m

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Kia investerar 70 miljoner euro i sin Europafabrik
För att möta efterfrågan på elektrifierade bilar

Alla stora biltillverkare plöjer ner pengar i elektrifiering av fordon för tillfället. Kia är en av dem och nu får vi reda på att man investerat investerar 70 miljoner euro i sin fabrik i Slovakien för just detta ändamål. Detta är ett steg för att kunna trycka ur sig ännu fler hybrid- och elmodeller. I år har 60 procent av bilarna Kia säljer i Sverige varit laddbara. Samma siffra på hela marknaden är runt 30 procent. Kia har nya mildhybrider, hybrider och plug-in hybrid-varianter på gång och inom kort ska de berätta mer om dessa. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

B-körkort kan få höjd maxvikt till 4250 kilo
Om bilen som körs har nollutsläpp

Idag får du som har B-körkort max ha en totalvikt på 3500 kilo på det fordon du kör. Men detta kan höjas till 4250 kilo, under förutsättning att bilen du kör har nollutsläpp - det vill säga antingen är eldriven eller går på vätgas. Den här veckan kommer Regeringen att ge Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om höjningen kan bli verklighet. Reglerna kommer i så fall bara gälla för de som haft körkort i minst två år och som är 21 år eller äldre. Tomas Eneroth som är infrastrukturminister säger följande: "När fordon som väger upp till 3,5 ton blir elektrifierade tillkommer ett batteri som väger ungefär 750 kilo, vilket gör att det krävs en annat typ av körkort för att köra den typen av transporter. Därför ger vi Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om man ändå skulle kunna köra fordonet med B-körkort, även om det väger 4 250 kilo. Vi vill inte att elektrifieringen ska försenas på grund av reglerna för körkort." Utredningen ska vara färdig senast november 2021. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Volvos vd tycker att bensin- och dieselbilar borde förbjudas
Lösningen för att få folk att välja elbilar

För att få folk att gå över till elbilar tycker Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Enligt honom är det detta som krävs för att göra en ordentlig omställning till el och elektrifierade bilar. Ett förbud är bättre än att ge ekonomiska subventioner. Flera länder har infört att nya bensin- och dieselbilar inte får säljas från år 2030, och ett liknande förbud diskuteras även här i Sverige. Resultatet kring detta ska redovisas den 1 februari nästa år. Håkan menar att om fem år så kommer en elbil kosta lika mycket som en motsvarande fossilbil, och att det då innebär att fler kan köpa dem. Då kanske även infrastrukturen kring laddning byggts ut mer också. 2025 är Volvos mål att hälften av deras modeller är helt eldrivna, resterande ska vara hybrider. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Skoda Superb iV är Årets Familjebil 2020
Enligt tidningen Motorföraren

Tidningen Motorföraren har nu utsett laddhybriden Skoda Superb iV till Årets Familjebil 2020. Det är femte gången som Skoda vinner utmärkelsen men första gången det handlar om en Superb. Vinsten kammade man hem med bara en rösts marginal. Andraplatsen delades av Volkswagen ID.3 och Toyota RAV4 PHEV. Enligt juryn bjuder vinnaren på en stor bil som passar alla familjens åldersgrupper, genomgående hög kvalitet, smart funktionalitet och att den tar steget in i den elektrifierade världen med låga utsläpp. Utmärkelsen Årets Familjebil har delats ut sedan 1996 och den första som fick denna var Skoda Octavia. Vilken tycker du är årets familjebil? Eller bara bästa familjebilen rent generellt? Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Renault Mégane som elbil
Det här är konceptet eVision

2022 kommer alla nya bilar från Renault vara elektrifierade på något vis - hybrid, laddhybrid eller ren elbil. Mégane kommer att erbjudas som ren elbil och konceptet eVision är en förhandstitt på modellen som kommer att lanseras i produktionsutförande i slutet av nästa år. Den mäter 4,21 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,5 på höjden och har en hjulbas på 2,7 meter. Vikten ligger på 1650 kilo och bilen bygger på plattformen CMF-EV. Elmotorn ger 217 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 60 kWh. Räckvidden enligt WLTP ligger på 45 mil och man ska kunna snabbladda med 130 kW. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av elektrifierade bilar i Europa har tredubblats
Och det fortsätter uppåt

Financial Times meddelar nu att försäljningen av hybridbilar och elbilar i Europa har tredubblats jämfört med i fjol och att försäljningen i år landar på tio procent. Nästa år tror man att den siffran istället blir 15 procent. Orsaken sägs vara de nya skarpare utsläppsreglerna som straffar fossilbilar hårt och därför tvingar folk att titta på andra alternativ när de köper ny bil. Bilarna får max släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer och för att lyckas komma ner i dessa nivåer krävs en hybridbil. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Hyundais nya elbilsprototyp bjuder på 810 hästar
En prestandabil är på väg

Hyundai kommer att bygga en prestanda-fokuserad elbil i framtiden och den kommer att baseras på RM-plattformen. Nu presenteras RM20e som är en prototyp och testbänk för vad som skall komma sen, och den skäms verkligen inte för sig. Bilen har en elmotor som driver bakaxeln och den ger hela 810 hästar och 960 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. 0-200 tar bara 9,88 sekunder. Innan 2025 ska Hyundai ha lanserat inte mindre än 44 stycken elektrifierade modeller och produktionsversionen av det vi ser här kan vara en av dem. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Kia har sju stycken nya elbilar på gång
Alla ska lanseras innan 2027

Kia presenterade i början av året "Plan S" - en strategi för hur deras eldrivna framtid kommer att se ut. Man sa då att man skulle ha elva stycken elektrifierade modeller innan 2025. Nu säger man att innan 2027 kommer sju av dessa vara helt eldrivna. Den första att lanseras går än så länge under kodnamnet CV och den kommer att släppas någon gång nästa år. Det här är en helt ny modell som inte baseras på någon befintlig Kia. Det ryktas att fyra av de nya elbilarna är suvar, en är en sportbil och de två resterande hatchbacks av något slag. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar brittiska lyxklassiker
Erbjuder nu även Rolls-Royce

Lunaz är ett brittiskt företag som specialiserat sig på att elkonvertera gamla klassiska bilar. Fokus har legat på modeller från Jaguar och Bentley och nu meddelar man att även Rolls-Royce kommer att finnas med i utbudet. Modellerna som finns att tillgå är Phantom V och Silver Cloud. Man är precis klara med en helrenovering och ombyggnation av en Phantom V från 1961 och det är den vi ser här. Batteripacket man använder sig av är på 120 kWh och räckvidden ska ligga på runt 48 mil på en laddning. Varje bil man konverterar strippas ned totalt för att sedan byggas upp igen som en elbil. Det gör att kunderna också kan få till sina egna idéer och liknande under processen. Priset för en elektrifierad Silver Cloud börjar på 350.000 pund, en Phantom kostar istället från 500.000 pund. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Chevrolet ska göra el-pickup
Ska ha en räckvidd på över 600 kilometer

I samband med att biltillverkaren Chevrolet släppte en ny hållbarhetsrapport så meddelade företaget att man arbetar på utveckla en helt eldriven pickup. Chevrolets eldrivna pickup kommer att få en räckvidd på runt 640 kilometer på en batteriladdning. Det är i stort sett allt Chevrolet själva än så länge har avslöjat om deras kommande pickup. Nu har det börjat spekuleras om det kan komma handla om en elektrifierad Silverado-pickup eller om det kanske kan handla om en helt ny modell från Chevrolet. Förra året snackades det om Chevrolets ägare GM skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande eldrivna Chevrolet-pickupen GM då hade i tankarna. Chevrolet nämner inget om när deras eldrivna pickup planeras att släppas på marknaden. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida