m

Varför går så många dragsters av på mitten?
Krafterna tar ut varandra

En Top Fuel dragster utsätts för sjuka påfrestningar när förarna bränner med bilarna ned för banan. Därför måste de ha ett väldigt stabilt chassi. Ibland går det inte alltid bra och bilarna går av på mitten, men varför? Den enorma motorn och dess vikt är placerad baktill för att få ner kraften via de stora hjulen i backen. Framtill har man lite vikt och en vinge som ger bra marktryck. Men det blir en hävstång på mitten och om föraren svänger för mycket utsätts chassiet för så mycket påfrestningar att det helt enkelt inte pallar med längre och går av. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2020

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Företag från Australien presenterar 1340 hästar stark elmotor
Kan användas till hyperbilar och hyperloopar

HyperPower Technologies som är ett företag i Australien presenterar nu QFM-360-X. Det är en kompakt elmotor som genererar hela 1340 hästar. Tycker man inte det räcker och behöver mer effekt ska man kunna seriekoppla motorerna, upp till tio stycken, och då få ut 13.400 hästar som max. För att demonstrera motorns prestanda har man gått samman med Top EV Racing och stoppat fyra motorer i ett dragster-bygge som man hävdar ska kunna göra 0-200 km/h på 0,8 sekunder, 0-530 km/h på 3,7 sekunder och toppa ut vid 610 km/h. HyperPower tänker sig att motorn i framtiden skulle kunna användas inom allt från rymdindustrin till gruvarbeten, hyperloops och även hyperbilar för privatpersoner. Vad motorn kostar och när den eventuellt ska lanseras på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2016

Så här ska en burnout se ut!
Ingen rök utan eld

Burnouts där hela bilen täcks i tjock rök har vi sett tusentals gånger. Det nya är nu att göra samma sak fast med eld istället. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0
2014

Nytt rekord med eldriven dragster
Så här snabbt går 2 000 elhästar

Med några hästar färre och betydligt lägre ljud börjar de eldrivna bilarna hitta till dragstripen. Nu har Don x27Big Daddyx27 Garlits med sin 2 000 hästar starka elbil slagit nytt hastighetsrekord. Kvartstmilen avklarades på 7.25 sekunder och slutfarten blev 184.01 mph (296.14 km/h) vilket blev nytt rekord. Tyvärr strulade fallskärmen som skulle hjälpa till att bromsa och han for ut i sandlådan, men som tur var skadades ingen. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Nokia postar konstig teaser
Har du hört vad som komma skall?

Nokia postade igår en mycket underlig teaser för något som ska komma snart, men frågan är vad det är. Inga bilder syns utan bara ljud från vad som verkar vara en dragster eller tractor puller eller något med riktigt stor motor. Vad tror ni? Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0
2013

Dragster med turbinmotor
Härligt ljud

De flesta dragsters är rätt kvicka nedför rakan och den här är verkligen inget undantag. Det som skiljer den från övriga är dock att istället för en ylande kompressormatad V8:a sitter det här en turbinmotor. Slutfarten landade på 320 km/h. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Dragster snurrar 360 grader
Men föraren går oskadd därifrån

Kort efter att Larry Dixon hade satt av med fulla spjäll på sin Top Fuel-dragster lossnade ena bakhjulet och hela bilen snurrade ett helt varv. Som tur var slog den aldrig i barriären utan fortsatte i samma riktning som den började, och Larry kunde efter att ha fått stopp på bilen lugnt och sansat kliva ur. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

En Isetta som dragster
Rätt oväntat bygge

På 50-talet byggde BMW den lilla stadsbilen Isetta. En urgullig liten sak som inte gick mycket snabbare än en cykel men skyddade desto bättre från regnet. Snart kommer det att auktioneras ut ett exemplar från 1959 på RM Auctions, men det är knappast en bil i originalskick. Den är nämligen ombyggd till en dragster. Den stackars lilla oskyldiga krabaten har fått en kompressormatad V8:a från Chevrolet monterad på sig som sägs lämna 730 hästar. Till motorn sitter det en tvåväxlad manuell låda. I övrigt har bilen fjädring från BMW M3, rejäla skivbromsar och en gigantisk vinge för att på något vis få ned kraften i backen. Istället för två små hjul där bak har ett stort monterats. På auktionen förväntas åket gå för mellan 75 000 till 100 000 dollar. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0
2012

Dragster i slow-motion
Vackert

Mycket kraft som ska ned i backen. Det ser man tydligt vid 2:00 när bakdäcken rynkar på näsan ordentligt. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

iOS Activision släpper en godispåse
Fylld med klassiker från Atari 2600:an

Activision skall släppa en app där du kan lira 46 av deras bästa spel (inklusive några från Imagic). Ja, listan håller hög kvalité och saknar väldigt få toppspel. 45 av de 46 spelen går att köpa IAP och kostar tillsammans runt femtiolappen att köpa. Det finns även ett billigare alternativ om man inte vill ha alla 46. Kaboom! är spelet som det bjussas på och appen själv är såklart gratis. [iOS (gratis) (släpps runt 01:00 i natt)] Tumnagel
38.6°
+
Christian Bengtsson
0

PocketWizard släpper nytt
Plus II blir Plus III

PocketWizard släpper idag lite nya sändare vid namn PocketWizard Plus III. Det är inte heller någon liten uppdatering PW har gjort utan här har vi en kompaktare men bättre antenn, 32 kanaler samt två nya funktioner. En av funktionerna är "Long Range Mode" som halverar sync-tiden till 1/125 men fördubblar avståndet du kan använda den på. Den klarar då det absurda maxavståndet på en kilometer(!). Den andra nya funktionen är "Repeater", du kan numera koppla ihop flera stycken PW Plus II för att nå ännu längre. Detta är dock mer för att trigga din kamera då det blir lite fördröjning i systemet. Bäst av allt är dock inte att produkten har blivit bättre utan att den har blivit billigare. 139 dollar (1150 kronor, den gamla kostar 1850 kronor)) får man ge för en PocketWizard Plus III. I videon ovan kan ni se Joe McNally testa just repeater-funktionen genom att skicka iväg ett par kameror på en dragster mitt ute i öknen. Tumnagel
37.9°
+
Gordon Andersson
0

Besöksgaraget Alfa Romeo GTV 2000
Från lådor till verklighet

Precis som Jari har Robert också en gammal klassisk Alfa Romeo. Detta är en GTV 2000 i synnerligen mycket fint skick. Roberts drömbil är en Ford GT40 och svaret på de två övriga frågorna hittar ni i den lilla novellen han även bifogade: "Min pappa har sedan 70-talet varit bilentusiast, och startade tidigt som mekaniker i ett dragsterteam, när jag själv började närma mig 18 års strecket och började drömmande kika på en egen bil, så var det redan från början klart att inte vad som helst dög. Jag och min far hade samma åsikt om hur en vacker bil såg ut, men en 18 år gammal pojke som sommarjobbat två sommarlov på posten har inte den djupaste av plånböcker, och därför blev realistiska bilköp något avgränsat. Både jag och min far har en förkärlek till Alfa Romeo, och dess klassiska bilar från 70-talet. Tyvärr så är dessa bilar både ovanliga, och dyra. Speciellt med tanke på den budget jag hade. Men det hindrade mig inte från att drömskt sitta och finkamma varenda annonssida, alfa-forum och biltidning jag kom över. Och en dag så hittade jag en annons, "Alfa Romeo GTV 2000 objekt säljes, bör ses" löd annonsen. Med lite tjat så bad jag min far ringa upp annonsören som bodde långväga ifrån oss, och höra sig för. Det visade sig att objekt var en bra beskrivning om vad det egentligen var som såldes. Bilen, om man så kunde kalla det för det var helt i delar, och bestod egentligen av två bilar, en kaross och två uppsättningar delar. Allt var nedmonterat i lådor, och bilen saknade skärmar och en hel del annat. Efter lite mer tjat, så gick min far ändå med på att slänga på en stor kärra på bilen, och åka x antal mil, för att EVENTUELLT göra ett köp. Det var en rätt stor chock att se bilen första gången, här stod en snart 18 år gammal kille, som helst ville ha en klar, snygg och häftig bil klar, körbar och gärna tankad två månader senare när körkortet var taget. Det som jag istället såg var en jäklas massa lådor som jag inte hade en aning om vad det var för något, och ett skelett till en bil som såg ut att ha gått igenom Hiroshima ungefär. Trots min stora skepsis, så genomförde vi köpet, bar lådor i några timmar, blev bjudna på fika, betalade ca 17 tusen för bil och fika, och åkte hem igen. Sen började en två år lång reparationsperiod, där en bil-guru tar sig an en son som inte har den blekaste aning om nånting när det kommer till att bygga ihop en bil. En period som innebar mycket mycket jobb, svordomar, glädje, sorg och mycket växande lärande, för min del hur en bil funkar, för min pappas del hur en ung kille funkar. Resultatet blev en bil som jag älskar enormt, jag tycker den är så extremt vacker, linjerna är för mig perfekta. Att åka omkring på sommaren med nedvevade rutor och spela Pavarotti är medicin för själen!" Tack för att du delade med dig Robert! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Dragster med 2 000 hästar leker i snön
Snowracer för vuxna!

Det här är verkligen en snowracer för vuxna! V8, 2 000 hästar, fyrhjulsdrift och snöiga backar som bara väntar på att bli bestigna. Spana in de sjuka däcken. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2011

Tiffany Butler kör en 8:a med sin dragsterbåge
Kul med en kvinna i denna sport

Tiffany Butler är en ung kvinnlig dragstermotorcykelförare. Det hör tyvärr inte till vanligheterna att det är tjejer som är med i denna sport som annars domineras av det manliga könet. Tiffany visar dock var skåpet ska stå när hon kör kvartsmilen på en 8:a med 250 km/h i slutfart. Tiden sattes i fredags på Royal Purple Raceway i Baytown. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Ratten ramlar av under racet
Jag hade nog blivit lite halvskraj

I mitten på det här dragracet lossnar (!) ratten från styrstången. Mannen som kör försöker förgäves styra och sitter för en sekund och kör med händerna i luften. Som tur är behåller han lugnet, rycker skärmen och lyckas få stopp på åket utan att någon skadas. Något säger mig att någon kommer få sina fiskar varma för det här. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Dragster med 2000 hästar - på is!
Iskittad med larvfötter

Vad gör man på vintern som man inte kan göra på sommaren? Jo man tar ut sitt fordon på en frusen sjö utrustad med isdäck och kör skiten ur det. Vissa har motorcyklar, andra har bilar som de gillar att sladda med. Paul Groth däremot har en dragster som han kör med på isen. Galet? Ja. Kul? Säkert. Dragstern är i grund och botten en Spitzer med dubbelturbomotor på 2000 hästar. Hur snabbt den går är oklart, men Paul höll på med den här galenskapen redan på 80-talet, och körde då 320 km/h på is. Det är snabbt. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2009

Sinnessjuk Volkswagen Polo
Med 1032 hästar!

AME Racing heter dårarna som har byggt om den här Polon. Och det handlar inte om något fjantigt trimchip och lite häftig showlack. Här snackar vi hästkrafter, i överflöd. Den lilla 1,9-liters turboladdade 16-ventilers motorn pumpar ur sig ofantliga 1032 hästar och 950 Newtonmeter! Kärnkraftverket är kopplat till en sexväxlad manuell låda, och bilen skickas från 0-100 km/h på löjliga 2,3 sekunder och har en toppfart på närmare 300 km/h. 402 meter klipper Polon på 9,398 sekunder med en slutfart på 238 km/h, riktigt, riktigt imponerande! Kolla in filmen till höger där lite samlade klipp finns, och missa för guds skull inte stoppien! Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2008

En riktigt tuff V8:a
Byggd i lego

Det måste vara ganska pillrigt att få det hela att fungera, men en kille har lyckats bygga ihop en fungerande V8:a i lego som varvar runt 1600 varv/min. Någon mer än jag som blir sugen på att börja bygga med lego igen? Fler filmer under "Läs mer" där motorn hittat ner i en lego-dragster. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0
2006

Dragracing med verktyg
Only in America?

Har man inte råd med en riktig dragster så går det lika bra med en Hilti. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skicka filer snabbt och enkelt med Dragster
Ambrosia släpper nytt verktyg

Ambrosia är mest kända för sina klassiska speltitlar, men har gjort ett och annat klassiskt tillbehörsprogram genom åren också. Dragster är deras nykomling och det verkar lovande. Det är kort och gott ett program att skicka saker med, via FTP, SFTP, SCP, SMB (Windows File Sharing) eller AppleShare. Man drar bara filen till ikonen i dockan eller högerklickar på filen och så far den i väg. Fortare än blixten, får man hoppas. Smart om man skickar mycket filer till samma ställen. 19 dollar kostar en licens. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0