m

Första bilderna på eldrivna Porsche Macan
Kommer 2023

Porsche håller som alla andra på med en rejäl omställning till eldrivet, men man kämpar även för att behålla den klassiska bensinmotorn genom att forska på nya drivmedel. Det uppskattar vi. Vi har fått se en hög med varianter av Taycan än så länge och försäljningen av bensinversionen Panamera verkar ha dalat duktigt. Att Macan ska bli eldriven har inte varit någon hemlighet, men tyvärr verkar det dröja. Bilen är en av de första på nya plattformen PPE och det verkar ta lite tid, för 2023 kommer bilen. Men nu får vi i alla fall se lite väl maskerade bilder. Om Panamera kommer att leva kvar så länge återstår och se, men Porsche ser en framtid för fossildrivna Macan. Den kommer nämligen att få sig en facelift under nästa år. Anledningen är att SUV-segmentet är alldeles för viktigt för att hoppa över de som vill ha bensin så den får helt enkelt leva kvar sida vid sida med elvarianten. Som ni ser på bilderna så får nya Macan samma typ av lyktor som de i dag har på Taycan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Fords eldrivna version av F-150 kommer att heta Lightning
Kommer att presenteras nästa vecka

Nästa vecka är det äntligen dags för Ford att presentera en eldriven version av sin klassiska pickup F-150, en av världens mest sålda bilmodeller. Inför presentationen nästa vecka så avslöjade Ford igår att den eldrivna versionen av pickupen kommer att få namnet "Ford F-150 Lightning". Fords vd Jim Farley sa i samband med detta: "Every so often, a new vehicle comes along that disrupts the status quo and changes the game … Model T, Mustang, Prius, Model 3. Now comes the F-150 Lightning." Ford kommer att presentera F-150 Lightning officiellt 19 maj och tills dess kan ni kolla in en teaser för det hela här nedanför. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Quds Rise är den första bilen från Libanon
Eldriven bil från EV Electra

Det libanesiska företaget EV Electra har presenterat elbilen Quds Rise vilket ska vara den första bilmodellen som produceras i det nu för tiden rätt ekonomiskt sargade landet. På EV Electras webbplats står det att bilen kommer att ha en räckvidd på 450 kilometer, en topphastighet på 165 km/h och göra 0 - 100 km/h på 5 sekunder. EV Electra säger att man planerar att producera 10.000 Quds Rise om året och att produktionen ska starta någon gång senare i år. 30.000 dollar, motsvarande cirka 250.000 svenska kronor, kommer bilen att kosta. Här ovan kan ni kolla in en rendering av Quds Rise och här nedanför hittas ett videoklipp där ett exemplar av bilen glider runt på gatorna i Libanon. Tumnagel
14.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Demonstration av den eldrivna brandbilen
Har dieselgenerator som kan ladda batterierna

En av Rosenbauers eldrivna brandbilar var nyligen och besökte Tucson Fire Department i Arizona för att visa upp sig lite. Under skalet finns en elmotor från Volvo på varje axel och en tvåstegad växellåda inbyggd i varje motor. Dessa får kraft från batteripack på 50 upp till 100 kWh. Ombord finns även en sexcylindrig dieselmotor som fungerar som en generator till batteripacken om det skulle behövas. Man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW och har man det största batteriet ska man kunna gå från 50 till 80 procent på en timme. En vanlig brandbil av detta slag kostar runt 700.000 dollar, den eldrivna ligger istället på över en miljon dollar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Det här är konceptbilen Genesis X
En eldriven GT-vagn

Det Genesis smygvisade nyligen var Genesis X - en stor eldriven coupé som förhandsvisar lite hur tillverkaren tänker kring framtiden. Den är inte lika sportig som konceptet Essentia men hämtar ändå mycket av sin design därifrån. Hela bilens tema är "Two Lines" vilket är väldigt tydligt. "The Genesis X can be described as the ultimate vision of Athletic Elegance. The signature Two Lines theme and sustainable luxury will be the blueprints for the futuristic designs and state-of-the-art technologies that Genesis seeks to adopt in its future models." För tillfället är det här bara en designstudie och inget som kommer att bli verklighet inom den närmaste tiden. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

SkiStar testar eldriven pistmaskin
Blir först i skandinavien med det

SkiStar har som första företag i skandinavien börjat testa en eldriven pistmaskin, något som på sikt kan minska utsläppen från deras anläggningar om maskiner som dessa börjar användas där framöver. Det handlar om den eldrivna pistmaskinen Husky eMotion från företaget Prinoth. Förutom att vara eldriven ska den med sina 7 ton även vara den lättaste pistmaskinen på marknaden. Pistmaskinen har en driftstid på cirka tre timmar på en batteriladdning. Enligt SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod utsläppen från pistmaskinerna för 70% av skidanläggningarnas totala utsläpp under 2019/2020, något som alltså borde kunna minska markant om man gick över till eldrivna pistmaskiner. Här nedan hittas ett videoklipp på Prinoths Husky eMotion. Tumnagel
57.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Genesis smygvisar eldriven konceptbil
Kan det vara Essentia som snart är klar?

2018 visade Genesis den helläckra eldrivna konceptbilen Essentia men sedan dess har det varit tyst kring den. Samma höst sa man att bilen skulle gå i produktion, och det kan mycket väl vara den som Genesis nu har skickat ut en smygtitt på. Det handlar i alla fall om en eldriven coupé av något slag, men likheterna med Essentia är många. Premiär för nyheten är den 31 mars. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Testkörning av Awakes eldrivna surfbräda i Stockholm
Ser kul ut!

Vi skrev nyligen om det svenska företaget Awakes uppdaterade eldrivna surfbrädor och här får vi se när värstingen Rävik S testas i centrala Stockholm. En av de som kör är vår säljare Fredrik. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Brabus presenterar ny superbil
Värstingversion av en liten eldriven Smart

Brabus har flertalet gånger piffat till Mercedes minsting i koncernen - Smart, och nu är det dags igen med specialversionen 92R. Man beskriver den här som en "Urban Supercar" och den lilla eldrivna krabaten blir din för 46.284 euro. För pengarna får du en Smart EQ Fortwo Cabrio där man "trimmat" elmotorn till 92 hästar och 180 newtonmeter - tio hästar och 20 newtonmeter mer än originalet. Toppfarten är spärrad till 130 km/h och 0-100 km/h ska gå på inte så raska 10,9 sekunder. I övrigt får 92R ett lite fräsigare utseende, större fälgar (16 tum fram, 17 tum bak) och en mörk utsida överlag, insidan är desto färggladare med röda skinnstolar. Här finns även "driving fun switch" som låter dig välja mellan de fyra olika körlägena Basic, Eco, Sport och Sport +. Räckvidden på en full laddning anges till 12,5 mil så det här kanske inte är något man pendlar till Italien med i första taget. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Daymak har världens snabbaste eldrivna trehjuling på gång
Ska göra 0-100 km/h på strax över 1,8 sekunder

Ibland har man bråttom och då kan det vara läge att ha världens snabbaste eldrivna trehjuling till hands. Det är precis vad Daymak Spiritus Ultimate är. Den är som sagt svinsnabb och för detta vill man ha 149.000 dollar. Men den finns inte än, utan en crowdfunding-kampanj har dragits igång där man tigger pengar för att kunna göra verklighet av den. Man hoppas att 50.000 stycken personer ska lägga en förhandsbeställning á 100 dollar styck. Trehjulingen ska ta sig upp till 48 mil på en laddning och den har både solceller för att ta vara på solens strålar och man ska kunna ladda den trådlöst. För den som tycker att 149.000 dollar för en sån här sak är lite för mycket pengar, vilket det är, finns det även en snikigare version kallad Deluxe. Den tar sig 30 mil och ska kosta från 19.995 dollar. Lite skillnad i pris alltså. Insamlingskampanjen ska sluta den 23 juli och planen är att börja tillverkningen någon gång 2023. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på mech-farkosten Prosthesis
Skaparen hoppas vi tävlar med sådana här i framtiden

Här är en nytt inslag om mech-farkosten Prosthesis som vi skrivit om några gånger tidigare. Här har Focal Point tagit sig en närmare titt på historien bakom Prosthesis och snackat lite med dess skapare Jonathan Tippett. Prosthesis är 5 meter hög, 3 meter bred och har en höjd på 4 meter. Den 3,5 ton tunga maskinen är eldriven och har en topphastighet på cirka 30 km/h. På sin hemsida skriver man om Prosthesis: "Prosthesis was built for the pilot. The primary objective of the project was the creation of a responsive, stable and powerful exo-bionic platform that amplifies the motions of of a human pilot. Prosthesis is a sports machine and requires a trained athlete to operate." Förra året presenterade Tippet något han kallar för "Prosthesis: Mech Racing" där tanken är att intresserade ska kunna tävla mot varandra i Prosthesis-maskiner i framtiden. Exakt när detta skulle kunna ske finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Eldriven stadsbil från Seat lanseras 2025
Och Tavascan blir verklighet 2024

Tidigare idag höll Seat sin årliga presskonferens och på den berättade man bland annat att en ny urban elbil med lågt pris ska lanseras 2025. Den ska tillverkas i Spanien och målet är att tillverka fler än 500.000 stycken elbilar per år i Martorell för hela Volkswagen-koncernen. Man berättar även att den eldrivna konceptbilen Tavascan kommer att lanseras i produktionsform 2024. Den första elbilen från Cupra blir dock Born som lanseras i slutet av detta år. Mer information får ni i videon och i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ian Callums företag ska designa ungersk eldriven superbil
Hur den ser ut får vi reda på senare i år

Hoppsansa, en ny eldriven superduperhyperbil är på gång, spännande! Denna ska komma från den ungerska startupen Kincsem som nu fått klart att Ian Callum och hans företag är de som kommer att designa bilen. Modellen som kallas för Liv ska presenteras någon gång senare i år. Namnet Kincsem kommer från en ungersk tävlingshäst som obesegrad kammade hem 54 stycken tävlingar i rad. För att hedra hästen kommer endast 54 stycken exemplar av bilen att bli till. Tillverkningen ska ske i Storbritannien. Kraften ska enligt uppgift komma från ett hybridsystem hämtat från Formel 1-världen. Det här blir alltså inte en ren elbil utan en hybrid. Det snackas om att det kan handla om fyra stycken elmotorer och en V10:a som fungerar som räckviddsförlängare. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

WEVC Coupe - eldriven sportbil som ser ut som en Porsche 356
Kostar 81.250 pund

Watt Electric Vehicle Company (WEVC) är ett brittiskt företag som vill "redefine premium electric sports cars". Deras första modell heter Coupe och den ser ut som klassikern Porsche 356. Ett exemplar blir ditt för 81.250 pund och endast 21 stycken kommer att tillverkas. De första kunderna ska få sina bilar tidigt nästa år. Bilen bygger på den egenhändigt framtagna plattformen Paces. I den har man monterat en elmotor på 163 hästar i mitten. Den får sin kraft från ett batteripack på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 37 mil. 0-100 km/h ska gå på strax över fem sekunder. Fokus har legat på att få till en riktigt bra körkänsla och respons med vägen. Tjänstevikten ska ligga på under ett ton och viktfördelningen är nästan exakt 50/50. "The Coupe represents two firsts for Watt Electric Vehicle Company. It is our very first model – and the first to utilize our Paces modular EV architecture, which will underpin many next-generation specialist passenger and commercial EVs”, said WEVC founder and owner, Neil Yates. “With our debut vehicle we wanted to build a light, engaging sports car, at the opposite end of the spectrum from the current trend toward hugely powerful, fast accelerating, but heavy electric supercars." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW i4
En eldriven sedan som tar sig upp till 59 mil

BMW rullar nu ut ytterligare en helt eldriven modell och det är i4. Det här är en sedan som troligtvis vill sno kunde från exempelvis Tesla Model 3. Bilen är byggd som elbil från grunden och baseras inte på någon befintlig modell. i4 liknar nya 3- och 4-serien men har även en hel del egna linjer. Den stora vertikala grillen är givetvis på plats och den verkar vara här för att stanna. Bilen erbjuds med flera stycken olika effektnivåer och den starkaste blir den som har 530 hästar. Den kommer göra 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Versionen med längst räckvidd är den som kommer 59 mil på en laddning. Lansering sker under årets fjärde kvartal. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar eldriven crossover
Kommer ha premiär på Shanghai Auto Show

På Shanghai Auto Show som kommer gå av stapeln den 19 april ska Toyota ha premiär för en helt ny eldriven crossover. Det är den som står under skynket här och det kan handla om X Prologue som vi har skrivit om tidigare. Modellen kommer att baseras på den nya plattformen e-TNGA som ska kunna göra det möjligt att variera längd, bredd, hjulbaser och höjder beroende på vilket fordon man vill lansera. Plattan gör det även möjligt att köra med fram- bak eller fyrhjulsdrift. Flera olika typer av batteripack ska få plats, precis som elmotorer. X Prologue ska faktiskt ha sin digitala premiär imorgon så det återstår att se om det är den vi ser på smygtitten här eller om det är något helt annat som kommer att visas i Shanghai. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Opel smygvisar ombyggd klassisk Manta
Är nu eldriven

1970 lanserade Opel den sportiga modellen Manta. Året efter skickade man ut en eldriven prototyp av modellen kallad Elektro GT. Den sistnämnda ser man nu till att hylla genom att bygga en ny eldriven Manta med klassisk utsida och modern insida. Det här klippet är det första vi får se av bilen som man har döpt till Manta GSe ElektroMOD. När man kommer att visa upp bilen helt är oklart men det borde ske ganska så snart. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Alpha visar eldriven pickup
Denna vill man ju också ha

I datorns värld kan man skapa vad som helst nu för tiden. Därför är det inte direkt svårt för elbilsstartupen Alpha att fortsätta trycka ur sig modeller som folk verkar vilja ha, det är när de måste bygga dem som det jobbiga börjar. Hur som helst så har de nu även presenterat en pickup baserad på modellen Ace som vi tidigare har skrivit om. Den här kallar man för Wolf och den ser väl ut som väntat - det vill säga stencool. Designen är härligt retrokantig och det enda jag saknar är två svinlånga antenner som sticker upp precis bakom hytten. Under skalet ska samma grejer som i Alphas övriga modeller sitta vilket innebär batteripack från 75 till 85 kWh och räckvidd på upp till 45 mil. Elmotorerna kan driva antingen framhjulen eller alla fyra. På dragkroken ska man få hänga upp till 1,3 ton. Flaket mäter 1,65 meter på längden och 1,49 på bredden. Det finns även en frunk för ytterligare förvaring. Bilderna visar också att man kan montera en stor solpanel där bak för att få lite extra juice till batterierna. Prislappen börjar på 36.000 dollar och man ska kunna reservera ett exemplar nu. När, och om, denna blir verklighet återstår att se. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar X Prologue
En eldriven SUV?

Den 17 mars kommer Toyota att köra ett event live på nätet där de ska visa upp den nya konceptbilen X Prologue. Den här bilden är det första vi får se av den och det ryktas att det handlar om en SUV som ska vara den första modellen ut i en ny elbilsfamilj från Toyota. Den kan vara byggd på plattformen e-TNGA som tagits fram tillsammans med Subaru. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Polestar och Cake presenterar Re:Move
Ett eldrivet transportfordon

Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic, elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elmotorcykeltillverkaren Cake tagit fram konceptet Re:Move. Den här beskrivs som ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor på. Re:Move är tillverkad i helt återvinningsbar aluminium, klarar att lasta upp till 275 kilo och kan köras på cykelbanor. En fungerande version ska presenteras i höst. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Arcimoto har en ny eldriven trehjuling på gång
Det här är Roadster

Vi har tidigare skrivit om Arcimotos små eldrivna trehjulingar och nu har de en bitigare på gång som kallas för Roadster. Det vi ser här är bara en prototyp men produktionsversionen lär inte skilja sig särskilt mycket. Man sitter två på rad och det vi får reda på för tillfället är att den har dubbla elmotorer som driver framhjulen. Toppfarten ska ligga på 121 km/h och på en laddning ska man kunna ta sig 16 mil (stadstrafik). Tillverkningen väntas dra igång senare i år. Det går att reservera ett exemplar nu för 100 dollar och frånpriset senare väntas ligga på 23.900 dollar. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på Volkswagen Project Trinity
Den eldrivna sedanen lanseras 2026

I slutet av januari skrev vi om Volkswagens Project Trinity första gången. Det handlar om en stor eldriven sedan som kommer bli ett nytt flaggskepp som ska sätta en ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning. Nu får vi ytterligare en smygtitt på modellen i form av bilden ovan, men den ska inte lanseras förrän om fem år. Mer om hur Volkswagen tänker inför framtiden kan ni läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Vad undrar du om Mustang Mach-E?
Just nu i Febergaraget

När Ford presenterade sin Mustang Mach-E undrade många vad tusan de höll på med. En eldriven crossover som heter Mustang, är de helt tokiga? Så här lite senare kan man ana att det var rätt smart, man har fått otroligt mycket uppmärksamhet, något man troligen inte hade fått för en bil som hade haft Ford som varumärke. Hur som helst så har vi en Mach-E i Feber-garaget i några dagar nu och undrar helt enkelt vad ni undrar om den! Den har en massa quirks and features så det kommer så klart en video på alla dessa och vad vi tycker om den lite senare i veckan. Ställ dina frågor här nedanför eller på Instagram! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Därför älskar Jay Leno sin Morgan 3 Wheeler
Körupplevelsen är kanon

Ett av alla fordon som finns i Jay Lenos enorma garage är en Morgan 3 Wheeler från 2014. I nosen har den en S&S-twin som ger 120 hästar och den är i sin tur kopplad till samma fempetad låda som hittas i Mazda Miata. Kombinationen är en fröjd att använda anser Jay och enligt honom är det körupplevelsen som gör att han älskar sin konstiga lilla trehjuling. Skulle du vara sugen på en egen finns det just nu en begagnad 3 Wheeler till salu. Den är dessutom eldriven och kostar bara 97.000 kronor! Dock är den endast för barn, men ändå. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nobe visar retrohärlig eldriven pickup
Ja tack

Våren 2018 skrev vi för första gången om den estniska trehjuliga elbilen Nobe. I somras visade man upp bilen som cabriolet och nu presenteras renderingar på ytterligare en modell - en pickup med fyra hjul. Den ser ut som bilarna gjorde förr och verkar ganska så charmig. Tyvärr är det enda vi får för tillfället denna bild och det återstår att se om den här någonsin kommer att bli verklighet. Vad tycker ni? Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida