m

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Londontaxin som är en Volvo under ytan!
Borde de komma hit?

En Londontaxi vet alla vad det är, det är en klassiker i klass med Big Ben och poliser med roliga hattar. Geely, som också äger Volvo, köpte bolaget som tillverkar bilarna 2013 och 2017 döpte man om företaget från LTC (London Taxi Company) till LEVC (London Electric Vehicle Company) och släppte modellen TX. Nu tycker man att modellen ska ut i världen och inte bara vara något för Londonborna så nu är den på väg hit. Jag älskar den, men frågan är om taxibolagen kommer att göra detsamma och beställa bilar. Vad tycker ni, borde den här rulla på svenska städers gator? Tumnagel
50.2°
+
Roger Åberg
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Geely drar igång nytt elbilsmärke
Zeekr vill utmana Tesla

För att kunna utmana Tesla och Mercedes drar nu Geely igång det nya elbilsmärket Zeekr som ska tillverka elbilar i premiumsegmentet. Grunden i projektet är Geelys plattform SEA som är framtagen enbart för elbilar. De kommande bilarna ska inte gå att köpa i bilhallar utan man kommer satsa på små visningslokaler i varuhus och liknande. Förutom bilar ska man även ta fram livsstilsprodukter som kläder och accessoarer. Sist men inte minst ska en ägarklubb lanseras och genom den ska enskilda bilägare ha möjlighet att bli delägare i företaget. När Zeekrs första modell presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars kommer inte slås samman med Geely Auto
Startar dock ett gemensamt motorföretag

Nu står det klart att det inte kommer att bli någon fusion mellan Volvo Cars och Geely Auto. Volvo Cars kommer alltså fortsättningsvis att vara ett självständigt bolag. Samarbetena med Kina kommer dock fortsätta och det finns många planer för framtiden. Bland annat ska ett nytt motorföretag skapas (Geely Volvo Automobile Technology) och ett nytt samarbetsbolag. Man har även en gemensam elbilsplattform kallad SEA under utveckling. Den kommer i framtiden att användas av sju stycken olika bilmärken. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

Geely bekräftar att de ska bygga elbilar med Baidu
Ska baseras på SEA-plattformen

För en månad sedan skrev vi om ett rykte som sa att den kinesiska sökmotorjätten Baidu skulle utveckla en elbil. Det snackades då om att Geely kanske var inblandade i detta, och nu får vi det bekräftat av Geely själva att så är fallet. Baidu har i många år utvecklat mjukvara för andras självkörande bilar och nu får de alltså nytta av den själva också. I det nya bolaget som kommer att bildas kommer Baidu stå för bilarnas mjukvara medan Geely kommer att tillverka dem genom att utgå från plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture). Mer information om den kommande bilen ska presenteras senare. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0
2020

Smart ska lansera eldriven crossover
På Geelys SAE-plattform

Förra våren blev Geely delägare i Smart och lite senare dök det upp rykten om att en eldriven SUV/crossover var på gång. Nu får vi reda på att detta stämmer och det handlar om en crossover som kommer baseras på Geelys elbilsplattform SAE. Denna används redan av ett gäng Lynk&Co-modeller och är även den kommande Volvo XC20 baseras på. Mercedes ska vara med på designbiten när det kommer till den nya Smarten som sägs bli en liten bil att kuska runt i stan med. När den kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Kinesiska Baidu kanske ska bygga egna elbilar
Sökmotorn ger sig in på nytt område

Baidu är en kinesisk sökmotor och den fjärde mest använda i världen efter Google, Yahoo! och Bing. Baidu är också rankad som den fjärde mest besökta webbplatsen på internet av Alexa. Men man gör så mycket mer än att bara erbjuda en söktjänst. Sedan lanseringen 2000 har företaget tryckt ur sig smart teknik för hemmet, simulatorer för självkörande bilar och karttjänster för att nämna några saker. Nu sägs det att de även ska börja tillverka egna elbilar. Förhandlingar med bland annat Zhejiang Geely ska ha införts så bollen ska vara i rullning. När något kan tänkas visas upp är dock oklart än så länge. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Snart kan suvar utgöra 75 procent av Volvos försäljning
Det tror vdn Håkan Samuelsson i alla fall

Allt fler köper suvar och det märks. Volvo erbjuder idag tre stycken olika SUV-modeller - XC40, XC60 och XC90. Och fler kommer, bland annat lilla XC20. Vdn Håkan Samuelsson tror att 75 procent av Volvos försäljning när den väl har lanserats är suvar. Det är helt enkelt det folk vill ha. Under 2020 har 71 procent av tillverkarens globala försäljning bestått av suvar. Samma period förra året var istället 63 procent. I Sverige har 46 procent av nyförsäljningen av Volvos bilar i år bestått av suvar. När XC20 lanseras vet vi tyvärr inte än. Den kommer att bli helt eldriven och baseras på SEA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

2017 köptes Lotus av Geely och fokuset ändrades en aning. Bland annat har eldrift kommit in i bilden och superbilen Evija är bara början på vad företaget ska trycka ur sig. Fler elbilar är på väg och dessa kommer att baseras på en helt ny plattform anpassad för just detta. Nu får vi reda på vad den heter och namnet är Leva. Eller LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). Plattformen är ett samarbete med Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London. Lotus kommer att skippa det där med hybrider och istället lägga allt sitt krut på ren eldrift i kommande modeller. Den första att baseras på Leva-plattformen väntas dyka upp någon gång 2022. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Lynk & Cos nya eldrivna modell
Visas i Peking den här månaden

Lynk & Co kommer att visa upp nytt på Beijing Auto Show senare den här månaden och det är modellen DC1E. Den är helt eldriven och den ska bygga på den nya plattformen Pure Electric Modular Architecture (PMA) som även Geely, Volvo och Polestar ska använda sig av i framtiden. Det sägs att DC1E (som antagligen kommer att heta något annat sen) har ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 72,5 mil enligt NEDC-cykeln. Detta gäller för den bakhjulsdrivna versionen, det ska även komma en fyrhjulsdriven som istället tar sig 63,5 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Eldriven SUV på gång från Smart?
Eller blir det bara en höjd version av nya ForTwo?

Hösten 2016 stod det klart att alla Smarts modeller skulle bli eldrivna. Förra våren köpte Geely 50 procent av företaget och tillverkningen flyttades till Kina. Nu kommer nya rykten som säger att en eldriven SUV med Smart-loggan är på gång. Det sägs även att helt nya ForTwo och ForFour kommer att presenteras om några månader. Om det kommer en separat SUV-modell utöver dessa är lite oklart, vilket kan innebära att det kanske bara rör sig om en höjd version av ForTwo eller ForFour. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Geely levererar nycklarna till nya bilen med hjälp av drönare
Själva bilen kommer dock på en biltransport

Viruset drabbar alla och inte helt oväntat gapar många bilhallar tomma - inte på bilar utan på människor som just för tillfället inte är så sugna på att gå dit. För att istället ta bilen till kunden så att denne slipper ta sig till en återförsäljare har Geely dragit igång hemleverans. Bilen kommer på en vanlig biltransport men nyckeln levereras via en drönare - direkt ner i handen på den nya ägaren. Ballast hade ju såklart varit om även bilen levererats av en drönare men riktigt där är vi inte än tyvärr. Här får vi i alla fall se lite hur leveransen går till. Enligt Geely har man sålt fler än 10.000 bilar sedan man drog igång möjligheten att köpa online förra månaden. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Polestar 2 drar igång i Kina
De första bilarna kommer till Europa i sommar

Nu drar serietillverkningen av Polestars andra modell 2 igång i staden Luqiao i Kina. Planen är att de första exemplaren ska hitta till Europa i sommar och därefter ska kunder i Kina och USA få ta del av sina bilar. Fabriken bilen byggs på ägs av Geely och här tillverkas även Volvo-bilar. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The world is facing enormous upheaval in the face of the coronavirus pandemic. We start production now under these challenging circumstances with a strong focus on the health and safety of our people. This is a great achievement and the result of huge efforts from the staff in the factory and the team securing the supply chain. I have a huge amount of respect for the entire team – thanks to them!" En Polestar 2 kostar från 659.000 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Geely börjar satsa på rymden
Volvo Cars ägare ska bygga satellitnätverk för självkörande bilar

Volvo Cars ägare, det kinesiska företaget Geely, har meddelat att de kommer att börja att bygga satelliter som ska vägleda självkörande bilar i framtiden rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Geely Technology Group drog igång rymdföretaget Geespace 2018 men nu verkar man ha konkretiserat planerna runt sin rymdsatsning och redo att presentera den lite närmare. Geespace planerar att skicka upp de första satelliterna man tagit fram i slutet av det här året för att bygga upp ett satellitnätverk som ska understödja deras framtida självkörande bilar. Initialt kommer Geely att langa in 326 miljoner dollar till Geespace satellitnätverk. Runt 2025 tror Geespace att man kommer att ha kapacitet att tillverka och rymdsätta cirka 500 satelliter om året. 2025 är det även tänkt att Geelys egna fordon ska koppla upp sig mot Geespace satellitnätverk. Det handlar om satelliter som kommer att ligga i jordens lägre omloppsbana LEO och förse bilarna med höghastighets-internet, navigationsfunktioner samt en koppling för att göra olika beräkningar i molnet. Huruvida Geely planerar att låta andra biltillverkare använda eller köpas in sig i deras satellitnätverk framgår inte för tillfället. Det framgår inte heller om man planerar att använda det kommande nätverket för att beama internet till annat än självkörande bilar. Tekniskt sett så antar jag att det satellitnätverk som Geespace ska bygga upp inte kommer att skilja sig avsevärt från de nätverk som till exempel SpaceX (Starlink), Amazon (Project Kuiper) och andra företag planerar eller redan har börjat bygga upp runt vår planet. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Coronaviruset drabbar bilförsäljningen hårt
Geely börjar sälja bilar på nätet istället

Coronaviruset drabbar människor hårdast men det gör även att mycket annat påverkas - som exempelvis bilförsäljningen. I Kina vågar ingen gå till bilhandlarna för tillfället vilket har fått Geely att börja sälja bilarna på nätet med hemleverans istället. Nybilsförsäljningen i Kina har dippat 92 procent på bara 16 dagar så det är inte konstigt att man tar till denna metod. Produktionen av Geely-bilar har minskat med en tredjedel och först i slutet av månaden kommer man att börja öppna anläggningar helt igen. Givetvis är det inte bara Geely som drabbas av viruset utan flera stora tillverkare har problem eftersom de inte kan få delar tillverkade i Kina levererade. Den 5 mars är det dags för bilmässa i Genève och det kan ligga i farans riktning att den ställs in om viruset fortsätter att spridas. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Volvo och Geely kan komma att slås ihop
Och noteras på Stockholmsbörsen

Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande idag att man kan komma att slå samman företaget med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Anledningen till att de båda företagen funderar på att gå ihop uppges bero på att man ska kunna skapa synergieffekter både finansiellt och teknologiskt på bilmarknaden. Li Shufu, ordförande för Geely Holding Group, säger i ett uttalande om en eventuell sammanslagning av de båda företagen: "A combination of the two companies would result in a strong global group. We look forward to working with Håkan Samuelsson, president and CEO of Volvo Cars, to further investigate this opportunity with the goal to strengthen the synergies within the Group while maintaining the competitive advantage and the integrity of each individual brand." Geely Automobile är redan idag börsnoterat på Hongkong-börsen men om Volvo Cars slås samman med Geely Automobile förväntas det nya företaget även att noteras på Stockholmsbörsen, något som skulle ge nostalgiska svenskar och andra en möjlighet att köpa in sig Volvo. Tumnagel
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vdn för Geely Sweden Holdings pratar om strategin för Sverige
Så tänker man om framtiden

Hans Oscarsson var tidigare CFO på Volvo Cars och är nu vd för Geely Sweden Holdings - bolaget som företräder kinesiska Geely i Sverige. Nyligen var han hos EFN Ekonomikanalen i Göteborg och blev intervjuad kring Geelys företagsstruktur och strategi och inslaget ser ni här. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Volvo och Daimler kan börja samarbeta kring förbränningsmotorer
Rimligt med, typ, samma ägare

Volvo gjorde ett smart drag när man för några år sedan mer eller mindre bantade ner sin linje med motorer till en bensinfyra och en dieselfyra. De finns i ett gäng olika versioner, men basen är ändå samma motor. Nu verkar det som att samtal mellan Daimler och Volvo har inletts där man tittar på om man inte skulle göra motorer tillsammans och på så sätt minska utvecklingskostnaderna. Framtiden är ju knappast förbränningsmotorer och tillverkarna har varken pengar eller lust att lägga på dem. Men de kommer att finnas kvar ett bra tag till och behöver ju fortfarande bli effektivare och bättre, så samarbete känns rimligt. Volvos ägare Geely har köpt in sig i Daimler och äger nu 10 procent av bolaget, vilket troligen är en rätt bra anledning till att samtalen började. Volvo har enligt Reuters tidigare sagt att man ska samla utvecklandet av alla motorer inom Geely under en division. Denna ska börja sitt arbete i slutet av mars. Det troliga/rimliga är att även Daimler kommer att bidra och vinna på arbetet i denna division. Om Daimlers hela behov av motorer kommer att fyllas av detta arbete är oklart, men Geely och Volvo lär knappast förlora på arbetet. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida