m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
30W laddare från Anker kostar nu bara 299 kr (tidigare 499 kr)

Teaserbilder på nya Honda Civic Type R
Sista med förbränningsmotor som kommer säljas i Europa

2022 kommer Honda att lansera nya Civic Type R och nu får vi de första officiella teaserbilderna på åket. Det ryktas att det här kommer att bli den sista modellen med förbränningsmotor som Honda kommer att sälja i Europa och att alla efter denna får någon form av elektrifiering. Det vi kan se på bilderna är att modellen förses med ett lite fräsigare kjolpaket och en rejäl vinge på bakluckan. Skärmarna har även breddats en hel del och i hjulhusen sitter större fälgar och innanför dessa större bromsar. En sak som inte heller går att missa är de tre avgaspiporna i mitten bak. Troligtvis får bilen en uppgraderad version av den turbomatade fyran på 2,0 liter som idag ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. I vanlig ordning är det endast drivning på framhjulen som gäller. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars börsnoteras
Ska stärka varumärket och skynda på elektrifieringen

Idag meddelar Volvo Cars att man planerar att börsnotera sina stamaktier av serie B på Nasdaq Stockholm. Denna nyemission förväntas inbringa en bruttolikvid om cirka 25 miljarder kronor. Första dagen för handel på Nasdaq Stockholm beräknas vara under 2021 men exakt när vet vi inte för tillfället. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Ford storsatsar på elektrifiering
Bygger två elbilsfabriker och tre batterifabriker

Ford presenterar nu ett gäng framtidsplaner gällande elektrifiering. Dels så ska företaget smälla upp två stycken nya fabriker för eldrivna pickuper i Tennessee och Kentucky och så ska man även bygga tre stycken batterifabriker. Det här kommer att bli den den största amerikanska investeringen inom elbilar någonsin och totalt handlar det om 11,4 miljarder dollar i pengar. Anläggningarna kommer att skapa runt 11.000 nya jobb. Hela projektet kallas för Blue Oval City och fokus kommer att ligga på att göra anläggningarna miljövänliga och att minimera avfallet. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari kommer turbomata sina V12-motorer
Måste för att de ska få leva kvar

I somras presenterade Ferrari den nya modellen 296 GTB och förutom att vara en hybrid hade den en turbomatad V6:a under skalet. Nu snackas det om att samma behandling även kommer att appliceras på de modeller som har dubbelt så många cylindrar. V12:orna ska nämligen också få turbosnurror och elektriska motorer för att de ska få leva kvar. Den kommande suven Purosangue, ersättaren för 812 och LaFerrari kommer alla ha V12:or men antagligen då med mindre cylindervolym och kanske även elektrifiering. 2017 sa den dåvarande vdn Sergio Marchionne att V12:orna absolut inte skulle få några turbos utan istället hybrid-system men det verkar vara dags att revidera detta nu. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Opel kommer att ge oss en ny Manta
Satsar på att bli 100% elektriska 2028

Opel har kanske inte varit det credigaste märket men nu satsar man på ledorden Young, Green och Global. Det betyder bland annat att man 2024 kommer att erbjuda någon form av elektrifiering i alla modeller man säljer och 2028 kommer hela utbudet att vara 100% el. Det betyder också att man ska försöka inta Kina och kommer göra så med enbart elbilar. Runt 2025 kommer man även att släppa en ny version av Manta, den klassiska bilen. Men ni som hoppas på en retromod-version av klassikern får glömma det, inte så mycket är kvar av originalet. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Stellantis storsatsar på elektrifiering
Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling

Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Första bilderna på nästa Opel Astra
Blir elektrifierad

Opel ska ju få en lite annorlunda look och snart kommer en ny Astra. Det här är första bilderna på bilen och vi känner igen stilen från kommande Mokka. Man säger att nya Astra kommer att vara en del av elektrifieringen av märket så räkna med olika elektriska alternativ när bilen presenteras. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Mercedes varumärkesskyddar modellnamnet E 73
AMG E-Klass som laddhybrid på gång?

Mercedes har lämnat in en patentansökan för modellnamnet E 73 till US Patent and Trademark Office. Det här kan innebära att nästa E-Klass i AMG-utförande kommer som laddhybrid. Sjuan har blivit Mercedes sätt att visa att något är ännu vassare än tidigare. E 63 har ju varit toppversion tidigare men med elektrifiering petas denna ned ett snäpp. Sedan tidigare har Mercedes även reggat G 73, GLS 73, S 73 och nyss smigvisade man kommande GT 73 så det är en hel del på gång. Det här innebär dock inte att bilarna kommer få en V12:a på 7,3 liter som det var förr utan troligtvis blir det den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter parad med en elmotor som finns under huven. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Varannan ny Porsche i Sverige är nu laddbar
Över 550 stycken Taycan rullar i landet

Nu är 50,5 procent av alla nya Porschar som säljs i Sverige laddbara (laddhybrid eller helt eldrivna) vilket för företaget är en milstolpe som de vill lyfta. Panamera S E-Hybrid var först ut med sin laddhybridteknik och den lanserades 2013. Idag finns tio stycken olika laddbara hybridmodeller i utbudet - sex stycken Panamera och fyra stycken Cayenne. Taycan som är den helt eldrivna modellen lanserades 2019 och under förra året som var introduktionsåret levererades hela 20.000 stycken exemplar - över 550 stycken av dessa här i Sverige. De laddbara modellerna har gjort att försäljningen av nya Porsche i Sverige mer än fyrdubblats. Härnäst på tur står Taycan Cross Turismo som har sin premiär nu på torsdag den 4 mars. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Suzuki Motors vd går i pension 91 år gammal
Kanske var dags nu

Osamu Suzuki är styrelseordförande och vd för Suzuki Motor. I över 40 år har han haft ledarhatten på sig och sett till att företaget är en av världens största tillverkarna av personbilar. Nu väljer han att gå i pension, 91 år gammal. Osamu har tidigare sagt att han aldrig tänkte pensionera sig och att hans hälsa alltid varit mycket bra. "I played golf 47 times last year, Ix27m very energetic. My job is my life. Humans die if they give up their jobs." För Suzuki väntar som för många andra elektrifiering och deras mål är att alla modeller från 2025 kommer att vara det. Samma år räknar man med att sälja 3,7 miljoner bilar världen över. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida