m

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s luftfartsverk sätter käppar i hjulet för SpaceX tidsplaner
Förhoppningsvis skjuts dock Starship SN9 upp idag

Förra veckan var det tänkt att SpaceX skulle testa Starship-prototypen SN9 i ett höghöjdstest men detta sköts fram flera gånger för att till sist inte bli av alls. Nu kommer uppgifter som säger att det amerikanska luftfartsverket FAA anser att SpaceX bröt mot någon av deras föreskrifter när man den 10 december höghöjdstestade prototypen SN8, ett test som slutade i att prototypen exploderade när den landade. Exakt hur SpaceX ska ha brutit mot FAA:s föreskrifter finns det inga uppgifter om men SpaceX verkar hur som helst inte ha fått tillstånd för att skjuta upp SN9 förrra veckan. Elon Musk verkar allt annat än nöjd med FAA:s besked och skriver på Twitter: "Unlike its aircraft division, which is fine, the FAA space division has a fundamentally broken regulatory structure. Their rules are meant for a handful of expendable launches per year from a few government facilities. Under those rules, humanity will never get to Mars." Det verkar dock som om SpaceX snart kommer att få upp SN9 i luften. Space.com skriver att det hela kan ske redan idag om allt går enligt plan. SpaceX planerar att skicka upp SN9 till 10 kilometers höjd för att sedan åter landa rymdskeppet på landbacken. Under SN8:s test, det som slutade i en explosion, tog sig Starship-prototypen till 12,5 kilometers höjd. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix kommer att släppa minst en ny film i veckan i år
Presenterar 70 filmer som kommer i år

Netflix meddelade idag att man kommer att släppa minst 70 filmer i år och minst en av dessa kommer att ha premiär varje vecka. Det här är första gången som Netflix presenterar majoriteten av de filmer man kommer att släppa under ett år i ett svep. Det tros bero på att Netflix i år har betydligt mycket mer konkurrens från tjänster som till exempel Disney+ och HBO Max, två tjänster som även de kommer att släppa en hel del ny film under året som kommer. I klippet här nedan kan ni kolla in en del av de filmer som Netflix kommer att sända i år och i faktarutan nedan hittas hela listan med filmer. Hoppar ni vidare hit kan ni läsa lite mer om filmerna som kommer att sändas på Netflix under 2021. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing ska betala 2,5 miljarder dollar för 737 Max-olyckorna
I böter och skadestånd

Det amerikanska justitiedepartementet dömer flygplanstillverkaren Boeing att betala 2,5 miljarder dollar, motsvarande nästan 20,5 miljarder kronor, för de båda flygplansolyckorna med företagets modell 737 Max som ledde till att 346 människor miste livet. I ett uttalande säger David P. Burns från det amerikanska justitiedepartementet om beslutet: "The tragic crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302 exposed fraudulent and deceptive conduct by employees of one of the world’s leading commercial airplane manufacturers. Boeing’s employees chose the path of profit over candor by concealing material information from the FAA concerning the operation of its 737 Max airplane and engaging in an effort to cover up their deception. This resolution holds Boeing accountable for its employees’ criminal misconduct, addresses the financial impact to Boeing’s airline customers, and hopefully provides some measure of compensation to the crash-victims’ families and beneficiaries." I summan som Boeing nu ska betala ingår närmare 244 miljoner dollar i böter, nästan 1,8 miljarder dollar i ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela pengar till dödsoffrens anhöriga och deras juridiska kostnader skriver TT. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boeing 737 MAX godkänd i USA
Olycksdrabbad modell kommer att flyga igen innan årets slut

Det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) meddelade idag att man nu har godkänt Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för flygningar i USA. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars 2019 efter det att modellen drabbats av två olyckor där 346 människor miste livet. FAA:s chef Steve Dickson, som själv har testflugit 737 MAX inför godkännandet, sa i en kommentar till att denna nu godkänts för flygningar: "Based on all the activities we have undertaken during the past 20 months, and my personal experience flying the aircraft, I can tell you now I am 100% comfortable with my family flying on it." Det amerikanska flygbolaget American Airlines planerar att genomföra sin första kommersiella flygning sedan flygförbudet hävts 29 december medan Southwest Airlines planerar att ha sina 737 MAX i luften någon gång under andra kvartalet 2021. Tumnagel
24.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ännu en jetpack-flygare uppges ha siktats vid LAX
Är Iron Man ute och testar sina dräkt?

Förra månaden rapporterade flera piloter som i närheten av Los Angeles flygplan LAX att de siktat något som såg ut som en jetpack-flygare på 900 meters höjd i flygplatsens luftområde. Nu har detta hänt ännu en gång vilket flera källor rapporterar om. Det ska ha varit piloter på ett flygplan från China Airlines som rapporterade att de såg något som de trodde eventuellt kunde vara en jetpack-flygare när deras flygplan gick in för landning på LAX. Enligt uppgifterna ska den eventuella jetpack-flygaren den här gången befunnit sig på cirka 1800 meters höjd. En talesperson från den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA säger i ett uttalande: "A China Airlines crew reported seeing what appeared to be someone in a jet pack at an approximate altitude of 6,000 feet, about seven miles northwest of Los Angeles International Airport around 1:45 p.m. Wednesday." Händelsen polisanmäldes men än så länge har inte polisen hittat några spår av någon eller några jetpack-flygare ovanför LAX, vare sig i onsdags eller vid den händelse som det rapporterades om förra månaden. Här ovan kan ni kolla in ett inslag från den amerikanska tv-kanalen CBS om den senaste jetpack-siktningen ovanför LAX. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Låt en batmobile visa vägen i Waze
Trafikapp tar hjälp av The Dark Knight

Googles trafiktjänst Waze har uppdaterat sin app med en liten funktion som låter användaren använda en batmobile eller en Riddler-bil som avatarer på kartan. Förutom det så kommer även "Batman" och "The Riddler" läsa upp röstinstruktioner som förhoppningsvis kan guida användaren till rätt destination. Rösterna görs av Kevin Conroy och Wally Winger, två röstskådespelare som tidigare gett röst till Batman och The Riddler i animerade Batman-filmer och tv-serier. Waze skriver om den nya funktionen: "From today, until October 31, 2020, activate the Batman experience on Waze and choose the side of DC Super Hero or Super-Villain by selecting the iconic voice of Batman (Kevin Conroy) or The Riddler (Wally Wingert) to guide you on your own adventures. Available globally in English, Spanish and Portuguese, you can follow The Riddler’s clues or enter “stealth mode” like Batman." Vill man få ytterligare superhjälte- eller superskurk-känsla när man är ute och gilder så har Waze även sammanställt två spellistor på Spotify som kanske kan passa det ändamålet. Ni hittar spellistorna till "Drive with Batman" här och "Drive with the Riddler" här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon får tillstånd för drönarleveranser i USA
Kan nu börja testa sitt drönarprogram kommersiellt

Den amerikanska myndigheten FAA (Federal Aviation Administration) har nu gett Amazon Prime Air tillstånd att genomföra kommersiella leveransflyg, något som öppnar upp för framtida paketleveranser med drönare på den amerikanska marknaden. Amazon har testat drönarleveranser under flera år men kommer nu kunna dra igång kommersiella test där man levererar faktiska varor till kunder i USA. David Carbon som chefar över Amazon Prime Air säger i ett uttalande: "This certification is an important step forward for Prime Air and indicates the FAA’s confidence in Amazon’s operating and safety procedures for an autonomous drone delivery service that will one day deliver packages to our customers around the world." Var och när Amazon kommer att dra igång kommersiella drönarleveranser i USA finns det än så länge inga uppgifter om. När så väl sker kommer Amazon initialt att använda sig av den hexagonalt formade drönaren som syns på bilden här ovanför. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

FANTAMAN är USA:s mäktigaste techbolag
Dags att lära sig en ny akronym?

I USA älskar man akronymer och i techvärlden där har det nu börjat snackats om något som man kallar för "FANTAMAN", en akronym som representerar USA:s sju mäktigaste tech-bolag. Dessa är enligt FANTAMAN-definitionen, utan inbördes rangordning, Facebook, Amazon, Netflix, Tesla, Alphabet, Microsoft, Apple samt NVIDIA. Redan 2013 myntades akronymen FANG som då representerade Facebook, Amazon, Netflix och Google. 2017 utökades detta med Apple och blev då FAANG, en akronym som användes för att klumpa ihop de framgångsrika amerikanska techföretagen. Hard Fork har gått igenom de sju FANTAMAN-bolagens värderingar och kunnat konstatera att de tillsammans är värderade till 7,267 biljoner dollar, motsvarande 63,74 biljoner svenska kronor. Det motsvarar ungefär 12,5 gånger Sveriges BNP för förra året. Huruvida FANTAMAN är en akronym som kommer att etableras på den ekonomiska marknaden återstår att se. Än så länge verkar den inte ha spridit sig i någon vidare omfattning. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Labs raketuppskjutning misslyckades
Sju satelliter förstördes under företagets senaste uppdrag

Igår sköt det privata rymdföretaget Rocket Lab upp sin trettonde Electron-raket men det gick tyvärr inte alls som företaget hade tänkt sig. Några minuter efter att raketen skjutits upp från jorden meddelade företaget att uppdraget hade misslyckats. Exakt vad som hände med raketen är än så länge oklart men live-strömmen från det hela avbröts och i samband med detta visade live-data från uppskjutningen att raketen började förlora höjd. Företaget har uppgett att de kommer att samarbeta med den amerikanska myndigheten FAA (Federal Aviation Administration) för att utreda vad som gick fel under helgens raketuppskjutning. Tanken var att Electron-raketen skulle sätta sju satelliter i omloppsbana runt jorden men även dessa satelliter gick förlorade under det misslyckade uppdraget. Företagets vd Peter Beck sa i ett uttalande på Twitter att han var fruktansvärt ledsen för de kunder som nu fått se sina satelliter gå upp i rök. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

I dag är det lösenordsbytardagen!
Men behöver man verkligen byta lösenord?

Det finns en gammal myt om att man bör byta lösenord då och då, men jag skulle vilja kalla det för just en myt. Ingen vinner ju på att byta lösenord, så länge lösenordet är hemligt och inte hamnar i orätta händer kan det ju vara detsamma hur länge som helst. Men lösenordsbytardagen kan vara ett bra tillfälle att se över sina lösenord och hur man hanterar dem. - Att ha samma lösenord på flera ställen är en oerhört dålig idé men det vet väl de flesta vid det här laget. Ha helt enkelt inte ett lösenord på flera ställen, punkt. - En del har ett enkelt lösenord som de matar in på skräptjänster de inte bryr sig om, men det är också en dålig idé eftersom den där skräptjänsten kanske senare blir jätteviktig eller så matar du in personliga saker där utan att tänka på att lösenordet är dåligt. - Använd lösenordshanterare! Av någon anledning använder jag 1password som fungerar ok, men det finns mängder där ute. Numera finns det även inbyggda lösenordshanterare i Android, iOS, Chrome, Safari och så vidare och de kan vara en helt ok lösning, men det kan vara värt att ta en titt på något som 1password. Tipsa gärna varandra om den lösning som ni tycker är bäst! - Långa lösenord är bättre än krångliga. Om du behöver ett lösenord som du måste hålla i huvudet, skapa ett långt som du kan komma ihåg. Det kan till exempel vara bobbysalfaarsnyggareanminalfa156. Aj84!f är svårare att komma ihåg och på inget sätt ett bättre lösenord. - Om en tjänst har tvåfaktorsautentisiering, använd det! Vilka är era bästa lösenordstips? Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Boeings vd får sparken
Efter för mycket strul med 737 MAX-flygplanen

Idag sparkade Boeing sin vd Dennis Muilenburg vilket uppges bero på företagets problemfyllda år där man fortsatt försökt få upp sina 737 MAX-flygplan i luften. 737 MAX-modellen belades med flygförbud i våras efter det att två krascher med den nya modellen resulterat i att 346 människor miste livet. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till problemen med modellen men än så länge har inte modellen godkänts för passagerareflygningar av någon av världens flygmyndigheter. Detta resulterade i att Boeing förra veckan meddelade att man nu pausar tillverkningen av MAX 737-flygplan efter det att man har 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras på grund av flygförbudet. Detta har även lett till ett ekonomiskt avbräck då flygbolag oftast betalar större delen av ett flygplans kostnad när detta levereras. Från och med 13 januari 2020 kommer Boeings ordförande David Calhoun även att ta över vd-posten för Boeing. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skyryse gör helikoptrar självflygande
Gör din helikopter lite mera autonom

I framtiden kommer vi sannolikt att transporteras av flygande autonoma farkoster och en del av dessa kanske då kommer att vara försedda med teknik från det amerikanska startup-företaget Skyryse. Skyryse utvecklar inga egna autonoma fordon än så länge utan har istället utvecklat systemet Flight Stack som kan göra traditionella helikoptrar självflygande. Det handlar om ett system som dels installeras i själva helikoptern och dels på de helikopterplattor där det är tänkt att helikoptern ska landa. Skyryse har postat ett klipp där man demonstrerar sitt system i en helikopter av modellen Robinson R-44 helicopter vilket man säger är världens första flygning med en självkörande helikopter som är godkänd av det amerikanska luftfartsverket FAA. Det ska väl tilläggas att det är helikoptern i sig som är godkänd av FAA, inte Skyryse Flight Stack-system. Vad det kostar att anpassa en helikopter till Skyryse Flight Stack-system finns det än så länga inga uppgifter om. Det finns heller inga uppgifter om när fordon som dessa skulle kunna trafikera våra luftrum. Det lär nog dock dröja några år innan tekniken är mogen för det och alla behövliga tillstånd är på plats misstänker jag. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing pausar produktionen av 737 MAX
Har 400 flygplan på lager som väntar på att levereras

Det amerikanska flygbolaget Boeing meddelade igår att man kommer att pausa produktionen av den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 MAX i januari. Anledningen till det är att modellen inte har blivit godkänd av världens flygmyndigheter att flyga igen efter de två flygolyckor med flygplansmodellen som på ett halvår kostade 346 människor livet. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars men Boeing har trots det fortsatt producera modellen till de kunder som beställt modellen men ej fått dessa levererade. Efter att ha tillverkat 42 stycken 737 MAX-plan i månaden sedan modellen fick flygförbud har Boeing nu cirka 400 stycken flygplan som väntar på att levereras, något som inte kan ske innan modellen blivit godkänd att flyga passagerare igen. Hur länge produktionsstoppet förväntas pågå finns det än så länge inga uppgifter om. Boeing skriver i sitt uttalande: "We know that the process of approving the 737 Max’s return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates. The FAA and global regulatory authorities determine the timeline for certification and return to service. We remain fully committed to supporting this process. It is our duty to ensure that every requirement is fulfilled, and every question from our regulators answered." Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Garmin Autoland kan landa ditt flygplan
Landar flygplan med hjälp av GPS

Garmin har visat upp ett nytt GPS-system som man kallar för Autoland vilket kan användas för att helt autonomt landa mindre flygplan i händelse av att piloten inte kan eller känner för att göra detta själv. Landningen sker via GPS och förutsätter att flygplatsen där flygplanet ska landa har stöd för GPS-landningssystem. Skulle så vara fallet så tar systemet över kontrollen av flygplanet och upplyser passagerarna om detta varpå landningen inledes. Skulle piloten vara utslagen men passagerarna fortfarande vara medvetna så kan dessa kommunicera med flygplatsledningen medan systemet sköter själva landningen. Vad Garmin Autolanding kostar finns det för tillfället inga uppgifter om. För att överhuvudtaget få användas måste systemet först godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA. Skulle så bli fallet så är systemet i nuläget anpassat för att installeras i de båda flygplansmodellerna Cirrus Vision Jet samt Piper M600, flygplansmodeller som kostar runt 2 och 3 miljoner dollar styck skriver Gizmodo. Här nedanför hittas ett klipp på hur Garmin Autoland fungerar. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber visar upp drönare
Kommer kanske att flyga hem mat till dig i framtiden

Nästa år planerar Uber Eats att börja leverera mat med hjälp av drönare och inför det har företaget nu presenterat den drönare som antagligen kommer att göra det. Det handlar om en drönare med sex rotorer med roterade vingar, en design som Uber säger ska ge drönare bättre flygfärdigheter när den väl befinner sig i luften. Drönaren är framtagen för att leverera en middag för två och med den lasten har drönaren en räckvidd på cirka 20 kilometer. Uber har fått tillstånd av det amerikanska luftfartsverket FAA att börja testa sin leverandrönare i San Diego. Det har även Amazon samt UPS och Alphabets dotterföretag Wing började med drönarleveranser så sent som i förra veckan i USA, något som gjorde dem först i USA att göra detta på den kommersiella marknaden. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wings första drönarleveranser i USA genomförda
Blir först med kommersiell drönartjänst i USA

Att en hel del av framtidens leveranser av mindre paket sannolikt kommer att ske med drönare kan vi nog redan nu konstatera och några som är långt framme på det området är Alphabets drönarföretag Wing. Wing har sedan tidigare börjat leverera grejer med hjälp av drönare i både Finland och Australien och nu har man även börjat testa detta i USA. Det är i staden Christiansburg i delstaten Virginia som Wing fått tillstånd av det amerikanska luftfartsverket FAA att dra igång vad som ska vara den första kommersiella drönarleverans-tjänsten i USA. Det amerikanska fraktbolaget UPS har sedan tidigare fått tillstånd att flyga leveransdrönare i USA men de använder för tillfället bara drönare för att frakta saker mellan olika sjukhus. I Christiansburg, Virginia, kan de boende nu beställa grejer från de amerikanska varuhusen Walgreens och Sugar Magnolia samt få vissa paket från budfirman FedEx levererat via drönare. Drönaren hämtar upp beställningen på respektive varuhus och släpper sedan av detta på en förutbestämd plats på kundens garageinfart eller trädgård som synes i videoklippet nedan. Vad det kostar att få sina grejer hemskickade med drönare finns det inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kan vara i luften i början av nästa år
American Airlines ska börja flyga med olycksdrabbad modell igen

Det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav igår att man kommer att återuppta flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX igen i början av nästa år. Detta är något som sker efter att modellen fick flygförbud i mars efter två olyckor med 737 MAX kostat runt 350 människor deras liv. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till fel man upptäckte i modellen efter de båda olyckorna och detta anser man sig nu vara klara med. Boeing MAX 737 ska genomgå ytterligare inspektioner för att bli godkänt för flygtrafik av det amerikanska luftfartsverket FAA någon gång senare i år. Skulle det gå vägen är det antagligen inget, förutom eventuellt passagerarnas rädsla, som hindrar American Airlines från att börja flyga modellen igen i början av nästa år. American Airlines har idag 24 stycken Boeing Max 737 och förväntas börja flyga med dessa igen 16 januari 2020. Tumnagel
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

MacBook Pro med batteriproblem portas från flygplan
Kan drabba hundratusentals av Apples kunder

Den amerikanska myndigheten Federal Aviation Administration (FAA) har nu förbjudit passagerare att ta med sig vissa av Apples MacBook Pro-modeller ombord på flygplan, något som potentiellt riskerar att drabba hundratusentals av Apples kunder. Det handlar om 15-tumsmodeller av MacBook Pro som såldes mellan 2015 - 2017. Apple gick i juni ut och varnade för att ett problem med datorernas batterier skulle kunna få dem att brinna. Exakt hur många av dessa datorer som fortfarande finns på marknaden är oklart men bara i USA och Kanada ska Apple ha sålt 460.000 exemplar av de modeller som nu alltså portas från flygplan. Det innebär att de av Apples kunder som har en MacBook Pro som kan drabbas av batteriproblem nu befinner sig i en liknande situation som de flygpassagerare som försökte flyga med sina nyinköpta Samsung Galaxy Note 7 när denna släpptes 2016. För säkerhetspersonalen på flygplatser kommer dock det här förbudet bli betydligt mycket mer komplicerat att genomföra än när man bara behövde stoppa Note 7-telefoner. Detta på grund av den drabbade MacBook Pro-modellen i stort sett är identisk med flera andra MacBook Pro-modeller som inte är drabbade av batteriproblemet. Toms Hardware skriver: "The reason is that all MacBook Pros 15 since the June 2012 Retina model have looked basically the same until the 2016 Touch Bar model. And there’s not an easy way to identify them. With the Galaxy Note 7, boarding gate personnel could look at your phone, see “Note 7”, and ban it from flying. But with the MacBook Pro, they will need to screen your computer in a more detailed way." Skulle en passagerare ha en av de drabbade modellerna men redan låtit Apple fixa detta så måste passageraren visa bevis på att så är fallet. Misstänker du att du själv har en av de drabbade modellerna så kan du läsa mer om problemet och kontrollera din dator här. I skrivande stund har fyra amerikanska flygbolag meddelat att de kommer att börja porta passagerare som försöker flyga med de drabbade MacBook Pro-modellerna. Om flygbolag i resten av världen hakar på förbudet återstår att se. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer Boeing fimpa namnet 737 MAX?
Ryanair verkar kalla sin exemplar för 737-8200 nu

Det verkar som som om åtminstone flygbolaget Ryanair lyssnade till USA:s president Donald Trump då han i våras föreslog att Boeing skulle byta namn på sin olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX. På nytagna bilder på ett av Ryanairs 737 MAX-flygplan har denna modellbeteckning ersatts av den betydligt mycket mer anonyma beteckningen "737-8200" som synes på bilderna i tweeten här nedanför. 737-8200 är den beteckning som den europeiska flygplansmyndígheten EASA har använt på 737 MAX sedan 2016 och av deras amerikanska motsvarighet FAA sedan 2017. HI-Res Photos: The MAX name has been dropped from the high capacity version of the #737MAX8 that @Ryanair has on order. pic.twitter.com/3q5QBN0TTg— Woodys Aeroimages (@AeroimagesChris) July 15, 2019 Varken Boeing eller Ryanair har än så länge velat kommentera MAX 737:s eventuella namnbyte. Så sent som igår rapporterade vi om att flygplanen, oavsett vad de kommer att kallas, antagligen inte kommer att flyga kommersiellt förrän som tidigast nästa år. Tumnagel
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya problem med Boeing 737 MAX upptäckta
Kan leda till ytterligare förseningar

USA:s luftfartsmyndighet FAA meddelade igår att de hade upptäckt ett nytt problem med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX efter att man för ett tag sedan började testa denna på nytt. Det handlar om den flygplansmodell som på ett halvår störtade två gånger vilket ledde till att 346 människor miste livet. Boeing uppgav i maj att man hade fixat problemet som man ansåg ledde till de båda olyckorna och att modellen var redo att tas i bruk igen efter godkännande från världens flygmyndigheter. Det nya problemet som upptäcktes av FAA hade med flygplanets överstegringsskydd att göra. Enligt FAA så ska piloten som testade en överstegerings-situation i en simulator haft svårt att återfå kontrollen över flygplanet när detta skedde. Det har rapporterats att piloterna på de båda störtade Boeing-planen ska ha upplevt liknande problem och haft svårt att återfå kontrollen över flygplanen i samband med att dessa störtade. Det har tidigare sagts att Boeing 737 MAX-flygplanen eventuellt skulle kunna vara i luften igen i september. Huruvida så fortsatt är fallet är för tillfället oklart. Men antagligen kommer det nu att bli ytterligare förseningar innan världens flygbolag kan börja använda sina 737 MAX igen. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida