LIVE 17:00 NASA presenterar upptäckt på månen
m

Europas flygsäkerhetsverk ger Boeing 737 MAX klartecken
Kanske kan börja flyga igen redan i år

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA (European Union Aviation Safety Agency) nästa månad kommer att godkänna Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för passagerarflygningar. Det är EASA:s chef Patrick Ky som säger till Bloomberg att man är nöjda med de testflygningar som man genomförde under september med Boeing 737 MAX och att man formellt planerar att godkänna modellen för kommersiell trafik nästa månad. Efter det formella godkännande väntar en månad då olika instanser kan få säga sitt om EASA:s godkännande av 737 MAX. Det här innebär rent tekniskt att Boeing 737 MAX skulle kunna få flyga i Europa innan årets slut. Med tanke på pandemin är det dock antagligen inte särskilt troligt. EASA är den första av världens flygmyndigheter som ser ut att godkänna Boeing 737 MAX, inte ens USA:s eget flygsäkerhetsmyndigheten har än så länge gjort det. Boeing 737 Max belades med flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor som orsakade 346 människors död. Det har i efterhand konstaterats att olyckorna berodde på en mjukvara gjorde att de olycksdrabbade flygplanen kunde överstegra under vissa förhållanden. Kommer du att våga flyga med Boeing 737 MAX när modellen börjar flyga igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ännu en jetpack-flygare uppges ha siktats vid LAX
Är Iron Man ute och testar sina dräkt?

Förra månaden rapporterade flera piloter som i närheten av Los Angeles flygplan LAX att de siktat något som såg ut som en jetpack-flygare på 900 meters höjd i flygplatsens luftområde. Nu har detta hänt ännu en gång vilket flera källor rapporterar om. Det ska ha varit piloter på ett flygplan från China Airlines som rapporterade att de såg något som de trodde eventuellt kunde vara en jetpack-flygare när deras flygplan gick in för landning på LAX. Enligt uppgifterna ska den eventuella jetpack-flygaren den här gången befunnit sig på cirka 1800 meters höjd. En talesperson från den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA säger i ett uttalande: "A China Airlines crew reported seeing what appeared to be someone in a jet pack at an approximate altitude of 6,000 feet, about seven miles northwest of Los Angeles International Airport around 1:45 p.m. Wednesday." Händelsen polisanmäldes men än så länge har inte polisen hittat några spår av någon eller några jetpack-flygare ovanför LAX, vare sig i onsdags eller vid den händelse som det rapporterades om förra månaden. Här ovan kan ni kolla in ett inslag från den amerikanska tv-kanalen CBS om den senaste jetpack-siktningen ovanför LAX. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ferrari-båt från 50-talet nu till salu
Användes för att sätta hastighetsrekord

Det ni ser här är en Ferrari Arno XI från 1952. Den tillverkades för att sätta hastighetsrekord i 800-kilosklassen på vatten. Båten togs fram tillsammans med speedboat-föraren Achille Castoldi. Under huven sitter en V12:a på 4,5 liter med dubbla kompressorer och effekten ska ligga på mellan 550 och 600 hästar. Med skapelsen kom man som snabbast upp i 242 km/h. Bygget har renoverats och är nu till salu, igen. Förra gången den såldes var 2012 och då gick den för 868.000 euro. Nu ligger prislappen istället på 10,2 miljoner euro. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Vätgasdrivnet flygplan avsett för passagerare visar upp sig
Är detta framtiden för flygindustrin?

Den brittisk-amerikanska flygplanstillverkaren ZeroAvia genomförde förra veckan vad de säger ska vara världens första flygning med ett vätgasdrivet flygplan avsett för passagerare. Det handlar om ett sexsitsigt Piper M-flygplan som försetts med ZeroAvias elektriska drivsystem med bränsleceller som drivs av vätgas. ZeroAvias vd Val Miftakhov säger om flygningen: "While some experimental aircraft have flown using hydrogen fuel cells as a power source, the size of this commercially available aircraft shows that paying passengers could be boarding a truly zero-emission flight very soon." ZeroAvias flygplan är en del av det brittiska initiativet HyFlyer som syftar till att utveckla minde flygplan som inte släpper ut så mycket koldioxid som dagens flygplan gör. Här näst ska ZeroAvia försöka ta sitt flygplan på en cirka 400 kilometer flygtur mellan sin bas på Cranfield Airport norr om London till de brittiska Orkney-öarna. Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från Sky News om ZeroAvias senaste flygtur. Här nedanför hittas filmen ZeroAvia själva spelade in från tillfället men det verkar man tyvärr ha lagt upp utan ljud av någon oklar anledning. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första svenska flygturen med elflyg har gjorts
Velis Electro tog en tur runt Säve flygplats

Under gårdagen så gjorde elflygplanet Pipistrel Velis Electro sin första svenska flygtur från Säve flygplats. Detta elflygplan är det första som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa har typcertifierat och så sent som förra veckan fick det tillstånd att flyga i svenskt luftrum. Detta flygplanet är helt koldioxidneutralt och laddas med ström från en solcellspark som finns på flygplatsen. Planet är tänkt att användas som ett skolflygplan framöver. Ett kort videoklipp på flygturen kan ses via länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Splinter - superbilen i trä
Inspirerad av ett flygplan från andra världskriget

Under nio års tid snickrade Joe Harmon på sin superbil Splinter. Och han snickrade bokstavligen eftersom bilen är i trä. I alla fall 90 procent av den. I mitten sitter en V8:a på 650 hästar. Bilen designade och byggde han under tiden han var ingenjörsstudent och i det här klippet berättar han om projektet. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
63.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas flygning till ingenstans sålde slut på några minuter
Ressugna australier verkar vara sugna på att flyga

Efter det att en stor del av världens flygtrafik stängt ner fick det australiensiska flygbolaget en idé om att arrangera en 7 timmar lång "flight to nowhere". Detta verkar vara något som tilltalade australiensare som saknat att flyga. När biljetterna till flighten släpptes så sålde dessa slut på bara tio minuter, något som gör flighten till den antagligen snabbast utsålda flighten i Qantas historia. Flygningen till "ingenstans" har samma start- och slutdestination men under den sju timmar långa flygningen kommer flighten att gå över populära turistpunkter som Byron Bay, Bondi Beach och Sydney Harbor Bridge. Biljetterna till "flight to nowhere" kostade motsvarande cirka 5000 kronor i ekonomiklass, 11.500 kronor i premiumklass och 24.300 kronor i första klass. Flighten avgår 1 oktober från Sydney. Tumnagel
1.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minimalistiska Mudita Pure börjar skeppas i höst
Den anti-smarta telefonen

Känner du att din smarta mobiltelefon tar upp för mycket av din tid, men har inte lust att använda någon plastig feature phone? Då kanske Mudita Pure kan vara något för dig. Denna anti-smarta telefon ger dig tillgång till grundläggande telefonfunktioner som samtal och sms, men har även musikspelare och meditationstimer. Det går inte att surfa på telefonen, men det är möjligt att använda luren som USB-modem. Mudita har jobbat hårt med designen för att leverera en produkt som är minimalistisk och känns premium samt att den är byggd för att hålla länge, vilket inte riktigt dagens glasmackor är. En trevlig funktion är placerad på telefonens högra sida. Där sitter ett reglage som låter dig kontrollera hur kontaktbar du ska vara. I det första läget släpps samtliga samtal och SMS igenom och i andra läget tystas alla aviseringar ner och endast utvalda kontakter kan nå dig via samtal och sms laddas ner en gång i halvtimmen. I det tredje läget sätt telefonen i flygplansläge, vilket kan vara bra om man behöver ta en paus från omvärlden en stund. Eller sitter på ett flygplan. Telefonens display är en e-bläck-skärm och gör att den knappt drar något batteri alls och du ska kunna använda telefonen utan att behöva oroa tid för att få slut på batteri. Kapaciteten ligger på endast 1600mAh, men med enhetens lågpresterande processor i kombination e-bläck-skärmen lär batteritiden bli rätt lång. Utöver att inte dra så mycket batteri är e-bläck-skärmen rätt bra då man slipper dåligt blått ljus, vilket kan störa sömnen. Mudita Pure kommer börja skeppas nu i höst och vill man lägga vantarna på ett exemplar så kan man förboka telefonen för 279 euro. Detta verkar dock endast vara ett förbokningserbjudande och ordinarie pris kommer ligga på 349 euro. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

KLM har testat modell av Flying-V
Det bränslesnåla framtidsplanet

Nu har KLM och nederländska universitetet TU Delft testflugit en modell av den futuristiska flygplansmodellen Flying-V som man visade upp ett koncept på förra året. Förhoppningen med Flying-V:s design är att denna ska kapa bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med flygplan som har en lite mera traditionell flygplansdesign. Modellen som KLM och TU Delft nu har testat är dock bara tre meter lång och väger endast 22,5 kilo. Huruvida vi någonsin själva kommer att kunna flyga i ett Flying-V-plan återstår att se. Tidigare har KLM och TU Delft uppgett att de siktar på att ha flygplan av Flying-V-typ i reguljär passagerartrafik någon gång runt 2040 - 2050. Här nedanför kan ni kolla in hur det gick när man testflög en modell av flygplanet. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jetpack-flygare uppges ha stört flygtrafiken över Los Angeles
"Tower, American 1997, we just passed a guy in a jetpack."

I söndags ska flygplatsledningen på Los Angeles flygplats LAX fått in flera rapporter från piloter som observerat en person som flög med hjälp av en så kallad jetpack i närheten av deras flygplan. Ett av flygplanen ska ha observerat jetpack-flygaren runt 300 meter från flygplanet på lite över 900 meters höjd när flygplanet var på väg att gå in för landning på LAX. I inslaget här ovanför kan ni lyssna på piloten och flygledningens konversation. Det hela anmäldes till polisen i Los Angeles men de har än så länge inte hittat vem som är ansvarig för den eventuella jetpack-flygningen. Även FBI ska ha startat en utredning om händelsen. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pipistrel siktar på flera världsrekord med sitt lilla elflygplan
Velis Electro ska flyga från Schweiz till Tyskland

Den slovenska elflygplanstillverkaren Pipistrel är i full färd med att försöka sätta ett gäng med världsrekord för mindre elflygplan rapporterar Electrek. Företaget planerar att flyga den två-sitsiga modellen Pipistrel Velis Electro cirka 700 kilometer mellan Zürich och ön Nordenrey i Tyskland. Planets batteri har kapacitet att ta flygplanet cirka 100 kilometer så för att ta sig hela vägen till Nordenrey planerar man att landa flygplanet och ladda batteriet sex gånger. Under färden hoppas Pipistrel kunna sätta följande sju stycken världsrekord: * Lowest energy consumption (kWh/100 km) over 700 km * Highest average speed over 700 km (km/h) * Highest altitude ever reached by an electric aircraft (metre above main sea level) * Fastest climb performance from 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s) * Highest average speed over 100km (km/h) * Lowest number of intermediate stops on 700km distance (number of stops) * Longest electrically flown distance in 24 / 48 / 56 hours (km) Pipistrels "rekordplan" lämnade Zürich i lördags och går allt som det ska så ska planet landa på Nordenrey någon gång idag. Guinness Rekordbok ska vara underrättade och kommer efter att planet har tagit mark att kontrollera huruvida Pipistrel slagit de världsrekord man förutsatt sig att göra. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kan ett solcellsplan flyga en hel dag?
Yes sir!

Här får vi följa med rctestflight när han testar om hans rc-plan går att drivas en hel del dag på bara solen. Under tiden får vi lära oss lite om varför planet ser ut som det gör. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

AI spöar skiten ur stridspilot
Vi kanske inte behöver piloter i framtidens luftstrider

Det amerikanska flygvapnet har låtit en artificiell intelligens strida mot en mänsklig stridspilot i simulerade luftstrider i en tävling som anordnats av amerikanska militärens forskningsgren DARPA (Defense Advanced Research Project Agency). Tävlingen gick under namnet "AlphaDogfight" och där lät man först fem stycken artificiella intelligenser tävla mot varandra i simulerade luftstrider. Den vinnande AI:n från företaget Heron Systems fick därefter möta den mänskliga stridspiloten "Banger" i en slags final. Det hela slutade med att Herons AI spöade Banger i samtliga av de fem simulerade luftstriderna som genomfördes mellan de båda. Den vinnande AI:n ska ha tränats upp i över 4 miljarder simulerade luftstrider vilka motsvarade cirka 12 års flygtid. Här ovan hittas ett lite kortare sammandrag från "AlphaDogfight" och här nedan kan ni kolla in reprisen på den över två timmar långa live-sändningen från tävlingen. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stavfel bakom världens högsta byggnad i Flight Simulator
Huset är egentligen 2 våningar högt, inte 212

Flight Simulator 2020 släpptes tidigare i veckan och entusiaster håller för tillfället på att utforska världen med diverse flygplan. Nyligen upptäcktes det att den virtuella versionen av jorden inte riktigt är helt identisk med den verkliga då vissa hus ser lite annorlunda ut. Som ett hus i en förort utanför Melbourne i Australien som är snäppet högre i spelet än verkligheten. Huset i fråga är praktiskt taget ett torn med 212 våningar, vilket praktiskt taget gör huset till världens högsta byggnad. Jämförelsevis har Burj Khalifa "endast" 162 våningar och är 829 meter högt. Det som gått åt fanders är att utvecklarna Asobo Studio har återskapat världen och tagit data från OpenStreetMap där en användare för ett år sedan råkade skriva att huset i fråga hade 212 våningar i stället för 2. Felaktigheterna har efter händelsen justerats, men detta var efter Asobo använt datan för att skapa kartan i flygsimulatorn. I dagsläget går det att besöka det massiva tornet och ovan under har ni en video som visar hur det ser ut. Troligtvis kommer Asobo Studios styra upp detta någon gång i framtiden, men troligtvis ligger fokus på att optimera spelet för tillfället. Tumnagel
49.9°
+
André Stray
0

Piloter testkör Microsoft Flight Simulator
En Airbus och en Boeing

Nya Microsoft Flight Simulator är ju väldigt snyggt, men hur väl stämmer det överens med verkligheten? Här får vi se en Airbus A320 NEO-pilot flyga flygplanet i spelet och han verkar rätt imponerad. För oss som är semiflygnördiga får man reda på massor med kul information. Nedan ser vi en Boeing 787 Dreamliner-pilot flyga just en Dreamliner men även en Cessna. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Bilmärket Delage återuppstår
Det här är superbilen D12

Mellan 1905 och 1954 tillverkade det franska bilmärket Delage bilar i Levallois-Perret. Nu återuppstår namnet som smackas på den nya superbilen Delage D12. Den här benämns som "the world’s fastest street-legal hybrid supercar" och under det Hot Wheels-inspirerade skalet ska det finnas en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen erbjuds i versionerna GT och Club. Den förstnämnda får en elmotor på 112 hästar till förbränningsmotorn och den kombinerade effekten anges till 1115 hästar. Club har en mindre elmotor på bara 20 hästar som endast är igång när man kör långsamt i en kö, parkerar eller backar. Här är den kombinerade effekten istället 1024 hästar. Torrvikten ligger på 1400 respektive 1310 kilo. GT ska accelerera snabbare men Club ska vara snabbare på banan. Målet är att slå varvrekordet på Ringen. Karossen och chassiet ska vara inspirerat från både Formel 1 och stridsflygplan. 2021 ska produktionen dra igång och endast 30 stycken exemplar ska tillverkas. Prislappen börjar på 2,3 miljoner dollar styck. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Virgin Galactic visar upp skisser på ett överljudsplan
Ska kunna färdas i tre gånger ljudets hastighet

Virgin Galactic siktar inte bara på att ta turister till rymden utan har även planer på att utveckla flygplan för vanlig passagerartrafik. Nu har företaget visat upp skisser på ett överljudsplan som man hoppas kunna bygga framöver. Det handlar om ett flygplan som är tänkt att få en topphastighet på Mach 3, tre gånger ljudets hastighet. Tanken är att det än så länge ej namngivna flygplanet ska kunna rymma 9 - 19 personer och kunna färdas på en höjd på över 18.000 meter. Virgin Galactic skriver även i ett pressmeddelande att man har börjat samarbeta med Rolls Royce om att utveckla motorer till det kommande flygplanet. När vi skulle kunna få se Virgin Galactics överljudsplan i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic visar insidan på sitt rymd-flygplan
Vill åka!

Virgin Galactic har ju som ni säkert redan vet planer på att skicka upp välbärgade turister i rymden. Nu får vi se hur insidan på farkosten som ska ta dem dit ser ut, och det verkar ganska så mysigt! Som vi kan se får alla en egen fåtölj som givetvis ser ganska så spejsad ut. Det finns fyra olika storlekar på sätena och de är enkla att byta ut för att passa olika passagerare. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Steve byggde en husvagn av en gammal jetmotor
Coolast på Böda!

Steve Jones är flygplansmekaniker vilket gör att han då och då ramlar över skrot som ingen vill ha. En av grejerna han fick tag i var en gammal jetmotor som tillhört en Vickers VC10 från 1967. Den bestämde han sig för att lägga 1000 timmar på och bygga om till en husvagn och så här blev resultatet. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qantas hyllar Boeing 747 med en känguru
Snyggt hejdå från australiensiskt flygbolag

Flygbolaget Qantas har gjort sin sista flygning med Boeing 747 och under denna så "ritade" flygplanet upp en känguru i luften på sin färd mellan Sydney och Los Angeles. Precis som så många andra flygbolag så hade Qantas planerat att pensionera sina jumbojets av modellen Boeing 747 det kommande året. Den pågående pandemin fick dock flygbolaget att snabba upp de planerna och nu kommer deras sista Boeing 747 att få tillbringa sin sista tid på en flygplats-kyrkogård i den amerikanska Mojave-öknen. Kängurun som Qantas ritade upp är 275 kilometer bred och 250 kilometer hög. Det ska ha tagit flygplanet 90 minuter att rita upp kängurun som även är flygbolagets logotyp. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft Flight Simulator 2020 släpps 18 augusti
Kommer i tre versioner

Microsoft Flight Simulator 2020 har äntligen fått ett släppdatum och vi kommer få lägga vantarna på flygsimulatorn 18 augusti. Spelet kommer finnas tillgängligt i tre versioner; Standard Edition för 599 kronor, Deluxe Edition för 829 kronor och Premium Deluxe Edition för 1189 kronor. Med Standard Edition får du tillgång till 20 olika detaljerade farkoster att flyga runt med och har möjlighet att landa på 30 olika handgjorda flygplatser. Deluxe Edition ger dig 5 extra flygplan och flygplatser och Premium Deluxe ger dig 10 extra plan och flygplatser. Standard Edition kommer för övrigt vara en del av Xbox Game Pass for PC. Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0
Nästa sida