m

Archer Aviation visar upp elflygplanet Maker
Tvåsitsigt eVtol-plan med en räckvidd på 100 kilometer

Det amerikanska startupföretaget Archer Aviation har visade igår upp sin första flygplansmodell under ett livesänt event som ni kan kolla in i repris här nedanför. Archers första modell kallas för Maker och det handlar om eVtol-plan som Archer siktar på att använda till flygande taxitjänster. Maker har plats för två personer, en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 240 km/h. Den tvåsitsiga Maker-modellen ska fungera som en testplattform som längre fram ska följas av en större modell vilken ska ha plats för fyra passagerare samt en pilot. Archer Aviation hoppas börja kunna använda Maker i kommersiell flygtaxi-trafik i Los Angeles och Miami 2024. Ni kan hoppa till 40:e minuten i presentationen nedan för att kolla in när Maker avtäcks. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kelekona siktar på att bygga stora eVtol-farkoster
En flygande "buss" för 40 passagerare

Det amerikanska startup-företaget Kelekona har visat upp ett koncept på en elektrisk så kallad Vtol-farkost som man hoppas kunna använda till kollektivtrafik i framtiden. Det handlar om en stor "rymdskepps"-liknande farkost som ska kunna starta och landa vertikalt, något som gör att den till exempel skulle kunna flyga smidigt mellan två städer. Planen är att Kelekonas farkost ska kunna flyga 40 passagerare eller cirka 4,5 ton godstrafik. Det ska observeras att Kelekonas farkost fortfarande bara är på konceptstadiet. Trots det uppger företaget att man siktar på att börja flyga passagerare mellan till exempel New York och semesterorten The Hamptons redan 2024. Det låter i mina öron som en väldigt optimistisk tidsplan med tanke på att det handlar om en helt ny typ av luftfarkost. Om den någon gång faktiskt byggs och klarar av att lyfta från marken så måste den även godkännas i en lång rad tester innan den kan sättas i reguljär trafik. Här ovanför kan ni kolla den "flygande bussen" i en animerad konceptfilm. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter visar upp VoloConnect
Avsedd för flygpendling

Den tyska flygplanstillverkaren Volocopter har visat upp ett nytt eVTOL-koncept som man döpt till VoloConnect, ett koncept som mer påminner om ett flygplan och mindre om de helikopterliknande skapelser Volocopter hittills utvecklat. VoloConnect är tänkt att kunna transportera fyra passagerare sträcker på upp till cirka 100 kilometer och är primärt tänkt för flygpendling för de lite mer välbemedlade. Flygplanet lyfter och landar med hjälp av sex rotorer och drivs sedan framåt i hastigheter på upp till 250 km/h med hjälp av två eldrivna turbiner. När vi kan få se VoloConnect i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas en video på konceptet. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon köper in sig i tillverkare av elflygplan
Elflygplanet Alia kan komma att frakta Amazon-prylar i framtiden

Amazon har tillsammans med lite andra företag investerat 368 miljoner dollar i flygplanstillverkaren Beta Technologies, ett företag som håller på och utvecklar ett elektriskt VTOL-flygplan. Flygplansmodellen Alia kommer att ha en räckvidd på cirka 40 mil och kunna transportera sex personer eller cirka 680 kilo varor. Att Amazon investerar i Beta Technologies tror bedömare beror på att Amazon planerar att använda de eldrivna flygplanen i sin logistikkedja framöver, något som kanske gör att Amazon kan uppnå sitt mål att bli koldioxidneutrala till år 2040. Beta Technologies planerar att släppa sina första Alia-flygplan på marknaden någon gång under 2024. I klippet nedan kan ni kolla in en tidigare testflygning med Alia. Där har den dock ej försett med de rotorer som gör planet till ett VTOL-flygplan (vertical take-off and landing) utan istället startar och landar flygplanet som ett traditionellt flygplan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

SkyDrive testar sin "flygande bil"
På Toyota Test Field

I veckan testflög SkyDrive sin SD-03 eVTOL i Japan. Denna "flygande bil" flög omkring i några minuter utan några incidenter. Den flög dock aldrig högre än några meter ovanför marken under testflygningen. Testet genomfördes på Toyota Test Field i Toyota City och är japans första bemannade flygtur med ett sådant fordon. SkyDrive bildades 2018 med målet att skapa mer eller mindre flygande bilar. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Amerikanska flygvapnet testar flygande bil
Planerar att börja använda sådana i framtiden

Det amerikanska flygvapnet U.S Air Force har börjar testa olika typer av "flygande bilar" och en av dessa är Hexa från företaget Lift vilka vi har skrivit lite om tidigare. Hexa ser med sina 18 rotorer mest ut som någon slags helikopter-farkost och den går officiellt under eVTOL-beteckning, "electrical Vertical Take Off and Landing". U.S. Air Force har tidigare uppgett att de 2030 siktar på ha runt 30 stycken eVTOL-farkoster i sin flotta. Huruvida det blir Lifts Hexa som tar plats i det amerikanska flygvapnets framtida eVTOL-flotta återstår att se. Lift planerar själva att börja sälja Hexa publikt men när det sker och vad den i så fall kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedan hittas ett klipp från en tidigare testflygning med Hexa. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Hyundai ska göra flygande bilar åt Uber
Har visat upp VTOL-planet PAV

Taxi-tjänsten Uber storsatsar som bekant på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. På årets CES-mässa visar Hyundai visat upp ett eVTOL-flygplan som man utvecklar för Ubers kommande tjänst för "flygande bilar". Hyundai kallar konceptet för Personal Air Vehicle (PAV) och det handlar om ett eldrivet flygplan som har möjlighet att starta och landa vertikalt. PAV har kapacitet att transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning. Tanken är att flygplanet ska ta sig fram i cirka 290 km/h på en höjd av mellan 300 - 600 meter. Att vi någon gång i framtiden antagligen kommer att susa fram i luften i våra storstäder är sannolikt men när vi kan få se maskiner som det Hyundai nu har visat upp är oklart. Det lär antagligen ta ett tag då tekniken än så länge är i sin linda. Det kommer antagligen även krävas en del anpassningar av dagens regleringar för hur man får framföra flygplan och helikoptrar i och över städer för att Uber och andra ska kunna börja flyga maskiner som dessa där. Hyundai är inte de enda som utvecklar "flygande bilar" åt Uber och företaget har sedan tidigare liknande projekt på gång med företagen Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences och Bell. Ni hittar ett sammandrag på några minuter från Hyundais CES-presentation här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Volocopter presenterar VoloCity
Är tänkt att sättas i taxitrafik nästa årtionde

Det tyska flygföretaget Volocopter har utvecklat eldrivna multikopters sedan 2011 och igår presenterade man modellen VoloCity som kommer att bli tillgänglig för kommersiell taxi-trafik i luften. Den eldrivna VoloCity är försedd med 18 rotorer och företagets fjärde generation av eVTOL-fordon (electric Vertical Take Off and Landing). VoloCity kan nå upp till hastigheter på 110 km/h och räckvidden på en laddning ligger på cirka 35 kilometer. Exakt när vi kan få se kommersiella taxitjänster med VoloCity finns det inga uppgifter om. Volocopter har tidigare sagt att man siktar på att ha en flygande taxiverksamhet igång till 2023. Företaget har bland annat fått tillstånd att testflyga sina eVTOL-multikoptrar i Dubai, Singapore och Helsingfors. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Rolls-Royce visar upp VTOL med el-motorer
Drivs av hybriddrift och är inte fantasi

Att köpa en elbil i dag är kanske inte det bästa alternativet, än så länge har pluginhybriden sina fördelar. I alla fall ett litet tag till. Så verkar det också vara i luften, där man inte kommit lika långt med elektrifieringen. Rolls-Royce jobbar hårt på att få in el i sitt erbjudande. Företaget levererar motorer till många av världens flygplan, så det uppskattas. Nu har man visat upp en elektriskt driven VTOL, alltså en farkost och startar och landar vertikalt. Och det är inget fantasiprojekt. Rolls-Royce säger att hela rasket bygger på existerande teknologi och skulle kunna finnas på marknaden i början av 2020-talet. Farkosten har sex stycken eldrivna motorer med tysta propellrar. Dessa drivs alltså av el, som antingen finns i batteriet eller skapas av en gasturbin. Kombinationen gör att man kan lyfta och landa tyst men samtidigt flyga 4-5 personer så fort som 320 km/h i 80 mil. Eftersom man inte behöver ladda när man landar utan bara tankar, turbinen håller ju batteriet fullt, passar farkosten även som arbetshäst för att flytta saker eller inom det militära. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0