4 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
De säkraste bilarna Euro NCAP testade 2021 Mercedes EQS presterade mycket bra Euro NCAP har nu skickat ut en lista över de säkraste bilarna de testade förra året. Mercedes nya elbilar EQS är med två gånger på listan och visade sig klara testerna alldeles utmärkt. Andra som fick bra betyg var Skoda Enyaq, Nissan Qashqai och Toyota Yaris Cross. Hela listan har ni på länken nedan. Tumnagel
37.9°
0
2021
Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest Dacia Spring fick 1 stjärna Euro NCAP testade nyligen elva stycken nya bilmodeller och det var med blandat resultat. Lite oväntat var kanske att elbilen Zoe från Renault fick 0 stjärnor i betyg. Den billiga elbilen Dacia Spring fick även den uselt betyg - 1 stjärna. Zoe lanserades 2012 och fick en facelift 2019. Men inget på säkerhetsfronten uppdaterades då utan det var bara utseendet. Så att modellen inte skulle få toppbetyg kanske var väntat, men bottenbetyg kommer lite som en överraskning. Enligt Euro NCAP saknar Zoe "meaningful crash avoidance technology" och att man när faceliften lanserades gjorde bilen sämre än den var tidigare. Innan hade modellen nämligen krockkudde i stolen som skyddade både bröstkorgen och huvudet, men i faceliften skyddar den bara bröstkorgen av någon anledning. Bilen har heller inte autobroms som standard. Michiel van Ratingen som är Secretary General of Euro NCAP säger följande: "Renault was once synonymous with safety. The Laguna was the first car to get five stars, back in 2001. But these disappointing results for the ZOE and the Dacia Spring show that safety has now become collateral damage in the group’s transition to electric cars." Läs mer på länken nedan. Zoe kommer att sluta säljas 2024. Tumnagel
24.2°
0
Mazda2 som hybrid En självladdande sådan Mazda presenterar nu lilla Mazda2 som hybrid. Men det är ingen laddhybrid utan en sån där självladdande sak utan sladd. Och som ni säkert vet och kan se är det en Toyota Yaris med Mazda-loggor på. Under skalet sitter en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter som paras samman med en liten elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 116 hästar. 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 175 km/h. Bränsleförbrukningen ska ligga på 0,38-0,4 liter per mil och utsläppen på 87-93 gram per kilometer. När man startar bilen startar den alltid på bara el, men när man börjar köra hoppar förbränningsmotorn igång. Det finns bromskraftsåtervinning som laddar batteriet. Mazda2 Hybrid dyker upp här i Sverige i april nästa år, men vad den kommer att kosta är tyvärr inte klart än. Tumnagel
37.4°
0
Idag drar försäljningen av Ford E-Transit igång Bolagets första eldrivna transportbil För ett år sedan skrev vi om Ford E-Transit och idag drar försäljningen igång av den eldrivna transportbilen. Den tar sig 31,7 mil på en laddning och på prislappen står det 499.900 kronor (innan klimatbonus på 70.000 kronor). Under skalet finns det två olika motoralternativ att välja mellan - 184 hästar och 430 newtonmeter eller 269 hästar och 430 newtonmeter. Batteripacket är på 67 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 115 kW. E-Transit erbjuds som skåp eller enkelhytt chassi och man kan beställa den i två längd- och viktvarianter - 3,5 och 4,25 ton. Som tillval kan man bland annat köpa Ford Pro Power Onboard som ger dig strömuttag med upp till 2.3 kW som kan användas till handverktyg och liknande. De första leveranserna ska ske runt midsommar nästa år. Tumnagel
41.8°
0
BMW iX3 får toppbetyg i test av förarassisterande system Grattis! Euro NCAP testade nyligen olika bilmodellers förarassisterande system - teknik som adaptiv farthållare, filassistent och liknande som ska köra körningen säkrare. Efter testerna stod det klart att BMW:s eldrivna modell iX3 var den som presterade allra bäst. Testet innefattar två moment - hur systemen fungerar och vad det finns för säkerhetsreserv. I år deltog sju stycken bilar och iX3 var den enda som fick fyra poäng. Efter BMW:n kom Cupra Formentor och Ford Mustang Mach-E med tre poäng. Därefter Hyundai Ioniq 5 och Polestar 2 med två poäng vardera och en poäng delades ut till Opel Mokka-e och Toyota Yaris. Läs hur testerna genomfördes på länken nedan. Tumnagel
41.7°
0
Uppdaterade MG ZS blir din från 389.990 kronor Går att privatleasa för 2495 kronor i månaden Nyligen presenterade MG en uppdaterad version av ZS EV och nu får vi reda på vad den lilla elbilen kommer att kosta. Prislappen är från 389.990 kronor (innan klimatbonus) och du kan privatleasa den från 2495 kronor per månad. Den nya versionen får förutom ny design ett större batteripack på 70 kWh som gör att den nu tar sig upp till 44 mil på en laddning. Elmotorn ger 156 hästar och driver på framhjulen, 0-100 km/h går på 8,6 sekunder. Det finns även en ny ombordladdare på 11 kW och man kan snabbladda med upp till 92 kW vilket gör att 5-80 procents laddning ska ta 40 minuter. Den nya bilen får även Vehicle-to-Load (V2L) vilket gör att du extern kan ladda och använda 230-voltsprylar. På insidan finns ett nytt infotainment-system och trådlös laddning för telefonen. I bagaget får man in 448 liter och fäller man baksätet går det istället in 1166 liter. På dragkroken får man hänga 500 kilo. Bilen kommer att finnas hos MG från och med november månad och de första kunderna ska få sina exemplar i början av nästa år. Den erbjuds i utrustningsnivåerna Comfort och Luxury. Tumnagel
42.5°
0
Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
0
2020
Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar Säkerheten ligger flera år efter personbilar Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
0
Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP Får fyra respektive tre stjärnor Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
0
Nu kan du förhandsboka MG:s laddhybrid EHS Kostar från 34.000 euro MG är den anrika brittiska biltillverkaren som hade ett gäng roliga sportbilar i sitt utbud förr. Riktigt så ser det inte ut idag, utan nu använder man namnet till något helt annat. 2005 köptes namnet av en kinesisk bilkoncern och i dagsläget har man ett gäng riktigt generiska modeller att erbjuda. En av dessa heter EHS. Det är en SUV med laddhybrid-teknik under skalet och den kommer lanseras här i Sverige. När exakt det sker är oklart, men från och med idag kan du dock lägga en beställning. EHS kombinerar en turbomatad bensinmotor på 1,5 liter och 165 hästar med en elmotor. Systemeffekten anges till 258 hästar, 370 newtonmeter i vrid och batteripacket är på 16,6 kWh. På bara el ska man kunna köra upp till 5,2 mil. Förbränningsmotorns växellåda har sex steg, elmotorn fyra och drivningen sker på framhjulen. Bilen mäter 4,57 meter på längden, 1,87 på bredden och 1,66 på höjden. Hjulbasen anges till 2,72 meter. Förutom EHS finns även den helt eldrivna suven ZS EV, men den kan man inte köpa här än. Tumnagel
34.6°
0
Nästa sida