m

Nu får Vois sparkcyklar blinkers och regplåtar
Voiager 4 blir lite trafiksäkrare

Det pratas ju ofta om att elsparkcyklar är en rätt irriterande del av stadsmiljön. Nu kanske de blir lite mindre irriterande då Voi börjar placera ut deras senaste modell Voiager 4. Den största nyheten är att modellen har blinkers så att de blir lättare att se vart den är på väg. I Göteborg kommer man även att påbörja ett test med registreringsskyltar på fordonen, detta är alltså Vois egna och inte något som Transportstyrelsen har hittat på. Tanken är att det ska bli enklare för invånarna att rapportera oansvarig parkering och körning. Fordonen har också fallsensorer så att Voi vet om de ligger ner och då potentiellt ligger i vägen för andra. Voiager 4 har även sensorer för ljud och denna data planerar Voi att dela med sig av till kommuner i realtid. Man planerar även för sensorer som kan mäta utsläppsnivåer. Den nya modellen ska hålla betydligt längre och Voi räknar med en livslängd på fem år. Den har också fått bättre dämpning och starkare motor. Noggrannheten för vart fordonet befinner sig har också blivit bättre, från 15-30 meter ner till en meter. Det hjälper så klart användare att hitta dem lättare, men även geofenching för hastighet och parkering blir bättre. Batteriet i Voiager 4 kan bytas på plats och har dubbla kapaciteten mot föregångaren. Voi passar också på att berätta att man just nu har rabatt om man köper deras månadsabonnemang på 3,6 eller 12 månader. Gör man det så får man betala 399 kronor i månaden istället för 549 kronor i månaden. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reseplaneraren Travis fördjupar samarbetet med Voi
Boka och betala elsparkcyklar direkt i Travis app

Nobinas reseplanerarapp Travis uppdateras nu genom ett fördjupat samarbete med elsparkcykel-företaget Voi, något som gör att det nu blir möjligt att båda boka och betala Vois elsparkcyklar i Travis app. Travis är en reseplanerare där deras användare kan söka efter vad som förhoppningsvis är det effektivaste sättet att ta sig fram till sin önskade destination. Appen innehåller information om kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi vilken kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Travis hittas gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm föreslår ny avgift för elsparkcykel-företagen
1400 kronor per fordon

SVT rapporterar att Stockholm planerar att införa en ny avgift för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Enligt det nya förslaget ska företagen t få betala en årsavgift på 1400 kronor per fordon som ställs ut i Stockholm. Det kan med andra ord bli en rätt dyr historia för företagen då det förra året fanns cirka 14.000 elsparkcyklar utställda i Stockholm från de olika uthyrningsföretagen. SVT skriver att Stockholms stad räknar med att få in cirka 14 miljoner kronor om året om den nya avgiften införs. Förutom den nya avgiften planerar Stockholms stad även mer regleringar gällande var elsparkcyklarna får parkeras när de inte används. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Tiers regionchef August Svenstedt medverkar. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm inför avgift på felparkerade elsparkcyklar
För att få lite ordning och reda på stan

Stockholm stad skriver i ett pressmeddelande att man nu kommer att införa en avgift på felparkerade elsparkcyklar i staden, något man gör för att dessa förhoppningsvis inte ska ställas där de kan orsaka problem för gående, cyklister och andra. Avgiften kommer att bli 250 kronor och kommer att skickas till företagen som hyr ut elsparkcyklarna. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, säger i ett pressmeddelande om beslutet: "Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom. Nu tar vi till nya verktyg för att få undan röran." Stockholm har sedan tidigare börjat transportera bort felparkerade elsparkcyklar och låtit företagen som hyr ut dem lösa ut dessa för 500 kronor styck. Både Voi och Lime har tidigare uppgett att man kollar på lösningar som gör att det kan bli användaren som parkerat elsparkcykeln fel som ska få betala avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

TIER testar nytt system för mer exakt parkering
Av elsparkcyklar

Om man nu inte är inne i elsparkcykelsvängen så kan man nog finna dem ganska irriterande, speciellt när de står parkerade på märkliga platser. Just det här med felparkeringar är något som TIER vill ta tag i och har därför börjat samarbeta med Fantasmo för vad som påstås vara världens mest exakta parkeringssystem för elsparkcyklar. Systemet använder sig av Fantasmos Camera Positioning System (CPS) som är en positionsteknologi som ska vara tio gånger mer exakt än GPS och validerar parkeringen med hjälp av telefonens kamera. Systemet fungerar så att man efter sin åktur måste läsa av elsparkcykelns QR-kod och sedan peka kameran mot någon byggnad i närheten. Utifrån det ska systemet kunna reda ut om du har parkerat elsparkcykeln rätt. Matthias Laug, medgrundare till TIER, hade detta att säga om det hela: "With this new technology, we can directly address the concerns of vulnerable road users when it comes to how scooters are parked. The CPS mapping used by Fantasmo has a distinct advantage over GPS signals, which are often obscured by buildings, poor connectivity, trees, and atmospheric conditions. Besides educating our users, we want to provide them with the technology that they need to use escooters safely and responsibly and this partnership does just that." Initialt ska detta system testas i Paris och York. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kan få betala om du parkerar elsparkcykeln fel
Om det går att bevisa att det är du som gjort det

Lokaltidningen Mitti rapporterar att parkeringsböter som företagen som hyr ut elsparkcyklar drabbas av eventuellt kommer att skickas vidare till användarna om det går att bevisa att det är de som är ansvariga för det felparkerade fordonet. Sedan en tid tillbaka har både Stockholm och Malmö börjat beslagtagit eller flyttat felparkerade elsparkcyklar vilket är något de vill ha betalt för. I Stockholm planeras en "flyttavgift" på 250 kronor och det är denna som kan komma att skickas vidare till användaren som är ansvarig för felparkeringen. Lime är ett av företagen som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm och deras användare måste nu fotografera elsparkcykeln när den parkeras, något som skulle kunna användas som eventuellt bevis om en tvist uppstår mellan Lime och användaren för eventuella felparkeringar. Även Voi tittar på en liknande lösning som man planerar att börja testa i lite mindre skala skriver Mitti. Under de tre veckorna som Stockholms parkeringvakter testat att flytta felparkerade elsparkcyklar utan att ge företagen böter gjordes runt 300 stycken sådana flyttar. Man har tidigare även transporterat bort cirka 200 felparkerade elsparkcyklar och då har det kostat företagen 500 kronor att lösa ut fordonen. Den nya "flyttavgiften" på 250 kronor planeras att införas i Stockholm 1 mars 2021. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lime erbjuder elcyklar i Stockholm
För tre kronor i minuten

Lime är väl ett företag som de flesta numera förknippar med alla elsparkcyklar som står, eller ligger, lite överallt i Sveriges städer. Nu har Lime utökat sin fordonsflotta med elcyklar. Just nu finns de endast i Stockholm och precis som med elsparkcyklarna hyr du elcyklarna via Lime-appen. 150 cyklar har ställts ut i huvudstaden men fler kommer dyka upp de närmsta veckorna. Kostnaden för elcyklarna ligger på tre kronor i minuten med en startavgift på tio kronor. Det kommer också finnas månadspaket där både elcykel och sparkcykel ingår. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Voi börjar kränga av sina gamla elsparkcyklar
Begagnad elsparkcykel blir din för 4000 kronor

Transporttjänsten Voi har nu börjat fräscha upp och sälja en del av sina äldre elsparkcyklar till konsumenter som kanske känner att det är dags att äga en själv, istället för att hyra dem från Voi eller någon annan tjänst. Det handlar om elsparkcyklar som är baserade på Segway ES4 och som tidigare har hyrts ut till Vois kunder. De har fräschats upp och målats om så att de ser ut som på bilden här ovanför. Det går att läsa lite mer om hur de fräschats upp här men där nämns inget om hur det ligger till med batteriet tyvärr. Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten "Voi x You" och kostar för tillfället 3999 kronor styck. Uppdaterat (Tack starkeman) Gällande batteriet så skriver "Voi x You":s i sitt köpeavtal att elsparkcyklarna levereras med begagnade batterier som kan ha lägre batterikapacitet än batteriet i en ny elsparkcykel: 3.4 The Customer is aware that a used Product may have a lower battery capacity than a new e-scooter. This means that the battery will discharge fast and require frequent re-charging. A used Product may also have impaired suspension and screws and brackets may come loose and need tightening by the Customer. The Product may have scratches and scuff marks. Tumnagel
10.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi lanserar nybörjarläge
Stryper hastigheten på elsparkcykeln till 15 km/h

Voi fortsätter att satsa på trafiksäkerhet för sina elsparkcyklar och nu introducerar man ett nybörjarläge som går att aktivera via Voi:s tillhörande app. Aktiverar en användare nybörjarläget så stryps hastigheten till 15 km/h vilket gör maxhastigheten 5 km/h långsammare än vad den vanligtvis är. Det är frivilligt för användaren att aktivera rookie-läget för Vois elsparkcyklar och Voi säger att man framöver kanske kommer att lägga in nya funktioner i för nybörjare i sin app. Vois Sverigechef Eric André säger i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "Vi är övertygade om att ännu fler skulle kunna uppskatta den frihet och flexibilitet som elsparkcyklar innebär, men efter att ha lyssnat på både användare och icke invigda har vi förstått att scootrarnas maxhastighet på 20 km/h kan kännas hög för någon som åker första gången. Därför vill vi erbjuda ett nybörjarläge som en mjukstart för dem, så att varje ny användare kan skräddarsy sin upplevelse efter egna behov." Sedan tidigare har Voi introducerat blinkers, ett nykterhetstest samt en digital trafikskola för att öka trafiksäkerheten för Voi-användarna och deras medtrafikanter. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklar på gator och trottoarer stoppas i Köpenhamn
Får nu bara hyras i butiker

Den danska kommunledningen (Borgerrepræsentationen) har nu beslutat att elsparkcyklar förbjuds i områden med tät bebyggelse i Köpenhamn. Inga elsparkcyklar på gator och trottoarer längre alltså. Vill man ändå ha en att åka runt på ska detta bara tillåtas om man hyr från en butik, men då ska den tillbaka till samma ställe igen när man åkt klart. Ninna Hedeager som är teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamn säger att beslutet kommer eftersom kommunens mark behöver användas till annat. Tumnagel
61.4°
+
Bobby Green
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parkeringsvakter ska ta hand om felparkerade elsparkcyklar
Ställer undan om de ligger och dräller

Ni vet när man har ätit klart sin Snickers och sen bara släpper pappret rätt ner på gatan? Sån härlig känsla ändå, att totalt skita i allt och bara leva life. Så är det ju såklart inte, utan man slänger ju pappret i en papperskorg eftersom man inte är helt pantad. Men hur är det med elsparkcyklar då? Jo, den slänger man ju såklart bara på backen när man åkt klart. Så får någon annan ta hand om skiten. Tyvärr är det många som tänker just så, och nu ska parkeringsvakterna få ta hand om problemet. Från och med nu på måndag ska parkeringsvakter i Stockholm börja flytta på felparkerade elsparkcyklar som står dumt till på trottoarer, cykelbanor och gator och då ställa dem ur vägen. Enligt trafikkontoret rullar det i dag omkring 12.000 elsparkcyklar på Stockholms gator och många ställs och slängs så att de blockerar, är i vägen eller bara allmänt dräller. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén kommer man på sikt att ta ut en avgift från elsparkcykelbolagen för uppstädandet. Man kommer först att köra en försöksperiod på två till tre veckor och därefter utvärdera. Skulle det till slut bli att man börjar debitera de som står för elsparkcyklarna ska det röra sig om 300 kronor per cykel. Tumnagel
58.6°
+
Bobby Green
0

Voi ska införa nykterhetstest
För att förhindra fylle-sparkcykling

Voi fortsätter sitt arbete för att öka säkerheten för de trafikanter som susar fram på deras elsparkcyklar och medtrafikanter de eventuellt möter då. Igår skrev vi om att Vois nya elsparkcyklar är försedda med blinkers och nu säger företaget att man även planerar att nykterhetstesta sina användare. Framöver planerar Voi att införa något slags nykterhetstest i form av en quiz i sin app, något som hoppas kommer leda till att deras användare är nyktra när de framför Vois elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger till SVT Stockholm: "Säkerheten går före allt. Som företag ska vi göra vad vi kan för att säkerställa mesta möjliga säkerhet för våra användare. En olycka är en för mycket." En annan säkerhetsåtgärd som Voi planerar är ett nybörjarläge där elsparkcykelns hastighet stryps och inte går att köra i topphastigheten. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sju ton elsparkcyklar bärgade från botten av Mälaren
Där ska de ju inte ligga

Vad gör man med en elsparkcykel när man har åkt klart eller när batteriet tar slut? Man kliver av den, parkerar den på ett bra ställe och går vidare här i livet. Inte alla resonerar så dock, utan de tar cykeln och skickar den i vattnet. Varför? Ingen vet, men det kan ha att göra med att de blev tappade i golvet som barn. Förra våren fiskade organisationen Rena Mälaren upp 200 stycken ur vattnet och fram tills nu hela 355 stycken. I vikt handlar det om sju ton elsparkcyklar. Kristina Hunter Nilsson som är kommunikationschef på Voi ska nu hjälpa till att dyka efter fler cyklar och plocka upp dem. Tumnagel
5.4°
+
Bobby Green
0

Anmäl felparkerade elsparkcyklar med felsparkerad.se
Fungerar dock endast i Stockholm just nu

Att anmäla felparkerade elsparkcyklar är inte så enkelt som det kanske för vara. Varje aktörerna har sina egna sätt att hantera anmälningar och vill man göra det via Stockholms stad får du göra det via ett onödigt krångligt formulär. På grund av detta har några snubbar skapat sajten felsparkerad.se där du enkelt kan peka ut en punkt på kartan och anmäla felparkerade elsparkcyklar. Just nu fungerar tjänsten endast i Stockholm men gänget bakom sajten lovar att den ska få stöd för fler städer senare. För att använda felsparkerad.se krävs dock att du delar din position. Så om det är något du inte vill göra kan du ju bara ignorera allt det här. Tumnagel
50.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa år drar eSkootr Championship igång
Internationell racingliga för elsparkcyklar

Nästa år kommer det att dra igång en racingliga för alla dem som gillar att åka snabbt på elsparkcyklar. Det handlar om en internationell liga som fått namnet eSkootr Championship (eSC) vilken är tänkt att genomföra tävlingar i flera städer runt om i världen. Deltagarna kommer att använda sig av specialtillverkade elsparkcyklar som ska kunna nå hastigheter på upp till 100 km/h. I ett pressmeddelande skriver arrangörerna bakom eSkootr Championship att man för samtal med en leverantör av elsparkcyklar om att ta fram de specialbyggda fordonen. Vilken det är nämns dock inte. Det verkar inte klart i vilka städer man planerar att arrangera eSkootr Championship och inte heller när den första tävlingen är tänkt att gå av stapeln. Här nedan hittas någon slags introduktionsfilm till eSC. Tumnagel
26.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi börjar med abonnemang
Åk så mycket du vill under en dag eller i en månad

Voi har nu börjat beta-testa att hyra ut sina elsparkcyklar genom abonnemang som man kallar för "Voi Pass" för en utvald skara användare. Med Voi Pass kommer det att att bli möjligt att hyra obegränsade med Voiar under en månad eller en dag. Abonnemanget kommer att vara knutet till en person och varje resa med Voien får som längst vara 45 minuter skriver 99.se. Under testperioden kommer det att bli möjligt att hyra en Voi under ett dygn för 129 kronor eller i en månad för 599 kronor. När Voi lanserar sitt månadsabonnemang till alla användare kommer detta att kosta 699 kronor i månaden. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC Apple presenterar App Clips
Miniversioner av appar som inte behöver installeras

Idag presenterade Apple något man kallar för App Clips till App Store vilket är en slags miniversion av en app som användare kan ladda hem utan installera den permanent på iOS. App Clips får som max väga 10MB vilket gör att de går snabbt att ladda hem och utföra den specifika uppgiften de är designade för. Det går att göra helt fristående App Clips och det går även att koppla App Clips till befintliga appar. Under sin presentation visade Apple bland annat upp App Clips för en tjänst för elsparkcyklar, något som kanske kan bli intressant att använda då det ofta finns en handfull sådana tjänster i större städer. App Clips kommer att introduceras i App Store i samband med att iOS 14 släpps senare i höst. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar även till Göteborg
Det rullar på

Den stora satsningen på elsparkcyklar i Sverige ser ut att fortsätta. Även om det verkar gå lite sisådär med verksamheten för en del av företagen under den pågående pandemin. Idag kommer dock Bolt att fortsätta sin Sverige-satsning då deras elsparkcyklar har börjat ställas ut i Göteborg skriver företaget i ett pressmeddelande. Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt säger om lanseringen i Göteborg: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Göteborg görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Förutom Göteborg så lanserar Bolt även sin tjänst i Oslo idag. Bolts elsparkcyklar finns sedan i slutet av maj även i Stockholm. Tumnagel
26.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

App Store genererade nästan 5 biljoner i intäkter
Under 2019

Att app-affärerna genererar en hel del pengar vet vi, men nu har Analysis Group på uppdrag av Apple räknat på den totala summan som apparna generar. I den här summan är alltså inte bara köp av appar och liknande med utan även köp av produkter i e-handelsbutiker, betalning av taxiresor eller hämtmat och så vidare. Summan man kom fram till för 2019 är smått bisarra 519 miljarder dollar eller 4,82 biljoner kronor. Med nollor är det 4.824.000.000.000 kronor. Inte helt oväntat var intäkterna störst för det som man kallar för mobil handel av fysiska varor och tjänster, den delen stod för 268 miljarder dollar. Resor var också en stor kategori som omsatte 57 miljarder dollar, en kategori som lär vara rejält mindre under 2020. Taxiresor och annan transport som elsparkcyklar stod för 40 miljarder dollar och matleveransappar stod för 31 miljarder dollar. Digitala tjänster som musik- och videostreaming, ljudböcker och dejting stod för 61 miljarder. Även spel ingår i den här kategorin. I spel finns det mycket annonser och annonser i spel och andra appar drog in 45 miljarder dollar. Mycket av dessa pengar skulle så klart ha hanterats via webben eller andra sätt om App Store inte fanns, men siffrorna visar ändå hur mycket vi gör med våra mobiler i dag. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Malmö vill införa avgifter för elsparkcykels-företag
Vill ha 1800 kronor i årsavgift för varje fordon

Idag kommer Malmö att besluta huruvida de företag i staden som ägnar sig åt att hyra ut elsparkcyklar ska betala en särskild avgift för detta. Det är det socialdemokratiska kommunalrådet Andreas Schönström som driver frågan och han säger till P4 Malmöhus: "De ställs ut var som helst, hur som helst utan att Malmöborna har någon möjlighet att kunna säga nej eller ha någon möjlighet att få ersättning för den mark dessa elsparkcyklar upptar.Vi tar betalt från precis alla när man ska använda Malmöbornas mark. Om man så ska ställa ut en liten skylt utanför sin butik så får man betala för det. Rimligt att Malmöborna har möjlighet att ska ta ut en avgift från de här företagen som ställer ut elsparkcyklar. Och på det sättet få någon ordning på det." Skulle det beslutas om att ta ut en avgift från elsparkcykel-uthyrarna så tycker Malmö att denna ska landa på 1800 kronor per år och fordon. Tumnagel
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi måste betala mer moms
Sex procent blir 25 procent

Elsparkcykeluthyraren Voi har sedan lanseringen tagit ut en reducerad momssats på sex procent när kunderna hyr elsparkcyklar från dem. Detta gillade inte Skatteverket då den momssatsen enbart ska gälla för transporter där en person transporterar en annan, exempel vid taxiresor. Skatteverket anser att Voi borde betalat 25 procent i moms och har nu fått medhåll från rätten. Det innebär att Voi under två års tid betalat in felaktig moms och nu får betala in skatten i efterhand. Hur dyrt det blir återstår att se men Voi skriver att de inte är förvånade över beslutet och att de räknade med att åka på denna skattesmäll. Voi skriver också att de anser att rättens beslutet är beklagligt då de anser att, enligt dem, ett mer miljövänligt alternativ av fordon inte bör beskattas högre än taxiresor. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Det ska inte krävas tillstånd för att hyra ut elsparkcyklar
Det anser i alla fall Transportstyrelsen

I höstas fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att reda ut hur eller om marknaden för uthyrning av enpersonsfordon skulle regleras och den utredningen är nu delvis klar. När det gäller uthyrningen av elsparkcyklar så ser det ut som om Transportstyrelsen inte har några direkta åtgärder riktade mot dem. Enligt Transportstyrelsens utredning så ska företagen som hyr ut elsparkcyklar inte behöva ansöka om tillstånd för detta men däremot så kan enskilda platser där fordonen ställs ut eller parkeras eventuellt behöva prövas. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Det saknas rättspraxis om friflytande mobilitetstjänster, som till exempel uthyrare av elsparkcyklar. Vi bedömer att det inte är aktuellt med tillstånd så länge fordonen står så att de inte utgör hinder för trafik. Det är till exempel tillåtet att parkera en cykel på en trottoar eller gångbana så länge den inte är i vägen eller det kan uppstå fara för andra trafikanter utan tillstånd." Ni kan läsa hela Transportstyrelsen delrapport om "Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon" på länken nedan. Slutrapporten med myndighetens eventuella förslag till regeländringar ska redovisas den 1 mars 2021. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Bolts elsparkcyklar till Stockholm
Bolt satsar när andra försvinner

Tjänsterna som erbjuder elsparkcyklar har gått lite knackigt i samband med pandemin men det hindrar inte Bolt från att nu lansera även sina elsparkcyklar i Stockholm. Bolt lanserade sin Uber-konkurrent i Stockholm förra året och tidigare den här månaden så lanserade man även en hemkörnings-tjänst för mat. Nu är det dags för att kolla intresset för Bolts elsparkcyklar i huvudstaden och i ett pressmeddelande säger Nils Wijkmark, regionchef norra Europa på Bolt: "En stad mår bra av en mångfald av fordonstyper och vi är övertygade om att vissa resor i Stockholm görs effektivast med elsparkcykel istället för med bil. Elsparkcyklar bidrar även till att göra våra städer grönare samtidigt som det minskar biltrafiken, inte minst om de används som ett alternativ till en kort biltur." Bolts tjänst för elsparkcyklar ser ut att fungera på liknande vis som den handfull liknande tjänster som lanserats i Stockholm de senaste åren. Bolt har dock en lite rolig funktion i form av ett slags "träningsläge" som begränsar fordonets hastighet till 15 km/h. Det är ett läge som Bolt uppmanar alla som är nybörjare på elsparkcyklar att börja med när de hoppar upp på sin Bolt-sparkcykel. Tumnagel
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida