m

Rykte Mercedes-AMG GT Black Series nya kungen på Ringen?
Snackas om en tid på runt 6:43

I somras presenterade Mercedes modellen AMG GT Black Series - det värsta av det värsta. Bilen bjuder bland annat på 730 hästar, massa kolfiber och en enorm vinge på bakluckan. Nyligen siktades bilen på Nürburgring och givetvis är det för att sätta en tid. Nu ryktas det om att denna modell är den nya kungen på Ringen och att den klockat en tid på runt 6:43 minuter. Om det stämmer petar den ner Lamborghini Aventador SVJ från tronen och blir därmed den snabbaste produktionsbilen på sträckan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Quattro fyller 40 år - Audi firar med specialversion av TT RS
Kostar dock som en RS 6 Avant

I år fyller Audi quattro 40 år. Detta ska givetvis firas och ett sätt tillverkaren gör det på är att skicka ut en specialversion av modellen TT RS. Endast 40 stycken av den här skapelsen ska bli till och det man får för de 114.000 euro bilen kostar är vit lack med klassisk dekor, luftintag på huven i kolfiber, små vingar på stötfångaren fram och ett fikabord på bakluckan. Bilen har även speciella fälgar som också de är lackade i vitt. Vill man kan man skippa baksätet och istället få ett bastant kolfiberstag som styvar upp karossen. Då sparar man även 16 kilo i vikt. I övrigt är insidan klädd i Alcantara och stolarna är prydda med 40 Jahre quattro så att alla vet att det handlar om en specialare. Motormässigt har man inte gjort något vilket innebär att den 2,5 liter stora femman även här levererar 400 hästar och 480 newtonmeter. 0-100 km/h går på snabba 3,7 sekunder och toppfarten anges till 280 km/h. Fullt tillräckligt alltså. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Här är Totem Automobilis eldrivna Alfa Romeo Giulia
En restomod med 500 hästar

I våras skrev vi om Totem Automobili som hade planer på att bygga en helt eldriven version av Alfa Romeos klassiska modell Giulia. Nu visar man upp bilen som är en restomoddad tjock sak med 500 hästar under skalet. Skapelsen kallas för Totem GT Electric och den har fått sig en karossbreddning på hela 18 centimeter. De nya skärmarna är i kolfiber och chassiet har förstärkts överallt för att klara den nya effekten och påfrestningarna som medföljer. Stötdämparna kan man få med manuell eller elektronisk justering. På insidan finns läckra skalstolar i kolfiber och som vi kan se sitter det en växelspak mellan dessa. Den simulerar en sekventiell växellåda och ska kännas på samma vis när man växlar. Man ska kunna ställa in vridmomentkurvan på motorn, hur mycket kraft den ska leverera, den simulerade utväxlingen och hur många växlar man vill ha - allt för att optimera körupplevelsen. Batteripacket har man utvecklat internt och det ska ha kapacitet för att klara 40 mil på en laddning. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och målet är att tillverkningen ska dra igång någon gång 2022. Som väntat blir priset rätt så saftigt - från 430.000 euro styck. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - banracern KTM X-Bow GTX
Blir din för 230.000 euro

I februari fick vi se KTM:s nya banracer X-Bow GTX som koncept och nu är den här i produktionsutförande. Bilen blir din för 230.000 euro och för den slanten får du alltså en maskin som endast får köras på banan. Bilen har en täckt kaross i kolfiber och på insidan skyddas man självklart av en FIA-godkänd fullbur. Stolen man placerar ändan i är i kolfiber-kevlar och ett sexpunktsbälte håller dig på plats. Ratten som är mockaklädd har alla funktioner du kan tänka dig inbyggda i sig. Till skillnad mot X-Bow GT4 har GTX elektronisk servo vilket förutom att spara vikt även går att ställa in för att passa föraren ännu bättre. Vikten på bilen ligger på 1048 kilo och bakom sittbrunnen sitter en Audi-femma på 2,5 liter som ger hela 530 hästar och 650 newtonmeter. Till maskinen kopplas en Holinger MF-sexstegad sekventiell låda som driver bakhjulen. Bromseriet består av sexkolvsok med 378 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 355 millimeter stora skivor bak. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Här är bilen Travis Pastrana kommer köra i Gymkhana 11
En kolfiberpreppad Subaru WRX STI

Precis som vi har skrivit om tidigare kommer Travis Pastrana att vara frontfiguren i nästa Gymkhana som blir den elfte i ordningen. Nu får vi reda på vad han kommer att sladda omkring med och det är den här kolfiberpreppade Subaru WRX STI:n. Bilen ser verkligen extrem ut och den ska ha en effekt som matchar. Exakt vad man har gjort med motorn säger man inte nu men den ska i alla fall kunna spruta eld ur avgasröret som sticker ut genom huven, och det finns det ju vissa som tycker är fränt. När Gymkhana 11 kommer att släppas är oklart för tillfället. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Deus Ex Machina har byggt om en Zero SR/S
Snyggaste eldrivna racern hittills?

Deus ex Machina har nu byggt sin allra första eldrivna motorcykel. Man tog en Zero SR/S, strippade ner den och byggde sedan upp allt igen med ny design och nya komponenter. Kåporna, tanken och sadeln är alla tillverkade i kolfiber i ett stycke och den delen väger bara 3,1 kilo. Vidare monterades ny fjädring från Showa fram och bak, kolfiberfälgar från Dymag, nya bromsar och en tumbroms istället för ett vanligt bromshandtag. Vad tycks? Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari Omologata - specialbygge baserat på 812 Superfast
Kaxig röv!

Den som har lite för mycket pengar kan gå till Ferrari och be dem bygga en specialversion i ett exemplar som ingen annan har eller kan köpa. Det är precis vad någon har gjort och Omologata är det senaste att dyka upp som en one-off. Den här är baserad på modellen 812 Superfast och det enda utseendemässigt som den har kvar är vindrutan och strålkastarna - allt annat är specialbyggt just för Omologata. Grillen har en ny design precis som framskärmarna som biffat till sig lite. Bakrutan har ersatts med en inbyggd laxtrappa och de nya runda bakljusen har flyttats långt in i karossen. För att runda av baken sitter en läpp på bakluckan och en massiv diffusor med fyra avgaspipor i. Insidan får vi tyvärr inte se så mycket av men här finns bland annat fyrpunktsbälte, blåa sportstolar och massa kolfiber. Om man gjort något med motorn är oklart. Standard bjuder 812 Superfast på en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som ger 800 hästar och 718 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ta sig från 0-100 km/h på 2,9 sekunder och kunna toppa 340 km/h. Bilen är beställd av en kund i Europa och på önskelistan stod "create a futuristic design with distinctive elements reinterpreted in a fresh manner to provide potential for a timeless shape that is certain to leave a lasting impression". Från start till mål tog bilen två år att få fram. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

Linda har byggt båten från Göta Kanal
Genialiskt!

För ett litet tag sedan så såg jag en fantastisk modellbåt från en av de bästa svenska filmerna genom tiderna, Göta kanal. Den var byggd av Linda Skogfeldt och jag var så klart tvungen att ta reda på mer. För även om det för mig är en självklarhet att älska filmen Göta kanal så blir man ju ändå lite nyfiken när ett sånt här bygge dyker upp. Här kommer Lindas berättelse om och bilder på hennes magiska bygge! Foto: Linda Skogfeldt Svenska klassiska filmer som Sällskapsresan och Göta kanal ligger mig varmt om hjärtat. Många känner nog, precis som jag, en hög mysfaktor när de hör oneliners som till exempel “Och jag som åkt runt hela jävla Nueva Estocolmo!” eller “Den där sorten är inte ihopfällbar!”. Det är helt enkelt den stora varma och mulliga delen av vårt kulturarv, tycker jag. I denna solvarma nostalgi tillsammans med min modellbyggarhobby kom idén om en Storebro Baltic 31 i semiskala - det vill säga den elaka båten “Uniship” i Göta kanal. Tumnagel
62.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Nissans nya Z-bil
Z Proto bjuder på dubbelturbomatad V6:a

Efter ett gäng teasers visar Nissan nu upp den nya sportbilen Z Proto. Det här är en retro-inspirerad sak som hyllar det nu 50-åriga Z-arvet och bland detaljerna hittar vi lackvalet, huvens form, grillens design och bakre sidorutans uppsving med Z-emblemet på plats. Man har blandat hej vilt från många Z-bilar och bakljusen påminner exempelvis en del om de som återfinns på 300ZX. Där Nissan 240Z (Datsun 240Z) erbjöds med en rak sexa på 2,4 liter har den nya bilen istället en V6:a på okänt antal liter med dubbelturbo. Nissan säger inget om effekt just nu men det misstänks att det är samma maskin som sitter i Infiniti Q60 Red Sport 400. I den modellen ger den 406 hästar och 474 newtonmeter i vrid. I Z Proto sker drivningen på bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Bilen mäter 4,38 meter på längden, 1,84 på bredden och den är 1,31 meter hög. I hjulhusen sitter 19-tummare och frontsplittern, diffusorn och sidokjolarna är alla i kolfiber. På insidan hittar vi två sportiga stolar, en tre-ekrad ratt, ett digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och tre stycken analoga mätare ovanpå instrumentbrädan. När Z Proto ska börja tillverkas, lanseras och vad priset blir är oklart för tillfället. Tyvärr kommer bilen inte att säljas i Europa. Vad tycker ni om den? Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar rejäl racing-simulator
Ja. Tack.

För den som har lite för mycket pengar, gillar simulatorer och diggar Aston Martin finns nu denna skapelsen. Aston kallar den för AMR-C01 och det är en lyxig skalstol monterad i en kolfiber-pod med tillhörande ratt och stor skärm. Kalaset kostar 57.500 pund och för slanten får du allt det tidigare nämnda plus senaste upplagan av TV-spelet Assetto Corsa. De första leveranserna av de 150 stycken exemplaren ska ske nu under årets fjärde kvartal. Perfekta julklappen? Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Volvos bilar har världsunik teknik för luftkvalitet
Övervakar PM 2.5-nivåerna

Volvo lyfter nu Advanced Air Cleaner som är en världsunik teknik som ska ge förstklassig luftkvalitet i bilarna. Luften i kupén renas innan man sätter sig i bilen för att köra och under färd är den luft man andas både ren och hälsosam. Tekniken använder sig av en sensor som mäter PM 2.5 (ett vanligt mått på luftkvalitet)-nivåerna i kupén. Ett syntetfiberbaserat filter och jonisering stoppar upp till 95 procent av alla PM 2.5-partiklar från att komma in i kupén, och detta filter finns i alla 90- och 60-bilar byggda på SPA-plattformen sedan i våras. Via Volvo On Call-appen kan man schemalägga en extra rening av luften i kupén. Där kan man även enkelt se nivåerna innan och efter rening. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Nissan har gjort genombrott inom kolfibertillverkning
Snabbar på produktionsprocessen

Nissan meddelar nu att man gjort ett genombrott inom kolfibertillverkning. Man ska ha utvecklat nya lösningar som snabbar på processen och gör att man kan få ut de tillverkade delarna i kolfiber och kolfiberförstärkt plast (CFRP) i en raskare takt. Den nya metoden halverar formens utvecklingstid och gjutningsprocessen ska gå upp till 80 procent snabbare. Målet är nu att se till att dra igång massproduktion av CFRP-delar till bilar, något som inte riktigt har varit möjligt tidigare på grund av den extra tiden det tar. I klippet nedan går man igenom nyheterna. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar DB5 Junior
Lek James Bond i ett mindre format

Klart att även kidsen ska glida runt i en klassiker. Aston Martin presenterar nu tillsammans med The Little Car Company DB5 Junior som är en mindre version av den klassiska Bond-bilen. Den är i skala 1:3, går på el och blir din från 35.000 pund. För pengarna får du en bil som mäter runt tre meter i längd, 1,1 i bredd och som har plats för både en vuxen och ett barn i sig. Chassiet är i aluminium, karossen i kompositmaterial och på vågen står det 270 kilo. Kraften kommer från en elmotor som ger 6,8 hästar vilket är tillräckligt för att kunna topp 48 km/h. Räckvidden på en laddning anges till mellan 1,6 och 3,2 mil. Det finns även en vassare version som heter DB5 Vantage Junior som kostar från 45.000 pund. Den har istället 14 hästar, dubbla batterier, kaross i kolfiber och en räckvidd på mellan 3,2 och 6,4 mil. Toppfarten anger man inte men den ska vara snabb. Vidare finns ventilerade skivbromsar, lysande strålkastare och bakljus, blinkers och tuta. Smiths-instrumenten på insidan är fullt fungerande och inredningen går i svart skinn. Precis som med originalet DB5 kommer endast 1059 stycken exemplar att bli till. Tillverkningen ska dra igång i Storbritannien nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lanzante visar specialversioner av McLaren-modeller
Inspirerade av Le Mans-vinnande F1 GTR

För att hylla att det nu är 25 år sedan som McLaren vann Le Mans med F1 GTR har Lanzante tagit fram ett gäng specialversioner som de kallar för LM 25 Edition. Detta unika paket erbjuds till modellerna 600LT Coupé och Spider, Senna, Senna GTR, 765LT Coupé och 765LT Spider som inte är presenterad ännu. Ytterligare en modell finns med i programmet men vilken det är vet vi inte för tillfället. Alla sju inspireras av F1 GTR och lackas i färgen Ueno Grey och får kontrasterande detaljer i ljusgrått. Fälgarna är femekrade och helt tillverkade i kolfiber och de är sju kilo lättare än standardfälgarna. Självklart är bromsoken lackade i guld med röd McLaren-text precis som F1 GTR. Insidan som vi inte har bilder på än får lätta skalstolar som sparar ytterligare 18 kilo, diverse kolfiberdetaljer, Alcantaraklädd ratt och några loggor som skvallrar om att detta är en specialversion. Motormässigt kommer det inte att ske någon förändring hos någon modell. Däremot kommer man att byta ut värmesköldarna till avgassystemet med diton som är guldpläterade. Bilen får du stå för själv och sedan kör du den till Lanzante som behöver tre månader för att förvandla ditt exemplar. Operationen kostar från 144.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Mahindra uppdaterar sin Jeep Wrangler-kopia
Det här är nya Thar

Mahindra fortsätter att strunta i att de inte får kopiera Jeep och presenterar nu nya Thar, som i princip exakt ser ut som en gammal Wrangler. Thar har dock lite tjockare stötfångare fram. Kunderna kan välja mellan tre stycken olika taktyper - fast monterat med tyg som går att rulla bak, hard top eller tygtak som går att fälla ned som en cabriolet. Även insidan osar gamla Wrangler och förutom en pekskärm på sju tum finns här även fejk-kolfiber. Man kan få bilen med plats för fyra eller sex personer. Under huven finns det två stycken alternativ - antingen en bensinfyra på 2,0 liter som ger 152 hästar eller en dieselfyra på 2,2 liter som ger 132 hästar. Till dessa kan man få manuell låda eller en sexstegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Thar lanseras i Indien den 2 oktober men vad den kommer att kosta är oklart. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Vantage och DBS Superleggera i Bond-utförande
Framtagna för att hylla nya filmen

I november har den nya Bond-rullen No Time To Die premiär. I den kommer det bland annat figurera en klassisk Aston Martin DB5. Aston är synonymt med Bond så självklart har tillverkaren kokat ihop ett gäng specialversioner inför nästa film. Det är modellerna Vantage och DBS Superleggera som båda fått sig en 007 Edition-spec. När det gäller Vantage har man hämtat inspiration från modellen V8 som hade premiär i filmen The Living Daylights (Iskallt uppdrag) som släpptes 1987. Den kommer även att dyka upp i den senaste filmen. Bilen har fått en kromlist runt grillen som har ett retro-mönster i sig. Det finns även gula detaljer som kontrast till den gråa Cumberland Grey-lacken. Insidan får svart läder, mörk krominlägg och 007-loggor här och var. En kul grej man kan lägga till är hållare för skidor. Vantage 007 Edition kommer att tillverkas i 100 stycken exemplar och prislappen börjar på 161.000 pund. DBS Superleggera 007 Edition tillverkas endast i 25 stycken exemplar och dessa kostar från 279.025 pund styck. För pengarna får man en bil lackad i Ceramic Grey och kolfibertak, backspegelkåpor, diffusor, vinge som alla går i svart. Den får även unika fälgar som mäter 21 tum. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Ford hyllar Ken Miles seger på Daytona
Med specialversion av GT

Den specialversion av Ford GT som Frode skrev om i helgen är nu presenterad och det ni nu har framför ögonen är Ford GT Heritage Edition. Med den här vill man hylla Daytona 24 Hour Continental som hölls 1966 och därför är bilen vit med röd dekor och svart huv. Givetvis är siffrorna 98 på plats. Specialversionen får även en hel del kolfiberbitar på sig och ett par smidda 20-tumsfälgar i guldton. Insidan är klädd med Alcantara på flera ställen. 1966 var ett historiskt år för Ford då man lyckades knäppa Ferrari på näsan och kamma hem segern i 24-timmarsloppet på Le Mans. Några månader tidigare briljerade man på Sebrings 12-timmarslopp. Allt började dock med Daytona samma år när man vann sitt första 24-timmars med förarna Ken Miles och Lloyd Ruby bakom ratten. Vad man får betala för en GT Heritage Edition framgår inte. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Alla är värda fiber
Bra uppkoppling till mänskligheten

Att ha bra och stabilt internet hemma är lite av en bas i behovstrappan, precis som man behöver rent vatten, ström och föda. Men alla har inte bra internet och vad det kan få för effekter ser vi i den här reklamfilmen från Nya Zeelanda. Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida