m

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen fokuserar på tre versioner av ID.3 och ID.4
Med ologiska namn

När Volkswagen släppte ID.3 släppte man en första version som fanns i tre versioner. Enkelt och effektivt. Sen började man sälja bilen på riktigt och helt plötsligt fanns det 7-8 olika versioner med konstiga namn som pure och business som ingen förstod, inte ens folket på VW. Sen gjorde man samma tramsiga resa med ID.4. Nu backar man ett steg och erbjuder tre versioner av ID.3 och tre versioner av ID.4, dessa går sedan att addera utrustning till om man vill. Tyvärr har någon tysk fortfarande inte gått en rimlighetskurs i hur man döper saker. För ID.3 är det här grundversionerna: ID.3 Pure Performance 45 kWh, upp till ca 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 150 hk, från 404 900 kr ID.3 Pro Performance 58 kWh, upp till ca 42 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 439 900 kr ID.3 Pro S 77 kWh, upp till ca 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, 4-sitsig, från 469 900 kr (en 5-sitsig version erbjuds mot pristillägg) Ja, som ni noterar används Performance och S på ett nästan brottsligt uselt sätt, Pure Performance är varken performance i hastighet eller räckvidd. Att Pro S troligen är långsammare (pga större batteri) än Pro Performance är också helt logiskt. Inte. För ID.4 är det här grundversionerna: ID.4 Pure Performance 52 kWh, upp till 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 170 hk, från 446 900 kr ID.4 Pro Performance 77 kWh, upp till ca 51 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 509 900 kr ID.4 GTX 77 kWh, upp till ca 48 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, upp till 299 hk, från 565 900 kr Här är det en gnutta mer logiskt även om Pure Performance bara borde heta Pure. Som sagt så kan man som kund lägga till tillval och paket på grundversionerna. Tumnagel
26.3°
+
Roger Åberg
0

Nu finns BMW M4 som cabriolet
Mullra fram med taket nere

BMWs 3- och 4-serie har inte tagits emot så bra, men jag börjar vänja mig och ibland tycker jag den är riktigt snygg. Vi har tidigare sett vanliga 4-serien som cabriolet, men om den känns för tam så kan du nu beställa en M4:a som cabriolet. Kanske den perfekta mixen mellan sportbil och njutning? 0 till 100 går på 3,7 sekunder och vill du ha M4 och cab så får du competition och fyrhjulsdrift på köpet vare sig du vill det eller inte. Taket är ju som väl är mjukt numera vilket gör att du får plats med 80 liter till i bagageutrymmet. Taket är också 40 procent lättare. En fördel med cab är att omvärlden ser de fantastiska skalstolarna utan att de behöver kika in i bilen, de där stolarna är en stor favorit hos mig, både hur de ser ut och är att sitta i. Eftersom jag vet hur mycket ni älskar den här bilen finns 100 bilder att njuta av nedan. Räcker inte det så kan ni kolla in M3 och M4 med tak nedan. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är elektriska Ford F-150
Med en gigantisk frunk

Fords F-150 är en riktigt viktig bil för Ford, det har varit den bäst säljande pickupen sedan 1977 och den bäst säljande modellen i världen sedan 1981. Bilen är så viktig för märket och USA att president Biden närvarande vid presentationen. Nu har den som sagt kommit i elektrisk form och fått tillägget Lightning och säljstart är om ett år, i mitten av 2022. Pickisen kan i sin värsta form accelerera till 60 mph på runt fyra sekunder, så även om målgruppen kanske tycker det är tråkigt att fossilbrännaren är borta så borde andra saker väga upp. En sån sak är att där motorn förut satt finns nu en gigantisk frunk på 400 liter att ha saker i. Man kommer även att driva sina elverktyg från bilen från en hel hög med uttag. Man kan även koppla in den åt andra hållet där hemma och driva huset på elen från bilen. På insidan hittar vi samma skärm som finns i Mustang Mach-E och under bilen hittar vi två olika typer av batterier men även om man köper den billigaste versionen så får man två motorer och fyrhjulsdrift. Standard-versionen levererar hela 426 hästar och har en räckvidd på 37 mil, den fetare versionen levererar 563 hästar och har en räckvidd på 48,2 mil. Laddar gör man med 150 kW så relativt snabb laddning. Prislappen för den billigare börjar på 40.000 dollar och den fetare på 53.000 dollar. Räkna med prislapp på 600.000 - 700.000 kronor i Sverige dock. Om den nu kommer hit. En cool sak är att bilen kan räkna ut hur mycket last man har och hur mycket det man drar väger. Tumnagel
63.2°
+
Roger Åberg
0

Så mycket kostar Hyundai Ioniq 5
Nu kan man boka First Edition

Ioniq 5 väckte stor uppmärksamhet när vi skrev om den här på Feber och Hyundai säger själva att man aldrig tidigare har upplevt ett så stort intresse för en modell. Från och med i dag kan man boka Ioniq 5 First Edition. Den levereras med, enligt Hyundai, hög utrustningsnivå och batteristorleken 72,6 kWh. Antingen så väljer man bakhjulsdrift och då får man 217 hästar eller så väljer man fyrhjulsdrift och då får man 305 hästar. Räckvidden enligt WLTP är 481 respektive 460 kilometer. Bakhjulsdrift kostar 544.900 kronor och fyrhjulsdrift kostar 579.900 kronor och bokar man någon av dessa så är leverans satt till efter sommaren. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Audi släpper längre version av A7
Anpassad för Kina

Den kinesiska marknaden gillar långa bilar, inte bara av de riktigt lyxiga bilarna utan även av de mer normala. Därför har Audi presenterat A7L som enligt Audi ska vara lika delar sportig A7 och elegant limousine. Bilen kommer med adaptiv luftfjädring, bakhjulsstyrning och så klart fyrhjulsdrift. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Priser klara för Mercedes C-Klass
Din från 399.900 kronor

I februari visade Mercedes upp nya C-Klass och nu är priserna klara. Om du har 400.000 spänn på fickan kan du beställa en C 200 SE-Edition och få en hundring tillbaka. Vill du ha kombi får du betala 10.000 kronor till. Mercedes säger att bilarna är välutrustade från start och med från start är bland annat varnare som gör att du inte slänger upp dörren vid fel ögonblick, LED-ljus, parkeringspaket med backkamera och smartphone-integration. Fyra motoralternativ finns, två bensinare och två dieslar, kombin får dock bara ett bensinalternativ. Bensinarna går att få med fyrhjulsdrift. Första exemplaren kommer i sommar och då kommer även lite andra motoralternativ, bland annat laddhybriden som ska kunna köra tio mil på el. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Motorn i en Jeep Wrangler exploderade efter bärgning
Hade lågväxeln i

Det vi ser här är en flång ny Jeep Wrangler Rubicon där motorn har exploderat. Anledningen till detta är att bilen bogserades på ett felaktigt vis. Ägaren drog den efter sin husbil men han hade glömt att koppla ur lågväxeln och första växeln så Jeepens drivning var aktiverad. Det gjorde i sin tur att motorn varvades till över 50.000 varv per minut tills den slutligen exploderade. Kostnaden för att fixa detta väntas landa på runt 30.000 dollar, och då ingår inte arbetet i det priset. Om ägaren kommer laga bilen eller inte återstår att se. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf R busar i snön
Demonstrerar den avancerade fyrhjulsdriften

Nya Volkswagen Golf R har landat i USA och närmare bestämt Michigan. Där finns det massvis med snö så då passande man på att demonstrera bilens egenskaper på detta underlag. I föregångaren kunde bilens system skicka upp till 50 procent av motorns kraft till bakhjulen. Men i den nya som har ett avancerat torque vectoring-system kan upp till 100 procent av kraften skickas till ett individuellt bakhjul om det skulle behövas. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar eldriven crossover
Kommer ha premiär på Shanghai Auto Show

På Shanghai Auto Show som kommer gå av stapeln den 19 april ska Toyota ha premiär för en helt ny eldriven crossover. Det är den som står under skynket här och det kan handla om X Prologue som vi har skrivit om tidigare. Modellen kommer att baseras på den nya plattformen e-TNGA som ska kunna göra det möjligt att variera längd, bredd, hjulbaser och höjder beroende på vilket fordon man vill lansera. Plattan gör det även möjligt att köra med fram- bak eller fyrhjulsdrift. Flera olika typer av batteripack ska få plats, precis som elmotorer. X Prologue ska faktiskt ha sin digitala premiär imorgon så det återstår att se om det är den vi ser på smygtitten här eller om det är något helt annat som kommer att visas i Shanghai. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Allt du behöver veta om fyrhjulsdrift
Lär dig förstå din bil bättre

I det här klippet från Hagerty hjälper Jason Cammisa oss att förstå hur olika fyrhjulsdriftssystem fungerar, och hur tillverkarna far med lite osanning när de säger vad din bil klarar av. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär
Kommer bara erbjudas med fyrcylindriga motorer

Imorgon har nya Mercedes C-Klass premiär. En sak som vi vet kring den nya generationen är att den endast kommer att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Det innebär alltså att nästa C63 AMG inte kommer att få en mullrig V8:a och inte ens en mustig rak sexa, utan en fyra av något slag. Högst troligt med hybriddrift och massvis med hästar, men det blir alltså inte med lika många cylindrar som vi är vana vid. Rykten kring att den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter skulle spolas för nästa C63 AMG började cirkulera i slutet av 2019. Under denna tid var Tobias Moers vd för Mercedes-AMG och det sägs att han stormade ut ur mötesrummet när det blev klubbat att efterföljaren bara skulle erbjudas med fyra cylindrar. Några veckor efter detta avgick han som vd och är nu istället vd för Aston Martin. Och Aston Martin använder sig som ni säkert redan vet av AMG-V8:an i flera av sina modeller. Men varför stoppar inte Mercedes ner den raka sexan (M256) under huven då? Chefsingenjören Christian Früh säger att man då hade behövt göra nosen på bilen fem centimeter längre och även fått en högre belastning på framaxeln och därigenom sämre egenskaper. Har man bara fyrcylindriga motorer som är relativt små kan dessa placeras på ett bättre sätt i motorrummet och så adderar man bara hybriddrift när man vill ha mer effekt. En C63 med rak sexa och hybriddrift hade helt enkelt blivit tyngre än föregångaren, och det går inte. Speciellt eftersom det även snackas om att denna version ska få fyrhjulsdrift. Den digitala världspremiären drar igång klockan 14.00 imorgon. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida