m

Volvo och Polestar fixar deal med Ionity
Ladda för 3,53 kronor/kWh

Om man har kört en elbil från Volvo eller Polestar har det varit dyrt att ladda på Ionity-stationerna, men nu finns det en deal på plats. Eller Polestar och Volvo har gjort en deal med Plugsurfing och i det ingår en deal med Ionity. För både Volvo- och Polestar-kunder gäller detta från 1 juli. För Polestar gäller dealen för alla Polestar 2-kunder som beställer sin bil innan 31 december 2021 och sedan i 12 månader från första användningsdagen. För Volvo finns det inget slutdatum för beställning. Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Renault anklagas för fuffens i samband med utsläppsutredning
Åtalas för bedrägeri i Frankrike

Den franska biltillverkaren Renault meddelade igår att en fransk domstol nu åtalar företaget för bedrägeri i samband med att företaget granskades för fusk med utsläpp 2017. Utredningen 2017 handlade om Renault gjort sig skyldiga till fusk med utsläppstester liknande dem som Volkswagen gjorde i samband med det så kallade "Dieselgate" 2015. Renault förnekar dock att så är fallet och säger i ett uttalande: "Renault denies having committed any crime, and reiterates that its vehicles are not my any measure equipped with systems that would enable it to cheat in emissions testing. All Renault vehicles have always been approved in accordance with applicable laws and regulations." Skulle Renault dömas för att ha manipulerat utsläppstester kan det antagligen bli dyrt för företaget. Förra året rapporterades det att det så kallade Dieselgate hade kostat Volkswagen över 30 miljarder dollar i böter, skadestånd, återköp och olika typer av förlikningar. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volonic släpper laddplatta som kostar 2 miljoner kronor
Trådlös laddning för dem med väldig mycket pengar

Ett företag som heter Volonic har tagit fram en laddplatta för trådlös laddning vars målgrupp verkar vara personer med mer pengar än förstånd. Med laddplattan "Valet 3 Limited Edition" kan användaren ladda upp till tre grejer med stöd för trådlös qi-laddning samtidigt. Laddplattans chassi är tillverkat i 18 karats guld och överdelen har ett överdrag av vikunja-ull, något som enligt Volonic ska vara "the ultimate symbol of royalty". Skulle du ha jättemycket pengar att bränna och vill lägga dessa på en laddplatta så kostar Valet 3 Limited Edition nästan 7 bitcoin, något som motsvarar runt 2,1 miljoner svenska kronor i skrivande stund. Tumnagel
14.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu satsar Rolls-Royce på supersuperlyx
Först ut är Rolls-Royce Boat tail

Rolls-Royce är knappast något för gemene man utan är något som redan från start är lyxigt på en nivå som inte är nåbart. Om man vill vara lite mer unik så fixar fixar Rolls det under deras Bespoke-program där deras modeller blir lite mer individuella. Då blir det ännu dyrare, men inte knasdyrt. Nu har Rolls-Royce dock gett sig in i kategorin knasdyrt när man, återigen, börjar med det som på engelska kallas för couchbuilding. Lite som modevärldens haute couture. Här handlar det om att inte bara göra lite unika varianter av deras vanliga modeller utan helt nya modeller åt några ytterst få kunder. Det började att man gjorde Sweptail åt en kund 2017, en bil som sägs ha kostat 13 miljoner dollar. Efter det kom ett gäng kunder till märket och sa att de också ville ha något riktigt unik. Tre av dessa jobbade man vidare med och resultatet heter Boat Tail. De tre kunderna har tydligen varit med i arbetet och lagt mycket tid på projektet. Och som sagt knasmycket pengar. Prislappen per bil sägs ligga på 20 miljoner pund, runt 235 miljoner kronor. Bilen är 5,7 meter lång och det som verkligen sticker ut är så klart rumpan. I den långa aktern så hittar man allt man behöver för den perfekta picnicen, inklusive ett parasoll. Nedan får vi se Mr JWW gå igenom bilen. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det blir dyrt att haka på Blue Origins första rymdresa
Ledande budet nu uppe på över 23 miljoner kronor

För två veckor sedan påbörjade Jeff Bezos rymdföretag en auktion med dolda bud där det högsta budet skulle få hänga på Blue Origins första bemannade rymdresa. Det hela ser ut att bli en dyr historia då det ledande budet nu är uppe på 2,8 miljoner dollar, motsvarande närmare 23,4 miljoner kronor. Och då är auktionen än så länge långt ifrån avslutad. Fram till den 12 juni kommer det fortsatt gå att buda på rymdbiljetten i en online-auktion som startades igår. Den 12 juni kommer det hela att avgöra i en traditionell live-auktion där vinnaren av rymdresan utses. Går allt som det ska så är det sedan tänkt att personen som lagt det högsta budet får bege sig på en några minuter lång rymdresa med Blue Origins raket New Shepard 20 juli. I infografiken här nedan kan ni kolla in här det är tänkt att gå till. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Lyft säljer sin division för självkörande bilar till Toyota
Det är dyrt att göra bilar självkörande

Lyft har beslutat sig för att sluta utveckla självkörande bilar på egen hand och säljer nu sin division för detta till Toyota för 550 miljoner dollar. Det var 2017 som Uber-konkurrenten Lyft drog igång utvecklingen av att ta fram självkörande bilar men verkar nu ha kommit fram till att det var något som var alldeles för kostsamt för företaget. Hela Lyfts verksamhet gick 2,6 miljarder dollar back 2019 medan företaget förlust för förra året landade på 1,6 miljarder dollar. Lyft har än så länge aldrig uppgett när man tror att deras verksamhet kommer att gå med vinst. Lyfts konkurrent Uber utvecklade även de självkörande bilar tidigare men gav sig ur den branschen när man i slutet av förra året sålde sitt dotterföretag för självkörande bilar till Aurora, ett startupföretag för självkörande bilar som delvis ägs av Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens förre ordförande krävs på miljarder
Dieselgate ser ut att bli dyrt för Martin Winterkorn

Tyska Süddeutsche Zeitung rapporterar att Volkswagen AG förväntas kräva omkring motsvarande 10 miljarder kronor från sin före detta ordförande Martin Winterkorn. Detta är något företaget gör efter att Winterkorn ansetts vara inblandad i Volkswagens fusk med dieselbilar, något som i media fick namnet "Dieselgate" när härvan började rullas upp 2015 efter att USA:s miljömyndighet EPA upptäckt att det skett fusk med mjukvaran i ett stort antal av VW:s dieselbilar. Winterkorn och flera andra VW-chefer har även åtalats efter upptäckten men rättegången har flyttats fram tills i september på grund av pandemin. Dieselgate beräknas ha kostat Volkswagen cirka 30 miljarder euro, motsvarande cirka 300 miljarder kronor, i böter och andra avgifter. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelkult kollar in Marvel Champions
Ett av de högst rankade kortspelen på Boardgamegeek

Våra vänner borta på Spelkult bestämde sig för att kolla in Marvel Champions: The Card Game från Fantasy Flight Games. Spelet är ett av de högst rankade kortspelen på spelsajten Boardgamegeek och spelkult ville väl se in rankingen är befogad eller ej. Du kan kolla in hela unboxingen och en genomgång av spelreglerna i klippet ovan. Det Spelkult gillade med spelet var att det går snabbt att spela, inte kräver så mycket plats och att informationen korten är tydlig. Saker som de inte gillade var att spelet lätt kan bli dyrt i längden med alla expansioner och extra kort som behövs om man ska spela det med fler än två spelare. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Stor modell av Mustangen från Gone in 60 seconds
Bygg Eleanor på 27 månader

Eleanor från filmen Gone in 60 seconds är troligen en av de allra mest kända film-bilarna. Nu finns den som smått gigantisk metallmodell som mäter 58 centimeter lång. Den säljs av några som heter Die-cast club och det lär bli en dyr historia att få ihop den. Det tar också 27 månader. Varje månad får man nämligen fyra kit som kostar 120 kronor styck ungefär. Dessa bygger man sedan ihop och när 27 månader har gått så har man byggt ihop bilen. Låter det dyrt? Det är det, prislappen totalt blir 13.000 spänn. Aj. Men kanske ett roligt och långt projekt. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Rykte Apples första VR-headset kan bli dyrt
Riktigt dyrt

Rykten har länge florerat länge kring att Apple har ett VR- eller AR-headset på gång. Enligt en ny rapport från The Information kan Apple först släppa ett VR-headset för en lite dyrare prislapp. Detta headset sägs bli en lyxprodukt och ha två 8K-skärmar samt prestanda som matchar deras M1-processorer. Enligt rapporten så använder i alla fall en av headsetet som Apple just nu testar mer än ett dussin kameror som då ska hålla koll på rummet man befinner sig i och hur man rör sig. Headsetet sägs också använda sig av samma lidar-sensor som Apple slängt in i nyare iPhone- och iPad-modeller. Ögonspårning och utbytbara pannband ska också vara något som headsetet kommer ha. Detta headset kommer, enligt rapporten, inte massproduceras utan kommer vara en mer nischad produkt för folk som har lite pengar över då prislappen sägs bli runt 3 000 dollar. Rapporten nämner också att Apple, vid ett senare tillfälle, kan komma att släppa ett AR-headset med en mer konsumentvänlig prislapp. Vad nu "en mer konsumentvänlig prislapp" innebär för Apple återstår att se. Som så ofta med sådana här rykten får man väl ta det hela med en nypa salt fram tills man ser något mer konkret kring detta. Tumnagel
34.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vi leker med voxlar
Alltså pixlar i kubform

För två veckor sedan skrev vi att Pixios små magnetiska kuber kommit till Sverige och vi var så klart tvungna att testa. De små kuberna i olika färger är magnetiska och går att bygga små objekt med. Man får med lite förslag i en medföljande bok men det finns även en app att leka med. De finns i olika paket från 50 till 800 och de kostar från 199 till 2999 kronor (jämför priser). Paketet kan leker med i videon har 400 bitar och det räcker gott och väl, men jag skulle nog säga att man behöver 200 för att ha roligt och det kostar 799 spänn, så det är rätt dyrt. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

"Entreprenörer" skryter om PS5-köp
Har lagt vantarna på 3500 exemplar via bottar

PS5 och Xbox Series X är rätt åtråvärda konsoler och det är inte bara spelentusiaster som lagt vantarna på exemplar. I och med hypen har scalpers, eller resellers eller "entreprenörer", skiftat fokus från unika sneakers och kläder för att i stället tjäna storkovan på konsolerna. En av dessa reseller-organisationer bestämde sig nyligen för att skryta lite om sin verksamhet på Instagram. I inlägget får vi reda på att folk via organisationen tack vare bottar lagt vantarna på 3500 PS5 sedan september och har på så vis dragit in 1 miljon brittiska pund på endast sälja den exklusiva konsolen dyrt, vilket känns aningen ofräscht. Troligtvis är detta bara början för denna sorts verksamhet i spelvärlden och det är väl bara att gilla läget. Och om man inte gillar denna typ av verksamhet är ett hett tips att ha lite is i magen och inte köpa konsoler för ockerpriser. Tumnagel
-21.9°
+
André Stray
0

MagSafe Duo laddar långsammare än MagSafe-laddaren
Krävs även en dyrare adapter för att ladda maximalt

Apple har uppdaterat den amerikanska produktsidan på Apple.com av deras än så länge ej släppta MagSafe Duo-laddare. Av uppdateringen framgår att MagSafe Duo kommer att ladda upp iPhone 12 långsammare än den MagSafe-laddare som Apple släppte i samband med att iPhone 12 släpptes. I den uppdaterade produkttexten står det att följande strömadaptrar rekommenderas för MagSafe Duo: -20W USB-C Power Adapter (sold separately) for faster wireless charging up to 11W -27W or higher USB-C Power Adapter (sold separately) for faster wireless charging up to 14W Detta innebär att inte ens om man använder en kraftfullare strömadapter än den 20W-adapter som rekommenderas till den vanliga MagSafe-laddaren så kommer man upp i de 15W denna kan leverera. För att få ut maximala 14W för MagSafe-laddning till iPhone 12 krävs en strömadapter som är på 27W eller högre. Apples bästa alternativ för att få ut maximala 14W från MagSafe Duo är deras strömadapter på 30W. Denna kostar 595 kronor vilket innebär att en MagSafe Duo, som kostar 1650 kronor, skulle gå loss på sammanlagt 2245 kronor, något som kanske kan tyckas lite väl dyrt för att kunna ladda iPhone 12 och en Apple Watch trådlöst samtidigt. Det kan jämföras med den vanliga MagSafe-laddaren som kostar 495 kronor och får ett totalpris på 720 kronor tillsammans med Apples 20W-adapter som kostar 225 kronor. När Apple planerar att släppa MagSafe Duo är fortfarande okänt. Tumnagel
21.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det blir antagligen ingen tredje säsong av Mindhunter
David Fincher lägger inspelningarna på is

Det verkar som om vi eventuellt får säga hejdå till den populära krimserien Mindhunter efter bara två säsonger rapporterar flera källor. Det har tidigare varit snack om att det skulle komma åtminstone fem säsonger av serien men inspelningarna med den tredje säsongen verkar ha kärvat ordentligt. Regissören David Fincher bekräftar för Vulture att inspelningarna av Mindhunter:s tredje säsong nu lagt på is. Anledningarna till detta verkar dels vara att Fincher inte är nöjd med det som gjort hittills för den tredje säsongen samt att det hela blivit för dyrt. Till Vulture säger Fincher: "Listen, for the viewership that it had, it was a very expensive show. We talked about, ‘Finish Mank and then see how you feel,’ but I honestly don’t think we’re going to be able to do it for less than I did season two. And on some level, you have to be realistic — dollars have to equal eyeballs." Mindhunter hade premiär på Netflix i oktober 2017 och i januari 2019 släpptes den andra, och eventuellt sista, säsongen av tv-serien. Tumnagel
6.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

JerryRigEverything grottar sig ner i LG Wing
Hur fungerar vridmekanismen egentligen?

Ibland är det gött att bara ta fram lite verktyg och skruva isär saker för att se hur grejerna fungerar. Det är dock lite dyrt att göra det med mobiltelefoner, så då är det ju kalas att det finns Youtubers som kan göra detta åt oss. Zack från JerryRigEverything har släppt en ny video där han plockar isär LG:s nya Wing med en vridbar skärm för att se hur själva vridmekanismen fungerar. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Mer lagring i Xbox Series X | S kostar 220 dollar
Snabbt, men dyrt!

Xbox Series X och Series S kommer släppas 10 november och konsolerna kommer erbjuda 1TB respektive 512GB SSD-lagring. I och med att storleken på spel ser ut att bara bli större, så kan det vara bra att utöka lagringsutrymmet en aning. Microsoft har tidigare meddelat att de kommer släppa ett tillägg till konsolerna som ger dig 1TB extra SSD-lagring via en extension-port på konsolens baksida. Vad den extra lagringen kommer kosta har varit okänt, men nu verkar priset i USA spikat och jänkarna kommer få pröjsa 220 dollar för extra lagring. Hur priset i Sverige kommer se ut är för tillfället okänt, men vi väntar oss att prislappen ligger på mellan 2500-3000 kronor. Tumnagel
26.8°
+
André Stray
0

Microsoft satsar på holografisk lagring i molnet
Project HSD vill bli ett komplement till Azures hårddiskar

Under andra dagen på Microsofts utvecklarkonferens Ignite så visade företaget upp en lösning för att lagra holografisk data som man håller på och utvecklar. Microsoft kallar det för "Project HSD" (Holographic Storage Device) och tanken är att data från Microsofts molnplattform Azure ska lagras i det tredimensionella lagringsmediet. Holografisk lagring presenterades redan på 1960-talet men än så länge har det inte fått något större genomslag på grund av det varit dyrt och komplicerat att använda på ett effektivt sätt. Microsoft tror dock att tiden kan vara mogen för att börja lagra data holografiskt och skriver: "Today, we can leverage commodity high-resolution cameras and modern deep learning techniques to shift the complexity into the digital domain. This lets us use simpler, cheaper optics without pixel matching and compensate for the resulting optical distortions with commodity hardware and software." I videoklippet ovan förklarar Microsoft lite närmare hur holografisk lagring fungerar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Varje ny hjälte till Marvel's Avengers får eget battle pass
Pytsa ut en hundring för nya dräkter

Marvelx27s Avengers kommer släppas på fredag, men den senaste månadens betatest och nyhetsvågor har inte precis hjälpt att bygga upp hypen. Det hela började med att det blev känt att Spider-Man kommer dyka upp i spelet nästa år, men hjälten kommer vara exklusiv för PS4-spelare. Och PS4-spelare kommer även få lite extra godsaker före alla andra i form av skins och andra kosmetiska prylar. Nu har det blivit känt att det kan komma att bli en rätt kostsam historia för spelare som vill låsa upp allt i spelet. I ett nytt inlägg från Crystal Dynamics har utvecklarna klargjort hur situationen kommer se ut med kosmetiska prylar i spelet. Samtliga hjältar som kommer vara tillgängliga vid release kommer ha så kallade Hero Challenge Cards, vilket kan jämföras med Battle Pass i andra spel, och består av diverse utmaningar som du kan ta dig an för att låsa upp nya kosmetiska prylar till de olika hjältarna. När det kommer till nya karaktärer så kommer du vara tvungen att pytsa ut runt en hundring för deras Hero Challenge Cards, vilket gäller för varje ny hjälte som släppts. Med det sagt så kommer samtliga post-release-hjältar att släppas gratis och dessa utmaningskort kommer endast erbjuda nya kosmetiska prylar som inte påverkar gameplay över huvud taget. Så, om ni planerar att låsa upp allt så lär det bli dyrt. Vill ni bara spela spelet så kommer det erbjudas massvis med möjligheter för det utan att du behöver betala mer än grundpriset. Tumnagel
13.5°
+
André Stray
0

iPhone XR med Fortnite säljs för asmycket pengar
Nu börjas det igen

Har du 60 lax över och vill ha en iPhone med Fortnite installerat? Då har vi goda nyheter för det är exakt vad som börjar dyka upp på eBay. Säljare utnyttjar fejden mellan Epic Games och Apple, som lett till att Fortnite plockats bort från App Store, och har börjat kränga äppelmärkta telefoner dyrt på auktionssidan. Mer specifikt har vissa säljare mage att lägga upp sina gamla telefoner för över 90.000 kronor, vilket känns lite i överkant. Även om det gäller Apple-grejer. Detta är inte första gången folk utnyttjar situationen för att tjäna en hacka när appar raderats. Flappy Bird släpptes 2013 och blev rackarns populärt. Så pass att utvecklaren bad om ursäkt och plockade bort spelet från App Store, vilket ledde till att folk sålde sina enheter med Flappy Bird installerat. Tumnagel
24.5°
+
André Stray
0

Pekade finger åt fartkameran - fick 75 gånger högre böter
20 euro blev 1500 euro

Fartkamerorna finns där av en anledning och det är för att folk ska hålla hastigheten och på så vis minska risken för dödliga olyckor. Men vissa gillar inte dessa plåtskåp och är man inte den som vill sabotera dem men ändå visa sitt missnöje kan man ju alltid slänga upp det längsta fingret man har på handen i en obscen gest. Det var precis vad en herre i en BMW X5 gjorde och det visade sig att detta skulle stå honom dyrt. Det hela skedde på Autobahn på en sträcka som har hastighetsbegränsning och där var det 70 km/h som gällde. Föraren körde 81 km/h vilket alltså var 11 km/h och något som i vanliga fall skulle ha kostat 20 euro i böter. Men eftersom 26-åringen även delade med sig av sitt finger höjdes boten 75 gånger till 1500 euro istället. Föraren fick även en månads indraget körkort för sitt oförskämda beteende. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Bordsklocka på ett par dinosaurie-ben
T-REX Bronze blir din för 240.000 kronor

Från klockföretaget Massena Labs kommer den här lite udda bordsklockan som är designad av MB&F, ett företag som tagit fram en lång rad exklusiva klockor. Skapelsen har fått namnet "T-REX Bronze" efter de bronsfärgade dinosaurieben som klockan står på. Sammanlagt består verket av 201 stycken komponenter som är manuellt ihopsatta. Med både klocka och ben blir höjden på det hela sammanlagt 26,5 centimeter. Det handlar om en mycket exklusiv klocka som bara kommer att tillverkas i 15 exemplar. Som vanligt med klockor som designats av MB&F så kommer det hela även att bli dyrt. 27.000 dollar, motsvarande lite över 236.000 kronor, kommer en T-REX Bronze att kosta. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

En väckarklocka för 53 000 kronor?
Ja, varför inte?

Väckarklockor är sannolikt något som inte allt för många köper längre då de flesta använder sina mobiler numera. Det är kanske därför Hodinkee har tagit fram en klocka som de inte behöver sälja allt för många av för att få in lite deg. Denna getläderklädda väckarklocka använder ett nytt typsnitt från Jonathan Hoefler som heter Decimal. Med hjälp av en liten silvernyckel snurrar du igång klockans mekanik och en full snurrning driver klockan i åtta dagar. Prislappen ligger på runt 53 000 kronor vilket ju jag kan tycka är lite dyrt för en väckarklocka. Men folk som har pengar att spendera kanske känner att det är fullt rimligt att betala dessa pengar så de kan vakna i tid för att inte missa flyget. Tumnagel
18.6°
+
Frode Wikesjö
0

BMW M3 E30 såld för 250.000 dollar
80-talet börjar bli dyrt nu...

En BMW M3 från 1988 har sålts på auktion för nätta 250.000 dollar. Det är hiskeligt mycket pengar för M3:a, även om denna verkar vara i extremt bra skick. Överlag tycker jag märka av att 80-talets bilar börjar bli dyra nu om de är i bra skick, vilket både är roligt och tråkigt på en och samma gång. Hur som helst en väldigt fin bil som är värd en titt! Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida