m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Synsams webb har varit nere i över en vecka
Verkar ha drabbats av ransomware-attack

Glasögon-företaget Synsam drabbades förra veckan av något slags datorintrång och sedan dess verkar det ha varit körigt för företagets it-avdelning. Synsams webbplats ligger fortfarande nere och på Synsam.se finns för tillfället bara en temporär webbplats, ehandels-funktionen på webbplatsen har inte fungerat sedan datorintrånget skedde förra veckan. Datorintrånget ska även ha påverkat kassasystemen i Synsams fysiska butiker men detta ska vara uppe och rulla nu skriver Ehandel.se. Synsam har själva inte velat kommenterat datorintrånget men det mesta tyder på att det handlar om en ransomware-attack. Det innebär att obehöriga har krypterat datan i Synsams system och krävt en lösensumma för en krypteringsnyckel som låter Synsam få tillgång till sin data igen. På darknet har det dykt upp en annons på auktionssajten Happy Blog som uppmanar Synsam att ta kontakt med annonsören om man vill få tillgång till sina datorsystem skriver den norska tech-sajten NRK Beta, en annons ni kan kolla in här nedanför. Tumnagel
19.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cervera börjar köpa in och sälja vintageprylar
Återvinning ftw

Köksinrednings-kedjan Cervera kommer snart att dra igång en vintage-satsning där deras kunder kommer att kunna köpa och sälja begagnade serviser, köksredskap och andra grejer för köket, bordet eller hemmet. Det går inte att sälja grejer själv via Cerveras vintage-shop men däremot är Cervera intresserade av att köpa andras vintage-prylar för att sedan sälja sakerna i sin shop. Kunder som är intresserade av att sälja objekt till Cervera Vintage värderar sina produkter via Cerveras hemsida. När värderingen är gjord lämnas produkten in i valfri Cerverabutik över hela landet och kunden får betalt direkt vid inlämningen. Cerveras Vintage-shop drar igång 23 september men redan nu går det att spana in en del av grejerna som kommer att säljas där på länken här nedanför. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rejäl tabbe när CDON översatte produkttexter
Rivjärn blev våldtäkt

CDON verkar ha gjort ett rejält misstag i översättningen innan man lade ut ett antal rivjärn till försäljning på sin ehandels-plats. Istället för att saluföra rivjärn så verkade det som om ehandlaren försökte sälja våldtäkter. I CDON:s webb-butik möttes därför förvånade kunder av produkttexter som beskrev saker som "rivjärn som våldtar parmesanost" och "multifunktionellt våldtäkt" skriver Aftonbladet. Anledningen till det hela ska ha varit att produkttexterna översattes från franska där rivjärn heter râpe medan våldtäkt heter râpé. Efter CDON blivit uppmärksammade på sina mindre trevliga beskrivningar av rivjärn ska dessa ska nu rättas. Om det var en människa eller en maskin som översatte de ursprungliga texterna framgår inte. Tumnagel
64.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon planerar att lansera Amazon.se
Officiellt nu

Efter en evighetslång ryktessnurra har Amazon äntligen bekräftat att Amazon.se är på ingång. Amazon.se kommer fungera på samma sätt som det gör i andra länder och utöver att erbjuda sina egna produkter kommer mindre företag ha möjlighet att ansluta sig till tjänsten för att sälja sina varor. Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon, säger detta i ett pressmeddelande om satsningen: ”Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu. Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende.” När butiken slår upp portarna är för tillfället okänt, men med tanke på de senaste nyheterna om ehandelsjätten så verkar release vara bara ett stenkast bort. Tumnagel
41.8°
+
André Stray
0

Ehandel kollar in Amazon.se
Sajten verkar mer eller mindre klar

Som bekant så kommer Amazon lanseras i Sverige inom kort. Exakt när vet vi inte men tydligen är själva sajten mer eller mindre klar och våra vänner borta på ehandel.se har tagit sig en titt på den nätbutikens helsvenska sajt. Precis som andra internationella Amazon-sidor behöver du inte skapa ett nytt konto för Amazon.se utan samma konto som du kanske har på Amazon.com eller Amazon.de funkar. När ehandel surfade runt på sajten märkte det att det svenska projektet går under namnet "Project Dancing Queen" vilket då självklart är en referens till ABBA. Just nu verkar det mest vara utländska säljare med översatta produkttexter och icke avrundade priser. Men det kommer sannolikt snyggas till inför lanseringen. Du kan hitta ett gäng skärmdumpar på Amazon.se via länken nedan. Sidan som Ehandel använde verkar ha nu ha tagits ner då det tidigare gick att nå den via https://54.239.33.62/ eller https://52.95.125.8/. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

Amazon söker personal i Sverige
Nu är det bara en tidsfråga innan ehandels-jätten öppnar här

Det dyker upp allt fler tecken som pekar på att Amazon är på väg att göra sitt intåg i Sverige och resten av Norden. I en ny jobbannons på Amazons jobbsajt så utlyses nu en tjänst som "Head of Marketplace for businesses for Sweden and the larger Nordics area". Amazon skriver om tjänsten: "Your core role will be to manage the sales, account management, and category development teams that help sellers grow their business in Nordics. You will be responsible for recruiting/sales pipelines, driving the financial performance, growth, seller experience, and customer experience of Amazon for Sweden and beyond." Det verkar nu med andra ord inte längre vara en fråga om Amazon kommer till Sverige. Snarare handlar det om när tjänsten lanseras här. Det har tidigare spekulerats att detta kan komma att ske i samband med Black Friday. Men med tanke på pandemin kan säkert eventuella planer på att öppna hinna ändras både en och två gånger innan dess. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Amazon sägs lansera i Sverige i höst
Kanske dyker upp till Black Friday?

Det har de senaste åren spekulerats vilt om när Amazon ska lanseras i Sverige och nu har nya sådana rykten dykt upp. Det är DN som har varit i kontakt med HUI Research vilka uppger att ehandels-jätten planerar att etablera sig på den svenska marknaden någon gång i höst. Enligt HUI Research kommer logistiken från Amazon till svenska kunder initialt skötas av Amazons anläggningar i Tyskland. Exakt när, och om, Amazon lanseras i Sverige saknas det dock uppgifter om. Det spekulera dock om att det kan komma att ske i samband med den så kallade Black Friday. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google vill ta över vår shopping
Gör deras tjänster gratis för handlare

Om du söker på Google efter "brödrost" så får du numera inte bara lite länkar utan också lite shoppinglänkar. De länkarna blir bättre och bättre och vill man snabbt kolla vad som finns i utbudet så är det ett bra ställe att börja. I USA så kan man även handla direkt på Google utan att passera affären. Som vanligt med Google är det bra och dåligt för handlaren, de får en vara såld men eftersom Google hanterar transaktionen så är det knepigt att merförsälja och datan om köparen ägs inte längre av handlaren. Nu flyttar Google fram sina positionen och gör det gratis att använda den här tjänsten för handlaren. Man lägger också in stöd för Shopify och PayPal så att handlaren kan ha kvar sin ehandelslösning i Shopify och där ha koll på priser och lager men ändå sälja på Google. Tjänsten finns i USA nu men kommer att rullas ut i andra länder senare i år och under nästa år. Det är inte förvånande att Google i blogginlägget om detta säger att detta är bra för småföretagare, ger ett bättre urval och så vidare, men frågan är om det verkligen gör det. Google har ju redan väldigt stor makt över internet och det är tydligt att man vill ta över e-handeln också. Frågan är om fler än Google kommer att vinna på det... Tumnagel
24.0°
+
Roger Åberg
0

Amazon söker folk i Sverige
Amazon.se närmar sig?

Förra månaden skrev vi om rykten som antydde att Amazon skulle börja lansera sin verksamhet här i Sverige. Nu har det kommit lite mer eld på rykteselden då Ehandel.se rapporterar om att jobbannonser från Amazon har dykt upp där de söker personal till flera nyckelpositioner här i Sverige. De söker folk för positioner som Senior Business Development and Account Manager, CRM Marketing Manager och en Third Party Logistics Manager som då ska hålla koll på tredjepartslogistiken. De söker också en Senior Marketing Manager som ska optimera Amazons marknadsföringskanaler och anpassa dem efter deras svenska kunders behov. Så nu verkar det vara väldigt mycket mer som när än om Amazon kommer lanseras i Sverige. Tumnagel
34.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nästan 80 procent av svenskarna handlade på nätet i april
Högsta siffran som någonsin uppmätts

PostNord har släppt sin så kallade E-barometer för april månad och föga oväntat så har e-handlandet fått en rejäl skjuts på grund av den pågående pandemin. Man skriver bland annat att 78 procent av svenskarna handlade på nätet någon gång under förra månaden vilket är den högsta siffran som PostNord någonsin uppmätt, för mars månad så låg denna på 73 procent. Sammanlagt så ska e-handlandet i Sverige växt med 44 procent jämfört med samma månad förra året. Äldre personer tillhör som bekant riskgruppen att smittas av det nya coronaviruset och i åldersgruppen 65-79 år har shopping på nätet ökat explosionartat under pandemin skriver PostNord i E-barometern. E-handlandet i den åldersgruppen ökade med 154 procent jämfört med april 2019. Här nedanför hittas en tabell som visar hur olika åldersgrupper förändrat sitt shoppingbeteende på nätet under pandemin. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Klarna börjar skicka reklam som pushnotiser
Det var ju inte så snyggt

Häromdagen lanserade betaltjänsten Klarna en shoppingfunktion i sin app och nu har man även börjat skicka ut reklam för butiker som använder den via sin app. Reklamen från Klarna och deras kunder dyker upp som pushnotiser i mobilen, något som jag personligen inte tycker är särskilt snyggt då jag anser att pushnotiser ska användas till saker som kanske kan anses vara lite viktigare än reklam. Klickan man på pushnotisen, som i det här fallet inte ens visade vilken av Klarnas kunder som gjorde reklam, så slussas man vidare till butikens e-handel, i det här fallet Nelly. Det var tidigare i veckan som Klarna lanserade en shopping-sektion i sin app dit alla som loggar in på tjänsten blir skickade direkt, något som kanske inte heller det kanske kan anses som särskilt snyggt. Uppdaterat Klarna har hört av sig efter den här artikeln och påpekat att pushnotiser för reklam, och annat, går att stänga av i appens inställningar men att det är aktiverat som standard. Skulle man inte vilja ha några push-notiser över huvud taget från Klarna går dessa givetvis även att stänga av helt i mobilens inställningar. Tumnagel
-37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att shoppa direkt från Klarnas app
Nytt skyltfönster för e-handlare som använder Klarna

Betaltjänsten Klarna lanserar idag en ny version av sin app där deras användare nu får möjlighet att shoppa direkt från Klarnas app. I den nya versionen av appen finns nu en shopping-sektion dit Klarnas användare blir skickade direkt efter det att de loggat in på appen, något som gör att sektionen i stort sett inte går att undvika om man använder Klarna. I shopping-sektionen promotar Klarna produkter från sina samarbetspartners och andras produktutbud. Det finns även en sektion där man kan shoppa direkt från tidigare butiker man köpt från, eller kanske bara besökt tidigare, som har stöd för Klarnas betaltjänst. Hittar man något man är intresserad av men inte kan eller vill köpa för tillfället så går detta att lägga till på en önskelista för senare köp. Klarnas nya shopping-sektion lanseras idag och borde dyka upp när appen uppdateras om man har denna installerad. Tumnagel
18.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Isabella Löwengrip fälld för vilseledande reklam
Influencer tog i lite för mycket när hon skulle kränga Ellos-kläder

Influencern Isabella Löwengrip har ännu en gång fällts för vilseledande reklam rapporterar Ehandel.se. Detta efter att hon i ett sponsrat inlägg för Ellos-kläder uppgett att en tröja var tillverkad i en blandning av merinoull och kashmir. Tröjan i fråga bestod dock till större delen av polyamid och viskos medan endast 15 procent av tröjan var gjord i de lite exklusivare materialen som nämndes i blogginlägget. Reklamombudsmannen skriver i sitt beslut: "Reklamombuds­mannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet att polotröjan innehåller en bland­ning av merinoull och kashmir, som att plagget till övervägande del består av denna bland­ning och inte endast innehåller 5 procent kashmir och 10 procent ull. Reklamombudsmannen finner vidare att påståendet ”Silkes­kjolen Saint Tropez” sanno­likt upp­fattas som att plagget är en silkeskjol och inte ett plagg som innehåller 96 procent polyester. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler." Annonsören Ellos har haft korrekt produktinformation på sidan som länkades från Löwengrips blogg och anser sig inte ha något ansvar för hur Löwengrip framställt deras produkt på sin blogg. Reklamombudsmannen är ingen statlig myndighet utan drivs och finansieras av aktörer i reklambranschen. De har inga befogenheter att utdöma någon slags juridiska straff till dem som fälls för vilseledande reklam. Därför ska det här antagligen mest ses som pinsamt för Löwengrip som själv har valt att inte kommentera fällningen. Tumnagel
81.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon vill att vi ska shoppa mindre
Så att de kan hantera beställningar som är lite nödvändigare

Wall Street Journal rapporterar att ehandels-jätten Amazon har vidtagit en del åtgärder som gör att deras kunder förhoppningsvis köper på sig lite mindre grejer än vad de vanligtvis gör när de handlar hos Amazon. Det här strider givetvis mot i stort sett allt vad kapitalism heter men är något som Amazon känt sig tvingade att göra för att kunna hantera alla beställningar som kommer in. Framför allt vill Amazon prioritera leveranser av lite mer nödvändiga varor som till exempel handsprit och toalettpapper. En talesperson för Amazon säger till WSJ: "We typically want to sell as much as we can, but our entire network is so full right now with just hand sanitizers and toilet paper that we don’t have the capacity to serve other demand." För att minska shoppingsuget hos sina kunder har Amazon bland annat ställt in alla planerade aktiviteter runt Mors dag och Fars dag samt pausat sina så kallade Prime Day-dealar tills vidare. Företaget har även tagit bort de rekommendationsrutor om andra produkter som vanligtvis dyker upp när man köper något på Amazon för att förhindra att människor impulsköper saker som de inte visste att de ville ha. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon ska anställa ytterligare 75.000 personer
Har redan anställt 100.000 nya arbetare sedan pandemin drog igång

Det är många företag som går lite knackigt på grund av den pågående pandemin men ehandels-jätten Amazon verkar inte vara ett av dem. I påskhelgen meddelade Amazon att man siktar på att anställa ytterligare 75.000 personer till sin ehandels-division. Detta är något Amazon gör efter att förra månaden ha sagt att man skulle anställda 100.000 nya medarbetare. Det har man nu gjort och nu vill företaget anställa ytterligare personal som kan förse karantäns-trötta shoppare med varor av olika slag. Det verkar primärt handla om anställningar på den amerikanska marknaden när Amazon nu vill anställa ytterligare 75.000 personer. Precis som dem som Amazon anställde förra månaden kommer de som nu anställs att få 17 dollar i timmen i lön vilket är 2 dollar mer än Amazons amerikanska minimilön på 15 dollar i timmen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

ICA stoppar ehandel från flera av sina butiker
På grund av hamstring

Branschsajten Ehandel rapporterar att ICA varit tvungna att stänga ehandel med leverans och upphämtning i vissa av sina butiker efter att det blivit för hårt tryck på detta den senaste veckan. Ehandels-stoppet på ICA ska framför allt röra butiker i Stockholmsområdet skriver Ehandel. Marcus Ahlmalm, e-handelschef på ICA, säger till Ehandel: "Det finns i dagsläget ett antal butiker, främst i Stockholmsområdet, som helt eller delvis stoppat möjligheten att hämta i butik. I dagsläget har vi betydligt längre väntetider än normalt både för hemleverans och hämtning i butik. Anledningen till detta är den senaste tidens kraftiga ökning av vår e-handel där vi också ser också att många kunder lägger större order. " Även när det gäller hemleveranser så ska leveranstiden ha ökat upp till två veckor, något som även ska gälla flera av ICA:s konkurrenter enligt Ehandel. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Post till Kina från Sverige stoppas
Logistiken i Kina har brakat ihop efter virusutbrott

PostNord meddelar nu att man inte längre kan ta emot post som skickas till Kina från Sverige då logistiken för det har påverkats kraftigt efter utbrottet av det nya coronaviruset i Kina. Maria Ibsén, pressansvarig för PostNord, säger till Ehandel.se om den uppkomna situationen: "Det är från och med nu inte möjligt att lämna in försändelser till Kina i PostNords nät. Precis som många andra av världens postar har vi varit tvungna att ta det beslutet då fraktkapaciteten till Kina just nu är mycket begränsad, och det gäller för PostNord i alla länder." PostNord säger samtidigt att om man redan har fått iväg post till Kina sedan tidigare så kan den komma att bli kraftigt försenad. Detta bland annat på grund av att China Post slutat lämna ut post genom fysiska möten. Även de som väntar post och paket från Kina kan förvänta sig förseningar av detta då även utgående post från Kina har påverkats av virusutbrottet i landet. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

15 år med Feber
Tut i luren!

Idag har det gått 15 år sedan jag skrev min första artikel till det som vi idag lärt känna som Feber. Även om jag inte på något sätt kommer att kunna ge en komplett sammanfattning vad som hänt under de här åren så ska jag åtminstone ge det ett försök. För det har faktiskt hänt en hel del sedan Roger någon dag efter nyår 2005 undrade om inte det var dags att jag började skriva för något som han tyckte att vi skulle kalla Prylfeber. Tumnagel
82.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Ehandlare börjar porta kunder som returnerar mycket varor
Det låter ju vettigt

Kvällsposten rapporterar att den Malmö-basererade modekedjan Boozt nu portar cirka 9000 registrerade kunder från att ehandla från dem. Orsaken till det uppges vara att de utpekade kunderna returnerar ovanligt mycket av varorna som de handlar från Boozt. Det handlar givetvis om samma fenomen som de flesta som pysslar med ehandel av kläder är medvetna om. Det vill säga att kunderna köper på sig massa varor, ibland samma vara i olika storlekar, för att i lugn och ro kunna testa dessa hemma. Därefter behåller kunden ett fåtal eller inga plagg och skickar tillbaka resten. Som vi har rapporterat om tidigare kan det ibland till och med handla om kunder som bara vill ta en selfie i ett inköpt plagg för att sedan returnera detta till inköpsstället. Till den danska tidningen BT säger Boozt marknadschef Peter G Jørgensen: "Om du lägger en beställning på 300 varor och returnerar 298 av dem så handlar du inte med avsikt att du vill se om en klänning passar." Enligt Boozt finanschef Zandra Gadd säger till Sydsvenska att det handlar om cirka 0,3 procent av Boozt kunder som inte längre får handla från företaget. De kunder som börjar ropa om att de nu blir diskriminerade har dock inget att hämta enligt Konsumentverket. Deras presschef Hans Lundin säger till Sydsvenskan: "En företagare har rätt att välja vem som får lov att handla hos dem, så länge det inte föreligger diskrimineringsgrund för det beslutet." Det finns inga uppgifter om hur många av de inköpta varorna man måste returnera till Boozt för att bli avstängd. På sin hemsida skriver Boozt följande om sin nu införda "Fair use-klausul": "Klausulen har införts för att hållbarhet är viktigt för oss – både med hänsyn till miljö, och till att skapa en hållbar verksamhet där vi kan erbjuda våra kunder bästa möjliga shoppingupplevelse och kundservice.Det är grundläggande för Boozt att kunna erbjuda våra kunder 30 dagars gratis retur, men vi tar samtidigt ansvar för att värna om miljön och minska vår miljöpåverkan där det är möjligt." Det här verkar vara ett vettigt beslut av Boozt och jag hoppas personligen att fler ehandlare tar efter dem då det kanske kan lära åtminstone en del om hur man bör bete sig som en någorlunda miljömedveten konsument. Tumnagel
100.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dåligt med rejäla prissänkningar på Black Friday
Men trots det ökade försäljningen

Black Friday är något som ingen kan missa och det verkar som att många planerar sina inköp till den här helgen. Men precis som vi berättade häromdagen är det inte alltid lika mycket rea som handlarna vill att man ska tro. Enligt statistik från Prisjakt var priserna överlag bara fem procent billigare än en vanlig dag. Var sjunde produkt var dessutom dyrare. – Det finns ju idag en del skepsis bland konsumenterna mot prissättningen under Black Friday och ser man till årets siffror kan det finnas visst fog för detta. Vår statistik från årets Black Friday visar till exempel att knappt var 7:e produkt gick upp i pris. Med det sagt fanns det en del fina klipp att göra, så länge man gjorde sin research och jämförde priserna mellan butiker, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt. Att det är dåligt med prissänkningarna är inget nytt, i år var prisnedgången 4,77 procent och förra året 4,7 procent. De där riktiga kapen får man alltså leta efter. Trots det ökade enligt Klarna omsättningen mot 2018 med 14 procent. Detta gäller köp med Klarnas betallösningar vilket är ungefär halva ehandeln. Populärast varorna igår var Microsoft Xbox One S 1TB - All-Digital, Apple AirPods (2nd Generation) och Sony WH-1000XM3. Tumnagel
15.8°
+
Roger Åberg
0

Haglöfs skippar Black Friday
Bommar igen sin ehandel och fördubblar priserna på Green Friday

Alla de som hade tänkt att göra sig ett klipp på Haglöfs prylar under Black Friday blev antagligen lite besvikna idag. Haglöfs har till skillnad från de flesta andra butiker valt att helt skippa Black Friday och kör istället något som man kallar för Green Friday. Green Friday innebär för Haglöfs att man stänger ner sin ehandelsplats helt under fredagen. Man kommer även att fördubbla priserna på varorna i sina butiker under dagen, något jag antar gör att endast de mest hängivna Haglöfs-fansen kommer att köpa något i deras butiker idag. Intäkterna från försäljningen under dagen doneras till Naturskyddsföreningen. Haglöfs hållbarhetschef Elaine Gardiner säger till Market angående Green Friday: "Genom att öka våra priser vill vi belysa problemantiken kring kraftig rabattering för att öka försäljningen på dagar som Black Friday. Vi vill att konsumenten ska fundera över vem som i slutänden faktiskt betalar priset när produkterna börjar kosta mindre än produktionen av dem." Har du handlat någon vara som fått nedsatt pris under dagens Black Friday? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
58.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elev försökte sälja klasskamrat som slav på Craigslist
Åtalas nu för hatbrott

Från USA kommer uppgifter om att en vit tonårspojke nu åtalas efter det att han hade lagt ut en annons på Craigslist där han uppgav att han sålde en slav. Craigslist beskrivs väl enklast som en amerikansk motsvarighet till Blocket och "slaven" i fråga var studentens svarta klasskamrat. Annonsen bestod av ett foto på klasskamraten och texten "Slave for sale". Annonsen blev givetvis borttagen men inte innan den hade hunnit bli viral åtminstone på skolan där klasskamraten och den nu åtalade eleven gick, Detta ska ha lett till att klasskamraten blivit retad och andra elever ska ha sagt saker som till exempel "I’ll buy you for a dollar" till honom. Eleven som lade ut annonsen på Craigslist har blivit avstängd från skolan och nu väntar åtal för hatbrott mot den 14-årige "slavhandlaren". Det framgår inte vad han riskerar för straff om han eventuellt blir fälld för detta. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska ehandlare skickar returer utomlands
Det är billigare att packa om dem där

Det uppskattas att en tredjedel av alla kläder som köps på nätet i Sverige skickas i retur. I kölvattnet av detta har det uppstått en helt ny industri som packar om plaggen som skickas tillbaka så att dessa kan säljas på nytt. Nu har Breakit gjort en undersökning om var kläderna som packas om skickas efter de returnerats till ehandlaren och inte helt sällan så skickas varorna vidare till några av våra grannländer, länder där det antagligen är mer kostnadseffektivt att packa om varor som ska säljas på nytt. För att ta reda på var kläderna som returneras tog vägen hade Breakit försett ett antal varor man skickade tillbaka till svenska ehandlare med GPS-sändare. Dessa visade att en del av varorna skickades vidare till företag i Estland och Polen för ompackning. Av de 32 ehandlare som Breakit granskade skickade 6 företag sina returer vidare för ompackning i Polen och Estland. En del experter som Breakit varit i kontakt med säger att det sannolikt är något sämre att skicka returer utomlands för ompackning. Det verkar dock inte finnas någon konkret statistik över hur mycket sämre detta skulle vara och det påpekas att den största klimatpåverkan sker redan när produkten framställs, inte när den transporteras. Avslutningsvis kan väl sägas att det bästa är väl om vi konsumenter tänker till lite extra när vi ehandlar så att vi inte behöver skickar tillbaka en tredjedel av det vi beställer. E-handlarna kan säkerligen förbättra sin returhantering genom att bland annat avgiftsbelägga denna men då krävs det nog att alla ehandlare gör det. Annars lär väl de konsumenter som gillar att använda sitt vardagsrum som provrum att enbart handla från ehandlare som har gratis returer. Brukar du skicka kläder i retur som du shoppat på nätet? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
24.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Visa, Mastercard och andra lanserar Click to Pay
E-handla med ett klick

Kortutgivarna Visa, Mastercard, American Express och Discover har inlett ett samarbete som ska göra det enklare och säkrare att e-handla skriver Mastercard i ett pressmeddelande. Det handlar om ett system som gör att användare kan köpa och betala grejer från olika ehandelsplatser med endast ett klick. Man kallar det hela för "Click to Pay" och den gör att användare inte behöver fylla i sina personuppgifter och kortuppgifter även om de aldrig har handlat på den aktuella ehandels-tjänsten tidigare. Jag antar att det hela är tänkt som något slags alternativ till hur man kan handla om betala med tjänster som till exempel PayPal och Klarna. Än så länge är det bara tjänsterna Cinemark, Movember samt Rakuten som stödjer Click to Pay men till årsskiftet kommer antagligen även BassPro, JoAnn Fabric, Papa Johnx27s, Saks Fifth Avenue, SHOP.com samt Tickets.com ha anslutit sig till systemet. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska också bygga lastbilar åt Amazon
Ska hjälpa till med ehandels-jättens logistik

Tidigare i år beställde Amazon 100.000 eldrivna lastbilar från det amerikanska startup-företaget Rivian men när det gäller lite större lastbilar så verkar det som om Volvo som bland annat tillverkar sådana åt Amazon. Det är BusinessInsider som skriver att Volvo och företaget Kenworth är de två företag som förser Amazon med lastbilar avsedda för godstrafik. Det handlar om lastbilar utan sovhytt vilket indikerar att de antagligen inte är avsedda för några längre sträcker skriver BusinessInsider. Hur många lastbilar, eller ja, det verkar egentligen vara trailerdragare som det handlar om, som Volvo kommer att göra åt Amazon är okänt. Hoppar ni vidare på länken nedan kan ni kolla in när några av dem står uppställda på en parkering. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinas får betala mer för utlandspost
Inte rimligt att kinesiska ehandelsjättar subventioneras av västvärlden

Idag beslutade den Internationella Postunionen att det föråldrade systemet där post från Kina till resten av världen subventionerades av mottagarlandet kommer att förändras. Fram tills nu har kinesiska ehandlare kunnat skicka brev och paket till andra länder där de nationella postföretagen ofta gått back på att dela ut paketen. Enligt en undersökning från Copenhagen Economics var det till exempel 57 procent dyrare i genomsnitt att skicka ett 2-kilospaket mellan två adresser i Sverige än vad det var att skicka ett paket från Kina till en svensk adress. Under den nya uppgörelsen kommer Sverige och andra länder få kräva 70 procent kostnadstäckning för mottagande av internationella paket skriver DI Digital. Branschorganisationen Svensk Handel är givetvis mycket nöjda med dagens beslut från den Internationella Postunionen och Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, säger till DI Digital: "Det vore absurt att fortsätta att subventionera världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation. Kina är med och leder utvecklingen inom e-handeln men har fått lika stort fraktstöd som länder som Kuba och Gabon." Det här kommer sannolikt att göra det något dyrare för svenska kunder som vill shoppa grejer från Kina men det är säkerligen bra för miljön om vi börjar köpa lite färre grejer från andra sidan jordklotet. Tumnagel
72.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Även utländska ehandlare ska betala svensk kemikalieskatt
Nytt förslag i nästa års budget

Sedan den så kallade kemikalieskatten infördes 1 juli 2017 har många svenska butiker och ehandlare känt sig missgynnade då utländska ehandlare fortsatt kunnat sälja elektronikprodukter till svenska konsumenter utan att behöva lägga på en extra avgift för kemikalieskatten. Snart kanske det dock blir ändring på det om regeringens förslag till ny budget går igenom. I nästa års budgetproposition finns ett förslag om att den svenske kemikalieskatten även ska gälla för utländska ehandlare som säljer elektronikprodukter på den svenska marknaden skriver Computer Sweden. Sedan kemikalieskatten infördes har detta anmälts till EU-kommissionen då skatte ansetts utgöra ett otillåtet statsstöd, något som regeringen dock inte håller med om. Enligt branschorganisationen Elektronikbranschen har kemikalieskatten redan lett till inkomstbortfall på sex miljarder kronor för svenska elektronikhandlare och det ska även ha lett till minskat antal arbetstillfällen i branschen. Elektronikbranschen välkomnar det nya förslaget och Klas Elm, vd på Elektronikbranschen, säger till Computer Sweden: "Som kemikalieskatten är konstruerad idag slår den hårt mot svensk detaljhandel och jobben i Sverige. Kemikalieskatten snedvrider konkurrensen för svenska handlare då den inte tas ut på varor köpta från utländska e-handelssajter. Svenska handlare kan inte höja priserna för att kompensera sig för högre inhemska skatter, eftersom konsekvensen blir att de då tappar affären till konkurrenter i exempelvis Danmark eller Tyskland." Exakt hur det är det är tänkt att ska fungera att ta ut kemikalieskatt från utländska ehandlare finns det än så lägen ingen klar plan för utan detta är något som man ska ta fram under året. Tumnagel
12.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yahoo Japan köper majoriteten av japanska ehandlaren Zozo
Grundaren drar till månen för pengarna?

Den japanske miljardären Yusaku Maezawa har gått med på att sälja en del av sina aktier i den japanska ehandels-tjänsten Zozo till Yahoo Japan rapporterar flera källor. Yahoo Japan är ett dotterbolag till japanska SoftBank och alltså skiljt från det som vi vanligtvis kallar Yahoo, ett amerikanskt företag som är dotterföretag till den amerikanska telekomoperatören Verizon. Godkänns affären av berörda konkurrensmyndigheter så kommer Yahoo Japan att betala 400 miljarder yen, motsvarande nästan 36 miljarder svenska kronor, för 50,1 procent av aktierna i Zozo, något som innebär att Yahoo kommer att äga majoriteten av företaget. I dealen ingår att Maezawas säljer cirka 30 procent av aktierna i företaget samt att han kliver av som styrelseordförande för företaget skriver BBC. Zozo är här i Sverige antagligen mest kända för att förra året ha lanserat dräkten Zozosuit som man skulle använda tillsammans med sin mobilkamera för att beställa måttbeställda kläder, något som verkar ha fungerar rätt dåligt och tjänsten lades ner tidigare i år. Yusaku Maezawa är Japans 17:e rikaste person men utanför Japan är han antagligen mest känd för att vara den förste privatpersonen som köpte en rymdtripp runt månen med SpaceX, en tripp som är tänkt att genomföras under fem dagar 2023. Vad det kommer att kosta finns det inga uppgifter om men det lär antagligen vara överkomligt för Maezawa som snart kanske får ännu mer pengar att röra sig med om affären mellan Yahoo Japan och Zozo blir av. Här ovan kan ni kolla in ett äldre klipp från när SpaceX avslöjade att Yusaku Maezawa hade köpt en tripp med deras rymdfarkost Starship och jätteraketen Super Heavy, ett ekipage som tidigare gick under namnet BFR (Big Falcon Rocket). Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA inleder granskning av Amazon
Missbrukar ehandelsjätten sin dominerande ställning?

Amerikanska myndigheter verkar ha sneglat lite på hur EU har hanterat konkurrensfrågan när det gäller världens dominanta techföretag och har nu inlett eller är på väg att inleda granskningar av en lång rad stora techföretag. Tidigare i veckan blev det klart att i stort sett samtliga av USA:s delstater inleder en konkurrensgranskning av Google och idag meddelade den amerikanska myndigheten FTC att de kommer att göra samma sak med Amazon. FTC (Federal Trade Commission) ska initialt granska huruvida Amazon kan ha använt sin dominerande marknadsställning på ehandels-marknaden för att skaffa sig fördelar mot mindre konkurrenter. Man ska bland annat undersöka om återförsäljare som säljer grejer via Amazon kan ha skadats av att Amazon har marknadsfört och sålt egna produkter som liknar dem från tredjeparts-återförsäljare och huruvida detta kan anses vara inom lagens ramar. EU drog i somras igång en liknande granskning som den FTC nu inleder mot Amazon. FTC har sedan tidigare även dragit igång en liknande granskning mot Facebook medan man låter Google-frågan skötas av delstaterna som i veckan bekräftade att man påbörjat en granskning mot sökjätten. Tumnagel
52.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jack Ma lämnar Alibaba
Företaget som han grundade för 20 år sedan

Jack Ma, grundaren och styrelseordföranden av det kinesiska jätteföretaget Alibaba, lämnar idag sina officiella uppdrag i företaget, ett företag som han startade för 20 år sedan i den kinesiska staden Hangzhou. På de 20 åren har Alibaba blivit Asiens högst värderade publikt aktienoterade börsbolag och företaget har nu över 100.000 anställda. Alibaba är väl främst kända för sin ehandels-verksamhet men företaget har även gett sig in finans-, moln- och AI-tjänstesektorerna. Jack Ma kommer att efterträdas som styrelseordförande av Alibaba Groups vd Daniel Zhang. Vad den 54-årige Jack Ma ska pyssla med framöver finns det inga uppgifter om. Ma är Kinas rikaste man och ska ha en förmögenhet på motsvarande 38,4 miljarder dollar, något som jag antar gör att han kan göra i stort sett ingenting resten av sitt liv. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida