Quantcast
m

Eldriven Corvette som toppar 322 km/h på gång
I alla fall enligt Joe Biden

Det har länge ryktats om att en eldriven Corvette är på gång. Nu spär presidentkandidaten Joe Biden på dessa rykten ytterligare via det korta klippet nedan. Han säger att den definitivt är på väg och att den kommer toppa hela 322 km/h. En hybrid-version kallad Zora väntas dyka upp runt 2025 och efter den är tanken att den helt eldrivna ska lanseras. Therex27s been a lot of talk about my vetting process lately. Here’s an inside look: pic.twitter.com/tFRKJOE3hi— Joe Biden (@JoeBiden) August 5, 2020 Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ken Block ska köra rallycross med eldriven Ford Fiesta
Har tre motorer och 622 hästar

I onsdags skrev vi att även rallycross kommer att börja tävla med elbilar från och med nästa år. Nu får vi reda på att en av de som ska vara med och köra är Ken Block. Alla bilar som är med och tävlar har karosser av stål, fyrhjulsdrift och drivlina från STARD. Den sistnämnda heter REVelution och består av tre stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 622 hästar och 1002 newtonmeter i vrid. Ken kommer att ratta en Ford Fiesta. Projekt E som den nya serien heter drar igång redan nu i augusti på den svenska orten Höljes och datumen är den 22:a till den 23:e. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Mazdas elbil kommer även som mildhybrid
MX-30 lanseras med bensinmotor innan elversionen

I höst sker en försenad lansering av Mazdas elbil MX-30 i Japan. Men nu får vi reda på att det inte alls är en eldriven version som är först ut, utan en mildhybrid med bensinmotor. Den kallar man för MX-30 e-Skyactiv-G. Bilen har en fyra på 2,0 liter som får hjälp av en startmotor/generator som lagrar energi i ett 24-voltsbatteri. Om denna version kommer att lanseras på andra marknader än i Japan återstår att se. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Fisker presenterar tre nya modeller
Ska lanseras mellan 2023 och 2025

Fisker har en kommande eldriven SUV vid namn Ocean på gång men nu får vi reda på att ytterligare tre stycken modeller kommer att göra den sällskap. Dessa ska lanseras mellan 2023 och 2025 och det handlar om en sportig crossover, en pickup och en supersportig sedan-modell. Den sistnämnda är en vidareutveckling av konceptet Emotion som visades upp för två år sedan. Vdn Henrik Fisker säger följande: "When we created Fisker Inc., we set out to create a company that could deliver electric mobility as a service, but do so through a range of highly emotional and differentiated vehicles. Together with our innovative lease program, we will be able to bring a diverse choice of products to suit a wide variety of customers across many different budget points." Hittills ska 7062 reservationer och handpenningar för Ocean trillat in, och målet är att den ska sättas i produktion hösten 2022. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

BlackTea - en scrambler-inspirerad eldriven moped
Lek att du är 15 igen

Minns ni när man var 15 år gammal och sladdade runt med moppen i något övergivet grustag? Man byggde små hopp, gjorde ringar och var typ coolast i hela världen. Det är den känslan tyska BlackTea vill återskapa med det här bygget. Det är en eldriven moped med inspiration från Scrambler-stuket som råkar toppa 80 km/h men så fort vet vi ju att man inte får köra, och det gjorde man ju heller aldrig med sin moped back in the days. Räckvidden på en laddning ska vara sju mil. Detta kan dock dubblas om man köper till ytterligare ett batteri. Man vände sig till IndieGoGo där man sökte motsvarande en miljon kronor, i skrivande stund är man dock redan uppe i 2,8. Hakar man på kampanjen nu ska man få ett exemplar för 2290 euro. Planen är att börja leverera i april nästa år. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Sonys eldrivna konceptbil är nu i Tokyo för vidare tester
Ska börja testas på väg senare i år

I början av året rullade Sony lite oväntat ut en eldriven konceptbil som de döpt till Vision-S. Bilen är utvecklad tillsammans med Bosch, NVIDIA, Continental och Qualcomm. Nu har den transporterats till Tokyo för ytterligare tester och utveckling och i samband med detta gjorde man detta lilla klipp. Målet är att man ska ta ut bilen på ordentliga väg-tester senare under året. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

eBussy - en modulär eldriven minibuss
Kan fås med tio olika karosstyper

Någon gång nästa år är tanken att den tyska lilla eldrivna bussen eBussy från företaget Electric Brands ska lanseras. Den ska kosta från 15.800 euro och det som gör den speciell är att den ska fungera till flera olika ändamål. Det finns chassin för både landsväg och offroad och inte mindre än tio olika karosstyper för att du ska hitta just det du behöver. Kanske är det en pickup? Eller kanske en liten husbil? En annan smart grej är att du enkelt ska kunna flytta ratten från vänster till höger sida, eller varför inte sätta den i mitten? Kraften kommer från ett batteri på 10 kWh som ska ge en räckvidd på runt 20 mil. Man ska även kunna utrusta den med ett pack på 30 kWh som istället ger 60 mils räckvidd. Motorerna sitter i hjulen och de ger 20 hästar styck vilket låter lite klent men det sammanlagda vridet ska ligga på hela 1000 newtonmeter. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Bugatti Baby II börjar tillverkas
Åk med stil från 14 års ålder

Förra våren skrev vi om Bugatti Baby II som är en liten eldriven replika av Bugatti Type 35. Den lilla gulliga bilen är framtagen tillsammans med The Little Car Company och nu drar tillverkningen igång. Original-Baby tog Ettore Bugatti fram som födelsedagspresent åt sin yngsta son när denne fyllde fyra. Den blev såpass populär att man faktiskt tillverkade och sålde den mellan 1927 och 1936. Nu är det alltså dags för en ny runda som då har fått namnet Baby II. Den har vuxit lite i storlek så nu kan även en vuxen köra den, och rekommenderad ålder att börja ratta ekipaget är 14 år. Bilen erbjuds i tre stycken olika versioner. Basmodellen har en kaross i kompositmaterial och ett batteri på 1,4 kWh som driven en elmotor där bak. Den ger blygsamma 1,36 hästar och gör att man kan toppa 20 km/h. Det finns dock ett "prestanda"-läge som släpper lös ursinniga 5,44 hästar vilket istället ökar toppfarten till 45 km/h. Räckvidden anges till 2,5 mil. Köper man Vitesse-versionen får man istället en kaross i kolfiber, batteri på 2,8 kWh och starkare elmotor. Man får även en Chiron-inspirerad Speed-nyckel som när den används ger dig 13,6 hästar att leka med. Då gör bilen 0-60 på sex sekunder och toppar hela 70 blås. Pur Sang-versionen är top of the line och där får man istället en handknackad kaross i aluminium. Bara den tar 200 timmar att få till. Denna och Vitesse tar sig över fem mil på en laddning. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt. Prislappen börjar på 30.000 euro och den stiger sedan till 43.500 euro för Vitesse och hela 58.500 euro för Pur Sang. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Skoda Enyaq har premiär den 1 september
Ännu en eldriven SUV

Vi har tidigare delat med oss av information kring Skodas kommande eldrivna SUV Enyaq och nu får vi reda på när den presenteras - den 1 september. Bilen som bygger på MEB-plattformen kommer att erbjudas med tre stycken olika batteristorlekar, fem olika effektnivåer och med bak- eller fyrhjulsdrift. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Chevrolet ska göra el-pickup
Ska ha en räckvidd på över 600 kilometer

I samband med att biltillverkaren Chevrolet släppte en ny hållbarhetsrapport så meddelade företaget att man arbetar på utveckla en helt eldriven pickup. Chevrolets eldrivna pickup kommer att få en räckvidd på runt 640 kilometer på en batteriladdning. Det är i stort sett allt Chevrolet själva än så länge har avslöjat om deras kommande pickup. Nu har det börjat spekuleras om det kan komma handla om en elektrifierad Silverado-pickup eller om det kanske kan handla om en helt ny modell från Chevrolet. Förra året snackades det om Chevrolets ägare GM skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande eldrivna Chevrolet-pickupen GM då hade i tankarna. Chevrolet nämner inget om när deras eldrivna pickup planeras att släppas på marknaden. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Ford F-150:s nya ansikte
Ryktas få sov-säte

Nu på torsdag kommer Ford att visa upp nya F-150 och nu får vi en första teaserbild som visar siluetten och de nya DRL-ljusen framtill. Även bakljusen kommer att uppdateras. Insidan kommer att få ett digitalt instrumenthus och större skärm för infotainment-systemet. Det snackas om storlekarna 8, 12 och 15,5 tum här. Förutom ny ratt, nya knappar och lite sånt sägs det även att bilen får ett passagerarsäte som kommer gå att fälla helt och "förvandlas" till ett sov-säte. Perfekt när man är iväg någonstans och inte vill betala för hotell. Nya F-150 kommer att erbjudas som hybrid och ska även dyka upp i en helt eldriven version inom två år. Lansering av den uppdaterade versionen kommer att ske någon gång i höst. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Seat lanserar nya varumärket Seat MÓ
Fokus på mindre eldrivna fordon

Den fysiska invigningen för Seats nya huvudkontor Casa Seat i Barcelona är nu genomförd och i samband med detta hade varumärket Seat MÓ världspremiär. MÓ ska leda Seats strategi för urban mobilitet genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster. Först ut i den kategorin är produkterna MÓ eScooter 125 och MÓ eKickScooter 65. Den förstnämnda är en motorcykel med en elmotor på tolv hästar och 240 newtonmeter i vrid inbyggd i bakhjulet. Den har ett batteri på 5,6 kWh som ska räcka för 12,5 mils körning. 0-50 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 95 km/h. Den gråa på bilderna är samma hoj fast istället anpassad för delningstjänster och då får den lite annan design. eKickScooter 65 är en eldriven sparkcykel som ska kunna ta sig 6,5 mil på en laddning. Toppfarten är begränsad till 20 km/h. Vad grejerna kostar framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nu börjar den eldrivna rullbrädan WalkCar säljas
Ser ut som en laptop på hjul

För fem år sedan skrev vi om det lite udda fordonet WalkCar och nu verkar det som om detta har börjat säljas rapporterar Gizmodo. WalkCar är en liten hjulförsedd platta som är försedd med fyra stycken hjul och en eldriven motor som tar ekipaget framåt. I normalläget så har WalkCar en topphastighet på 10 km/h och ett batteri som räcker för cirka 7 kilometers körning. Det finns även ett sportläge där hastigheten ligger på 16 km/h men använder man det så minskas körsträckan till 5 kilometer på en batteriladdning. Företaget Cocoa Motors som har utvecklat WalkCar vill ha 198.000 yen för sin lilla rullbräda vilket motsvarar lite över 17.000 svenska kronor, något som nästan får oss att undra om man byggt ihop det hela med Apples löjligt dyra hjul till Mac Pro. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Helt eldriven Citroën C4 presenteras den 30 juni
Ännu fler elbilar att välja mellan

Precis som vi skrev förra hösten kommer uppföljaren till Citroën C4 komma som elbil, och nu vet vi när. Den 30 juni kommer skynket falla för versionen man kallar för ë-C4. Den kompakta crossovern kommer att ersätta nuvarande C4 Cactus och börjar troligtvis levereras i höst. Bilen kommer bygga på en förlängd version av CMP-plattan och ha en längre hjulbas än dagens C4. New Citroën ë-C4 - 100% Ëlectric. World premiere 30 June. Stay connected ???? #CitroënË_C4 #ËlectricForAll #OpenTheWay #Comfort pic.twitter.com/U2WjxUTEdq— Citroën (@Citroen) June 9, 2020 Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Peugeot rullar ut eldrivna minibussen e-Traveller
Kommer 23 mil på en laddning

Peugeot presenterar nu en eldriven version av minibussen Traveller och givetvis får den namnet e-Traveller. Den går att få i längderna 4,95 meter eller 5,30 meter lång. Man kan trycka in upp till åtta stycken personer och då ska man ändå kunna lasta 1500 liter om man har den långa versionen. Väljer man femsits ökar utrymmet till hela 3000 liter. Använder man bara de två främre sätena har man 4900 liter att fylla med skräp. Elmotorn ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går på sega 13,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Under golvet sitter ett batteripack på 50 kWh och det tar slut först efter 23 mil. Har man en laddare på 100 kW ska man kunna få upp till 80 procents laddning på 30 minuter. En full laddning tar fem timmar med 11 kW och 7,5 timmar med 7,4 kW. Kör man sladd i vanligt vägguttag får man dock vänta hela 31 timmar innan batteriet är fullt om det var tomt. e-Traveller lanseras senare i år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

2electrons eldrivna motorcykel låter som en ylande sporthoj
Ska även vibrera som en

En av sakerna som försvinner med en eldriven motorcykel är motorljudet. Visst, elmotorn kanske viner lite men det är inte något man kan jämföra med mullret eller ylandet som en förbränningsmotor ger ifrån sig. Och gillar man sånt kanske en elhoj inte är något som lockar? Det italienska företaget 2electron vill ändra på det med sitt bygge kallat Emula, som både låter som en ylande sporthoj och som vibrerar på samma vis som en sådan gör. Systemet kallas för McFly Core och det följer ditt rullande på gasen och skickar sedan ut emulerat ljud i strategiskt placerade högtalare runt hojen. Om du inte vill störa omgivningen med ljudet (oljudet?) kan du bara låta det skickas till dina trådlösa hörlurar så att bara du hör när du är ute och gasar. Som vi kan se i videon följer ljudet med när du växlar upp och ned och även om det kanske ser ut att lagga lite kanske det gör körkänslan lite vassare. Vibrationerna vid växling, kopplande och gaspådrag ska ske med hjälp av bashögtalare. Det ska finnas tre stycken olika ljudspår att välja mellan - 250-kubiks tvåcylindrig tvåtaktare från 1989, 800-kubiks tvåcylindrig fyrtaktare från 2004 och 600-kubiks fyrcylindrig fyrtaktare från 1999. Fler ska dock tillkomma. Det finns fyra stycken olika körlägen - Real Emulation, Easy Simulation, Arcade Emulation och Beginner Emulation. Väljer du det första kommer hojen dö om du varvar för lite när du släpper kopplingen. Den kommer även att gå sämre om du kör på för hög växel, precis som på en vanlig hoj alltså. Väljer du Easy-läget kommer den dock inte att dö eller gå sämre. Kör du Arcade behöver du inte koppla och kör du Beginner behöver du inte ens växla. När hojen och tekniken kan tänkas hitta ut på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeos eldrivna SUV kommer 2022
Kommer troligtvis bygga på PSA-plattform

Senare i år kommer Alfa Romeo att sluta tillverka modellen Giulietta och då har man endast två stycken kvar i utbudet - Giulia och Stelvio. Men det ska fyllas på med fler, bland annat en liten eldriven SUV. Nu sägs det att den ska dyka upp någon gång 2022. Det finns inte så mycket information kring denna än men det sägs att man kommer bygga den på samma bitar som PSA använder sig av, en koncern man slog ihop sig med i slutet av förra året. Där finns det i dagsläget redan flera eldrivna bilar, som exempelvis Opel Corsa-e och Peugeot e-2008. Nästa modell från Alfa Romeo blir den lilla suven Tonale som lanseras nästa år. Den kommer att erbjudas som laddhybrid. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Israelisk startup visar eldriven plattform
Framtidens sätt att transportera varor korta sträckor?

Den israeliska startupen REE Automotive har tillsammans med japanska KYB Corporation skapat en eldriven plattform som de tänker att man ska använda till transporter av olika slag. KYB har tagit fram plattformens aktiva fjädringssystem medan REE har stått för all utveckling och design. Styrningen, bromsarna och elmotorn finns i hjulhusen så att så mycket gods ska få plats på plattformen som möjligt. Batteripacket ligger som väntat i golvet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Eldriven SUV på gång från Smart?
Eller blir det bara en höjd version av nya ForTwo?

Hösten 2016 stod det klart att alla Smarts modeller skulle bli eldrivna. Förra våren köpte Geely 50 procent av företaget och tillverkningen flyttades till Kina. Nu kommer nya rykten som säger att en eldriven SUV med Smart-loggan är på gång. Det sägs även att helt nya ForTwo och ForFour kommer att presenteras om några månader. Om det kommer en separat SUV-modell utöver dessa är lite oklart, vilket kan innebära att det kanske bara rör sig om en höjd version av ForTwo eller ForFour. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Teaserbilder på MG Cyberster Concept
Är en eldriven tvåsitsig roadster

Biltillverkaren MG visar nu upp konceptskisser på en ny eldriven liten roadster som de kallar för Cyberster. Den ska vara designad och utvecklad både av teamet i Storbritannien och de som sitter i Shanghai. Det vi får se är en ganska slank liten bil med sportiga former och en ganska kaxig bakdel. Vad det finns under skalet får vi dock inte reda på nu, inte heller om den här någonsin kommer att bli verklighet. Med bilderna får vi dock texten "preview of something very exciting in the making" och "stay tuned for more". MG:s senaste roadster var modellen TF som slutade tillverkas 2011. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Kinesiska BYD kommer till Europa i år
Börjar i Norge med eldriven SUV

BYD Auto är Kinas största tillverkare av elbilar. Snart kommer de hit till Europa och man börjar i Norge med SUV-modellen Tang EV600. Lanseringen kommer att ske senare i år men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. I Kina bjuder bilen på ett 82,8 kWh batteripack som driver antingen en eller två elmotorer beroende på om man vill ha endast framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorn är på 245 hästar och räckvidden enligt NEDC-cykeln ligger på 52 mil. Om allt går bra för BYD i Norge är det inte helt omöjligt att deras modeller även kommer att börja säljas här i Sverige. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Eldriven Land Rover Defender får drivlina från Tesla
ECD har nytt projekt på gång

East Coast Defender (ECD) från Florida är ett företag som skrämmer liv i gamla Land Rover Defenders. Nu meddelar man att en helt eldriven version är på gång, och i den ska det sitta drivlina hämtad från Tesla. Batteripacket ska vara på 100 kWh och räckvidden anges till 35 mil. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder. Exakt hur mycket grejer man plockar från Tesla är oklart för tillfället, precis som priset. Förhandsbeställningar ska man dock ta emot redan nu om någon känner sig sugen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida