m

Arevo släpper 3D-printade elsparkcykeln Scotsman
Som går att individanpassa

Förra året släppte det amerikanska företaget Arevo elcykeln Superstrata som hade en 3D-utskriven ram. Samma företag lanserar nu elsparkcykeln Scotsman vars ram går att individanpassa för att sedan skrivas ut av en 3D-skrivare för kompositmaterial. Själva individanpassningen innebär att Scotsmans kunder kan anpassa höjden och basen på elsparkcykeln efter sitt eget tycke. Det går även att välja en av fem färger på fordonet. Vidare går Scotsman att få med tre olika motoralternativ. Den billigaste modellen, Scotsman 500, levereras med dubbla motorer som tillsammans har en kapacitet på 2x 250W och en topphastighet på 30km/h. Scotsman 1000 har motorer på 2x500W och en topphastighet på 50 km/h medan Scotsman 2000s motorer levererar 2x1000W och kan komma upp i en hastighet på 73km/h. Samtliga modeller levereras med ett batteri som ger dem en räckvidd på 120 km. Det går dock att förse fordonen med ett extrabatteri som dubblar räckvidden. Scotsman crowdfundas nu på IndieGoGo. Priserna för en Scotsman 500 startar på cirka 11.600 kronor, Scotsman 1000 på cirka 13.300 kronor och Scotsman 2000 på cirka 16.600 kronor. Extrabatterierna kostar mellan 2000 - 3150 kronor på IndieGoGo. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Reseplaneraren Travis fördjupar samarbetet med Voi
Boka och betala elsparkcyklar direkt i Travis app

Nobinas reseplanerarapp Travis uppdateras nu genom ett fördjupat samarbete med elsparkcykel-företaget Voi, något som gör att det nu blir möjligt att båda boka och betala Vois elsparkcyklar i Travis app. Travis är en reseplanerare där deras användare kan söka efter vad som förhoppningsvis är det effektivaste sättet att ta sig fram till sin önskade destination. Appen innehåller information om kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi vilken kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Travis hittas gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm föreslår ny avgift för elsparkcykel-företagen
1400 kronor per fordon

SVT rapporterar att Stockholm planerar att införa en ny avgift för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Enligt det nya förslaget ska företagen t få betala en årsavgift på 1400 kronor per fordon som ställs ut i Stockholm. Det kan med andra ord bli en rätt dyr historia för företagen då det förra året fanns cirka 14.000 elsparkcyklar utställda i Stockholm från de olika uthyrningsföretagen. SVT skriver att Stockholms stad räknar med att få in cirka 14 miljoner kronor om året om den nya avgiften införs. Förutom den nya avgiften planerar Stockholms stad även mer regleringar gällande var elsparkcyklarna får parkeras när de inte används. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Tiers regionchef August Svenstedt medverkar. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NIU släpper elsparkcykel
I två olika versioner

NIU har gjort elmoppar ett bra tag nu och verkar sälja rätt bra här i Sverige. Nu kommer man även med en elsparkcykel som kommer i två versioner. NUI Kick Scooter heter den och kommer i en sport och en pro-version. Sport-versionen ska kosta från 599 euro men priset på Pro-versionen vet vi inte just nu. Sportversionen kommer i fyra färger (vit, röd, blå och svart) och Pro kommer i brons och svart. De flesta specifikationerna verkar vara samma på de två modeller förutom räckvidd (40 respektive 50 km), vikt (18,5 respektive 20 kilo), batteristorlek (365 respektive 486 Wh) och kraften på motorerna (350 W respektive 350 W). Båda modellerna har en topphastighet på 25 km/h och verkar har bra storlek på däck och framförallt på ståplatsen. Båda två har en app som man kan koppla där man kan se lite historia och status och sånt. Eftersom NIU finns i Sverige redan så lär nog de här dyka upp här. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm inför avgift på felparkerade elsparkcyklar
För att få lite ordning och reda på stan

Stockholm stad skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att införa en avgift på felparkerade elsparkcyklar i staden, något man gör för att dessa förhoppningsvis inte ska ställas där de kan orsaka problem för gående, cyklister och andra. Avgiften kommer att bli 250 kronor och kommer att skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, säger i ett pressmeddelande om beslutet: "Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom. Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran." Stockholm har sedan tidigare börjat transportera bort felparkerade elsparkcyklar och låtit företagen som hyr ut dem lösa ut dessa för 500 kronor styck. Både Voi och Lime har tidigare uppgett att man kollar på lösningar som gör att det kan bli användaren som parkerat elsparkcykeln fel som ska få betala avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi börjar kränga av sina gamla elsparkcyklar
Begagnad elsparkcykel blir din för 4000 kronor

Transporttjänsten Voi har nu börjat fräscha upp och sälja en del av sina äldre elsparkcyklar till konsumenter som kanske känner att det är dags att äga en själv, istället för att hyra dem från Voi eller någon annan tjänst. Det handlar om elsparkcyklar som är baserade på Segway ES4 och som tidigare har hyrts ut till Vois kunder. De har fräschats upp och målats om så att de ser ut som på bilden här ovanför. Det går att läsa lite mer om hur de fräschats upp här men där nämns inget om hur det ligger till med batteriet tyvärr. Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten "Voi x You" och kostar för tillfället 3999 kronor styck. Uppdaterat (Tack starkeman) Gällande batteriet så skriver "Voi x You":s i sitt köpeavtal att elsparkcyklarna levereras med begagnade batterier som kan ha lägre batterikapacitet än batteriet i en ny elsparkcykel: 3.4 The Customer is aware that a used Product may have a lower battery capacity than a new e-scooter. This means that the battery will discharge fast and require frequent re-charging. A used Product may also have impaired suspension and screws and brackets may come loose and need tightening by the Customer. The Product may have scratches and scuff marks. Tumnagel
10.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi lanserar nybörjarläge
Stryper hastigheten på elsparkcykeln till 15 km/h

Voi fortsätter att satsa på trafiksäkerhet för sina elsparkcyklar och nu introducerar man ett nybörjarläge som går att aktivera via Voi:s tillhörande app. Aktiverar en användare nybörjarläget så stryps hastigheten till 15 km/h vilket gör maxhastigheten 5 km/h långsammare än vad den vanligtvis är. Det är frivilligt för användaren att aktivera rookie-läget för Vois elsparkcyklar och Voi säger att man framöver kanske kommer att lägga in nya funktioner i för nybörjare i sin app. Vois Sverigechef Eric André säger i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "Vi är övertygade om att ännu fler skulle kunna uppskatta den frihet och flexibilitet som elsparkcyklar innebär, men efter att ha lyssnat på både användare och icke invigda har vi förstått att scootrarnas maxhastighet på 20 km/h kan kännas hög för någon som åker första gången. Därför vill vi erbjuda ett nybörjarläge som en mjukstart för dem, så att varje ny användare kan skräddarsy sin upplevelse efter egna behov." Sedan tidigare har Voi introducerat blinkers, ett nykterhetstest samt en digital trafikskola för att öka trafiksäkerheten för Voi-användarna och deras medtrafikanter. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklar på gator och trottoarer stoppas i Köpenhamn
Får nu bara hyras i butiker

Den danska kommunledningen (Borgerrepræsentationen) har nu beslutat att elsparkcyklar förbjuds i områden med tät bebyggelse i Köpenhamn. Inga elsparkcyklar på gator och trottoarer längre alltså. Vill man ändå ha en att åka runt på ska detta bara tillåtas om man hyr från en butik, men då ska den tillbaka till samma ställe igen när man åkt klart. Ninna Hedeager som är teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamn säger att beslutet kommer eftersom kommunens mark behöver användas till annat. Tumnagel
61.4°
+
Bobby Green
0

Testa Phoenix 2 på iOS med App Clips
Apples svar på Googles Instant Apps

Google rullade ut Instant Apps till Android redan 2017, men Apple har med iOS 14 börjat smyga ut sin version av systemet. App Clips heter Apples tolkning och ger användare tillgång till demoversioner av appar på direkten, i stället för att användaren ska behöva vänta på att appen installeras. Spelet Phoenix 2 är bland de första iOS-apparna som har stöd för App Clips och spelet går att testa på momangen direkt i App Store, vilket gör det betydligt lättare för användaren att få en hum om hur spelet faktiskt är att spela. Förhoppningsvis kommer fler utvecklare hoppa på App Clips-tåget i framtiden. Att behöva installera app varje gång man ska registrera köp på café, hyra elsparkcykel, parkera bil känns lite utdaterat och kan snabbas upp rejält med App Clips. Vill ni testa App Clips-versionen av Phoenix 2, så har ni möjlighet att göra det via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkeringsvakter ska ta hand om felparkerade elsparkcyklar
Ställer undan om de ligger och dräller

Ni vet när man har ätit klart sin Snickers och sen bara släpper pappret rätt ner på gatan? Sån härlig känsla ändå, att totalt skita i allt och bara leva life. Så är det ju såklart inte, utan man slänger ju pappret i en papperskorg eftersom man inte är helt pantad. Men hur är det med elsparkcyklar då? Jo, den slänger man ju såklart bara på backen när man åkt klart. Så får någon annan ta hand om skiten. Tyvärr är det många som tänker just så, och nu ska parkeringsvakterna få ta hand om problemet. Från och med nu på måndag ska parkeringsvakter i Stockholm börja flytta på felparkerade elsparkcyklar som står dumt till på trottoarer, cykelbanor och gator och då ställa dem ur vägen. Enligt trafikkontoret rullar det i dag omkring 12.000 elsparkcyklar på Stockholms gator och många ställs och slängs så att de blockerar, är i vägen eller bara allmänt dräller. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén kommer man på sikt att ta ut en avgift från elsparkcykelbolagen för uppstädandet. Man kommer först att köra en försöksperiod på två till tre veckor och därefter utvärdera. Skulle det till slut bli att man börjar debitera de som står för elsparkcyklarna ska det röra sig om 300 kronor per cykel. Tumnagel
58.6°
+
Bobby Green
0

Voi ska införa nykterhetstest
För att förhindra fylle-sparkcykling

Voi fortsätter sitt arbete för att öka säkerheten för de trafikanter som susar fram på deras elsparkcyklar och medtrafikanter de eventuellt möter då. Igår skrev vi om att Vois nya elsparkcyklar är försedda med blinkers och nu säger företaget att man även planerar att nykterhetstesta sina användare. Framöver planerar Voi att införa något slags nykterhetstest i form av en quiz i sin app, något som hoppas kommer leda till att deras användare är nyktra när de framför Vois elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger till SVT Stockholm: "Säkerheten går före allt. Som företag ska vi göra vad vi kan för att säkerställa mesta möjliga säkerhet för våra användare. En olycka är en för mycket." En annan säkerhetsåtgärd som Voi planerar är ett nybörjarläge där elsparkcykelns hastighet stryps och inte går att köra i topphastigheten. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vois nya elsparkcykel får blinkers
Blink blink!

När man cyklar är det enkelt att hiva ut armen när man ska svänga. Kör man elsparkcykel är det inte alls lika enkelt, släpper man ena handen och det kommer ett gupp kan det vara dags för ett besök på akuten. Därför är det najs att Vois nya elsparkcykel har blinkers. Modellen kallas för Voiager 4 och har även bättre GPS så att man vet vart den är ner på metern och så ska sensorerna i den berätta när det är dags att någon tar hand om den. Voiager 4 är främst anpassad för Storbritannien just nu men kommer så småningom även hit till Sverige. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Sju ton elsparkcyklar bärgade från botten av Mälaren
Där ska de ju inte ligga

Vad gör man med en elsparkcykel när man har åkt klart eller när batteriet tar slut? Man kliver av den, parkerar den på ett bra ställe och går vidare här i livet. Inte alla resonerar så dock, utan de tar cykeln och skickar den i vattnet. Varför? Ingen vet, men det kan ha att göra med att de blev tappade i golvet som barn. Förra våren fiskade organisationen Rena Mälaren upp 200 stycken ur vattnet och fram tills nu hela 355 stycken. I vikt handlar det om sju ton elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson som är kommunikationschef på Voi ska nu hjälpa till att dyka efter fler cyklar och plocka upp dem. Tumnagel
5.4°
+
Bobby Green
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar även till Göteborg
Det rullar på

Den stora satsningen på elsparkcyklar i Sverige ser ut att fortsätta. Även om det verkar gå lite sisådär med verksamheten för en del av företagen under den pågående pandemin. Idag kommer dock Bolt att fortsätta sin Sverige-satsning då deras elsparkcyklar har börjat ställas ut i Göteborg skriver företaget i ett pressmeddelande. Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt säger om lanseringen i Göteborg: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Göteborg görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Förutom Göteborg så lanserar Bolt även sin tjänst i Oslo idag. Bolts elsparkcyklar finns sedan i slutet av maj även i Stockholm. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Malmö vill införa avgifter för elsparkcykels-företag
Vill ha 1800 kronor i årsavgift för varje fordon

Idag kommer Malmö att besluta huruvida de företag i staden som ägnar sig åt att hyra ut elsparkcyklar ska betala en särskild avgift för detta. Det är det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström som driver frågan och han säger till P4 Malmöhus: "De ställs ut var som helst, hur som helst utan att Malmöborna har någon möjlighet att kunna säga nej eller ha någon möjlighet att få ersättning för den mark dessa elsparkcyklar upptar.Vi tar betalt från precis alla när man ska använda Malmöbornas mark. Om man så ska ställa ut en liten skylt utanför sin butik så får man betala för det. Rimligt att Malmöborna har möjlighet att ska ta ut en avgift från de här företagen som ställer ut elsparkcyklar. Och på det sättet få någon ordning på det." Skulle det beslutas om att ta ut en avgift från elsparkcykel-uthyrarna så tycker Malmö att denna ska landa på 1800 kronor per år och fordon. Tumnagel
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar till Stockholm
Bolt satsar när andra försvinner

Tjänsterna som erbjuder elsparkcyklar har gått lite knackigt i samband med pandemin men det hindrar inte Bolt från att nu lansera även sina elsparkcyklar i Stockholm. Bolt lanserade sin Uber-konkurrent i Stockholm förra året och tidigare den här månaden så lanserade man även en hemkörnings-tjänst för mat. Nu är det dags för att kolla intresset för Bolts elsparkcyklar i huvudstaden och i ett pressmeddelande säger Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Stockholm görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Bolts tjänst för elsparkcyklar ser ut att fungera på liknande vis som den handfull liknande tjänster som lanserats i Stockholm de senaste åren. Bolt har dock en lite rolig funktion i form av ett slags "träningsläge" som begränsar fordonets hastighet till 15 km/h. Det är ett läge som Bolt uppmanar alla som är nybörjare på elsparkcyklar att börja med när de hoppar upp på sin Bolt-sparkcykel. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

80 procent av elsparkcykelföretagen har försvunnit från Stockholm
Bara Voi och Tier kvar

Den som varit ut och vandrat i Stockholm på senare tid har säkert märkt att det finns betydligt färre elsparkcyklar runtom en. Under september månad förra året fanns fler än 9 000 elsparkcyklar tillgängliga i Stockholm och i dag ligger den siffran en bit under 2 000. Åtta av de tio bolagen som var aktiva i Stockholm under hösten är nämligen inte längre verksamma där. En stor anledning till att antalet på senare tid har minskat så drastiskt är klart att folk inte rör sig lika mycket nu för tiden då högskolor är stängda och många väljer att jobba hemma. Men redan innan vintern 2019 var det bara tre aktörer på stockholmsmarknaden. Fredrik Hjelm, som är vd på Voi, berättar för DN att allt var frid och fröjd för dem under vintern men att coronakrisen ställde till det för många. Voi är tillsammans med Tier de enda förtegen som har kvar elsparkcyklar i huvudstan. Om någon av företagen som slagits kommer våga sig tillbaka när samhället återhämtar sig återstår att se. Tumnagel
76.5°
+
Frode Wikesjö
0

Voi pausar verksamheten i flera svenska städer
Det är ingen som vill elsparkcykla längre

Bor ni i Helsingborg, Malmö, Uppsala, Västerås eller Örebro och undrar var alla Vois elsparkcyklar tagit vägen så verkar det som om företaget nu har valt att pausa sin verksamhet i dessa fyra städer. Förutom det så tvingas Voi även pausa sin verksamhet i ytterligare ett 30-tal städer i Europa skriver DI Digital. Anledningen till det är att allt färre väljer att ta en elsparcykel nu för tiden då många sitter hemma i frivillig eller ofrivillig karantän. Voi skriver i ett pressmeddelande: "Vi har tvingats fatta detta tuffa beslut eftersom allmänheten på grund av Covid-19 arbetar hemifrån och undviker att besöka restauranger, teatrar, vänner och som konsekvens inte har lika stort behov av att åka Voi." Även Vois konkurrent Lime har valt att tillfälligtvis pausa sin verksamhet i några svenska städer skriver Breakit. Vois elsparkcyklar rullar dock tillsvidare på i Stockholm och Göteborg. När Vois verksamhet återupptas i de städer man nu stänger ner finns det för tillfället inga uppgifter om. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar. I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT. För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag: * Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida