m

Grusbus med Ken Block
Gymkhana utan asfalt

Ken Block har tagit med sig sin Ford Fiesta Rallycross till Swing Arm City i Utah för att leka loss lite i gruset. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2017

Luftgekühlts senaste Porsche 911 är redo för rally
Är det en sån här man ska ha kanske?

En gammal klassisk Porsche 911 hade ju inte alls varit dumt, men frågan är om det är den där lagom låga asfaltssmiskaren jag ska drömma om eller Luftgekühlts version som man kan ta ut och grusbusa med? Det här är deras senaste bygge och den skäms inte alls för sig när underlaget blir lite ruffare. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2015

Meningslös men svinrolig
Auto Express testar Ariel Nomad

Alla bilar måste inte vara vettiga och ibland kommer det nyheter som Ariel Nomad. En offfroad-version av redan galna Atom som i princip är sämre på alla punkter men inte tråkigare för det. Den är inte lika rå som en Atom och har inte fyrhjulsdrift men det spelar liksom ingen roll. Nu har Auto Express fått sig en liten provtur och det verkar ha varit riktigt kul. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör rally med Porsche
Roligare än att köra hyperbilar tydligen

Porsche-handlaren Richard Tuthill köpte sig en 997 911 GT3 Cup och byggde om den till en bil man kan tävla med i rallyklassen RGT. Chris Harris fick testa bilen och i den här videon får vi ta del av hans upplevelse. Tumnagel
50.2°
+
Bobby Green
0
2014

Ariel släpper ny modell
En offroad-maskin

Den supersnabba banracern Atom har fått ett ruggat syskon. Ariel visar nu upp renderingar på prototypen Nomad som är en bil anpassad för offroad-körning. Bilen delar många komponenter med Atom men har försetts med en ny fjädring som tillåter mer hopp och skutt och en burkonstruktion som skyddar passagerarna om man skulle rulla runt. Motorn som driver bakhjulen kommer från Honda och den är på 2.4 liter och lämnar omkring 200 hästar. Vikten på Nomad ska ligga runt 700 kilo. Premiär blir det på den brittiska bilutställningen Autosport i januari, och planen är att kunder ska få sina exemplar i mitten på nästa år. Tumnagel
65.8°
+
Bobby Green
0
2013

Grusbus med Ferrari F50
Lyxversionen av dragkamp

Det verkar nästan som att det har blivit någon slags trend att ta ut dyra fläskiga bilar på lite vägar vi inte är vana vid att se dem. Vi har tidigare sett en Enzo, en Gallardo och en Phantom leka rally och nu är det alltså dags för Ferrari F50. Men inte en, utan två stycken. Och de kör dragkamp. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2012

Audi RS Q3 Concept - minisuv med 360 hästar
En riktig grusbusare

Till Peking kommer Audi att ta med sig något som vi sett lite av förut, nämligen en Q3 med mumsig turbofemma under huven. Denna gång är det samma specar på motorn som i kommande TT RS Plus, vilket betyder 360 hästar. Det räcker för att ta den här klossen till 100 km/h på bara 5.2 sekunder och ge den en toppfart på 265 km/h. Från att ha varit en minisuv blir detta koncept som vilken annan bil som helst då fjädringen har sänkts med 2.5 centimeter och för att Audi har smackat på 20-tummare i hjulhusen. På vanligt RS-vis är det givetvis också en aggressivare front på denna modell. Baktill sitter två ovala pipor precis som på de övriga RS-syskonen. Men ta bort konceptstämpeln och bygg nu istället Audi! Klart även de som vill köra Q3 ska ha något att busa med. Behåll gärna det semiöppna luftfiltret också och döp bilen korrekt, Q3 RS. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2011

Range Rover Evoque
Kul utstickare

Då var turen med Range Rover Evoque över. En bil som överraskat positivt även körmässigt, för utseendemässigt har jag tyckt att den varit snygg och kaxig sedan dag ett. Att Evoque sett i princip likadan ut från koncept till verklighet är vågat, och jag tror att det är precis rätt drag. Den här bilen säljer bra redan nu, och kommer säkerligen att fortsätta i samma riktning. Räkna med att ni kommer att få se den mer och mer på gatorna, i alla fall i de lite finare områdena. För visst är bilen snygg som attan och faktiskt inte helt dum, men den kostar skjortan. Något annat som också är snyggt är bilderna, för den här gången kan ni inte klaga på kvaliteten. Vår eminente Feber-kompis Oskar Bakke var med mig och sköt dessa bilder igår, och det går inte att säga annat än att dessa bilder äger. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Febergaraget Range Rover Evoque
Coolare än man kan tro

Idag är det fredag. Vad passar då bättre än att hämta ut en flång ny Range Rover Evoque? Det tyckte jag var en bra idé så så fick det bli. Bilen som sett i stort sett likadan ut från koncept till produktionsbil (bortsett från backspeglarna) är tuffare än man tror i trafiken. Den väcker uppmärksamhet och även om man inte kan tro det sitter man högt och känner sig som kung över hela världen. Alla andra bilar bör flytta på sig innan man lägger om reglaget till grusbus och kör över dem. Det här är den dyrare (!) coupémodellen, jo den kostar faktiskt mer än den med fyra dörrar, och är specad till tänderna med godis. Härligt feta sportstolar, panoramaglastak och det sjukt snygga svarta taket. Ser riktigt sportig ut med sin sluttande coupéform och den avslutande lilla takvingen. Men något ska man väl få för 680 000 kronor! Bilen lämnas åter igen på onsdag nästa vecka så varje dag fram tills dess kommer det en liten artikel om hur bilen är. De få metrarna den rullat idag kan summeras med uttrycket "störst går först". Och även om den inte är störst så känns det så, och det är väl ändå det som är huvudsaken? Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2010

Lekpark för vuxna
Ser galet roligt ut

Ett gäng bilar med överdimensionerad hjul tar sig fram i den mest otillgängliga terrängen i tävlingen Top Truck challenge, en tävling för vuxna barn som älskar att ta sina bilar genom lera och över stora stenblock. Så gillar du bilar som skrikspyr lera omkring sig (och dödsmetall) bör du ta en titt på klippet till höger. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Grusbus med Rally Fighter
Local Motors leksak verkar sjukt kul

Rally Fighter från Local Motors är en riktig leksak. Här till höger visar videon hur kul det kan vara att sladda runt i en gigantisk sandlåda. Hittills har Local Motors fått in 70 beställningar på kärran och det är bara att gå in och reservera ditt exemplar om du är sugen, för visst ser det barnsligt roligt ut?! Lite tung dödsmetall i början av klippet ger den rätta känslan, rock on! Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Grusbus på alla fyra
Nya Polaris Ranger RZR 4

På med hjälmen och brillorna, ta med dig polarna och styr mot närmsta grusgrop! Såna här leksaker blir man aldrig för gammal för. RZR 4 har plats för fyra passagerare, vilket gör den till den första i sitt slag. Klart polarna ska hänga med när man grusbusar! En 800-kubiksmotor ser till att du kan sladda ordentligt, och vikten på endast 570 kilo gör ju knappast saken sämre. Med kraftiga stötdämpare och fyrhjulsdrift ser RZR 4 till att du inte fastnar i någon sanddyn eller på ett klippblock. Fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt när det behövs och hoppar sen tillbaka till tvåhjulsdrift av sig själv. RZR 4 finns tillgänglig nu och kostar 14 999 dollar i USA. Den siffran kan man snabbt öka på med uppsjön av alla tillbehör som finns, varför inte en extraljusramp så att du kan sladda även i mörker? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0