intelligens "heliga gral". I GO kunde dock den artificiella intelligensen överblicka hela spelplanen, något som inte är möjligt i StarCraft II vilket gör detta ännu mer komplicerat att lösa för AI:n. Tumnagel
54.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles AI kan nu lära sig från sitt minne
Lär sig grejer på egen hand

DeepMind, den artificiella intelligensen som Googles moderföretag Alphabet utvecklar, kan nu lära sig nya grejer genom att analysera händelser som redan finns i dess minne. Man kallar metoden för Differential Neural Computer (DNC) och det innebär att man kopplar ihop ett neuralt nätverk med data som ligger lagrad på traditionella datorer. AI:n kan efter det navigera och lära sig genom från den externa databanken som den blivit sammankopplad med. För att ge ett exempel på vad DNC kan göra så beskriver man ett släktträd, se klippet nedan, där AI:n blir matad med ett gäng olika släktrelationer. Baserat på detta och extern data kan den sedan räkna ut vem som är morbror till någon annan i släktträdet. Detta gör AI:n baserat på den input den fått kombinerat med extern data som beskriver vad en "morbror" faktiskt är. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook, Google, Microsoft och andra startar Partnership on AI
Ska samarbeta om artificiell intelligens

Några av världens största tech-bolag drar nu igång en samarbetsorganisation för artificiell intelligens som man kallar för "Partnership on AI". Bland medlemmarna i Partnership on AI finns bland annat Facebook, DeepMind, Google, Microsoft, Amazon samt IBM och tanken är att man ska samarbeta om AI över företagsgränserna. Det kan handla om att träffas och diskutera framsteg inom AI-forskning, hur man bäst ska kunna utnyttja artificiell intelligens samt medverka till att allmänheten får förtroende för artificiell intelligens och inte fruktar denna. Företag som Apple, Intel och Twitter är än så länge inte med i Partnership on AI men Apple sägs välkomna initiativet skriver TechCrunch. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Googles DeepMind ska lära sig att upptäcka ögonsjukdomar
AI kanske kan leda till att människor får behålla synen

Googles AI-företag DeepMind har slagit sig ihop med Moorfields Eye Hospital i London för att se om man kan utveckla en metod där artificiell intelligens skulle kunna upptäcka ögonsjukdomar i ett tidigare skede än vad som är möjligt med dagens metoder. Detta hoppas man åstadkomma genom att låta DeepMind analysera en miljon ögonscanningar som Moorfields samlat in genom åren och även kombinera detta med data som patienters diagnos, ålder samt vilken behandling som genomförts. Skulle DeepMind lyckas med sin uppgift skulle det kunna leda till att man kan upptäcka ögonsjukdomar i ett tidigare skede och då kanske även förhindra att vissa patienter får synnedsättningar eller helt förlorar sin syn. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida