m

Första svenska flygturen med elflyg har gjorts
Velis Electro tog en tur runt Säve flygplats

Under gårdagen så gjorde elflygplanet Pipistrel Velis Electro sin första svenska flygtur från Säve flygplats. Detta elflygplan är det första som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa har typcertifierat och så sent som förra veckan fick det tillstånd att flyga i svenskt luftrum. Detta flygplanet är helt koldioxidneutralt och laddas med ström från en solcellspark som finns på flygplatsen. Planet är tänkt att användas som ett skolflygplan framöver. Ett kort videoklipp på flygturen kan ses via länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Pipistrel siktar på flera världsrekord med sitt lilla elflygplan
Velis Electro ska flyga från Schweiz till Tyskland

Den slovenska elflygplanstillverkaren Pipistrel är i full färd med att försöka sätta ett gäng med världsrekord för mindre elflygplan rapporterar Electrek. Företaget planerar att flyga den två-sitsiga modellen Pipistrel Velis Electro cirka 700 kilometer mellan Zürich och ön Nordenrey i Tyskland. Planets batteri har kapacitet att ta flygplanet cirka 100 kilometer så för att ta sig hela vägen till Nordenrey planerar man att landa flygplanet och ladda batteriet sex gånger. Under färden hoppas Pipistrel kunna sätta följande sju stycken världsrekord: * Lowest energy consumption (kWh/100 km) over 700 km * Highest average speed over 700 km (km/h) * Highest altitude ever reached by an electric aircraft (metre above main sea level) * Fastest climb performance from 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s) * Highest average speed over 100km (km/h) * Lowest number of intermediate stops on 700km distance (number of stops) * Longest electrically flown distance in 24 / 48 / 56 hours (km) Pipistrels "rekordplan" lämnade Zürich i lördags och går allt som det ska så ska planet landa på Nordenrey någon gång idag. Guinness Rekordbok ska vara underrättade och kommer efter att planet har tagit mark att kontrollera huruvida Pipistrel slagit de världsrekord man förutsatt sig att göra. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Elflyg börjar testas på Åre Östersund Airport i höst
Kommersiell elflygslinje kan vara igång om fem år

Swedavia berättar nu lite kring framtiden och de har som mål att samtliga av deras tio flygplatser ska kunna hantera elflyg. En första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk runt år 2025 och i höst planeras de första testerna att dras igång på Åre Östersund Airport. Just nu planerar man med uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning på flygplatsen för att kunna genomföra detta. Så här säger Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson: "Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget." Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Rolls Royce visar upp elflygplanet Accel
Ska bli det snabbaste elflygplanet i världen

Brittiska Rolls Royce har visat upp ett elflygplan med vilket man nästa år har tänkt att försöka slå hastighetsrekordet för elflygplan skriver företaget i ett pressmeddelande. Flygplanet kallas för ACCEL ("Accelerating the Electrification of Flight") och drivs av tre elektriska motorer. Rolls Royce skriver om konstruktionen av sitt nya elflygplan: "The propeller is driven by three high power density axial electric motors and compared to a conventional plane, the propeller blades spin at a far lower RPM to deliver a more stable and far quieter ride. Combined they’ll continuously deliver more than 500 horsepower for the record run. Even during the record run the all-electric powertrain delivers power with 90% energy efficiency and of course zero emissions. (In comparison, a Formula 1 race car tops out at close to 50% energy efficiency)." Någon gång under våren 2020 siktar Rolls Royce på att ha ACCEL i luften och man har då tänkt sig att få upp kärran i hastigheter på över 480 km/h. Räckvidden ska ligga på 320 kilometer vilket skulle kunna ta planet mellan London och Paris på en laddning. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

El-flygplanet eBeaver ska flyga passagerare 2022
62 år gammalt flygplan ombyggt för eldrift

I Kanada har det lilla flygbolaget Harbour Air genomfört vad de säger ska vara den första testflygningen med ett elflygplan avsett för att transportera passagerare. Elflygplanet i fråga är ett 62 år gammalt sjöflygplan av modellen DHC-2 de Havilland Beaver som har byggts om till eldrift av det australiensiska företaget MagniX. Det ombyggda flygplanet har fått namnet eBeaver och genomförde i början av veckan en testflygning på cirka tio minuter inför ett pressuppbåd och andra intresserade. Det ombyggda flygplanet ska kunna transportera sex passagerare runt 160 kilometer. Fördelen med eldrift är att flygresan blir miljövänligare och kostnaden för bränsle blir betydligt mycket lägre. Engadget skriver att bränslekostnaden för en flygresa på 160 kilometer landar på cirka 300 dollar med traditionellt flygbränsle men endast 10 - 20 dollar med eldrift. Förutom det så ska elflygplanen vara billigare att underhålla och reparera. Harbour Air har planer på att elektrifiera alla sina runt 40 stycken sjöflygplan. Innan man gör det måste det dock genomföras en lång rad ytterligare tester och både elmotorerna och flygplanen måste godkännas för passagerartrafik av berörda myndigheter. Harbour Air siktar på att börja flyga passagerare kommersiellt med elflygplan någon gång under 2022. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA visar upp elflygplanet X-57
Deras första egenutvecklade flygplan på över 20 år

NASA är antagligen mest känd för sina rymdresor men parallellt med det har NASA även utvecklat en lång rad flygplan genom åren. Nu har den amerikanska rymdmyndigheten visat upp sitt det lilla elflygplanet X-57 Maxwell som man har utvecklat sedan 2015. X-57 är baserad på den italienska flygplansmodellen Tecnam P2006T och är NASA:s första nya X-plansmodell på två årtionden. NASA:s projektledare Tom Rigney säger om X-57 i ett pressmeddelande: "The X-57 Mod II aircraft delivery to NASA is a significant event, marking the beginning of a new phase in this exciting electric X-plane project With the aircraft in our possession, the X-57 team will soon conduct extensive ground testing of the integrated electric propulsion system to ensure the aircraft is airworthy. We plan to rapidly share valuable lessons learned along the way as we progress toward flight testing, helping to inform the growing electric aircraft market." Nästa år planerar NASA att testflyga X-57 och den kommer då att vara försedd med fjorton stycken elmotorer. Vilket antal passagerare och räckvidd som NASA har som mål med flygplanet är än så länge oklart. X-57 Maxwell är inte tänkt att börja säljas kommersiellt utan istället är det tänkt att teknik som utvecklas för X-57 ska följa kommersiella standarder och i framtiden förhoppningsvis kunna gagna hela flygindustrin den dagen då den börja gå över till helt eldrivna flygplan. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kitty Hawk visar upp Heavyside
Nytt eldrivet flygplan från Larry Page flygplansföretag

Google-grundaren Larry Page verkar ha en fashination för eldrivna flygplan och har genom åren investerat i hela tre stycken företag som utvecklar sådana. Ett av dessa är Kitty Hawk och de har nu presenterat ett nytt VTOL-flygplan vilket man har döpt till "Heavyside" eller "HVSD". Det eldrivna VTOL-flygplanet Heavyside ska ha en räckvidd på runt cirka 965 kilometer och planets åtta rotorer vinklas för att få flygplanet att lyfta och landa vertikalt. Flygplanet storlek beskrivs av TechCrunch som ungefär en tredjedel av en Cessna men hur många passagerare flygplanet kan ta är än så länge oklart. Klart är dock att det verkar bli ett väldigt tyst flygplan. Enligt Kitty Hawk så genererar flygplanets motorer på 1500 meter en ljudstyrka 38 dbA vilket kan jämföras med en helikopter som genererar 80 dbA. Då decibelskalan ser ut som den gör så innebär det att Kitty Hawks Heavyside är 100 gånger tystare än en helikopter. Heavyside är Kitty Hawks tredje flygplansmodell efter "Flyer" som man visade upp 2017 och "Cora" som visades upp förra året. Om vi någonsin får se dem eller Heavyside på marknaden finns det än så länge inga uppgifter om. Kitty Hawk inledde tidigare i år ett samarbete med den amerikanska flygplantillverkaren Boeing så det är antagligen inte omöjligt att något från Kitty Hawk så småningom letar sig ut till konsumentledet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norskt elflygplan har kraschat
Flygplan som man började testa förra månaden

Förra månaden rapporterade vi om att det norska företaget Avinor skulle börja testa sitt batteridrivna flygplan men under gårdagens test så gick det inte alls som det skulle med det lilla flygplanet. Det handlar om det tvåsitsiga elflygplanet Alpha Electro G2 som tillverkas av det slovenska företaget Pipistrel. Under gårdagens test så kraschlandade flygplanet i en sjö nära Arendal i södra Norge. Vid olyckstillfället var Avinors vd Dag Falk-Petersen pilot men både han och hans passagerare ska ha klarat sig oskadda från kraschen. Varför flygplanet kraschade är än så länge oklart. Avinor har tidigare uppgett att man vill kunna flyga passagerare i elflygplan 2025. Man har även fått i uppdrag av den norska regeringen att ta fram en plan för att all inrikes flygtrafik i Norge ska ske med eldrivna fordon 2040. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

ZeroAvia utvecklar elflygplan inför nästa decennium
Ska drivas av bränsleceller med väte

Det finns i dagsläget ett tiotal företag runt om i världen som experimenterar med att bygga eldrivna flygplan och ett av dessa är det amerikanska startupföretaget ZeroAvia. ZeroAvia har som målsättning att utveckla mindre eldrivna flygplan för 10 - 20 passagerare. Dessa flygplan skulle få en räckvidd på cirka 800 kilometer och kunna användas som inrikesflyg mellan städer. ZeroAvia har tänkt sig att elektriciteten som flygplanen förbrukar ska genereras från bränseceller med väte. Väte är det vanligast förekommande ämnet i universum och bidrar inte heller till några utsläpp av koldioxid. ZeroAvia har genomfört ett antal lyckade testflygningar under året med ett Piper M-flygplan som man försett med sitt eget bränslecells-baserade drivsystem. Flygplanet väger 2 ton och har plats för 6 passagerare. Enligt ZeroAvia ska det vara det största eldrivna flygplanet med nollutsläpp som idag är i drift. ZeroAvia tror att man någon gång runt 2022 kommer att kunna börja förse flygplan med upp till 20 passagerare med sitt drivsystem. I klippet nedan kan ni kolla en av testflygningarna med Piper M-modellen som syns på bilden ovan. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

SAS och Airbus i samarbete om elflygplan
Ska undersöka om det är något de ska satsa på i framtiden

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus skriver i ett pressmeddelande att man har inlett ett samarbete gällande framtidens el- och hybridflygplan tillsammans med flygbolaget SAS. Samarbetet drar igång i sommar och kommer initialt att pågå i ett år. Under det kommande året ska de båda företagen undersöka vilka möjligheter som finns för att bygga el- och hybridflygplan avsedda för passagerartrafik i framtiden. I pressmeddelandet skriver Airbus bland annat: "Enligt avsiktsförklaringen kommer Airbus och SAS att samarbeta i ett gemensamt forskningsprojekt för att bättre förstå de operativa och infrastrukturella möjligheterna och utmaningarna som en storskalig introduktion av hybrid- och elflygplan och hur det skulle påverka flygbolagens arbetssätt. Projektet omfattar fem arbetsområden som fokuserar på att analysera effekterna av markinfrastruktur och laddning, resurser, tid och tillgänglighet på flygplatser." I Airbus och SAS samarbete kommer det även att ingå ett än så länge inte namngivet företag som ska kunna leverera el från förnybara energikällor till framtidens flygplan. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lilium har testflugit sin eldrivna flygtaxi
Kommer att få en räckvidd på 300 kilometer

Det tyska startup-företaget Lilium som vi skrivit om några gånger tidigare meddelar nu att man har testflugit sitt eldrivna VTOL-flygplan Lilium Jet för första gången. Det handlar om ett femsitsigt flygplan som när det lanseras kommer att ha en räckvidd på 300 km/h och en topphastighet som även den ligger på 300 km/h. Flygplanet är försett med 36 stycken eldrivna jetmotorer som vinklas vertikalt när det är dags för start och landning, det som kallas för VTOL (Vertical Take Off and Landing). Initialt kommer Lilium Jet att styras av en pilot och huruvida företaget siktar på självstyrande flygplan finns det i dagsläget inga uppgifter om. Lilium är nu i full färd med att söka tillstånd för att framföra sitt flygplan i diverse olika europeiska länder. Lilium hoppas själva att man kan lansera kommersiell taxitjänst med sina elflygplan någon gång under 2025. Ni kan kolla in lite från Lilium Jets första testflyg i klippet här nedanför. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA finansierar elflygplan
Ska drivas av flytande kväve

Forskare på University of Illinois har fått 6 miljoner dollar av NASA som de ska använda för att utveckla en framtida flygplansmodell som drivs av elektricitet. Elflygplanets drivsystem går än så länge under namnet CHEETA (Center for Cryogenic High-Efficiency Electrical Technologies for Aircraft) och det kommer att drivas av flytande kväve är tanken. Professor Phillip Ansell som leder projektet säger i ett uttalande: "Essentially, the program focuses on the development of a fully electric aircraft platform that uses cryogenic liquid hydrogen as an energy storage method. The hydrogen chemical energy is converted to electrical energy through a series of fuel cells, which drive the ultra-efficient electric propulsion system. The low temperature requirements of the hydrogen system also provide opportunities to use superconducting, or lossless, energy transmission and high-power motor systems." Projektet kommer initialt att pågå under tre år och tanken verkar inte vara att utveckla ett flygfärdigt flygplan utan primärt är det själva drivsystemet med nedkylt flytande kväve som ska utvecklas, testas och utvärderas. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Heart Aerospace ska bygga elflygplan
Siktar på att ha det i luften 2025

Det svenska företaget Heart Aerospace har blivit antagna till riskkapitalföretaget Y Combinators acceleratorprogram vilket man säger ska snabba upp utvecklingen av det eldrivna flygplan som företagets siktar på att utveckla. Det handlar om den eldrivna modellen ES-19 som ska ha kapacitet att flyga 19 passagerare runt 400 kilometer på batteridrift. I ett pressmeddelande skriver Heart Aerospace att detta skulle kunna täcka in en tredjedel av Sverige inrikesflygningar. Företagets mål är att flygplanet ska vara certifierat för passagerartrafik i Sverige 2025. Vad ett ES-19 kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Skulle ES-19 bli ett lyckat projekt så är Heart Aerospace framtida planer att utveckla ett eldrivet flygplan som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
52.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Norge testar elflygplan
Siktar på att alla inrikesplan ska vara eldrivna 2040

Norge är världsledande när det kommer till elbilar och nu ser det ut som om man siktar att göra samma sak med elektriska flygplan. I veckan testade Norge det elektriska flygplanet Alpha Electro G2 från slovenska Pipistrel. Det var landets transportminister Ketil Solvik-Olsen samt chefen för det statliga flygplatsföretaget Avinor, Dag Falk-Petersen, som tog det 570 kilo tunga flygplanet på en kort testtur som ni kan kolla in ovan. Ketil Solvik-Olsens förhoppning är att man ska kunna börja flyga passagerare i elflygplan i Norge 2025. Till 2040 siktar man på att alla inrikesplan i Norge ska vara eldrivna. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Experimentellt elflygplan störtade i Ungern
Båda piloterna omkom

I ungern störtade förra veckan en prototyp av det eldrivna flygplanet eFusion som tillverkas av det ungerska företaget Magnus. Vid olyckan omkom båda flygplanets piloter uppger lokala medier. Exakt varför flygplanet kraschade vet man ännu inte och det finns motstridiga uppgifter om huruvida flygplanet började brinna redan vid start eller om detta skedde i luften. Siemens har tagit fram elmotorerna till eFusion och de uppger att de samarbetar med ungerska myndigheter för att hitta orsaken till olyckan. Magnus eFusion har ett antal litium-jon-batterier i flygplanets nosparti som driver motorerna från Siemens. Det har som bekant tidigare varit lite problem med bränder i den typen av batterier men om det kan vara orsaken även här är för tidigt att säga. Flygplanet är som sagt än så länge en prototyp men Magnus har planer på att sälja det eldrivna flygplanet på marknaden i framtiden. Runt 200.000 dollar kommer ett eFusion att kosta. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nu börjar Easyjet planera för elflygplan
Prototyp ska finnas om tio år

Under våren berättade vi om amerikanska företaget Wright Electric som vill satsa på eldrivna flygplan. De meddelade att de bland annat förde diskussioner med Easyjet. Nu tar projektet ett mer konkret steg framåt. De två företagen har nu skrivit under ett avtal och planen är att den första prototypen ska vara färdig om tio år. Om 20 år hoppas de att kunna ha eldrivna plan i kommersiell trafik. Stort fokus ligger på att ta fram batterier som är tillräckligt kraftiga för att klara längre flygningar. Easyjet säger att flygplanen måste kunna hålla sig i luften i minst två timmar för att det ska bli kommersiellt gångbart. Tumnagel
55.5°
+
Emmy Zettergren
0

Microsoft använder AI för att hålla drönare i luften
Vill lära drönarna sväva som fåglar

Forskare på Microsoft experimenterar nu med en artificiell intelligens ska kunna få segelflygplan att sväva på termiska uppvindar på ett liknande sätt som vissa fåglar gör. För att åstadkomma detta krävs ett system, motsvarande vissa delar i en fågels hjärna, som kan förutse var dessa uppvindar är eller var de kommer att uppstå härnäst. För att kunna fixa det har Microsoft utvecklat en artificiell intelligens som har koll på lufttemperaturen, vindriktningen och områden där man inte får flyga. Baserat på den datan ska AI:n sedan kunna räkna ut åt vilket håll flygplanet ska flyga för att hålla sig uppe i luften. Målet med projektet är att utveckla en AI som kan hålla ett segelflygplan flygande konstant. Detta skulle i framtiden till exempel kunna användas för övervakning eller flygande mobilmaster inte helt olikt Googles Project Loon eller Facebooks framtida drönar-armada. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Aurora D8 blir NASA:s nästa flygplan
Bränslesnålt med motorer i baken

NASA har skrivit kontrakt med det amerikanska företaget Aurora Flight Sciences om att ta fram ett passagerarflygplan som är betydligt mycket bränslesnålare än de modeller vi idag flyger med. Flygplanet kommer att få namnet Aurora D8 och det kommer att bestå av två ihopbyggda flygplanskroppar. Motorerna har man flyttat från vingarna och istället placerat dessa i aktern vilket ska höja flygplanets dragkraftseffektivitet. Enligt ett pressmeddelande från Aurora Flight Sciences ska D8:s bränsleförbrukning vara 70 procent lägre än vad en Boeing 737-800 har. Utsläppen av kväveoxider blir 87 procent lägre med Aurora D8 jämfört med ett Boeing 737-800. Nu kommer Aurora Flight Science ta fram en modell i skala 1:2 av Aurora D8 och denna beräknas stå klar inom tre år. 2027 hoppas man ha en färdig version av Aurora D8 klar och den kommer då att kunna flyga 180 passagerare i farter på upp till 936 kilometer i timman och flygplanet får en räckvidd på 5 500 km. Tumnagel
56.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA X-57 kommer att bli ett eldrivet flygplan
Ett lite miljövänligare flygplan

NASA kommer under de kommande fyra åren arbeta med att ta fram ett eldrivet flygplan som går under namnet X-57 med smeknamnet Maxwell vilket kommer att bli det första eldrivna flygplanet i NASA:s experimentella X-serie. Flygplanet kommer att vara försett med fjorton motorer utmed planets vingar men endast under start och landning kommer alla dessa att vara igång. När planet väl är i luften ska det kunna flyga med enbart de två lite större motorerna längst ut på planets vingar. NASA siktar på att planet ska få en räckvidd på cirka 150 mil och en topphastighet på runt 285 kilometer i timman. Man uppger att flygplan som X-57 skulle kunna kapa kostnaderna för att flyga ett mindre flygplan med upp till 40 procent. Förra året meddelade NASA att man hoppas kunna ta fram ett eldrivet plan avsett för kommersiell passagerartrafik inom de närmaste 20 åren och i videon nedan kan ni se lite av NASA:s framtidsvisioner. Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart premiär för eldrivet flygplan med bränslecell
HY4 ska flyga i sommar

Det tyska flygforskningsorganet DLR har tillsammans med universitet, flygplansbyggare och bränslecellsutvecklare tagit fram flygplanet HY4. Det har en elmotor som får sin energi från batterier matade av en bränslecell och nu i sommar sker premiärturen. Just nu visas det upp på en industrimässa i Hannover. Mellan vingspetsarna mäter planet 21,36 meter och längden anges till 7,4 meter. Maxvikten ska ligga på 1 500 kilo. Motorn är på 80 kW, toppfarten är 145 km/h och räckvidden anges till mellan 75 och 150 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2014

Våghals står mellan två segelflygplan
Ser inte helt ofarligt ut

Red Bull Skydiving bjuder här på ett rätt farligt trick där man ställt en snubbe mellan två segelflygplan. Tumnagel
44.9°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Trollsländdrönare
Tuff

Klipp på en radiostyrd drönare från tyska Festo som liknar en trollslända. Drönaren heter BioniCopter och har fyra vingar som alla har en vinkelradie på 90 grader. Detta gör att trollsländan kan flyga lite hur som helst och därmed även kan kombinera de bästa egenskaperna från helikopter- samt segelflygplansteknik. "For the first time, there is a model that can master more flight conditions than a helicopter, plane and glider combined," BioniCopter kommer att visas upp under teknikmässan i Hannover nästa vecka och förhoppningsvis får vi då reda på lite mer om den så som vad den kommer kosta samt när den släpps. Tumnagel
46.9°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Pipistrel släpper eldrivet flygplan
Tyvärr är räckvidden rätt kort

Flygplanstillverkaren Pipistrel visade nyligen upp sitt nya flygplan Panthera på Aero Expo i Tyskland. Planet har plats för fyra och kan fås med en helt vanlig flygplansmotor. Men den kan även beställas som en helt eldriven version för den som föredrar att flyga ljudlöst och utsläppsfritt. Elplanet har tilläggsnamnet Electro har en inte helt oväntat kortare räckvidd än sitt soppaslukande syskon. Electron kommer 40 mil innan det är dags att ta ned den igen, medan den "vanliga" versionen klarar sig 185 mil innan det är dags för påfyllning. Hur lång tid det ska ta att ladda batterierna framgår dock inte. Om något skulle gå galet i luften och elen helt plötsligt tar slut finns det ett inbyggt fallskärmssystem som man kan veckla ut och förhoppningsvis säkert segla ner mot jorden igen. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0
2011

Det här är världens snabbaste eldrivna flygplan
Fortfarande ganska långt från Mach 3 dock

Den franska piloten Hugues Duval har satt nytt rekord. Han flög det lilla eldrivna flygplanet ni ser på filmen med en konstant hastighet på 281 km/h. Det är 14 km/h snabbare än det tidigare rekordet, vilket gör det här till det snabbaste elflygplan någonsin. Det lilla planet väger inte mer än futtiga 90 kilo och har ett vingspann på bara 4,87 meter. I nosen sitter det två stycken små propellerförsedda elmotorer på 35 hästar vardera och ett par batterier på 1,5 kWh. I luften kan man hänga i 30 minuter om man kör runt 100 km/h eller lägre, innan det är dags att ladda batterierna igen. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida