Quantcast
m

Så här ser Lordstowns eldrivna pickup ut på insidan
Presenteras den 25 juni

Lordstown Motors bjuder nu på några renderingar som visar hur deras kommande eldrivna pickup Endurance ser ut på insidan. I samband med detta berättar man även att bilen kommer att visas upp officiellt den 25 juni, på torsdag nästa vecka alltså. Som vi kan se får bilen ett digitalt instrumentkluster på en stor skärm som breder ut sig ända bort till infotainmentsystemets område. Mellan framstolarna är inte ett tredje säte utan istället ett rejält armstöd som lär bjuda på mycket förvaringsmöjligheter. Planen är att lansering ska ske i januari. Bilen ska bjuda på fyra stycken hjulmonterade elmotorer som tillsammans ger 608 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Priset ska börja på 52.500 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Alla saker Volkswagen snålade in på med nya Golf
Här jämförs den med föregående generation

När en ny generation av en bilmodell lanseras förväntar sig nog de flesta att saker och ting har blivit bättre, men så är det inte alltid. YouTube-kanalen Mtl Car Garage jämför här en Volkswagen Golf av sjunde generation med nya Golf av åttonde generation. Här blir det väldigt tydligt vad Volkswagen har snålat in på och vissa saker är rätt så störande - typ att förvaringsfack försvunnit och att det inte ens finns gasdämpare till huven. En annan irriterande sak är att många av de fysiska knapparna flyttat in i pekskärmen och det blev verkligen inte bättre, något som Roger även anmärkte på i sin recension som finns inlänkad. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia och Stelvio Quadrifoglio uppdateras
Snygga i grönt

I november förra året fick Alfa Romeos modeller Giulia och Stelvio sig en väldigt diskret facelift som innebar lite mer teknik, större skärm på insidan och nya lackalternativ. Nu kommer samma behandling även till prestanda-versionerna Quadrifoglio. Motorn är orörd vilket innebär att det under huven på dessa sitter en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Giulia driver bara på bakhjulen medan Stelvio är fyrhjulsdriven. Båda får en åttastegad automatlåda. Nytt är att man kan få maskinen att sjunga lite bättre med hjälp av ett avgassystem i titan med kolfiberändar från Akrapovic. Utseendemässigt uppdateras bilarna med nya mörkare LED-bakljus och blanksvarta inlägg runt grillen. Stelvio får även 21 tum stora fälgar. På tillvalslistan tillkommer grill, backspegelkåpor och bakvinge i kolfiber. Nya färger går också att få, bland annat den gröna vi ser här. Den heter Montreal och är inspirerad av den klassiska modellen Montreal som i år fyller 50. Precis som hos sina motorsvagare syskon är det på insidan det har hänt mest. Här sitter en ny läderratt och växelväljare på plats tillsammans med en uppdaterad mittkonsol med mer förvaringsutrymme. Man kan även få säkerhetsbältena i rött eller grönt om man skulle vilja. Nya val när det kommer till läder och Alcantara finns också. Ett par framstolar från Sparco med kolfiberbaksida finns som tillval. I mitten sitter det nya infotainmentsystemet som består av en pekskärm på 8,8 tum som bjuder på uppkopplade tjänster och ny design på menyerna. Quadrifoglio får en extra Performance Pages-meny där man bland annat kan se hur vridet fördelas, turbotrycket och hur mycket kraft som för tillfället används. På körassistantfronten får bilarna nu självkörning i nivå 2 och här finns teknik som Lane Keep Assist, Active Blind Spot Assist, Active Cruise Control, Traffic Sign Recognition med Intelligent Speed Control, Traffic Jam Assist och Highway Assist och Driver Attention Assist. Man ska kunna beställa från och med nästa vecka och de första bilarna väntas komma till Sverige i juli. Giulia Quadrifoglio kostar från 749.000 kronor medan Stelvio Quadrifoglio börjar på 849.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nu rivs två reaktorer vid kärnkraftsverket i Oskarshamn
Kommer ta åtta år

Nedmonteringen av kärnkraftsverket OKG i Oskarshamn har nu påbörjats. Två av kärnkraftsverkets tre reaktorer ska demonteras efter ett beslut som fattades 2015. Bränsle och reaktorernas radioaktiva delar är redan bortförda till ett lager där det väntar på slutgiltig förvaring. Själva byggnaden kommer stå kvar men i princip allt i dem ska nu demonteras. Arbetet förvänta ta runt åtta år. En gång i tiden när reaktorerna var i full drift stod Oskarshamns kärnkraftverk för cirka tio procent av Sveriges elproduktion. Reaktorn som blir kvar är en av världens största kokvattenreaktorer och har en effekt på 1 450 MW. Tumnagel
-15.3°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Lada uppdaterar Niva
Ser ni skillnaden?

Ryska Lada uppdaterar nu modellen Niva men ni ska inte vara ledsna om ni inte ser någon skillnad mot tidigare, i alla fall inte på utsidan. Det enda som har hänt där är integrerade dimljus i stötfångaren. Istället är det insidan som har uppdaterats en aning för att bli mer bekväm. Bilen ska även ha blivit lite säkrare. Instrumentpanelen har fått en ny klimatanläggning med större luftventiler. Vidare har både (!) hastighetsmätaren och varvräknaren fått vitt ljus för att de ska synas bättre när det är mörkt. Menyn för trippmätaren har även utökats. Handsfacket har vuxit i storlek och två stycken 12-voltsuttag har lagts till under där man monterar stereo om man vill ha det. Inte nog med detta så har även två stycken mugghållare och ett litet förvaringsutrymme hittat till området där växel/hög/låg-spakarna befinner sig. Sätena fram är nya och har nu bättre sidostöd och mer komfort. Stolarna i baksätet får nu även nackstöd! Interiörljuset, handtag att hålla sig i vid taket, solskydd och inklädda A-stolpar hör också till nyheterna. Bättre isolering och nya motorkuddar bidrar till sänkt bullernivå i kupén. Vad prislappen ligger på är oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar vassare Revero
GTS gör 0-100 km/h på fyra sekunder

Förutom konceptbilen SC2 har Karma även visat upp Revero GTS. Det är en lite vassare version av vanliga Revero som ska klara 0-100 km/h på runt fyra sekunder vilket är en förbättring med en halv sekund. Under skalet är det fortfarande elmotorer med räckviddsförlängare som gäller. En trecylindrig TwinPower Turbo-maskin fungerar som förbränningsmotor och den samarbetar i sin tur med elmotorerna och ett batteripack på 28 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 861 newtonmeter i vrid. Det är ingen ökning mot GT men tack vare uppgraderad elektronik i hela bilen, en ny enstegad växellåda och egenutvecklade växelriktare får man mer kräm från batteriet till elmotorerna och därmed en snabbare bil. Räckvidden anges till 58 mil och 12,8 av dessa ska kunna genomföras på bara el. GTS får även förbättrad servostyrning, elektronisk torque vectoring-teknik och en högre toppfart - elektroniskt begränsad till 209 km/h. Insidan har fått en hel del kolfiber, läder, trädetaljer, ett helt nytt ljudsystem och "taktila" knappar på ratten som surrar till i fingrarna när man rör dem. Infotainment-systemet är nytt och detta har fått sig en skärm med taktila knappar och reglage. Även användargränssnittet har uppdaterats. Nytt är också mittkonsolen som nu bjuder på lite mer förvaringsutrymme. Bilen har tre stycken olika körlägen och dessa är Stealth, Sustain och Sport. Det finns även en Launch Control-funktion. Det ska gå att förhandsbeställa Revero GTS nu och produktionen drar igång under första kvartalet nästa år. På prislappen står det 149.950 dollar vilket är omkring 15.000 dollar mer än vad man tar för vanliga Revero. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Corvette som cabriolet
Börjar tillverkas nästa år

Chevrolet rullar nu ut nya Corvette som cabriolet. Den får ett tvådelat plåttak som med ett knapptryck fälls ihop och lägger sig bakom sittbrunnen ovanpå motorn. Designen med taket på skiljer sig knappt från coupén och eftersom cabben inte stjäl någon extra plats har man fortfarande kvar samma förvaringsutrymmen. Taket går att manövrera i upp till 50 km/h och operationen tar 16 sekunder. Sex stycken små elmotorer sköter jobbet. En liten ruta mellan "tornen" bak går att köra upp och ner oberoende på om taket är av eller på. Tillverkningen kommer att dra igång första kvartalet nästa år och priset blir ett påslag med 7500 dollar jämfört med coupén. Klipp nummer tre visar när Matt Farah kör en Corvette med riktigt tak på bana, men tyvärr får han inte säga hur upplevelsen var riktigt än. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Citroëns senaste campingbil har plats för fyrhjuling
Eller två motorcyklar

Klart att man vill ha med leksakerna på semestern. Med Citroën Jumper Biker Solution Multi får man med sig en fyrhjuling eller två stycken motorcyklar. Har man en motorcykel med sidovagn funkar det också, eller kanske en gokart. Med grejerna lastade finns det självklart fortfarande plats att sova vilket man gör ovanför garaget. Sen finns det flera förvaringsutrymmen, en spishäll och en vask. Det man behöver när man är ute på vägen alltså, minus toalett. Priset för ett exemplar börjar på strax över 50.000 euro. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Förvara dina prylar på Vinden om du inte vill ha dem hemma
Ny svensk lagringstjänst för fysiska grejer

Vanligtvis när vi skriver om lagringstjänster så snackar vi oftast om molnet men den svenska tjänsten Vinden har inget med lagring av data att göra. De fokuserar istället att lagra fysiska prylar som vi kanske inte längre vill ha liggande hemma. Med Vinden kan användaren lagra prylar i deras förråd och de erbjuder sig att båda hämta och lämna tillbaka prylarna mot en avgift. Det man lagras fotograferas av Vinden och användarna har sedan full koll på vad som lagras via deras tillhörande app. Via appen kan man sedan även återvinna, donera eller sälja sina prylar om man känner att det kanske är grejer som man aldrig någonsin kommer att hämta hem igen. Att lagra sina prylar hos Vinden kostar 199 kronor i månaden per kubikmeter man vill lagra. Upphämtning respektive avlämning av prylar kostar 99 kronor per transport. I dagsläget finns Vindens tjänst tillgänglig i Stockholm och man har planer på att expandera till Malmö nästa år. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia släpper säker förvaring för bilnyckeln
Ska göra så att skurkar inte kan fånga upp signalen

Nyckellösa bilar kanske är smidigt, men det är inte särskilt säkert. Nyckeln sänder ut en signal och denna har skurkar givetvis lärt sig att plocka upp. På så vis snor de koden, och vips så har de en egen nyckel som bilen känner igen och sen är det bara att köra iväg. För att förhindra att det här händer har vi fått tips om att vira in nyckeln i aluminiumfolie eller att lägga den i en plåtburk för att störa ut signalen. Sedan länge finns det även så kallade "Faraday-burar" som gör samma sak. En sådan lanserar nu Kia så att du kan lägga nyckeln på ett säkert ställe när du inte använder bilen. Den här ser dock ut mer som en vanlig nyckelficka men Kia lovar att den ska fungera. KiaSafe som prylen heter blir din för 13 dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

IKEA presenterar Rognan
En "robotmöbel" för den lilla bostaden

Under IKEA:s event Democratic Design Days har företaget visat upp lite möbler som ska komma framöver och en av dessa är Rognan vilket företaget beskriver som en slags "robotmöbel". Rognan är tänkt att installeras i så kallade compact living-hushåll och ska kunna transformeras till olika typer av möbler. Tanken är alltså att Rognan ska kunna gå att använda som både soffa, säng, datorbord och förvaringsmöbel vilket ni kan kolla in närmare i den inbäddade animationen här nedanför. IKEA har utvecklat Rognan tillsammans med det amerikanska startup-företaget Ori vars "robotmöbler" vi skrev om lite för två år sedan. Rognan kommer initialt att lanseras i Japan och Hongkong och börjar sälja i IKEA:s andra varuhus runt om i världen 2020. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av IKEA Sverige (@ikeasverige) 4 Jun 2019 kl. 2:50 PDT Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lärlingar hos Skoda har byggt pickup av en Kodiaq
Det här är Mountiaq

Varje år får lärlingar hos Skoda vara med på ett alldeles eget projekt där en befintlig modell byggs om till något annat. Nu, efter 2000 timmar, är Mountiaq Concept klar. Det är en Kodiaq som de har byggt om till en pickup. Förutom att bilen numera har ett flak där bak istället för baksäte och vanligt lastutrymme har den fått 29 centimeters markfrigång, en eldriven vinsch framtill, hasplåt med tillhörande frontbåge och 17 tum stora offroadhjul. Den har även en rejäl snorkel och extraljusramp på taket. Flaket där bak har förvaringsfack under lastytan och en båge för om man skulle behöva surra fast något. Jämfört med Kodiaq är Mountiaq 30,2 centimeter längre, 12,3 centimeter bredare och 34 millimeter högre. Hjulbasen har dock kortats men inte med mer än tre millimeter. Ekipaget väger in på 2,4 ton och under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 190 hästar. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Rivian presenterar camping-prylar till sin pickup
Utrustas med ett mini-kök

I helgen anordnades eventet Overland Expo West i Flagstaff, Arizona. Där var Rivian och ställde ut sin eldrivna pickup R1T och just denna var försedd med prylar man kan tänkas behöva när man campar. Pickupen har ett ganska stort lastutrymme precis bakom hytten under flaket och detta har man här använt för att bygga ett bord som man kan rulla ut. Detta har massa förvaringsutrymmen och en spishäll som drivs av bilens batteripack. I övrigt smackades det dit ett tält ovanpå flaket och en liten stege så att man kan ta sig dit när det är sovdags. Camping-grejerna ska komma i produktion efter att bilen har lanserats vilket blir någon gång nästa år. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida