m

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången
Den största Max-modellen som hittills lämnat marken

Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kitty Hawk köper drönarföretaget 3D Robotics
Google-grundare Larry Page siktar på att göra sina flygplan autonoma

Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag Kitty Hawk har köpt upp den amerikanska drönartillverkaren 3D Robotics rapporterar Forbes. En av tankarna bakom uppköpet verkar vara att Kitty Hawk ska använda 3D Robotics kompetens och teknik för att göra Kitty Hawks flygplan helt autonoma. Kitty Hawk har utvecklat tre olika flygfarkoster sedan företaget grundades 2015. Den senaste modellen och den man fokuserar på nu för tiden är den eldrivna VTOL-modellen Heaviside vilken syns i klippet här ovanför. Tanken var från början att Heaviside skulle framföras av en pilot. Nu verkar dock Kitty Hawk ha beslutat sig för att utveckla ett flygplan som kan flyga helt på egen hand. 3D Robotics utvecklade tidigare drönare för konsumentmarknaden. Man försökte då bland annat konkurrera med marknadsledande DJI med sin modell 3D Robotics Solo som släpptes 2015. Därefter skiftade företaget fokus och började utveckla drönaren 3DR H520-G som primärt riktade sig mot företagsmarknaden. Efter uppköpet kommer 3D Robotics medgrundare Chris Anderson bli Kitty Hawks operative chef och arbeta under vd:n Sebastian Thrun. Thrun drog en gång i tiden igång Google X såväl som ledde Googles satsning på självkörande bilar, företaget som idag är Waymo. Huruvida 3D Robotics kommer att fortsätta att utveckla drönare efter att Kitty Hawk nu köper företaget är oklart. Här nedan hittas bilder på 3D Robotics Solo och 3DR H520-G. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Archer Aviation visar upp elflygplanet Maker
Tvåsitsigt eVtol-plan med en räckvidd på 100 kilometer

Det amerikanska startupföretaget Archer Aviation har visade igår upp sin första flygplansmodell under ett livesänt event som ni kan kolla in i repris här nedanför. Archers första modell kallas för Maker och det handlar om eVtol-plan som Archer siktar på att använda till flygande taxitjänster. Maker har plats för två personer, en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 240 km/h. Den tvåsitsiga Maker-modellen ska fungera som en testplattform som längre fram ska följas av en större modell vilken ska ha plats för fyra passagerare samt en pilot. Archer Aviation hoppas börja kunna använda Maker i kommersiell flygtaxi-trafik i Los Angeles och Miami 2024. Ni kan hoppa till 40:e minuten i presentationen nedan för att kolla in när Maker avtäcks. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in teaser för Blood Red Sky
Vampyrer möter terrorister i kapardrama

Här kommer en teaser för Netflix kommande actionrulle Blood Red Sky som en del beskrivit som klassikern Snakes on a Plane fast med vampyrer. Filmen handlar om en flygplanskapning där en av passagerarna verkar lida av någon slags vampyrsjukdom, något som sannolikt kommer att leda till problem för både terroristerna och de andra på flygplanet. Blood Red Sky har premiär 23 juli på Netflix. Här nedan hittas även trailern till Snakes on a Plane vilken nu har 15 år på nacken. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare används för att tanka stridsflygplan för första gången
Boeing och US Navy har testat en ny grej

Boeing och US Navy har genomfört ett lyckat test där man låtit en obemannad drönare tanka ett bemannat stridsflygplan, något som aldrig tidigare skett. Det hela genomfördes med Boeings obemannade jättedrönare MQ-25 Stingray som överförde cirka 1200 liter jetbränsle till en F/A-18 Super Hornet. Under tankningen låg de båda farkosterna bara cirka sex meter från varandra vilket ni kan se på bilden ovan och i videoklippet här nedanför. En av fördelarna med att tanka stridsflygplan i luften är att dessa kan hålla sig i luften längre under sina uppdrag. Fördelen med att använda drönare för tankning är att man inte behöver skicka upp bemannade tankflygplan i till exempel krigszoner. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU har nu förbjudit belarusiska plan över sitt territorium
Beslutet verkställdes natten till i dag

Natten till i dag verkställde EU sitt beslut att förbjuda belarusiska flygplan över EU:s luftrum. Detta förbud är en av flera sanktioner som EU planerar att införa mot regimen i Belarus. Flera EU-länder hade redan infört detta flygförbud men nu ska det alltså gälla samtliga EU-länder. Anledningen till detta är så klart incidenten för någon vecka sedan när belarusiska myndigheter tvingade ner ett flygplan från Ryanair för att gripa aktivisten Roman Protasevitj och hans flickvän Sofia Sapega. Tumnagel
83.4°
+
Frode Wikesjö
0

United Airlines planerar att köpa överljudsplan
Ska köpa 15 stycken Overture-plan av Boom Supersonic

Det amerikanska flygbolaget United Airlines har tecknat ett avtal med flygplanstillverkaren Boom Supersonic om att köpa överljudsplan från dem. United planerar att köpa 15 stycken överljudsplan av modellen Overture av Boom när modellen väl är färdig och godkänd för passagerarflygningar. United har även option på att köpa ytterligare 35 överljudsplan om man senare skulle känna för det. Boom Supersonic presenterade Overture 2018 men när den kan komma att visas upp annat än på skisstadiet finns det än så länge inga uppgifter om. Boom visade upp testflygplanet XB-1 förra året vilket man då sa att man kommer att börja testflyga i år. Det kan med andra ord dröja ett tag innan Overture blir klar och United planerar att börja flyga med modellen 2029. Bland rutterna som United Airlines funderar att börja använda Overture-planen på finns till exempel Newark - London och San Francisco - Tokyo. Dessa både rutter skulle med Overture ta lite mer än tre respektive sex timmar. Det kan jämföras med de sju respektive elva timmar de båda rutterna tar idag med traditionella passagerarflygplan. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in en Atlas V-uppskjutning filmad från ett flygplan
Inte något man ser varje dag

Här kan ni kolla in hur det skulle kunna se ut om flygplanet ni befinner råkar flyga förbi en rymdbas samtidigt som en av United Launch Alliances Atlas V-raketer beger sig mot rymden. Det hela filmades 17 maj när ULA sköt upp den närmare 60 meter höga Atlas V-raketen från Cape Canaveral Space Force Station. Ombord på raketen fanns satelliten US Space Force satellit SBIRS Geo-5 (Space-Based Infrared System Geosynchronous Earth Orbit Flight 5). Satelliten väger närmare 5 ton och kan med sitt infraröda system följa missiler som eventuellt skulle kunna hota USA eller deras allierade skriver Space.com. Här nedan hittas ett klipp filmat som visar hur det såg ut från marken när SBIRS Geo-5 begav sig till rymden. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google investerar i flygplanstillverkaren Merlin Labs
Företaget som utvecklar teknik för autonoma flygplan

Det amerikanska startupföretaget Merlin Labs har meddelat att man tagit in 25 miljoner dollar i finansiering från Google Ventures och First Round Capital. Pengarna kommer att användas till att förverkliga Merlins planer på att bygga en flotta av helt autonoma flygplan. Merlin Labs har fram tills nu verkar i så kallat stealth mode men uppger nu att man tillsammans med flygföretaget Dynamic Aviation ska göra 55 stycken King Air-flygplan helt autonoma. Det innebär att flygplanen ska kunna starta, flyga och landa helt utan pilot. Merlin Labs vd Matt George säger till The Verge: "What we’re working on is creating a truly autonomous digital pilot,” Merlin Labs CEO Matt George told The Verge, “either to be able to go and take that airplane and fly it totally unmanned, but then also on larger aircraft to be able to reduce crew. So taking existing aircraft that are already out there, and enabling those aircraft to be able to go fly autonomously." Merlin Labs har inga planer på att själva driva ett flygbolag. Företaget satsar istället på partnerskap med logistikföretag och andra som vill köra sina flygplan självflygande inför framtiden. I videoklippet ovan hittas en introduktionsfilm från Merlin Labs. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU portar flyg från Belarus
Efter att diktaturen där tvingade ner ett passagerarplan

UPPDATERING: Trots att EU nu avråder samtliga EU-flygbolag att släppa eller ta emot belarusiska flygplan så landade plan från Minsk på Arlanda i dag. Enligt Transportstyrelsen så finns inte ännu något formellt beslut om ett flygstopp så därav kunde planen landa som vanligt. ------------------------------------ I söndags ska myndigheterna i Belarus ha tvingat ett Ryan Air-flygplan som skulle flyga mellan Aten och Vilnius att landa på flygplatsen i Minsk. När planet väl hade landat greps journalisten Roman Protasevitj, en tidigare chef för den oppositionella kanalen Nexta på Telegram. Han riskerar nu enligt en del källor fängelse i upp till 15 år medan andra uppger att han riskerar att dömas till döden. EU var inte helt nöjda med detta och under gårdagen hölls ett toppmöte i Bryssel där man fördömde denna händelse starkt. Toppmötesdeltagarna kräver bland annat nu att den gripne journalisten, Roman Protasevitj och flickvännen Sofia Sapega, omedelbart släpps samt manar att den internationella flygorganisationen ICAO ska utreda denna oacceptabla incident på stubinen. Utöver det så ber de också samtliga EU-flygbolag att undvika flygningar genom belarusiskt luftrum och man kommer inte heller släppa in belarusiska flygbolag inte ska släppas in i eller ut ur EU. Sveriges statsminister, Stefan Löfven, hade detta att säga efter toppmötet: "Det är väldigt positivt att vi så snabbt kunde enas kring tydliga och resoluta åtgärder från EU:s sida, helt i linje med mina krav från svensk sida. Det här var ett oacceptabelt agerande från Belarus sida och det är viktigt att ett sådant möts med kraftfulla och omedelbara konsekvenser" Länder som Storbritannien och Ukraina har redan infört flygstopp för belarusiska flyg. Tumnagel
74.8°
+
Frode Wikesjö
0

Aerion stänger ner sin verksamhet
Det bidde inget överljudsplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion har meddelat att de kommer att avveckla företaget. Aerion har sedan 2004 utvecklat ett framtida överljudsplan för passagerartrafik men detta verkar med andra ord aldrig lyfta mot skyarna. Så sent som i början av året uppgav Aerion att man planerade att börja sälja modellen AS2 någon gång under 2026. AS2 skulle bli ett överljudsplan som skulle kunna flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,4. Det skulle göra att en flygning mellan New York och London skulle ta cirka 4,5 timmar. Anledningen till Aerion nu stänger ner uppges bero på att man inte lyckats skrapa ihop kapital för sin fortsatta utveckling och existens. Vad som kommer att hända med de tillgångar som finns i företaget idag finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygbolag har börjat undvika att flyga över Belarus
Efter att diktaturen tvingade ner ett passagerarplan igår

Det verkar som om flygbolag nu har börjar undvika att flyga över Belarus efter att landets myndigheter igår tvingade ett passagerarplan att landa i landet. Under gårdagen uppges myndigheter i Belarus ha tvingat ett Ryan Air-flygplan som skulle flyga mellan Aten och Vilnius att landa på flygplatsen i Minsk. När planet väl hade landat greps journalisten Roman Protasevitj, en tidigare chef för den oppositionella kanalen Nexta på Telegram. Han riskerar nu enligt en del källor fängelse i upp till 15 år medan andra uppger att han riskerar att dömas till döden. Gårdagens händelse, som en del beskriver som en flygkapning, verkar ha lett till att en del flygbolag nu undviker att flyga över Belarus. På bilden här ovanför kan ni till exempel kolla in omvägen ett flygplan tillhörande ungerska Wizz Air tog för att undvika att flyga över Belarus luftrum. Tumnagel
67.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti Chiron Sport kör ikapp med stridsflygplan
Håller undan rätt bra!

Bugatti är ju ett franskt märke, även om det ägs av Volkswagen, och för att visa vad deras Chiron Sport går för tänkte man köra lite dragrace. Motståndaren blev dock ingen Citroën utan en Dassault Rafale, alltså ett stridsflygplan som toppar på Mach 1,8. Men Bugattin klarar av att hålla undan riktigt länge, även när flygplanet har kommit upp lite i luften. Men till slut så får bilen ge sig och helt enkelt se sig omfluget. Vilket känns ok, Bugattin har 1500 hästar och flygplanet motsvarande 5727 hästar. Tumnagel
29.3°
+
Roger Åberg
0

Volocopter visar upp VoloConnect
Avsedd för flygpendling

Den tyska flygplanstillverkaren Volocopter har visat upp ett nytt eVTOL-koncept som man döpt till VoloConnect, ett koncept som mer påminner om ett flygplan och mindre om de helikopterliknande skapelser Volocopter hittills utvecklat. VoloConnect är tänkt att kunna transportera fyra passagerare sträcker på upp till cirka 100 kilometer och är primärt tänkt för flygpendling för de lite mer välbemedlade. Flygplanet lyfter och landar med hjälp av sex rotorer och drivs sedan framåt i hastigheter på upp till 250 km/h med hjälp av två eldrivna turbiner. När vi kan få se VoloConnect i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas en video på konceptet. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon köper in sig i tillverkare av elflygplan
Elflygplanet Alia kan komma att frakta Amazon-prylar i framtiden

Amazon har tillsammans med lite andra företag investerat 368 miljoner dollar i flygplanstillverkaren Beta Technologies, ett företag som håller på och utvecklar ett elektriskt VTOL-flygplan. Flygplansmodellen Alia kommer att ha en räckvidd på cirka 40 mil och kunna transportera sex personer eller cirka 680 kilo varor. Att Amazon investerar i Beta Technologies tror bedömare beror på att Amazon planerar att använda de eldrivna flygplanen i sin logistikkedja framöver, något som kanske gör att Amazon kan uppnå sitt mål att bli koldioxidneutrala till år 2040. Beta Technologies planerar att släppa sina första Alia-flygplan på marknaden någon gång under 2024. I klippet nedan kan ni kolla in en tidigare testflygning med Alia. Där har den dock ej försett med de rotorer som gör planet till ett VTOL-flygplan (vertical take-off and landing) utan istället startar och landar flygplanet som ett traditionellt flygplan. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största flygplan har flugit för andra gången
Stratolaunch Roc har testats igen

Rymdföretaget Stratolaunch har testflugit sitt moderskepp Roc ännu en gång, flygplanet som i framtiden är tänkt att bära med sig mindre farkoster som ska kunna skjutas ut i rymden eller över jorden. Roc har ett vingspann på lite över 117 meter vilket gör det till det flygplan med längst vingspann i världen. Under Roc:s andra försök tog sig flygplanet till en höjd på cirka 4200 meter. Därefter flög planet runt över Nevadaöknen i lite över tre timmar och uppnådde som högst en hastighet på cirka 320 km/h. Stratolaunch uppges ha börjar konstruera det mindre raketflygplanet Talon-A som är tänkt att kunna starta från Roc. Det är planerat att komma upp i hastigheter på Mach 5 - Mach 7 (6125 - 8575 km/h) och kan eventuellt kommer att börja testas någon gång under nästa år. Här ovan kan ni kolla in en amatörfilm från Rocs andra testflygning och i den inbäddade tweeten nedan hur det såg ut när planet landade. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dansk har byggt imponerande F-16-simulator
Imponerande bygge!

Danske Kurt gillar att flyga General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Eller en virtuell version av flygplanet i alla fall. Så pass att han byggt en ordentlig simulator för flygplanet och hur den fungerar kan ni kika på ovan. Tumnagel
57.9°
+
André Stray
0

Kina visar upp två raketkoncept för att färdas mellan länder
Varav ett är rätt likt SpaceX Starship

Ars Technica rapporterar om två kinesiska raketkoncept som är tänkt att kunna transportera passagerare mellan två destinationer här på jorden, så kallade sub-orbitala flygningar. Ni kan kolla in båda koncepten i videon ovan vilken tagits fram av den statliga raketutvecklaren China Academy of Launch Vehicle Technology. Det första konceptet påminner en hel del om hur SpaceX tänker sig att deras jätteraket Starship ska fungera om den någon gång kommer att börja användas för sub-orbitala flygningar. Det andra konceptet är ett raketflygplan som lyfter med hjälp av någon slags katapultfunktion och landar horisontellt som ett traditionellt flygplan. Kina har tidigare uppgett att man planerar att utveckla farkoster för sub-orbitala flygningar vilka man hoppas kunna lansera runt 2045. SpaceX visade redan 2017 upp hur man tänkte sig att Starship skulle kunna användas för sub-orbitala flygningar, något som ni kan ta en titt på i klippet här nedanför. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bowers & Wilkins presenterar PI7 och PI5
Med smart lösning för flygunderhållning

Ibland dyker det upp produkter som får en att klia sig i huvudet och säga någonting i stil med "varför i helsike har ingen tänkt på detta tidigare?" Sedan urminnes tider, eller i alla fall sedan true wireless-lurar blivit mer populärt, har flygresenärer inte kunnat använda sina riktigt trådlösa hörlurar för att njuta av filmer eller serier via flygets underhållningstjofräs. Nu har Bowers & Wilkins visat upp sina första true wireless-lurar och enheterna, eller i alla fall PI7, ska inte bara erbjuda ordentligt bra ljud, utan kommer även med en skitsmidig lösning som löser ovan nämnda problem. PI7 kommer med en 3,5mm till USB-C-kabel som du kan koppla in i fodralet som i sin tur skickar ljudet vidare till hörlurarna, vilket gör att lurarna är optimala för att användas på flygplan. Givetvis kan kabeln också användas för att få ljud från andra enheter via 3,5mm-uttaget. Utöver att erbjuda en smidig ljudlösning så kommer givetvis PI7 med en rad andra trevligheter som brusreducering, sex inbyggda mikrofoner så att du hörs av folk du pratar med samt smarta röstassistenter samt använder nya AptX Adaptive som anpassar ljudkvaliteten så att du alltid har en stabil koppling till lurarna. Vidare kommer headsetet med 4 timmars batteritid och ytterligare 16 timmar i fodralet. Sist men inte minst har PI7 även IP54-klassning. Vid sidan av PI7 har Bowers & Wilkins presenterat PI5, vilket erbjuder ungefär samma upplevelse som PI7. PI5 kommer inte med den flådiga flygfunktionen, men kompenserar med lite bättre batteritid på 4,5 timmar och ytterligare 20 timmar i fodralet. Bowers & Wilkins kommer börja säljas från och med idag och priset ligger på 399 euro för PI7 medan PI5 kommer kosta 249 euro. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0

Elon Musk utlovar mobilt rymdinternet i slutet av året
Till större fordon

SpaceX vd Elon Musk uppgav förra veckan att företagets rymdinternet-satsning Starlink kommer att vara helt mobil senare i år för de som önskar det. Musk uppgav redan förra månaden att man arbetade på att göra Starlink mobilt. Han säger nu i en tweet att så kommer att bli fallet när företaget skickat upp några satelliter till samt gjort en mjukvaru-uppgradering i systemet, något som kommer att ske innan årets slut enligt Musk. Det handlar dock inte om att användare kommer att kunna använda Starlink direkt i sina mobiltelefoner. Tanken bakom en mobil Starlink-uppkoppling är än så länge att Starlinks mottagare ska kunna installeras i större fordon som till exempel flygplan, lastbilar och husbilar har Musk tidigare uppgett. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Goodyear gjorde ett uppblåsbart flygplan på 50-talet
Skulle rädda liv var tanken

Joakim tipsade om det här avsnittet från Mustard där man går igenom Goodyears uppblåsbara flygplan. Man kallade det för Inflatoplane och det vägde faktiskt bara 90 kilo. Planet skulle kunna blåsas upp på fem minuter och flyga i 100 km/h. Dessutom kunde man skicka ner planet (packat i en låda) till piloter som hade störtat bakom fiendens linjer och på så sätt kunde de nedskjutna piloterna flyga hem igen. Låter ju prima! Men tyvärr var det lite för bra för att vara sant. Planet verkade flyga helt ok, men ett gäng incidenter gjorde att man till slut la ner hela projektet. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sydkorea presenterar stridsflygplanet KF-21 Boramae
Får nu vara med i samma exklusiva klubb som Sverige

Sydkorea har nu visat upp sitt första stridsflygplan som kan flyga snabbare än ljudets hastighet vilket nu gör att landet kan räknas in i samma exklusiva klubb av nationer som har haft kapaciteten att utveckla ett sådant. Flygplanet gick tidigare under namnet KF-X men har nu det det officiella namnet KF-21 Boramae. Sydkorea planerar att byta ut sina tredje generationens stridsflygplan, de USA-tillverkade K4 och K5, med sitt egentillverkade flygplan under det här årtiondet. Här närmast siktar man på att tillverka sex prototyper av modellen varav tre ska vara färdigställda i år. Går allt enligt plan kommer man ha tillverkat 40 stycken stridsdugliga KF-21 runt 2028 och 120 stycken till 2032. När väl KF21 är i luften kommer Sydkorea bli den åttonde medlemmen i klubben som utvecklat egna stridsflygplan som kan flyga i överljudsfart. Sedan tidigare har USA, Kina, Ryssland, Japan, Frankrike, Sverige samt ett konsortium bestående av Storbritannien, Tyskland, Italien och Spanien utvecklat sådana. I videoklippet nedan kan ni kolla in den väldigt poppiga presentationen av KF-21 Boramae. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Korta inrikesflygningar förbjuds i Frankrike
Om sträckan går att färdas med tåg

I helgen röstade Frankrike igenom ett förslag som innebär att inrikesflygningar vars sträcka går att färdas på under 2,5 timmar med tåg kommer att förbjudas. Anledningen till förbudet är en del av av en större fransk plan där man vill kapa landets koldioxidutsläpp med 40 procent till 2030 jämfört med nivåerna som rådde på 1990-talet. Frankrikes industriminister Minister Agnes Pannier-Runacher säger till Europe 1 Radio om den nya lagen som förbjuder kortare inrikesflygningar: "We know that aviation is a contributor of carbon dioxide and that because of climate change we must reduce emissions. Equally, we must support our companies and not let them fall by the wayside." Dagen innan beslutet om förbud för korta inrikesflygningar klubbades igenom hade franska staten uppgett att man kommer att ge Air France 4 miljarder euro som bland annat ska täcka upp inkomstbortfallet som skett på grund av covid-19-pandemin. Tumnagel
83.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här skulle Air Force One kunna se ut i en överljudsversion
Exosonic visar upp koncept på framtida presidentplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Exosonic har visat upp bilder på hur en eventuellt presidentversion av deras framtida överljudsplan skulle kunna se ut om USA:s regering skulle anse att de behövde ett sådant som Air Force One. Exosonics överljudsplan befinner sig fortfarande på konceptstadiet och är tänkt att i framtiden kunna transportera upp till 70 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,8, motsvarande 2222 km/h. I Air Force One-versionen har man dock delat upp planet i tre olika delar. Ett konferensrum med videokonferenssystem vilket har plats för tre personer, en lite privatare del för åtta personer där det finns sovplatser samt en passagerarkabin där det ryms 20 stycken passagerare. Flygplanet är tänkt att få en räckvidd på över 8000 kilometer när det väl är i luften. Exosonic hoppas att detta kan ske någon gång i mitten av 2030-talet om finansiering, teknik och annat som krävs faller på plats. Det lär med andra ord inte bli den nuvarande presidenten Joe Biden som kommer att färdas i sådant här flygplan om USA någon gång skulle besluta sig för att beställa ett sådant. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Airship har släppts till Among Us
Mörda massvis med vänner på flygplan!

Innersloth har nu släppt en ordentlig uppdatering till sitt populära multiplayerspel Among Us. Den stora nyheten är att spelet fått en sprillans ny bana vid namn The Airship där spelare kan härja runt och utföra diverse uppgifter och hoppas på att medspelaren som går hack i häl inte är en kallblodig mördare. Utöver detta har Innersloth gett oss en liten uppdatering gällande framtiden för spelet. Bland annat jobbar utvecklarna på en ny look för spelet samt stöd för fler spelare. Mer specifikt jobbar gänget på en lobby för upp till 15 spelare. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Nästa sida