32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Opibus tar fram eldriven buss i Kenya Afrikas första eldrivna buss Det svensk-kenyanska företaget Opibus ser nu ut att ta sitt nästa steg för att elektrifiera Afrikas fordonspark. Tidigare har företaget gjort fossilcellsdrivna bilar eldrivna och börjat bygga elmotorcyklar i Kenya. Nu har företaget även börjar utveckla den första eldrivna bussen som är både designad och byggd i Afrika. Opibus skriver om den framtida bussen i ett pressmeddelande: "This bus will be significantly lower cost than importing fully built electric buses. However, it also has superior performance compared to its diesel counterpart. With the installation of a powerful motor, the bus has maximum torque which improves performance while enabling the driver to accelerate more responsively. Additionally, since the electric bus does not have a combustion engine or manual gearboxes, there are no oil/filters/gaskets that need to be changed." Opibus säger att driftskostnaderna, inklusive underhåll, för deras eldrivna buss kommer att bli hälften av vad samma kostnader ligger på för en diseldriven buss. Opibus siktar på att börja testa tio stycken av de eldrivna bussarna i kommersiell kollektivtrafik under anda halvåret i år. Någon gång i slutet av 2023 hoppas man kunna börja massproducera bussarna för den panafrikanska marknaden. Här ovan hittas ett videoklipp där ni kan kolla in Opibus eldrivna buss lite närmare. Tumnagel
40.8°
0
2021
Elmotorcyklar och elmopeder får gratis parkeringsplatser Med laddmöjlighet Det grönblåa styret i Stockholms stad vill uppmuntra att man kör eldrivet fordon och kommer därför med start nästa år uppföra speciella parkeringsplatser som endast laddbara motorcyklar och laddbara klass 1-mopeder får använda. Det kommer att vara gratis att parkera här om man har rätt fordon och platserna kommer även att ha laddmöjlighet så att du kan plugga in ditt fordon när du har parkerat. Exakt var de nya platserna kommer att finnas och när de kommer att stå klara vet vi inte just nu. Miljöpartiet säger att alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad ska ha laddmöjlighet för någon typ av fordon senast 2030. Tumnagel
48.0°
0
Nu kan du köpa Harleys elmotorcykel LiveWire ONE Harley har länge snackat om elmotorcyklar och förra året berättade man att man skulle knoppa av den verksamheten i ett nytt varumärke. LiveWire blev namnet och första modellen heter ONE. Prislappen börjar på 22.000 dollar. Räckvidden är man lite flummig kring. Man har inga WLTP-siffror utan säger att den ska klara 23 mil av citykörning, 15 mil av blandad körning och 11 mil av motorvägskörning. Snabbladdning finns, 0-80 procent ska gå på 45 minuter och 0 till 100 procent på 60 minuter. 105 hästar ska elmotorn ge som tar en till 60 mph på 3 sekunder blankt, 0-100 km/h på något över detta. 60 till 80 mph ska gå på 1,9 sekunder och toppfarten är satt till 180 km/h. Går att köpa nu i USA men räkna med att det tar en stund innan den kommer hit. Räkna med att prislappen ligger på i alla fall 250.000 kronor här i Sverige. Tumnagel
41.1°
0
Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen En elmotorcykel för stadskörning Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
0
Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.1°
0
Polestar och Cake presenterar Re:Move Ett eldrivet transportfordon Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic, elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elmotorcykeltillverkaren Cake tagit fram konceptet Re:Move. Den här beskrivs som ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor på. Re:Move är tillverkad i helt återvinningsbar aluminium, klarar att lasta upp till 275 kilo och kan köras på cykelbanor. En fungerande version ska presenteras i höst. Tumnagel
52.0°
0
2020
Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA Och bygga eldrivna versioner BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
0
Seat lanserar eldrivna eScooter 125 Utvecklad i samarbete med Barcelona stad I somras skrev vi om Seats nya varumärke MÓ där bland annat den eldrivna scootern eScooter 125 ingår. Nu lanseras denna på den spanska marknaden. Scootern är utvecklad i nära samarbete med Barcelona stad och elmotorcykeltillverkaren Silence. Motorn är på 7 kW och den får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 5,6 kWh. Den gör 0-50 km/h på 3,9 sekunder och toppar 95 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig upp till 13,7 mil. Batteriet går att plocka med sig för laddning hemma. Scootern kommer även att lanseras i Sverige nästa år, men till vilket pris är fortfarande oklart. Tumnagel
47.6°
0
Deus Ex Machina har byggt om en Zero SR/S Snyggaste eldrivna racern hittills? Deus ex Machina har nu byggt sin allra första eldrivna motorcykel. Man tog en Zero SR/S, strippade ner den och byggde sedan upp allt igen med ny design och nya komponenter. Kåporna, tanken och sadeln är alla tillverkade i kolfiber i ett stycke och den delen väger bara 3,1 kilo. Vidare monterades ny fjädring från Showa fram och bak, kolfiberfälgar från Dymag, nya bromsar och en tumbroms istället för ett vanligt bromshandtag. Vad tycks? Tumnagel
41.4°
0
Rich har byggt sig en Tesla Cyberquad Galen maskin Rich driver kanalen Rich Rebuilds där han blivit känd främst för att återuppliva skrotade Teslor. Nu har han gett sig på att bygga en Tesla Cyberquad, alltså den fyrhjuling som Elon Musk visade upp när Tesla presenterade sin Cybertruck. Han köpte sig en fyrhjuling med bensinmotor och sedan en elmotorcykel och kombinerade dessa två. Resultatet blev en fyrhjuling med smått galen prestanda som inte han inte riktigt vågar testa toppfarten på. El är roligt! Tumnagel
42.2°
0
Nästa sida