m

Många busåkningar med elsparkcykel
Märkligt fenomen enligt polisen

Breakit rapporterar om en polisinsats som gjordes i veckan där man ställde sig utanför slottet i Stockholm för att se hur många de kunde hitta som buskörde elsparkcyklar. På 30 minuter lyckades man bötfälldes 14 personer för att de inte följde trafikreglerna. Majoriteten av de som åkte på böter var folk som paråkte på elsparkcyklarna. I flera fall var det vuxna som gjorde det med barn som saknar hjälm. Fredrik Ehrström, som är yttre befäl på polisen på Södermalm, säger att det är ett märkligt fenomen då folk då inte bara struntar i förbudet att skjutsa utan bortser också helt från säkerheten. Han menar att folket anser att det är en självklart med både barnstol och hjälm när man åker cykel, men att säkerhetstänket som bortblåst för folk som kör elsparkcyklar. Böter för att skjutsa någon på en elsparkcykel ligger på 500 kronor och man får även en prick i belastningsregistret som finns kvar i fem år. Tumnagel
57.6°
+
Frode Wikesjö
0

Voi Pass innebär inte helt obegränsat åkande
Företaget anmäls till Konsumentverket

Elsparkcykelföretaget Voi har blivit anmälda till Konsumentverket för falsk marknadsföring av sin abonnemangstjänst Voi Pass. Enligt vad Voi skriver i appen ska en användare av Voi Pass kunna åka obegränsat antal resor på upp till 45 minuter under den dag eller den månad som användaren tecknat sitt Voi Pass. Det finns dock begränsningarna för detta men det framgår inte i appen, istället är det något som står i det finstilta i Vois användaravtal. Begränsningarna innebär att Voi Pass-användare "bara" kan åka upp till nio resor eller totalt 200 minuter om dagen med Vois elsparkcyklar. Voi säger att detta är en begränsning man infört då man anser att två grupper användare missbrukar tanken bakom Voi Pass. Vois kommunikationschef Kristina Nilsson säger till DI Digital om dessa grupper: "Den första gruppen är kommersiella användare såsom leveransföretag. Den andra gruppen är användare med vad vi kallar anti-socialt beteende, exempelvis de som använder våra sparkcyklar mer som en leksak än ett transportmedel som de är avsedda för." Voi lovar nu att man ska uppdatera texten om villkoren runt Voi Pass så att det framgår tydligare hur mycket företagets elsparkcyklar går att använda tillsammans med detta. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi-chef vill göra om våra städer
Jag med, men det är också dags att Voi tar ansvar

I en uppmärksammad intervju i DN pratar Vois VD Fredrik Hjelm om att våra städer måste göras om. När artikeln har delats har vinkeln som används varit att det är för att deras elsparkcyklar ska få plats, Omnis rubrik är till exempel Voi: Anpassa städerna efter våra elsparkcyklar. Och ja, Fredrik och Voi vill att städerna ska förändras men inte enbart för att deras elsparkcyklar ska få plats. Tumnagel
23.4°
+
Roger Åberg
0

Oslo förbjuder elsparkcyklar efter klockan 23
Glöm att åka hem från krogen

Det har den senaste tiden kommit rapporter om att många skadar sig på elsparkcyklar, bland annat så kommer det i snitt in en skadad till Södersjukhuset i Stockholm per dygn och till Sahlgrenska kommer det in tre-sju fall varje lördag. Eller natt snarare, för de som kommer in är berusade män runt 30 år som kommer in på kvällen/natten. Nu reagerar Oslo på den ökade mängden olyckor och förbjuder uthyrning av elsparkcyklar mellan klockan 23.00 och 05.00. Det rapporterar VG. Man kommer även att sätta ett tak på 8000 elsparkcyklar i Oslo, vilket är 68 procent färre än vad som finns i dag. I dag finns 20.000 elsparkcyklar i Oslo. De nya reglerna börjar gälla i september. Saker på två hjul är farligt, för även cyklister drabbas. Cyklister är den grupp människor som står för flest allvarligt skadade i statistiken. Under 2020 omkom 14 cyklister. Under 2019 blev 2000 cyklister allvarligt skadade och 222 blev mycket allvarligt skadade. Tumnagel
58.3°
+
Roger Åberg
0

Voi jobbar på teknik för att få bort elsparkcyklar från trottoaren
Ja tack!

Många gnäller på elsparkcyklar och att de finns överallt, men många glömmer att det faktiskt har hänt en hel del på området på rätt kort tid. Istället för att gnälla kan man ju dessutom försöka komma på lösningar på problemen. Voi har nu börjat jobba med Luna för att göra färden med en Voi säkrare. Smarta kameror kommer att placeras på 100 elsparkcyklar i Northampton för att börja samla in data. Tekniken ska sedan veta om man kör på cykelbanan, på vägen eller på trottoaren, där man som bekant inte ska köra. Systemet ska sedan också kunna guida föraren så att elsparkcykeln parkeras på ett korrekt ställe. Voi och Luna hoppas också att den data man samlar in ska kunna användas på andra sätt för att förbättra staden. Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Bird ska börja hyra ut elcyklar
Nöjer sig inte bara med elsparkcyklar

Den amerikanska tjänsten Bird, som hyr ut elsparkcyklar i en mängd amerikanska och europeiska städer, kommer nu även att börja satsa på att hyra ut elcyklar. Bird har utvecklat en egen elcykel för ändamålet och den kan ni kolla in på bilderna här ovan och nedan. Birds "E-bike" har en topphastighet på 25 km/h om man bara använder elmotorn och en räckvidd på cirka 90 km på en laddnings batterier. Bird tänker sig att cyklarna framför allt ska användas på lite längre sträckor, siffrorna 5 - 8 kilometer nämns i ett blogginlägg, där Birds kunder kanske inte vill använda deras elsparkcyklar. Bird planerar att lansera sin elcykel i nordamerikanska och europeiska städer någon gång i år. Huruvida de kommer att dyka upp i Stockholm eller Göteborg, de två svenska städer där Bird finns idag, är oklart. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer ännu en tjänst för elsparkcyklar till Stockholm
Superpedestrian lanserar elsparkcyklarna Link

Marknaden för uthyrning av elsparkcyklar verkar ännu inte vara mättad och nu lanseras en ny sådan tjänst i Stockholm. Det är det amerikanska företaget Superpedestrian som nu lanserar sina elsparkcyklar Link på Stockholms gator. Superpedestrian beskriver själva Link som de mest avancerade elsparkcyklarna på marknaden. Fordonen är försedda med lite olika säkerhetssystem som bland annat ska kunna upptäcka kortslutningar, batteribränder och havererade bromsar på fordonen. Superpedestrian har även utvecklat ett system som med hjälp av geofencing gör det omöjligt för användaren att köra med elsparcyklarna på trottoare, något som ni kan kolla in i videoklippet här nedanför. Huruvida systemet är aktiverat på de 1500 fordon som Superpedestrian nu ställer ut i Stockholm är oklart. Superpedestrians Link-scootrar finns idag i ett 30-tal städer i USA och Europa. Det är gratis att låsa upp Links elsparkcyklar och sedan kostar de 2,50 kronor i minuten att åka med. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norge inför hårdare regler för elsparkcyklar
Träder i kraft efter nationaldagen

Den 18 maj kommer Norge införa hårdare regler för elsparkcyklar. Detta för att de har tröttnat på stöket dessa fordon skapar i trafiken. Bland annat kommer man kunna åka på 3 000 norska kronor i böter om man åker fler en person på en elsparkcykel och som förare måste du hålla gångfart när du passerar fotgängare med elsparkcykeln. De nya reglarna ger också kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner som ska vara fria från elsparkcyklar. Några nya regler för hur berusad man kan vara när man åker på elsparkcykeln kommer dock inte införas den 18 maj. Detta för att elsparkcyklarna först måste omklassificeras till typen motorfordon innan någon sådan gräns kan sättas. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Nu får Vois sparkcyklar blinkers och regplåtar
Voiager 4 blir lite trafiksäkrare

Det pratas ju ofta om att elsparkcyklar är en rätt irriterande del av stadsmiljön. Nu kanske de blir lite mindre irriterande då Voi börjar placera ut deras senaste modell Voiager 4. Den största nyheten är att modellen har blinkers så att de blir lättare att se vart den är på väg. I Göteborg kommer man även att påbörja ett test med registreringsskyltar på fordonen, detta är alltså Vois egna och inte något som Transportstyrelsen har hittat på. Tanken är att det ska bli enklare för invånarna att rapportera oansvarig parkering och körning. Fordonen har också fallsensorer så att Voi vet om de ligger ner och då potentiellt ligger i vägen för andra. Voiager 4 har även sensorer för ljud och denna data planerar Voi att dela med sig av till kommuner i realtid. Man planerar även för sensorer som kan mäta utsläppsnivåer. Den nya modellen ska hålla betydligt längre och Voi räknar med en livslängd på fem år. Den har också fått bättre dämpning och starkare motor. Noggrannheten för vart fordonet befinner sig har också blivit bättre, från 15-30 meter ner till en meter. Det hjälper så klart användare att hitta dem lättare, men även geofenching för hastighet och parkering blir bättre. Batteriet i Voiager 4 kan bytas på plats och har dubbla kapaciteten mot föregångaren. Voi passar också på att berätta att man just nu har rabatt om man köper deras månadsabonnemang på 3,6 eller 12 månader. Gör man det så får man betala 399 kronor i månaden istället för 549 kronor i månaden. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reseplaneraren Travis fördjupar samarbetet med Voi
Boka och betala elsparkcyklar direkt i Travis app

Nobinas reseplanerarapp Travis uppdateras nu genom ett fördjupat samarbete med elsparkcykel-företaget Voi, något som gör att det nu blir möjligt att båda boka och betala Vois elsparkcyklar i Travis app. Travis är en reseplanerare där deras användare kan söka efter vad som förhoppningsvis är det effektivaste sättet att ta sig fram till sin önskade destination. Appen innehåller information om kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi vilken kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Travis hittas gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm föreslår ny avgift för elsparkcykel-företagen
1400 kronor per fordon

SVT rapporterar att Stockholm planerar att införa en ny avgift för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Enligt det nya förslaget ska företagen t få betala en årsavgift på 1400 kronor per fordon som ställs ut i Stockholm. Det kan med andra ord bli en rätt dyr historia för företagen då det förra året fanns cirka 14.000 elsparkcyklar utställda i Stockholm från de olika uthyrningsföretagen. SVT skriver att Stockholms stad räknar med att få in cirka 14 miljoner kronor om året om den nya avgiften införs. Förutom den nya avgiften planerar Stockholms stad även mer regleringar gällande var elsparkcyklarna får parkeras när de inte används. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Tiers regionchef August Svenstedt medverkar. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm inför avgift på felparkerade elsparkcyklar
För att få lite ordning och reda på stan

Stockholm stad skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att införa en avgift på felparkerade elsparkcyklar i staden, något man gör för att dessa förhoppningsvis inte ska ställas där de kan orsaka problem för gående, cyklister och andra. Avgiften kommer att bli 250 kronor och kommer att skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, säger i ett pressmeddelande om beslutet: "Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom. Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran." Stockholm har sedan tidigare börjat transportera bort felparkerade elsparkcyklar och låtit företagen som hyr ut dem lösa ut dessa för 500 kronor styck. Både Voi och Lime har tidigare uppgett att man kollar på lösningar som gör att det kan bli användaren som parkerat elsparkcykeln fel som ska få betala avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lime erbjuder elcyklar i Stockholm
För tre kronor i minuten

Lime är väl ett företag som de flesta numera förknippar med alla elsparkcyklar som står, eller ligger, lite överallt i Sveriges städer. Nu har Lime utökat sin fordonsflotta med elcyklar. Just nu finns de endast i Stockholm och precis som med elsparkcyklarna hyr du elcyklarna via Lime-appen. 150 cyklar har ställts ut i huvudstaden men fler kommer dyka upp de närmsta veckorna. Kostnaden för elcyklarna ligger på tre kronor i minuten med en startavgift på tio kronor. Det kommer också finnas månadspaket där både elcykel och sparkcykel ingår. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Voi börjar kränga av sina gamla elsparkcyklar
Begagnad elsparkcykel blir din för 4000 kronor

Transporttjänsten Voi har nu börjat fräscha upp och sälja en del av sina äldre elsparkcyklar till konsumenter som kanske känner att det är dags att äga en själv, istället för att hyra dem från Voi eller någon annan tjänst. Det handlar om elsparkcyklar som är baserade på Segway ES4 och som tidigare har hyrts ut till Vois kunder. De har fräschats upp och målats om så att de ser ut som på bilden här ovanför. Det går att läsa lite mer om hur de fräschats upp här men där nämns inget om hur det ligger till med batteriet tyvärr. Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten "Voi x You" och kostar för tillfället 3999 kronor styck. Uppdaterat (Tack starkeman) Gällande batteriet så skriver "Voi x You":s i sitt köpeavtal att elsparkcyklarna levereras med begagnade batterier som kan ha lägre batterikapacitet än batteriet i en ny elsparkcykel: 3.4 The Customer is aware that a used Product may have a lower battery capacity than a new e-scooter. This means that the battery will discharge fast and require frequent re-charging. A used Product may also have impaired suspension and screws and brackets may come loose and need tightening by the Customer. The Product may have scratches and scuff marks. Tumnagel
10.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi lanserar nybörjarläge
Stryper hastigheten på elsparkcykeln till 15 km/h

Voi fortsätter att satsa på trafiksäkerhet för sina elsparkcyklar och nu introducerar man ett nybörjarläge som går att aktivera via Voi:s tillhörande app. Aktiverar en användare nybörjarläget så stryps hastigheten till 15 km/h vilket gör maxhastigheten 5 km/h långsammare än vad den vanligtvis är. Det är frivilligt för användaren att aktivera rookie-läget för Vois elsparkcyklar och Voi säger att man framöver kanske kommer att lägga in nya funktioner i för nybörjare i sin app. Vois Sverigechef Eric André säger i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "Vi är övertygade om att ännu fler skulle kunna uppskatta den frihet och flexibilitet som elsparkcyklar innebär, men efter att ha lyssnat på både användare och icke invigda har vi förstått att scootrarnas maxhastighet på 20 km/h kan kännas hög för någon som åker första gången. Därför vill vi erbjuda ett nybörjarläge som en mjukstart för dem, så att varje ny användare kan skräddarsy sin upplevelse efter egna behov." Sedan tidigare har Voi introducerat blinkers, ett nykterhetstest samt en digital trafikskola för att öka trafiksäkerheten för Voi-användarna och deras medtrafikanter. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklar på gator och trottoarer stoppas i Köpenhamn
Får nu bara hyras i butiker

Den danska kommunledningen (Borgerrepræsentationen) har nu beslutat att elsparkcyklar förbjuds i områden med tät bebyggelse i Köpenhamn. Inga elsparkcyklar på gator och trottoarer längre alltså. Vill man ändå ha en att åka runt på ska detta bara tillåtas om man hyr från en butik, men då ska den tillbaka till samma ställe igen när man åkt klart. Ninna Hedeager som är teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamn säger att beslutet kommer eftersom kommunens mark behöver användas till annat. Tumnagel
61.5°
+
Bobby Green
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkeringsvakter ska ta hand om felparkerade elsparkcyklar
Ställer undan om de ligger och dräller

Ni vet när man har ätit klart sin Snickers och sen bara släpper pappret rätt ner på gatan? Sån härlig känsla ändå, att totalt skita i allt och bara leva life. Så är det ju såklart inte, utan man slänger ju pappret i en papperskorg eftersom man inte är helt pantad. Men hur är det med elsparkcyklar då? Jo, den slänger man ju såklart bara på backen när man åkt klart. Så får någon annan ta hand om skiten. Tyvärr är det många som tänker just så, och nu ska parkeringsvakterna få ta hand om problemet. Från och med nu på måndag ska parkeringsvakter i Stockholm börja flytta på felparkerade elsparkcyklar som står dumt till på trottoarer, cykelbanor och gator och då ställa dem ur vägen. Enligt trafikkontoret rullar det i dag omkring 12.000 elsparkcyklar på Stockholms gator och många ställs och slängs så att de blockerar, är i vägen eller bara allmänt dräller. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén kommer man på sikt att ta ut en avgift från elsparkcykelbolagen för uppstädandet. Man kommer först att köra en försöksperiod på två till tre veckor och därefter utvärdera. Skulle det till slut bli att man börjar debitera de som står för elsparkcyklarna ska det röra sig om 300 kronor per cykel. Tumnagel
58.6°
+
Bobby Green
0

Voi ska införa nykterhetstest
För att förhindra fylle-sparkcykling

Voi fortsätter sitt arbete för att öka säkerheten för de trafikanter som susar fram på deras elsparkcyklar och medtrafikanter de eventuellt möter då. Igår skrev vi om att Vois nya elsparkcyklar är försedda med blinkers och nu säger företaget att man även planerar att nykterhetstesta sina användare. Framöver planerar Voi att införa något slags nykterhetstest i form av en quiz i sin app, något som hoppas kommer leda till att deras användare är nyktra när de framför Vois elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger till SVT Stockholm: "Säkerheten går före allt. Som företag ska vi göra vad vi kan för att säkerställa mesta möjliga säkerhet för våra användare. En olycka är en för mycket." En annan säkerhetsåtgärd som Voi planerar är ett nybörjarläge där elsparkcykelns hastighet stryps och inte går att köra i topphastigheten. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sju ton elsparkcyklar bärgade från botten av Mälaren
Där ska de ju inte ligga

Vad gör man med en elsparkcykel när man har åkt klart eller när batteriet tar slut? Man kliver av den, parkerar den på ett bra ställe och går vidare här i livet. Inte alla resonerar så dock, utan de tar cykeln och skickar den i vattnet. Varför? Ingen vet, men det kan ha att göra med att de blev tappade i golvet som barn. Förra våren fiskade organisationen Rena Mälaren upp 200 stycken ur vattnet och fram tills nu hela 355 stycken. I vikt handlar det om sju ton elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson som är kommunikationschef på Voi ska nu hjälpa till att dyka efter fler cyklar och plocka upp dem. Tumnagel
5.4°
+
Bobby Green
0

Anmäl felparkerade elsparkcyklar med felsparkerad.se
Fungerar dock endast i Stockholm just nu

Att anmäla felparkerade elsparkcyklar är inte så enkelt som det kanske för vara. Varje aktörerna har sina egna sätt att hantera anmälningar och vill man göra det via Stockholms stad får du göra det via ett onödigt krångligt formulär. På grund av detta har några snubbar skapat sajten felsparkerad.se där du enkelt kan peka ut en punkt på kartan och anmäla felparkerade elsparkcyklar. Just nu fungerar tjänsten endast i Stockholm men gänget bakom sajten lovar att den ska få stöd för fler städer senare. För att använda felsparkerad.se krävs dock att du delar din position. Så om det är något du inte vill göra kan du ju bara ignorera allt det här. Tumnagel
50.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa år drar eSkootr Championship igång
Internationell racingliga för elsparkcyklar

Nästa år kommer det att dra igång en racingliga för alla dem som gillar att åka snabbt på elsparkcyklar. Det handlar om en internationell liga som fått namnet eSkootr Championship (eSC) vilken är tänkt att genomföra tävlingar i flera städer runt om i världen. Deltagarna kommer att använda sig av specialtillverkade elsparkcyklar som ska kunna nå hastigheter på upp till 100 km/h. I ett pressmeddelande skriver arrangörerna bakom eSkootr Championship att man för samtal med en leverantör av elsparkcyklar om att ta fram de specialbyggda fordonen. Vilken det är nämns dock inte. Det verkar inte klart i vilka städer man planerar att arrangera eSkootr Championship och inte heller när den första tävlingen är tänkt att gå av stapeln. Här nedan hittas någon slags introduktionsfilm till eSC. Tumnagel
26.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida