m

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

UPS beställer 10.000 elfordon
Nu ska de bruna fordonen bli miljövänligare

Vi har skrivit om UPS och Arrival tidigare men nu verkar det bli något av samarbetet. UPS har nämligen beställt 10.000 fordon vilket ger Arrival "hundreds of millions of euros" att bygga fordon för varje år. Man berättar även att. UPS investerat en okänd summa i bolaget. Men vad är Arrival? Det är ett brittiskt bolag som har tagit fram ett transportfordon som drivs av el men som ska kosta som ett transportfordon som drivs av fossilbränsle. Man säger sig också ha kommit på ett sätt att tillverka fordonen utan att ha en stor fabrik, istället använder man mikrofabriker. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Segway visar teaser för elmotorcykel
Det här är Segway Apex

Förra året läckte det ut lite information om en kommande elmotorcykel från Segway-Ninebot och nu har Segway släppt en teaser-video till denna, ett fordon som man kallar för Segway Apex. Enligt Segway ska Apex ha göra 0 - 100 km/h på 2,9 sekunder och ha en topphastighet på 201 km/h. Hur lång batteritid ekipaget har finns det än så länge inga uppgifter om. Då det hela än så länge handlar om ett koncept så lär det antagligen dyka upp mer konkreta uppgifter om det i det fallet att Segway någon gång släpper Apex på marknaden. Segway kommer att visa upp Apex och lite andra nya elfordon på årets CES-mässa i Las Vegas, en mässa som redan smygstartat men som kickar igång på allvar nästa vecka. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det såldes färre elcyklar förra året
Beror det på att pengarna till elfordonspremien tog slut?

Sveriges Radios Ekot rapporterar att det förra året såldes 16 procent färre elcyklar under förra året jämfört med hur många som såldes 2018. Enligt Cykelbranschens vd Joakim Sandberg så såldes det 103.000 elcyklar under 2018 medan denna siffra sjönk till 86.000 under förra året. Anledningen till minskningen tros bero på att pengarna till den så kallade elfordonspremien, en premie som kunde subventionera elcykel-inköp med upp till 25 procent av kostnaden, har tagit slut. 2017 såldes det 67.500 elcyklar så jämför man med det året så har elcykelförsäljningen ökat med 27 procent. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

El-mopeder och El-motorcykel från Segway läcker ut
Kommer visas upp officiellt nästa månad

Segway är antagligen mest kända för sina självbalanserade tvåhjuliga elfordon men sedan Segway köptes upp av Ninebot har man även börjat satsa på andra elfordon. Här kan ni kolla in bilder på tre stycken elfordon som Segway-Ninebot kommer att visa upp lite närmare på nästa månads CES-mässa i Las Vegas. Det handlar elmotorcykeln APEX som syns på bilden ovan, en motorcykel som än så länge bara är ett koncept. Den ska ha en topphastighet på 200 km/h och kunna göra 0 - 60 km/ på 3,2 sekunder. Här nedanför hittas även bilder på Segway-Ninebots eMoped och eScooter vilka är produkter som kommer att lanseras till konsument under nästa år. eMoped kommer i lite olika modeller varav den kraftfullaste har en räckvidd på 75 kilometer på en laddning batterier. Även eScooter kommer att släppas i flera olika modeller varav toppmodellen E200P har en räckvidd på 200 km och en maxhastighet på 100 km/h. Under CES-mässan kommer Segway-Ninebot även att visa upp eScooter T vilket är ett självbalanserande koncept baserat på eScooter. Den kommer att gå att styra med hjälp av en fjärrkontroll och ska även till viss del vara självkörande. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jag har kört runt på elfordonet från Wheels
Och kommer aldrig göra det igen

Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Morris är tillbaka
Med en eldriven skåpbil

1913 grundades den brittiska biltillverkaren Morris Motor Company och man byggde bilar ända fram till 1984. Nu har man väckt liv i namnet igen och tagit fram en eldriven skåpbil. Den nya bilen flörtar med klassikern Morris J-type som fanns på 50-talet. Morris JE är byggd på ett modulärt chassi och har en kaross i kolfiber. På en laddning ska man kunna ta sig över 32 mil. Toppfarten ska ligga på 155 km/h och man ska kunna snabbladda upp till 80 procent på 30 minuter. Där bak ska man kunna lasta upp till ett ton och utrymmet är på 5,5 kubikmeter. Tyvärr är man knapphändig med övrig information, men säger att man tänker sig att den här ska rikta sig åt små-företagare och butiksägare som vill ha ett trevligt elfordon som lastar bra. Dock kommer prislappen att ligga på omkring 60.000 pund. Förhoppningen är att tillverkningen ska kunna dra igång i slutet av 2021. Nästa månad ska man börja ta emot förhandsbeställningar. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Nytt elfordon från svenska Cake
Ösa är en rullande arbetsbänk

Svenska Cake har vi skrivit om tidigare men då handlade det om elcrossen Kalk. Nu har de lanserat ett nytt fordon och detta kallar de för Ösa. Det finns en Ösa + och en Ösa Lite som är lite enklare. Där Kalk var något man kunde köra omkring och busa med är Ösa tänkt att vara mer av ett arbetsredskap. Man ska kunna transportera saker med hjälp av den och faktiskt även använda den som en arbetsbänk om man skulle behöva. Batteripacket har exempelvis flera eluttag så det ska inte vara några problem att som gentlemannen här ovan slänga upp en kap- och gersåg och såga loss. Användningsområdena verkar vara många och några exempel finns bland bilderna. Över 1000 olika konfigurationer går att få till enligt Cake. Vdn Stefan Ytterborn säger följande: "To avoid an environmental meltdown, there is an obligation to change that is shared by everyone. Transportation is one of the more evident changes. We’re seeing combustion vehicles being replaced by electric, gasoline and diesel are being banned, and cars will soon be excluded from the urban landscape. The Ösa is our next offering — it provides a viable platform for that change as it so capably meets the diverse needs and priorities of our customers." Ösa + kostar från 6500 euro medan Ösa Lite går på 4500 euro. De första leveranserna ska ske i mars nästa år. Alla specifikationer finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

The Verge tar en titt på elcyklar
Hur ser läget ut just nu?

Eldrivna fordon är rackarns trevliga, speciellt elcyklar av olika slag. The Verge har släppt en video där det pratas om just eldrivna cyklar och varför sådana toppar listan när det kommer till användbara elfordon. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Transportstyrelsen ska utreda elsparkcyklarna
På uppdrag av regeringen

Elsparkcyklarna är här för att stanna, både de som står på stan och de som folk köper själva och använder istället för att cykla. Men när nya saker kommer så måste man ju uppdatera regler runt dem så nu har Regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda det nya fenomenet. – Elsparkcykeln är både älskad och hatad. Jag är positiv till ökad mobilitet och tycker om ny teknik men det får inte ske till priset av trafiksäkerheten. Vi ska ha ordning och reda på gatorna och därför behövs en grundlig genomlysning av frågan göras, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Detta blir Transportstyrelsens uppdrag att ta reda på: - redogöra för de regelverk som gäller för så kallade eldrivna enpersonfordon (där bland annat elsparkcyklar ingår), - beskriva läget rörande olyckor och olyckstillbud kopplade till dessa, - utreda behovet av regeländringar och vid behov föreslå sådana, - se över och redogöra för möjliga regelförenklingar gällande fordonen. - överväga om nuvarande trafiklagstiftning möjliggör för kommuner att avgöra behovet av särskilda regler för den egna kommunen, - utreda möjligheten att införa ett krav på att inneha tillstånd för uthyrning av fordonen, - analysera om det bör införas krav på uthyrare att informera om gällande regler till användare av fordonen. 29 mars nästa år ska man ha kommit fram till om regelverken behöver ändras och i sånt fall hur och detta gäller inte bara för elsparkcyklar utan alla "eldrivna enpersonsfordon". 1 november nästa år ska man ha fått klart en beskrivning gällande "tillståndet gällande olyckor och olyckstillbud" och 1 mars 2021 ska en slutgiltig redovisning ha lämnats. Detta är dock senaste-datum så om Transportstyrelsen känner för att vara snabbare kan de vara det. Tumnagel
52.9°
+
Roger Åberg
0

Sex stycken nya eldrivna koncept från BRP
Trehjulingar, tvåhjulingar och vattenleksaker

BRP är företaget som ligger bakom märkena Can-Am och Sea-Doo. Nu presenterar de inte mindre än sex stycken nya eldrivna fordon för olika ändamål. Alla är koncept för nu men skulle kunna ge en försmak av vad som kommer i framtiden. Ryker EV är en eldriven version av trehjulingen Can-Am Ryker. Den har fått lite ny design och eftersom den inte behöver ett luftintag framtill är detta bortplockat. Hjulen är även framtagna för att vara så aerodynamiska som möjligt. Koncepten eCOM och TWeLVE är smidiga elfordon framtagna för stadstrafik. eCom har plats för två stycken personer och beskrivs som ett bra alternativ till en andrabil. TWeLVE är trehjulingen med tak som jag antar ska fylla ungefär samma funktion. CT1 och CT2 är namnen på den eldrivna skotern och motorcykeln som ser ut som Husqvarnas senaste skapelser. Sist ut är vattenskotern som ser ut som alla andra men istället går på el. Gokarten har man inte sagt något om tyvärr. Tyvärr knapphändigt med information men det verkar som att BRP kommer att dyka in rejält i elektrifieringen också. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

BMW experimenterar med smarta staket och laddhybrider
För framtidens miljözoner

I framtiden riskerar bilar som kan köra på både el och fossilbaserat bränsle att utestängas från städer så kallade miljözoner då bilarna inte är helt elektrifierade rapporterar DN. Detta är något som bland annat BMW vill undvika och man har därför experimenterat med så kallade elektroniska staket som kan "tvinga" laddhybrider att köra på el när de framförs i en miljözon. BMW har testat ett system i nederländska Rotterdam där BMW:s laddhybrider via GPS känner om de närmar sig en miljözon och då uppmanar föraren att växla över till eldrift. I systemet finns även en funktion som ser till att det finns tillräckligt med kräm i bilens batteri om den upptäcker att det finns en miljözon någonstans på rutten som bilen kommer att köras. Enligt BMW så växlade 90 procent av de som deltog i testerna över till elektrisk drift av bilen när de uppmanades att göra detta. Nästa år förväntas en så kallad miljözon 2 att införas på Hornsgatan i Stockholm och där kommer laddhybrider fortsatt få köra. Det finns dock även en miljözon 3 som kommer att börja använda i framtiden där enbart elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får framföras. Med BMW:s system för laddhybrider borde det dock finnas möjlighet att även köra laddhybrider i miljözon 3 så länge dessa växlar över till elektricitet när de framförs i zonerna. Ska så bli fallet så krävs dock att regeringen ändrar i föreskrifterna för miljözon 3, något som kanske inte är helt otänkbart om BMW:s system fungerar som det ska. BMW har uppgett att man kanske kan komma att dela med sig av tekniken man nu utvecklar för elektroniska staket för laddybrider till andra biltillverkare framöver. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Opibus gör om fossildrivna bilar till elbilar i Afrika
Så att det blir lite tystare på Kenyas savanner

I början av månaden skrev vi om det franska företaget Transition-One som gör om bilar som drivs av fossilbaserade bränslen till elbilar. Detta är något som även det svenska företaget Opibus pysslar med men de har sin marknad i Afrika för tillfället. Opibus affärsidé är att konvertera fossildrivna safarifordon i Kenya till eldrivna varianter. Detta gör fordonen mer miljövänliga men även tystare, något som kan vara bra när man är ute och försöker observera djuren på Kenyas savanner. Opibus säger till Dagens Industri att man siktar att konvertera tusen fossildrivna safarifordon till eldrift om året i Kenya. Filip Gardler är en av två vd:ar på Opibus och han säger till DI: "Det finns omkring 1,2 miljarder fordon i världen som är fossildrivna. Att ersätta dessa med nytillverkade elbilar är varken finansiellt eller resursmässigt försvarbart. Genom att konvertera till eldrift ser vi istället den existerande fordonsflottan som en plattform för en mer hållbar mobilitet." Opbius siktar även på att bygga om motorcyklar och har börjat arbeta med laddinfrastruktur för elfordon. Till DI säger företaget att man även siktar på att lansera sin verksamhet här i Sverige. Det skulle innebära att även vi kan konvertera våra gamla dieselmonster till eldrivna prinsessor. Opibus priser för att göra en bil eldriven startar på mellan 100.000 - 150.000 beroende på fordonsmodell. Då får man en räckvidd på cirka 20 mil men det går även att välja större batterier, något som då kostar mer men ger längre räckvidd. Det ska tilläggas att Opibus använder litiumjonbatterier med järnfosfat och inte kobolt som är det vanligaste i bilbranschen. Det leder till att batterierna har lägre kapacitet men klarar av fler laddcykler skriver DI. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Engadget tar en titt på användbara elfordon för pendling
Elscootrar, elbrädor och elcyklar!

Att traska till jobbet eller skolan är hanterbart, men det har en tendens att ta en massa tid. Det finns en hel del eldrivna alternativ som inte bara tar dig dit du ska snabbare, utan du kan även få en liten adrenalinboost på resans gång. Eldrivna fordon som elbrädor och elscootrar har blivit betydligt mer populära de senaste åren och för tillfället är det lite utav en djungel på elfordonsmarknaden. Engadget har släppt en video där James Trew snackar om ett gäng eldrivna alternativ som kan vara intressanta att kika på. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Snart börjar elbussarna i London låta som rymdskepp
Så att andra trafikanter hör dem komma smygande

Igår blev det lag på att alla nya elfordon med fyra eller fler hjul som säljs i EU måste ge ifrån sig något slags ljud när de backar eller färdas i hastigheter under 20 km/h. Detta är något som EU anser krävs för att det ska bli säkrare i trafiken och att cyklister, gångtrafikanter och andra ska kunna höra när elfordon närmar sig dem. Det finns inga krav på hur ljudet som bilarna ger ifrån sig ska låta och det ska vara upp till fordonstillverkarna själva att bestämma detta. I London kommer man i höst att börja trafikera stadens gator med nya elbussar och nu har man presenterat vilka ljud dessa kommer att ge ifrån sig när de kör sakta eller backar. Ni kan lyssna in hur det hela låter i den inbäddade tweeten här nedanför. Här nedanför kan ni även lyssna på hur Nissan Canto lät när Nissan presenterade den 2017. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hälften av elcyklarna ersätter bilen
Enligt ny undersökning

Här i Stockholm är min högst empiriska känsla att antalet som cyklar istället för att ta sig till jobbet på annat sätt har ökat och framförallt blivit mer konstant. Min känsla är att med elcykeln så började folk kunna pendla längre och i vidrigare väder än tidigare. Folk cyklar verkligen i vilket skitväder som helst nu för tiden. Hur vida min känsla verkligen är korrekt går att diskutera, men nu har i alla fall Trafikverket släppt sin årliga undersökning Det nationella cykelbokslutet. I den säger man bland annat att antalet sålda elcyklar ökade från 67.500 till 103.000 stycken, så klart mycket tack vare elfordonspremien. Men antalet sålda cyklar ökade inte. En utvärdering av elfordonspremien visar att hälften av elcyklarna ersätter bilen och den andra hälften ersätter kollektivtrafik, vanlig cykel, gång och annat. Tumnagel
60.1°
+
Roger Åberg
0

Usain Bolt presenterar en liten elbil
Och tre stycken sparkcyklar

Sprintern Usain Bolt håller vid sidan om kutningen på med elfordon. På showen VivaTech i Frankrike har han nyligen visat upp den lilla elbilen Bolt Nano tillsammans med tre stycken eldrivna sparkcyklar. Bilen, som ser ut lite som en Renault Twizy, ska kosta från 9999 dollar. Den ska vara perfekt för stadsresor på upp till 2,4 mil men om det är den totala räckvidden framgår inte, inga andra specifikationer heller för den delen. Sparkcyklarna heter Bolt Original, Bolt One och Bolt Chariot. De ska vara bra att susa fram på om man inte har längre än 3,2 kilometer (!) att ta sig. När och om dessa saker kommer att sättas i produktion är oklart för tillfället. Förhandsbokningen av bilen ska i alla fall vara igång. Tumnagel
30.6°
+
Bobby Green
0

e.Go första tredjeparten att använda Volkswagens MEB-plattform
Elbilen Life lanseras i maj

I samband med mässan i Genève meddelade Volkswagen att man kommer att erbjuda den eldrivna MEB-plattformen även för tredje part. Tyska e.GO Mobile AG blir den första tillverkaren att hoppa på detta och man gör det med modellen Life som vi ser här ovan och transportbilen som vi ser här nedan. Företaget grundades 2015 av Günther Schuh och har sedan dess utvecklat flera projekt på RWTH Aachen Campus. Målet är att ta fram olika kostnadseffektiva och kundfokuserade elfordon för kortare sträckor. Life ska börja tillverkas den här månaden och de första leveranserna ska äga rum i maj. Priset börjar på 15.900 euro och för den pengen får man ett batteripack på 14,9 kWh, en elmotor på 27 hästar och en räckvidd på 12 mil enligt NEDC. Det finns även ytterligare två stycken versioner med elmotor på 40 respektive 60 kW och längre räckvidd. Hittills ska e.Go ha fått in 4 300 stycken förhandsbeställningar på Life. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - helt eldrivna Polestar 2
Kommer att kosta från 39.900 euro

Precis som utlovat har Polestar nu dragit täcket av den nya modellen 2. Den här är helt eldriven och målet är att konkurrera med Tesla Model 3. Det ska man bland annat göra genom att lägga sig i närheten av den bilen prismässigt genom att ge den ett frånpris på 39.900 euro. Sen. Först ut är lanseringsversionen och den kostar 59.900 euro. För den pengen får man en femdörrars hatchback som liknar konceptet Concept 40.2 som Volvo visade 2016. Under skalet finns två stycken elmotorer (en fram, en bak) som matas av ett batteripack på 78 kWh. Räckvidden anges till 50 mil (WLTP) och effekten till 300 kW (408 hästar) och 660 newtonmeter i vrid. Bilen driver på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Måtten är 4,6 meter på längden, 1,47 på höjden, 1,8 på bredden och hjulbasen ligger på 2,73 meter. Vill man ha lite vassare doningar till sin bil finns ett Performance-paket som innehåller Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och 20-tums smidda fälgar. Man får även guldfärgade säkerhetsbälten, bromsok och ventilkåpor. Vad man menar med ventilkåpor i detta fall är dock oklart. Polestar 2 blir också en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Pekskärmen är på elva tum och där kommer man bland annat att kunna ta del av Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon och Google Play Store5. Självklart går det även att synka en iPhone till bilen. Bilen går endast att beställa på nätet och man kan lägga en förhandsbeställning redan nu. Tillverkningen drar igång i Kina i början av nästa år. Mer information hittar ni på länken eller i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
83.8°
+
Bobby Green
0

Tyska Tier vill lansera sina elscootrar i Sverige
Det behövs verkligen fler...

Ni kanske trodde att det räckte med elscootrar från Lime och Voi här i Sverige? Inte då. Nu vill tyska Tier också slåss om platsen på gatorna med sina tvåhjuliga små elfordon. För tillfället söker man en landschef här i Sverige som ska ha ansvar för affärsutveckling, marknadsföring och strategi. Man söker även tre stycken personer som ska ansvara för driften i Göteborg, Malmö och Stockholm så det är alltså dessa städer man initialt kommer att lansera i. Tier grundades i augusti förra året och fick då via en investeringsrunda in hela 29 miljoner dollar. I dagsläget finns Tier i Frankrike, Spanien, Portugal och Österrike. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Nytt företag från Volkswagen med fokus på laddningslösningar
Och grön el

Volkswagen-koncernen presenterar nu att de utökar sin satsning på e-mobilitet genom det nya företaget Elli (Electric life). Via detta ska man erbjuda kunder grön el och smart laddning av elfordon. Thomas Ulbrich som är medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility säger följande: "Som en av världens största biltillverkare ökar Volkswagen takten i den allt mer brådskande omvandlingen till utsläppsneutral e-mobilitet. Elli kommer att bidra med energiförsörjning från förnybara källor och smarta laddningslösningar. Vi går in i ett mycket spännande affärsområde som erbjuder stora möjligheter att stärka bandet ytterligare med befintliga kunder, samtidigt som vi får tillgång till helt nya kundgrupper." Thorsten Nicklass är utsedd till VD för Elli och han säger att det nya företaget ska erbjuda grön el från förnybara källor även till kunder utanför koncernen. "Vårt uppdrag är att förvandla elbilen från en nischprodukt till en storsäljare. Namnet Elli står för "Electric life", eftersom vi tänker aktivera en livsstil som helt integrerar elbilen i människors vardag. Elli kommer gradvis att bygga upp en portfölj av intelligenta prismodeller för energi, laddboxar och laddstationer samt ett IT-baserat energihanteringssystem. Vi kommer att skapa ett hållbart ekosystem med de viktigaste applikationerna och ge svar på alla energifrågor." Läs om de affärsområden där Elli är verksam i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2018
Nästa sida