41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Deep Rock Galactic når tio miljoner spelare
PS Plus-effekten

Gruvarbetarsimulatorn Deep Rock Galactic från danska Ghost Ship Games har gått rätt bra sedan spelets release i maj 2020. Då släpptes spelet till PC och Xbox och spelet fick en ordentlig spelarboost när det i november 2020 blev tillgängligt via Xbox Game Pass. Nu har en ordentlig milstolpe nåtts då spelet fått tio miljoner spelare på de olika plattformarna. En onekligen imponerande siffra och extra imponerande blir det då utvecklarna meddelat att spelet fått ytterligare sex miljoner nya spelare på bara en vecka. Detta beror troligtvis på att spelet nyligen släpptes till Playstation och var en del av PS Plus-samlingen nu i januari. Tumnagel
40.2°
0

Bioshock-pappans nya spel verkar vara i trubbel
Skulle egentligen släppas 2017

Bioshock-pappan Ken Levine meddelade i början av 2014 att hans studio Irrational Games, som jobbade med Bioshock och Bioshock Infinite, skulle läggas ner och ur askan skulle en ny, lite mindre studio startas. Studion i fråga döptes till Ghost Story Games och gänget har sedan dess jobbat på ett nytt spel. Det har snart gått åtta år sedan detta hände och vi har fortfarande inte fått se eller höra ett knyst om den kommande titeln. Och via ett nytt reportage från Jason Schreier på Bloomberg får vi reda på att det hela bland annat handlar om strul med ledarskapet. I reportaget får vi bland annat reda på att Levine varit aningen brokig och kompromisslös i sitt agerande. Bland annat ska anställda som hamnat i konflikt med honom blivit uppsagda och spelmoment som inte hållit måttet enligt honom har skrotats helt, trots att delar av teamet lagt månader på momentet. Utöver detta verkar även ambitionerna vara högre än vad den lilla studion kan hantera. Vi får även reda på att det fanns planer att släppa sitt debutspel under 2017, men som känt blev detta aldrig av. Huruvida projektet fortfarande är under utveckling, eller om det skrotats är för tillfället okänt. Oavsett vad för projekt som gänget jobbar på verkar det finnas planer att släppa det om runt två år. Tumnagel
34.6°
0
2021

Nintendo 64-spelen till Switch verkar ha lite problem
En hel del underligheter

Expansions-paketet till Nintendo Switch Online har nu blivit tillgängligt och en av nyheterna med det är lite fler retrospel att lira på hybridkonsolen. Mer specifikt en handfull spel från Nintendo 64 och Sega Mega Drive. Nu när spelen har blivit tillgängliga har folk upptäckt att Nintendo gjort ett och annat underligt beslut som inte riktigt känns logiskt över huvud taget. Bland annat saknar Mario Kart 64 möjligheten att spara Ghost Data, det vill säga en virtuell förare som kör som dig, då denna funktion krävde ett Controller Pak till originalversionen. Varför detta inte gått att lösa med mjukvara är väldigt, väldigt oklart och ganska jättedumt. Vidare verkar det vara kontrollproblem i Sin and Punishment där det inte är möjligt att gå åt sidan när skjutknappen hålls ner. I Super Mario 64 är det också lite knasigheter. Spelet har stöd för skakfunktion, men denna är endast tillgänglig om du byter konsolens region till Japan. Detta då den japanska var den enda version av spelet som hade stöd för skakfunktion, men då endast via ett Rumble Pak. Förhoppningsvis kommer Nintendo uppdatera spelen för att lösa problemen, även om de mest är irritationsmoment än något annat. Tumnagel
34.2°
0

Nytt Splinter Cell verkar vara under utveckling
Ett ordentligt Splinter Cell, alltså

Ubisoft har vägrat göra ett nytt kapitel i Splinter Cell-serien på år. Senaste spelet vi fick var Blacklist från 2013, sedan bestämde sig Ubisoft för att endast låta Sam Fisher göra cameos i andra spel som Ghost Recon Breakpoint och numera nedlagda Tom Clancyx27s Elite Squad. Nu verkar det dock vara dags att introducera karaktären till en ny generation då det rapporteras att Ubisoft gett grönt ljus åt ett nytt Splinter Cell-projekt. Vad det hela handlar om återstår att se och det hela verkar vara i ett rätt tidigt skede. Men förhoppningsvis är ryktena uppbackade av lite Sanning™. Tumnagel
45.8°
0

Lost in Random charmar från start till slut
Vi har lirat svenska Zoink Games Tim Burton-inspirerade äventyr

Svenska Zoink Games har tidigare gett oss charmiga äventyr som Fe och VR-titeln Ghost Giant. Nu är gänget aktuella med ett nytt äventyr vid namn Lost in Random. Vi har fått möjlighet att ta en ordentlig titt på spelet för att se vad det har att erbjuda och för att göra en lång historia kort är det ett urcharmigt äventyr med en intressant story och förhållandevis utmanande kortbaserade strider som underhåller från start till slut. Tumnagel
42.5°
0

Ett gäng trailers från gårdagens Playstation Showcase
En hel del kvalitetsspel är på ingång!

Igår var det Playstation-fest och vi har redan levererat de flådigaste trailers och nyheter från eventet och i stället för att köra separata artiklar för resten, så kör vi en lite samlingsartikel i stället. Bland de inlänkade artiklarna så har ni för övrigt det vi lagt upp hittills. Tumnagel
39.6°
0

Svenska Embracer Group köper ytterligare sju spelstudior
Bland annat Duke Nukem-skaparna 3D Realms

Embracer Group fortsätter omfamna spelutvecklare runt om i världen. Nu har bolaget meddelat att ytterligare sju spelstudior har köpts upp och lagts under Embracers olika dotterbolag. Mer specifikt handlar det om 3D Realms, Ghost Ship Games, Slipgate Ironworks, Force Field, Easy Trigger, Digixart och Crazy Labs. Utöver detta har även ett merchbolag vid namn Grimfrost köpts upp, vilket lär användas för att kränga Valheim-merch då de fokuserar på vikingaprylar av olika slag. Den totala prislappen landade på 315 miljoner dollar. 3D Realms och Slipgate Ironworks kommer nu jobba under Saber Interactive, Force Field och Digixart går till Koch samt Ghost Ship Games och Easy Trigger hamnar under Coffee Stain. Tumnagel
41.6°
0

Ghostrunner kommer till PS5 och XSX/S 28 september
4K med 120fps!

Ghostrunner släpptes förra året till PC, PS4, Xbox One och Nintendo Switch och levererar en ordentligt ösig ninjaparkour-upplevelse i förstaperson. Nu har utgivarna 505 Games meddelat att spelet kommer släppas till de nya konsolerna från Sony och Microsoft och den nya versionen kommer släppas 28 september. Båda versionerna av spelet kommer kunna rulla i 4K och 120fps, alternativt köra med ray tracing och lite lägre fps, och på PS5 kommer spelare också kunna njuta av 3D-ljud och bättre haptisk feedback via Dualsense-kontrollen. Tumnagel
38.3°
0

Uppdaterad CDPR listar ändringar i nästa Cyberpunk 2077-uppdatering
Det är inte bara aggressiva poliser som kommer se ändringar

Nyligen gav CD Projekt RED lite info om den kommande stora uppdateringen till Cyberpunk 2077 och kort sagt lämnade den nya informationen en hel del att önska. Det vi fick reda på då var att poliser skulle bli mer chill i spelet och inte teleportera till spelaren direkt när man begick brott samt att bilstyrning på PC skulle få lite ändringar. Nu har CD Projekt RED levererat en ordentlig lista med ändringar som kommer dyka upp i Patch 1.2 och det är totalt över 100 ändringar som kommer implementeras i spelet. Hela listan med ändringar hittar ni i faktarutan, samt via länken här nere till vänster, och det är som sagt en hel del buggfixar, stora som små. CDPR avslutar med att uppdateringen innehåller ännu fler ändringar än vad som skrivits ut. Förhoppningsvis kommer uppdateringen bland annat se till att spelet blir mer spelbart på grundversionerna av PS4 och Xbox One. Bland ändringarna nämns det att utvecklarna fixat slumpmässiga krascher och optimerad minneshantering, så förhoppningsvis kommer spelare inte behöva uppleva lika många krascher när man ska spela. Och möjligtvis även att spelet får återvända till Playstation Store. När Patch 1.2 släpps är för tillfället okänt, men den borde börja rulla ut när som helst på samtliga plattformar. Uppdatering: Patch 1.2 har nu släppts på samtliga plattformar. Tumnagel
43.3°
0

Hades blev storvinnare på BAFTA
Vann i Best Game och fyra andra kategorier

Årets BAFTA-fest hölls igår kväll och diverse priser delades ut till diverse spel som släpptes 2020. När nomineringarna släpptes såg det ut som att The Last of Us: Part 2 skulle bli storvinnare då spelet nominerats i 13 olika kategorier, men så blev inte fallet. I slutändan blev evenemangets storvinnare Hades från Supergiant Games som lyckades kamma hem vinst i fem kategorier. Mer specifikt vann spelet i kategorierna Best Game, Narrative, Game Design, Artistic Achievement samt vann Logan Cunningham för sin insats som Hades, och andra karaktärer i spelet. The Last of Us Part 2 fick inte gå hem tomhänt. Spelet vann EE Game of the year, vilket röstas fram av publiken, samt Animation-kategorin. Vidare vann Laura Bailey i Performer in a Leading Roll för sin insats som Abby. Samtliga vinnare hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
40.7°
0
Nästa sida