m

US Navy lägger ner planerna på att utveckla en railgun
Lägger pengarna på annan vapenutveckling istället

The Drive rapporterar att den amerikanska flottan har lagt ner planerna på att utveckla en så kallad railgun, ett vapen som använder elektromagnetism istället för krut för att avfyra projektiler. US Navys utveckling av en railgun ska ha pågått sedan 2005. Inför nästa års budget ska US Navy dock inte ha avsatt några pengar för fortsatt utveckling av sådana vapen. Det verkar finnas flera anledningar till varför man nu verkar lägga ner utvecklingen av railgun-vapen. Bland annat så ska US Navy i dagsläget bara ha tre stycken fartyg där sådana skulle kunna installeras. Vidare anses räckvidden på vapnet, som beskrivs ligga på mellan 80 - 160 kilometer vara förhållandevis kort om man jämför med så kallade hypersoniska vapen. US Navy har bland annat tagit fram det hypersoniska vapnet Common Hypersonic Glide Body (C-HGB) vilket har en räckvidd på över 2500 kilometer, ett vapen man planerar att installera på vissa fartyg fram till 2023. Här nedan hittas två videoklipp där railgun-vapen testas. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mayflower 400 fick avbryta sin Atlantresa
Autonom båt återvände till sin hemmahamn efter strul till havs

Efter ett antal förseningar var det förra veckan äntligen dags för den autonoma båten att Mayflower 400 att påbörja sin resa över Atlanten. Det hela verkar dock inte ha gått som planerat och bara några dagar efter att Mayflower lämnade hamnen i brittiska Plymouth meddelas det att båten nu är på väg tillbaka dit. Den ideella organisationen ProMare, som tillsammans med IBM utvecklat Mayflower 400, säger att båten råkat ut för ett mindre mekaniskt problem. Då det inte finns någon besättning ombord på båten så måste nu båten alltså återvända till Plymouth för att fixa detta. Även ursprungsversionen av Mayflower, som 1620 seglade mellan brittiska Plymouth och amerikanska Plymouth, fick återvända till sin hemmahamn två gånger innan man till slut lyckades korsa Atlanten. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag om Mayflower 400 från IBM. Här nedanför hittas rutten Mayflower 400:s resa, en tripp som är planerad att ta cirka tre veckor när väl Mayflower kommer iväg från brittiska Plymouth igen. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinakopia av Titanic
Skala 1:1

För ungefär fyra år sedan skrev vi om att Kina hade börjat bygga en kopia av fartyget Titanic som sjönk i Atlanten efter en kollision med ett isberg 1912 och 1 500 människor miste livet. Tanken med bygget är att det ska fungera som en turistattraktion. Folk kommer kunna besöka med båten som ska stå i en kopia av hamnen i Southampton. På båten kommer folk kunna ta del av lyxen båten erbjöd samt höra historier om människorna som åkte med den. Bygget av båten började redan 2014 och tanken är att den ska vara klar innan årets slut. Runt 1,3 miljarder kronor har den kostat att bygga. Tumnagel
34.2°
+
Frode Wikesjö
0

Earth 300 vill ta hundratals forskare till havs
Kolla in koncept på atomdrivet forskningsfartyg

Här kan ni kolla in lite bilder på det enorma forskningsfartyget Earth 300 som entreprenören Aaron Olivera hoppas kunna börja bygga snart. Det handlar om 300 meter långt fartyg som initialt är tänkt att drivas med miljövänliga bränslen och någon gång i framtiden även bli atomdrivet. Tanken är att 160 forskare tillsammans med 165 besättningsmän, 20 studenter, 20 experter och 20 superrika turister ska kunna inhysas på Earth 300. På fartyget kommer forskarna även ha tillgång till 22 stycken forskningslaboratorier. Man uppskattar att fartyget skulle kosta cirka 500 - 700 miljoner dollar att bygga. Driften av båten är tänkt att delvis finansieras av superrika turister som man hoppas vill betala 1 - 3 miljoner dollar för att tillbringa tio dagar i en av fartygets 20 så kallade VIP-hytter. Runt 2025 hoppas initiativtagaren och de andra som är inblandade i projektet att Earth 300 ska kunna sjösättas. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa vecka lämnar Mayflower 400 Europa
Självkörande båt ska korsa Atlanten

Nästa vecka är det tänkt att den självkörande båten Mayflower 400 ska lämna hamnen i brittiska Plymouth för att på egen hand ta sig till Plymouth i USA, samma rutt som den ursprungliga Mayflower tog sig för snart 401 år sedan. Tanken var att Mayflower 400 skulle påbörja sin resa i september förra året, i samband med Mayflowers 400-årsjubileum, men så blev inte fallet på grund av pandemin. 15 maj är det dock tänkt att Mayflower 400, som har försetts med självkörande teknik från bland andra IBM, kommer att påbörja sin resa över Atlanten. Det kommer inte att finnas någon besättning ombord på båten under den cirka tre veckor långa resan. Här ovanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från AFP om det första obemannade fartyget som ska korsa Atlanten. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så ska Norge bygga sin fartygstunnel
Ambitiöst projekt

Norge planerar att bygga världens första tunnel för större fartyg. Tunneln ska byggas vid Stadhavet och bli 1 700 meter lång. Inne kommer den bli 37 meter hög, 26,5 meter bred och vattendjupet kommer vara tolv meter vilket innebär att den kommer vara så pass stor att kryssningsfartyg kan åka genom tunneln. Tunneln skulle innebära att en tur som skulle ta två timmar kan skäras ner till tolv minuter. Tumnagel
51.8°
+
Frode Wikesjö
0

Hur man fick loss Ever Given
Snubbe förklarar för Reuters

Som bekant lyckades det enorma containerfartyget Ever Given ta sig ut ur Suezkanalen efter det gick på grund där förra veckan. Men hur kunde det ta så lång tid att få loss fartyget? Det är något som chefen för det nederländska företaget som lyckades få loss fartyget försöker svara på i klippet ovan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Google firar att Ever Given inte längre sitter fast
En liten armada av båtar tuffar fram i sökresultatet

Efter det att det enorma containerfartyget Ever Given kommit loss efter att ha gått på grund i Suezkanalen förra veckan har Google lagt in ett så kallat påskägg på sin sökmotor för att uppmärksamma detta. Söker man efter "Ever Given" eller "Suez canal" så börjar en lite armada av båtar tuffar förbi i sökresultatet, något som ni kan kolla in på bilden här ovanför eller genom att klicka på länken nedan. Här nedanför hittas även ett nyhetsinslag om Ever Given där man bland annat snackar om varför det tog så lång tid innan fartyget kunde dras loss från sin grundstötning. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Testa att köra ett fartyg genom Suezkanalen
Eller kolla hur Ever Given ser ut utanför ditt eget hus

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given som körde på grund i Suezkanalen förra veckan blockerar fortsatt trafiken där, något som lett till stora störningar i världens frakttrafik. CNN har gjort ett reportage där man intervjuat några fartygskaptener och låtit dem berätta om hur det är att köra ett fartyg genom den smala passagen mellan Afrika och Asien. I reportaget finns även en simulator där du kan testa själv hur det är att köra ett enormt fartyg genom Suezkanalen vilken ni kan testa på länken nedan. Nere till höger hittas en länk där ni kan placera det 400 meter långa fartyget Ever Given på valfri plats på en världskarta, något som kan ge en uppfattning om hur stort fartyget som fastnat i Suezkanalen faktiskt är. Här nedanför kan ni kolla in hur det skulle kunna se ut om Ever Given skulle ankrat utanför stadshuset i Stockholm till exempel. Uppdaterat Det ser ut som om Ever Given nu lossnat från grundet och flyter igen. När Suezkanalen kan öppna för trafik igen finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm testar eldrivna passagerarfartyget Candela P-30
Ska börja gå i testtrafik nästa år

Nästa höst kommer Region Stockholm att ta världens första elektriska bärplanssbåt i testtrafik under sex månader. Det handlar om modellen P-30 från det Lidingöbaserade teknikföretaget Candela som ska vara världens snabbaste elektriska passagerarfartyg. Detta ska dra 80 procent mindre energi än dagens dieselfärjor och eftersom man kör "i luften" skapas nästan inga svallvågor. Båten är tolv meter lång, har plats för 30 stycken personer, toppar 30 knop och har en räckvidd på 60 sjömil i 23 knop. Om testerna faller väl ut kommer kommersiell trafik att inledas 2023. Tumnagel
72.8°
+
Bobby Green
0

Jättefartyg har fastnat i Suezkanalen
Har lett till trafikstockning i den vältrafikerade kanalen

Ett av världens största containerfartyg har fastnat i Suezkanalen och ska nu ha blockerat denna helt och hållet för annan trafik. Det 400 meter långa fartyget Evergreen Ever Given har kört på grund i kanalen vilket ska ha berott på dåligt väder. En bogserbåt försöker nu få loss fartyget från grundet så att trafiken genom kanalen återigen ska kunna släppas på. Tills så sker har egyptiska myndigheter omdirigerat en del av trafiken i äldre delar av kanaler som man tillfälligt öppnat igen skriver BBC. Suezkanalen kopplar samman Medelhavet med Röda Havet och är den kortaste sjövägen mellan Asien och Europa. Runt 12 procent av global sjöfrakt passerar genom kanalen varje år. Bonus nedan. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för dokumentär om coronakryssningen
The Last Cruise

The Last Cruise är en kommande dokumentär om kryssningsfartyget Diamond Princess som januari förra året stod för mer än hälften av alla dokumenterade fall av COVID-19 utanför Kinas gränser. Fler än 700 människor var smittade av viruset på fartyget som inte inte kunde docka eller släppa ut passagerarna ur sina rum. The quarantined Diamond Princess floating in a Japanese harbor became a global spectacle – a faraway symbol of the new virus and its potential to upend any sense of normalcy. Otherworldly scenes – scientists in hazmat suits, passengers in face masks and cleaning teams spraying disinfectant on empty shipboard buffets — packed the nightly news. With little information available about the new virus and limited access to resources, the ship’s cases soared. Dokumentären använder sig av klipp från både passagerare och personal vilket bör ge en bra inblick i kaoset som pågick på skeppet. The Last Cruise släpps på HBO Nordic den 30 mars. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Hyundai visar upp minibussen Staria
The real MPV

Efter den dunkla smygtitten drar nu Hyundai täcket av den nya modellen Staria som är en minibuss med plats för upp till nio stycken personer. Dock berättar man inte så mycket utan det är bara bilder det handlar om nu. Det vore ju väldigt intressant om bilen exempelvis skulle erbjudas med eldrift eller så. Inspirationen till bussen säger Hyundai att de har hämtat från loungerna som finns på stora kryssningsfartyg. All information kring Staria ska släppas nu under årets första halva, men exakt när är fortfarande oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

James Cameron gör ny dokumentärserie om våra hav
OceanXplorers görs tillsammans med National Geographic och BBC

Den havsintresserade regissören James Cameron kommer att producera en ny dokumentärserie för National Geographic där tittarna ännu en gång kommer att få ta sig en titt under och ovan ytan i våra världshav. Serien OceanXplorers kommer att samproduceras med BBC Studios Natural History Unit och OceanX Media. Under inspelningen kommer man använda forskningsfartyget OceanXplorer och filma i bland annat Västindien, Dominikanska Republiken, Azorerna och Arktis. OceanXplorers kommer att visas på National Geographic i 172 länder på 43 olika språk. När så blir fallet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Historielektion om Nakahama Manjiro
Japanen som 1841 hamnade i USA efter ett skeppsbrott

Här får vi höra den fascinerande historien om japanen Nakahama Manjiro som efter ett skeppsbrott år 1841 plockades upp av ett amerikanskt valfångstfartyg som tog honom till USA. Eftersom han inte kunde återvända till Japan då landet var isolerat och utvandring kunde straffas med döden valde han att stanna i USA för att lära sig språket. 1851 lyckades han dock återvända till Japan där han, efter månader med utfrågningar, fick en myndighetsposition tack vare sina nya färdigheter. Han jobbade bland annat som tolk för landets shogun och spelade en viktig roll i hur landet började öppnas upp för omvärlden under den tiden. Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Rocket Labs återvändande raket var i hyggligt skick
Vissa delar ska till och med återanvändas

Rymdföretaget Rocket Lab har nu berättat lite mer om hur deras så kallade "Return to Sender"-uppdrag avlöpte, företagets första försöka med att låta en av sina Electron-raketer återvända till jorden i en fallskärm. Raketen sköts upp 20 november och uppgavs ha landat i Stilla Havet efter att ha varit uppe och vänt i rymden. Tydligen gick denna landning som företaget hade hoppats på och man skriver nu i ett nyhetsinlägg om landningen: "During Electron’s final few kilometers of descent, the large main parachute successfully deployed and dis-reefed to further slow the stage and enable a controlled splashdown. The parachute system behaved perfectly, with expected descent rates, correct timings on deployment events, and nice clean parachute deployments. To the delight of the recovery team, the stage hit the water at nine meters per second; slightly slower than the target descent rate. This rate saw the stage float to a gentle splashdown – just the way we wanted to see Electron take an ocean dip." Ni kan kolla in Electron-raketens landning i klippet här nedanför. Efter att raketen slagit ner i vattnet så använde Rocket Lab sitt fartyg "Catch of the Day" för att ta upp raketen ur vattnet vilket ni kan se på bilderna ovan och nedan. Innan testet så uppgav Rocket Lab att det här testet primärt gick ut för att undersöka om det gick att landa Electron-raketen med en fallskärm. I framtiden har Rocket Lab planer på att fånga in raketen under luftfärden mot jorden med en helikopter innan den slår ner i vattnet. Trots att raketen nu landade i vattnet så säger företaget att man tror att vissa av raketens delar går att återanvända till framtida raketuppskjutningar, något som man egentligen inte hade planerat att göra och som får ses som en ren bonus. Någon gång i början av nästa år planerar Rocket Lab att testa sitt fallskärmssystem till Electron-raketen igen men inte heller vid nästa test kommer man att använda en helikopter för att fånga upp raketen. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan du besöka Titanics vrak
Kommer dock att kosta dig en slant

Företaget OceanGate Expeditions har meddelat att de kommer att börja undersöka skeppsvraket från fartyget Titanic och att man då kommer att erbjuda platser för allmänheten i sin specialbyggda ubåt. Ubåten Titan har företaget byggt tillsammans med Boeing och NASA och den har plats för fem personer. En pilot, en forskare samt tre betalande "citizen explorers". Dessa tre kan köpa platser ombord på ubåten för 125.000 dollar, motsvarande lite över en miljon svenska kronor. De tre kommer även att behöva hjälpa till med OceanGate Expeditions forskningsarbete där man bland annat planerar att kartlägga det marina livet runt skeppsvraket och även skapa en 3D-modell av det som finns kvar fartyget. OceanGate Expeditions planerar att dra igång med sina expeditioner till Titanic i maj nästa år och planerar att löpande undersöka skeppsvraket från maj till september de kommande åren. Här nedan hittas en reklamfilm för "Titanic Survey Expedition". Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens största civila sjukhusfartyg
Global Mercy kommer till Afrika nästa år

Den globala välgörenhetsorganisationen Mercy Ships är just nu i full fart med att färdigställa Global Mercy som är världens största civila sjukhusfartyg. Nästa höst är planen att fartyget ska anlända till Afrika. Varje år dör 16,9 miljoner människor för att de inte får kirurgisk vård och 93 procent av dem finns i Afrika. "Global Mercy blir ett modernt underverk – ett specialbyggt sjukhusfartyg med anpassad utrustning, senaste teknologi och det moderna sjukhusets högutbildade förmågor. Fartyget i sig utgör också en unik uppmaning till handling för alla som känner sig kallade att göra en insats, en möjlighet för människor att använda sin kompetens för att göra positiv skillnad för global sjukvård." Ombord på båten kommer det bland annat att finnas sex stycken operationssalar, utbildningslokaler och ett simuleringslaboratorium med VR-utrustning. Fartyget mäter 174 meter och har plats för fler än 600 stycken volontärer. Tumnagel
58.2°
+
Bobby Green
0

Utsläpp har lett till ekologisk katastrof på Kamtjatka-halvön
Massdöd av marint liv i området

Lokalinvånare på den ryska Kamtjatka-halvön har upptäckt en stor mängd av döda fiskar och annat marint liv som spolats upp på stränderna i närheten av halvöns största stad Petropavlovsk-Kamchatsky. Vattnet i området uppges även ha färgats gult och börjat lukta som kemikalier. Vad som beskrivs som ekologisk katastrof tros bero på något slags giftigt utsläpp men exakt vad som kan ha orsakat det är än så länge inte fastställt. Det spekuleras om att det kan handla om utsläpp från ett förbipasserande fartyg såväl som utsläpp från någon militärövning i området. Satellitbilder visar att en flod som leder ner till havet färgats gul och uppströms till denna flod ska det ligga någon slags rysk militäranläggning. En anonym surfare som kallar sig Yola_La säger: "Up the stream there is a military training ground. Knowing how the system works and how these kinds of questions are getting hushed, we must do everything in our power to save the ocean right and to defend from a catastrophe in the future." Det eventuella utsläppet tros ha skett förra månaden. Rysslands president beordrade i fredags lokala myndigheter att utreda vad som orsakat massdöden av marint liv på Kamtjatka-halvön. Tumnagel
-1.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har den självkörande båten Mayflower sjösatts
IBM:s AI-kapten ska korsa Atlanten på egen hand

Efter att ha arbetat med att utveckla den självkörande båten Mayflower Autonomous Ship (MAS) under två års tid har IBM och forskningsorganisationen ProMare nu sjösatt denna inför den kommande resan över Atlanten. Tanken är att MAS på egen hand ska ta sig samma rutt som det berömda brittiska segelfartyget med samma namn gjorde för 400 år sedan. Dagens Mayflower har dock ingen mänsklig kapten utan tanken är att IBM:s "AI-kapten" ska navigera skutan över pölen till Nordamerika. Andy Stanford-Clark, CTO på IBM UK & Ireland, säger i ett pressmeddelande: "Able to scan the horizon for possible hazards, make informed decisions and change its course based on a fusion of live data, the Mayflower Autonomous Ship has more in common with a modern bank than its 17th century namesake," said Andy Stanford-Clark, Chief Technology Officer, IBM UK & Ireland. "With its ability to keep running in the face of the most challenging conditions, this small ship is a microcosm for every aspiring 21st century business." MAS ligger nu i hamn och kommer att genomgå tester till sjöss det kommande halvåret. När IBM först presenterade Mayflower-projektet var det tänkt att MAS skulle lämna brittiska Plymouth med destinationen Plymouth, Massachusetts, i USA nu i september, samtidigt som ursprungliga Mayflower hade 400-årsjubileum. Så blev inte fallet och nu siktar IBM och ProMare istället på att MAS ska påbörja sin färd mot USA 19 april 2021. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för Estonia - fyndet som ändrar allt
Ny dokumentärserie om Estoniakatastrofen börjar sändas snart

Snart har det gått 26 år sedan färjan Estonia förliste på Östersjön och tog med sig 852 människor i djupet. Snart kommer en ny dokumentärserie om Estonia och förlisningen från Discovery Networks. I Estonia - fyndet som ändrar allt får tittarna ta del av vad som hände vid Nordens största och mest omtalade sjöolycka i modern tid skriver Discovery i ett pressmeddelande. Dokumentären kommer bland annat innehålla flera berättelser från vittnen som tidigare aldrig uttalat sig om katastrofen i media. Henrik Evertsson från produktionsbolaget Monster som producerat den nya tv-serien säger: "Dokumentärserien är skapad utifrån ett gediget journalistiskt arbete, där vi har djupintervjuat flertalet förstahandskällor med en direkt koppling till Estoniakatastrofen. Många källor har aldrig tidigare ställt upp i media med sin historia." Estonia - fyndet som ändrar allt består av fem delar och kommer att börja sändas på Discoverys streamingtjänst DPlay från och med 28 september, årsdagen av Estonias förlisning. Här nedanför hittas trailern. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Greenpeace blockerar hamnen vid Preems raffinaderi i Lysekil
Polis på plats för att medla

Miljöorganisationen Greenpeace fartyg Rainbow Warrior blockerar sedan igår kväll hamnen vid Preems raffinaderi i Lyskeil, något som gör att andra fartyg varken kan ta sig in eller ut ur hamnen. Enligt Greenpeace är detta något man gör för att regeringen ska säga nej till ökade utsläpp från Preemraff. Enligt Isadora Wronski, Sverigechef för Greenpeace, är blockaden en reaktion på ett nödläge. Hon säger till DN: "Precis som i situationen med coronapandemin är det viktigt att lyssna på experterna för att värna liv och hälsa. Vi befinner oss i ett klimatnödläge – 500.000 personer evakueras i Oregon, det brinner runtom i världen. Vi vill att Stefan Löfven tar sitt ansvar och säger nej till ökade utsläpp på en miljon ton från Preemraff." Greenpeace har blivit polisanmälda för egenmäktigt förfarande under sin pågående aktion mot Preemraff. Polis finns även på på plats och har inlett en dialog med Preem och Greenpeace. Christer Fuxborg är presstalesperson på polisen i region Väst och han säger: "Polisledningen har just nu möte med Preems ledning om hur vi ska hantera situationen. Vi har en jättebra dialog med Greenpeace på alla vis. Vi försöker med diplomati – att vara alla till lags." Enligt Greenpeace själva har deras aktion än så länge hindrat fem fartyg att ta sig till hamnen medan två fartyg inte har kunnat lämna hamnen. Hur länge Greenpeace planerar att fortsätta med sin aktion finns det inga uppgifter om. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubba coronaflyr Yemen via lastfartyg
En resa som tog 14 dagar

Klipp där YouTube-användaren Eva zu Beck berättar om hur hon lyckades ta sig från ön Socotra i Yemen via ett lastfartyg till i Abu Dhabi där hon kunde flyga tillbaka till Europa igen. Hela båtresan tog 14 dagar där flera av dagarna bestod av väntan i hamnen i väntan på visum och negativa coronatester. Tumnagel
34.5°
+
Frode Wikesjö
0

Tom Hanks nya krigsfilm Greyhound kommer till Apple TV+
Oklart när den släpps dock

Efter många om och men kommer vi äntligen få ta en titt på Tom Hanks nya film Greyhound. Filmen skulle egentligen haft premiär förra våren, men Sony sköt upp releasen till maj i år. Och när coronasmällen kom sköt man på premiären ytterligare till mitten av juni. Nu är det helt andra bullar som gäller då Apple köpt upp rättigheterna för filmen, enligt rykte för 70 miljoner dollar, och planerar att släppa filmen på sin streamingtjänst Apple TV+. I filmen spelar Tom Hanks en officer som tar över ett fartyg av destroyer-klass i början av andra världskriget. När filmen kommer ha premiär på Apple TV+ är för tillfället okänt. Ovan har ni en trailer för filmen. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Dokumentärserie om Little Hope har dragit igång
Ger oss insikt i The Dark Pictures-serien

I sommar kommer Supermassive Games äntligen släppa den andra delen i skräckspelsserien The Dark Pictures. I den första delen, Man of Medan, fick vi följa ett gäng vänner som hängde på ett hemsökt fartyg mitt ute i havet och sattes i diverse situationer av varierad grad av kuslighet. I nästa del, Little Hope, får vi träffa en ny grupp individer som efter lite bilrelaterade problem besöker den smått spöklika staden Little Hope som har en aningen knepig historia med bland annat häxjakt och andra otrevligheter. För att förmedla information om spelet en aning har Supermassive Games dragit igång en dokumentärserie om Little Hope där utvecklarna pratar om spelets historia samt hur det kommer skilja sig från Man of Medan rent gameplaymässigt. The Dark Pictures: Little Hope kommer släppas i sommar till PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Världens största sjukhusfartyg på väg till New York
USNS Comfort ska vårda patienter som inte drabbats av coronaviruset

Igår meddelade den amerikanska flottan att deras sjukhusfartyg USNS Comfort nu lägger kursen mot New York för att hjälpa till med sjukvården där. USNS Comfort är världens största sjukhusfartyg och är försedd med tusen sjukhusplatser och 13 operationssalar. Tanken är att patienter som är i behov av sjukvård som inte har med coronaviruset att göra ska kunna få vård på USNS Comfort. På det sättet hoppas man kunna avlasta New Yorks sjukhus vilka nu börjar fyllas upp av patienter som smittats av Covid-19. Ni hittar ett lite äldre klipp om USNS Comfort och livet ombord på fartyget här nedanför. Tumnagel
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida