Quantcast
m

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Virgin Galactic har testat SpaceShipTwo igen
Ännu ett glidflygningstest

Richard Bransons rymdföretag Virgin Galactic har ännu en gång testflugit den andra versionen av SpaceShipTwo, ett flygplan som går under namnet VSS Unity. Även den här gången handlade det om ett test där VSS Unity släpptes från sin moderfarkost WhiteKnightTwo (VMS Eve) på runt 15.000 meter höjd för att därefter glidflyga ner mot jorden igen. Det här banar testet banar vägen för ett test där motorerna på VSS Unity ska användas för att ta VSS Unity till rymden, något som framöver betalande rymdturister kommer att få uppleva. Virgin Galactics vd George Whitesides sa efter testet: "It was an important test that, pending data review, means we can now start preparing the vehicles for powered flight. Our focus for this year remains unchanged on ensuring the vehicles and our operations are prepared for long-term, regular commercial spaceflight service." I klippet ovan kan ni kolla in lite av VSS Unitys andra test och även höra Whitesides snacka lite mer om det. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Var tredje pilot i Pakistan saknar licens
Det känns ju inte så tryggt

När man boardar ett flygplan litar man (i alla fall jag) på att den som spakar planet vet vad den gör och har licens/körkort för detta. Så ser det tyvärr inte ut överallt. Flygministern Ghulam Sarwar Khan i Pakistan meddelar nu att en tredjedel av piloterna i landet flugit med fejkade licenser och att de egentligen inte är kvalificerade för att få flyga. Det handlar om 262 stycken piloter som inte tagit sin examen själva utan istället betalat någon annan för att göra jobbet. I Pakistan finns 860 stycken aktiva piloter som flyger inrikes för bland annat Pakistan International Airlines. Flygbolaget har stoppat alla med fejkade licenser från att flyga. Det hela är ett resultat från en utredning som man drog igång i maj efter en flygplanskrasch med ett PIA-plan där 97 människor omkom. Det är dock oklart om piloterna på denna flight hade fejkade licenser. Tumnagel
21.4°
+
Bobby Green
0

Thrustmaster visar nya spelkontroller för flygsimulatorer
Som ser ut som kontrollerna i Airbus flygplan

Thrustmaster har visat upp två nya spelkontroller vilka ska vara de första som företaget tagit fram avsedda att flyga civila flygplan i flygsimulatorer, till exempel Microsofts kommande Flight Simulator och X-Plane 11. Det går dock givetvis att använda kontrollerna även i flygspel där det inte flygs civila flygplan, till exempel det kommande Star Wars: Squadrons. Det handlar om en helt ny serie av kontroller som man kallar för Thrustmaster Civil Aviation (TCA) vilka ska ha blivit licensierade av den europeiska flygplanstillverkaren Airbus. Det innebär att Airbus gett Thrustmaster tillåtelse att göra replikor av kontroller som används i Airbus egna flygplan. De första produkterna i Thrustmasters TCA-serie är joysticken "TCA Sidestick Airbus Edition" som kommer att kosta 70 euro samt styrreglaget "TCA Quadrant Airbus Edition" vilket kommer att kosta 100 euro. De båda går även att köpa i ett paket för 160 euro. Thrustmaster släpper även fästanordningen "TM Flying Clamp" för dem som vill att kontrollerna ska stå lite stabilare på bordet. TCA Sidestick Airbus Edition släpps nu på torsdag 25 juni medan de övriga produkterna kommer i slutet av september. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygbolag tar bort spriten i luften
Logiskt

Flygbolagen börjar så sakteliga återgå till att flyga, även om det fortfarande är långt, långt, långt kvar tills det är normalt läge. En sak som är annorlunda är att många bolag har krav på mask på flygplanen och att interaktionen mellan passagerare och personalen i luften ska vara så liten som möjligt. Det gör att mat och dryck dras ner till ett minimum. Flera bolag skrotar nu helt försäljningen av alkohol. Anledningen är så klart att folk blir sämre på allt med alkohol, allt från att pilla sig i ansiktet till att träffa toalettstolen blir människor med alkohol i kroppen uslare på. Det är också knepigt att dricka grogg med mask. Några av de bolag som tagit bort alkohol är Easyjet, KLM, Delta, American och Virgin. Tumnagel
300kg
+
Roger Åberg

MSB har testat sitt nya flygplan
Hjälpte till att släcka skogsbrand i Uppsala-trakten

Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) skriver i ett pressmeddelande att man idag har använt sina minde skopande flygplan för första gången. Det hela skedde efter det att Räddningsregion Mitt begärt stöd med brandbekämpning från luften från MSB för att släcka en skogsbrand. Skogsbranden i fråga rasade mellan Upplanda och Dannemora, strax utanför Örbyhus i Uppsala-trakten. Peter Westerlund, brandbefäl på Uppsala brandförsvar, säger om skogsbranden: "Terrängen är svåråtkomlig då den är väldigt stenig och ligger långt upp. Det är svårt att dra fram materiel. Vädret just nu är inte gynnsamt då det börjat fläkta en del samtidigt som det är varmt och torrt." Westerlund säger vidare om stödet man fått från MSB och deras nya flygplan: "Det känns jättebra. Vi tror att brandbekämpningen från luften kommer spela en stor roll för oss." Flygplanen som MSB använde för första gången idag är av modellen Air Tractor AT-802 och de har en kapacitet att bära 3000 liter vatten. Flygplanen är idag baserade i Nyköping på Skavsta flygplats. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taiwan erbjuder låtsasflygresor
Jag kan visst resa, tänk för att jag kan det ni! I smyg!

Det här är en lite udda grej men en flygplats i Taiwan har kommit på ett sett att ge resesugna människor känslan av att resa iväg. Detta genom en tävling där vinnare kommer få kunna checka in, gå genom pass- och säkerhetskontrollen samt gå genom hela boardingprocessen. Men eftersom Taiwan har stängt sina gränser på grund av coronakrisen kommer flygplanet inte åka någonstans. Istället får folket helt enkelt lämna flygplanet igen för att direkt gå genom tullen och hämta sitt baggage. I samband med hela den här resan kommer "resenärerna" också få lära sig mer om flygplatsens olika faciliteter och processer. Tumnagel
25.8°
+
Frode Wikesjö
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ängelholm Helsingborg Airport ser ut att bli kvar
Sju kommuner planerar att driva flygplatsen vidare tillsammans

I slutet av förra månaden aviserade byggföretaget Peab att man planerade att stänga ner flygplatsen Ängelholm Helsingborg Airport efter att drivit denna de senaste 10 åren. Nu ser det dock ut som om flygplatsen kommer att finnas kvar och drivas vidare rapporterar TT. Det är sju kommuner i trakterna runt flygplatsen som nu gemensamt vill köpa flygplatsen och ta över driften av denna från Peab. P4 Malmöhus uppger att kommunerna planerar att ta över personal på flygplatsen samt avtal med flygbolag och andra. Själva marken och fastigheterna som flygplatsen inkluderar kommer man dock inte att köpa. Det är de sju kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Klippan, Höganäs, Perstorp och Ängelholm som planerar att köpa flygplats-verksamheten. Nu väntas de formella besluten tas i respektive kommun och går allt enligt planerna så siktar man på att köpa loss Ängelholm Helsingborg Airport i september. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ängelholm Helsingborg Airport stänger tills vidare
Onödigt att ha flygplats igång när det inte kommer några flygplan

Flygplatsen Ängelholm Helsingborg Airport i nordvästra Skåne bommar nu igen tills vidare uppger byggföretaget PEAB vilka har stått för driften av flygplatsen de senaste 10 åren. Anledningen till att flygplatsen nu stängs ner beror givetvis på att det inte längre kommer några flygplan till flygplatsen på grund av den pågående pandemin. Att hålla flygplatsen igång under årets första kvartal har belastat Peabs resultat med 10 miljoner kronor skriver Dagens Industri. Peab uppger att man för diskussioner med några av kommunerna i närheten av flygplatsen då man anser att man inte själva kan bära kostnaden om denna ska öppnas upp igen. Peabs vd Jesper Göransson säger i ett pressmeddelande: "Vi har drivit flygplatsen i tio års tid och under de senaste åren har vi framfört att vi långsiktigt inte kan ta ensamt ansvar för denna viktiga samhällsfunktion. Coronapandemins effekter på resandet har ställt frågan på sin spets. Utan intäkter och med en oklar framtid för flyget måste vi nu tyvärr ta steget och stänga flygplatsen tills vidare. Samtidigt har jag goda förhoppningar om att kommunerna i Nordvästskåne vill hitta en lösning så att flygplatsen kan återstartas i framtiden." Flygbolaget SAS har tidigare meddelat att man planerade att öppna upp linjen Arlanda-Ängelholm igen den 15 juni. Hur det blir med det är i skrivande stund oklart men det lär väl inte ske om flygplatsen är igenbommad antar jag. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amerikanska armén ska börja testa SpaceX rymdinternet
USA:s försvar ska koppla upp sig mot Starlinks satelliter

SpaceX och US Army har inlett ett samarbete som innebär att den amerikanska armén ska börja använda SpaceX Starlink-satelliter rapporterar SpaceNews. Det handlar om ett försök där US Army ska testa Starlinks satellitnätverk för att sedan utvärdera om det är något man ska satsa vidare på inför framtida uppkopplingar på slagfältet och andra platser. SpaceNews skriver: "The Army in this case wants to be able to assess the performance of the Starlink low-Earth orbit [LEO] Internet service when connected to military systems. The Army will seek answers to key questions such as what ground equipment it will need to use Starlink and how much systems integration work could be required." SpaceX har tidigare haft ett Starlink-samarbete med US Air Force där man beamade krypterat internet från Starlinks satelliter till det amerikanska flygvapnets flygplan. Även det ska ha handlat om test inför framtiden och SpaceX ordförande och COO Gwynne Shotwell sa då: "We are delivering high bandwidth into the cockpit of Air Force planes. Right now wex27re just testing the capability and figuring out how to make it work." SpaceX sköts upp de första två Starlink-satelliterna till rymden i februari i förra året och nu har man 422 stycken satelliter som ligger i omloppsbana runt jorden. Företaget sa i oktober förra året att man även skulle börja erbjuda företag och privatpersoner att ta del av Starlinks rymdinternet någon gång i år. Huruvida de planerna fortfarande är på banan är oklart. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s flotta testar laservapen
Pew pew pew

USA har testat ett nytt laservapen som kan skjuta ner flygplan, drönare eller mindre båtar. Testet genomfördes på slagskeppet USS Portland där de använde vapnet för att skjuta ner en drönare. Hur kraftig lasern är har den amerikanska militären inte avslöjat men en rapport från 2018 säger att den sannolikt ligger på runt 150-kilowatt. Militären verkar gilla laservapen då de inte behöver tänka så mycket på vind och andra faktorer när de ska skjuta ner saker. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

USA:s lilla rymdfärja X-37B åter i rymden
Har begett sig dit för sjätte gången

Igår lyfte en Atlas V-raket från United Launch Alliance mot rymden vars syfte var att åter en gång sätta USA:s "hemliga" rymdflygplan X-37B i omloppsbana runt jorden. Det blir sjätte gången den lilla obemannade rymdfärjan beger sig till rymden men första gången den gör detta på ett uppdrag som initierats av USA:s nya rymdförsvars-gren U.S. Space Force. Tidigare är det U.S. Air Force som stått för rymdfärderna med X-37B och de äger fortfarande farkosten rent tekniskt. Exakt vad X-37B pysslar med på sina uppdrag i rymden, uppdrag som kan sträcka sig över flera år, finns det inte så mycket information om då mycket av det som sker är hemligstämplat. På sitt senaste uppdrag sägs dock X-37B ha med sig bland annat en liten satellit som ska rymdsättas. Dessutom ska det finnas experiment ombord där NASA undersöker hur olika typer av fröer påverkas av rymdstrålning. NASA ska dessutom ha ytterligare ett experiment ombord där man testar hur mikrovågor kan användas för att överföra energi. Hur länge X-37B ska snurra runt jorden är i vanlig ordning hemligstämplat. När X37-B landade på jorden förra hösten hade farkosten tillbringat 780 dagar i omloppsbana runt jorden. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pilot snackar flygscener från filmer
Och advokat snackar rättegångsscener från filmer

Det finns många filmer med fräna scener där flygplan jagar varandra i luften. Men hur bra tycker en riktig pilot att dessa scener är egentligen? Det försöker den före detta stridspiloten Matthew "Whiz" Buckley svara på i klippet ovan. Nedan kan man hitta ett liknande klipp men istället för att en pilot pratar om flygscener i filmer så är det en advokat som pratar om rättegångsscener. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Så flög Fred och Vince in i flygplanet
Minns ni detta sjuka påhitt?

2017 skrev vi om hur våghalsarna Fred Fugen och Vince Reffet flög med sina skärmar in i ett flygplan istället för ut som man är van vid. Nu får vi reda på hur man gjorde det ganska så mäktiga stuntet. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Kolla in trailern för Into to the Night
Flygplan försöker flyga ifrån solen i ny Netflix-serie

Här kommer trailern till tv-serien Into the Night vilket är den första Netflix-serien som är producerad i Belgien. Det handlar om en apokalyptisk historia där någon slags kosmisk händelse har fått solens strålar att bli livsfarliga. Det gör att ett gäng med människor mer och mindre frivilligt ger sig ut på en flygresa västerut i förhoppning om att undvika soluppgången. Into the Night hade premiär på Netflix 1 maj och hittas på länken här nedanför. Ars Technica har recenserat det hela och den recensionen, som kan innehålla mindre spoilers, hittas på via-länken nedan till höger. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus börjar testa elektronisk näsa
Känner av om passagerare luktar bomb

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus kommer snart att börja testa en slags elektronisk näsa rapporterar Financial Times. Näsan ska kunna känna av om passagerare som är på väg att kliva ombord på ett flygplan har explosiva ämnen på sig. Den elektroniska näsan är utvecklad av det lilla företaget Koniku som Airbus har samarbetat med sedan 2017. Konikus "näsa" använder sig av en processor som tillsammans med levande celler ska kunna upptäcka om någon som screenas har bomber eller annat explosivt material på sig. Till Financial Times säger Konikus grundare Oshiorenoya Agab: "We have developed a technology that is able to detect smell — it’s breathing the air, and it’s essentially telling you what’s in the air. What we do is we take biological cells, either Hek cells or astrocytes — brain cells — and we genetically modify them to have olfactory receptors." Koniku och Airbus undersöker även om den elektroniska näsan i framtiden skulle kunna användas för att till exempel upptäcka förekomsten av olika typer av virus som den som passerar "näsan" bär på. Något som givetvis skulle vara väldigt önskvärt givet den pågående pandemin. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karantän-parkerade flygplan
En annorlunda syn

Vi är ganska vana vid att det flyger flygplan i luften kors och tvärs hela tiden men så det ju inte ut just nu. Extremt många flygningar är inställda och det gör att planen mest står och samlar damm på marken. Här ser vi ett gäng från flygbolagen Delta och Southwest som just nu häckar på Victorville Air Force Base i Victorville, Kalifornien. Flygningen över stället börjar runt fyra minuter in i klippet. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Amerikanska försvaret släpper UFO-filmer
Vad är det som har fastnat på deras filmer?

Den amerikanska flottan har släppt tre stycken korta filmer där man filmat oidentifierade objekt som observerats av deras spaningsflygplan. Det handlar om tre filmer varav den som ni kan se ovan filmades 2004 och har fått titeln "Nimitz". Här nedanför hittas två filmer som filmades i januari 2015 och dessa är även försedda med ljud så att vi kan höra piloternas reaktion när de ser objekt som än idag inte har identifierats. Alla tre filmer har tidigare läckt ut men nu har US Department of Defense beslutat sig för att släppa filmerna officiellt. Intresset för amerikanska UFO-observationer sägs ha ökat när det 2017 blev känt att USA hade lagt 22 miljoner dollar mellan 2007 - 2012 för att försöka identifiera okända flygande föremål liknande dem som syns i filmerna här. Tror du utomjordiska farkoster har besökt jorden? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

U.S. Space Force får sitt första offensiva vapen
Amerikanska rymdförsvaret får en satellitstörare

Det nybildade amerikanska rymdförsvaret U.S. Space Force har nu fått sitt första offensiva vapen rapporterar Interesting Engineering. Det ska handla om ett system som har möjlighet att störa ut kommunikationen med satelliter så att dessa blir obrukbara för kommunikation med jorden. Systemet kallas för Counter Communications Systems (CCS) och har varit under utveckling av det amerikanska försvaret sedan 2004. I dagsläget är man uppe på version 10.2 av systemet och detta har nu levererats till 4th Space Control Squadron i U.S. Space Force. Exakt hur systemet fungerar är en välbevarad hemlighet men det går att montera både på mobila ramper och på flygplan. I tweeten nedan kan ni kolla in hur en mobil variant av systemet kan se ut. U.S. Space Force säger själva om den senaste versionen av CCS: "The Counter Communications System is a transportable satellite communications system that provides a ground-based capability to reversibly deny adversary satellite communications. CCS has had incremental upgrades since the early 2000’s, which have incorporated new techniques, frequency bands, technology refreshes, and lessons learned from previous block upgrades. This specific upgrade includes new software capabilities to counter new adversary targets and threats." Fördelen med CCS framför att till exempel helt enkelt skjuta ned fientliga kommunikationssatelliter är bland annat att det är rätt komplicerat att skjuta ned satelliter. Förutom det så riskerar delar av nedskjutna satelliter att kollidera med andra satelliter och även förstöra dessa. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dokumentär om Saab 37 Viggen
Uppföljaren till Draken

Det första Viggen-planet tillverkades 1970 och tillverkningen höll sedan på i 20 år fram till 1990 då det var tänkt att Gripen skulle ta över. Men utvecklingen började redan 1952, tre år innan Draken började tillverkas. Anledningen till att planet har den där kännetecknande extra vingen framför huvudvingen är för att flygvapnet ville kunna ha mindre flygbaser utspridda runt om i landet och då behöver flygplanet landa på mycket korta sträckor på vanliga landsvägar. Viggen tillverkades i fem olika versioner inklusive utbildningsversionen. Tumnagel
55.4°
+
Roger Åberg
0

MyCamper lanseras i Sverige
Som Airbnb för husvagnar och husbilar

Det ser ut som om många svenskar kan få överge sommarens utlandsplaner och det kanske kan göra en husvagnssemester på hemmaplan lite intressantare. Det tror i alla fall MyCamper som planerar att lansera sin tjänst för uthyrning av husvagnar och husbilar i Sverige snart. MyCamper fungerar på liknande sätt som rumsuthyrningstjänsten Airbnb. Det innebär att de som har husvagnar och husbilar stående i sina garage kan hyra ut dessa till andra om de inte tänker att använda dem själva under vissa perioder. MyCampers nordenchef Herman Treschow säger till DI Digital om Sverige-lanseringen: "Vi känner att vi är helt rätt i tiden och tror att den tragiska coronakrisen kommer att få personer att vilja semestra lokalt och i små grupper istället för att sätta sig på överfulla flygplan till Mallis." MyCamper drog igång sin verksamhet i Schweiz 2017 och den svenska versionen av tjänsten hittas på länken här nedanför. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utredare för flygplansolyckor recenserar krascher på film
Verklighetstrogna?

Stephen Moss ägnade 35 år till att utreda flygplansolyckor och här får vi se honom recensera flygkrascher på film. Hur bra stämmer de överens med verkligheten egentligen? Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Snubbe råkade skjuta ut sig själv ur ett stridsflygplan
Verkar ha varit supernevös

Det franska flygvapnet var med om en incident förra året när en civil passagerare som bjöds på en flygtur av misstag råkade skjuta ut sig från ett stridsflygplan av modellen Dassault Rafale B. I veckan som gick släppte franska myndigheter en rapport om det hela vilket gjort att händelsen uppmärksammats. Bakgrunden ska ha varit att en 64-årig chef på en av flygvapnets civila underleverantörer ska ha blivit bjuden på en åktur i stridsflygplanet, något som det senare framkom att han inte alls egentligen ville göra. Chefen ska dock ha gått med på det hela för att inte göra sina kollegor besvikna. Inför flygningen verkar det ha stressats både med läkarundersökning och den utbildning som krävdes för att mannen skulle få åka med som passagerare. Väl upp i luften ska mannen ha blivit väldigt nervös och när han letade efter något att hålla fast sig i så råkade valet falla på reglaget som aktiverar flygplanets katapult-anordning vilket ledde till att mannen sköts ut ur planet. Det hela verkar tack och lov ha slutat rätt lyckligt då mannen uppges ha landat med sin fallskärm någorlunda oskadd i närheten av gränsen till Tyskland. Piloten som flög flygplanet ska ha förhindrat att även han sköts ut ur planet och senare lyckas landa flygplanet trots att detta inte längre hade något tak. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förbränningsmotorn kommer leva längre än många förutspår
Det tror i alla fall Volkswagen

Förbränningsmotorn är inte framtiden men den har en i alla fall en framtid om man frågar Volkswagen. Det är en stor omställning i bilbranschen som går mot el men som vi alla vet är det inget som kommer att ske över en natt. Förbränningsmotorn kommer inte bara att dö ut och om man tittar på exempelvis flygindustrin så kommer det att dröja väldigt lång tid innan flygplanen kan drivas helt och hållet på el, om än någonsin. Matthias Rabe som är teknisk chef för Volkswagens personbilsdivision säger att traditionella kolvmotorer kan få leva vidare länge om man ser till att satsa på klimatneutrala syntetiska bränslen baserade på biomassa. Både Volkswagen och Bentley är bland de tillverkare som forskar kring denna teknik och lär vara bland de första som hoppar på tåget när bränslet väl finns att tillgå. "We will come to e-fuels. If you look at the aviation industry, e-fuels are in high demand because planes won’t go electric, otherwise you won’t cross the Atlantic. We take our CO2 targets very seriously and want to be a role model on CO2, but that doesn’t mean we will exclude the combustion engine." Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Den globala flygtrafiken har minskat på grund av pandemin
Över 50 procent färre flyg i luften jämfört med förra året

Flygspårnings-tjänsten Flightradar24 har sammanställt statistik över hur den globala flygtrafiken minskat sedan coronapandemin drog igång och det verkar som om det skett en markant minskning av denna. Det kommer antagligen inte som några nyheter att vi reser betydligt mycket mindre för tillfället och det har givetvis även avspeglats i statistiken över den globala flygtrafiken. Enligt Flightradar24 så minskade den globala flygtrafiken med 55 procent sista veckan i mars jämfört med samma period förra året. För mars som helhet så minskade dock inte flygtrafiken lika mycket. I genomsnitt lyfte 145.000 flygplan om dagen under mars månad vilket kan jämföras med de 176.000 flygplan som lyfte varje dag under mars 2019. Det innebär en sammanlagd minskning av flygtrafiken på cirka 18 procent för mars 2020 jämfört med samma månad förra året. Här ovan syns en bild på hur världens flygtrafik såg ut 29 mars i år och här nedan hittas motsvarande bild över hur det såg ut en månad tidigare, 29 februari. Tumnagel
56.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida