m

Jay Leno kollar in Bill Goldbergs bilar
Mycket muskler

Klipp från tv-programmet Jay Lenox27s Garage där han besöker wrestlingstjärnan Bill Goldberg för att se vad han har i garaget. Där hittar man fina bilar så som en 1968 Plymouth GTX, 1962 Ford Thunderbird och en 1967 Mercury M100 vilket är Bills frus favoritbil. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm vill införa laddning av elbil på alla gatuparkeringar
Inom tre år även på varannan plats i garage

2030 har Stockholm som mål att ha en utsläppsfri trafik i innerstaden. För att detta ska bli möjligt krävs färre bilar som släpper ut avgaser och fler eldrivna bilar. Men dessa måste ju laddas, och då måste även laddningen fungera smidigt och bra. Därför har nu Stockholm stad lanserat ett samarbetsprojekt med Scania, Volkswagen och elnätsbolaget Ellevio. Målet är att alla gatubaserade parkeringsplatser i Stockholm stad ska ha en laddstolpe för elbil till 2030. Inom tre år ska även hälften av alla parkeringsplatser i garage också ha en laddstolpe. Tumnagel
62.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan i Febergaraget!
Vad tycker ni om färgen?

Ny vecka, ny trevlig bil i Febergaraget. Den här veckan har vi äran att ha Porsche Taycan på besök, instegsversionen i en rätt speciell färg. Vad tycker ni om den? Nästa vecka blir Taycan Turbo, så att vi får känna på skillnaden mellan de två. Som vanligt, har ni några frågor, tveka inte att ställa dem så ska vi försöka svara på dem! Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda
Ger sin syn på saken

Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Vad undrar du om Mustang Mach-E?
Just nu i Febergaraget

När Ford presenterade sin Mustang Mach-E undrade många vad tusan de höll på med. En eldriven crossover som heter Mustang, är de helt tokiga? Så här lite senare kan man ana att det var rätt smart, man har fått otroligt mycket uppmärksamhet, något man troligen inte hade fått för en bil som hade haft Ford som varumärke. Hur som helst så har vi en Mach-E i Feber-garaget i några dagar nu och undrar helt enkelt vad ni undrar om den! Den har en massa quirks and features så det kommer så klart en video på alla dessa och vad vi tycker om den lite senare i veckan. Ställ dina frågor här nedanför eller på Instagram! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Därför älskar Jay Leno sin Morgan 3 Wheeler
Körupplevelsen är kanon

Ett av alla fordon som finns i Jay Lenos enorma garage är en Morgan 3 Wheeler från 2014. I nosen har den en S&S-twin som ger 120 hästar och den är i sin tur kopplad till samma fempetad låda som hittas i Mazda Miata. Kombinationen är en fröjd att använda anser Jay och enligt honom är det körupplevelsen som gör att han älskar sin konstiga lilla trehjuling. Skulle du vara sugen på en egen finns det just nu en begagnad 3 Wheeler till salu. Den är dessutom eldriven och kostar bara 97.000 kronor! Dock är den endast för barn, men ändå. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Elva plus och elva minus med VW ID.3!
En skojig men långt ifrån perfekt bil

När man gör en helt ny modell så är det så klart massor av nya saker som fungerar lysande och massor som fungerar mindre lysande. Så även med Volkswagens ID.3. Vi körde bilen i höstas men som alltid hittar man inte allt dumt och smart under en kort provkörning så vi snattade bilen en vecka och hittade elva plus och elva minus. Bland annat så älskar vi svängradien som är en av sakerna som gör den otroligt lätt att ha och göra med i stan och i parkeringsgarage till exempel. Vi gillar även instrumenteringen och ljusrampen som berättar om man ska svänga. Vi älskar verkligen inte touchknapparna för att styra värme och ljud. På tal om ljud så är det helt tomt där bakre högtalaren sitter, den är fejk! Kolla in alla elva plus och minus i vår video! Glöm förresten inte att prenumerera på vår kanal! Tumnagel
43.9°
+
Roger Åberg
0

Jay Leno tycker Lotus Evora GT är en av de bästa att köra
Lotus kan det där

Jay Leno har fått möjlighet att testköra en Lotus Evora GT och enligt honom är det en de bästa bilarna som finns för den som verkligen vill köra. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Jay Leno går igenom en Lancia Stratos HF
Rallybilen i gatversion

Lancia Stratos är rallybilen som man även fick köra på gatan om den hade Stradale i namnet. Det har denna version som Jay Leno spanar in här och sen tar ut på en tur. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Harry Metcalfe testar en Ferrari Roma i verkliga livet
Vacker men för teknikstinn?

Harry Metcalfe har fått leva en stund med Ferraris nya slanka modell Roma och i det här klippet får vi reda på vad han tycker om den. Roma är tänkt som en elegant GT-vagn som man ska ta på långa härliga turer, Harry hade dock inte väntat sig att den skulle vara så aggressiv som den är. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

100 stycken Bentley 8 Litre tillverkades och Jay har en av dem
Flådig vagn

Mellan 1930 och 1931 tillverkade Bentley modellen 8 Litre. Det blev bara 100 stycken exemplar varav 78 stycken ska finnas kvar. Ett av dessa har givetvis Jay Leno och här berättar han om det ståndsmässiga ekipaget. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Så här mycket kostade det att driva Harrys garage 2020
10.500 pund

Harry Metcalfe har 35 stycken bilar av olika slag och som väntat kostar det en slant att hålla alla rullande varje år. I det här klippet berättar han hur siffrorna såg ut för 2020. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2020

Volkswagen visar mer av den automatiska laddroboten
Ska ta hand om laddningen när du har parkerat

För ett år sedan skrev vi om en laddrobot som Volkswagen tagit fram. Den rullar fram till din elbil och ser till att ladda den när du har parkerat. Nu har roboten utvecklats ytterligare och därför berättar man mer om hur den är tänkt att fungera. Den här ska i framtiden kunna placeras ut i stora garage och ta hand om laddningen istället för att man monterar upp laddstolpar vid varje plats. Den ska kunna ladda med upp till 50 kW och även byta ut ett batteripack om det skulle behövas. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Bugatti och Tidal presenterar högtalare
Något att ha i garaget?

Tidal är namnet på en streamingtjänst för musik men även namnet på ett tyskt företag som tillverkar högtalare. De och Bugatti har nu gått samman och tagit fram ett par rejäla dunkadunka-lådor du kan ställa ut i ditt hem. Dessa lovar man ska bjuda på "unrivalled exclusivity and high quality like no other". Högtalarna kallas för Royale och har två stycken teman - Monocoque och Duotone. Dessa kan man sedan få i en rad olika färger och material - läder, kolfiber, aluminium och liknande. Inuti lådorna finns fyra stycken baselement, mellanregister och diskant. Högtalaren är aktiv och kan kopplas ihop med mängder av andra apparater. Vad man får betala för skapelserna framgår inte men det blir nog inte helt billigt. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Ford Mustang Mach-E hälsar på hos Jay Leno
Både Svenssonversionen och den med 1400 hästar

Jay Leno har fått besök av Ford-chefen Jim Farley och deras senaste påhitt - elbilen Mustang Mach-E. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida