m

Kolla om din PC fixar VR med VRMark
Benchmark-test från Futuremark

Företaget Futuremark har tagit fram ett benchmark-test där man kan kolla om den dator man har klarar av att köra dagens VR-system. Med VRMark kan man få reda på om datorn som testas klarar av att köra HTC Vive och Oculus Rift utan problem. Det finns två olika tester som benämns som "orange room" och "blue room" där den sistnämnda ställer lite högre krav och antagligen mest är till för de som vill kolla om datorn även klarar av lite tyngre framtida grejer. VRMarks "orange room"-test är gratis medan om man även vill testa "blue room" så kostar det 20 dollar. Båda versionerna hittas på länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

3DMark inkluderar nu benchmark för 4K
Kallas för FireStrike Ultra

I den senaste uppdateringen av 3DMark (2013) till verison 1.4.775, så släpper Futuremark vad de hävdar är det första omfattande benchmarket för system med 4K Ultra HD-skärmar. Det innebär att FireStrike nu kommer i en tredje variant som kallas Ultra och kompletterar de två, standard (1920 x 1080) och Extreme (2560 x 1440), med upplösningen 3840 x 2160. FireStrike Ultra kommer finnas tillgänglig i licenserna Advanced och Professional men kräver inte att man kör med en Ultra HD-skärm men kräver ett grafikkort med åtminstone 3 GB grafikminne. Tumnagel
38.9°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark tar bort HTC One från sin sajt
Tycker inte om att den boostar benchmarktester

Vi har tidigare skrivit om att Samsung i hemlighet låtit sina telefoner dra upp klockhastigheten på sina processorer när någon drog igång ett benchmarkprogram på dem. Vi har även skrivit att HTC One har en liknande funktion de kallar ”performance mode”, skillnaden är att användarna har tillgång till den men precis som Samsung så drar den automatiskt igång när man kör ett benchmarkprogram. Detta har nu fått sajten Futuremark att bli lite sura, så de tar nu bort HTC One från deras listor över testade telefoner. Detta då det står i deras riktlinjer att telefoner ej får ha funktioner som ändrar hur en telefon beter sig bara för att ett benchmarkprogram dras igång. Tycker ni det är rätt av telefontillverkarna att bygga in sådana här ”funktioner” och är det mer okej bara för att man säger att man gjort det? Tumnagel
52.1°
+
Gordon Andersson
0
2013

Futuremark släpper 3DMark för Windows RT
Baserar sig på "Ice Storm"-testet

Futuremark har tillkännagett 3DMark för Windows RT, Microsofts ARM-vänliga variant av Windows som släpptes tillsammans med Surface RT förra året och som även kommer finnas med i nya Surface 2. Benchmark-mjukvaran för 3D-grafik innehåller tre test baserade på "Ice Storm", nämligen "Ice Storm," "Ice Storm Extreme" och "Ice Storm Unlimited". "Ice Storm"-testet är ett test som kör DirectX 11 feature level 9. "Ice Storm Extreme" kör samma scen fast i en upplösning av 1080p och lägger dessutom till i detaljnivån med högre upplösta texturer samt post-processing. "Ice Storm Unlimited" har designats för att stressa alla nyckelkomponenter, inklusive CPUn och GPUn, skärmens upplösning och andra operativsystemsrelaterade faktorer. 3DMark-version för Windows RT kan ni hitta genom länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark uppdaterar PCMark 8
Har nu stöd för Windows 8.1

Futuremark har precis släppt en ny version av PCMark 8 benchmark-mjukvaran och den kommer nu med stöd för Microsofts kommande Windows 8.1 Utöver stöd för den nya versionen av Microsofts operativsystem så har den också stöd för Internet Explorer 11 samt en uppdaterad SystemInfo som nu ligger på v 4.21. Andra funktioner inkluderar detaljerade grafer över hårdvaruövervakning, snabbare skanning i SystemInfo och en ny funktion för testning av OpenCL vilket gör att Home och Creative-benchmarks nu kan använda OpenCL-acceleration. PCMark 8 finns nu endast tillgängligt i Professional Edition men Futuremark planerar att släppa Basic och Advanced versioner framöver. För Professional Edition får man betala 1495 dollar medan Advanced kommer kosta 49,95 dollar och Basic ska vara gratis. Tumnagel
38.0°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark tillkännager PCMark 8
Lägger till en del nya tester

Futuremark har tillkännagett PCMark 8, det sista tillägget i en produktlinje av benchmarks som riktar sig mot alla PC-system. PCMark 8 har designats för en ny generation av PC-datorer baserade på Windows 8, även om det ska fungera bra på Windows 7 också. Den nya versionen av PCMark introducerar ett par nya tester som kommer från Futuremarks PowerMark-serie och låter dig bland annat testa batteritiden i bärbara datorer och tablets. Med finns också vissa tester som simulerar belastningen av populära program från både Adobe och Microsoft. PCMark 8 har utvecklats i samarbete med ett antal stora företag inom industrin som till exempel Acer, AMD, Condusiv Technologies, Dell, HGST, HP, Intel, Microsoft, NVIDIA, Samsung, SanDisk, Seagate och Western Digital. PCMark 8 ska finnas ute på marknaden mot slutet av juni månad. Tumnagel
37.2°
+
Samuel Paulsson
0

Ouya benchmarkad
Med 3DMark Ice Storm

Benchmarking-demot 3DMark Ice Storm har körts på Android-konsolen Ouya som skeppades ut till utvecklare och Kickstarter-följare för någon månad sedan. Hur denna minikonsol klarade av att köra demot kan man beskåda i klippet här ovan. Ouya lyckades plocka på sig 4077 poäng vilket sätter konsolen på 73:e plats bland Android-enheter som har kört detta benchmarking-test. Nu är ju Ouya fortfarande inte officiellt släppt ännu så detta kan ju bli bättre när den väl släpps i butiker under sommaren. Ice Storm är det test i nya 3DMark som riktar sig mot tablets och smartphones körandes Android och inkluderar två grafiktester som stressar GPUn samt ett fysiktest som mäter CPU-prestandan. Ice Storm Extreme är ett liknande test men det höjer upplösningen till 1080p och använder högupplösta texturer och post-processing effekter. Extreme-testet klarade Ouya en aning bättre då den med det testet hamnade på 71:e plats. Om man vill testa detta Benchmarking-test på sin egen enhet så kan man ladda ner det från Google Play här och om man vill läsa mer om sådana här test för Android-enheter så kan man hitta en intressant artikel om det här. Tumnagel
35.1°
+
Frode Wikesjö Samuel Paulsson
0

Futuremark släpper 3DMark för Android
Jämför din PC med din tablet eller smartphone

Futuremark har nu officiellt tillkännagett Android-versionen av nya 3DMark som tidigare släppts för PC. Det betyder alltså att man nu kan börja jämföra prestandan mellan PC-datorer och smartphones/tablets då 3DMark för Android utvecklats i samarbete med flera av de stora inom industrin och blir på så sätt en utmärkt benchmark-plattform för över 1000 Android-produkter på marknaden. Android-versionen av 3DMark kommer inkludera två benchmarks, Ice Storm och Ice Storm Extreme. Båda två baserar sig på OpenGL ES 2.0 och gör alltså så att man kan jämföra prestandan mellan enheter som kör Andorid, iOS, Windows och Windows RT. Det gör också att man får en bättre bild av vad konkurrenterna erbjuder trots att de kör olika operativsystem. Ice Storm riktar sig mot smartphones eller tablets med Android och inkluderar två grafiktest som stressar GPUn samt ett fysiktest som mäter prestandan av CPUn. Ice Storm Extreme är ett liknande test med ökar upplösningen till 1080p och använder sig av högupplösta texturer samt post-processing effekter. Ice Storm Extreme kommer snart att finnas tillgängligt i Windows-versionen av 3DMark och då kommer vi kunna göra en direkt jämförelse mellan Windows-baserade enheter och Android-baserade tablets. Nya 3DMark finns tillgängligt för Android och Windows redan nu medan Windows RT och iOS-versionen ska komma snart, enligt Futuremark. Tumnagel
39.9°
+
Samuel Paulsson
0

3DMark för Windows kommer nästa vecka
4:e februari mer exakt

Futuremarks nästa version av 3DMark har nu fått ett lanseringsdatum och det ska släppas till Windows-datorer den 4:e februari. Windows-versionen av nästa version av 3DMark kommer att innehålla Fire Strike DirectX 11 och Cloud Gate DirectX 10-testerna utöver diverse feature-test. Fram tills nu så har Futuremark släppt en del teasers i form av bilder och videor som visar en del av de tester som kommer ingå i 3DMark. Den första beskrev Fire Strike och släpptes tidigt i december medan Cloud Gate kom några veckor senare. Futuremark nämnde dock ingenting om lanseringsdatum för Android, iOS eller Windows RT. Det nya med nästa 3DMark är ju att man ska kunna jämföra prestandan mellan olika plattformar och det ska bli intressant hur detta kommer rankas. Futuremark hoppas också att många kommer använda den nya versionen av 3DMark, inte minst tack vare de låga kraven för att köra programmet. Tumnagel
38.8°
+
Samuel Paulsson
0
2012

Bilder på nya 3DMarks "Cloud Gate"-test
Mjukvaran släpps i januari

Förra veckan visade Futuremark upp en liten video och två skärmdumpar från det kommande 3DMarks speltest, "Fire Strike". Nu har de släppt lite fler skärmdumpar som visar nästa test, "Cloud Gate". Den kommande versionen av 3DMark ska fungera på flera plattformar och man ska ju kunna jämföra prestandan mellan allt från smartphones till prestandamonster till PC-datorer. Cloud Gate testar funktionerna av DirectX 10-kompatibel hårdvara men använder sig av DirectX 11-motorn som är begränsad till feature level10_0. I Cloud Gate går Futuremark tillbaks till space opera, något som inte fanns med i 3DMark 11. Skärmdumparna visar en stor maskin som hovrar över en måne med en gasjätte i bakgrunden. Testet verkar använda flera av D3D10s ljus och bloom-effekter Futuremark säger också att nya 3DMark inte kommer att bli färdigt i år utan kommer släppas till Windows (x86) under januari månad nästa år. Android, iOS och Windows RT-versioner kommer att släppas senare men ska först genomgå lite betatestning för att sedan bli godkända av respektive app store. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark "Fire Strike"
Finns med i kommande 3DMark

Futuremark har nu tillkännagett att den kommande versionen av 3DMark nu gått in i det sista stadiet av testning och släpper även lite bilder och en video så att vi kan se hur det kommer se ut. Videon här ovan är inspelad i 256x1440 pixlar och kan även åskådas i den upplösningen. Nedan ser vi ett par skärmdumpar som släpptes samtidigt. Skärmdumparna och trailern avslöjar ett av de kommande speltesten i 3DMarks nya test kallat "Fire Strike" som testar din GPUs tessellation, dynamic particle illumination and shadowing, röksimulering genom att använda grid-based fluid dynamics samt volume ray casting med skuggor och en hel del annat. Det testar också post processing effects som inkluderar depth of field, blooms, distortions och diverse linseffekter. Tumnagel
37.9°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark ska släppa multiplattformsbenchmark
Jämför Windows, Windows RT, Android och iOS

Futuremark sade under gårdagen att nästa version av 3DMark kommer finnas tillgänglig för Windows, Windows RT, Android och iOS enheter och ska jämföra prestandan mellan dem genom att använda samma metodologi. Det betyder alltså att med nästa 3DMark så kan man jämföra prestandan av Apples iPad 4 med ett PC-system som sitter på en Intel Core i7 Extreme-processor och ett GeForce GTX 690 eller Radeon HD 7990. Det nya benchmarkprogrammet kommer bli känt som enbart 3DMark för att reflektera dess funktioner. Det kommer inte bara bli det första 3DMark-programmet som kan jämföra prestanda mellan plattformar utan det blir också det första att testa olika Direct3D-funktioner inom en och samma applikation. Multiplattformsbenchmarket kommer lägga till tre nya tester och kan då användas med en stor bas hårdvara från OpenGL ES 2.0-kompatibla mobila enheter till multi-GPU DirectX 11 PC-datorer och allt däremellan. De tre nya testerna består av Ice Storm, Cloud Gate och The First Strike. Det första är designat specifikt för mobila enheter fokuserar på att testa GPU-prestanda samt ett fysiktest för att mäta CPU-prestanda. Cloud Gate riktar sig först och främst mot bärbara och stationära datorer med Windows och testar funktioner med hjälp av DirectX 10. Det gör att testet endast kommer finnas tillgängligt för Windows-versionen av nya 3DMark till en början. The First Strike fokuserar på högpresterande spel-PC datorer och inkluderar två grafiktest, ett fysiktest och ett kombinerat test som stressar både processorn och grafikkortet samtidigt. Det här testet använder DirectX 11-motorn och kommer även detta att endast finnas till Windows-versionen till en början. Tumnagel
40.5°
+
Samuel Paulsson
0

iOS Spelnyheter på App Store
Kort och gott!

Senaste nytt om Baldurx27s Gate Enhanced version. Beamdog och Overhaul Games kommande spel (i sommar) kommer att få multiplayer och kommer inte att kosta mer än max $10. Min iPad längtar redan! Rovio köper finskt. Rovio har köpt finska Futuremark Games Studio som bland annat gett ut spelet Unstoppable Gorg. Futuremark själva kör vidare med sin benchmark-studio som gör 3DMark och blir alltså av med sin spelavdelning. Pris och planer för köpet vet vi inte men man kan ju gissa att FGS sitter på en del kompetens/teknik som Rovio vill åt. Terra Noctis-gänget är tillbaka. Everplay Interactive har ett nytt spel på gång som heter Spellsword. Om du kikar på videon i länken nedan får du en portion arkadaction i plattformsformat som ser ganska crazy och läckert ut. Terra Noctis höll hög kvalité och vi hoppas Spellsword kommer att bli lika bra. Spelet förväntas släppas "snart". YouTube Dagens nollkrona. Lunar Racer är ett hyfsat skojigt spel där du tävlar på olika månar och skall övervinna motståndare samt bemästra ditt fordons fysik. 12 banor finns det och du kan tävla mot tre andra kompisar om du vill det. iOS (gratis) | YouTube Tumnagel
36.9°
+
Christian Bengtsson
0

Asetek presenterar vattenkylning för bärbara datorer
Tillåter bättre prestanda i samma formfaktor

Ett av de stora problemen med att installera högpresterande komponenter i bärbara och allt-i-ett datorer är att det inte går att tillverka någon effektiv kylning för dem då det kräver mycket utrymme. Asetek har nu presenterat en lösning som kan underlätta tillverkningen av den här typen av högpresterande datorer och det baserar sig på vattenkylning av interna komponenter i datorerna. Den nya lösningen är helt försluten och kyler CPUn, GPUn och använder alla kylningsmoduler tillgängliga i de bärbara datorerna samtidigt. Den nya lösningen utvecklades speciellt med Alienwares M18x i åtanke och den drivs av tre stycken kylflänsar samtidigt som den använder Aseteks coldplate-teknologi såväl som en liten pump för vattenkylningssystemet. Liknande system kan komma att användas i allt-i-ett datorer för att tillåta andra CPU:er och GPU:er än strömsnåla varianter, något som helt skulle kunna revolutionera segmentet. Asetek visade upp den nya teknologin i en Alienware M18x med en Intel Core i7-2920XM processor överklockad från 3,5 GHz till 4,4 GHz och två Radeon HD 6990M GPU:er, även de överklockade från 680 MHz till 800 MHz. Systemet fick ett 23 % högre resultat i Futuremarks 3DMark Vantage samtidigt som det även drog ner ljudnivån av kylningen i datorn. Tumnagel
40.2°
+
Samuel Paulsson
0

3DMark kommer få stöd för HyperFormance
Ett resultat av samarbete mellan Futuremark och LucidLogix

Sedan LucidLogix ändrade inriktning från hårdvarubaserade lösningar för att öka grafikprestandan i våra stationära datorer till mjukvarubaserade lösningar så har företaget arbetat väldigt flitigt med att komma upp med nya sätt att dra nytta av nya funktioner. En av de lösningar som LucidLogix tagit fram är HyperFormande, en mjukvara som fokuserar på problem som inconsistent frame times och screen tearing. Något som dock kan vara problematiskt är att köra benchmarks med konventionella verktyg då det kan ge väldigt felaktiga resultat. Nu har LucidLogix samarbetat med Futuremark för att få 3DMark att fungera bättre med HyperFormance och ge rättvisare resultat med mjukvaran. Futuremark säger i ett pressmeddelande att de nu lägger till inställningar för HyperFormance och Virtual Vsync i företagets benchmarks. En uppdatering till Futuremarks mjukvara väntas komma tidigt under andra kvartalet och alla framtida benchmark-resultat som skickas in via 3DMark till 3dmark.com kommer indikera om systemet kördes med Virtu MVP och vilka inställningar det kördes med. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0

iOS Nytt på App Store idag: Unstoppable Gorg
Snurrigt TD

Unstoppable Gorg är ett 50tals-scifi-influerat tornförsvarsspel från finska Futuremark Games Studio. Du försvarar här ett solsystem mot invaderande aliens genom att skicka ut skjutglada satelliter i olika omloppsbanor. Dessa omloppsbanor går att rotera och på så vis kan du anpassa och förflytta försvaret till där det behövs mest för tillfället. 40 olika banor finns det. Unstoppable Gorg kommer även till Steam idag och senare i år också till XBLA. [iPad (38kr)] Tumnagel
36.4°
+
Christian Bengtsson
0
2011

Futuremark utvecklar benchmark för Andriod
Ska komma nästa år

Futuremark tillkännagav nyligen att de kommer släppa en version av 3DMark som ska fungera på alla enheter som ska köra Windows 8. Då är det inte så överraskande att höra att företaget också planerar en benchmark-variant som ska kunna köras i operativsystemet Android. 3DMark för Android kommer att mäta spelprestanda när det gäller rendering, CPUn och genom att testa fysiken. Testet kommer att använda sig av OpenGL ES APU och resultaten ska vara jämförbara med de man får från 3DMark for Windows 8 samt att Futuremark kommer erbjuda en online-tjänst där man kan jämföra resultat mellan enheter. Det här blir första gången som Futuremark utvecklar ett benchmark för icke-Windows plattformar och de beräknar att ha det klart någon gång under 2012. Futuremark inbjuder också andra företag att delta i utvecklingen och då först och främst tillverkare av enheter som kör just operativsystemet Android. Tumnagel
38.7°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark arbetar på 3DMark för Windows 8
Ska fungera på alla plattformar med operativsystemet

Nästa version av 3DMark kommer inte bli helt lik tidigare utgåvor. Futuremark har avslöjat preliminära detaljer angående företagets benchmark-mjukvara som de i nuläget kallar för 3DMark för Windows 8 och säger att det kommer ha stöd för alla enheter som kan köra Windows 8. Det betyder alltså att den nya versionen av 3DMark kommer ha stöd för allt ifrån tablets till högpresterande stationära spelsystem. Futuremark tänker också bygga in kompatibilitet för ARM-baserade plattformar då nya 3DMark kommer ha stöd för både metro-gränssnittet och det klassiska skrivbordet. Futuremarks VD, Jukka Mäkinen, tillägger också att 3DMark för Windows 8 kommer kunna mäta och jämföra spelprestanda över alla enheter och de grafikfunktioner som finns i Windows 8. Det har ännu inte kommit några specifika detaljer om de faktiska benchmarktesterna och tillkännagivandet från Futuremark kommer endast tillsammans med den concept art bild vi ser här ovan. 3DMark för Windows 8 beräknas komma ut någon gång nästa år men det sker säkert inte förrän till hösten då Windows 8 självt inte beräknas komma förrän nästa sommar. Tumnagel
37.8°
+
Samuel Paulsson
0

AMD utmanar Nvidias påstående om snabbaste grafikkortet
Bevisa med mer än ord

AMD har återigen gått till attack mot Nvidia nu när de båda företagen lanserat den högst presterande modellen i respektive grafikkortsserie, GeForce 500 och Radeon HD 6000. Det AMD går till attack mot är att Nvidia hävdar att de nu återigen har det snabbaste grafikkortet på marknaden i och med lanseringen av GeForce GTX 590. AMDs Dave Erskine som jobbar med PR för grafik till stationära datorer hos AMD har skrivit en bloggpost på företagets webbsida om detta. Erskine utmanar Nvidia att verkligen visa att de har det snabbaste grafikkortet, inte bara säga det. Det han själv lägger bakom sina egna ord är många recensioner som gjorts de senaste dagarna på nätet av diverse tekniksidor där många pekar på att Radeon HD 6990 faktiskt är prestandakungen för tillfället. Med i bloggposten finns länkar till flera av recensionerna som säger att Radeon HD 6990 4 GB är bättre än GeForce GTX 590 3 GB. Dock så är de flesta av resultaten tagna från Futuremarks senaste 3DMark 11 istället för riktiga prestandasiffror i spel. Tumnagel
37.6°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark tänker snart släppa PCMark 7
Finns dock inget exakt datum

Mjukvarufirman Futuremark specialiserar sig på att tillverka benchmark-program för PC-datorer och släppte för några månader sedan 3DMark 11, vilket inriktar sig först och främst på att mäta kraften av grafikkort i datorer. Nu planerar Futuremark att släppa en ny version av PCMark som ju inriktar sig lite mer på hela datorsystemet. Den nya versionen kommer att bli PCMark 7 och kommer innehålla en del tester med DirectX 11, även om det inte är ett krav. För att kunna slutföra alla tester måste du dock ha ett grafikkort kompatibelt med DX9, vilket väl borde finnas i alla system idag. Än finns det tyvärr ingen information om när PCMark 7 kan komma att släppas marknaden, eller till vilket pris. En hel del detaljer har dock släppts och nedan följer en lista över vad vi kan vänta oss i den nya versionen: *The PCMark Suite measures overall system performance and returns an official PCMark score. *The Lightweight Suite measures the capabilities of entry level systems unable to run the full PCMark suite. *The Entertainment Suite measures system performance in entertainment, media and gaming scenarios. *The Creativity Suite measures performance in typical creativity scenarios involving images and video. *The Productivity suite measures system performance scenarios using the Internet and office applications. *The Computation Suite contains workloads that isolate the computation performance of the system. *The Storage Suite contains workloads that isolate the performance of the PC?s storage system. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

Unigine släpper Heaven 2.5
Finns nu i Professional Edition

Futuremark släppte nyligen en benchmarkmjukvara för DirectX 11-kompatibla kort men det är inte den enda mjukvaran på marknaden. Unigine har nu släppt en ny version av Unigine Heaven, vilken också är skapad för att testa 3D-grafik kompatibel med DirectX 11. Den senaste versionen av Unigine Heaven har fått versionsnummer 2.5 och lägger till några extra funktioner samt att mjukvaran nu finns i två versioner, en gratis version som kallas för "Basic Edition" och en betalversion som heter "Professional Edition". När det gäller nya funktioner i Heaven 2.5 så hittar vi nu stöd för indirect occlusion (SSDO), vilket kan simulera global belysning i realtid. Vi finner också bättre stöd för hårdvara, förbättrad kvalité av ambient occlusion och ett antal förbättringar för stabiliteten av mjukvaran som gör att man kan köra långa sessioner med benchmarks. Professional Edition ligger på ett pris av 495 dollar och det ger dig ytterligare funktioner som dataloggning och annat som ska hjälpa prodessionella som analytiker och recensenter. Priset innehåller också teknisk support, om du skulle behöva det. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0
2010

3DMark 11 kommer 30:e november
Gratisversionen blir väldigt begränsad

Under förra månaden fick vi se en liten teaser från Futuremark som visade vad den kommande versionen av 3DMark 11 ska innehålla. Då fick vi inte veta när mjukvaran skulle släppas men nu säger Futuremark att det inte är långt kvar. 3DMark 11 kommer nämligen att lanseras den sista dagen den här månaden, alltså 30:e november. Det kommer att släppas i tre olika verisioner, gratis, advanced och professional. Gratisversionen kommer enbart att innehålla en inställning för benchmarks, vilket är ett demo som är låst vid 720p och du kommer bara att kunna lagra ett resultat online. Advanced ger dig lite mer kontroll och för 20 dollar kommer du att kunna välja olika inställningar för att köra benchmarks och du kan även lagra flera resultat online. Slutligen har vi professional edition, vilken ska att kosta nästan 1000 dollar men kommer då inte att ha några begränsningar alls. Den inkluderar även kundsupport och du kan använda den i kommersiella syften. Alla varianterna av 3DMark 11 kräver minimum Windows 7 eller Windows Vista, ett grafikkort kompatibelt med DirectX 11, dualcore-processor vid 1,8 GHz samt 1 GB RAM-minne. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark lägger ner stöd för gamla versioner av 3DMark och PCMark
Ska göra plats för 3DMark 11

Vi såg under förra veckan att Futuremark, skaparna av det populära benchmark programmet 3DMark, släppte en ny demo-video för 3DMark 11. Företaget säger nu också att när den nya versionen av 3DMark släpps så tänker man lägga ner stöd för några gamla versioner i sin databas. Futuremarks databas och rekordsystem, ORB, kommer inte att ha stöd för de gamla versionerna av 3DMark och PCMark ch mer specifikt berör det 3DMark 2001 SE, 3DMark03, 3DMark05, PCMark 2002 och PCMark04. De anses nu vara för gamla för dagens system och tillför ingen viktig information längre. När de här versionerna släpptes dock så tryckte de hårdvaran till dess gränser men nu har som sagt den praktiska användning reducerats markant. Även om stödet i ORB tas bort så går det fortfarande att köra benchmarks med programmen, men det går dock inte att ladda upp nya resultat, eller validera dem. Det gör också att de kommer försvinna från professionella överklockningstävlingar. Jag tror dock inte någon kommer se det som en större förlust att de gamla versionerna tas bort ur ORB och jag tror istället att många med spänning ser fram emot lanseringen av 3DMark 11. Tumnagel
37.3°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark släpper nytt 3DMark 11 Demo
Visar tessellation och avancerade ljuseffekter

Futuremark, skaparen bakom den mest använda benchmark-mjukvaran för PC-datorer, håller på att uppdatera sin mjukvara, vilken de kallar för 3DMark. Företaget har nu släppt en ny video trailer för projektet. Trailern kallas för High Temple och visar upp avancerad tessellation och ljuseffekter i realtid med mjukvaran 3DMark 11 native DirectX 11 motor. Demot använder tydligen volumetric lighting effects för att filtrera ut solstrålar genom buskaget, tesselation för att öka detaljen av templet och djungeln samt diverse post-processing för att ge djup och linseffekter till videon. Futuremark använder en logga från Antec så att de kan erbjuda en gratis version jämsides med betalversionerna av 3DMark 11. Företaget planerar att släppa den nya versionen i år men har inte sagt något specifikt om vilket datum det rör sig om. Tumnagel
37.6°
+
Samuel Paulsson
0

Expreview visar test med 512 CUDA-core GTX 480
Frågan är om det är äkta?

Innan Nvidia släppte GeForce GTX 480 så var det sagt att grafikprocessorn, GF100, baserad på fermiarkitekturen skulle ha 512 CUDA-kärnor men det blev sedan ändrat och kortet lanserades senare med 480 CUDA-kärnor. Det har dock varit en del rykten om att Nvidia kan komma att släppa en variant med 512 CUDA-kärnor och en sådan har nu dykt upp under gårdagen på nätet. Några bilder har dykt upp hos Expreview och det ser ut som att det här kretskortet är något längre än det redan lanserade GTX 480 med 480 CUDA-kärnor. Den här modellen har också två PCIe 8-pins kontakter, vilket tillsammans med PCIe-porten kan förse kortet med upp till 375 W. Förutom grafikchipet så sitter det också 12 GDDR5 minneschip, totalt 1536 MB, på kretskortet och baktill sitter det två dual-link DVI och en HDMI-port. Vilket grafikchip det egentligen rör sig om är svårt att säga då markeringarna har suddats ut men Expreview säger alltså att det ska röra sig om ett GF100-chip med fulla 512 CUDA-kärnor. Kortet har också körts i Futuremarks 3DMark Vantage där systemet fick 23904 poäng, vilket i övrigt innehöll en Core i7-920 processor och 6 GB DDR3-minne. Tumnagel
36.9°
+
Samuel Paulsson
0

Futuremark tillkännager 3DMark 11
Sätter ny standard för DirectX 11 benchmarks

Futuremark har länge utvecklat världens mest populära benchmarking mjukvara och nu har företaget tillkännagett att de även kommer lansera en ny version av 3DMark, version 11. Det nya med 3DMark 11 är att det kommer ha stöd för DirectX 11 och ska mäta prestandan av speldatorer i en native Directx11 motor. Med tillkännagivandet av den nya versionen så släpper Futuremark också ett 3DMark 11 Demo som de kallar "Deep Sea". Deep Sea demonstrerar vad DirectX 11 teknikerna klarar av och bygger på en tidig build av 3DMark 11. Man tas med på en åktur under vatten och funktioner som tessellation visar hög detalj av bland annat koraller. Demot och en hel del skärmdumpar och annan information om 3DMark 11 kan man hitta på en ny webbsida som Futuremark skapat. Detta hittar ni genom länken nedan. Tumnagel
38.5°
+
Samuel Paulsson
0
2009

Idag släpps Shattered Horizon
Ha kul i gravitationslöst finskt spel

PC-ägare kan från och med idag plocka upp finska Futuremark-utvecklade Shattered Horizon via Steam för en rätt billig peng, motsvarande 17 USD. Spelet, som utspelas helt i gravitationslösa miljöer i rymden, lär kunna bjuda på en del intressant gameplay. Tänk att inte vara säker någonstans utan att bokstavligen kunna bli attackerad från varje riktning - verkar hektiskt. Ny trailer visar rejält med gameplay till höger. Tumnagel
37.1°
+
Kristoffer Arvidson
0

Gameplay-trailer för Shattered Horizon
PC-shooter från finsk utvecklare

Finska Futuremark Games Studio håller just nu på att utveckla sitt första spel, PC-FPS:et Shattered Horizon. Tydligen ska mycket av spelet utspelas i nollgravitation, vilket alla som spelat Dead Space nog är överens om kan funka ganska bra. Om det funkar i ett helt spel har jag däremot ingen aning om, men i trailern till höger kan vi i alla fall för första gången se gameplay. Tumnagel
36.9°
+
Kristoffer Arvidson
0

Intel fuskar med grafikdrivrutiner
Får högre poäng i 3DMark Vantage än vad de borde

AMD har nyligen anklagat Intel för att företaget mixtrat med sina grafikdrivrutiner så att de får högre poäng i benchmarktester än vad de borde få. Ett populärt program att testa prestanda för grafik är Futuremarks 3DMark Vantage, men programmet har också strikta riktlinjer för grafikdrivrutinerna som ska köras med programmet. Riktlinjerna innehåller ett förbud mot någon form av optimering som speciellt inriktar sig på företagets program. Drivrutinen får inte känna av vilket program som körs och får heller inte ändra eller ersätta de parametrar som används när mjukvaran körs. AMD hävdar nu att Intels 15.15.4.1872 Graphics Media Accelerator drivrutiner inte följer de riktlinjerna. The Inquirer rapporterar att ett test genomfördes där exe-filen döptes om från "3DMarkVantage.exe" till "3DMarkVintage.exe" och en stor skillnad upptäcktes. När filen inte hade döpts om blev prestandasiffrorna hela 37 % högre än när filen döpts om och grafikdelen i testet ökade med 46 %. Intressant nog så sjönk prestandan av processorn med 10 % i samma test. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0

Planera ditt Nordic Game 2009
Programmet släpptes idag

Idag offentliggjorde arrangörerna för Nordic Game 2009 konferensprogrammet för mässan. Som vanligt kommer mässan att vara i Malmö och årets datum är 19-20 maj. Som vi rapporterat tidigare kommer det stora namn som Keiji Inafune från Capcom, Suda 51 från Grashopper Manufacture, Alex Evans från Media Molecule och Ryan Schneider från Insomniac Games. ?The Nordic Game 2009 Advisory Board has worked hard to create a focused program that will inspire, educate and entertain our attendees from the region and abroad?, says Jacob! Riis, responsible for this year?s program. ?Additionally, great effort has been made to secure the participation of as many of our most talented Nordic development teams as possible.? Men självklart kommer det även finnas massor med talare och representatner från nordiska spelstudios som CCP (ISL), Deadline Games (DEN), EA DICE (SWE), Futuremark (FIN), Grin (SWE), Hansoft (SWE), Housemarque (FIN), IO Interactive (DEN) och Unity (DEN). Nordic Game är också ett bra ställe om man vill sprida sitt CV till några av dessa spelstudios. Så för alla som är intresserade av hur man renderar träd och moln på bästa sätt är det bara till att hoppa över till Nordic Games-hemsida och kolla vilka sessioner man vill gå och lyssna på. ?Our unique line-up of Nordic games companies sends a message to the global community that our region?s industry is stronger and more diversified than ever, but also underlines the fact that we as a regional games community still have a lot to learn from each other?, comments Tom Felices, executive director of the event. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida