m

AI det största som hänt mänskligheten enligt Google-VD
Viktigare än elden, elen och internet

I en podcastintervju med Amol Rajan berättar Sundar Pichai vad han tycker om AI. Sundar är VD och styrelseordförande i Alphabet och Google. Inte helt oväntat tycker han att AI är superviktigt, eller mer än superviktigt. I podden säger han att vi fortfarande är i ett tidigt skede i utvecklingen av AI, att mycket kommer att hända och att vi måste se till att samhället drar nytta av teknologin. Han jämför även AI med elden, elektriciteten och internet men tycker att AI kommer betyda än mer än vad dessa saker har betytt. Tumnagel
20.4°
+
Roger Åberg
0

Snart förbjudet att koka humrar levande
Storbritannien på gång med ny lag

Kräft- och blötdjur har också känslor. Eller kan i alla fall känna smärta. Landet djurskyddslagstiftning skrivs nu nämligen om så att den inte bara gäller ryggradsdjur utan även humrar, krabbor och bläckfiskar. Förutom regler om hur man får ha ihjäl djuren så kommer den nya lagen troligen förbjuda att man plastar in skaldjur och att skicka kräftdjur med post lär inte vara ok. Om lagen blir verklighet hela vägen så måste humrar och andra djur först bedövas med elektricitet innan de kokas. Denna typ av lag finns i ett fåtal länder redan, bland annat Schweiz och Nya Zeeland. Tumnagel
70.4°
+
Roger Åberg
0

Kolla in världens kraftfullaste tidvattenturbin
Orbital O2 har nu sjösatts utanför Orkneyöarna

Företaget Orbital Marine Power har nu sjösatt sin enorma tidvattenturbin Orbital O2 utanför Orkneyöarna i norra Skottland. Orbital O2 är världens största tidvattenturbin och den ska kunna leverera elektricitet för att driva 2000 hushåll när den tas i drift. Anläggningen är försedd med två stycken enorma rotorerna som genererar energi när tidvattnet höjs och sänk. De båda rotorerna går att fällas upp till vattenytan i händelse av att de behöver repareras eller underhållas. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur sjösättningen av Orbital O2 gick till och där berättar man även lite mer om världens för tillfället kraftfullaste tidvattenturbin. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla har en ny version av batteriet Powerwall på gång
Information om Powerwall+ har börjat skickas ut till kunder

Tesla har börjat skicka ut information om en ny version av sitt batteri Powerwall till en del kunder rapporterar Elektrek, ett batteri som man kallar för Powerwall+. Den nya versionen av Powerwall har även den en kapacitet 13,5kWh men kan leverera 9.6kW elektricitet vilket kan jämföras med de 7kW som originalversionen av Powerwall klarar av att leverera som max. I ett faktablad som Powerwall+ skriver Tesla: "Powerwall+ is an integrated solar battery system to store energy from solar production. Its integrated design and streamlined installation allow for a simple connection to any home, and improved surge power capability brings whole home backup in a smaller package. System smart controls enable owners to customize system behavior to suit their renewable energy needs." Teslas grundare Elon Musk snackade i slutet av förra månaden lite om att Powerwall 2 även skulle kunna få bättre prestanda genom en mjukvaruuppdatering. Om detta finns det dock än så länge inga ytterligare uppgifter tillgängliga. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google har byggt specialchip till YouTube
Argos gör det snabbare att omkoda YouTube-klipp

YouTube skriver i ett blogginlägg att man nu bland annat använder ett chip som är utvecklat av Google som är speciellt framtaget för att effektivt kunna omkoda YouTube-klipp i olika format. Chippet kallas för Argos och tusentals av dessa rullar nu i Googles datacenter enkom för att göra om till exempel 8K-videos i de upp till nio andra upplösningar som YouTube-tittare kan välja att titta på. Det nya Argos-chippet har även gjort det möjligt att processa vissa 4K-video på enbart några timmar istället för upp till dagar som det ska ha tagit tidigare skriver CNET. Enligt Google är Argos 20 till 33 gånger effektivare på att omkoda videoklipp jämfört med den hårdvara man använde tidigare om man tar med faktorer som till exempel hårdvarans kostnad och YouTubes enorma kostnader för elektricitet i beräkningen. Det innebär med andra ord en rätt stor kostnadsbesparing för Google då det i genomsnitt laddas upp runt 500 timmars video till YouTube varje minut dygnet runt, videoklipp som alla måste omkodas till de olika upplösningar som sedan visas på YouTubes tjänst. Vill ni läsa lite mera ingående om Argos så hitta en lång artikel om detta på länken här nedanför. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ska använda Teslas Megapack i ny anläggning
Batterifarm ska lagra energi som räcker till 7000 hem

Apple har meddelat att man kommer att bygga en ny anläggning för att lagra elektricitet från den solenergi som genereras från solpaneler på Apples solfarm California Flats och Apples huvudkontor i Cupertino. Elektriciteten kommer att lagras i Teslas enorma batterier Megapack och ska kunna lagra upp till 240 megawattimmar. Den lagrade energin ska användas för att driva Apples huvudkontor i Cupertino och är en del i Apples mål att bli helt koldioxid-neutrala till 2030. I ett pressmeddelande skriver Apple att energin som lagras skulle kunna driva 7000 hem under en dag. Apple skriver att 110 av deras partners är inblandade i byggandet av deras nya batterianläggning men nämner inget om att Teslas Megapack ska användas för lagring av solenergin. Inte heller Tesla har kommenterat detta men i ett email till The Verge bekräftar Monterey County planeringschef att det är Teslas batterier som kommer att användas i Apples batterifarm. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förnybar energi störst under 2020 för elektricitet i EU
Sol, vind och vatten är det bästa som vi vet

Enligt en rapport från tankekedjan Ember och Agora Energiewende så stod förnybara energikällor för den största delen av den elektricitet som producerades i EU under 2020. Det är första året någonsin som förnybara energikällor står för mer av elproduktionen än fossila energikällor i EU under ett år. Enligt den senaste rapporten från Ember så stod förnybara energikällor, som till exempel sol, vind och vattenkraft, för 38% av elproduktionen i EU. Det kan jämföras med de 37% som elektricitet producerad från fossila källor stod för i EU under 2020. Vidare framkommer det i rapporten att el producerad från sol- och vindkraft har dubblerats i EU sedan 2015 medan el producerad från fossila källor har minskat. Bara under förra året minskade el producerad från kolkraftverk med 20 procent och 2020 stod kol för 13 procent av den el som producerades i EU. Tumnagel
63.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Forskare omvandlar koldioxid till flygbränsle
Återvunnen koldioxid kanske kan komma till nytta i framtiden

Forskare på Oxford University uppger att man har lyckats omvandla koldioxid till bränsle som skulle kunna driva flygmotorer, något som skulle kunna göra att koldioxid som släpps ut i vår atmosfär kanske skulle kunna komma till något slags nytta i framtiden. I dagsläget handlar det om försök i liten skala utförda i laboratorium. För att det hela skulle kunna bli kommersiellt användbart krävs givetvis att det är möjligt att konstruera större anläggningar som skulle kunna omvandla koldioxid till jetbränsle. Tanken är att man då skulle kunna bygga sådana anläggningar i närheten av till exempel kolkraftverk, eller andra typer av fabriker som släpper ut stora mängder koldioxid, och samla in koldioxid från dessa för att sedan omvandla detta till jetbränsle. Enligt forskarna skulle deras metod även bli ett billigare sätt att tillverka flygbränsle än när man skapar jetbränsle av väte och vatten, detta för att det krävs mindre elektricitet för att omvandla koldioxid till bränsle enligt forskarna. Tumnagel
60.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Projekt som ska blockera solen testas i Sverige
Kanske kan minska den globala uppvärmningen

Forskare från det amerikanska universitetet Harvard har fått godkänt av Svenska rymdaktiebolaget (SSC) att testa teknik som skulle kunna användas för att blockera solens strålar från att nå jorden i framtiden. Syftet med att blockera solstrålarna är för att man tror att det kanske skulle kunna sakta ner den pågående globala uppvärmingen av jorden. Det hela kallas för solstrålningsmodifiering, eller "solar engineering", och tanken är att man ska släppa ut partiklar i atmosfären för att på så sätt förhindra att solstrålarna når jordens yta. Under nästa år kommer forskarna i ett första steg släppa upp en testballong i Kiruna som ska lyfta till 20 kilometers höjd. Vid detta test kommer det inte att släppas ut några partiklar utan då är det tänkt att forskarna bara ska genomföra olika mätningar. Skulle det hela falla väl ut så kanske man fortsätter i ett andra steg av experimentet. Det skulle innebära att man kommer att släpp ut uppemot två kilo icke skadligt kalciumkarbonat som ska spridas i atmosfären skriver TT. Detta skulle eventuellt kunna ske någon gång under hösten 2021 eller våren 2022. Här nedanför kan ni kolla in hur Mr. Burns blockerade solen i Springfield i ett avsnitt med The Simpsons från 1995. Mr. Burns gjorde dock detta av en annan anledning än att minska den globala uppvärmningen. Mr. Burns plan var istället att blockeringen av solen skulle tvinga invånarna att använda mer elektricitet från hans kraftverk om staden befann sig i konstant mörker. Tumnagel
21.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyotas vd tycker elbilar är överreklamerade
Övergången går för snabbt och blir för dyr

Precis som vi har skrivit tidigare har även Toyota en helt eldriven bil på gång. Men vdn Akio Toyoda är ändå skeptisk och tycker att elbilar är överreklamerade. Anledningen är för att det kommer att kosta mängder att gå över till elbilar och att det kommer bli svårt att tillverka elbilar vanligt folk har råd med. Övergången kan även skapa problem i Japan där elektriciteten huvudsakligen kommer från kol och naturgas och att man då underskattar koldioxidutsläppen elproduktionen kommer föra med sig. Enligt Akio skulle hela Japan kunna bli strömlöst sommartid om alla körde elbilar och laddade dessa. Under de närmaste tio åren ska Toyota dock satsa motsvarande 130 miljarder kronor på elektrifiering. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Tesla verkar sikta på att även bli ett elbolag
Har fått licens för att distribuera el i Västeuropa

Biltillverkaren Tesla verkar vara sugna på att utöka sin verksamhet och nu har företaget fått licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden rapporterar Reuters. Det innebär att Tesla har möjlighet att börja konkurrera med Vattenfall, E.ON och andra europeiska elbolag om att leverera elektricitet till laddstationer, hushåll och annat i Västeuropa. Tesla säljer redan solpaneler och enorma batterilösningar för lagring av el så steget till att bli en fullfjädrad el-leverantör kanske inte är särskilt långt. Skulle Tesla börja distribuera el i Västeuropa så spekuleras det om att detta eventuellt även skulle kunna sänka driftkostnaden för de som väljer att köpa en bil från Tesla. Tesla har än så länge inte kommenterat varför man har skaffat sig en licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förnybar energi nu störst i EU för elektricitet
Sol, vind och vatten är det bästa som vi vet

I en ny rapport från den londonbaserade tankesmedjan Ember framgår det att förnybar energi som sol, vind och vatten nu står för 40 procent av EU:s elproduktion. Det innebär att förnybara energikällor nu står för större en andel av el-försörjningen i EU än fossila energikällor och kärnkraft. Användningen av fossila bränslen för elproduktion föll med 18 procent under perioden januari till juni och står nu för totalt 34 procent av elförsörjningen i EU. Användningen av kärnkraft för elproduktion sjönk med 12 procent under. Under samma period ökade de förnybara elkällorna med 11 procent, bland annat genom nyinstallationer av anläggningar för vind- och sol-kraft. Enligt Ember så var det bara nio år sedan de fossila bränslena stod för dubbelt så mycket av EU:s elproduktion som de förnybara elkällorna. Tumnagel
63.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC:s kryptovaluta-telefon kan typ betala sig själv
Om den genererar monero i 170 år

Det här kvartalet är det tänkt att HTC ska släppa en ny version sin så kallade kryptovaluta-telefon Exodus 1S. Nu har det flutit upp lite mer uppgifter om hur stora intäkter den kan inbringa eventuella köpare av telefonen. HTC Exodus 1S kommer att vara försedd med appen DeMiner med vilken man kan använda telefonen för att generera kryptovalutan monero (XMR). Enligt Midas Labs som utvecklar DeMiner-appen kommer Exodus 1S kunna generera monero till ett värde av 0,0038 dollar om dagen. The Verge har räknat lite på det hela och kommit fram till att man skulle kunna generera hela kostnaden för telefonen, 237 dollar, på 170 år men då ingår inte kostnaden för elektriciteten som krävs för att driva telefonen. Enligt Midas Labs så har Exodus 1S en marginal på cirka 50 procent när den genererar monero kontra hur mycket energi den förbrukar. Telefonen kommer dessutom bara att generera monero medan den laddas och DeMiner-appen pausas om användaren gör andra prestandakrävande saker på telefonen samtidigt. HTC Exodus 1S verkar med andra ord inte göra eventuella köpare ekonomiskt oberoende. Jag antar dock att kryptovaluta-fans kanske kan se telefonen som en rolig gimmick eller något liknande. Tumnagel
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Miniatyrversion av solen byggs i Frankrike
ITER kanske förser oss med energi i framtiden

1985 tog de dåvarande ledarna för USA respektive Sovjetunionen, Ronald Reagan och Mikhail Gorbachev, ett beslut om att börja bygga en miniatyrversion av solen tillsammans med andra internationella partners och förra året påbörjade detta bygget så smått. Det handlar om det som kallas ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) som nu håller på att byggas i södra Frankrike av USA, Ryssland, EU, Indien, Japan, Kina och Sydkorea. ITER är en reaktor för termonukleär fusion och man hoppas att denna ska kunna användas för att leverera enorma mängder ren energi. Reaktorn har budgeterats att kosta 20 miljarder dollar vilket gör det till ett av de dyraste forskningsprojekten som människan någonsin genomfört. Dr Mark Henderson, en av de forskarna som nu håller på och utvecklar ITER, säger: "This place to me is the coolest place on Earth, because here in the near future we will have a little Sun on Earth and it will be a 150 million degrees Celsius so it will be the hottest place on Earth, ten times hotter than our Sun." Enligt vissa beräkningar skulle ITER kunna förse tio procent av Italien med elektricitet när reaktorn väl är igång. Det ska dock påpekas att projektet genom åren fått kritik då en del forskare misstänker att reaktorn inte alla kommer att kunna leverera så mycket elektricitet som man hoppas på. Den officiella byggstarten av ITER skedde förra året och man hoppas kunna starta igång reaktorn 2025. Tumnagel
56.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner

I framtiden riskerar bilar som kan köra på både el och fossilbaserat bränsle att utestängas från städer så kallade miljözoner då bilarna inte är helt elektrifierade rapporterar DN. Detta är något som bland annat BMW vill undvika och man har därför experimenterat med så kallade elektroniska staket som kan "tvinga" laddhybrider att köra på el när de framförs i en miljözon. BMW har testat ett system i nederländska Rotterdam där BMW:s laddhybrider via GPS känner om de närmar sig en miljözon och då uppmanar föraren att växla över till eldrift. I systemet finns även en funktion som ser till att det finns tillräckligt med kräm i bilens batteri om den upptäcker att det finns en miljözon någonstans på rutten som bilen kommer att köras. Enligt BMW så växlade 90 procent av de som deltog i testerna över till elektrisk drift av bilen när de uppmanades att göra detta. Nästa år förväntas en så kallad miljözon 2 att införas på Hornsgatan i Stockholm och där kommer laddhybrider fortsatt få köra. Det finns dock även en miljözon 3 som kommer att börja använda i framtiden där enbart elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får framföras. Med BMW:s system för laddhybrider borde det dock finnas möjlighet att även köra laddhybrider i miljözon 3 så länge dessa växlar över till elektricitet när de framförs i zonerna. Ska så bli fallet så krävs dock att regeringen ändrar i föreskrifterna för miljözon 3, något som kanske inte är helt otänkbart om BMW:s system fungerar som det ska. BMW har uppgett att man kanske kan komma att dela med sig av tekniken man nu utvecklar för elektroniska staket för laddybrider till andra biltillverkare framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Rysslands flytande kärnkraftverk lagt ut
Ska förse avlägsen region i Arktis med energi

I slutet av förra veckan lämnade Rysslands flytande kärnkraftverk Akademik Lomonosov hamnen i Murmansk där det konstruerats och påbörjade en resa på nästan 5000 kilometer till sin hemmahamn Pevek. Väl på plats vid Pevek är det tanken att det 140 meter långa fartygets två kärnkraftsreaktorer ska förse industrier och boende där med energi. Akademik Lomonosov har kapacitet att generera 70 megawatt och ska ersätta kärnkraftverket Bilibino som ska avvecklas. Det har varit en hel del snack om Ryssland och osäker kärnkraft i år. Dels efter Netflix HBO:s filmatisering om Sovjets fuckup i Tjernobyl 1986 men även efter en något nedtystad kärnkraftsolycka tidigare i år, en olycka som man tror uppstod efter det att Ryssland testat den atomdrivna missilen som NATO kallar för Skyfall. Ryssland har även fått en del kritik för Akademik Lomonosov från Greenpeace och andra miljöorganisationer som är oroliga för att en eventuell olycka skulle kunna drabba havsmiljön runt Arktis. Rysslands statliga kärnkraftsmyndighet Rosatom uppger dock att det flytande kärnkraftsverket ska vara säkert att transportera och senare ta i drift. Blir Akademik Lomonosov ett framgångsrikt projekt så uppges Ryssland vara intresserade av att börja exportera flytande kärnkraftverk till andra länder som skulle vara intresserade av det. Bland dessa nämns till exempel Sudan och Indonesien. Akademik Lomonosov är inte det första flytande kärnkraftverket som tagits i drift. Mellan 1968 - 1975 använde USA det flytande kärnkraftverket MH-1A för att förse Panama-kanalen med energi. Reaktorn på MH-1A var dock betydligt mycket mindre än de två som finns på Akademik Lomonosov. På sju år uppges MH-1A ha genererat cirka 10 megawatt elektricitet vilket kan jämföras med de 70 megawatt som Akademik Lomonosov kan generera årligen. Tumnagel
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största elfärja finns i Danmark
Ellen transporterar bilar och människor mellan öarna Ale och Ærø

Världens största färja som drivs av elektricitet har nu börjat trafikera farleden mellan de båda danska öarna Als och Ærø rapporterar CNBC. Färjan heter "Ellen" och har en kapacitet att transportera 30 bilar och 200 passagerare mellan de båda öarna. Batteriet på Ellen levererar 4,3 MWh vilket levererar tillräckligt med energi för att ta färjan tur och retur en gång mellan de båda öarna som ligger cirka 20 kilometer från varandra sjövägen. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och väger 650 ton. Det schweiziska företaget Leclanché som levererat batteripacket till Ellen uppger att färjan kommer att sänka utsläppen årligen med 2.000 ton koldioxid, 42 ton kväveoxid (NOx), 2,5 ton partiklar och 1,4 ton svaveloxid. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fransk solväg ser ut att bli ett fiasko
Rätt mycket som inte gick som man hade hoppats

För tre år sedan skrev vi om att världens första väg belagd med solcellspaneler hade öppnat för trafik i den lilla franska byn Tourouvre-au-Perche. På vägen fanns då 2.800 kvadratmeter solcellspaneler och förhoppningen var att dessa skulle kunna generera elektricitet som skulle kunna driva byns gatubelysning. Nu så här nästan tre år senare så verkar det dock som om projektet blivit långt ifrån lyckat. Franska Le Monde rapporterar nu att solvägen bara genererat hälften så mycket elektricitet som man hade hoppats på. Förutom det så har det blivit problem med underhållet på vägen och en del av vägen ansågs ha blivit så skadad att det inte ens var lönt att reparera den. Som om inte det vore nog så har bullernivån ökat så pass mycket när bilarna kör på solcells-beläggningen att man har fått sänka hastigheten till 70 km/h på vägen. Redan när projektet, som har kostat cirka 5 miljoner euro, drog igång kritiserades det för att det var för dyrt. Projektet fick även kritik för att solcellspaneler som ligger horisontellt på marken är mindre effektiva än vinklade solcellspaneler som till exempel återfinns på hustak. Vi har även tidigare skrivit om en undersökning som visade på att det aktuella projektet inte var särskilt effektivt jämfört med andra solalternativ som till exempel solfarmar. När projektet i Tourouvre-au-Perche lanserades 2016 så sa den dåvarande franska miljöministern Ségolène Royal att man planerade att bygga 100 mil solvägar i Frankrike om det hela skulle visa sig bli ett lyckat projekt. Nu verkar så inte ha blivit fallet och jag antar att Frankrike kommer att avvakta med att bygga fler solvägar tillsvidare. Företaget Colas som byggde vägen i Tourouvre-au-Perche uppger nu att systemet inte var moget för urban trafik och att det inte är något man kommer kommersialisera. Tumnagel
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kärnkraftsreaktorn Kilopower kan vara redo för rymden 2022
Så att vi kan ladda batterierna på månen och Mars

Den dagen människan väl bosätter sig på Mars så lär det krävas mängder av energi och en del av denna kommer vi antagligen få via olika typer av kärnkraftverk. NASA har tillsammans med den amerikanska myndigheten Department of Energy (DOE) bland annat utvecklat reaktorn Kilopower, en reaktor som är framtagen för att fungera i rymden. Tanken bakom Kilopower är att den lilla kärnkraftsreaktorn ska kunna förse utposter på månen eller Mars med energi för att driva anläggningarna som finns där. Energin kommer då bland annat att användas till vattenreningsanläggningar, syreproduktion, värme och att ladda batterierna på fordonen som används. Förutom det så krävs det antagligen en del el till belysning, matlagning och annat i de framtida rymdfararnas bostäder. Kilpower ska som minst kunna generera 1 kilowatt elektricitet (1 kWe) vilket ska kunna skalas upp till 10 kWe. Livslängden på en Kilopower-reaktor uppges ligga på cirka 15 år. NASA och DOE genomförde lyckade tester med Kilopower förra året och Patrick McClure som leder Kilopower-projektet på DOE tror att de små kärnkraftverken skulle kunna vara redo att lyfta mot rymden om cirka tre år. Även om Kilopower kommer att vara redo för att åka till månen och/eller Mars redan 2022 så finns det i dagsläget inga sådana uppdrag inplanerade. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transition-One gör fossildrivna bilar eldrivna
Gör din bil lite miljövänligare för 90.000 kronor

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om det franska startup-företaget Transition-One vars affärsidé är att bygga om äldre dieseldrivna bilar så att dessa istället går att köra på elektricitet. Företaget uppger att man kan bygga om de flesta av de mest populära bilarna som sålts i Europa de senaste tio åren. Bland modellerna som nämns hittas bland andra Citroen C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyota Aygo, Twingo II samt Volkswagen Polo. Bilen som syns på bilden ovan är en Renault Twingo från 2009 där man bytt ut bränsletanken mot batterier från Tesla som ger bilen en räckvidd på 180 kilometer på en batteriladdning. Det kommer att kosta 8500 euro, motsvarande cirka 90.000 kronor, att bygga om sin bensin- eller dieselbil till den eldriven bil. I Frankrike subventioneras ombyggnationen av staten och därför blir kostnaden där bara 5000 euro, motsvarande lite mer än 53.000 svenska kronor. Huruvida det är vettigt att lägga nästan 100.000 kronor på att bygga om en tio år gammal bil så att denna fixa eldrift är antagligen något ni kan diskutera i kommentarerna. Jag har själv inte riktigt tagit ställning till det och inväntar klokheter från er. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla lanserar batteriet Megapack
Batterier som är stora som containrar

Idag lanserade Tesla ett jättebatteri som man kallar för Megapack vilket man har tänkt sig ska användas för att till exempel kunna bygga upp ett kraftverk snabbt. Teslas batterier har tidigare använts för att lagra energi både i Australien och på Samoaöarna men i och med lanseringen av Megapack så ser det ut som om man nu siktar på att kommersialisera sina batterier i större skala. Megapack kan lagra 3MWh vilket är cirka fjorton gånger mer än de 210kWh som Teslas Powerpacks kan lagra. Batterierna är klara för att kopplas in på solenergi-anläggningar och enligt Tesla så skulle man kunna driftsätta ett kraftverk med kapaciteten 250MW, 1GWh, på mindre än tre månader. Det ska vara fyra gånger så snabbt som man vanligtvis bygger upp ett fossibaserat kraftverk med samma kapacitet enligt Tesla. Tesla Megapack har redan fått sin första kund då man ska hjälpa det amerikanska företaget PG&E att minska användandet av naturgas vid en av sina anläggningar i Kalifornien. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Siemens Gamesa visar upp ellagring i vulkanstenar
Ska vara världens första anläggning av sitt slag

Siemens Gamesa Renewable Energy har visat upp ett system för att lagra elektricitet som man kallar för ETES (Electric Thermal Energy Storage) vilket man säger ska vara den första anläggningen av sitt slag i världen. ETES har kapacitet att lagra 130 megawattimmar elektricitet i upp till en vecka i vulkaniska stenar. CleanTechnica beskriver ETES: "The heat storage facility consists of around 1,000 tonnes of volcanic rock which is used as the storage medium. The rock is fed with electrical energy which is then converted into hot air by means of a resistance heater and a blower that, in turn, heats the rock to 750°C/1382 °F. When demand requires the stored energy, ETES uses a steam turbine to re-electrify the stored energy and feeds it back into the grid." Siemens Gamesa Renewable Energys ETES-anläggning drog igång förra veckan i Hamburg och har kapacitet att förse tusentals med hushåll med elektricitet. Markus Tacke, vd för Siemens Gamesa Renewable Energy, sa då: "Our technology makes it possible to store electricity for many thousands of households at low cost. We are thus presenting an elementary building block for the further expansion of renewable energy and the success of the energy transition" Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Respawn teasar ny hjälte i Apex Legends
Watson lär göra sin debut i morgon

I morgon kommer EA Play dra igång ordentligt och då kommer vi bland annat få se lite nyheter från Respawns kommande lir Jedi: Fallen Order. Men kort efter Star Wars-festen kommer Respawn fortsätta hålla låda och prata lite Apex Legends. Nu har gänget skickat ut en liten teaser på Twitter som hintar om att en ny hjälte är på ingång och detta kommer med rätt stor sannolikhet vara Wattson. Vad Wattson kommer ha för förmågor är för tillfället oklart, men det lär ha någonting med elektricitet att göra. Utöver den nya hjälten kommer vi troligtvis även få reda på vad för nyheter som kommer till spelet med Säsong 2 som väntas dra igång senare i juni. 19:00 kommer Respawn köra sin livestream om Apex Legends och då får vi reda på vad som är på ingång. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0
Nästa sida