m

Mick Schumacher testar F1 nästa vecka
Ska köra för Alfa Romeo under ett träningspass

Mick Schumacher, son till Michael Schumacher, är också racerförare precis som sin far. För tillfället kör han för Prema Powerteam i Formel 2 och idag kom nyheten att han på fredag nästa vecka hoppar ner i Alfa Romeos Formel 1-bil och därmed blir stallkamrat med Kimi Räikkönen. Mick kommer att köra en av bilarna under ett av träningspassen och där visa lite vad han går för. Rykten säger att han kan få ett F1-kontrakt till nästa säsong. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Robert Kubica bjuder på Ringen-åktur
Hej vad det går!

F1-föraren Robert Kubica var på Nürburgring och kände att han ville köra några varv så han fick nycklarna till en BMW M4. Misha Charoudin fick hänga med och så här såg det ut. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Jason förklarar F1-tekniken i Maseratis nya motor
Intressant

I Maseratis nya modell MC20 sitter en helt nyutvecklad motor med F1-teknik. Men vad innebär det då? Jason förklarar i det här klippet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Sebastian Vettel ska köra för Aston Martin nästa år
Ersätter Sergio Perez

I maj skrev vi att Sebastian Vettel skulle sluta köra för Ferrari när årets säsong var över. Men han ska ju självklart inte sluta köra helt än, och nu får vi reda på vilket som blir hans nya stall - Aston Martin. Sebastian ersätter mexikanaren Sergio Perez och blir stallkamrat med Lance Stroll. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix ska göra dokumentär om racerföraren Ayrton Senna
Kommer 2022

1982 debuterade Ayrton Senna i det brittiska F3-mästerskapet. Han vann loppet som var det sista för säsongen och blev snabbt uppmärksammad. 1988, 1990 och 1991 blev han världsmästare i Formel 1 och han anses vara en av de snabbaste förare inom sporten. Under San Marinos Grand Prix 1994 körde han av banan och omkom sedan av sina skador. Han blev bara 34 år gammal. 2000 valdes Ayrton in i International Motorsports Hall of Fame. Nu står det klart att Netflix ska göra en dokumentär om racerföraren i åtta delar. Serien ska ha premiär någon gång 2022. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Bilmärket Delage återuppstår
Det här är superbilen D12

Mellan 1905 och 1954 tillverkade det franska bilmärket Delage bilar i Levallois-Perret. Nu återuppstår namnet som smackas på den nya superbilen Delage D12. Den här benämns som "the world’s fastest street-legal hybrid supercar" och under det Hot Wheels-inspirerade skalet ska det finnas en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen erbjuds i versionerna GT och Club. Den förstnämnda får en elmotor på 112 hästar till förbränningsmotorn och den kombinerade effekten anges till 1115 hästar. Club har en mindre elmotor på bara 20 hästar som endast är igång när man kör långsamt i en kö, parkerar eller backar. Här är den kombinerade effekten istället 1024 hästar. Torrvikten ligger på 1400 respektive 1310 kilo. GT ska accelerera snabbare men Club ska vara snabbare på banan. Målet är att slå varvrekordet på Ringen. Karossen och chassiet ska vara inspirerat från både Formel 1 och stridsflygplan. 2021 ska produktionen dra igång och endast 30 stycken exemplar ska tillverkas. Prislappen börjar på 2,3 miljoner dollar styck. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Nästa år blir även rallycross eldrivet
Nya serien eRX2 lovar att vara lika fartfylld

Formel 1 knoppades av till Formel E och Extreme E får väl ses som en slags Dakar-tävling fast med elbilar. Nu ska även rallycross börja med eldrift i den nya serien eRX2 som ska dra igång nästa år. Förarna kommer att köra en specialutvecklad bil som just nu genomgår tester, och det är den ni ser maskerad här ovanför. Den är framtagen av QEV Technologies och OSM Olsberg och här ska finnas ett batteripack på 32 kWh som matar en elmotor framtill och en baktill som tillsammans genererar 340 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Batteriet ska hålla för racing i 25 minuter innan det är dags att ladda igen, något som ska ta 20 minuter. Enligt OSM Olsberg ska en hel säsong kosta omkring 150.000 euro att genomföra vilket ska vara betydligt mindre än vad traditionell rallycross kostar. Serien ska genomföras på sex stycken olika platser i Europa men vilka vet vi inte för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Fernando Alonso gör comeback i Formel 1
Ska börjar köra för Renault igen

Idag släpptes den lite oväntade nyheten att den 38-årige Fernando Alonso kommer att göra comeback i Formel 1 från och med nästa år. Den dubbla världsmästaren Alonso lämnade F1-cirkusen 2018 efter 17 år. När han nu återvänder till F1 kommer han att köra för Renault, teamet som han kammade hem två världsmästerskap med 2005 och 2006. Där kommer Alonso att ersätta Daniel Ricciardo som nästa år kommer att köra för McLaren, teamet som Alonso körde för när han lämnade F1-racingen 2018. Fernando Alonso säger själv om sin comeback i ett uttalande på F1:s hemsida: "Renault is my family, my fondest memories in Formula 1 with my two World Championship titles, but Ix27m now looking ahead. Itx27s a great source of pride and with an immense emotion I’m returning to the team that gave me my chance at the start of my career and which now gives me the opportunity to return to the highest level.I have principles and ambitions in line with the teamx27s project. Their progress this winter gives credibility to the objectives for the 2022 season and I will share all my racing experience with everyone from the engineers to the mechanics and my team-mates. The team wants and has the means to get back on the podium, as do I." Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes Safety Car kläs med regnbågsfärger
F1 lyfter frågan kring rasism och ojämlikheter

På söndag drar F1-cirkusen igång igen och temat är WeRaceAsOne. Det är ett initiativ framtaget efter alla utmaningar pandemin har gett oss samtidigt som man vill lyfta frågan kring rasism och ojämlikheter i sporten och världen över. Mercedes säkerhetsbilar som ligger i täten innan racen börjar har därför klätts med regnbågsfärger. Alla tävlande bilar kommer att ha dekoren och hashtaggen #WeRaceAsOne på sig men detta lär synas allra mest på säkerhetsbilarna. Hashtaggen #PurposeDriven handlar om FIA’s arbete för säkerhet, hållbarhet, jämlikhet mellan könen och diversifiering. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mulholland Automotive presenterar sportbilen Legend 480
Ska lanseras i år

Mulholland Group har i många år varit inblandade i motorsport och fungerat som leverantör åt bland annat Formel 1. Nu har de bestämt sig för att börja tillverka egna bilar och sportbilen Legend 480 är först ut. Bilen beskrivs som superlätt och en "pure drivers car". Det är en tvåsitsig coupé med V8:a under huven och bakhjulsdrift. Siffrorna i modellnamnet står för motorns effekt och för växlandet står en sexpetad manuell låda. Chassiet är i kolfiber och de exteriöra linjerna ska vara ritade av den förra TVR-designchefen Damian McTaggart. Planen är att lansera Legend 480 senare i år och efter denna ska det presenteras inte mindre än tre stycken bilar. Vad man får betala framgår dock inte för tillfälllet. Tyvärr finns det ingen bättre bild på hur bilen ser ut baktill. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Carlos Sainz Jr börjar köra för Ferrari i Formel 1
Daniel Ricciardo tar hans plats hos McLaren

Vi skrev i veckan om att Sebastian Vettel och Ferrari inte kunde komma överens och därför gick skilda vägar. Nu står det klart att Carlos Sainz Jr ersätter honom. Carlos har skrivit kontrakt för två säsonger och börjar sitt nya jobb 2021. Hans plats i McLarens team kommer att tas över av Daniel Ricciardo som går från Renault. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Sebastian Vettel säger hejdå till Ferrari efter årets säsong
Är inte överens gällande nytt kontrakt

2015 lämnade Formel 1-föraren Sebastian Vettel Red Bull och gick över till Ferrari istället. Men när årets säsong är över tackar han för sig hos italienaren och lämnar. Enligt uppgifter har Sebastian och stallchefen Mattia Binotto inte kommit överens om framtida kontrakt. Ferrari ska ha erbjudit flera stycken förlängningar på kontraktet men dessa har Sebastian alltså inte gått med på. Det sägs handla om att han vill ha ett längre kontrakt än vad Ferrari erbjöd, och att de i samma veva ville sänka hans årslön. Charles Leclerc som också kör för Ferrari har dock skrivit på ett nytt kontrakt som löper över fyra år till 2024. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Sir Stirling Moss har lämnat oss
Racinglegendaren blev 90 år gammal

Idag har racinglegendaren Sir Stirling Moss somnat in 90 år gammal. Under 50-talet och i början av 60-talet tävlade Stirling i Formel 1 och kom som bäst tvåa fyra gånger åren 1955, 1956, 1957 och 1958. Många säger att han var den bästa Formel 1-föraren som aldrig blivit världsmästare. 1990 blev han invald i International Motorsports Hall of Fame och 2005 mottog han utmärkelsen FIA Gold Medal for Motor Sport. Tumnagel
28.4°
+
Bobby Green
0

F1-säsongen kanske drar igång i juli
Eller i oktober

För snart en månad sedan skrev vi att F1-premiären var inställd på grund av coronaviruset och att säsongen skjutits upp. Planen var att istället genomföra Canadian Grand Prix mellan den 12-14 juni men nu skjuter man fram detta ytterligare, till någon gång i juli istället. Men det kan även bli oktober om läget inte har stabiliserat sig då. Ross Brawn som är managing director of motorsports and technical director inom F1 säger följande: "We’re looking at the organizational structure which would give us the earliest start. But also the ability to maintain that start. There’s no point having a start and then stopping again for a while. It’s most likely to be in Europe. It’s conceivable that it could be a closed event. But then there is always the possibility we could run into next year. That’s being explored. Can we stray into January to finish the season? There are all sorts of complications, as you can imagine, with that. If we were able to start at the beginning of July we could do a 19-race season. It would be tough – three races on, one weekend off, three races on, one weekend off. We have looked at all the logistics, and we think we can hold an 18-19 race season if we can get started at the beginning of July. The choice is between those two numbers." Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Rådgivare ville skicka Red Bulls F1-förare på coronaläger
Tyckte det var bättre att de smittas nu än senare

På grund av den pågående pandemin har årets F1-säsong flyttats fram och kommer som tidigast att dra igång någon gång i sommar. Detta verkar en rådgivare till Red Bulls F1-stall ha tyckt var ett utmärkt avbrott för att medvetet smitta stallets förare med det nya coronaviruset så att de inte blir sjuka av detta senare. I en intervju med den österrikiska tv-kanalen ORF sa Red Bulls rådgivare Helmut Marko bland annat: "We have four Formula 1 drivers, and eight or 10 juniors.The idea was to organise a camp where we could bridge this mentally and physically somewhat dead time. And that would be the ideal time for the infection to come.These are all strong young men in really good health. That way they would be prepared whenever the action starts. And you can be ready for what will probably be a very tough championship once it starts." Det verkar tack och lov som om ingen annan än Marko tyckte att detta var en bra idé. Och det är det givetvis inte heller. Att medvetet smitta någon med ett virus vi vet väldigt lite om är givetvis en vansinnigt dum idé hur man än vrider och vänder på det. Det finns idag heller inga bevis för att den som en gång varit smittad av det nya coronaviruset skulle bli immun från att smittas igen. Årets formel 1-säsong skulle ha inletts den 15 mars men är nu framflyttad till det preliminära startdatumet 14 juni då det är tänkt att Kanadas Grand Prix ska gå av stapeln. Huruvida så blir fallet återstår att se. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Formel 1-premiären inställd
Och Formel E ställs in i minst två månader

Racingorganisationen FIA meddelade idag att helgens F1-premiär i australiensiska Melbourne nu ställs in. Australian Grand Prix ställs in på grund av det allmänna läget runt virusutbrottet men det verkar även som om minst en person i McLaren-stallet har smittats av Covid-19. Förutom det så meddelade FIA idag att man även kommer att ställa in kommande Formel E-lopp i åtminstone två månader. Anledningen till det är att arrangörerna inte anser att det finns några förutsättningar att försöka arrangera några lopp under mars eller april så länge det nya coronaviruset sprids över världen skriver man i ett pressmeddelande. Sedan tidigare har man bland annat ställt in Jakarta Grand Prix och även de kommande loppen i Paris och Seoul. Hur det ser ut med kommande F1-lopp är skrivande stund oklart. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du köra banracing i GTA Online
Spöa dina motspelare i San Andreas Prix

Rockstar Games har släppt ett tillägg till onlineläget i GTA 5 vilket gör det möjligt för spelarna att tävla mot varandra i banracing. Man kallar det hela för "Open Wheel Races" och spelarna kommer att kunna köra GTA:s motsvarighet till F1-bilar i något man kallar för San Andreas Prix. Det kommer att finnas sju olika banor i olika delar av GTA-världen där spelarna kan rejsa mot varandra. I samband med att Rockstar släpper det nya racing-läget till GTA Online så släpper man även de två nya bilarna Ocelot R88 och Progen PR4. Båda går att köpa via spelets motorbutik Legendary Motorsport och där kan man även köpa andra tillbehör om man vill pimpa sin bil ytterligare. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida