m

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på Mercedes-AMG GT 73
Värsting med hybridknuff

Mercedes visar nu lite försiktigt de första omaskerade (typ) bilderna på Mercedes-AMG GT 73. Det här är en ny värstingversion av modellen som med hjälp av laddhybridteknik kan bjuda på över 800 hästar. På framskärmarna står det V8 Biturbo E Performance vilket är det som avslöjar att det finns el inblandat. Bilen har även ett lite aggressivare kjolpaket med större luftintag än vanliga GT 63. Under skalet sitter den trogna dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och kopplat till den en elmotor och ett batteripack. När denna värsting kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Mégane som laddhybrid börjar säljas
Blir din för 334.900 kronor

I september förra året började nya Renault Mégane att säljas, men inte laddhybriden. Nu är det dock dags även för den och på prislappen står det från 334.900 kronor. För pengen får man Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in Hybrid (laddhybriden erbjuds endast som kombi) och under skalet på den finns en drivlina som består av en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteripack på 9,8 kWh. På bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil och toppfarten är då 135 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,13 liter per mil och utsläppet till 29 gram per kilometer. Finns alltså att köpa nu. Det går även att privatleasa modellen för 3550 kronor per månad. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Honda visar upp nya HR-V
Nu bara som hybrid

Det här är Hondas nya generation av modellen HR-V som nu kommer att erbjudas med hybriddrift. Faktum är att det är det enda sättet man kan få bilen - som hybrid. Vad drivlinan består av framgår inte för tillfället men troligtvis handlar det om en bensinmotor på 1,5 liter kopplad till en elmotor och en CVT-låda. Den borde driva på framhjulen som standard och det borde erbjudas fyrhjulsdrift som tillval. I övrigt får modellen ett uppdaterat infotainmentsystem och flera nya säkerhetssystem. Försäljningen ska dra igång under andra halvan av året men några priser har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Maple Majestic - elbilsstartup från Kanada
Vill bli landets första moderna biltillverkare

Maple Majestic är ett kanadensiskt företag som vill bli "Canada’s first modern automotive OEM" och "flagship brand of automobiles on the world stage" så det är ingen liten trumma man slår på. Man ska ta över världen med elbilen vi ser här, som än så länge bara finns i datorn. Bilen som är en sedan ska ha justerbar fjädring som kan höjas med 15 centimeter om man skulle behöva lite bättre markfrigång - 29 centimeter totalt. Vad som finns under skalet får vi inte reda på för tillfället men man ska tydligen använda sig av komponenter som redan "finns på hyllan" så det handlar inte om att ta fram några egna batteripack eller elmotorer här. Som vanligt återstår det att se om det någonsin kommer att bli något mer än bara renderingar för den här bilen. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nissan rullar ut nya Qashqai
Går bara att få som hybrid

Då var det dags för Nissan att presentera den tredje generationen av den mycket populära crossovern Qashqai. Den här bygger på en ny plattform, ska ha bättre köregenskaper, ny teknik och mer utrustning. Dessutom går den bara att få som hybrid - antingen mildhybrid eller som e-Power. Drivning kan man få på bara framhjulen eller på alla fyra. Som växellåda finns det en sexpetad manuell eller en ny sjuväxlad Xtronic CVT-automat. Nya Qashqai blir Nissans första modell i Europa som får e-Power. Här kombinerar man ett batteri med en elmotor på 140 kW och en bensinmotor på 157 hästar. Förbränningsmotorn fungerar som en räckviddsförlängare och ser till att ladda batteriet till elmotorn som är den som driver bilen framåt. Allt om nya Qashqai finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Pris och lanseringsdatum vet vi dock inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar Formentor som laddhybrid
Finns med två stycken olika effektlägen

I oktober förra året presenterade Cupra suven Formentor. I samband med detta berättade man att det under 2021 skulle presenteras två stycken laddhybrid-alternativ till modellen, och nu är de här. Dessa kallas för Formentor VZ e-Hybrid och Formentor e-Hybrid. Den förstnämnda är lite sportigare och bjuder på 245 hästar medan den andra ger 204 hästar. Oavsett val så är det dubbelkopplingslåda som gäller, och drivning på framhjulen. Drivlinan består av en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och en elmotor som får sin kraft från ett litiumjonbatteri. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 respektive 5,9 mil. Båda alternativen går att beställa nu och prislappen börjar på 379.900 kronor. VZ-versionen med starkare motor kostar från 434.900 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

McLaren rullar ut laddhybriden Artura
Det första stora steget mot elektrifiering

När McLaren lanserade modellen P1 2013 bjöd den på något ingen annan McLaren gjort tidigare - en laddsladd. P1 är en laddhybrid som fungerande som en slags testbänk för den nya tekniken. Men P1 tillverkades bara i 375 stycken exemplar och kostar en rejäl slant. Nu känner sig McLaren redo för att skicka ut en laddhybrid till "massorna" och man gör det med den nya modellen Artura. Under skalet hittar vi en helt ny dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter. Den ger 585 hästar och 585 newtonmeter i vrid. Till förbränningsmotorn kopplas en elmotor på 95 hästar och 225 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt, 0-200 på 8,3 sekunder och 0-300 på 21,5 sekunder. Toppfarten anges till 330 km/h. För växlandet står en ny dubbelkopplingslåda med åtta växlar. Men den har ingen backväxel, när det är dags att backa så körs elmotorn baklänges istället. Drivningen sker endast på bakhjulen och det finns en elektronisk diffspärr som du kan aktivera. En intressant sak är att bilen inte har elektronisk servo utan här är det fortfarande hydrauliska grejer som gäller, vilket McLaren föredrar då det ger en bättre körkänsla. På bara el ska man kunna köra upp till tre mil. Man ska kunna ladda batteriet från tomt till 80 procent på 2,5 timmar. Artura väger in på 1496 kilo. För att få stopp på den sitter det keramiska skivor på 391 millimeter med sexkolvsok fram. Däcken kommer från Pirelli och de mäter 235/35 fram, 295/35 bak, fälgarna är på 19 tum. På prislappen står det 185.500 pund och det går bra att lägga en beställning nu om man känner för det. De första leveranserna ska ske under årets tredje kvartal. Ett massivt pressmeddelande med all information kring bilen finns på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nu verkar allt stulet material från CDPR vara sålt
Dealen gjordes utanför auktionen

Berättelsen om CDPR-hacket fortsätter och det verkar inte bli någon solskenshistoria. Hackarna som lagt vantarna på diverse källkod för spelmotorn RED Engine och flera CDPR-spel slängde upp allt på en auktionssajt och budet började på 1 miljon dollar, men för 7 miljoner dollar kunde man få lägga vantarna på allt. Auktionen har nu stoppats efter att skurkarna fått ett tillfredställande bud utanför auktionen. Vem som köpte all data och hur mycket pengar som lades på datapaketet är för tillfället okänt. Vad som kommer hända med all data är också okänt. Vi kanske kommer få se ett hundratal Cyberpunk 2077-kloner, eller något. Tumnagel
16.4°
+
André Stray
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Tiger - fyrbent mobilitetskoncept från Hyundai Motor Group
Ska ta hand om transporter i avlägsen och svår terräng

I början av 2019 visade Hyundai upp ett fyrbent koncept där man tänkte att detta åkdon skulle kunna vara behjälpligt där terrängen är riktigt svår eller när jorden har gått under. Nu visar man TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) som är något liknande. Fordonet är helt självkörande och är framtaget för att kunna frakta olika saker där vi människor inte kan vara. Den bygger på en plattform som gör det möjligt att använda olika karosser på chassit beroende på ändamålet. Under skalet finns en elmotor som får sin kraft från en räckviddsförlängare som består av en förbränningsmotor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Ford S-Max och Galaxy nu även som hybrider
Får samma drivlina som Kuga

Fords modell Kuga går att få som hybrid eller som laddhybrid. Nu presenteras modellerna S-Max och Galaxy med samma drivlina som Kugan har, men det är alltså bara den förstnämnda det handlar om och inte som laddhybrider. Båda två kombinerar en Atkinson-bensinfyra på 2,5 liter med en liten elmotor och ett batteripack på 1,1 kWh. Systemet sköter sig alltså själv och här kopplar du aldrig in någon sladd. Den sammanlagda effekten anges till 190 hästar, 200 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 9,8 sekunder. Förbrukningssiffrorna anges till 0,64 liter per mil för S-Max Hybrid och 0,65 liter per mil för Galaxy. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Båda bilarna kommer att bli till i fabriken i Spanien. S-Max kostar från 36.535 pund medan Galaxy går loss på 38.695 pund. De första kunderna ska få sina exemplar i april. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya DS 4
"Lyx"-åket uppdateras

Citroëns lite lyxigare märke DS presenterar nu nya DS 4. Det här är en liten crossover-ish modell som lägger sig mellan de befintliga modellerna DS 3 Crossback och DS 7 Crossback storleksmässigt. Jämfört med sin föregångare är bilen längre, bredare och istället för bakre dörrhandtag i C-stolpen sitter de numera på dörren. Under huven finns det ett gäng olika bensinalternativ och en diesel. Oavsett val är det åttastegad automatlåda som gäller. Det finns även en laddhybrid som kallas för E-Tense. Där kombinerar man en bensinmotor på 180 hästar med en elmotor på 110 hästar. Den här ska klara upp till fem mils körning på bara el. Något alternativ som bara går på el finns inte för DS 4 än. Försäljningen drar igång under årets fjärde kvartal men vad bilen kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen släpper fler versioner av ID.4
Insteget kostar från 446.900 kronor

Volkswagen breddar nu portföljen när det kommer till den eldrivna modellen ID.4 på den svenska marknaden och hela sex stycken nya versioner erbjuds. Insteget blir ID.4 City och för den får man betala 446.900 kronor innan avdragen klimatbonus (60.000 kronor). Här får man ett batteripack på 52 kWh som ska ge en räckvidd på 34,3 mil. Elmotorn ger 170 hästar och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Alla andra versioner får batteripack på 77 kWh och elmotor på 204 hästar. Alla driver på bakhjulen. Under året kommer ID.4 GTX att lanseras och den har fyrhjulsdrift. Alla versioner som erbjuds ser ni här nedan: 1st Edition: ID.4 1st Edition (204 hästar, 49,6 mils räckvidd): 514.900 kronor ID.4 1st Edition Max (204 hästar, 48,8 mils räckvidd): 614 900 kronor Nya lanseringsversioner: ID.4 City (170 hästar, 34,3 mils räckvidd): 446.900 kronor ID.4 Life (204 hästar, 51,8 mils räckvidd): 509.900 kronor ID.4 Business (204 hästar, 51,6 mils räckvidd): 549.900 kronor ID.4 Family (204 hästar, 51,1 mils räckvidd): 562.900 kronor ID.4 Tech (204 hästar, 50,7 mils räckvidd): 599.900 kronor ID.4 Max (204 hästar, 50,6 mils räckvidd): 624.900 kronor ID.4 lanseras i mars och i samma veva ska de första leveranserna dra igång. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Ta en titt på uppdrag och miljöer i Skyrim-modden Skyblivion
Ser riktigt bra ut!

Moddgruppen TESRenewal har levererat en ny uppdateringen från utvecklingen av Skyblivion. Modden i fråga är ett ordentligt projekt där hela Elder Scrolls IV: Oblivion gjorts om i "nya" Elder Scrolls V: Skyrim-motorn. I den nya videon får vi reda på att majoriteten av utomhusmiljöerna i spelet mer eller mindre är färdiga och visas upp ordentligt. Utöver detta har samtliga uppdrag i Oblivion portats över till Skyblivion och utvecklarna jobbar hårt med att finjustera och optimera upplevelsen i Skyrim-spelmotorn. Något releasedatum finns fortfarande inte för Skyblivion, utan modden kommer släppas när den är färdig. Tumnagel
42.6°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Hitman 3 till PS5 och XSX/S
På vilken plattform rullar spelet bäst?

Hitman 3 släpptes igår och det verkar som att en och annan spelare har plockat upp den nya lönnmördarsimulatorn, så pass många att Hitman-servrarna fått det lite svettigt. Spelet har släppts till nya PS5 och Xbox Series X/S och denna version av spelet drar nytta av konsolernas kraftfulla hårdvara för att leverera 4K-upplösning i 60 fps, men når de nya konsolerna målet? Digital Foundry har hårdtestat spelet på de nya konsolerna och har nu släppt en ordentlig genomgång som ni kan kika på ovan. För att sammanfatta det hela så är det lite skillnad på de olika versionerna. På PS5 rullar spelet i 1800p-upplösning (3200x1800) för att nå 60 fps medan Xbox Series X kör full 4K-upplösning med 60 fps. Och på Series S ligger upplösningen på 1080p för att nå 60 fps, samt att texturer har lite lägre kvalitet för att spara minne. På samtliga plattformar är fps:en stabil, förutom på Mendoza-banan där Xbox-versionerna dippar till 50 fps i vissa områden på banan. När det kommer till skuggkvalitet verkar Series S köra på vad som motsvarar låg kvalitet på PC, medan PS5-versionen kör på medium och på Series X är skuggkvaliteten hög. Vad kan man dra för lärdomar av detta? Jo, att IO Interactives senaste version av spelmotor Glacier är riktigt vass och får spelet att se riktigt bra och rulla stabilt ut på samtliga nya konsoler. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Narke presenterar den eldrivna vattenskotern GT95
Din för 39.000 euro

Narke är en ungersk tillverkare av eldrivna vattenskotrar och nu presenterar de sin senaste modell som heter GT95. Det här är deras andra modell efter GT45 och den här ska vara starkare, större, stabilare och snabbare. GT95 har plats för tre stycken personer och det finns även en liten badplattform baktill för när man vill ta sig ett dopp. Elmotorn ger som namnet avslöjar 95 hästar och det räcker för att få skotern att toppa 69 km/h. Batteripacket är på 24 kWh och det ska ge en räckvidd på fem mil. Via ett vanligt uttag tar det sex timmar att ladda, snabbladdar man tar det en och en halv timme. Det ska gå att beställa sig ett exemplar nu och priset börjar på 39.000 euro. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche smygvisar ny version av Taycan
Ska alla få ta del av den bakhjulsdrivna instegsversionen?

I somras rullade Porsche ut en billigare Taycan som bara drev på bakhjulen i Kina. När företaget nu smygvisar en ny version av den eldrivna bilen ryktas det handla om samma version, fast att den nu blir tillgänglig för hela världen. Bilden visar fyra stycken Taycans och det handlar om Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S och en som inte har något emblem där bak. Om det nu är instegsversionen det handlar om kan vi återberätta att det är en bil som har en elmotor på 408 hästar placerad där bak. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 79,2 kWh som enligt NEDC-cykeln ska ge en räckvidd på 41,4 mil. Köper man till Performance Battery Plus får man istället 476 hästar och en räckvidd på 48,9 mil. Den "nya" versionen ska presenteras snart. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida