Quantcast
m

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Bilar från PSA får infotainmentsystem med Android från 2023
Men Volvo var först

En nyhet Volvo XC40 och Polestar 2 bjuder på är att deras infotainmentsystem är Android-baserade. Nu får vi reda på att PSA Group också kommer att haka på detta tåg, men först från 2023. Vilka bilar som kommer att få ta del av tekniken är dock oklart än så länge. "Groupe PSA continues its digital transformation and its collaboration with Google. Android Automotive OS will enable Groupe PSA to improve agility and efficiency while providing personalized interfaces to customers in the car. This new collaboration is an important step in the relationship between PSA and Google." Även GM har gått samman med Google och från och med 2021 kommer Chevrolet, Buick, Cadillac och GMC att köra Android. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Terminator-klistermärke på Corvette ger full pott
Nu måste jag köpa en C4 bara för det

Igår såg jag en Corvette C4 i trafiken. Den var mörkbrun och taket var nerfällt. I den satt en långhårig man med tatueringar och vid sin sida hade han en blond tjej. Hela upplägget var helrätt och jag började direkt fundera på om jag skulle skaffa mig en C4 - en modell jag ogillat länge men som jag nu helt plötsligt rådiggar. Blir det köp måste jag köpa ett likadant klistermärke som i det här klippet, för då blir bilen komplett. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Stan Lee och marvelhjältar blir flugarter
Nyupptäckta flugarter i Australien har namngetts

Den australiska forskningsmyndigheten CSIRO meddelar att cirka 165 nya flugarter har fått namn det senaste året och några av dessa har fått sitt namn från lite mindre väntat håll. CSIRO säger att några av arterna har namngetts efter superhjältar från Marvels universum och även Stan Lee, Marvel-ikonen har fått en art uppkallad efter sig. Här ovan kan ni kolla in Stan Lee-flugan med det latinska namnet Daptolestes leei som en del tycker har liknande "glasögon" och "mustasch" som serieskaparen. Här nedanför hittas Deadpool-flugan Humorolethalis sergius vars ryggmarkeringar ska likna Deadpools-mask. Andra superhjältar som fått ge namn till flugarter är Black Widow (Daptolestes feminategus), Loki (Daptolestes illusiolautus) och Thor (Daptolestes bronteflavus). Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny teaser för eldrivna Hummer
Har premiär i höst

GMC har tvingats förlänga sin teaser-kampanj inför den kommande eldrivna Hummern och här har vi det senaste i form av en video som till slut visar bilens välkända siluett. Bilen kommer gå att få med batteripack som sträcker sig från 50 till 200 kWh och de ska vara på 800 volt och kunna snabbladdas med 350 kW. Elmotorerna genererar hela 1000 hästar och 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder. Nya Hummer kommer att tillverkas på Detroit-Hamtramck-fabriken och lansering blir i höst. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Head up-displayen i nya Mercedes S-Klass har AR-teknik
Så här kommer den att fungera

Det senaste bland biltillverkarna är att man tryckt in augmented reality i head up-displayen. Skodas elbil Enyaq kommer att få det, precis som Mercedes nya S-Klass vilket vi får en demonstration av här. I denna kommer man få guidning av pilar, tydligare markeringar av vägens kantlinjer och en målflagga som kommer att dansa på platsen när man väl har kommit fram till sin destination. Nya S-Klass kommer att visas upp den 2 september. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Enyaq ut på insidan
Skoda delar med sig av två skisser

Den 1 september är det premiär för Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu får vi se hur interiören kommer att se ut tack vare dessa skisser. Som vi kan se får bilen en ratt med två ekrar, ett digitalt instrumentkluster framför denna och en skärm på instrumentpanelen. Den sistnämnda mäter 13 tum. Vidare kommer det att finnas en head up-display med Augmented Reality-teknik i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Blodprov kan upptäcka alzheimers
20 år innan det bryter ut

Den här veckan arrangeras internationella alzheimers-vecka. Under den avslöjades det att det nu finns ett blodprov som någorlunda tillförlitligt kan avgöra om någon har drabbats eller kommer att drabbas av alzheimers sjukdom. Testet ska vara 90 - 95 procent tillförlitligt och betydligt mycket enklare att genomföra än ryggmärgsprover eller pet-kameraundersökningar i hjärnan. Testet fungerar genom att forskarna har upptäckt att ett visst protein i människans kropp enbart ökar för dem som drabbats eller kommer att drabbas av alzheimers. Initialt tänker sig läkarna att man enbart ska testa människor som söker för symptom för alzheimers med det nya blodprovstestet. Även om testet kan se om någon kanske drabbas av alzheimers 20 år innan det sker så tänker man avstå från det. Detta på grund av att det idag inte finns någon behandling som kan bota eller förebygga alzheimers. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pappersversionen av Datormagazin läggs ner. Igen.
Pandemin blev dödsstöten

Dagens Media rapporterar att tidningen Datormagazin lägger ner sin pappersutgåva. Anledningen till det är att en vikande försäljning generellt har sänkt lönsamheten för pappersutgåvan, en försäljning som gått ännu sämre i samband med att pandemin rullade ut över världen. Det här är andra gången Datormagazins pappersutgåva läggs ner. Det var något som även Egmont Förlag beslutade sig för att göra 2015. Den gången räddades dock tidningen genom att den togs över av det nystartade förlaget Omsoc Publishing. De gav ut tidningen från februari 2016 men nu ser det alltså ut som om de inte blir några fler pappersnummer av tidningen. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Har bara sett suddigt i 44 år - nu har Mike tagit körkort
Köpte sig en Corvette

Mike Schickerowski föddes med nystagmus även kallat för ögondarrning vilket har gjort att allt han kunnat se mest varit en suddig sörja. Men nu har hela hans liv förändrats. På en klinik i Kalifornien utförde man experimentell kirurgi på Mike och lyckades återställa hans syn till den grad att han nu lyckats ta körkort. Det nytagna körkortet firar han med en Chevrolet Corvette C7 som han köpte för ett tag sedan. Varför det blev just en sån här svarar han med att alla i Alberta där han bor kör pickuper - och han ville ha något annat. Se ett inslag med Mike på länken nedan. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Lagom är bäst!
Vi har testat OnePlus Nord

När OnePlus startade levererade gänget kraftfulla mobiltelefoner med en unik design och lågt pris. Uppföljarna gick i samma spår och även om priserna höjdes, så kändes enheterna riktigt stabila även om allt inte var perfekt. OnePlus hade en förmåga att leverera enheter med funktioner som faktiskt var användbara medan andra funktioner nedprioriterades. Med tiden fick företaget fler och fler fans och i försök att tillfredsställa så många som möjligt med flådiga funktioner har enheterna blivit allt dyrare. OnePlus flaggskepp kostar nu runt 10 lök och avsett hur man motiverar prislappen svider det en aning för konsumenterna. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Gmail börjar visa verifierade avsändare med logotyper
Ska minska risken för användare att utsättas för bedrägeri

Google har introducerat lite nya säkerhetsfunktioner för sina användare. En av dessa handlar om att säkerställa vem deras användare faktiskt får mail från. För att minska risken för att någon bedragare utger sig för att vara någon annan så kommer nu en del avsändare markeras som verifierade i Googles epost-tjänst. Detta kommer att visas genom att avsändarens officiella logotyp eller något annat som kännetecknar avsändaren kommer att visas där det idag visas en tom cirkel eller en bild på avsändaren. Det här är en del av en standard som kallas för BIMI och Google skriver om hur man implementerat denna: "Today, we’re excited to announce the pilot of another standard we’ve been working on: Brand Indicators for Message Identification (BIMI). Our BIMI pilot will enable organizations, who authenticate their emails using DMARC, to validate ownership of their corporate logos and securely transmit them to Google. Once these authenticated emails pass all of our other anti-abuse checks, Gmail will start displaying the logo in existing avatar slots in the Gmail UI." Google kommer att börja använda BIMI i sitt pilottest under de kommande veckorna med ett mindre antal avsändare. Vilka dessa avsändare är nämns inte. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chevrolet ska göra el-pickup
Ska ha en räckvidd på över 600 kilometer

I samband med att biltillverkaren Chevrolet släppte en ny hållbarhetsrapport så meddelade företaget att man arbetar på utveckla en helt eldriven pickup. Chevrolets eldrivna pickup kommer att få en räckvidd på runt 640 kilometer på en batteriladdning. Det är i stort sett allt Chevrolet själva än så länge har avslöjat om deras kommande pickup. Nu har det börjat spekuleras om det kan komma handla om en elektrifierad Silverado-pickup eller om det kanske kan handla om en helt ny modell från Chevrolet. Förra året snackades det om Chevrolets ägare GM skulle börja sälja en eldriven pickup hösten 2021. Det är dock oklart om det är den kommande eldrivna Chevrolet-pickupen GM då hade i tankarna. Chevrolet nämner inget om när deras eldrivna pickup planeras att släppas på marknaden. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mojang ska köra serie om hur de gör Minecraft
Få kolla bakom kulisserna på Mojang

Gänget på Mojang har byggt på Minecraft i galet många år nu så det är väl på tiden att de berättar lite om hur de faktiskt gör när de lägger till nya block och skapar nya monster. Serien kommer att dyka upp på deras Youtube-kanal där man redan i dag hittar serien Ten Things You Probably Didnx27t Know About Minecraft. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Mannen som designade Datsun 240Z har gått bort
Tack för linjerna Yoshihiko Matsuo

En av drömbilarna på min lista, och många andras, är Datsun 240Z. Den var Yoshihiko Matsuo huvuddesigner för back in the days och nu har han lämnat oss 86 år gammal. Bilen blev en global succé och är idag en ikon i bilvärlden som många uppskattar. Jag såg faktiskt en med egna ögon senast igår och oj så vacker den är. Här hittar ni kul historia om bilen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
30.8°
+
Bobby Green
0

Audeze presenterar nya gamingheadsetet Penrose
PS5 och Xbox Series X får varsin version

Ljudmakarna Audeze har tidigare nosat på headsetsegmentet och har tillsammans med Hyper X lanserat Cloud Orbit som är utrustade med Audezes planar-element. Nu verkar det vara dags att äntra marknaden på egen hand då Audeze presenterat nya gamingheadsetet Penrose som kommer släppas i september. Precis som Cloud Orbit är Penrose utrustat med företagets planar-element på 100mm som bland annat används i vissa high end-hörlurar och ska erbjuda riktigt bra ljudkvalitet. Penrose kommer lanseras i två versioner; en till Playstation och en till Xbox. Playstation-versionen kommer med blå färgdetaljer och kommer gå att använda med PS5, PS4, Windows 10, macOS och Nintendo Switch. Xbox-versionen kommer med gröna detaljer och kan användas på Xbox Series X, Xbox One, Windows 10 och Switch. Utöver färgdetaljer och olika donglar så ska det inte vara någon skillnad rent ljudmässigt. Penrose kommer med volymreglage för både ljud och mikrofon, löstagbar mikrofon och USB-C-port för laddning. Något smidigt är att lurarna också är utrustade med Bluetooth 5.0, vilket gör att du kan spela upp ljud från konsolen och köra musik från mobiltelefonen samtidigt. Batteriet ska räcka för användning i 15 timmar. Audeze Penrose kommer släppas i september och priset kommer ligga på 299 dollar. Det går att förboka lurarna nu via företagets hemsida och då kostar lurarna 249 dollar. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Google integrerar Chat, Rooms och Meet i Gmail
För att bättre kunna konkurrera med Slack och Microsoft Teams

Google ser nu ut att ta kampen på allvar med samarbetstjänsterna Slack och Microsoft Teams. Igår presenterade Google lite nyheter för sina G Suite-användare vilket innebär att Googles tjänster Google Chat, Google Meet och Google Rooms nu kommer att integreras direkt i Gmail. Syftet med detta är att Google vill skapa en slags integrerad arbetsyta för sina företagsanvändare så att de kommer åt de arbetsrelaterade tjänsterna direkt ifrån sin epost-app. För användarna innebär det att de inte behöver växla mellan olika appar, på mobilen, eller fönster, på datorn, för att komma åt Googles tjänster. Google har börjat rulla ut en preview-version av den nya funktionaliteten till en del G Suite-användare och planerar att släppa loss det för alla G Suite-användare någon gång senare i år. I videoklippet nedan kan ni kolla in exempel på hur det är tänkt att fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft 365 får stöd för subadressering av epost
Skapa "egna" epost-adresser med ett "+"

ZDNet rapporterar att Microsoft planerar att implementera stöd för så kallad "subadressering" på epost som rullar via Office 365. Det innebär att användare av sådana epost-konton kan skapa sina "egna" epost-adresser genom att lägga till ett "+" mellan sitt användarnamn och domänen det skickas till. ZDNet skriver om subadressering: "If the userx27s email address supports subaddressing, all emails sent to the username+tag@domain.com email will land in the userx27s username@domain.com inbox." Det här är en funktion som kan vara intressant om man till exempel vill filtrera olika epost-meddelanden så väl som att hålla koll på om någon delar med sig av ens epost-adress till andra företag. Ett exempel är om jag använder adressen wille+netflix@feber.se när jag registrerar mitt Netflix-konto. Skulle jag sedan märka att den adressen används för mail från andra företag så kan jag antagligen utgå från att Netflix sålt eller delat med sig av min epost-adress till andra. Subadressering används inte av så jättemånga epost-tjänster men Microsofts Hotmail och Googles Gmail har stöd för detta sedan tidigare. Microsoft planerar att implementera stöd för subadressering på Office 365 någon gång under årets tredje kvartal skriver ZDNet. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Foxconn ryktas ha börjat göra AR-linser till Apple
Som kommer landa i ett par Apple Glass?

Det har under flera år ryktats att Apple håller på att utveckla något form av AR-headset och/eller AR-glasögon. Nu rapporterar The Information att tillverkningen av linser till något sådant ska ha börjat tillverkas av Apples underleverantör Foxconn. Enligt The Informations källor ska det handla om ett par semitransparenta linser som består av flera extremt tunna skikt i olika material. Det här gör att spekulationerna om att Apple har ett par "Apple Glass" anpassade för augmented reality återigen har tagit fart. Det verkar dock inte som Apple har något brådska med att lansera ett par eventuella AR-glasögon. Enligt The Information så ska de linser som Foxconn nu har börjat tillverka passerat prototyp-stadiet för två till tre månader sedan. Massproduktion av linserna sägs dock ligga två till tre år bort i tiden. Det har tidigare ryktats om att Apple planerar att släppa någon slags AR-mojäng 2022, 15 år efter man lanserade iPhone, vilket skulle kunna passa bra ihop med de nya ryktena om Apples AR-linser. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kan man ta bra fotografier med en "dålig" kamera?
Proffsfotograf testar det

I filmen ovan kan ni kolla in hur det såg ut när proffsfotografen Christian Andersson testar att ta bilder med en vanlig kompaktkamera och se hur resultatet av detta blir. Syftet med filmen är att besvara frågan huruvida det går att ta bra fotografier med en "dålig" kamera. Andersson använder i vanliga fall en Canon 5D mark IV med superdyra Sigma Art-objektiv. Här testar han dock att fotografera med en ganska ordinär kompaktkamera från Sony. Hur det hela gick kan ni kolla in filmen ovan och bilderna som Andersson fotograferade under försöket hittas på länken nedan. Och som alltid. Det finns, nästan, inga "dåliga" kameror. Den bästa kameran är den du alltid har med dig. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida