11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Elektrisk superbil med quattro-känsla EL1 kostar 11 miljoner Elegend är en ny firma som har tagit fram en eldriven bil som är kraftigt inspirerad av urquattron och som man kallar för Elegend EL1. Den är en hel del snabbare, elmotorn levererar runt 816 hästar och 0-100 ska gå på under 2,8 sekunder. 0-200 ska levereras på under 10 sekunder. Batteriet är på 90 kWh, räckvidden 40 mil och systemet ska fungera på bana, man räknar med att kunna köra två varv runt Nürburgring utan försämrad prestanda. Men bilen är gatlegal. I övrigt är det sportigt med ställbara dämpare och så, men förutom utseendet är det inte så mycket som är extraordinärt, i alla fall inte på pappret. Jo, priset. 890.000 euro plus moms, alltså drygt elva miljoner kronor, får man betala. Värt? Tumnagel
48.6°
0
En första titt på nya Audi RS3 Dock rejsversionen Audi Sport presenterar nu andra generationen av RS3 LMS som är en bil som kommer att tävlas med i racingserien TCR. Nya RS3 är inte presenterad för allmän väg än så det här är en liten försmak, även om den gatlegala bilen inte kommer att bli lika brutal. Under huven på denna sitter den fjärde generationen av EA888-motorn som är en turbomatad fyra på 2,0 liter. Här ger den 340 hästar och är kopplad till en sekventiell sexpetad växellåda från Hewland. När Audi kommer att presentera nya RS3 är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
0
2020
PAL-V:s flygande bil Liberty nu godkänd för gatan i Europa Kanske även för luften snart PAL-V tillverkar som vi tidigare har skrivit om "flygande bilar" och nu har deras modell Liberty blivit godkänd att framföra på gatan i Europa. Den måste då vara försedd med registreringsskyltar och ger man bara fanken i att fälla ut vingarna vid rödljusen ska det nog inte vara några problem i trafiken. Förutom att alla kommer stirra på dig och undra vad det är du kör omkring med. Nu ska skapelsen bara bli godkänd att flyga med också, något man hoppas ska ske under 2022. Tumnagel
39.1°
0
Det här är Brabham BT62R För finsmakaren som vill köra på gatan Brabham bygger banracern BT62 och i början av året meddelade de att för 150.000 pund extra kunde de fixa till bilen så att du får köra den på gatan. Men det är fortfarande en ganska så hårdbarkad racerbil, och det kanske man inte vill köra runt med i det långa loppet. Det är där BT62R kommer in. Visst, det är fortfarande en mycket potent banracer, men man har mjukat upp den lite och gett den en mysigare inredning så att den ska bli lite enklare att leva med i vardagen. Här finns lyxigheter som ac, bekväma säten, ljudisolering, uppvärmd vindruta, centrallås och ett avgassystem som inte väcker grannarna i nästa kommun när du startar på morgonen. Man kan till och med få en stereoanläggning! Bilen har även fått sig en ny frontsplitter och diffusor bak som är lite mer gata än bana. Slicksen har också bytts ut mot gatlegala diton från Goodyear. Vidare har man gett den sexpetade sekventiella växellådan lite annan utväxling och det finns faktiskt en kopplingspedal för finåka. Med hjälp av ett lyftkit kan nosen höjas från 70 till 130 millimeter om man skulle behöva komma över ett gupp eller liknande. Motorn är densamma vilket innebär V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ger 710 hästar och har 667 newtonmeter i vrid. På prislappen står det nästan två miljoner dollar. Tumnagel
41.9°
0
En närmare titt på McLaren Senna LM Den gatlegala versionen av Senna GTR Förra året började det bubbla upp rykten som sa att McLaren höll på med en specialversion av modellen Senna kallad Senna LM. Den är baserad på racerbilen Senna GTR men är något man får köra med på gatan, fortfarande ganska så extrem dock. McLaren har fortfarande inte officiellt presenterat bilen men den har synts till på nätet flera gånger sedan ryktena började. Nu har en McLaren-återförsäljare i Auckland, Nya Zeeland, fått in just en sån här. I följande klipp går man igenom bilen som är en hyllning till legendariska F1 LM som lanserades för att fira segern på 1995 års upplaga av 24-timmars på Le Mans med en F1 GTR. Tumnagel
38.9°
0
Video på den McLaren F1 GTR Longtail som är till salu Det här får man för 15 miljoner dollar I slutet av mars skrev vi att Tom Hartley har en gatlegal McLaren F1 GTR Longtail till salu. YouTube-kanalen The Supercar Driver har filmat bilen tillsammans med Tom Hartley Junior så att vi kan få oss en närmare inblick i vad man får för de 15 miljoner dollarna bilen kostar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
0
Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo Det är ganska lite det Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
0
Första Brabham BT62 Competition levererad Kommer att tävla i Britcar Endurance Championship Brabham har nu monterat ihop och tillverkat den allra första BT62 Competition-versionen. Bilen har skeppats till Storbritannien där den kommer att tävla i årets upplaga av Britcar Endurance Championship. Stallet som kommer att förfoga över bilen heter Horsepower Racing och det ägs av Paul Bailey. Köra kommer Ross Wylie att göra. Competition-versionen kostar från 750.000 pund och har ett FIA-godkänt chassi, komplett telemetrisystem med tillhörande ratt i kolfiber, kolfiberkaross, lättviktshjul och kralliga bromsar. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 5,4 liter utan överladdning som ger 700 hästar och 666 newtonmeter i vrid. Kraften går endast till bakhjulen och den kommer dit via en sexstegad sekventiell växellåda. Matchvikten för ekipaget ligger på bara 972 kilo. Härnäst för Brabham är att bygga både banpreppade och gatlegala versioner av bilen som sedan ska skeppas till Australien, Nya Zeeland och Europa. Tumnagel
40.6°
0
Tut i luren! 15 år sedan Bugatti Veyron körde över 400 km/h Imponerande bedrift För 15 år sedan "chockade" Bugatti världen genom att köra över 400 km/h med modellen Veyron - en bil som man fick köra med på gatan. Det var då ingen annan tillverkare som gjort samma sak med en serietillverkad modell. Målet var att klå rekordet Porsche 917 hade på Les Hunadières-rakan vilket innebar att man var tvungen att passera 406 km/h. Det lyckades man med och hastigheten blev när den var avräknad 407 km/h. Bakom ratten satt testföraren Uwe Novacki. För att nå siffran hade ingenjörerna utvecklat en ny W16-motor på 8,0 liter som fått inte mindre än fyra turboaggregat. Effekten låg på 1001 hästar och vridet på 1250 newtonmeter. Sanslösa siffror för något man kunde ta till glasskiosken. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på bara 2,5 sekunder, 0-200 på 7,3 och 0-300 på 16,7. I juni 2010 klådde man sitt egna rekord med 1200 hästar starka Veyron 16.4 Super Sport som lyckades nå 431 km/h. I april 2013 körde man även 408,8 km/h med Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse vilket gjorde den till världens snabbaste gatlegala cabriolet. Tumnagel
41.5°
0
Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18 Inspirerad av F1 GTR Longtail Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
0
Nästa sida