m

Dragrace mellan BMW E36 M3, E46 M3 och M2 Competition
Det gäller att få i rätt växel

Innan ni ens har klickat på den här videon vet ni ju att M2 Competition kommer gå segrande ur racet. Men hur mycket skiljer det sig mellan E36 och E46 egentligen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron kör dragrace mot Chiron
Hej vad det går!

Förra helgen kördes mängder av superbilar på ett flygfält i Schweiz och två som ställde upp och tävlade mot varandra i ett dragrace var en Bugatti Veyron Grand Sport L’or Blanc och en Bugatti Chiron Sport. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan Ferrari 488 Pista och Ferrari F40
Dubbelkopplingslåda har sina fördelar

Båda dessa bilar har dubbelturbomatad V8:a under skalet men där slutar likheterna. Så hur står sig egentligen klassikern F40 mot en 488 Pista i ett dragrace? Lovecars testar och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Företag ska testa en tejp-lösning för att minska rymdskrot
"Terminator Tape" ska ta satelliter ur omloppsbana snabbare

Det Boeing-ägda rymdföretaget Millennium Space Systems kommer i höst att testa en ny teknik för att få uttjänta satelliter snabbare ur omloppsbana runt jorden, något man hoppas ska kunna minska så kallat rymdskrot runt jorden i framtiden. Företagets uppdrag Dragracer innefattar två stycken satelliter där en kommer att falla mot jorden på traditionellt sätt där den sedan kommer att brinna upp. Den andra satelliten kommer att förses med något som man kallar för "Terminator Tape" vilket ska snabba på fallet mot jorden och destruktionen av satelliten. Terminate Tape är en 70 meter lång "tejp" där man fäst ett motstånd som ska göra att satelliten faller mot jordens atmosfär upp till 24 gånger snabbare än vad satelliter gör i vanliga fall. Det här innebär att satelliten Augury som faller för egen maskin mot atmosfären från jordens lägre omloppsbana LEO förväntas ta upp till nio år på sig att nå dit. Satelliten Alchemy som är försedd med "Terminator Tape" kommer däremot att flyga in i jordens atmosfär efter bara cirka 45 dagar efter tejpen släppts ut från satelliten. Dragracer-projektet är ett samarbete mellan Millennium Space Systems och företagen TriSept, Tethers Unlimited och Rocket Lab. Terminator Tape är utvecklad av Tethers Unlimited och tillverkas av TriSept medan Rocket Lab kommer att stå för raketen som skickar upp de båda satelliterna Augury och Alchemy till rymden någon gång i höst. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla Teslas modeller i Performance-utförande
Vilken är snabbast?

Tesla har för tillfället fyra olika modeller att välja mellan - Model S, Model X, Model 3 och Model Y. Throttle House bestämde sig för att samla en av varje i Performance-utförande för att se vilken av dem som var snabbast, och så här såg det ut. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S P90D mot Porsche Taycan Turbo
Dragrace på vått underlag

Lovecars har testat en Tesla Model S P90D mot en Porsche Taycan Turbo och sjävklart handlade det om ett dragrace för att se vilken av bilarna som var snabbast. Varför man inte valde en Model S P100D är dock oklart. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Shelby GT500 mot ZL1 1LE och Hellcat Redeye
Muskelbilar gör upp i ett dragrace

Edmunds har samlat ihop de tre muskeltörerna Mustang Shelby GT500, Camaro ZL1 1LE och Challenger Hellcat Redeye och kört bilarna mot varandra i ett drag race. Camaron må vara den lättaste i gänget men det är också den med minst effekt, och då är 660 hästar ändå inte helt lite. Men Mussen har över 760 hästar och Dodgen hela 800 så det blir lite kämpigt. Så, vem vinner? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Drako Motors GTE är snabbare än en Tesla Model S P100D
Kostar dock tio gånger så mycket

I augusti förra året drog Drako Motors täcket av sin eldrivna superbil GTE. Det är en stor sedan med inte mindre än 1217 hästar under skalet. Nu har man kört den i ett dragrace mot Teslas värsting Model S P100D och gissa vem som vann? GTE såklart, annars hade de ju aldrig lagt upp följande video. Och det är ju givetvis imponerande eftersom Teslan verkligen är sjukt snabb när det kommer till acceleration från stillastående. Men eftersom GTE:n har fyra elmotorer och betydligt mer effekt vore det ju konstigt om resultatet var annorlunda. Sen kostar den dessutom 1,25 miljoner dollar vilket är runt tio gånger mer än Teslan. Drako Motors planerar att sälja 25 stycken exemplar av GTE. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2019

Top Gear har testat Taycan mot Model S
It's on like Donkey Kong!

Äntligen. Tesla vs Porsche. Model S vs Taycan. Prestanda-elbil mot prestanda-elbil. En som i många år har bevisat att den är snabb som attan rakt fram och en nykomling som man även ska kunna svänga med. Top Gear har plockat ut en Taycan Turbo S och en Model S Performance Ludicrous+ för att se vilken av dem som egentligen är vassast. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Fyra pickisar gör upp i ett dragrace
Olidligt spännande

Här ser vi Carwow göra ett lite annorlunda dragrace och rullande race. Man har nämligen radat upp pickisarna Ford F150 SVT Raptor, Ford Ranger Raptor, Mercedes X-Klass och klassikern Volkswagen Amarok och låtit dessa modeller tävla mot varandra. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Enzo vs. LaFerrari
Carwow kör dragrace

I det här klippet får vi se när Carwow ställer två giganter från samma tillverkare mot varandra i ett dragrace - Ferraris modeller Enzo och LaFerrari. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Exklusiva superbilar rejsar mot varandra
På flygplats i Schweiz

Supercar Owners Circle anordnade nyligen ett event på flygplatsen Ambri i Schweiz där deltagarna fick möjlighet att trycka plattan i mattan på sina exklusiva superbilar. Lite av hur det hela såg ut ser vi här. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan Huracán Performante och Aventador SV
V10 vs V12

En Lamborghini Huracán Performante bjuder på en 5,2 liter stor V10:a som ger 640 hästar. En Lamborghini Aventador SV har istället en V12:a på 6,5 liter som ger 750 hästar. Så vad händer när man låter de båda ställa upp i ett dragrace? Detta. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes G63 mot gamla Mercedes G63
Hur mycket skiljer det i ett dragrace?

I början av förra året rullade Mercedes ut helt nya G-Klass. Den ser ungefär likadan ut men är proppad med massa nymodigheter. Här får vi se när en G63 av den förra generationen kör ett dragrace mot den nya. Att den nya inte kan vara långsammare förstår man ju, men hur mycket skiljer det egentligen? Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2018

Dragrace mellan Lamborghini Urus och Tesla Model X P100D
Teslan svettades för en gångs skull

I slutet av oktober snackades det om att Lamborghini Urus och Tesla Model X P100D skulle gå en match i dragrace. Nu är tiden kommen och de båda har gjort upp på en dragstrip, närmare bestämt Palm Beach International Raceway. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Chevrolet visar eldriven Camaro
Snabb dragracer

Chevrolet har tagit med sig eCOPO Camaro Concept till SEMA. Det är en eldriven version av den vanliga COPO-Camaron som är byggd för dragracing. Bilen har mer än 700 hästar och omkring 815 newtonmeter i vrid vilket kommer från dubbla BorgWarner HVH 250-150-motorer som sitter under huven. Batteripacket består av fyra stycken moduler på 200 volt och 79 kilo vardera. Två av dessa sitter där baksätet en gång satt, ett i reservhjulsbaljan och det sista sitter monterat ovanpå bakaxeln. Placeringen gör att man har fått till en viktfördelning på 44 procent fram, 56 procent bak. Man räknar med att denna kombination ska vara tillräckligt för att bilen ska kunna köra kvartsmilen (402 meter) på omkring nio sekunder. Bilen har lite ny teknik under skalet och denna skulle kunna hamna i framtida modeller från Chevrolet. "The eCOPO Concept is all about where we go in the future with electrification in the high performance space. The original COPO Camaro program was all about pushing the envelope, and this concept is an exploration with the very same spirit. The possibilities are intriguing and suggest a whole new world for racers. Chevrolet pioneered the concept of the high-performance crate engine right around the time the original COPO Camaro models were created, and the eCOPO project points to a future that could include electric crate motors for racing, or even your street rod. We’re not there yet, but it’s something we’re exploring." Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Därför har man fallskärm på en dragracer
Stackars bromsar

Dragracers går ju supersnabbt i några sekunder och sedan fäller de ut en fallskärm. Det ser coolt ut, men det är också nödvändigt eftersom bromsarna helt enkelt inte klarar av att stanna bilen innan banan tar slut. Den här fallskärmen missar att fällas ut och då blir det ett nät i slutet av rakan som får göra jobbet. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Den här elbilen backar snabbare än en Porsche GT2 RS accar
Kvick!

Schaeffler 4ePerformance är en specialbyggd Audi RS 3 med 1.200 elhästar under skalet. Nu har man kört bilen mot ett par andra snabba bilar och för att demonstrera just hur kvick elbilen är valde man att göra något annorlunda - ett dragrace där man backade med bilen. Som motståndare ställde man upp Porsche 911 GT2 RS. Racet startar efter 7:30 in i klippet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Urus kör på kapp med Huracán
Snabb, eller Urus-el?

Lamborghini har ju som ni säkert redan vet återigen doppat tårna i SUV-träsket och för snart ett år sedan lanserades modellen Urus. Den är världens snabbaste i sitt slag, men är den snabbare än sitt mindre syskon Huracán? Det får vi reda på i det här klippet. För övrigt tycker jag att Lambo ska döpa Urus till Urus-el om den kommer i ett hybridutförande. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar I-Pace vs Tesla Model X 100D och P100D
CarWow jämför lite prestanda

CarWow plockade ut en Tesla Model X 100D och en P100D och radade sedan upp dessa bredvid Jaguars nyhet I-Pace för att se vilken av bilarna som var kvickast och hur mycket det egentligen skiljer när det kommer till prestandan. Ett par recensioner av I-Pace hittar ni här nedan. Vad Teknikens Värld tycker efter sin provkörning kan ni läsa här. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Vloggare spanar in sexhjuliga Devel Sixty
Verkar kvick den också

För fem månader sedan var superbilen Sixteen från Devel på besök hos vloggaren Mo Vlogs. Nu har han även spanat in deras andra galna bygge - det sexhjuliga dieseldrivna monstret Sixty. Bilen har en turbomatad V8:a på 6,7 liter som ger 720 hästar och hela 1.000 newtonmeter i vrid. Vi får bland annat se den tävla lite mot en Mercedes G63 AMG och en Mercedes AMG GT S. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2017

Det är kul med bilar som har bra drag
Skön reaktion

Jag syftar givetvis på bra mos i maskineriet, inte drag som i bra drag bak på bilen som gör det möjligt att släpa en husvagn efter sig. Killen i videon har lagt lite energi på att få mer knuff i sin dieselpickis, och här får hans tjej följa med på en tur i bilen på en dragrace-bana. Och det verkar ha varit en uppskattad åktur. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Volvo V90 D5 vs Volvo 855 T5
Vad har hänt på 22 år?

Givetvis har det hänt mycket på 22 år, det förstår ni med. Men om man ställer en flång ny Volvo V90 D5 med fyrhjulsdrift och automatlåda mot en Volvo 855 T5 med framhjulsdrift och manuell låda bredvid varandra och låter de köra ett dragrace - vilken bil vinner då? Och om man kör jämsides på tvåan och trycker fullt - vad händer då? När vi ändå pratar 855 så hade jag inte tackat nej till en R med manuell låda, gärna mörkblå. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Shmee150 tar sig en titt på uppdaterade Devel Sixteen
Och ett sexhjuligt monster

Biltillverkaren Devel ställde ut på Dubai Motor Show och de hade med sig ett helt gäng med fordon. Dels prototypen av galna Sixteen vi såg för första gången för fyra år sedan och två uppdaterade versioner av denna bil. I montern stod även Devel 60 - ett sexhjuligt monster som ser ut som något från Judge Dredd. Den drivs av en turbomatad diesel-V8:a på 6,7 liter på 720 hästar och 1 000 newtonmeter. Shmee150 var där och spanade in grejerna och fick då bland annat reda på att Sixteen kommer i tre stycken versioner - en med 2 000 hästar, en med 3 000 hästar och så toppversionen med 5 000 hästar. De två första är för gatan medan den sistnämnda endast är för bana - eller dragrace. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

McLaren 720S vinkar hej då till Tesla Model S P100D
Brittens nya bil är ruggigt snabb

Tesla Model S P100D är sjukt snabb, i alla fall när man snackar acceleration 0-100 km/h. Den sträckan klarar den av på galna 2,4 sekunder, vilket har gjort den till världens snabbast accelererande produktionsbil. Förra veckan skrev vi om om ett dragrace med snabba bilar och (spoiler alert) Teslan kammade hem vinsten. Men, hade banan man körde på varit lite längre hade det handlat om en annan segrare, för när väl bilarna med förbränningsmotor får upp farten är de fortfarande svårstoppade. Det visar McLarens nya modell 720S verkligen bevis på här, när den får det att se ut som om Teslan bromsar när den själv drar iväg. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

TC-X är världens snabbaste elbil
På 201 meter

True Cousins är ett danskt företag som består av två kusiner och de ligger bakom ett bilbygge som kallas för TC-X. Bilen är helt eldriven och 2015 fick man titeln världens snabbaste elbil med den när man körde 201 meter på 5,74 sekunder. Rätt imponerande av en bil som drivs av två stycken ombyggda gaffeltrucksmotorer som matas av ett litiumjonbatteri med 960 celler. Nu, två år senare, har man utvecklat bilen ytterligare och prestandan har skruvats upp ännu mer. Rekordet är återigen slagit när man efter körningen klockades för 4,89 sekunder med en slutfart på 233,09 km/h. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida