m

BYD släpper eldriven skolbuss
Som även kan förse skolor med el

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD har presenterat en eldriven skolbuss avsedd att säljas på den amerikanska marknaden. Bussen är försedd med så kallad tvåvägs-laddning vilket gör att batterierna i bussen skulle kunna användas för att driva annat än bussen. BYD skriver om detta: "School buses can be charged overnight when energy demand is low, and clean emission free energy can be fed back into the classroom during school hours when the bus is parked keeping classrooms well-lit and students and teachers plugged-in." Bussen kommer att säljas i tre olika storlekar 10,6, 11,6, samt 12 meter och har plats för 84 sittande passagerare. Räckvidden på en laddning batterier ligger på 250 kilometer. Bussen är även försedd med ett säkerhetssystem som BYD kallar för "Predictive Stop Arm" vilket ska kunna varna elever för när det inte är säkert att gå över gatan. Vad BYD:s nya skolbussar kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

I den här staden finns 16.000 stycken elbussar
Och 22.000 eldrivna taxibilar

I det här klippet från Fully Charged får vi hänga med till den kinesiska staden Shenzhen där man har satsat stenhårt på eldrivna fordon för daglig transport av människor. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Umeå kommun säger upp elbuss-avtal
Kvaliteten på bussarna för dålig

Det är många kommuner som börjat med elbussar, men nu säger Umeå kommun upp sitt samarbetsavtalet med busstillverkaren Hybricon. Anledningen är för att kvaliteten på bussarna inte varit den man räknat med och det har varit svårt att få tag i reservdelar vilket har lett till stillastående bussar och inställda turer. Serviceavtalet pågår till december 2022 men bussarna kommer att avvecklas tidigare än så. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2020

Arrival visar uppdaterad version av eldrivna transportbilen
Ett steg närmare produktion

Arrival visar nu upp Beta-versionen av deras lilla eldrivna transportbil. Den har uppdaterats med diverse olika saker efter att logistikföretag som UPS, DHL och Royal Mail fått komma med synpunkter. Det vi kan se är bland annat att föraren nu sitter lite högre, att sidorutorna blivit mindre och att strålkastarna sitter lite högre upp. Målet är att dra igång de första leveranserna under första kvartalet 2022. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Buss Borg visar hur man kör en elbuss
Verkar kul

Vi har tidigare skrivit om busschauffören Buss Borgs eskapader och i sitt senaste klipp visar han hur man kör en buss som går på el. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Göteborg fimpar planerna på en linbana
Högtflygande lösning för kollektivtrafik anses bli för dyr

I morgon har det gått sex år sedan vi för första gången rapporterade om att Göteborg ville bygga en linbana för kollektivtrafik i staden men nu kommer uppgifter att så antagligen inte kommer att bli fallet. Förslaget om att bygga linbana i Göteborg godkändes 2017 och sedan dess har man även tagit fram ett designförslag på hur denna skulle se ut och mellan vilka knutpunkter den skulle gå. Tanken var att det hela skulle stå klart 2021 men nu avbryter trafiknämnden i Göteborg arbetet med linbane-projektet skriver Göteborgs-Posten. Anledningen till att Göteborg nu lägger ner den planerade linbanan beror primärt på att det hela blir för dyrt. Göteborg hade budgeterat att en linbana skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Det alternativet som skulle passa kollektivtrafikens syfte med linbanan ska dock ha fått en prislapp på mellan 2,8 - 3,1 miljarder kronor. Huruvida de 138 miljoner kronor som utredningen om linbanan ska ha kostat ingår i den summan framgår inte. Då det inte blir någon linbana över Göteborg funderar man nu istället på att använda elhybridfärjor och elbussar där linbanan var tänkt att gå. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MAN presenterar eldrivna eTGE Combi
För företaget som vill erbjuda utsläppsfria shuttles

Men, det här är ju inte en fläskig lastbil från MAN utan en Volkswagen Crafter? Det stämmer, men tittar man i nosen så ser man att MAN har smackat dit sin logga i den nya "grillen". Men MAN är ett dotterföretag till Traton AG inom Volkswagen-koncernen så det är inga konstigheter egentligen. Bilen som man kallar för eTGE Combi är helt eldriven och framtagen åt företag som vill kunna erbjuda utsläppsfria shuttles åt viktiga kunder som exempelvis behöver hämtas på flygplatser eller köras omkring mellan olika möten. På insidan finns det plats för upp till nio stycken personer och stolarna sitter på räls så de ska vara enkla att skjuta fram eller tillbaka om man skulle behöva. Motorn som ger 136 hästar och 290 newtonmeter matas av ett batteripack på 35,8 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 11,4 mil och en laddning via en laddbox på 7,2 kW ska ta 5,5 timmar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Snart börjar elbussarna i London låta som rymdskepp
Så att andra trafikanter hör dem komma smygande

Igår blev det lag på att alla nya elfordon med fyra eller fler hjul som säljs i EU måste ge ifrån sig något slags ljud när de backar eller färdas i hastigheter under 20 km/h. Detta är något som EU anser krävs för att det ska bli säkrare i trafiken och att cyklister, gångtrafikanter och andra ska kunna höra när elfordon närmar sig dem. Det finns inga krav på hur ljudet som bilarna ger ifrån sig ska låta och det ska vara upp till fordonstillverkarna själva att bestämma detta. I London kommer man i höst att börja trafikera stadens gator med nya elbussar och nu har man presenterat vilka ljud dessa kommer att ge ifrån sig när de kör sakta eller backar. Ni kan lyssna in hur det hela låter i den inbäddade tweeten här nedanför. Här nedanför kan ni även lyssna på hur Nissan Canto lät när Nissan presenterade den 2017. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piteå får elbussar från BYD
Kinesiska elbussar börjar snart rulla i Norrbotten

Den här veckan arrangeras världens största kollektivtrafiksevent UITP i Stockholm och där visar bland annat det kinesiska företaget BYD upp sin eldrivna eBuss som är avsedd att använda i kollektivtrafik. BYD har redan sålt in 20 stycken bussar i Sverige som företaget Nobina framöver kommer att börja använda på vissa rutter i och runt Piteå skriver företaget i ett pressmeddelande. BYD:s eBuss säljs i lite olika modeller, allt från 8,7 meter långa minibussar till 18 meter långa bussar med tre ingångar. Man gör även eldrivna dubbeldäckare vilka kommer att tas i drift i London längre fram. I Piteå är det tänkt att 20 stycken av BYD:s 18-metersbussars ska börja rulla men exakt när detta sker är oklart. UITP Global Public Transport Summit arrangeras 9 - 12 juni på Älvsjömässan i Stockholm om du befinner dig i krokarna och skulle vilja kolla in BYD:s eBuss lite närmare. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos självkörande buss testas i Singapore
Världens första självkörande buss i fullstorlek

I början av året skrev vi att Volvo Buses och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore skulle börja testa självkörande bussar i landet och idag visade de båda upp en elektrisk buss i fullstorlek som ska kunna köra runt i Singapore på egen hand. Man hoppas kunna börja testa bussen på NTU:s campus-område inom några veckor och siktar på att ha bussen körande på publika vägar i Singapore inom ett år. Bussen är 12 meter lång och kan ta 80 passagerare. Vi har sett en hel del självkörande bussar de senaste åren men då har det handlat om minibussar. Enligt Volvo Buses och NTU är detta världens första självkörande buss i fullstorlek. Singapore siktar på att lansera självkörande bussar för publikt bruk i tre regioner i landet någon gång under 2022 skriver nyhetsbyrån Reuters. I klippet nedan kan ni kolla in lite mer om bussen som Volvo och NTU visade upp idag. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Världens längsta bro över vatten
Öppnar imorgon

Efter ett antal förseningar ska nu Hongkong–Zhuhai–Macaubron vara redo att öppnas. Bron har tagit nio år att bygga och kostat 20 miljarder dollar. Själva brodelen mäter 35,6 kilometer i längd och ska vara den längsta bron över vatten i världen. Totallängden med tunnlarna inräknade ska vara 55 kilometer. Imorgon öppnar allt och bron lovar att kapa restiden mellan Zhuhai och Hong Kong International Airport från fyra timmar till 45 minuter. Alla får dock inte köra på bron. En del invånare kommer att få ett specialtillstånd men annars kommer det mest vara lastbilar, skyttelbussar och speciella hyrbilar som kommer att få köra här. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore
Nya lösningar för hållbar kollektivtrafik

Volvo Bussar har tillsammans med Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tecknat ett avtal om forskning och utveckling av självkörande bussar som går på el. Det här är första gången som Volvokoncernen utför tester med självkörande stadsbussar och en del i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Testerna kommer att utföras med två stycken exemplar av den tolv meter långa eldrivna bussen Volvo 7900 Electric och Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform. Den ena kommer att användas i Singapores nya testanläggning för autonoma fordon medan den andra kommer att användas för tester i bussdepå. Testerna kommer att pågå under två års tid. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2017

Framtida bussar i London ska drivas av kaffesump
Första exemplaret ska rulla nästa år

Utsläppen i London ska minskas, bland annat med hjälp av miljövänligare bussar. En ny satsning innebär att framtida bussar ska drivas med kaffesump, något det finns gott om i staden. Invånarna dricker nämligen tillsammans 20 miljoner koppar kaffe om dagen. Det handlar om ett samarbete mellan Bio-Bean, Shell och Argent Energy där drivmedel skapas genom en mix av diesel och olja som extraherats från kaffesump. Mängden olja som kan tas fram från stadens kaffedrickare skulle räcka för att driva en tredjedel av Londons transportsystem. Målet är att den första bussen driven på kaffesump ska rulla i staden redan nästa år. Innan år 2050 planerar London att ha ett transportsystem inkluderat elbussar som är helt utsläppsfritt. Tumnagel
43.6°
+
Emmy Zettergren
0

Toyota visar upp eldrivna bussen Sora
Som även går att använda som reservbatteri

Toyota har visat upp ritningar på elbussen Sora som man ska börja producera under nästa år. Tanken är att runt hundra stycken Sora-bussar ska rulla på Tokyos gator i samband med att OS och Paralympics arrangeras i staden 2020. Sora är en förkortning för Sky, Ocean, River, Air och bussen har kapacitet att ta 78 stycken passagerare varav 22 sittande. Vilken räckvidd bussen har en på en laddning batterier framgår inte av pressreleasen. Bussens strömförsörjnigssystem ska även kunna användas som extrabatteri vid till exempel strömavbrott i det vanliga elnätet. Det finns i dagsläget inga uppgifter om vad en Toyoyta Sora kommer att kosta. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jouley är en eldriven skolbuss
Kanske även kan användas som extrabatteri till skolor

Fordonstillverkaren Daimler fortsätter att satsa på elfordon och tillsammans med amerikanska Thomas Built Buses har man tagit fram den eldrivna skolbussen "Jouley". Jouley har kapacitet att transportera upp till 81 stycken skolbarn i 160 kilometer på en laddning batterier. I bussen finns både traditionella elluttag och USB-uttag för de som vill ladda sina prylar på väg till eller från skolan. Företagen säger att Jouley eventuellt även skulle kunna användas som backup-batteri i händelse av ett strömavbrott på en skola eller något liknande. Just skolbussar är antagligen perfekta att driva med el då de sällan ska köra några särskilt långa sträckor och ofta står parkerade både dag- och nattetid. Nackdelen är väl att skolor sällan har pengar att köpa in helt nya skolbussar antar jag. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldriven buss tog sig 177 mil på en laddning
Nytt världsrekord

Startup-företaget Proterra har gjort en ganska så imponerande bedrift med deras eldrivna buss Catalyst E2 Max då man nyligen lyckades ta sig hela 177 mil på en enda laddning. En buss har som väntat bra med plats för batteripack och under skalet finns ett på hela 660 kWh. Testrepan utfördes på en enkel bana utan passagerare och utan stopp. De första E2-bussarna är planerade att börja rulla på Los Angeles gator senare i år. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar elbussen Elec City
Laddar fullt på lite mer än en timma

Det sydkoreanska bilföretag Hyundai har visat upp elbussen Elec City som primärt är tänkt att användas i stadstrafik. Bussen är försedd med ett batteri på 256kwh vilket ska kunna ta bussen cirka 290 kilometer på en laddning. Enligt den sydkoreanska tidningen Yonhap News så ska batteriet gå att ladda fullt på 67 minuter. På en halvtimmas laddning så rullar bussen cirka 170 kilometer. Hyundai planerar att börja sälja Elec City i Sydkorea i början av nästa år. Om den kommer att lanseras på fler marknader finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
59.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Las Vegas testar självkörande skyttelbussar
Från franska Navya

Las Vegas har börjat testa självkörande bilar i staden. Det är små bussar med tolv platser som ska erbjuda gratis transfer längs Fremont Street. Bussarna kommer från franska Navya och de kommer kunna köra max 20 kilometer i timmen under testperioden. Om allt går som det skall så hoppas stadens borgmästare att kunna erbjuda en hel flotta av sådana här bussar så tidigt som nu till hösten. Navyas skyttelbussar används redan på andra platser i världen, bland annat Paris där de rullat sedan hösten 2015. Men Las Vegas blir den första amerikanska staden som använder dem. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Här är bussen som klarar nästan 100 mil på en laddning
56 mil i stadstrafik

Jag längtar verkligen till den dag alla bilar i stan går på el. Främst på grund av att det skulle göra ljudbilden så mycket trevligare, det där med mindre utsläpp är ju också rätt trevligt. Stan är ju full av bussar och bussar är bra saker. Men de låter och är rätt ohärliga med sina stora motorer. Den här bussen från amerikanska Proterra har nu börja säljas och den klarar sig riktigt långt på en laddning. På bana klarar den över 600 miles på en laddning, ungefär 96 mil. Men bussar åker ju sällan på bana och det ständiga startandet och stoppandet gör så klart att man får helt andra siffror i stan. En laddning i stadstrafik ska räcka 56 mil, vilket är rätt så imponerande det med. Det räcker för en hel del bussande. För att lyckas med detta har bussen så klart massor med batterier. 660 kWh kan batterierna lagra, vilket är en del mer än den värsta Teslan som har ett batteripack på 100 kWh. Bussen väger en bit över tolv ton vilket ska jämföras med Teslan som väger en bit över två ton. Bussen byggs och säljs i USA och lär nog inte hitta hit, men jag hoppas att vi får se fler eldrivna bussar här snart. Prislappen är det enda problemet, den kostar 800.000 dollar vilket är ungefär dubbelt så dyrt som en vanlig buss med dieselmotor. Tumnagel
74.5°
+
Roger Åberg
0

Regeringen inför premie för elbussar
Vill se fler elbussar i kollektivtrafiken

Från och med i höst kommer det bli möjligt för den regionala kollektivtrafiken att ansöka om en premie för att införskaffa fler elbussar och laddhybrider på sina busslinjer skriver Expressen. Detta tack vare ett ett beslut som regeringen kommer att klubba igenom idag. Det är Det är Isabella Lövins första beslut som klimatminister. Ett problem man ser är möjligheten att ladda elbussarna men det ska även gå att ansöka om premier för att bygga laddstolpar genom det så kallade Klimatklivet. Tumnagel
64.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Regeringen satsar på elbilar och elbussar
132 nya miljoner till supermiljöbilspremien i år

SvD näringsliv skriver att regeringen nu satsar mer pengar på elbilar och bland annat kommer man att skjuta till 132 nya miljoner kronor till den så kallade supermiljöbilspremien redan i år. I höstbudgeten ingår ingår en satsning på sammanlagt 226 miljoner kronor avsedda för elbilar varav 132 miljoner är öronmärkta för 2015 och ytterligare 94 miljoner kronor för nästa år vilket gör att Supermiljöbilspremien för 2016 totalt landar på 309 miljoner kronor. supermiljöbilspremien innebär att den som köper en bil som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer får en subvention på 40.000 kronor från staten. Att man nu skjuter till mer pengar till detta beror på att årets pengar för premien redan tagit slut, något som även hände 2014. I höstbudgeten ingår även en satsning på elbussar vilket innebär att man nästa år kommer att satsa 50 miljoner på sådana bussar och att man kommer att avsätta ytterligare 100 miljoner kronor för elbussar mellan 2017 till 2019. Tumnagel
76.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Premiär för elbusslinje i Göteborg
Volvobussar rullar på Linje 55

Idag drog busslinje 55 igång i Göteborg vilket blir stadens första linje där större delen av transporterna kommer att ske helt med el. Linje 55 kommer att trafikeras av tre stycken helt eldrivna bussar samt sju stycken hybridbussar från Volvo och Volvokoncernens hållbarhetschef Niklas Gustafsson säger i ett pressmeddelande: "Volvokoncernen vill bli världsledande inom hållbara transportlösningar. Här i Göteborg har vi ett unikt samarbete som gör det möjligt att lansera elbusslinjen här, och att verkligen ligga först i utvecklingen av framtidens kollektivtrafik." Linje 55 kommer att gå i trafik från Chalmers Johanneberg till Chalmers Lindholmen och passagerarna kommer att kunna ladda sina mobiler på bussen och det ska även finnas fri tillgång till wifi. Tumnagel
75.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Volvos första laddhybrid-buss nu i kommersiell trafik
I Hamburg

Volvo har nu tagit sin första laddhybrid-buss 7900 Electric Hybrid i kommersiell trafik i Hamburg, Tyskland. Bussen kommer trafikera linjen "Innovation Route 109" som är en teststräcka för bussar med alternativa drivlinor. Sträckan är omkring tio kilometer lång och bussen kör sju av dessa på enbart el. Laddningen sker vid de två ändhållplatserna och tar cirka sex minuter. Planen på lång sikt är att Hamburg år 2020 endast ska köpa in utsläppsfria bussar. Tumnagel
75.6°
+
Bobby Green
0

Scania ska ladda elbussar trådlöst i Sverige
Klipp kablarna!

Scania kommer snart att inleda tester med att ladda en laddhybrid-buss trådlöst vilket är en del av ett forskningprojekt för framtida fordonsteknik. Man använder sig av induktionsteknik och bussarna ska ha möjlighet att laddas upp trådlöst när de stannar på en hållplats som kommer att finnas ut med bussens rutt. Experimentbussen kommer att börja rulla i Södertälje sommaren 2016 och Håkan Sundelin på Scania säger i ett pressmeddelande: "The main purpose of the field test is to evaluate the technology in real-life conditions. We want to learn more about the technology and how the systems perform together but also how passengers and drivers perceive it. Our goal is that they will not see any differences." På bilden ovan syns själva laddstationen som sitter monterad i marken (1), bussens mottagare av elen (2) samt batteriet som laddas upp (3). Tumnagel
71.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Induktionsladdade bussar börjar rulla i Sydkorea
Laddas via marken

Två stycken elbussar har nu börjat rulla i staden Gumi, Sydkorea. Det som är speciellt med dessa bussar är att de laddas av vägen under dem, via induktion. Online Electric Vehicles, eller OLEV som det förkortas, får sin kraft från elkablar under gatorna som använder sig av Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR)-teknik. Ombord på bussen finns ett batteri som storleksmässigt är ungefär en tredjedel av de vi hittar i dagens elbilar. Batteriet laddas via magnetfälten i marken och behöver alltså inte spendera flera timmar vid en laddstation. Kablarna i marken måste inte finnas överallt utan det går lika bra att sprida ut dem i sektioner, och de aktiveras endast när en buss åker ovanför dem så strömförbrukningen är minimal, och effektiv. Tekniken utvecklades ursprungligen av Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) och de är deras bussar vi ser i videon. Bussarna i Gumi trafikerar för tillfället en sträcka som är ungefär 2.4 mil. Nästa steg i planen är att få bussarna till Kuala Lumpur Airport i Malaysia och Park City i Utah. Tumnagel
77.7°
+
Bobby Green
0
2012

Batteridriven buss börjar rulla i Wien
Nästa sommar tillkommer elva stycken till

Italienska Rampini har byggt en batteridriven buss med hjälp av teknik från Siemens. Bussen har nu börjat köra folk i Wien och nästa sommar kommer elva stycken bussar till att ansluta till flottan. Bussarna rymmer 40 personer var och toppfarten är begränsad till 62 km/h, mer behövs inte när man bara kör runt i stan. Räckvidden sägs vara tolv till 15 mil och när bussen anländer till ändhållplatsen snabbladdas batteriet under 15 minuter. Under natten när bussarna står still går laddningen långsammare för att inte trötta ut batteriet helt. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida