m

Googles Look To Speak kan hjälpa funktionshindrade att tala
App låter mobilen säga saker som användaren tittar på

Google har släppt en ny app i sitt tillgänglighetsprogram som låter mobilen uttala ord eller fraser som användaren fäster blicken vid på mobilens skärm. Appen kallas för "Look To Speak" och den använder sig av mobilens kamera och ögonföljning (eye tracking) för att se vilket ord eller fras användaren tittar på. När användaren tittat på frasen och tar bort blicken från mobilens skärm så uttalas frasen via mobilens högtalare. "Look to Speak" kräver Android 9 eller senare Android-versioner tillsammans med Android One. Appen är gratis och hittas på länken här nedanför. I videoklippen nedan kan ni kolla in hur en kvinna använder Look To Speak samt en kort introduktionsfilm som visar hur appen ska användas. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tobii lanserar Tobii Pro Glasses 3
Ny version av de svenska eyetracking-glasögonen

Det svenska företaget Tobii lanserar nu en ny version av de eyetracking-glasögon som man ursprungligen släppte för cirka tio år sedan. Det handlar om ett par glasögon som primärt är utvecklade för olika slags studier där man följer användares ögonrörelser. Den nya versionen av glasögonen har fått namnet "Tobii Pro Glasses 3" och är försedda med eyetracking-teknologi med kameror och belysare ingjutna i glaset. Den nya versionen ska dessutom ha försetts med en bättre vidvinkel-kamera än sina föregångare vilket säkerställer att glasögonen filmar en mycket större del av användarens synfält. Professor Barbara Chaparro, ansvarig för Research in User eXperience Lab vid Embry-Riddle Aeronautical University, har testat Tobii Pro Glasses 3 och hon säger: "Vi har märkt en stor skillnad med Tobii Pro Glasses 3 och den nya vidvinkelkamerans utökade synfält, speciellt vid undersökningar utomhus. Nu kan vi se vad personer tittar på längre ut i periferin samt hur de följer och uppfattar skyltar. Det är viktigt att bibehålla kalibreringen mellan olika ljusförhållanden, vilket fungerade utmärkt både i skymning och i solljus. Tobii Pro Glasses 3 är dessutom mycket bekväma och diskreta, vilket är en viktig faktor när man eftersträvar objektiv data." Tobii har inte släppt någon prisinformation om Tobii Pro Glasses 3 men prissätts de som sina föregångare så kan de antagligen bli rätt så dyra. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Khronos Group släpper första versionen av OpenXR
Fixa VR/AR/MR-appar som funkar överallt

Tidigare i år presenterade Khronos Group förslag på en öppen standard för utveckling av VR/AR/MR-applikataioner och nu har man släppt en första specifikationerna till OpenXR 1.0. Tanken bakom OpenXR är att VR/AR/MR-utvecklare bara ska behöva utveckla en version av sin applikation och att denna sedan ska kunna gå att använda på flera plattformar, till exempel HTC Vive, Oculus Rift eller Microsofts HoloLens. I ett uttalande säger Brent Insko som är ordförande i OpenXR-gruppen : "The working group is excited to launch the 1.0 version of the OpenXR specification, and the feedback from the community on the provisional specification released in March has been invaluable to getting us to this significant milestone. Our work continues as we now finalize a comprehensive test suite, integrate key game engine support, and plan the next set of features to evolve a truly vibrant, cross-platform standard for XR platforms and devices. Now is the time for software developers to start putting OpenXR to work." Microsoft har redan implementerat stöd för OpenXR i HoloLens 2 och Facebook samt HTC uppger att de planerar att göra det samma för Oculus Rift respektive HTC Vive. Dessutom har det svenska företaget Tobii hoppat på OpenXR-tåget och utlovar stöd för OpenXR i deras eyetracking-appar medan även Valve uppger att SteamVR kommer att stödja OpenXR. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony presenterar Alpha 7R IV
Med fullformatssensor på 61MP

Sony har presenterat en sprillans ny spegellös kamera med en ordentlig fullformatssensor på 61MP. A7R IV är en ordentlig uppgradering från A7R III med en ordentlig uppgraderad fullformatssensor som enligt Sony ska leverera bilder med kvalitet i klass med mellanformatskameror samt att den höga upplösningen låter dig fånga betydligt fler detaljer. A7R IV kommer även med flådigheter som femaxlad bildstabilisering och burst-fotografering med 10 FPS med AF/AE aktiverat. Utöver det använder autofokussystemet 567 punker för att hitta rätt fokus och systemet har även eyetracking för både människor och djur, vilket även fungerar med videoinspelning. Sony Alpha 7R IV kommer släppas i augusti och det svenska priset är för tillfället ännu inte spikat. I USA kommer kamerahuset gå för 3500 dollar. Ovan och under hittar ni diverse produktvideor om nya Alpha 7R IV samt en hands on från Kai W. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Forskare fixar glasögon med autofokus där du tittar
Ser dock inte så praktiska ut än så länge

Forskare på det amerikanska universitet Stanford har tagit fram ett par glasögon som kan autofokusera på det som användarens ögon just då riktar sin blick mot. Glasögonen använder sig av eyetracking för att hålla koll på var någonstans användaren tittar och försöker då göra så att linserna autofokuserar på detta. Glasögon som dessa skulle kunna vara ett bättre alternativ än vissa av dagens glasögon där man kanske måste ha huvudet i en särskild position för att se vissa saker tydligare. Glasögonen sägs bland annat vara extra bra för dem som drabbas av presbyopi, ålderssynthet. Det är något som många människor upplever när de kommer i 40-årsåldern, jag själv bland annat, vilket innebär att ögat får svårigheter att anpassa fokus för olika avstånd. I ett litet test där 56 personer med presbyopi deltog så ansåg dessa att att glasögonen med autofokus var att föredra mot de progressiva glasögon som finns på marknaden idag. Som synes på bilden nedan är glasögonen tyvärr inte särskilt praktiska eller moderiktiga än så länge. Detta är något forskarna arbetar vidare på och om glasögon med autofokus skulle släppas på marknaden i framtiden skulle samma par glasögon användas även om användarens syn försämrades. Då skulle det bara vara att, i vissa fall får tilläggas, installera mjukvara som korrigerar detta. Här nedanför hittas även ett klipp där man snackar lite mer om "Autofocals". Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Computex Dell uppdaterar designen på Alienware m15 och m17
Lite mer sparsmakat

I samband med CES meddelade Dell att de kommer satsa på en mer sparsmakad design när det kommer till sina Alienware-produkter, men den nya designen implementerades endast på flaggskeppet Alienware Area-51m. I samband med Computex har företaget presenterat nya versioner av m15 och m17 med den nya tjusiga designen. Den nya designen gör bland annat enheterna tunnare än tidigare med en tjocklek på endast 20,5mm och ett nytt hölje med plast som ska vara mjukare att ta på. Den nya designen ackompanjeras givetvis med flådig hårdvara. Båda versionerna kan utrustas med 4K OLED-panel med 60Hz med Tobii Eyetracking eller 1080p-panel med 240Hz. På insidan kan datorerna utrustas med nionde generationens Intel Core-processorer, mer specifikt får man välja mellan i5-9300H, i7-9750H, i9-9880H eller i9-9980HK, och enheterna kan utrustas med bland annat GTX 1660 eller RTX 2080 med Max-Q-design. De nya Alienware m15 och m17 kommer börja säljas i USA 11 juni och startpris ligger på 1500 dollar. Vi uppdaterar med svenska releaseuppgifter. Här under hittar en officiell genomgång från Dell samt videor från Engadget och Windows Central som petat på de nya enheterna. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

BMW visar upp Natural Interaction
System som ska göra det naturligare att umgås med sin bil

BMW har visat upp ett slags assistans-system till sina bilar som väl närmast kan beskrivas som en smart assistent för bilen. Man kallar systemet för Natural Interaction och det går att använda både via röststyrning, gester och via eyetracking. Målet med Natural Interaction var att ta fram ett system som efterliknade hur vi människor umgås med varandra för att göra det lite mera naturligt att "umgås" med sin bil. Med Natural Interaction går det att kontrollera många av bilens funktioner med rösten, till exempel öppna fönster, sätta på AC, sätta på musik, svara i telefon och liknande saker. Det går även att peka på olika grejer i och utanför bilen och förhoppningsvis ska bilen då kunna svara vad det är som bilisten pekar på. BMW Natural Interaction kommer att finnas installerat i BMW iNext-bilar som börjar säljas 2021 och framåt. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

MWC 2019 En närmare titt på HoloLens 2
Microsoft har visat upp ett nytt headset för mixed relality

Igår visade Microsoft upp den nästa versionen av sitt mixed reality-headset HoloLens på Mobile World Congress i Barcelona och här är en lite närmare titt på det. HoloLens 2 ska enligt Microsoft sitta bekvämare än ursprungsmodellen, ha dubblerat headsetets FoV (Field of View) och det har även försetts med eyetracking samt teknik för att tolka användarnas gester och handrörelser. HoloLens 2 släpps på marknaden nästa år och kommer då att kosta 3500 dollar vilket kan jämföras med ursprungsversionen av HoloLens som säljs idag för 5000 dollar. Här ovan hittas Microsofts presentationsfilm för HoloLens 2 och i klippet nedan har Engadget kollat in det hela lite närmare. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MWC 2019 Microsoft visar upp HoloLens 2
Ny version av mixed reality-headsetet

Idag hade Microsoft en presentation på Mobile World Congress i Barcelona och då presenterade man en ny version av sitt mixed reality-headset HoloLens. HoloLens 2 har fått lite ny design jämfört med sin föregångare och sägs vara bekvämare än ursprungsversionen. Vidare har HoloLens 2 ett FoV (Field of View) på 52 grader vilket ska vara en dubblering från ursprungsversionen. HoloLens 2 har även försetts med eyetracking och ska även kunna känna igen 21 stycken olika handrörelser som används för att navigera i MR-upplevelserna till HoloLens 2. HoloLens 2 går att förbeställa redan idag men släpps inte förrän någon gång under nästa år. Microsoft uppger att man primärt riktar sig till företag och militära organisationer med det 3500 dollar dyra MR-headsetet, eventuellt kommer en konsumentversion i form av HoloLens 3 i framtiden. HoloLens 1 som går att köpa idag kostar 5000 dollar. The Verge har fått klämma lite på HoloLens 2 och det kan ni kolla in i klippet nedan. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Vi har provat nya HTC Vive
Med teknik från svenska Tobii

Tobii och HTC meddelade under mässan att de samarbetat och kommer leverera nya versioner av Vive och Vive Pro med eye tracking från Tobii. Jag fick köra en demo med vanliga Vive och det hela fungerade riktigt bra. Runt linserna på VR-headsetet sitter det ett gäng infraröda sensorer som håller koll på vad du tittar på i VR-världen och bland annat gör det lättare att sikta på saker i skjutspel eller plocka upp saker i äventyrsspel av olika slag. Detta är förstås inte den enda fördelen med Tobii-tillskottet, utan eyetrackingen kan även underlätta på prestandafronten. I och med att VR-headsetet vet vad du tittar på så behöver inte hela bilden framför dig renderas i maximal upplösning, utan endast det som du faktiskt tittar på. Nya Vive-headseten kommer släppas under andra kvartalet. Pris är okänt, men lär vara lite dyrare än de nuvarande Vive-versionerna. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

CES 2019 HTC visar upp HTC Vive Pro Eye
Har inbyggd eyetracking

HTC visade upp två nya VR-headset under gårdagens presentation på CES-mässan i Las Vegas. Det lite mer kraftfulla av de båda var HTC Vive Pro Eye vilket är ett trådat VR-headset som är tänkt att kopplas till en dator. HTC snackade inget om specifikationerna för Vive Pro Eye men av namnet att döma så verkar det vara en någorlunda likvärdig version som Vive Pro, VR-headsetet HTC släppte förra året. Den stora skillnaden är att Vive Pro Eye är försedd med eyetracking, eyetracking som utvecklats av det svenska företaget Tobii. Det innebär att systemet kan hålla koll på var på skärmarna i headsetet användaren tittar och bara rita upp de riktigt detaljerade bilderna i VR-upplevelsen där användaren tittar för tillfället. Detta kallas för foveat rendering och innebär att Vive Pro Eye eventuellt kommer att gå att köra på lite mindre kraftfulla datorer än vad Vive Pro kräver. HTC Vive Pro släpps under andra kvartalet i år till ett än så länge okänt pris. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

StarVR pausar sitt utvecklingsprogram
På grund av Starbreeze ekonomiska problem?

Det var bara några veckor sedan som StarVR började erbjuda sitt utvecklingskit StarVR One till VR-utvecklare men nu meddelar företaget att man pausar detta. Orsaken till detta verkar vara av ekonomisk natur skriver UploadVR som har varit i kontakt med StarVR. Cirka två tredjedelar av StarVR ägs av Acer och cirka en tredjedel av den svenska spelutvecklaren Starbreeze. Starbreeze sitter rent ekonomiskt rätt risigt till och ansökte förra veckan om rekonstruktion av företaget. Lite efter det gjorde Ekobrottsmyndigheten en razzia mot Starbreeze då man misstänkte att det fanns personer på företaget som varit inblandade i insideraffärer med Starbreeze aktier. Starbreeze knackiga ekonomi verkar åtminstone vara en av anledningarna till att StarVR nu drar tillbaka intresseanmälan för StarVR One. I ett uttalande till UploadVR säger en talesperson för StarVR: "We believe it is the most responsible course of action to put the StarVR Developer Program on hold while there are uncertainties with our key overseas shareholder, and also while our company is in the process of going private, which may entail some changes to our operations." StarVR One är ett VR-headset med AMOLED-skärmar som har ett fov (field of view) på 210 grader horisontellt och 130 grader vertikalt samt eyetracking från det svenska företaget Tobii. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

StarVR One nu tillgängligt för utvecklare
För ynka 3200 dollar

Som rubriken lyder så har Starbreezes VR-headset StarVR One blivit tillgängligt för utvecklare. För att lägga vantarna på ett utvecklingskit behöver ni bara hoppa över till StarVR:s hemsida och registrera intresse. Blir ni en av utvecklarna som får möjlighet att lägga vantarna på ett exemplar så får ni göra det för ynka 3200 dollar. StarVR One har varit under utveckling ett bra tag och levererar en rätt unik VR-upplevelse. Detta genom att leverera en ordentlig field of view på 210 grader samt eyetracking från svenska Tobii. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

StarVR presenterar StarVR One
Se ännu mera i den virtuella verkligheten

Starbreeze och Acers VR-företag StarVR har visat upp deras kommande VR-headset StarVR One där synfältet (FOV) och annat har förbättrats från föregångaren som man presenterade 2015. I StarVR One kommer användaren att få ett FOV på 210 grader horisontellt och 130 grader vertikalt på VR-headsetets två AMOLED-skärmar som har en uppdateringsfrekvens på 90hz. Enligt TechCrunch så uppger StarVR att upplösningen på de båda skärmarna tillsammans blir en slags 5K-upplösning, en standard som än så länge inte riktigt finns. StarVR One har inbyggd eyetracking vars teknik svenska Tobii står bakom. Headsetet är kompatibelt med SteamVR:s motiontracking men det går även att köpa en XT-version av StarVR One om man skulle vilja bygga ett eget system för att följa hur användaren rör sig. TechCrunch har fått testa StarVR One och skriver i ett kort utlåtande: "Although this headset will be going to high-end commercial types, you can bet that the wide FOV and eye tracking in it will be standard in the next generation of consumer devices. Having tried most of the other headsets, I can say with certainty that I wouldn’t want to go back to some of them after having experienced this one." Starbreeze skriver i ett blogginlägg att man kommer att meddela vad StarVR One kommer att kosta och när det släpps någon gång i framtiden. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 En närmare titt på Tobii EyeCore
Teknik för eyetracking i VR

Förra veckan skrev vi om att det svenska eyetracking-företaget Tobii hade inlett ett samarbete med Qualcomm. Tobii står med sin teknik EyeCore för eyetracking-funktionerna i Qualcomms senaste referensdesign för VR-headset. Det handlar om teknik som kommer att dyka upp i framtida VR-headset som baseras på Qualcomms plattform Snapdragon 845. Fördelen med att använda eyetracking i VR är att man kan använda sig av så kallad "Foveated Rendering". Det innebär att VR-upplevelsen bara visas i högupplöst format på just den delen av VR-headsetet skärmar som användaren för tillfället tittar på. Fördelarna med Foveated Rendering är bland annat att VR-upplevelserna inte kräver så mycket datorkraft och även sparar batterier i de fallen där sådana används. Förutom det så kan Tobii EyeCore automatiskt upptäcka och ställa in en användare avstånd mellan pupillerna vilket ytterligare kan förbättra VR-upplevelser. I klippet ovan så testar Engadget Tobii EyeCore och de verkar förhållandevis imponerade av "nästa generations" VR-headset. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tobii och Qualcomm i VR-samarbete
Ska fixa eyetracking i VR-headset

Det svenska företaget Tobii har inlett ett samarbete med Qualcomm för att fixa eyetracking till Qualcomms VR-plattform "Snapdragon 845 Mobile VR Platform". De båda företagen ska ta fram en uppdaterad version av den referensdesignen för VR-headset som Qualcomm visade upp tidigare i år. Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech, säger i ett pressmeddelande: "Ett stadigt ökande intresse för mobila VR-headsets, tillsammans med Qualcomms mycket starka position inom segmentet, stärker ytterligare vår tro på potentialen för Tobii inom detta område. Eyetracking möjliggör för tillverkarna att bygga smartare och mer kapabla enheter, vilket i sin tur ger användarna starkare och mer naturliga upplevelser." Med eyetracking-teknik i VR/AR-headset så blir det bland annat enklare att anpassa upplevelserna på individuell nivå då man kan se var användaren tittar och även var användarens pupiller befinner sig i förhållande till varandra. Här nedan snackar Tobii lite mer om eyetracking i VR. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Tobiis eyetracking-funktioner finns nu i över 100 spel
Har fördubblats på mindre än ett år

Det svenska företaget Tobii meddelade idag att deras teknik för eyetracking nu har stöd för över hundra spel på marknaden. Tobii har genom åren samarbetat med ett dussintal spelutvecklare för att fixa eyetracking-stöd till spelen och i början av året hade cirka 45 titlar stöd för Tobiis eyetracking-teknik. Under november passerades milstolpen 100 titlar och bland de lite mer kända titlarna med eyetracking-stöd kan nämnas Assassins Creed Origins, F1 2017, Agents of Mayhem, Rise of the Tomb Rider, Watch Dogs 2, The Hunter Wildlands, Deus Ex: Human Divided och Steep. Oscar Werner, affärsområdeschef för Tobii Tech, säger i ett pressmeddelande: "Det totala antalet stödda spel är visserligen imponerande, men vad som är ännu viktigare att notera är att eyetracking har införlivats i ett brett spektrum av spelgenrer, från simulatorspel till rollspel, från shooter till äventyrstitlar. Det faktum att så många studior inom många olika genrer har integrerat vår teknik i sina spel är tydliga bevis på de starka användarupplevelser som eyetracking kan ge." På länken nedan hittas samtliga spel som i dagsläget har stöd för Tobiis eyetracking-teknik. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kursrusning i svenska eyetracker-företaget Tobii
Ingen verkar riktigt veta varför

Det svenska eyetracking-företaget Tobiis aktie har stigit i raketfart under veckan och sen i måndags har aktien stigit med över 30 procent vilket innebär att företagets värdering ökat med över en miljard kronor. Exakt varför aktien i Tobii rusar för tillfället men en del ser det som en slags spekulation i framtida vinster då Apple nyligen halvdumpade det biometriska identifieringssystemet TouchID. Istället kommer Apple som bekant satsa på ansiktsigenkänning via FaceID i flaggskeppet iPhone X, en teknik där kanske Tobiis produkter skulle kunna passa in i framtiden. Dagens Industri skriver vidare att det ryktas på marknaden att Tobiis storinvesterare Investor ska ha sålt av alla sina aktier i Tobii. Exakt hur det skulle påverka kursen positivt framgår inte. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lexplore hittar dyslektiker med hjälp av AI
Kan även följa deras framsteg under behandlingen

Computer Sweden har gjort ett reportage om det svenska företaget Lexplore som, med hjälp av eyetracking-teknik och forskningsdata som Karolinska Institutet har samlat in i över 25 år, kan identifiera barn som eventuellt lider av dyslexi. Dyslexi är ingen ögonsjukdom men genom att följa hur en persons ögon rör sig när den en läser en text kan Lexplores system få en indikation om en person lider av dyslexi. Systemet kan även lagra en patients resultat och jämföra detta med senare resultat efter en person fått hjälp och se om detta resulterat i någon förbättring. Fredrik Wetterhall, VD på Lexplore, säger till Computer Sweden: "Vi kan utvärdera dem och se om deras läsning förändrats efter att de fått stöd. På så sätt kan vi se om den hjälp de får har någon effekt." Lexplore har använt sin tjänst i Sverige i cirka ett år och kommer nu att lansera sin tjänst i Storbritannien och USA. I klippet ovan kan ni kolla in lite närmare hur Lexplores tjänst fungerar. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Windows 10 ska bygga in stöd för eyetracking
Med teknik från svenska Tobii

Microsoft meddelade igår att man kommer att bygga in så kallade eyetracking i Windows 10 och för att åstadkomma detta har man slagit sina påsar ihop med det svenska företaget Tobii. Microsoft kallar det hela för "Eye Control" och tanken är att Windows 10-användare med hjälp av tillbehör som till exempel Tobii Eye Tracker 4C, som ni kan se på bilden ovan, ska kunna starta appar, skriva på tangentbord och mycket annat enbart med hjälp av sin syn. Windows 10 Eye Control är framför allt utvecklat för att göra det enklare för förlamade människor och människor med muskel/nerv-sjukdomar som till exempel ALS att använda datorer. DI Digital rapporterar att Tobiis aktie steg 15 procent när börsen öppnade efter det att Microsoft presenterat de båda företagens samarbete. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är Samsungs fristående VR-headset ExynosVR
En tidig version av det i alla fall

Det har under en tid ryktats att Samsung håller på att ta fram ett fristående VR-headset som komplement till sitt mobilbaserade VR-headset Gear VR som kräver en mobiltelefon för att gå att använda. Nu har företaget Visual Camp publicerat en bild på något som antagligen är en ofärdig version av Samsungs kommande fristående VR-headset. Det kallas för ExynosVR än så länge och Visual Camp ska vara inblandade i att ge headsetet stöd för eyetracking, Förutom det så ska headsetet kunna följa både användarens ansiktsuttryck och handrörelser. Det finns inga uppgifter om det är tänkt att Samsungs fristående VR-headset ska stödja Oculus, något som Samsung Gear VR gör, Googles VR-plattform Daydream eller något helt annat. Headsetet som syns på bilden ovan är med stor sannolikhet en prototyp och det kommer nog dröja ett tag innan Samsungs presenterar ett fristående VR-headset. Vem vet, vi kanske får se den slutliga versionen på IFA-mässan i höst. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper eyetracking-företag
Tyska SensoMotoric Instruments får nya ägare

Flera källor rapporterar att Apple via ett skalbolag ska ha köpt upp det tyska företaget SensoMotoric Instruments som bland annat pysslar med eyetracking-lösningar. Apple har som vanligt inte kommenterat det här uppköpet men säger i en kommentar till Axios: "Apple buys smaller technology companies from time to time, and we generally do not discuss our purpose or plans." Det går givetvis inte att säkert veta vad Apple har för planer för SensoMotoric Instruments men givet Apples satsning på augmented reality så är det väl inte helt omöjligt att SensoMotoric Instruments eyetracking-teknik kan byggas in i framtida iPhones eller fristående produkter avsedda för AR och VR. I klippet nedan kan ni kolla in hur tekniken fungerar. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tobii släpper utvecklingskit för eyetracking i virtuell verklighet
För HTC Vive

Tobii offentliggjorde i dag ett utvecklingskit för eyetracking i virtuell verklighet med HTC Vive. Med detta utvecklingskit så ska utvecklare enkelt kunna integrera Tobiis eyetracking-teknologi i mjukvara och spel. På så vis kan utvecklarna vara redo när VR-headset med eyetracking blir tillgängliga på konsumentmarknaden. Detta utvecklingskit heter VR4 for Vive Kit och kan redan nu förbeställas och levereras juni 2017. Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0

Eyetracking kommer till HTC Vive
Från en tredjepartsleverantör

Det kinesiska företaget 7invensun har tagit fram ett eyetrackingtillbehör till HTC:s VR-headset Vive som man kallar för aGlass och som ska gå att installera av de flesta på egen hand. Med eyetracking som håller reda på var i headsetet användaren tittar blir det möjligt för VR-upplevelser att använda så kallade foveated rendering som gör att headsete visar upp delar av bilden som användaren fokuserar på i högsta upplösning. Resterande del av skärmen renderas i lägre upplösning. Detta gör att det kanske skulle bli möjligt att att driva ett par HTC Vive med lite mindre kraftfull hårdvara än vad som är fallet idag. 7invensun aGlass släpps på den kinesiska marknaden den här månaden och kommer att dyka upp i väst någon gång under kvartal tre. Runt 220 dollar kommer tillbehöret att kosta. 7invensun är ett av de företag som ingår i HTC:s startup-accelerator Vive X där företag kan få ta del av pengar för att utveckla prylar och upplevelser till Vive. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Huawei Honor Magic använder ögonsensor från svenska Tobii
Första mobilen med ögonspårning

Tobii meddelade idag att de samarbetat med den kinesiska mobilmakaren Huawei för att få in Tobiis ögonsensor i den kommande Honor Magic, som ska visas upp senare idag. Telefonen kommer på så vis bli den första telefonen på marknaden som utrustats med ögonspårning. Enligt Tobii kommer telefonen inte ha samma funktionalitet som företagets Eye-X-sensor, utan är endast en ligthversion av vad Eye-X-sensorn kan leverera. Men enligt Tobii ska sensorn höja användarupplevelsen då telefonen vet vad du tittar på. I ett pressmeddelande skriver Tobiis VD Henrik Eskilsson detta: Vi har jobbat tätt tillsammans för att utveckla dessa funktioner och är väldigt glada att kunna ge smartphone-användare förstklassig interaktion med eyetracking för första gången. Vi tror att eyetracking på sikt kommer att ha en fundamental påverkan på användarupplevelsen i smartphones. Tillsammans med hängivna, respekterade partners som Huawei kan vi kontinuerligt leverera nya innovationer. Huawei kommer släppa mer information om telefonen senare idag, men Tobii avslöjar att telefonen kommer börja säljas i Kina från och med 23 december. Det är för tillfället oklart när, eller om, den dyker upp i Sverige. Tumnagel
47.1°
+
André Stray
0

Tobii storsatsar på VR och mobiler
Ska hålla koll vad vi tittar på

Svenska Tobii, som antagligen är mest kända för sina eyetracking-system, uppger att man ska försöka få in kapital för att satsa ännu hårdare på VR- och mobilsystem. Tobii säger att det redan idag finns en större mobiltelefon-tillverkare som kommer att implementera företagets teknik i en av sina kommande modeller. Sedan tidigare har man även ett VR-samarbete tillsammans med den svenska speltillverkaren Starbreeze. Redan idag så finns Tobiis lösningar i datorer från MSI, Dell samt Acer och det finns ett 30-tal spel på marknaden med stöd för Tobiis eyetracking-programvara. Tobii siktar på att ta in 450 miljoner i riskkapital. Utav dessa ska 150 miljoner satsas på VR och 150 miljoner på system till mobiler de kommande tre åren. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dells tre nya bärbara Aliendatorer är redo för VR
Och utrustade med Tobii Eye Tracking

Under PAX West passade Dell på att visa upp tre nya Aliendatorer på 13, 15 och 17 tum som prestandamässigt är redo för att klara av virtuell verklighet. De är bland annat utrustade med Nvidias nya grafikkort i GTX 10-serien och de två större datorerna kan fås med antingen GTX 1060 eller GTX 1070. Processormässigt kan användare av femtontummaren välja mellan Intel Core i5 eller Intel Core i7 medan sjuttontummaren kommer med en överklockad Intel Core i7. Dells lite mindre notebook, Alienware 13, ska i sin tur enligt företaget själva vara en av de mest kompakta VR-förberedda datorerna på marknaden. Förutom att de nya datorerna bjuder på trevlig prestanda är de också utrustade med eyetracking från svenska företaget Tobii. Det innebär att användare bland annat kan starta datorerna ut viloläge genom att titta på Alienware-loggan. Synen reglerar också ljuset på tangentbordet. När användaren tittar på skärmen slocknar tangentbordet eftersom användaren inte har behov av ljuset just då. När användaren sen väl tittar på tangentbordet tänds endast de delar som är i fokus. Enligt ett pressmeddelande kommer också de första som köper versionen på 17 tum att få med Watch Dogs 2 från Ubisoft på köpet. De 15 och 17 tum stora datorerna kommer att finnas tillgängliga för beställningen från och med 30 september medan den på 13 tum anländer i november. Tumnagel
40.1°
+
Emmy Zettergren
0

IFA 2016 NordicHardware kollar in Acer Predator 21X
Acers monster-laptop

Igår skrev vi lite om Acers extrema laptop Predator 21X som bland annat är försedd med en 21 tum stor välvd skärm, sjunde generationens Intel Core-processor, dubbla Nvidia GTX samt Tobiis eyetracking-system. Våra polare på NordicHardware har tagit sig en lite närmare titt på det här "bärbara" monstret nere på IFA-mässan i Berlin och här kan ni kolla in vad de tycker om den. Tidigare hade vi inga prisuppgifter för Predator 21X men enligt NordicHardware kommer den att gå loss på runt 80.000 - 90.000 kronor vilket jag antar gör att det inte kommer att bli någon storsäljare direkt. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här ser en F1-förare när han rattar sin bil
Svensk teknik avslöjar vad Nico Hülkenberg håller ögonen på

Att det går snabbt i racing är väl en underdrift. Kör man riktigt snabbt måste man reagera riktigt snabbt och för att reagera korrekt måste man hålla ögonen öppna. Eller fokuserade på rätt sak. Men vad fokuserar en F1-förare på? I det här testet får F1-föraren Nico Hülkenberg ett par glasögon på sig från svenska Tobii. Med hjälp av dem kan vi sedan se vad han tittar på och hur snabbt / kort han tittar på olika saker. Tumnagel
60.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida