m

Den asiatiska blåskrabban är tillbaka på västkusten
Riskerar att förstöra det lokala ekosystemet

Sveriges Radio rapporterar att den asiatiska blåskrabban har än en gång hittats på Västkusten. Denna krabba äter i princip konstant och mumsar i sig det mesta den stöter på. Den har också en benägenhet att föröka sig också väldigt snabbt. Den kombinationen kan leda till att krabban kan ta över ekosystemen samt konkurrera ut inhemska arter vilket ju är obra. Därför uppmanar Havs- och vattenmyndigheten att skicka in en bild på krabban om man ser den och att man dödar den. Tumnagel
16.8°
+
Frode Wikesjö
0

Det ser inte lovande ut för kombin
Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt

Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
29.2°
+
Roger Åberg
0

EA visar upp Battlefield Portal
Typ Forge-mode för Battlefield 2042

EA visade i dag upp Battlefield Portal vilket är en ny community-driven plattform för Battlefield 2042 där spelare kan anpassa spelreglerna för att skapa heltokiga spellägen. Reglerna kan anpassa via diverse skript så Battlefield Portal kommer sannolikt erbjuda väldigt intressanta saker framöver. Spelare kan använda sig av diverse kartor från tidigare Battlefield-spel så som Battle of the Bulge från Battlefield 1942, Valparaiso från Battlefield Bad Company 2 och Caspian Border från Battlefield 3. Soldater, vapen och fordon från tidigare Battlefield-spel kan också slängas in lite hur man vill. Battlefield 2042 släpps till PlayStation 5, Xbox Series X|S, PlayStation 4, Xbox One och Windows den 22 oktober. Tumnagel
56.2°
+
Frode Wikesjö
0

Twitter testar nedröstning av kommentarer
Gör som oss

Twitter har börjat testa en ny funktion vilken låter en skara utvalda iOS-användare att rösta upp eller ned svar på andra tweets, lite liknande som kommenteringssystemet Disqus som används här på Feber gör. Ni kan se några varianter av den nya röstningsfunktionen här ovanför där alternativen visas som pilar eller i vissa fall hjärtan. Twitter skriver att det som röstas upp kommer att visas som lajks för andra användare medan nedröstningarna inte kommer att visas alls. Till skillnad från Disqus, och till exempel Reddit som har en liknande funktion, så kommer svaren tillsvidare inte att rangordnas efter hur mycket de röstas upp eller ner. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
60.2°
+
Rasmus Åberg
0

Adobe Premiere Pro får stöd för Apples M1
I skarp version

Vi har tidigare skrivit om att Adobe jobbar på att få några av sina populära program att stödja Apples M1-processor. Efter mer än sex månader i beta så släpps den skarpa versionen Premiere Pro 15.4 idag, med stöd för M1-processorn. Premiere Pro allows you to take advantage of the latest technologies, including new Apple M1 devices. From launch times to export, everything is faster, and editing is buttery smooth. Thanks to optimizations for the Apple Neural Engine, part of the M1 chip architecture, Adobe Sensei features like Auto Reframe and Scene and Edit Detection are noticeably accelerated. Premiere Pro also takes advantage of the Apple M1x27s lower power requirements providing significantly longer battery life than the previous models with comparable specifications. Den största förbättringen är naturligtvis bättre prestanda hos Mac-datorer med M1. En helt ny funktion som även introducerades är en ny tal-till-text-funktion som automatiskt kan transkribera och texta videos, detta ska korta ned tiden för att transkribera en 5 minuters video med 75%. Tumnagel
40.1°
+
Hugo Engström
0

Nya Jackass-medlemmen blir biten av haj
Aj

För att uppmärksamma folk om att det kommer en ny Jackass-film snart samarbetade tokstollarna med Discoverys Shark Week för ett specialavsnitt. I det skickar Johnny Knoxville ut Steve-O, Chris Pontius och den nya Jackass-medlemmen, YouTubern Poopies från The Poopies Channel, på ett ett stort Shark Week-uppdrag som består av en serie av hajstunts som utmanar myterna kring hajar. Du kan se avsnittet i sin helhet borta på discovery+ via länken nedan. Tumnagel
33.9°
+
Frode Wikesjö
0

Necomimi är ett par kattöron som styrs via tankekraft
Om du vill bli mer lik en katt

Här kommer en rätt udda uppfinning där användare kan styra rörelserna på ett par kattöron enbart med hjälp av hjärnans aktivitet. Det hela kallas för "Necomimi" vilket är en sammansättning av de japanska orden "Neko", katt, och "mimi", öron. Anordningen består av ett pannband där de båda kattöronen, ett par högtalare samt sensorer som läser av användarens hjärnaktivitet är monterade. Bakom Necomimi står det japanska företaget Neurowear. De släppte en version av Necomimi redan för tio år sedan men dessa saknade högtalarna som finns i den nya versionen, ett par högtalare som mjauar och spinner baserat på användarens hjärnaktivitet. Neurowear crowdfundar just nu den nya versionen av Necomimi och ett par smarta kattöron kostar i den kampanjen motsvarande lite över tusen svenska kronor. Bonus I videoklippet här nedanför kan ni kolla in den "smarta" hundsvansen Shippo som även den släpptes av Neurowear för snart tio år sedan. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hej Hugo!
Nytt ansikte på Feber

Det var riktigt länge sedan det var ett nytt ansikte här på Feber, men nu är det dags! Vakna personer har sett att det har dykt upp en ny skribent den senaste tiden vid namn Hugo. Tanken är att han ska dyka upp här då och då, inte som gubben i lådan men väl när vi behöver lite hjälp. Hej Hugo! Vem är du? Jag heter Hugo Engström och har precis tagit examen från informationsdesignprogrammet med inriktning textdesign på Mälardalens högskola. Jag har ett brinnande intresse för all form av design, teknikprylar och elbilar. Du är ny på Feber, men är Feber något nytt för dig? Det är det verkligen inte! Mitt första minne av Feber är faktiskt från YouTube, där jag kollade på er hands-on av den första iPaden när den kom. Jag var elva år då. Sedan halkade jag in på själva sajten och har varit helt fast sedan dess. Tror inte en vecka gått utan att jag inte varit in och läst. Vilka ämnen tycker du att vi har missat på Feber och nu kommer att skriva om när du får chansen? Jag har inget svar på det på rak arm men jag vill att Feber ska vara en plats man kan komma för att tänka på något annat än alla hemskheter man läser om nästan varje dag. Det känns jättekul att få vara med och bidra med något som gör läsarna glada! Tumnagel
69.5°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
23kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in en glasbläckfisk
Sällsynt bläckfiskart filmad av robot

Här kan ni kolla in lite unika bilder där en undervattensrobot filmat ett livs levande exemplar av bläckfiskarten Vitreledonella richardi, en art som även kallas för glasbläckfisk på grund av att bläckfiskens transparenta kropp. Det hela filmades under en expedition som genomfördes av Schmidt Ocean Institute, en ideell organisation som grundats av Googles före detta vd Eric Schmidt och hans fru Wendy. Med på expeditionen fanns även forskare från Boston University och Woods Hole Oceanographic Institution. Glasbläckfisken upptäcktes första gången 1918 och anses vara mycket sällsynt. Den lever på djup mellan 200 - 3000 meter under ytan. Sekvenserna på bläckfisken ni kan se ovan filmades med hjälp av undervattensroboten SuBastian under ett av dennas uppdrag i Stilla Havet. I klippet nedan kan ni kolla in roboten SuBastian lite närmare. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gemballa-son släpper fantastisk Porsche
Det här är The Gemballa Marsien

Gemballa är ett klassiskt namn i Porsche-kretsar. Uwe Gemballas skapelser passar kanske inte alla, men speciella är de minsann. Nu är det dags för sonen Marc Philipp Gemballa att göra egen grej och det här är första skapelsen. Den har inget med varumärket Gemballa att göra, men är nog snyggare än det mesta som Gemballa har släppt tidigare. Skapelsen kallas för The Gemballa Marsien och är i grunden en Porsche 911 Turbo S, men har blivit ombyggd för att se ut som den 959 som Porsche ställde upp i Paris-Dakar-rally och vann med. Men i modern form då. Personligen tycker jag den här är vrålsnygg! Vrålsnygga är också bilderna som är tagna av Oskar Bakke, en fotograf och Feber-läsare som vi har fått se fina bilder från tidigare här på Feber. Vi fick en liten specialleverans från honom, så nedan finns faktiskt fler bilder än vad som finns att hitta någon annanstans. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Apples första misslyckade högtalare
Hur var iPod Hi-Fi?

HomePod var inte Apples första misslyckade premium-högtalare, här har Quinn Nelson från Snazzy Labs tagit sig en titt på företagets iPod-högtalare från 2006. Kort sagt är den kompatibel med andra källor än iPod, har fortfarande snygg design och har godkänt ljud så länge du befinner dig rakt framför den. Slutsatsen i videon är inte företagets högtalare misslyckades för att de var för dyra, utan helt enkelt inte tillräckligt bra. Just nu säljer Apple sina AirPods Max för 6 695 kronor, ett pris långt över sina konkurrenter. Recensionerna har trots priset varit allmänt positiva. Samma gällde inte för högtalarna som fick blandade recensioner som bäst. Han menar alltså att det inte är priset som hindrat Apple från att sälja mer, utan produkterna i sig som inte levt upp till förväntningarna. Tror ni detta är anledningen till att både iPod Hi-Fi och HomePod floppade? Tumnagel
37.5°
+
Hugo Engström
0

Circle K ska bygga vätgas- och elstation för tung trafik
I Göteborgs Hamn

Även lastbilar som är miljövänliga behöver tankas. Tyvärr är det inte bara att dra in till närmsta laddstolpe eftersom en lastbil inte är helt enkel att parkera vart som helst. Tidigare har vi skrivit om att Daimler, Volvo och Traton gör gemensam sak och investerar stora slantar i ett laddnätverk. Nu berättar Circle K att man ska öppna Nordens första station för el och vätgas i Göteborgs hamn, vid Vädermotet. Bygget görs tillsammans med Göteborgs Hamn, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Nästa år kommer första delen vara klar och då kommer man att kunna ladda. Senare kommer även tankning av vätgas. Tumnagel
52.6°
+
Roger Åberg
0

Så får man vilda katter att bli tama
Kattungar!

Om man hittar lite övergivna katter som aldrig har träffat människor är de inte så supersugna på att lägga sig i knät och kurra. Här får vi se hur man gör för att få kissarna att acceptera en. Mat och lek är hemligheten. Och tålamod. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Den enda laddaren jag behöver
Jag är kär i Anker PowerCore III Fusion 5K

Det är väldigt sällan blir förtjust i en laddare. Men jag är faktiskt rätt kär i Ankers PowerCore III Fusion 5K. Bakom det "fräcka" namnet finns nämligen en produkt som borde komma med alla MacBooks och som alla som har en dator som får ström via USB-C borde ha i sin väska. In med en lite brasklapp här. Laddaren levererar 18W eftersom det i princip är en powerbank. Det duger om du har en strömsnål dator. Om din dator kräver mer kraft kanske denna inte räcker till och inte är något du vill ha på din fetingworkstation. I min väska finns min MacBook Pro och nätadaptern till den. Förr var det ett krav, tog man upp datorn så behövdes ett strömuttag inom inte allt för lång tid. Nu är det i och för sig så att man klarar sig rätt ofta utan att ta med sig laddaren, men det är ändå tryggt att ha den med. Men nu har jag med mig Ankers PowerCore III Fusion 5K. Dels så är det en alldeles ypperlig laddare till min MacBook. Men Anker tillför två saker. Dels ett vanligt USB-A-uttag så att du kan ladda något annat. Att slippa ha med en extra adapter är lysande. Men det finns också ett inbyggt batteri på 5000 mAh som alltid är redo. För eftersom laddaren nästan alltid har suttit i väggen mellan turerna på stan är det där batteriet alltid fulladdat. Och det här gör att istället för laddare, powerbank och USB-adapter så behöver jag bara ha med mig en sak. Om jag är ute och reser och behöver ladda två saker samtidigt, förutom datorn, så får jag väl stoppa in den extra saken i datorn. Det hela är sjukt smidigt och har gjort mitt liv en gnutta bättre. Och de sakerna som gör ens liv bättre bör man ju tipsa om. Prislappen ligger på 599 kronor och finns bland annat att köpa hos Webhallen. Uppdatering Hittade den nu på Amazon (tack Nom de Guerre) för 349 spänn. Tumnagel
42.7°
+
Roger Åberg
0

VW och BMW fick miljardböter för kartellverksamhet
Daimler slapp eftersom de skvallrade

Vi skrev om Margrethe Vestager häromdagen då hon uttalade sig om Apples verksamhet och i dag är hon aktuell igen. Den här gången för att BMW, Daimler och Volkswagen tyckte att det var en bra idé att hålla på med kartellverksamhet. Det hela handlar om AdBlue-tillägget i dieselmotorer som hjälper till att minska utsläppen. Det är ju en bra sak, men tillverkarna kom överens om att bara använda AdBlue till en gräns som var tvunget enligt lagen om utsläpp i EU. Hade man velat hade man kunnat minska utsläppen ytterligare. Man kom också överens om storleken på AdBlue-tanken så att denna skulle vara densamma på alla modeller. Daimler slipper alltså undan böter eftersom man har skvallrar. VW får böter sänkt med 45 procent eftersom man har samarbetat och får böter på 502 miljoner euro. BMW får ingen sänkning och åker dit på böter på 373 miljoner euro. Nästa gång ni hör ett företag (eller någon som älskar företag framförallt annat) säga att lagar och regler inte behövs utan man kommer att ordna allt till det bästa ändå, då kan ni tänka på den här domen. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat Ikea Sonos Symfonisk
Låter bra, har bra pris men är inte vacker

Jag gillar verkligen Ikea och Sonos samarbete i grunden. Man försöker göra högtalare som är användbara och som inte är som vanliga högtalare utan har en plats i hemmet. Ofta har de också en bonusfunktion förutom den att spela musik. Vi har tidigare fått en lampa och en hylla och nu är det dags för tavlan. Hyllversionen går att använda som en "vanlig" högtalare och ställa lite varstans så där behöver inte funktionen eller formen passa dig. Lampan är lite knepigare, gillar man inte formen på den så är den ju i sig helt värdelös eftersom man inte vill ha den framme. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

BMW släpper elscootern CE 04
Med snabbladdning och smarta lösningar

2017 visade BMW upp Concept Link förra året Definition CE 04. Nu är det äntligen dags för produktionsvarianten som får namnet CE 04. Det handlar om en eldriven scooter som kommer i en lätt och en tung version. Den lätta har 11 kW (15 hästar) och maximalt 23 kW (31 hästar) medan den tunga har 15 kW (20 hästar) och maximalt 31 kW (42 hästar). Båda har en toppfart på 120 km/h. Batteriet är på 8,9 kWh och det ska räcka till 13 mil. 11 kW-versionen ska konstigt nog komma kortare sträcka, 10 mil. Batteriet använder samma batteriteknik som nya iX och motorn är av samma typ som finns i BMWs hybrider. Även laddningen hämtar inspiration från bilvärlden. Stoppar man i en vanlig kontakt så tar det 4 timmar och 20 minuter från 0 till 100 procent. Men med en snabbladdare (tillval) så går det på bara 1 timme och 40 minuter. Att ladda från 20 till 80 procent ska ta 45 minuter med snabbladdaren. Snabbladdar man så gör man det från en laddbox med en Mode 3-kabel. Perfekt om du också har en elbil hemma! Fyra olika körlägen finns, Eco, Rain, Road och Dynamic. ASC (Automatic Stability Control) är standard och DTC (Dynamic Traction Control) är tillval. ABS är standard och ABS Pro är tillval. Scootern har en skärm på 10,25 tum där man kan se navigation och sånt. Lamporna är så klart LED. Hjälmen går att placera i ett fack under sätet. Mobilen kan du stoppa i ett speciellt fack och ladda med USB-C. Prislappen ligger på 132.295 kronor och färgerna som finns är grå och vit. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

REvil tar på sig Kaseya-attacken
Kräver nu hundratals miljoner i lösensumma

Förra veckan drabbades det Miamibaserade mjukvaruföretaget Kaseya av en sajberattack som slog ut företagets kunders system. Som bekant var det flera företag här i Sverige som drabbades, bland annat COOP, Apoteket Hjärtat och SJ. Man misstänkte då att det var ligisterna från ryska REvil som låg bakom attacken och nu har detta bekräftats då de, via sin blogg, har tagit ansvar för den. För att företagen ska få tillbaka sina system igen kräver de nu 70 miljoner dollar vilket då är närmare 600 miljoner kronor. Om nu Kaseya eller något annat drabbat företag betalar REvil denna lösensumma kommer det bli den högs betalda lösensumman för ransomware någonsin. I samma blogginlägg påstår REvil också att mer än en miljon system är drabbade av denna attack. I går kväll meddelade Kaseya att de nu vet hur hackarna lyckades ta sig in i deras system och att de kommer åtgärda kryphålet. Tumnagel
24.4°
+
Frode Wikesjö
0

Rimac och Bugatti går ihop
Kommer att ledas av Mate Rimac

Rimac är ett litet bolag som gör elbilar, eller det var ett litet bolag. Det har gått fort de senaste åren och nu har man slagits ihop med Bugatti. Japp, det Bugatti. Bolaget har ägts av Volkswagen Group som i sin tur ägs av holdingbolaget Porsche SE. Porsche SE äger alltså Volkswagen Group, eller stora delar av det i alla fall, som i sin tur äger Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG som är bolaget som vi till vardags förknippar med Porsche. Porsche äger tillsammans med Hyundai, grundaren Mate Rimac och ett gäng till Rimac Group. Rimac Group kommer från och med nu äga 55 procent av Bugatti Rimac där Porsche är 45 procent av bolaget. Porsche äger alltså Bugatti Rimac från två håll. Bugatti Rimac äger i sin tur Bugatti Automobiles och Rimac Automobili som är de två bolagen som gör bilarna med Bugatti- och Rimac-loggor. Rimac Group äger även Rimac Technologies som utvecklar batterier, elmotorer, infotainmentsystem och annat åt andra tillverkare. Några av dessa är Porsche, Hyundai och Kia, Koenigsegg, Aston Martin och Pininfarina. Bugatti och Rimac kommer att fortsätta som två märken men kommer så klart att dela mycket teknik. Rimac kommer att bygga ett nytt campus utanför Zagreb med 2500 anställda. Där kommer Rimacs bilar att byggas, men man kommer även att bygga e-axlar, batterier och annat som kommer att hitta in i Bugattis. Detta är så klart intressant, inte bara för bilmärkena Bugatti och Rimac utan också för Porsche, Audi, Volkswagen-gruppen och andra delar av branschen. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Bygger du med Lego?
Dagens fråga

Vi skriver ofta om Lego här på Feber, något som verkar vara uppskattat. Men bygger du med Lego? Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

EUs tech-chef varnar Apple
Integritet och säkerhet ingen anledning till konkurrensbrott

Tech-giganter är ifrågasatta just nu både i USA och här i EU. En av frågorna här är om Apple borde behöva öppna upp sin plattform och släppa in andra app-affärer än deras egen App Store. Apple tycker, så klart, att det ska de inte behöva göra och använder integritet och säkerhet som anledningar till det. När vi frågade er så tyckte merparten av er att Apple borde öppna upp sig. EUs uppfattning i frågan verkar också tydlig, eller Margrethe Vestagers uppfattning är i alla fall tydlig. Margrethe är EU-kommissionens verkställande vice ordförande med ansvar för digitalisering och konkurrensfrågor och vad hon tycker är alltså inte helt oviktigt. "I think privacy and security is of paramount importance to everyone. The important thing here is, of course, that itx27s not a shield against competition, because I think customers will not give up neither security nor privacy if they use another app store or if they sideload. I think that it is possible to find solutions to this." Hon verkar alltså tycka att det är Apples ansvar att skapa en plattform där andra också kan komma in under säkra former. Tumnagel
49.2°
+
Roger Åberg
0

Klart för elväg mellan Hallsberg och Örebro
Ska vara färdig 2025

El är bra, speciellt härligt är det för transporter. Tunga lastbilar har inte riktigt slagit som elfordon eftersom man inte riktigt löst räckvidden, men i förra veckan visade Mercedes upp sin lastbil som i alla fall har 40 mils räckvidd och trevlig snabbladdning. En annan lösning är så kallade elvägar där lastbilar laddas på ungefär samma sätt som tåg gör. Region Stockholm och Örebro och har tävlat om vilken av dessa som skulle få den första permanenta elvägen och det blev E20 mellan Hallsberg och Örebro som vann. Trafikverket säger "Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. Det ger tillsammans goda förutsättningar för att piloten ska realisera förväntade resultat och det är även viktiga förutsättningar för en framtida fortsatt utbyggnad." Tanken med elvägar är god, hybridlastbilar körs på diesel i normala och på el där det finns en elväg. Hinner man ladda upp med mer el än man gör av med under sträckan kan den så klart användas även utanför elvägen. Smolket i bägaren är att den här vägsträckan ska vara färdig 2025. Frågan är hur länge den kommer att vara modern och hur många som kommer att anpassa sina fordon för vägtypen. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Audacity har börjat samla data
Kallas nu för spyware

Det populära ljudredigeringsverktyget Audacity sägs ha börjat samla in data om sina användare, information som sedan delas med andra företag samt skickas till Ryssland . Under våren köptes Audacity upp av Muse Group och det är någon gång efter det köpet som Audacity gjorde ändringar i sin integritetspolicy som då antyder att verktyget används för att samla in data på sina användare. Datan som samlas in inkluderar bland annat operativsystem, användarens land baserat på deras IP-adress, felkoder samt meddelanden, kraschrapporter och vilken processor som används. Integritetspolicyn säger också att data som är nödvändig för brottsbekämpning, tvister och myndigheters begäranden samlas in men mer specifikt vad det innebär är oklart just nu. Man kan också läsa att Audacitys nya ägare ibland är skyldiga att dela dina personuppgifter med deras huvudkontor i Ryssland och deras externa rådgivare i USA. Utöver det kan personuppgifter också delas med rådgivare, potentiella köpare, brottsbekämpande organ, tillsynsmyndigheter, domstolar och andra tredje parter. Tidigare var Audacity också tillgänglig för alla åldrar enligt GPL-licensen. Nu innehåller integritetspolicyn dock språk som säger att personer under 13 år inte ska använda appen då det som bekant i flera länder inte är lagligt att samla data från folk under 13 år. Kort efter denna datainsamling uppdagades började det gå diskussioner på både Reddit och GitHub om att skapa en Audacity-klon utan all denna datainsamling samt licensändringar. Tumnagel
5.8°
+
Frode Wikesjö
0

Människa matar mås
Blir vänner 69 dagar senare

Klipp där en snubbe matar en mås varje dag i hopp om att en dag bli kompis med måsen. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren! Bittorrent fyller 20 år
Filöverföringsprotokollet får nu föra in sprit tullfritt vid utlandsresor

Det omåttligt populära filöverföringsprotokollet Bittorrent skapades av Bram Cohen för 20 år sedan. Den 2 juli 2001 skrev Bram på Yahoo! message board: My new app, BitTorrent, is now in working order, check it out here. Bittorent möjliggjorde distribution av filer mellan flera användare vilket gjorde att nedladdningarna kunde bli stabilare och snabbare då de belastade en enstaka servrar. Tekniken användes ofta för nedladdning av piratkopior vilket gjorde att ordet på senare tid blev mer eller mindre synonymt med illegal nedladdning. Hur som helst har tekniken revolutionerat internet och det är ju inte fy skam. Tumnagel
54.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida