m

EA spikar datum för EA Play Live
Den 22 juli

Så sent som i går var jag relativt övertygad om att EA skulle hålla någon form av E3-liknande visning för deras kommande spel i samband med E3-mässan som drar igång om en månad. Det kändes ju extra uppenbart att det skulle bli så när det officiella Twitter-kontot för Battelfield under gårdagen meddelade att Battlefield 6 skulle avtäckas under juni månad. Men tji fick jag eftersom EA i går meddelade att de kommer hålla sitt EA Play Live under juli månad. Den 22 juli är det lite mer exakta datumet och då kan man nog förvänta sig att få se det där nya Dragon Age-spelet och sannolikt en mer djupgående titt på Battlefield 6. På tal om EA och Battlefield så bekräftade EA också under gårdagen att Battlefield 6 även kommer släppas till förra generationens konsoler. Förra månaden rapporterade vi om ett rykte som sa att detta Battlefield-spel skulle vara helt fokuserat på den nya konsolgenerationen men så är alltså inte fallet längre. Eftersom det finns så få nya Xbox- och PlayStation-konsoler ute så är det väl affärsmässigt ganska vettigt att inte göra det exklusivt för den nya konsolgenerationen. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Anthem-regissör hoppar av BioWare
Jonathan Warner lämnar bygget efter tio år

Bioware har tappat ännu ett stort namn. Jonathan Warner har jobbat på spelstudion i närmare tio år och det har nu blivit känt att han lämnat bygget. Warner har tidigare jobbat med spel som Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic samt var regissör för Anthem. Det sistnämnda spelet hade som känt en lite brokig release, men det verkade som att utvecklarna skulle få möjlighet att styra upp skutan, men dessa planer lades ner för ungefär en månad sedan. Vad Warner kommer göra i framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis lär han stanna i spelbranschen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej. Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta: Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic. Tumnagel
29.2°
+
André Stray
0
Nästa sida