m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Vi har testat Ambi Climate Mini
Smart kontroll för värmepumpen

För någon månad sedan släppte Hong Kong-baserade Ambi Labs sin Ambi Climate Mini vilket kort och gott är en mindre variant av deras tidigare modeller Ambi Climate samt Ambi Climate 2. Precis som sina föregångare så fungerar Minin som en glorifierad fjärrkontroll till din värmepump eller klimatanläggning. Detta är extra praktiskt om man till exempel har en stuga som man vill se till är varm och go när man kommer fram. Men dess primära syfte är gjord för att justera temperaturen i hemmet så man har en konstant behaglig temperatur oberoende av andra faktorer. Den är kompatibel med mängder av olika fjärrkontroller och även om just din modell inte är med i listan så kan den lära sig de olika signalerna för de flesta kontrollerna. Räckvidden är också vettig, jag hade min på 5 till 6 meters avstånd och det var aldrig några problem. Denna nya modell är endast 24 mm hög och har en trevlig diskret design. I för­pack­nin­gen får du med USB-kabel, en strö­madapter och ett väg­gfäste om du vill hänga den på väggen. Trots sin storlek har den samma sensorer och funktioner som tidigare generationen, det vill säga sensorer för temperatur, fuktighet samt för synligt och infrarött ljus. En av Minins mer spännande funktioner är "Comfort AI Assistant". Det fungerar så att man under en initial period berättar för enheten om man tycker att det är för kallt eller varmt. Utefter det skräddarsyr appen en profil för dig och ser till att temperaturen alltid ligger där du föredrar att den ska vara. Men det är inte så pass enkelt att den bara känner av att det är 23 grader utan de olika sensorerna kombinerat med liveinformation från vädertjänster ser till att faktorer som solljus samt luftfuktighet tas med i beräkningarna. Har man fler användare i hemmet med oli­ka pref­er­enser när det gäller tem­per­a­tur så bal­anseras det­ta så att alla blir nöj­da. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Det här är Teslas nya battericell 4680
Lättare och billigare än föregångaren

Den battericell som Tesla använder sig av för tillfället heter 2170. De kommande åren ska den ersättas av 4680 som är både lättare och billigare. Cellen tas fram i samarbete med Panasonic. Namnet 4680 står för måtten på cellen - 46 millimeter på bredden och 80 millimeter på längden. Dagens 2170 sitter i Model 3 och Model Y medan Model S och Model X har en som heter 1865. Batteripacket i Model 3 har idag en energitäthet på 247 wattimmar per kilo (Wh/kg), 4680-cellen ska istället bjuda på 330 Wh/kg. 4680 innehåller färre komponenter vilket är det som gör den lättare, och också billigare att tillverka. Den nya designen gör även att temperaturregleringen blir betydligt lättare. Som väntat innehåller den nya cellen mer energi - fem gånger mer än föregångaren. En enskild cell kan därför ge upp till 16 procent längre räckvidd. En Model 3 Standard Range har 2976 celler och det nya packet fast med bara 960 celler kommer ge samma räckvidd. 4680-cellen kommer att ha sin premiär i Cybertruck och Model S Plaid. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Bildläcka visar Surface Pro 8 och Laptop 4
Microsoft verkar fortsätta med säkra designkort

Microsoft kommer släppa nya Surface-enheter i framtiden och bilder av dessa datamaskiner har nu läckt ut. Mer specifikt är det Surface Pro 8 och Surface Laptop 4 som hamnat på bild och det verkar inte som att det skett några större designändringar jämfört med tidigare versioner. Surface Pro ser fortfarande ut som Surface Pro och samma gäller nya Surface Laptop. Det verkar dock som att datorerna kommer få lite mer kärlek på insidan. Enligt Windows Central kommer de nya Surface-enheterna utrustas med elfte generationens Intel Core-processorer med Intels nya Xe-grafik. Det ryktas även att Laptop 4 kommer kunna utrustas med AMD-processor. När vi får se dessa datorer på riktigt är okänt, men det kan hända att de nya Surface-enheterna presenteras redan i januari. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Vi har testat Turtle Beach Stealth 600 Gen 2
Ett fullt funktionellt headset, men du förtjänar bättre

Turtle Beach Stealth har varit företagets storsäljare sedan urminnes tider. Stealth har alltid varit lättillgängliga tack vare den relativt låga prislappen och erbjudit en helt acceptabel ljudupplevelse. Samma gäller med Gen 2-versionen, men efter att ha kört headsetet ett tag så kan vi säga att det finns bättre alternativ på marknaden. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Göteborgs Universitet släpper app för hemmajobbare
Rör vi oss mindre sedan pandemin drog igång?

Göteborgs Universitet har dragit igång ett forskningsprojekt som ska undersöka om de som jobbar hemma på grund av pandemin nu rör på sig mindre än förut. Appen kan givetvis även användas av andra som kanske är intresserade av att se om de rör sig mindre på grund av restriktioner eller annat som införts under pandemin. Appen heter Work From Home Movement och använder sig av stegdata i mobilen som samlats in från Apple Health, Google Fitness eller Garmins aktivitetsapp. Alexandra Weilenmann, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet, säger till DN om våra antagna förändrade rörelsemönster: "När man inte längre åker till arbetsplatsen, och därmed inte behöver springa till bussen på morgonen eller gå ut för att äta lunch, kommer ens rörelsemönster antagligen att förändras. Många upplever att de rör sig mindre nu, och vi vill undersöka om det faktiskt är så." På appens hemsida står det att datan som samlas in via appen bara kommer att delas med forskarna om användaren godkänner det. Vidare kommer den insamlade datan enbart att användas i forskningssyften. Skulle du vilja testa WFH Movement så går den att ladda ner gratis till iOS från App Store här och till Android från Google Play här. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Naran Automotive presenterar hyperbilen Naran
Har plats för fyra stycken personer

I somras smygvisade ett företag vid namn Naran Automotive en hyperbil som lovade över tusen hästar. Nu är bilen som kort och gott heter Naran officiell. Och det som gör den lite speciell är att den faktiskt har plats för fyra stycken personer. Eller man benämner den som 2+2 så det handlar troligtvis om ett nöd-baksäte och säkerligen inget för långa vuxna att placera sig i. Designat har Jowyn Wong gjort och det är han som ligger bakom linjerna på Apollo IE och De Tomaso P72. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter är monterad framtill, fast bakom framaxeln så bilen räknas som en mittmotorbil. Maskinen är framtagen av tyska Racing Dynamics och utvecklar 1048 hästar och 1036 newtonmeter i vrid. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på runt 2,3 sekunder och för att ge den en toppfart på över 370 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen men man kan välja att den bara ska driva på bakhjulen. Endast 49 stycken exemplar kommer att tillverkas och premiär blir i början av nästa år. Vad man får betala för en bil framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Modern tolkning av Maserati Shamal
Med 80-tals retrovibbar

Bilderna ni ser här kommer från Maserati Fuoriseries Instagram-konto. Här har designgänget delat med sig av hur en modern tolkning av modellen Shamal skulle kunna se ut. Men det handlar inte om något futuristiskt rymdskepp utan istället om något som skulle kunna ha släppts på 80-talet. Intressant eftersom Shamal lanserades på 90-talet. Oavsett så tokdiggar i alla fall jag och tycker att den ser helrätt ut. Vad tycker ni? Skulle ni vilja att den här lanserades idag? Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Super Mario Bros 3 sålt för 1,3 miljoner kronor
Det är mycket pengar det

Tycker du att priserna för spel till next gen-konsolerna är lite dyra? Då kan du i alla fall glädjas åt att du inte behöver köpa extremt unika retrospel. Heritage Auctions körde nyligen en auktion för en näst intill orörd version av Super Mario Bros 3 till NES och den slutgiltiga prislappen landade på 156.000 dollar, motsvarande 1,3 miljoner kronor. Den höga prislappen motiveras inte bara av en oöppnad paketering, utan denna version var den första som någonsin tillverkades och har designmässiga "skönhetsfel" då Bros i titel är vänsterställd och täcker en del av Marios handske, vilket åtgärdades i senare versioner av förpackningen. Heritage Auctions skriver detta om lådan: "Exceedingly rare are sealed copies with the word x27Bros.x27 formatted to the left, covering one of Mariox27s signature white gloves. Collectors have spent years looking for such a version - the earliest in the Super Mario Bros. 3 production history - and usually come up empty-handed." Den slutgiltiga prislappen gör att denna version av Super Mario Bros 3 hamnar i toppen av listan över världens dyraste spel. Den tidigare rekordinnehavaren var Super Mario Bros som i juli såldes för 114.000 dollar. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Hörlurar som matchar din Lamborghini
Master & Dynamic-grejer med ny design

Lamborghini har nu slagit sina påsar ihop med hörlurstillverkaren Master & Dynamic och tagit fram lurarna vi ser här. Det handlar om ett par overear och ett par inear. Den förstnämnda kallas för MW65 Active Noise-Cancelling Wireless Headphones och småttingarna heter MW07 Plus True Wireless Earphones. Overear-lurarna är klädda med metall och alcantara, har två olika brusreducerings-lägen och ska klara ett dygn på en laddning. Inear-lurarna har en laddlåda i rostfritt som ska se till att man får upp till 40 timmars batteritid. MW65 kostar 6053 kronor medan MW07 blir dina för 3932 kronor. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Tokfet Renault Twizy till salu
Ser i alla fall snabb ut

2013 byggde RenaultSports F1-team en helgalen version av den lilla eldrivna tvåsitsiga bilen Twizy. Oakley Design inspirerades av denna och byggde en likadan, och nu är just denna bil till salu. Så även om den ser riktigt snabb ut så är den tyvärr inte det. RenaultSports version bjöd på 98 hästar, den här har bara fjuttiga 18. Förutom den vässade utsidan har insidan fått en annan ratt och en sportigare förarstol. Åket blir ditt för 19.999 pund. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Nya BMW S 1000 R är här
Är inte skelögd längre

BMW Motorrad rullar nu ut nya BMW S 1000 R. Hojen har fått ny design, förbättrad teknik och en nyutvecklad motor. Modellen har även "Flex Frame"-ram som är både lättare och smalare så man får in knäna bättre. Det ska både ge bättre rörlighet och en mer avslappnad körställning. Vidare får hojen ett lättare avgassystem jämfört med föregångaren, bakfjädern på ett annat ställe och en sving baserad på den som sitter på S 1000 RR. Instrumenteringen består av en skärm på 6,5 tum och den ska man kunna läsa även vid mycket motljus. Motorn är en radfyra som ger 165 hästar och 114 newtonmeter i vrid. Det är samma effekt som tidigare men motorn har bantat fem kilo och ska ha bättre vrid i mellanregistret. Man har även ändrat utväxlingen och gjort den längre för fyran, femma och sexans växel. På tillvalslistan finns för första gången ett "engine drag torque control system". Detta förhindrar bakhjulet från att tappa grepp om du snabbt skulle slå av gasen eller växla ned kraftigt. Den som vill ha en ännu vassare hoj köper till M-paketet som sänker vikten med 3,7 kilo om man även väljer kolfiberfälgarna. Nya BMW S 1000 R kommer till återförsäljare i maj nästa år och priset börjar på 14.368 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

iFixit plockar isär MacBook Air och Pro
En fläkt mindre, typ

iFixit har nu äntligen plockat isär nya MacBook Air och MacBook Pro. Och det är förvånansvärt lite saker som skiljer faktiskt. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

D1 - första eldrivna bilen byggd enbart för skjuts
Ett samarbete mellan Didi Chuxing och BYD

Två av de största kinesiska företagen har gått samman och tagit fram D1. Det är en eldriven liten bil med skjutdörrar som du inte kan köpa, men du kan via appen kalla på den när du behöver skjuts. Man säger inte att det är en taxi, och inte heller en bil för ride-sharing - utan för ride-hailing. Så jag antar att man anser att det här är en lite lyxigare form än en vanlig taxi man brukar beställa. Bilen tar sig 41,8 mil enligt NEDC-cykeln och det man trycker på som gör den här så speciell är att det finns två stycken pekskärmar där bak där den som åker med kan navigera och få diverse annan information. Enligt Didi har man med hjälp av data från 550 miljoner passagerare fått fram hur man på det mest ultimata viset skulle designa bilen och dess app. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson presenterar fyra stycken nya elcyklar
Börjar säljas i vår

Harley-Davidsons nya elcykelmärke Serial 1 har nu presenterat fyra stycken nya cyklar. Alla har pedaler som i sin tur får hjälp av en elmotor, batteriet i ramen och en design som i alla fall ska försöka föra tankarna till Harley. Den hojen man visade upp för snart en månad sedan finns inte med bland dessa, och det är oklart om den kommer gå i produktion. Cyklarna heter Mosh/Cty och Rush/Cty. Den sistnämnda erbjuds i de tre versionerna Step-Thru, Speed och Regular. Motorerna är på 250 watt med 90 newtonmeter i vrid och toppfarten anges till 32 km/h förutom för Rush/Cty Speed som ska gå lite snabbare än så. Det kommer att finnas en app till din smarta telefon så att du via Bluetooth kan para ihop dessa och på så vis få cykeldata och annat matnyttigt. Priserna kommer att sträcka sig från 3399 till 4999 dollar. Förhandsbokningar går bra att göra nu. All information om cyklarna hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Logitech G presenterar Pro X Superlight
Lättviktare på 63 gram

Undertecknad har länge varit ett fan av Logitech gaming-segment, speciellt sedan Pro-satsningarna drog igång för några år sedan. I Pro-seriern har vi fått riktigt härliga möss, headset och tangentbord med relativt sparsmakad design och funktionalitet, men med riktigt vass hårdvara. Nu har företaget presenterat sin nya mus i G Pro-segmentet och enheten går under namnet Pro X Superlight. Pro X Superlight är praktiskt taget en nerbantad version av G Pro Wireless-mus som släpptes för två år sedan. G Pro Wireless vägde 80 gram, men med Superlight-versionen har Logitech lyckats banta ner musen till ynka 63 gram, vilket har gjorts utan att borra hål i chassit vilket andra lättviktsmöss kör med för att hålla vikten nere. Resultatet är en väldigt lätt mus utan onödiga krusiduller. Pro X Superlight har samma design som vanliga G Pro, men kommer med ett par justeringar som fått försvinna för att hålla vikten nere. Superlight har inga tumknappar på höger sida, så vänsterhänta får fortsätta använda vanliga Pro. Nya Superlight saknar även RGB-belysning på ovansidan. Tittar vi på undersidan har Superlight blivit av med sin DPI-skiftarknapp och utöver de vanliga knapparna på ovansidan finns det bara ett powerreglage på undersidan. Givetvis finns myntluckan för USB-mottagarnen och Powerplay-bricka kvar. Musen har även fått större PTFE-fötter som gör att musen ska vara lättare att svepa över musmattan vid behov. Utöver lite ny design och lättar vikt har musen mer eller mindre samma innanmäte som sitt äldre syskon. Enheten kör Logitechs strömsnåla och vassa Hero 25K-sensor och Lightspeed-mottagare med 1000Hz polling rate. Batteriet verkar vara lika stort som tidigare, men nedbantningen gör att musen kan användas i upp till 70 timmar mellan laddningar. Logitech G Pro X Superlight kommer släppas nu november med ett rekommenderat pris på 1599 kronor. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Microsoft Pluton är ett säkerhetschip för pc
Integreras i datorns CPU

Idag presenterade Microsoft säkerhetschippet Pluton vilket är tänkt att erbjuda pc-ägare högre säkerhet i deras framtida datorer. Pluton är tänkt att integreras i både x86- och ARM-CPU:er och för att säkerställa det har Microsoft utvecklat Pluton i nära samarbete med Intel, Qualcomm och AMD. Tanken bakom bakom Pluton är att all säkerhetsrelaterad data, som till exempel data om biometriska inloggningsuppgifter, krypteringsnycklar och liknande, samt olika säkerhetsfunktioner ska lagras i Pluton. Då Pluton är integrerad i datorns CPU kommer det att vara väldigt svårt för obehöriga att på något sätt påverka data och funktioner som lagras där enligt Microsoft. Man kan väl förenklat se Microsoft Pluton lite som motsvarigheten till Apples T2-chip även om det inte är integrerat i Mac-datorers CPU. Microsoft skriver om Pluton: "Our vision for the future of Windows PCs is security at the very core, built into the CPU, where hardware and software are tightly integrated in a unified approach designed to eliminate entire vectors of attack. This revolutionary security processor design will make it significantly more difficult for attackers to hide beneath the operating system, and improve our ability to guard against physical attacks, prevent the theft of credential and encryption keys, and provide the ability to recover from software bugs." När vi kan få komma att se pc-datorer med Pluton integrerat i datorers CPU är inget som Microsoft än så länge har uppgett. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Frank Stephenson designar om Ferrari F40
Behövs det?

I mina ögon är Ferrari F40 en fulländad bil som man verkligen inte behöver förändra något på. De raka linjerna är helrätt och designen känns tidlös. Bildesignern Frank Stephenson kände sig ändå tvungen att ge sig på ikonen och så här blev hans version. Han börjar skissa runt åtta minuter in i klippet. Bättre än originalet? Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida