m

Halebop kör trevligt erbjudande med Vässla
Elcykel på köpet

Halebop fortsätter vara nere med kidsen och satsar på feta limited drops. Den här gången är det ett rätt intressant erbjudande operatören kör tillsammans med elcykeltillverkaren Vässla. Kunder som lägger vantarna på Samsung Galaxy S21 Ultra med ett abonnemang med 15GB surf via ett nytt paket vid namn Electric Commute Pack kommer även få ett stycke Vässla Bike. Priset för telefonen och abonnemanget kommer ligga på 769 kronor i månaden och det är 24 månaders bindningstid som gäller. Erbjudandet är ändå rätt trevligt. Slår man ihop kostnaden för abonnemanget på två år så landar man på 18.500 kronor, vilket är lite lägre än de 20 lax Vässla Bike kostar. Mer specifikt kostar Vässla Bike 20 lax. Vill man ta del av erbjudandet gäller det dock att vara rapp i fingrarna. Electric Commute Pack kommer endast finnas tillgänglig i tio exemplar och release sker 17 maj klockan 12:00 på Halebop.se. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

HTC presenterar Vive Pro 2 och fristående Focus 3
5K-upplösning och 120 graders FoV!

Idag har HTC dragit igång VR-festen Vivecon 2021 och inlett festligheterna med att presentera inte mindre en två nya VR-headset som är på ingång. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 heter de senaste tillskotten och den stora uppgraderingen i headseten är nya paneler med 5K-upplösning och synfält på 120 grader som ska göra VR-upplevelsen riktigt uppslukande. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

NASA arga på Kina efter okontrollerad raketkrasch på jorden
Kina får kritik för att vara oansvariga i rymden

NASA har släppt ett uttalande där man kritiserar Kinas rymdmyndighet för att man lät en raket falla okontrollerat mot jorden efter att den sköts upp till rymden i slutet av förra månaden. Det handlar om den Long March 5B-raket som Kina använde för att 26 april skjuta upp huvudmodulen till sin nya rymdstation. Efter att raketen gjort sitt arbete med att ta modulen till rymden föll delar av raketen tillbaka mot jorden för att slutligen krascha i Indiska Oceanen natten till söndag svensk tid. NASA:s administratör Bill Nelson skriver i ett uttalande om raketens okontrollerade återinträde i jordatmosfären: "Spacefaring nations must minimize the risks to people and property on Earth of re-entries of space objects and maximize transparency regarding those operations. It is clear that China is failing to meet responsible standards regarding their space debris. It is critical that China and all spacefaring nations and commercial entities act responsibly and transparently in space to ensure the safety, stability, security, and long-term sustainability of outer space activities." Här ovanför kan ni kolla in en sammanställning av lite olika klipp som visar hur det såg ut när skrotet från Long March 5B-raketen kom tillbaka till jorden. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Argo AI:s nya LIDAR har en räckvidd 400 meter
Gör att självkörande bilar kan "se" längre

Argo AI, företaget som delägs av bland andra Ford och Volkswagen, säger att man har utvecklar en ny LIDAR vilken man tror är den som har längst räckvidd på marknaden. Det nya LIDAR-systemet har en räckvidd på 400 meter, något som kan ge självkörande bilar förmågan att upptäcka saker på vägarna snabbare än vad många av dagens LIDAR-system gör. Argo Self-Driving System kan sedan tidigare täcka in 360 grader runt bilen och kan enligt Argo AI framföra självkörande fordon både dag- och nattetid i till exempel städer. Med den utökade räckvidden blir det nu möjligt att göra detta säkert även i högre hastigheter skriver Argo AI i ett pressmeddelande. Argo AI:s grundare och vd, Bryan Salesky, som tidigare utvecklat självkörande bilar hos Google, säger i ett pressmeddelande: "Argo Lidar takes us to a whole new level of self-driving technology, unlocking our ability to power both delivery and ride-hail services. The Argo Self-Driving System delivers the safety, scale and service experience that businesses want and their customers demand, especially coming out of the pandemic." Argo AI testar redan idag Argo Self-Driving System i en flotta med bilar från Ford och systemet lär sannolikt dyka upp i kommersiella bilar från både Ford och Volkswagen framöver. Här nedan kan ni kolla in en kort demo på Argo Self-Driving System. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android-appar ska få tydligare integritetsmärkningar
Så att man får koll på det innan man laddar hem den

Google skriver i ett blogginlägg att app-utvecklare framöver måste ange tydligare vilken data de lagrar och eventuellt delar med sig av när de lägger upp sina appar i Androids appbutik Google Play. Förutom att beskriva vilken data appen samlar in så måste apputvecklarna även uppge lite andra integritets-relaterade saker gällande appen. Google skriver: So in addition to the data an app collects or shares, we’re introducing new elements to highlight whether: * The app has security practices, like data encryption * The app follows our Families policy * The app needs this data to function or if users have choice in sharing it * The app’s safety section is verified by an independent third-party * The app enables users to request data deletion, if they decide to uninstall Senast under andra kvartalet 2022 måste alla app-utvecklare som lägger upp appar på Google Play förse apparna med den nya integritetsinformationen. Ny kan kolla in hur Googles tidsplan för det hela ser ut här nedanför. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Citizen släpper ännu fler Star Wars-klockor
Designade som några av karaktärerna i filmerna

Förra veckan visade Citizen upp några Star Wars-klockor som hämtat sin design från de klassiska Star Wars-filmerna och nu har man visat upp ytterligare sex modeller som följer samma koncept. De nya klockorna är även de försedda med både analogt och digitalt urverk samt en termometer. Designen har inspirerats av Star Wars-karaktärerna R2-D2, C-3PO, Darth Vader, Boba Fett, en Stormtrooper samt BB-8. Klockorna kommer att släppas inom kort och priset landar på 350 dollar styck. Ni kan kolla in respektive modell lite närmare här nedanför. Tumnagel
160kg
+
Wille Wilhelmsson

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ger Clips AR-effekter
Frickin' laser beams

Apple ger nu sina användare möjligheten att slänga in lite effekter via förstärkt verklighet till Clips-klipp. Funktionen kallas för AR Spaces och ger LIDAR-kompatibla Apple-enheter möjligheten att spexa till dina korta videoklipp. Clips 3.1 includes seven new AR Spaces effects to choose from: Prism: Ribbons of rainbow light scan the walls, floors, and objects in a room. Confetti: Celebratory bursts of confetti fall and accumulate on flat surfaces. Disco: Shining lights reflect off the disco ball that hangs from the ceiling of the space. Dance Floor: Colorful tiles of light dance in patterns across the floor. Sparkles: Golden sparkle emoji and white glitter fill the space. Stardust: Magical trails of starlight encircle and follow a person in the video. Hearts: Floating heart balloons bubble up within the space. Dessa effekter kan så klart kombineras med appens övriga effekter så du kan verkligen få till en explosion av färger i dina framtida dansvideos om du nu vill. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Renault vill begränsa hastigheten till 180 km/h
Precis som Volvo

Volvo har sedan förra året begränsat toppfarten i deras bilar till 180 km/h, helt enkelt för att de inte tycker att det finns någon poäng med högre hastigheter och så rimmar det illa med Volvos mål att ingen ska dö i en Volvo i framtiden. Nu är Renault inne på samma linje och Renault-bossen Luca de Meo sa i fredags på bolagets aktieägarmöte att framtidens Renault och Dacia inte kommer att gå över 180 km/h. Men Renault vill gå ännu längre än så och man utvecklar nu ett system som man kallar för Safety Coach. Med det påslaget följer bilen lokala hastighetsbestämmelser och ser också till att ta det lugnt i farliga kurvor, justera hastighet efter väder och beroende på hur uppmärksam föraren är. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Into the Spider-Verse-uppföljaren har tre nya regissörer
Precis som föregångaren

Många kockar, sämre soppa brukar man ju säga, men när det kom till Spider-Man: Into the Spider-Verse verkar det ha varit exakt vad som behövts för att leverera en riktigt bra superhjältefilm. Första filmen regisserades av Bob Persichetti, Peter Ramsey och Rodney Rothman och nu har gänget fått lämna över stafettpinnen till en ny trio. Uppföljaren kommer regisseras av Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, och Justin K. Thompson. Tittar man på trions IMDb-sidor så verkar det som att Into the Spider-Verse-uppföljaren är i trygga händer. Joaquim Dos Santos har tidigare jobbat med hyllade Avatar: The Last Airbender, The Legend of Korra och Voltron: Legendary Defender. Kemp Powers var medregissör för Soul och Thompson vad production designer på första Into the Spider-Verse. Spider-Man: Into the Spider-Verse har premiär i oktober 2022 och det lär dröja ett tag innan vi får reda på vad som kommer hända i filmen, men oavsett är vi taggade. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overwatch-chefen lämnar Blizzard
Jeff Kaplan går vidare efter 19 år i bygget

Blizzard har förlorat en hel del stora namn det senaste året. Bland annat har veteraner som grundaren Mike Morhaime valt att lämna och det har även Overwatchs huvudförfattare Michael Chu gjort. Nu har ytterligare en Blizzard-profil bestämt sig för att gå vidare och den här gången är det Jeff Kaplan, som de senaste åren har varit Overwatchs game director. I ett blogginlägg säger Kaplan detta om avhoppet: It was truly the honor of a lifetime to have the opportunity to create worlds and heroes for such a passionate audience. i want to express my deep appreciation to everyone at blizzard who supported our games, our game teams and our players. but i want to say a special thanks to the wonderful game developers that shared in the journey of creation with me. Never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same. Detta är ju inte allt för bra nyheter för Overwatch 2, men Blizzard meddelar att utvecklingen av spelet går framåt och mer nyheter kommer under årets gång. Vad Kaplan ska göra i framtiden är för tillfället okänt. Det spekuleras att det vankas pension, men det vore inte helt oväntat om han dök upp hos Blizzard-avhopparnas nya spelstudio Dreamhaven. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Apple presenterar helt ny iMac
Med M1 och i massor av färger

Som ryktena sa så kom det en ny iMac och den kommer i ett gäng olika färger. Eftersom den har en M1-processor i sig istället för en intel-processor så kan den vara betydligt tunnare och är bara 11,5 millimeter tjock. Eller tunn. Två små fläktar finns men Apple säger att den bara ska låta 10 decibel. Skärmen är på 24 tum och har upplösningen 4480x2560, alltså 4,5k. Riktigt bra för den storleken på skärm. Skärmen kan också leverera miljarder färger och True Tone och ska vara behandlad med ett material som ger låga reflektioner. Man har, äntligen, fixat till kameran som numera är på rimliga 1080p. Apple lovar också att man använder kraften i M1 för att göra bilden bättre, speciellt i dåligt ljus. iMac har flera mikrofoner så att man ska låta bra och låta bra ska iMac göra. Totalt sex högtalare varav två subwoofers ska leverera bra ljud. Med tanka på vad de kan göra i sina MacBooks så tror jag på dem. iMac har även rumsligt ljud så video med Dolby Atmos lär låta bra. iMac 24 kommer alltså att ha M1-processorn, inte en fetare version. Men den lär räcka för de allra flesta. På baksidan hittar vi fyra USB-C-portar varav två är Thunderbolt. Dessa två ska driva en skärm på 6K. Strömsladden fästs med magnet men själva strömenheten sitter in i iMac utan på sladden och kan placeras på golvet. På denna sitter också ethernetingången. Till iMac kommer så klart också tangentbord och grejer. Basversionen är lite omgjord med bland annat en låsknapp. Självklart är dessa i matchande färger. Man kan även köpa en version med Touch ID och en större version med numeriskt tangentbord och Touch ID. Den klassiska och inte så älskade musen och den numera klassiska och älskade trackpaden kommer också i matchande färger. Kommer i två versioner som kostar 15.995 och 18.495 kronor. 15.995 kronors-versionen (1299 dollar) har 8 CPU-kärnor och 7 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar och det vanliga tangentbordet. Denna har inte ethernet. 18.495 kronor-versionen (1499 dollar) har 8 CPU-kärnor och 8 GPU-kärnor. 8 GB minne, 256 GB lagring, 2 thunderbolt-portar, två USB-C-portar och det Touch ID-tangentbordet. Levereras i maj. Det är alltså bara 24-tummaren som har presenterats nu. En inte allt för vild gissning är att den större versionen, som väntas få 32 tumsskärm, kommer att få den fetare M1X-processorn. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS verkar riktigt fet
Men är den så speciell?

S-class är ju Mercedes lyxskepp och när deras framtid nu blir elektrisk så blir det så klart orgie i lyx när den elektriska motsvarigheten till S-class presenteras. Modellen heter EQS och utsidan har vi inte fått se ännu, men nu har insidan visats upp och ett gäng har fått kolla in den. Självklart är det superlyxigt, men när man tittar lite närmare på tekniken så är det inte självklart en homerun. I baksätet hittar man till exempel en tablet och det visade sig vara en Samsung S4 som släpptes 2013(!). De stora skärmarna fram verkar så klart imponerande, men de verkar inte kunna göra så mycket mer än helt vanliga skärmar i en A-class. Senare i veckan får vi se utsidan av den här bilen. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Hasbro släpper fet Optimus Prime-modell
Som kan transformera helt på egen hand

Leksaksföretaget Hasbro och tillsammans med företaget Robosen Robotics presenterat vad som antagligen är den fetaste och mest avancerade Transformers-modellen som någonsin släppts. Det handlar om en nästan halv meter hög modell av Autobots-ledaren Optimus Prime som kan transformera från lastbil till en robot helt på egen hand. Modellen är försedd med 60 microchip samt 27 servomotorer som sköter själva transformeringen av roboten. Det finns en tillhörande app med vilken användaren kan ge 25 olika röstkommandon som till exempel "convert", "attack" och "rollout" vilken får roboten att utföra olika rörelser. Det går även att fjärrstyra roboten via touchkontroller i appen såväl som att programmera egna kommandon som roboten kan utföra. Optimus Prime Auto-Converting Programmable Advanced Robot kostar 700 dollar men de exemplar som gick att beställa med leverans senare i år verkar tyvärr redan vara utsålda. Här nedan hittas lite fler bilder, en video från Robosen Robotics som visar själva transformeringen av Optimus Prime samt ett lite längre inslag där CNET kollar in "leksaken" lite närmare. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bildspecial: Hummer som SUV
Och en del ny fakta

I helgen skrev vi om att nya Hummer kommer som SUV, men det var lite fattigt med bilder och text då. Så här kommer 49 bilder till och så har vi även fått lite mer information. SUVen har kortare hjulbas än pickisen, allt för att man ska kunna köra den i civilisationen. Skillnaden är hela 23 centimeter och det tillsammans med fyrhjulsstyrningen gör att vändradien är på 10,8 meter vilket är grymt för en så här stor bil. Man berättar även att batteriet kan packas i dubbla lager, att man på den feta skärmen kan hämta satellitinformation och på så sätt hitta grymma vägar att köra offroad på. Bilen har även en generator så att man kan driva lite vad man vill på bilens batteri och även ladda andra elbilar. Mäktigt. På länken nedan finns massor av mått och sånt för den som vill gotta sig i det. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Är Polestar på gång med en fetare Polestar 2?
Polestar 2 Boost

I mars la Polestar-chefen Thomas Ingenlath upp en bild på en lite fetare Polestar 2 på sitt Instagram. Häromdagen dök en till bild upp. Det hela är lite kryptiskt, men mycket intressant. Det verkar som att Polestar är på gång med en tjockare version av sin tvåa. Som ni ser på bilden ovan är den lägre och hjulhusen är större så att 21-tummarna från Polestar 1 får plats. Den första posten är taggad med #akebono vilket skulle kunna betyda att de har satt på Akebono-bromsar på bilen, precis som på Polestar 1. Men post nummer två är taggad med #brembo så det kanske blir Brembo ändå. Öhlins och tuning är andra taggar, så det är inte en ecodrivingversion. I den andra posten skriver Thomas PS2BST vilket skulle kunna stå för Polestar 2 Boost. Om det blir namnet får vi se. Den sista taggen vi noterar är #prototype så det är inte en färdig historia detta och att Thomas läcker detta kan både betyda att det är nära produktion eller att det bara är lek som inte kommer att bli verklighet. Intressant är det hur som. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Vitt Skräp har premiär 4 juni
Sex år försenad

I sommar är det till slut dags för premiär för den svenska actionfilmen Vitt Skräp, en film som ursprungligen var sagd skulle gå upp på biograferna redan 2015. I huvudrollerna syns Ola Rapace som Sami och Ida Engvoll som Kim. Det hela verkar vara något slags knarkdrama och i en pressrelease skrivs om handlingen: "I sökandet efter försoning med sitt förflutna hamnar Sami (Ola Rapace) i ett litet samhälle där han träffar Kim (Ida Engvoll). De båda möter den lokale gangstern Gubben (Donald Högberg) som driver ett till synes sofistikerat metamfetaminimperium tillsammans med sina två söner Conny (Peter Viitanen) och Kenneth (Erik Bolin). Till en början är allt frid och fröjd men när droger börjar cirkulera på bygden utan Gubbens tillåtelse riktas uppmärksamheten mot nykomlingen Sami som inser att han är i en farlig situation. För att komma undan med livet i behåll måste han snabbt göra upp en plan." Vitt skräp går upp på svenska biografer 4 juni. Här nedanför kan ni kolla in en trailer för filmen samt en efterföljande intervju med några av de medverkande i filmen. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

LinusTechTips packar teknik i skåpbil
Lite eftermiddagsnörderi

Van Life har blivit allt mer populärt den senaste tiden. Bland annat då bostadspriserna ökar runt om i världen, men även då tekniska framsteg har gjort det lättare än aldrig för att jobba på distans. LinusTechTips har släppt en video i samarbete med Jackery, som säljer en rätt fet laddpuck, där gänget kittar en skåpbil med teknik. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Android samlar in 20 gånger mer telemetridata än iOS
Operativsystemen börjar skicka data så fort telefonen aktiveras

Att Google och Apple samlar in data från hur vi använder våra mobiler är antagligen de flesta medvetna om. Hur mycket data som samlas in är kanske mindre känt men det har en forskare från irländska Trinity College Dublin nu undersökt. I undersökningen "Mobile Handset Privacy: Measuring The Data iOS and Android Send to Apple And Google" framgår det att Google samlar in 20 gånger mer telemetridata från Android-mobiler än vad Apple gör från iPhones. I genomsnitt skickar en Android-telefon 1MB data till Google under tolv timmar medan en iPhone skicka runt 50KB under samma tid enligt undersökningen. Exakt varför Android skickar så mycket mer data än iOS till sina respektive tillverkare framgår inte. Google säger dock i en kommentar att man anser att undersökningen använder en metodik som gör att vissa typer av data exkluderas vilket har fått det att se ut som om Android skickar mer data än vad iOS gör. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marijuana legaliseras i New York
Fritt fram att både köpa och odla

Den amerikanska delstaten New York kommer att legalisera användningen av marijuana för nöjesbruk och blir därmed den 15:e amerikanska delstaten där detta blir lagligt. Förslaget förväntas snart skrivas under av delstatens guvernör Andrew Cuomo och han säger i ett uttalande om den nya lagen: "For too long the prohibition of cannabis disproportionately targeted communities of color with harsh prison sentences and after years of hard work, this landmark legislation provides justice for long-marginalized communities, embraces a new industry that will grow the economy, and establishes substantial safety guards for the public. I look forward to signing this legislation into law." Den nya lagen innebär att privatpersoner får köpa, transportera och inneha upp till 85 gram marijuana. Det blir även tillåtet att odla upp till sex marijuanaplantor för personligt bruk. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida