m

Hur man gör rörelse roligt i spel
Lite kvällsnörderi

Att få ett riktigt bra flow i rörelsefokuserade spel är rätt oslagbart. Men vad är det som gör att det känns så härligt? Mark Brown från Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången pratas det om just rörelser i spel. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Vi har tagit en titt på Bang & Olufsen Beosound Level
Trådlös högtalare för 15 papp

Skulle du vilja ha en fet trådlös högtalare för 15.000 kronor, eller över 15 JBL Flip? Det är förstås helt beroende på vad du är ute efter. Hur som helst så trillade nyligen Bang & Olufsen Beosound Level in på kontoret och givetvis tog vi en titt på vad enheten har att erbjuda, vilket ni kan se i videon ovan. Beosound Level är en rackabajsare till högtalare med ett fylligt och kraftfullt ljud med sina 105W. På ovansidan av högtalaren sitter det en rad touchkontroller som låter dig direkt spela upp ljud från olika internettjänster, vilket initialt är inställt på svenska radiokanaler, men dessa kan du enkelt ändra till dina egna spellistor vid behov. Högtalaren kan spela upp ljud från en rad olika källor via nätverket och stöd för Spotify Connect, Google Cast och Airplay 2 finns. Och förstås Bluetooth. Något trevligt är att designen är modulär och du kan inte bara byta frontpanelen, utan även komponenter som batteri och högtalarens "hjärna", det vill säga modulen med signalprocessor och elektroniken som sköter den trådlösa kopplingen. Komponenterna går att ersätta genom att plocka bort frontpanelen och ta bort några skruvar med en vanlig skruvmejsel. Kort sagt gör detta högtalaren rejält framtidssäker. I alla fall så länge Bang & Olufsen väljer att släppa uppgraderingsmoduler. Priset går förstås inte att sticka under stolen, men har man kosingen så är Beosound Level rätt värd att i alla fall ha i åtanke om det vankas högtalarköp. Det är en pjäs som låter riktigt bra, relativt lätt att bära med sig och möjligheten att byta ut vissa komponenter och uppdatera utseendet vid behov gör att Beosound Level ändå får en ordentlig tumme upp. Bang & Olufsen Beosound Level går att köpa nu och riktpriset ligger på 12.790 kronor(jämför priser) för versionen med Kvadrat-textil på framsidan och 15.290 kostar versionen med träpanel. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Peugeot presenterar ny logga
Nya 308 blir först ut att bära den

Peugeot rullar nu ut en ny varumärkesidentitet och i den ingår en ny logga. Precis som tidigare handlar det om ett lejon och detta ska nu vara kraftfullare än någonsin i sitt uttryck. Senare i år lanseras nya 308 och den blir första modellen att bära den nya loggan. Den nya designen hyllar logotypen biltillverkaren använde sig av en kort tid på 60-talet som då också bestod av en sköld med ett lejonhuvud på. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0

Epos GTW 270 Hybrid är dumsmarta men riktigt härliga
Vi har testat Epos nya gaminglurar

Det är lite bisarrt att det är 2021 och konsoltillverkare fortfarande inte låter oss koppla våra bluetoothhörlurar av olika slag till konsolerna. Men som tur är har vi företag som danska Epos som fixar biffen genom att släppa ett par true wireless-lurar som kan användas till alla olika sorters ljudkällor. Och extra trevligt är att de även låter bra och är bekväma. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

I morgon öppnar Tekniska Museet igen
Med utställningen Moving to Mars

I morgon 26 februari öppnar Tekniska Museet återigen upp efter att ha haft pandemistängt sedan i slutet av oktober förra året. Då kommer även den nya utställningen "Moving to Mars" som skapats av brittiska The Design Museum ha premiär på museet. Det blir första stoppet på utställningen internationella turné och känns väl extra passande med tanke på den Mars-feber som har rått de senaste veckorna. Utställningen fokuserar på den dagen vi väl kommer att börja kolonisera Mars och Tekniska Museet skriver: "Med 150 föremål från tidigare rymdresor (inklusive original från NASA, European Space Agency och SpaceX) och prototyper för framtidens marsresor berättar Moving to Mars om den stora utmaningen att ta människan till Mars – kanske mänsklighetens största äventyr någonsin. Varje liten detalj måste tänkas igenom, inte minst inför den sju månader långa resan dit. Men också hur vi ska leva och överleva när vi väl kommit fram – vilka kläder vi behöver, vad vi ska äta och hur vi ska bo." Förutom Moving to Mars så kör Tekniska Museet just nu även utställningarna Antropocen, en utställning om den nya tidsepok som en del anser att vi lever i nu, samt Hyper Human, en utställning om framtidens människa. Tekniska Museet har infört en lång rad åtgärder för att göra museibesöket så säkert som det går ur smittsynpunkt och ni kan läsa lite mer om dessa åtgärder här. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teenage Engineering kommer sköta designen åt Nothing
Heja Sverige!

Carl Peis nya satsning Nothing börjar låta allt mer intressant, trots att gänget fortfarande inte visat upp en enda produkt ännu. Nu meddelar det nystartade företaget att svenska Teenage Engineering utnämnts till medgrundare av Nothing. Detta är inte bara en fin titel, utan Teenage Engineering-cheferna Jesper Kouthhoofd och Tom Howard har fått chefspositioner i Nothings designavdelning. Kouthhoofd kommer agera Creative Lead på Nothing medan Howard kommer vara designchef. I ett uttalande säger Carl Pei detta: "Ix27m really excited to welcome Teenage Engineering to the growing Nothing family. They consist of some of the best designers and creatives that I’ve had the pleasure of working with. Together, we’ve created a product roadmap that’s unique and true to Nothing’s vision." Vi har som sagt inte ännu fått se några produkter från det nystartade företaget, men vi har i alla fall fått reda på att ett par true wireless-lurar kommer vara första produkten som släpps och denna kommer dyka upp i sommar. Vidare väntas Nothing släppa fler produkter och skapa ett eget ekosystem som ska göra att prylarna ska fungera bättre tillsammans. Och då Teenage Engineering-gänget kommer sköta designen så lär det bli en hel del intressanta grejer som dyker upp i framtiden. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

Kolla in hur man gör fejkdinosaurier
Adam Savage gör ett besök hos Animax Designs

Här kan ni kolla in ett inslag från Tested när Adam Savage tar sig en titt på hur företaget Animax Designs tillverkar fejkade dinosaurier i naturlig storlek. I klippet visar personalen på Animax Designs hur man använder olika typer av material för att göra skalet till sina dinosaurier. Tycker ni Animax gör intressanta grejer så kommer företaget framöver att släppa lite videoklipp i en ny youtube-serie som man kallar för Animax Up Close. Man släppte nyligen det första avsnittet som fått titeln In the Clay vilket handlar om skulptören Chris Grondins karriär på Animax. Detta kan ni kolla in här nedanför. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Apple vill anställa ingenjörer som utvecklar 6G-chip
Börjar förbereda sig för framtiden redan nu

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har lagt ut jobbannonser där man efterfrågar personer som kan tänka sig att utveckla 6G-teknik, det vill säga den typ av nätverk som förväntas ta över den dagen 5G inte längre räcker till. Apple efterfrågar bland annat ingenjörer som kan tänka sig att arbeta som "Wireless Research Systems Engineer - 5G/6G" samt "RAN1/RAN4 Standards Engineer." I arbetsbeskrivningen skriver Apple bland annat saker som "You will be part of a team defining and doing research of next-generation standards like 6G", "You will research and design next-generation (6G) wireless communication systems for radio access networks with emphasis on the PHY/MAC/L2/L3 layers", "Participate in industry/academic forums passionate about 6G technology" och "Contribute to future 3GPP RAN work items on 6G technology.". Apple använder för tillfället 5G-modem från Qualcomm i sina iPhones men det verkar som om Apple framöver siktar på att göra modem till sina telefoner själva. Detta är något som de flesta bedömer sannolikt efter det att Apple 2019 köpte upp Intels nedlagda 5G-division. Det är sannolikt den divisionen som även kommer att få i uppgift att förbereda Apple på 6G-nätens introduktion. Det bedöms dock inte som om 6G kommer att bli aktuellt förrän kanske någon gång på 2030-talet, något som ger Apple god tid på att förbereda sig för framtidens mobilnätverk om man redan nu börjar utveckla sådant. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Här är Huawei Mate X2
Företagets nya vikbara mobil

Huawei har hittills levererat ett par vikbara mobiltelefoner, Mate X och Mate Xs, och nu fortsätter satsningen med vikbara telefoner. Den kinesiska mobiltillverkaren har nu presenterat Mate X2 och telefonen kommer med en ny design som påminner om Samsungs Galaxy Z Fold 2, då den stora skärmen sitter på insidan och koms åt genom att vika upp telefonen likt en bok. En betydligt bättre design än den tidigare där skärmen låg på telefonens utsida. Huawei verkar för övrigt köra en liknande gångjärnslösning som Samsung, men har lyckats ta bort glipan genom göra telefonen lite sned. Mate X2 kommer med en 6,45 tum stor skärm på utsidan med ett avlångt bildformat och upplösningen 2700 x 1160 pixlar samt en mer ordentlig 8 tum stor panel på insidan med upplösningen 2480 x 2200 pixlar. Båda skärmarna är av OLED-typ och har 90Hz uppdateringsfrekvens. På insidan av telefonen sitter det ett stycke Kirin 9000, som vi tidigare fått se i Mate 40 Pro som släpptes förra året, och kommer med ett batteri på 4500mAh. Lagringen ligger på 256GB eller 512GB. På den Leica-märkta kameramodulen sitter det fyra sensorer. En 50MP vidvinkel, en 16MP med ultrawide, en 12MP med 3x optisk zoom och en SuperZoom-kamera med 10 gånger optisk zoom och 8MP. På den främre skärmen sitter det en selfiekamera med 16MP upplösning. Huawei Mate X2 kommer börja säljas i Kina på torsdag och priset kommer ligga på motsvarande 15-16 tusen beroende på hur mycket lagring man vill ha. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt. Här under kan ni kika på presentationen av telefonen. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Imorgon presenteras Hyundai Ioniq 5
Följ eventet live här

Imorgon klockan 08.00 kommer Hyundai att dra igång en livesändning på länken nedan och avtäcka den nya elbilen Ioniq 5. Precis som vi har visat tidigare får bilen som beskrivs som en mellanklass-CUV en retroinspirerad design och kul lösningar som exempelvis ett 230-uttag som gör att du kan ladda prylar genom bilen - som typ elcykeln. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

BlizzCon 2021 55 nyheter i Overwatch 2
IGN listar dem i videoform

Under BlizzCon 2021 pratade Blizzard lite om kommande Overwatch 2. Bland annat visade de upp några nya kartor och nya designer för de klassiska karaktärerna. Utvecklarna lovade också att spelet kommer bli en fulländad uppföljare samt evolution av det första spelet och det inte kommer kännas som ett glorifierad expansion. Något släppdatum fick vi dock en men det var väl ganska väntat. Några av sakerna som Blizzard visade upp under denna presentation var den nya karaktären Sojourn som verkar rätt så dödlig om man nu lyckas träffa motståndarna med hennes railgun. En annan grej som Overwatch 2 ska förbättra är vapenljuden vilket ju låter vettigt. Hur som helst har folket från IGN sammanfattat presentationen i klippet ovan där de listar 55 nya grejer man kan förvänta sig från spelet. Den 38 minuter långa BlizzCon-presentationen kan beskådas i sin helhet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden
Vi har testat Samsungs nya flaggskepp

Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Google släpper första utvecklarversionen av Android 12
Bara att tuta och köra om man vill

Igår lyfte Google locket på nya Android 12 ordentligt och släppte en första utvecklarversion av det nya operativsystemet. Developer Preview 1 har blivit tillgänglig och kan installeras på Pixel 3, eller senare enheter i Pixel-serien, och länk till installationsinstruktioner har ni via länken här nere till vänster. Android 12 kommer med en rad olika förändringar som bland annat ny design som ska vara mer modern, lättare att använda, vara mer funktionell, ha förbättrad gestnavigering i helskärmsläge samt snabbare och mer responsiva aviseringar. Vidare kommer Android 12 ha utökat stöd för videoformatet HEVC samt omfattande stöd för bildformatet AVIF. Utöver det kommer Android 12 med andra godsaker som möjlighet att uppdatera fler funktioner via Play Store, vilket gör att man inte behöver förlita sig på systemuppdateringar för när något litet behövs patchas, samt förbättrad haptisk feedback kopplat till ljud, vilket är trevligt om man spelar mycket på telefonen. Ni kan läsa en mer omfattande genomgång av Dave Burke, ingenjörschef för Android, här: Första titten på Android 12. Google har även levererat en tidsplan för utrullningen av de olika Android 12-varianterna. Nu under våren är det utvecklare som får lägga vantarna på Developer Preview 1, 2 och 3 och dessa släpps med en månads mellanrum med start precis nu. I maj kommer första betaversionen släppas följt av en andra och tredje betaversion i juni och juli. I augusti kommer den fjärde och sista betaversionen släppas och därefter väntas operativsystemet vara stabilt nog för att färdigställas inför skarp release, vilket lär ske i slutet runt september-oktober. Ovan har ni en video där CNET går igenom några av nyheterna i Android 12. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Mer vatten ska förhindra vattenplaning
Jetstrålar duschar vägbanan framför hjulen

Italdesign har nu tillsammans med Bosch och företaget Easyrain börjat testa teknik som ska förhindra att bilar tappar greppet på vått underlag, eller vattenplaning som det ofta brukar kallas. Easyrain ligger bakom systemet Aquaplaning Intelligent System (AIS) som består av sensorer och mjukvara som känner av om det är mycket vatten på vägen. Om det finns risk för vattenplaning sprutar ett gäng munstycken en mängd vatten framför framhjulen vilket då ska dämpa risken för att greppet tappas. Vattenstrålarna ska hjälpa till att få undan det extra vattnet som ligger på vägbanan och som däcken inte klarar av att trycka undan själva. Enligt Easyrain ska tekniken förbättra bilens prestanda med 35 procent när man kör rakt fram och med 30 procent i kurvor. När tekniken kan hitta till en produktionsbil som går att köpa återstår att se. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Här är allt Nintendo visade upp igår
Mario-golf, No More Heroes 3 och Splatoon 3!

I natt körde Nintendo en ordentlig presentation av sina kommande spel och även om det inte blev några nyheter gällande Zelda: Breath of the Wild 2 eller Metroid 4 fick vi ändå ta del av en hel del trevliga spelnyheter. Vi har redan skrivit om den remastrade versionen av Zelda: Skyward Sword som släpps 16 juli till Nintendo Switch, men klickar ni på läs mer får ni ta del av samtliga nyheter som presenterades under spelfesten. Ovan har ni för övrigt hela showen på 50 minuter om ni vill beta av allt själva. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0

Epic Games tar sin fejd med Apple till Europa
Anser att Apples verksamhet är orättvis

Epic Games drog igång en ordentlig fejd med Apple förra året då Epic anser att Apple använder sig av sin kontroll över iOS för att göra det svårt för andra utvecklare att tjäna pengar på sina appar. Nu har Epic Games berättat att de lämnat in klagomål mot Apple till EU-kommissionen i hopp om vad Apples verksamhet ska bli lite mer rättvis mot mindre spelare. Epic skriver bland annat detta: “The complaint, filed with the European Commission’s Directorate-General for Competition, alleges that through a series of carefully designed anti-competitive restrictions, Apple has not just harmed but completely eliminated competition in app distribution and payment processes. Apple uses its control of the iOS ecosystem to benefit itself while blocking competitors and its conduct is an abuse of a dominant position and in breach of EU competition law.” Epic verkar inte vilja ha något skadestånd eller liknande i samband med detta, utan verkar endast vilja att det ska införas åtgärder motverkar Apples monopol-verksamhet. EU-kommissionen håller sedan i somras på att granska Apple gällande konkurrensbrott med Apple Pay och App Store. Huruvida Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Corsair köper upp Visuals by Impulse
Företaget kommer kränga allt man behöver för att streama

Corsair verkar vilja bli mästare på allt som har med spelstreaming att göra. Företaget krängde initialt PC-hårdvara, men har med åren etablerat sig i andra segment genom köpa upp företag som Elgato, Origin PC samt SCUF Gaming. Nu vill företaget expandera ytterligare och har köpt upp Visuals by Impulse, vilket är ett företag som fokuserar på att leverera visuella element till streamers av olika slag. Detta betyder att Corsair numera kan kränga nästan allt som behövs på streamingfronten. Visuals by Impulse kommer petas in under Elgato och i ett uttalande från Elgato-chefen Julian Fest sägs detta: “With the addition of Visuals by Impulse to the Elgato family, we’re excited to extend our core mission of empowering content creators. Design is a crucial element shaping a creator’s identity, and VBI has been at the forefront of making beautiful and interactive design accessible to anyone. Together with the talented team at VBI, we plan to push the boundaries of what design can mean for creators.” Vad Corsair kommer köpa härnäst är för tillfället okänt. Möjligtvis kameraföretag? Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Skullcandy presenterar Hesh ANC och Hesh Evo
Funktionsspäckade lurar till lågt pris

Skullcandy har nu presenterat lite nytt på hörlursfronten och den här gången är det Hesh-serien som får lite tillskott. De nya enheterna går under namnet Hesh ANC och Hesh Evo och det handlar om lite finjusteringar sedan föregående generation Hesh. Hesh ANC är utrustade med aktiv brusreducering samt ambient mode om du behöver höra din omgivning. Batteritiden ligger på 22 timmar och behöver du ladda lurarna snabb får du upp till 3 timmars batteritid på 10 minuters laddning. Hesh ANC kommer även utrustade med Tile, så om du skulle tappa bort lurarna kan du enkelt hitta dem igen via Tile-appen. Hesh Evo är mer eller mindre den senaste versionen av Hesh och det har till stor del skett lite finputsningar. Lurarna kommer med en batteritid på 36 timmar och kan snabbladdas, vilket ger dig 3 timmars lyssningstid på bara 10 minuters laddning. Även Evo har Tile-stöd. Båda Hesh-modellerna kommer med en snarlik design som tidigare generationer och har ett hölje av plast runtom kåporna samt den metallförsedda bågen. På baksidan av den högra kåpan hittar vi knappar som låter dig kontrollera media och svara på samtal och båda versionerna går att ladda med USB-C-kabel. Skullcandy Hesh ANC och Hesh Evo är tillgängliga att beställa via Skullcandys hemsida från och med idag och priset ligger på 1299 kronor för Hesh ANC och Evo kostar 999 kronor. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar Xbox Wireless Headset
Släpps om en månad

Microsoft överraskar på tisdagseftermiddagen och har presenterat ett dedikerat Xbox-headset, vilket är företagets första sedan headseten till Xbox 360 lanserades. Xbox Wireless Headset är ett rätt tjusigt designat headset som kan kopplas till din Xbox One, Xbox Series X/S, PC eller mobiltelefon via Bluetooth. Precis som Microsofts Surface-headset har Xbox-heatsetet en roterande kåpa som du kan använda för att kontrollera volym samt balans mellan spel- och chattljud. Xbox Accessories-appen kommer även få en uppdatering som låter dig göra justeringar av lurarna i appen. Microsoft verkar ha jobbat ordentligt med mikrofonkvaliteten och enheten är utrusad med två riktade mikrofoner som ska hjälpa lurarna att endast plocka upp din röst samtidigt som oljud i bakgrunden plockas bort. Något trevligt är att du kan koppla lurarna till både mobil och konsol samtidigt, vilket låter dig lyssna på musik eller samtala via telefonen, samtidigt som du lirar. Batteritiden ska ligga på upp till 15 timmar på en laddning och efter bara 30 minuters laddning ska du kunna lira i ytterligare 4 timmar. Microsoft Xbox Wireless Headset kommer börja säljas 16 mars och priset kommer ligga på 100 euro. Förbokning i respektive butiker drar igång idag. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0
Nästa sida