10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Jaguar E-type har moderniserats Fin restomod Jaguar E-type är en av de vackraste bilarna någonsin. Bolaget E-type UK fixar till just E-types och nu har man gett sig på att restomodda en series 3. Men man har inte gett den eldrift utan istället fixat till V12:an så att den har insprutning och andra moderna finesser. 400 hästar får man ut ur den trevliga motorn. Växellådan är en femstegad manuell. Chassit har fixats till och man har numera ställbara dämpare och andra moderna saker. På insidan finns numera säten med värme, bluetooth och sånt. Verkar ju fantastiskt. Men dyrt är det, de har tydligen lagt ner 4000 timmar på bilen och prislappen är där efter. 325.000 pund (nästan 4 miljoner kronor) kostar kalaset, och då ingår inte själva grundbilen. Aj. Tumnagel
42.6°
0
Jaguar ska åter bli ett lyxbilsvarumärke Modern lyx är ledorden Jaguar har haft en konstig resa. För mig är det ett varumärke som gjort lyxiga läckerheter, men sen kom Ford och köpte märket och gjorde någon Ford Mondeo-deluxe-soppa av det. Efter Ford har Tata försökt få fart på märket och placerat det som en konkurrent till BMW och de andra tyskarna, något som har gått sådär. Nu har nya chefen Thierry Bolloré tagit tag i saken och i en intervju med Auto Express från förra veckan berättar han mer om framtiden. Jaguar ska sluta kriga med tyskarna utan istället kliva upp en klass och konkurrera med Bentley. Prislappen ska börja runt 100.000 pund och alla modeller ska bli elektriska. Man fokuserar på tre grundmodeller, bland annat en två dörrars sportbil och en crossover. Man kallar det hela för modern lyx. Thierry verkar hålla med om att Jaguar är rätt söndermanglat som varumärke. "When Jaguar was incredibly successful, at the time when the E-Type got onto the market, it was a copy of nothing. That is what we are preparing now. I think Land Rover is a fantastic story and the potential of Range Rover, Defender, Discovery is extraordinary. But the situation of Jaguar was really a concern from outside, and more than a concern from inside, because the brand has been damaged to a certain extent." Även om det alltså verkar komma en crossover i framtiden så vill Thierry inte att Jaguar ska ha en massa suvar i sortimentet. Han säger att det i dag finns modeller hos Jaguar och Land Rover som överlappar varandra och att så ska det inte vara. Land Rover ska få ta den bilen av kakan helt enkelt, så får Jaguar göra något annat. Men det betyder inte att Jaguar kommer att göra små bilar, Thierry säger att kunderna efterfrågar bilar med gott om utrymmen och det ska man leverera. Problemet för Jaguar i det korta scenariet är att man inte har en elbilsplattform som man gillar. Men man letar efter detta och planerar att vara helt elektriska 2025. Tumnagel
39.4°
0
Google lägger till Gboard-stöd i Wear OS Skriv romaner på handleden Att använda sin smarta klocka för att skriva saker är inte precis optimalt, men det är bra att ha det som alternativ när det krisar. Google har nu uppdaterat Wear OS och lagt till tangentbordet Gboard i klockorna och tangentbordet verkar fungera ungefär likadant som på mobiltelefoner, fast lär vara betydligt meckigare att använda då Wear OS-skärmar har en tendens att vara rätt små. Uppdateringen till Wear OS-enheter har börjat rulla ut, men i vanlig ordning när det kommer till Google-uppdateringar kan det dröja ett tag innan funktionerna trillar in på just din enhet. Tålamod är en dygd, osv. Tumnagel
38.5°
0
Är Jaguar XJS nästa klassiker att satsa på? Magnus Walker undersöker XJS var modellen som ersatte überklassikern E-Type. Det var nog många då, och fortfarande, som tycker att den nya modellen inte var en värdig ersättare. Men nu har det ju ändå gått några år, och det kanske är dags att uppskatta XJS för vad den är? En E-Type kostar ju multum idag, det gör sannerligen inte en XJS. Än. Här kör Magnus ett exemplar och träffar även entusiasten Caroline som har en i svart. Och jag tycker att hennes är riktigt ball, speciellt med de glödande blinkersen som USA-versionen har. Tumnagel
38.0°
0
2020
Amazon installerar Mac minis i sitt moln För att underlätta för Apple-utvecklare Amazon meddelade idag att man för första gången börjar använda Mac minis i sin molntjänst AWS. Detta gör man i en nystartad instans av AWS som man kallar för "AWS EC2 Mac". Tanken bakom AWS EC2 Mac är att denna primärt ska rikta sig till de AWS-användare som utvecklar för någon av Apples plattformar. I ett blogginlägg skriver Amazons Jeff Barr: "Powered by Mac Mini hardware and the AWS Nitro System, you can use Amazon EC2 Mac instances to build, test, package, and sign Xcode applications for the Apple platform including macOS, iOS, iPadOS, tvOS, watchOS, and Safari." Det ska observeras att de Mac mini som nu kommer att dyka upp i Amazons datacenter inte är den versionen av Mac mini som är försedd med Apples M1-chip. Istället handlar det om Mac minis försedda med Intels Core i7-processor och som kör macOS Mojave (10.14) och macOS Catalina (10.15). Amazon uppger dock att de senaste Mac minis med M1-processorer samt macOS Big Sur (11.0) kommer att dyka upp i deras datacenter inom inom en inte alltför avlägsen framtid. Tumnagel
41.0°
0
Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800 420 hästar och 990 kilo För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
0
En titt på Eagles lättviktar-E-type Sexig! Eagle bygger "nya" E-types där man tar en gammal skruttig och gör magi av dem. Senate modellen är lättviktaren och här får vi lyssna på när Eagle-bossen Paul Brace får prata om bilen. Tumnagel
39.9°
0
Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle Det här är Lightweight GT 2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
0
Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar Går att återställa utan problem om man ångrar sig Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
0
Honda e kan komma i Type R-version Nya plattformen pallar det Top Gear har snackat med Takahiro Shinya som är Assistant Large Project Leader och Head of Dynamic Performance när det kommer till Hondas lilla elbil e och han hintade om att det kan dyka upp en Type R-version av modellen. Om kunder vill ha det vill säga. "Well, this new platform, the motor and tyres can all take more. What I can say is we love Type R, it’s such a strong halo brand for us. As engineers we want to make Type R of every model, but it’s whether the customer wants it that matters." Honda e erbjuds i dagsläget med två olika effektlägen - 136 eller 154 hästar. En Type R-version med över 200 hästar, ännu bättre väghållning, sportigare inställd och utrustad med fräsigare utseende kanske kunde vara något? Tumnagel
45.0°
0
Nästa sida