Quantcast
m

Nästa år drar eSkootr Championship igång
Internationell racingliga för elsparkcyklar

Nästa år kommer det att dra igång en racingliga för alla dem som gillar att åka snabbt på elsparkcyklar. Det handlar om en internationell liga som fått namnet eSkootr Championship (eSC) vilken är tänkt att genomföra tävlingar i flera städer runt om i världen. Deltagarna kommer att använda sig av specialtillverkade elsparkcyklar som ska kunna nå hastigheter på upp till 100 km/h. I ett pressmeddelande skriver arrangörerna bakom eSkootr Championship att man för samtal med en leverantör av elsparkcyklar om att ta fram de specialbyggda fordonen. Vilken det är nämns dock inte. Det verkar inte klart i vilka städer man planerar att arrangera eSkootr Championship och inte heller när den första tävlingen är tänkt att gå av stapeln. Här nedan hittas någon slags introduktionsfilm till eSC. Tumnagel
26.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi börjar med abonnemang
Åk så mycket du vill under en dag eller i en månad

Voi har nu börjat beta-testa att hyra ut sina elsparkcyklar genom abonnemang som man kallar för "Voi Pass" för en utvald skara användare. Med Voi Pass kommer det att att bli möjligt att hyra obegränsade med Voiar under en månad eller en dag. Abonnemanget kommer att vara knutet till en person och varje resa med Voien får som längst vara 45 minuter skriver 99.se. Under testperioden kommer det att bli möjligt att hyra en Voi under ett dygn för 129 kronor eller i en månad för 599 kronor. När Voi lanserar sitt månadsabonnemang till alla användare kommer detta att kosta 699 kronor i månaden. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC Apple presenterar App Clips
Miniversioner av appar som inte behöver installeras

Idag presenterade Apple något man kallar för App Clips till App Store vilket är en slags miniversion av en app som användare kan ladda hem utan installera den permanent på iOS. App Clips får som max väga 10MB vilket gör att de går snabbt att ladda hem och utföra den specifika uppgiften de är designade för. Det går att göra helt fristående App Clips och det går även att koppla App Clips till befintliga appar. Under sin presentation visade Apple bland annat upp App Clips för en tjänst för elsparkcyklar, något som kanske kan bli intressant att använda då det ofta finns en handfull sådana tjänster i större städer. App Clips kommer att introduceras i App Store i samband med att iOS 14 släpps senare i höst. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar även till Göteborg
Det rullar på

Den stora satsningen på elsparkcyklar i Sverige ser ut att fortsätta. Även om det verkar gå lite sisådär med verksamheten för en del av företagen under den pågående pandemin. Idag kommer dock Bolt att fortsätta sin Sverige-satsning då deras elsparkcyklar har börjat ställas ut i Göteborg skriver företaget i ett pressmeddelande. Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt säger om lanseringen i Göteborg: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Göteborg görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Förutom Göteborg så lanserar Bolt även sin tjänst i Oslo idag. Bolts elsparkcyklar finns sedan i slutet av maj även i Stockholm. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

App Store genererade nästan 5 biljoner i intäkter
Under 2019

Att app-affärerna genererar en hel del pengar vet vi, men nu har Analysis Group på uppdrag av Apple räknat på den totala summan som apparna generar. I den här summan är alltså inte bara köp av appar och liknande med utan även köp av produkter i e-handelsbutiker, betalning av taxiresor eller hämtmat och så vidare. Summan man kom fram till för 2019 är smått bisarra 519 miljarder dollar eller 4,82 biljoner kronor. Med nollor är det 4.824.000.000.000 kronor. Inte helt oväntat var intäkterna störst för det som man kallar för mobil handel av fysiska varor och tjänster, den delen stod för 268 miljarder dollar. Resor var också en stor kategori som omsatte 57 miljarder dollar, en kategori som lär vara rejält mindre under 2020. Taxiresor och annan transport som elsparkcyklar stod för 40 miljarder dollar och matleveransappar stod för 31 miljarder dollar. Digitala tjänster som musik- och videostreaming, ljudböcker och dejting stod för 61 miljarder. Även spel ingår i den här kategorin. I spel finns det mycket annonser och annonser i spel och andra appar drog in 45 miljarder dollar. Mycket av dessa pengar skulle så klart ha hanterats via webben eller andra sätt om App Store inte fanns, men siffrorna visar ändå hur mycket vi gör med våra mobiler i dag. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Malmö vill införa avgifter för elsparkcykels-företag
Vill ha 1800 kronor i årsavgift för varje fordon

Idag kommer Malmö att besluta huruvida de företag i staden som ägnar sig åt att hyra ut elsparkcyklar ska betala en särskild avgift för detta. Det är det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström som driver frågan och han säger till P4 Malmöhus: "De ställs ut var som helst, hur som helst utan att Malmöborna har någon möjlighet att kunna säga nej eller ha någon möjlighet att få ersättning för den mark dessa elsparkcyklar upptar.Vi tar betalt från precis alla när man ska använda Malmöbornas mark. Om man så ska ställa ut en liten skylt utanför sin butik så får man betala för det. Rimligt att Malmöborna har möjlighet att ska ta ut en avgift från de här företagen som ställer ut elsparkcyklar. Och på det sättet få någon ordning på det." Skulle det beslutas om att ta ut en avgift från elsparkcykel-uthyrarna så tycker Malmö att denna ska landa på 1800 kronor per år och fordon. Tumnagel
58.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Det ska inte krävas tillstånd för att hyra ut elsparkcyklar
Det anser i alla fall Transportstyrelsen

I höstas fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att reda ut hur eller om marknaden för uthyrning av enpersonsfordon skulle regleras och den utredningen är nu delvis klar. När det gäller uthyrningen av elsparkcyklar så ser det ut som om Transportstyrelsen inte har några direkta åtgärder riktade mot dem. Enligt Transportstyrelsens utredning så ska företagen som hyr ut elsparkcyklar inte behöva ansöka om tillstånd för detta men däremot så kan enskilda platser där fordonen ställs ut eller parkeras eventuellt behöva prövas. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Det saknas rättspraxis om friflytande mobilitetstjänster, som till exempel uthyrare av elsparkcyklar. Vi bedömer att det inte är aktuellt med tillstånd så länge fordonen står så att de inte utgör hinder för trafik. Det är till exempel tillåtet att parkera en cykel på en trottoar eller gångbana så länge den inte är i vägen eller det kan uppstå fara för andra trafikanter utan tillstånd." Ni kan läsa hela Transportstyrelsen delrapport om "Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" på länken nedan. Slutrapporten med myndighetens eventuella förslag till regeländringar ska redovisas den 1 mars 2021. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar till Stockholm
Bolt satsar när andra försvinner

Tjänsterna som erbjuder elsparkcyklar har gått lite knackigt i samband med pandemin men det hindrar inte Bolt från att nu lansera även sina elsparkcyklar i Stockholm. Bolt lanserade sin Uber-konkurrent i Stockholm förra året och tidigare den här månaden så lanserade man även en hemkörnings-tjänst för mat. Nu är det dags för att kolla intresset för Bolts elsparkcyklar i huvudstaden och i ett pressmeddelande säger Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Stockholm görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Bolts tjänst för elsparkcyklar ser ut att fungera på liknande vis som den handfull liknande tjänster som lanserats i Stockholm de senaste åren. Bolt har dock en lite rolig funktion i form av ett slags "träningsläge" som begränsar fordonets hastighet till 15 km/h. Det är ett läge som Bolt uppmanar alla som är nybörjare på elsparkcyklar att börja med när de hoppar upp på sin Bolt-sparkcykel. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

80 procent av elsparkcykelföretagen har försvunnit från Stockholm
Bara Voi och Tier kvar

Den som varit ut och vandrat i Stockholm på senare tid har säkert märkt att det finns betydligt färre elsparkcyklar runtom en. Under september månad förra året fanns fler än 9 000 elsparkcyklar tillgängliga i Stockholm och i dag ligger den siffran en bit under 2 000. Åtta av de tio bolagen som var aktiva i Stockholm under hösten är nämligen inte längre verksamma där. En stor anledning till att antalet på senare tid har minskat så drastiskt är klart att folk inte rör sig lika mycket nu för tiden då högskolor är stängda och många väljer att jobba hemma. Men redan innan vintern 2019 var det bara tre aktörer på stockholmsmarknaden. Fredrik Hjelm, som är vd på Voi, berättar för DN att allt var frid och fröjd för dem under vintern men att coronakrisen ställde till det för många. Voi är tillsammans med Tier de enda förtegen som har kvar elsparkcyklar i huvudstan. Om någon av företagen som slagits kommer våga sig tillbaka när samhället återhämtar sig återstår att se. Tumnagel
76.6°
+
Frode Wikesjö
0

Voi pausar verksamheten i flera svenska städer
Det är ingen som vill elsparkcykla längre

Bor ni i Helsingborg, Malmö, Uppsala, Västerås eller Örebro och undrar var alla Vois elsparkcyklar tagit vägen så verkar det som om företaget nu har valt att pausa sin verksamhet i dessa fyra städer. Förutom det så tvingas Voi även pausa sin verksamhet i ytterligare ett 30-tal städer i Europa skriver DI Digital. Anledningen till det är att allt färre väljer att ta en elsparcykel nu för tiden då många sitter hemma i frivillig eller ofrivillig karantän. Voi skriver i ett pressmeddelande: "Vi har tvingats fatta detta tuffa beslut eftersom allmänheten på grund av Covid-19 arbetar hemifrån och undviker att besöka restauranger, teatrar, vänner och som konsekvens inte har lika stort behov av att åka Voi." Även Vois konkurrent Lime har valt att tillfälligtvis pausa sin verksamhet i några svenska städer skriver Breakit. Vois elsparkcyklar rullar dock tillsvidare på i Stockholm och Göteborg. När Vois verksamhet återupptas i de städer man nu stänger ner finns det för tillfället inga uppgifter om. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cykeltjänsten Wheels kommer till Göteborg
Grattis Göteborg!

Det amerikanska företaget Wheels har skrivit på en överenskommelse med Göteborg för att lansera sina elcyklar i staden. Wheels elcyklar är pedallösa eldrivna minicyklar där du sitter istället för står. Precis som med elsparkcyklarna så hyr du Wheels cyklar med hjälp av en app. Det som gör Wheels cyklar lite unika är att de är försedda med högtalare där du kan spela din egen musik ur. Förra året så provade Roger knalla runt på en av Wheels cyklar i Stockholm och var inte imponerad. Detta mycket på grund av den lilla motorn som inte klarade av brantare backar. Backar finns det ju gott om i Göteborg så förhoppningsvis sätter de lite mer krut i dessa minicyklar när de väl lanseras där så man kan ta sig upp till toppen av Slottskogen utan att behöva använda benen allt för mycket. Tumnagel
23.4°
+
Frode Wikesjö
0

Att cykla och åka elsparkcykel är lika farligt
Motorfordon är det största hotet mot de båda åkslagen

OECD-organet International Transport Forum, ITF, har studerat trafiksäkerhetsfrågor för elsparkcyklar och i deras studie framkommer det att personer som åker elsparkcykel inte löper större risk att råka ut för en olycka än cyklister. De fordon som oftast är inblandade i trafikolyckor är bilar och motorcyklar. I studien framkommer dock att det är större risk för cyklister och elsparkcyklister att dö i trafikolyckor, ofta på grund av att de krockar med ett motordrivet fordon. Enligt studien är motorfordon inblandade i 80 procent av dödsolyckorna med elsparkcyklister och cyklister. Det ska påpekas att ITF:s studie präglas av osäkerhet då det fortsatt inte finns så mycket statistiskt fastställd fakta om elsparkcyklar i trafiken samt att förhållandena skiljer sig mycket mellan olika marknader där cyklister och elsparkcyklar finns. Svårigheterna innebär att rapporten inte slår fast några tydliga siffror för hur vanliga olyckor är, utan bara ger en bild av storleksordningen och hur den förhåller sig till antalet olyckor med motorfordon skriver SVT. För att minska riskerna för elsparkcyklister har ITF tagit fram följande förslag: * Elsparkcyklar bör få särskilda utrymmen. Detta kan ske genom avgränsade ytor eller hastighetsbegränsningar.* De nya elsparkcyklarna ska inte ta fokus från säkerhetsarbetet med motorfordon. Ökad säkerhet för elsparkcyklister kan enligt ITF uppnås med maxhastighet på 30 km/h där oskyddade trafikanter delar utrymme med motorfordon.* Bil-, motorcykel- och lastbilsförare bör utbildas i hur de ska undvika olyckor med elsparkcyklar.* Företagen bakom elsparkcyklarna bör prissätta sin tjänst på ett sätt som inte uppmuntrar till onödiga risker. Minut-hyra kan enligt ITF leda till hastighetsöverträdelser och trafikbrott. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autoliv utvecklar airbags till elsparkcyklar
Sparka säkrare

Autoliv håller på och utvecklar airbags till elsparkcyklar. Tanken är att airbagen ska sitta i sparkcykelns styre och skjutas uppåt när man krockar så att den som använder sparkcykeln landar på en kudde istället för till exempel en bil. Just nu håller man på med ett koncept men man kommer att börja arbeta tillsammans med partners för att få in detta i riktiga produkter framöver. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Vässla släpper Vässla Bike
En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?

Svenska Vässla har under några år nu sålt elmopeder och elsparkcyklar. Nu lanserar man sitt tredje fordon som man kallar för Vässla Bike. Enligt grundaren Rikard Bröms är det inte en elsparkcykel, inte en cykel, inte en elmoped utan alla tre. Minst två versioner kommer att finnas, en som går i 20 km/h och som då kommer att ha samma regler som elsparkcyklarna har i dag. Motorn kommer att vara på 250W och räckvidden upp till 4 mil. Den andra versionen går i 45 km/h och klassas då som EU-moped. Motorn är då dubbelt så stor, 500W. Båda versionerna väger nätta 17 kilo, har ett portabelt batteri på 1,5 kilo (från Samsung), laddar fullt på en timme och till 80 procent på 20 minuter. Vässla Bike ska vara förberedd för delningstjänster. I november så lanserades delningstjänsten Wheels i Stockholm som använder ett liknande fordon, ett fordon som jag inte alls var imponerad av vilket mest berodde på den lilla motorn. I elmopedsversion kanske det blir intressantare! Vässla Bike lanseras i dag. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Bird köper Circ
Ett elsparkcykelbolag mindre på stan

Det rör sig på elsparkcykelmarknaden och nu är det Bird som shoppar bolaget Circ. De finns i 40 städer i 14 länder i Europa plus Förenade Arabemiraten. Bird köper alltså bolaget och de flesta av de som i dag är anställda av Circ kommer att anställas av Bird. Bird köper Circ för att man vill bli större i Europa. Bird kom till Sverige först i somras och har sedan dess haft en blygsam närvaro på stan, i alla fall här i Stockholm. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Lime drar sig ur ett antal städer
Och sparkar 100 personer

Lime är ett av de riktigt stora bolagen inom elsparkcykelsbranschen som finns över stora delar av världen. Nu verkar ägarna tycka att det är dags att börja gå med vinst och man drar sig därför ur tolv städer som inte är lönsamma. I Europa handlar det om den österrikiska staden Linz, övriga städer är i Nord- och Sydamerika. Beslutet påverkar ungefär 100 personer som nu får gå från sina jobb. Tumnagel
55.2°
+
Roger Åberg
0
2019

Voi lanserar parkeringsställ
För att få ordning på parkeringskaoset för elsparkcyklar

Bor du i en stad där det finns tjänster som hyr ut elsparkcyklar så har har du säkert både en och två gånger irriterat dig lite på hur dessa ibland parkeras efter användandet. Detta vill nu elsparkcykeltjänsten Voi komma till rätta med och lanserar därför nu ett sparkcykelställ där deras kunder kan ställa sparkcyklarna efter det att de avslutat sin färd. Lanseringen av sparkcykelställ gör Voi tillsammans med lite olika privata företag och det hela kommer först att testas i Stockholm. Bland företagen som Voi samarbetar med finns bland andra fastighetsföretaget Vasakronan, Nordiska Museet samt hotellet Radisson Blue Waterfront skriver DI Digital. Voi hoppas att fler företag ska vara intresserade av att inleda liknande samarbeten med dem under 2020 och man hoppas även kunna få ställa upp sina parkeringsställ på offentlig mark. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bird släpper sparkcykeln Birdie
För barn som vill försöka hänga på sina föräldrar

Elsparkcykel-tjänsten Bird har tidigare utvecklat eldrivna sparkcyklar till sin tjänst för sådana men nu har företaget även tagit fram en modell som inte är eldriven. Den traditionella sparkcykel-modellen kallas för "Birdie" och är framtagen för de lite yngre som inte är tillräckligt stora för att använda Birds eldrivna sparkcyklar. Birdie kommer dock inte att gå att hyra via Birds tjänst för elsparkcyklar utan kommer istället säljas för 130 dollar. Bird skriver i ett pressmeddelande att man kommer att tillverka Birdie i en begränsad upplaga och sannolikheten att den kommer att börja säljas här i Sverige är antagligen inte särskilt stor. Tumnagel
27.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag lanseras cykeltjänsten Wheels i Stockholm
Hyr pedallös elcykel per minut

Tycker du att det börjar bli för obekvämt att korsa fram på Stockholm gator på en eldriven sparkcykel så lanserar Wheels idag sin tjänst för eldrivna cyklar i huvudstaden. Wheels fungerar precis som tjänsterna för eldrivna sparkcyklar, det vill säga man laddar ner en app, bokar ett fordon och tar sedan detta i besittning. Wheels cyklar ska vara försedda med egna högtalare med vilka man ska kunna spela upp sin egen musik på om man känner för det. Initialt kommer Wheels att ställa ut "några hundra" elcyklar i Stockholms innerstad skriver Expressen. Vad tjänsten kommer att kosta finns det inga exakta uppgifter om men Wheels Sverige-chef Axel Lindnér säger att deras cyklar antagligen kommer att kosta cirka 20 procent mer än elsparkcyklarna som går att hyra per minut. Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcykeltjänsten Wind lanseras i Stockholm
Nu finns det tio tjänster för elsparkcyklar i huvudstaden

Stockholm får ytterligare en tjänst från vilken man kan hyra elsparcyklar när nu Wind etablerar sig på den svenska marknaden. Wind är ett Berlin/Barcelona-baserat företag vars gula elsparkcyklar sedan tidigare finns i flera europeiska och asiatiska städer. Det innebär att det nu finns nio, eller kanske tio, företag som hyr ut elsparkcyklar per minut i Stockholm. Förutom Wind så har även Vosh och Bird nyligen lanserats i Stockholm. Dessutom finns sedan tidigare elsparkcykel-tjänster från Aimo, Voi, Tier, Lime, Circ, Moow och Glyde(?) i Stockholm. Det kommer att kosta 10 kronor att låsa upp en av Winds elsparkcyklar och därefter börjar det rulla en minuttaxa på 3 kronor i minuten. Det verkar med andra ord som om priset är i stort sett samma som för de flesta elsparkcykel-tjänster som redan finns etablerade i Stockholm. Tumnagel
3.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Batteriexplosion tände eld på Vois kontor
Andra gången elsparkcykel börjar brinna på deras kontor

Att uppladdningsbara batterier ibland kan explodera och börja brinna är ingen nyhet och detta är något som elsparkcykelföretaget Voi surt har fått erfara två gånger i år. Expressen skriver att en brand utbröt på Vois kontor i Stockholm igår kväll efter det att ett batteri i en av deras elsparkcyklar börjat brinna. Kurt Jonsson vid Storstockholm brandförsvar säger till Expressen: "Det är ett batteri till en elsparkcykel som exploderade under laddning inne i Vois lokaler. Det orsakade en brand med kraftig rökutveckling." Vois kontor drabbades även av en brand i februari då en av deras elsparkcyklar fattade eld under en reparation. Inga personer ska ha kommit till skada vid någon av bränderna. Det är oklart varför batteriet som brann igår började brinna och detta är något som nu kommer att utredas. Lars Lindberg, ledningsbefäl vid Storstockholm brandförsvar, säger till Expressen: "Det är inte första gången som ett elbatteri börjar brinna, men det där får vi göra en utredning om." Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Frankrike skärper sina regler för elsparkcyklar
Kan bli böter upp till 15 000 kronor

Frankrike har nu skärpt reglerna för elsparkcyklar i landet efter ett antal allvarliga olyckor där dessa fordon varit involverade. Från och med i går måste du, till exempel, vara minst tolv år för att använda dem samt får du inte använda mobil eller hörlurar samtidigt som man kör elsparkcykeln. Företag som hyr ut dessa elsparkcyklar har ofta dessa regler i sina avtal men det har inte varit direkt straffbart om man bryter mot reglerna. Men om du nu skulle bryta mot de nya reglerna kan du, i Frankrike, få böter på 135 euro. I juli månad nästa år kommer också maxfarten att kapas till 25 kilometer i timmen och om du överskrider denna hastigheten kan du åka på böter upp till 1 500 euro. I Sverige gav infrastrukturministern Thomas Eneroth Transportstyrelsen i uppdrag att se över om elsparkcyklar i Sverige behöver regleras bättre. Transportstyrelsens slutgiltiga redivision ska presenteras senast den 1 mars 2021. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Voi SD-räknade på elsparkscyklars utsläpp
Räknade fel på utsläpp med en faktor på 1000

Elsparkcykel-företaget Voi har i en annonskampanj uppgett att deras tjänst bidragit till att spara in cirka 1.6 miljoner ton koldioxid men detta har nu visat sig vara långt ifrån verkligheten. Det är Sveriges Radios Ekot som har kontrollerat Vois påstående och kommit fram till att företaget i sina beräkningar har använt sig av två felaktiga antagandet. Bland annat har man räknat att varje färd med en Voi har ersatt en bilfärd, något som givetvis inte stämmer då min erfarenhet är att Voi oftast används för att ersätta en promenad eller en tur i kollektivtrafiken. Vidare så räknade Voi med att elsparkcyklar inte bidrog till koldioxid-utsläpp överhuvudtaget. Detta stämmer inte heller då man även bör räkna in utsläpp som genereras när elsparkcykeln tillverkas och laddas. Den största missen i Vois reklamkampanj är att man har räknat helt tokigt när man räknade ut hur mycket utsläpp Voiarna sparade in. Egentligen ska det ha handlat om 1,6 tusen ton koldioxid, inte 1,6 miljoner ton koldioxid som Voi uppger i sin reklamkampanj. 1,6 miljoner ton koldioxid är ungefär lika mycket som Nordens största oljeraffinaderi släppte ut förra året medan 1,6 tusen ton koldioxid är en tusendel av detta. Fredrik Hjelm är vd och grundare till Voi. Han vill inte prata med Ekot men i ett skriftligt svar till Ekot bekräftar Voi att siffran på utsläppsminskningen blev 1000 gånger för stor. Voi bekräftar även att man har räknat att deras elsparkcyklar inte bidragit något som helst till koldioxidutsläppen, något som givetvis inte stämmer. Enligt beräkningar Ekot gjort baserad på tillgänglig forskning så ger en elsparkcykel upphov till ungefär hälften så stora utsläpp som en bil eller nästan 30 gånger så stora utsläpp som en tunnelbaneresa. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tortoise gör eldrivna sparkcyklar självkörande
Kan rulla runt på egen hand

Tortoise är ett nytt företag som gett sig in i branschen för eldrivna sparkscyklar men de har inga planer på att börja hyra ut sparkcyklar själva. Tortoise siktar istället på att utveckla ett system som gör att herrelösa sparkcyklar på egen hand kan åka och parkera på attraktivare upphämtningsplatser. Tanken bakom Tortoise system är med andra ord att sparkcyklarna efter en avslutad färd själva ska känna av om det finns ställen i närheten där det kan finnas fler potentiella kunder. Skulle så vara fallet så kör sparkcykeln dit i sakta mak och börjar invänta nya kunder. Systemet ska även kunna användas för att köra sparkcykeln till en batteriladdare och om en kund vill ha en sparkcykel framkörd direkt till dörren. Tortoise verkar sikta på att systemet i framtiden ska vara helt autonomt men i dagsläget så fjärrstyrs samtliga av Tortoise sparkcyklar av människor när de inte används. Tortoise uppger att man framöver även kan tänka sig att bygga in sitt system i andra autonoma maskiner, till exempel robotar för leveranser, städning och övervakning. Vi har tidigare skrivit om en självkörande sparkcykel från Ninebot men när vi kan få se lösningar som dessa rulla runt för sig själv på stadens gator finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transportstyrelsen ska utreda elsparkcyklarna
På uppdrag av regeringen

Elsparkcyklarna är här för att stanna, både de som står på stan och de som folk köper själva och använder istället för att cykla. Men när nya saker kommer så måste man ju uppdatera regler runt dem så nu har Regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda det nya fenomenet. – Elsparkcykeln är både älskad och hatad. Jag är positiv till ökad mobilitet och tycker om ny teknik men det får inte ske till priset av trafiksäkerheten. Vi ska ha ordning och reda på gatorna och därför behövs en grundlig genomlysning av frågan göras, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth. Detta blir Transportstyrelsens uppdrag att ta reda på: - redogöra för de regelverk som gäller för så kallade eldrivna enpersonfordon (där bland annat elsparkcyklar ingår), - beskriva läget rörande olyckor och olyckstillbud kopplade till dessa, - utreda behovet av regeländringar och vid behov föreslå sådana, - se över och redogöra för möjliga regelförenklingar gällande fordonen. - överväga om nuvarande trafiklagstiftning möjliggör för kommuner att avgöra behovet av särskilda regler för den egna kommunen, - utreda möjligheten att införa ett krav på att inneha tillstånd för uthyrning av fordonen, - analysera om det bör införas krav på uthyrare att informera om gällande regler till användare av fordonen. 29 mars nästa år ska man ha kommit fram till om regelverken behöver ändras och i sånt fall hur och detta gäller inte bara för elsparkcyklar utan alla "eldrivna enpersonsfordon". 1 november nästa år ska man ha fått klart en beskrivning gällande "tillståndet gällande olyckor och olyckstillbud" och 1 mars 2021 ska en slutgiltig redovisning ha lämnats. Detta är dock senaste-datum så om Transportstyrelsen känner för att vara snabbare kan de vara det. Tumnagel
52.9°
+
Roger Åberg
0

Dykare hittade 23 elsparkcyklar i Norra hamnen i Helsingborg
Var tionde Voi i plurret

Det är supertrevligt att åka elsparkcykel, men folk verkar verkligen ha problem att parkera dem rätt. Många verkar ha så svårt att parkera dem att de åker ner i vattnet. När Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen i helgen dök i Norra Hamnen hittade man hela 23 stycken elsparkcyklar på botten. Enligt uppgift har Voi 200 elsparkcyklar i Helsingborg vilket gör att var tionde har dykt ner i plurret. Om det bara hade varit ett problem för Voi så hade detta kanske varit något att rycka på axlarna åt, men det är knappast bra för miljön med en massa elektronik och batterier i vattnet. Nu är i alla fall de här elsparkcyklarna inlämnade till återvinningen. Tumnagel
10.4°
+
Roger Åberg
0

Nu har Stockholm börjat beslagta felparkerade elsparkcyklar
Uthyrningstjänsterna får betala för att få tillbaka dem

Den här månaden var det ett år sedan Voi som första företag i Stockholm började hyra ut elsparkcyklar och sedan dess har antalet sådana tjänster i huvudstaden växt till hela åtta stycken. Det här har varit ett inslag i trafiken som lett till en hel del debatt om elsparkcyklarnas vara eller icke vara i huvudstaden och nu har Stockholm börjat vidta åtgärder mot elsparkcyklar som man anser har parkerats fel. I fredags inledde Trafikkontoret en aktion mot elsparkcyklar man ansåg varit felparkerade i Stockholm och då beslagtogs 22 stycken fordon från de olika uthyrningstjänsterna. Dessa fick företagen bakom tjänsterna själva sedan lösa ut från Trafikkontoret för en kostnad på 500 kronor per elsparkcykel. Samtliga av de fordonen som beslagtogs i fredags ska nu ha blivit utlösta av respektive ägarföretag. Exakt hur många elsparckyklar de åtta olika tjänsterna tillsammans har utställda i Stockholm finns det inga uppgifter om men det rör sig sannolikt om över 3000 stycken enligt mina egna beräkningar. Tumnagel
76.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes har också tagit fram en elsparkcykel
En lite lyxigare tvåhjuling?

Det tyska bilföretaget Daimler hade en hel del att visa upp på bilsalongen i Frankfurt och en av deras lite mindre produktnyheter, om vi talar rent fysiskt, är att deras dotterföretag Mercedes snart kommer att börja sälja eldrivna sparkcyklar. Mercedes har utvecklat en elsparkcykel tillsammans med den schweiziska elsparkcykel-tillverkaren Micro och man planerar att släppa resultatet av deras samarbete någon gång i början av nästa år. I ett pressmeddelande skriver Daimler: "E-scooters have only been allowed on German roads since June, and it is already hard to conceive of a traffic scene without them. These agile, electrically powered scooters are the perfect way to cover short distances quickly and without harming the environment. The new E-Scooter in the Mercedes-Benz EQ brand family was developed in cooperation with the scooter specialist micro, and is specifically designed for the first or last mile, making it the perfect companion for those wanting flexible mobility solutions. Co-branded with micro, the Mercedes star and the EQ logo appear on the handlebar stem as a trademark for Electric Intelligence." Det nämns inget om räckvidd, topphastighet eller pris för Mercedes kommande elsparkcyklar och de enda bilderna man än så länge släppt på sin skapelse är de ni kan se här i artikeln. Mercedes skulle inte bli den första biltillverkaren som släpper en egen elsparkcykel, tidigare har bland annat BMW och Volkswagen gjort samma sak medan Ford köpt upp elsparkcykel-tillverkaren Spin skriver The Verge. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi kommer till Linköping och Norrköping under hösten
Grattis Linköping och Norrköping?

Det svenska elsparkcykelbolaget Voi meddelade i veckan att de kommer lansera sina elsparkcyklar i både Linköping och Norrköping under hösten. Hur många elsparkcyklar som kommer lansras i dessa städer är oklart men SVT skriver att Voi i Helsingborg, som kan betraktas som en jämnstor stad, nu har mellan 500 och 600 stycken elsparkcyklar utplacerade. Båda städer är angelägna om att tillämpa gånghastighet på cyklarna i vissa områden för att minska risken för olyckor. Exakt när Voi kommer lansera sina cyklar i Linköping och Norrköping är för tillfället oklart. Tumnagel
23.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida