m

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla levererar första året med vinst
Hade ett riktigt bra kvartal

Tesla har släppt lite uppdaterade versioner av Model S och X och de verkar riktigt, riktigt grymma. Men storsäljarna hos bolaget är helt klart Model 3 och Y som stod för 161.701 av de 180.667 bilar som man sålde under sista kvartalet förra året. Totalt sålde man nästan en halv miljon bilar under året, vilket är rätt imponerande med tanke på att fabrikerna var stängda under en tid. Men nu börjar det bli riktigt intressant för Tesla eftersom Shanghai-fabriken rullar på i bra takt och kommer att leverera minst 250.000 bilar under året men målet ligger på att tillverka 450.000 bilar per år där. Fabriken i Freemont har kapacitet att leverera 100.000 Model S/X och 500.000 Model 3/Y, vilket gör att man totalt har kapacitet att tillverka över miljonen. Samtidigt har de första maskinerna börjat rulla in i fabriken i Tyskland och när den fabriken och fabriken i Texas rullar kan man växla upp rejält. Men målet är att leverera 750.000 bilar under året vilket i sånt fall skulle göra Tesla större än Volvo. Som jämförelse säljer BMW två miljoner bilar per år. Ekonomiskt var det så där ett tag för Tesla, men nu har man levererat fem kvartal på raken med vinst. En stor del av vinsten är dock utsläppsrätter som man säljer till andra företag som tillverkar skitiga bilar. Bara under det sista kvartalet fick man in fyra miljarder dollar på detta, så man förstår att de andra tillverkarna också vill leverera elbilar. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Nya 5G-frekvenserna används redan av Tele2
Går riktigt snabbt!

5G har långsamt rullats ut under förra året, men det har knappast varit någon grym hastighetsökning för alla operatörer och på alla platser där 5G-ikonen har synts i mobilen. Tele2 har redan sedan tidigare lyckats få riktigt bra fart på vissa få platser, typ Hötorget i Stockholm där man har nåt över 1 Gbit/sekund. Nu meddelar Tele2 att man redan har börjat använda det spektrum som man fick vid auktionen tidigare i veckan. Rent konkret har man ökat på med 20 MHz från tidigare taket på 80 MHz till 100 Mhz. Det gör nu att man går ännu fetare hastigheter och når i egna mätningar upp till 1,8 Gbit/sekund. Som tidigare lär man inte få de hastigheterna på speciellt många ställen. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Ryssland fortsätter förbjuda våldsam anime
Serier plockas bort från streamingtjänster

En domstol i Ryssland har bestämt att anime-serierna Death Note, Tokyo Ghoul och Inuyashiki inte längre får visas eller distribueras via utvalda sajter i landet. Detta för att de är oroliga över att landets ungdomar ska återskapa seriernas våldsamma handlingar i verkligheten. Domstolen ansåg att i varje avsnitt från dessa serier innehöll grymhet, mord och våld vilket då inte uppskattades. Åklagare vill också att serier som Naruto, Elfen Lied och Interspecies Reviewers ska förbjudas. Förbjuden gäller just nu dock endast utvalda sajter men landets medienämnd, Roskomnadzor, verkar ha funderingar på att förbjuda dessa program i landet helt och hållet. 2013 begick en rysk tonåring som hade en samling av Death Note-böcker självmord vilket redan då ledde till att föräldrar började kräva att Death Note skulle förbjudas i landet. Tumnagel
24.8°
+
Frode Wikesjö
0

Telenor aktiverar sitt nyinskaffade 5G-spektrum
37 orter får möjlighet att surfa med hastighet över 1 Gigabit i sekunden

I tisdags genomfördes den så kallade 5G-auktionen i Sverige och operatören Telenor köpte då loss rätten att använda 100 MHz spektrum i det så kallade 3,5 GHz-bandet. Idag meddelar Telenor att man aktiverar detta på 37 orter där man tidigare byggt upp sina 5G-nät. Det innebär att boende på dessa 37 orter ska kunna surfa på hastigheter på över 1 Gbit/s skriver Telenor i ett pressmeddelande. Telenors mobilchef Andres Suazo säger i pressmeddelandet: "Det känns grymt att vi är igång med vår ambitiösa utrullningsplan av 5G-nätet som inledningsvis fokuserar främst på större städer och populära sommar- och vinterorter. Jag har hela tiden sagt att vi ska erbjuda våra kunder hastigheter på 1 Gbit/s och det kan vi nu göra på 37 orter i Sverige" Telenor uppger vidare att vid slutet av 2023 ska 99,9% Sveriges befolkning ha tillgång till deras 5G-nät. I faktarutan här nedanför hittar ni vilka 37 orter som nu kommer att få möjligheten att surfa via 5G med hastigheter på över 1 Gigabit i sekunden från och med nu. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in nyårsljusshowen från Seattle
Är det här framtiden?

Fyrverkerier i all ära, men snart kommer de nog att ersättas av ljusshower. I alla fall i officiellt firande som hålls av städer. I år ställde Seattle till med en ljusshow vid Space Needle, en riktigt snygg sådan. Tyvärr är den inte på riktigt utan man har mappat förinspelat material med verkligheten och får ett rätt grymt resultat faktiskt. Och även om detta inte är verklighet i dag kanske det kommer att vara det i morgon? Jag ser fram emot det... Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0
2020

Gott nytt år alla underbara läsare!
Tack för allt stöd under ett väldigt annorlunda 2020

Säga vad man vill om 2020, men vi lär inte glömma bort det. Året började med att Australien nästan brann upp och ett tredje världskrig nästan startades, men det har vi nästan glömt bort nu. Men corona lär vi inte glömma bort, inte i första taget i alla fall. I början av året, innan skiten klassades som en pandemi, så gick nog tankarna hos många att det var en kinesiskt sak och många dör ju även av den vanliga influensan, det här löser sig och blir inte vårt problem. Men som det blev vårt problem. Tumnagel
102.0°
+
Roger Åberg
0

Tio problem med iPhone 12 Pro Max
En månad senare

Om man verkligen ska veta allt om en produkt måste man använda den länge och nu har Vadim och hans brorsa Max kört iPhone 12 Pro Max, vilket är telefonen som jag också använder till vardags. Det är en grym telefon, helt klart, men inte perfekt. Här radar man upp tio olika saker som inte är bra med telefonen och jag håller med om alla förutom plånkan som fungerar finfint för mig. Jag spelar inte heller tillräckligt mycket för att få problem med värmen. Det bästa med Max-modellen jämfört med de andra modellerna är helt klart batteriet som tillsammans med uppdateringarna av iOS 14 är riktigt bra. Tumnagel
29.5°
+
Roger Åberg
0

Spider-Man: Miles Morales har ett grymt fotoläge
Om man nu går igång på sådant

Det här med att ta bilder i spel har ju blivit allt mer populärt på senare tid. Spelutvecklare lägger numera också mer resurser på att utveckla mer avancerade fotolägen så folk kan manipulera bilderna så de blir precis som folk vill ha dem. Spider-Man: Miles Morales har till exempel ett riktigt coolt fotoläge och en trailer för det kan beskådas ovan. Via länken nedan kan man också hitta några bilder som folk har tagit i spelet. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Jonny provkör Toyota GR Yaris
Bra grepp, grym styrning och kanonmotor

GR Yaris är Toyotas svar på andra tillverkares små "hot hatchs" men där de flesta sådana bara driver på framhjulen har Toyotan ett ess i rockärmen eftersom den är fyrhjulsdriven. Under huven sitter en turbomatad trea på 1,6 liter som ger hela 261 hästar och 360 newtonmeter i vrid. Jonny från The Late Brake Show har fått provköra ett exemplar utrustat med Circuit Pack som ger dig smidda 18-tummare, vassare fjädring och en Torsen-diff på fram- och bakaxeln. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Smart sladd funkar med allt
Men laddar tyvärr långsamt

I dag håller USB-C på att ta över men det är en stund till dess att man bara behöver en USB-C till USB-C-kabel för att överleva. Tills dess får vi ha med oss smarta små sladdar som inCharge i fickan för att lösa detta. Och faktum är att det är en rätt grym lösning. På ena sidan sladden hittar vi USB-C men drar man ut denna döljer det sig en mikro-USB och en lightning-kontakt under. Det har vi sett förut men även på andra sidan är den här sladden ombytlig mellan USB-A och USB-C, vilket är något som behövs i dessa tider när man behöver dubbelt så många sladdar eftersom det inte bara är sladden i prylen som skiljer sig längre. inCharge finns i två varianter, en liten plutt som man kan ha med överallt och en längre version med sladd på 1,5 meter. Båda hade fått åka med mig överallt och varit det enda jag hade med mig om det var så att de fungerade med snabbladdning. Nu gör de tyvärr inte det och funkar därför dåligt för iPads, datorer och annat som kräver mycket ström. Men för allt annat smått är de fantastiska. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Apple Watch börjar närma sig perfektion
Små nyheter i Series 6

När en ny produkttyp kommer så är oftast första generationen spännande men helt ärligt rätt dålig. Andra brukar vara helt ok och tredje riktigt bra. Så var det helt klart med Apple Watch. Första generationen, som kallas för Series 0, fungerade och var rolig men var riktigt, riktigt långsam. Andra generationen, som kallas Series 1 och 2, var mer hanterbar och Series 3, som fortfarande säljs, var riktigt bra. Med Series 4 togs ett riktigt stort steg med den större skärmen och EKG och med Series 5 fick vi always-on-skärm, saker som helt klart var trevliga men som man bevisligen klarar sig utan eftersom Apple säljer Series 3 och miljoner med människor är alldeles nöjda med den modellen. TL;DR Apple Watch Series 6 är inte en så stor uppgradering från Series 5. Men betyder det att det är en dålig produkt? Tvärtom! Apple Watch börjar bli en riktigt mogen produkt och köper du en Series 6 kommer du att kunna ha den i många år framöver. Den enda riktiga konkurrenten är Apple Watch SE. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Jabra släpper Elite 85t med Jabra Advanced ANC
Och ger "vanlig" ANC till 75t med ny mjukvara

Jabra fortsätter leverera med sin Elite-serie och inte så oväntat heter årets upplaga Elite 85t. Den stora skillnaden mot förra årets version är att man nu har avancerad brusreducering, men har du köpt Elite 75t behöver du inte vara ledsen för det. Jabra passar nämligen på att uppgradera 75t med ny mjukvara som gör att alla 75t-ägare nu alltså får brusreducering. Grymt jobbat säger vi! Versionen i 85t ska dock vara mer avancerad och lurarna har tre mikrofoner var, totalt alltså sex stycken. Det ska också sitta dubbla chip i varje lur där det ena chippet sköter allt det vanliga som en trådlös lur behöver göra och det andra sköter brusreduceringen. Detta göra att lurarna blir lite, lite, lite större men 75t är väldigt små lurar så 85t kommer fortfarande vara små. Det går så klart att välja full brusreducering och full transparens, men det går också att välja allt där i mellan, eller i alla fall elva olika steg. Jabra säger också att de med den halvöppna designen inte skapar den tryckande känsla som man kan få med brusreducerande lurar vilket betyder att man kommer att kunna ha dem i längre. Batteritiden är 5,5 timmar plus 25 timmar i fodralet, detta med brusreducering påslaget. Stänger man av så ökar detta till 7 respektive 31 timmar. Lurarna är IPX4-klassade och fodralet kan laddas med trådlös laddning. Elementen i lurarna är på 12 mm. Prislappen ligger på 2499 kronor och de kommer i butik i november. Uppdateringen till 75t ska komma som en mjukvaruuppdatering, så äger du ett par sådana så är det bara att hålla koll. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Ny version av Motorola Razr är här!
5G, ny design men samma princip

När Motorola släppte Razr i slutet av förra året så väckte den väldigt mycket uppmärksamhet. Det var den första telefonen med formatet och Razr är ju en klassisk modell dessutom. Sen blev det tyst. Motorola släppte en ny färg, men slutade prata om den. Men nu är det dags för en ny version, mindre än ett år efter den första. En del intressanta nyheter finns, men tyvärr så är två saker fortfarande kvar. Det enda är att priset är fortsatt väldigt högt, det andra att chippet i telefonen inte är det fetaste. En trist kombination, så frågan är om nyheterna gör att denna kan bli ett intressant köp. Chippen är en Snapdragon 765G och har stöd för 5G. Motorola säger själva att man valt chippet för att det är batterisnålare. Det kanske det är, men det är hur som helst trist att betala dyra pengar och inte få det fetaste chippet. På tal om priset så ligger det på 15.990 kronor, vilket är lite lägre än Samsung Galaxy Z Flip 5G som kostar 17.790 kronor (jämför priser) och de 17.990 som förra generationen av Razr kostade. Men det är fortfarande väldigt mycket pengar. På tal om batteriet så är det numera på 2800 mAh vilket är lite större än första versionen som hade 2510 mAh. Lite mer specifikationer när vi ändå är i farten. 5G så klart. Snapdragon 765G som sagt, tillsammans med Adreno 620 GPU. Man får 8 GB RAM och 256 GB minne. Skärmar finns det två stycken. Den stora, "vanliga" skärmen är på 6,2 tum och har upplösningen 876x2142 pixlar, vilket är samma som förra året och ska jämföras med Z Flip som har 1080x2636 pixlar. Den yttre skärmen kan verka större än förra årets version men den är fortfarande 2,7 tum och har upplösningen 600x800. Den har dock fått sig en uppdatering när det kommer till mjukvaran och beter sig mer som en vanliga Android-skärm där man kommer "hem" genom att svepa upp och så finns det en liten navigeringsrad i botten. Den yttre skärmen är numera en gnutta mer användbar. Sveper man höger så får man upp kameran, sveper man vänster så får man upp appar och sveper man vänster igen så får man genvägar till kontakter etcetera. Det går numera att svara på ett meddelande man fått utan att öppna telefonen. Antingen så snackar man in ett meddelande eller så skriver man på det lilla tangentbordet som faktiskt får plats på yttre skärmen. Man kan även använda Google Maps notiser för att navigera, styra Spotify och betala med Google Pay utan att öppna upp luren. Som ni ser så är designen ny men hur grym den är får vi vänta med att avgöra tills vi håller i den på riktigt. Nytt är också gångjärnet. Det ska gå att öppna telefonen 200.000 gånger utan att den går sönder, vilket motsvarar 100 öppningar i fem år. Just ja, en ny kamera är på plats som har 48 megapixlar och som levererar bilder som är 12 megapixelsbilder. Bländaren är på 1,7 och pixelstorleken är på 1.6?m. Selfiekameran är på 20 megapixlar, men 48 megapixlaren går också att ta selfies med. Säljstart är inte klart ännu. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Glaset på Samsung Galaxy Note20 Ultra verkar grymt tåligt!
Gorilla Victus verkar regera

Nya Samsung Galaxy Note20 Ultra har det absolut senaste glaset från Gorilla som man kallar för Victus. Nu får vi det första live-testet av detta och det verkar helt klart vara tåligt. I det här testet tappas det en hel massa gånger och glaset spricker inte. Imponerande! Samsung Galaxy Note20 har tyvärr inte det senaste Gorilla-glaset. Uppdatering I en annan video klarar sig Note20 Ultra inte riktigt lika bra, men ändå bättre än iPhone. (Tack tudliu!) Tumnagel
36.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat Ring Video Doorbell 3 Plus
Den smarta dörrklockan som faktiskt är rätt smart

En nyhet i Ring-familjen är dörrklockan Video Doorbell 3 Plus. Den skulle dykt upp samtidigt som Ring Alarm-prylarna men det hela dröjde lite och det är därför skriveriet kring den kommer först nu. Vi testade den batteridrivna men det finns även en som går på kablar. Det som får den här att sticka ut är det man kallar för "Pre-Roll". Det innebär att kameran i dörrklockan börjar spela in fyra sekunder innan rörelsedetektorn har aktiverats. Det här ska i sin tur ge användaren lite bättre koll på vad det är som har triggat rörelsen från början. Det finns även en ny justerbar zon som kan känna av rörelse inom 1,5 till 4,5 meter från ytterdörren och det är för att ytterligare kunna undvika falsklarm. Video Doorbell 3 Plus har stöd för både 2,4 GHz och 5 GHz - tidigare fanns det bara stöd för 2,4 GHz. TL;DR Grym kamera, smarta funktioner och superenkel setup. Kanske lite väl högt pris. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Nya Ford Bronco härjar i riktig terräng
Kanske inte där ägarna kommer köra sen

Om man ska testa sin bils terrängegenskaper är en grym plats att åka till Moab-öknen i Utah. Där var nyligen Fords ingenjörer med nya Bronco för att visa vad den går för, och här får vi se hur det såg ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Lär dig att ta bättre bil-bilder med din smartphone
Proffsfotograf visar hur

För att ta en bra bild på exempelvis en bil behövs inte alltid extrem proffs-utrustning. Nu för tiden går de flesta redan omkring med en riktigt grym kamera i fickan, nämligen mobiltelefonen. Här får vi ett gäng tips från en proffsfotograf på hur bil-bilderna tagna med mobilen ska bli ännu bättre. Dela gärna med dig av dina bil-bilder tagna med telefonen bland kommentarerna. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

One Perfect Shot blir dokumentärserie
Låter onekligen intressant

Twitter-kontot One Perfect Shot är rätt trevligt att följa då det dagligen twittrar grymma bilder och klipp från diverse filmer samt tv-serier. Tanken med bilderna/klippen är att de ska visa hur välkomponerade och ikoniska vissa scener kan vara i filmer. Detta twitter-konto ska nu bli en dokumentärserie på HBO Max. Avsnitten kommer vara 30 minuter långa och bestå av intervjuer med regissörer som då, i detalj, går igenom dessa ikoniska scener. Detta låter helt klart intressant, speciellt för alla cineaster som vill veta mer om dessa fantastiska scener. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

45 minuter flygning i nya Flight Simulator
Häng med från Paris till Cardiff

Snart släpps Microsoft Flight Simulator 2020 och det verkar vara riktigt grymt. Här får vi se när YouTubern Squirrel flyger en Airbus A320neo från Paris till Cardiff i den nya simulatorn och det är en vacker upplevelse. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Lagom är bäst!
Vi har testat OnePlus Nord

När OnePlus startade levererade gänget kraftfulla mobiltelefoner med en unik design och lågt pris. Uppföljarna gick i samma spår och även om priserna höjdes, så kändes enheterna riktigt stabila även om allt inte var perfekt. OnePlus hade en förmåga att leverera enheter med funktioner som faktiskt var användbara medan andra funktioner nedprioriterades. Med tiden fick företaget fler och fler fans och i försök att tillfredsställa så många som möjligt med flådiga funktioner har enheterna blivit allt dyrare. OnePlus flaggskepp kostar nu runt 10 lök och avsett hur man motiverar prislappen svider det en aning för konsumenterna. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

WWDC Miljözoner kommer till Apple Maps
Men elbilsfunktioner dröjer

Apple fortsätter att släppa nya funktioner till Apple Maps men som vanligt får vi här i Sverige vänta en stund på att de faktiskt kommer hit, vilket så klart är tråkigt. Två nya intressanta funktioner som kommer till Maps är EV-routing och miljözoner. Vi har forskat lite i hur det ser ut med dessa funktioner i Sverige. Om man har en elbil så verkar EV-routing-funktionen grym, den berättar vilka alternativ som finns att köra och om det är någon skillnad i förbrukning på dem. Den listar även laddstationer på vägen. Denna funktion får vi tyvärr vänta på här i Sverige vilket är synd. Miljözoner är en annan funktion som är smidig om man inte har en bil av senaste snitt. Man ser helt enkelt på kartan vart zonerna är och kan få en rutt runt dessa om det behövs. Denna funktion ska glädjande nog komma till Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Grym Star Wars-scratch
Klipp från förr

Det är fortfarande lite kvar på den här Star Wars-dagen så jag tycker att vi rundar av med det här klassiska klippet från 2001 års upplaga av Scribble Jam DJ battle där Skratch Bastid snurrar ett gäng plattor. Titta på hela och häng kvar till slutet. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Evo tycker att nya Corvetten är briljant
Steve Sutcliffe ger tummen upp

Journalisten Steve Sutcliffe som jobbar för Evo har kört väldigt många bilar och vet vad som krävs för att en bil ska anses som bra. För ett tag sedan körde han som så många andra nya Corvette och enligt honom är den briljant! I alla fall när det kommer till chassiet. Styrningen tycker han också är grym, precis som den nya dubbelkopplingen. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Honda visar nytt motorcykel-koncept
Inspirerad av klassikern CB900F

Honda har låtit sig inspireras av den klassiska modellen CB900F som lanserades 1979 när de tog fram konceptet vi ser här. Hojen kallas för CB-F Concept och utseendet och stilen är härligt retro. Mycket delar är hämtade från CB1000R såsom ramen, motor, hjulen och svingen. Strålkastaren, tanken, ljuddämparen och baken är dock helt nya, och grymt snygga om ni frågar mig. Om CB-F kommer att släppas i produktionsutförande återstår att se. Vad tycker ni om den? Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Nya iPad Pro får stöd för LiDAR
Och nytt fräsigt tangentbord med styrplatta

Vi trodde att den skulle komma framåt sommaren, men redan i dag presenterade Apple nya iPad Pros. Som förut handlar det om två modeller på 11 och 12,9 tum och mycket på utsidan är sig likt vid första ögonkastet. Skärmarna rullar som förut på i 120 Hz vid behov och har antireflexbehandling. På baksidan hittar vi nya kameror. Den vanliga kameran är på 12 megapixlar och har fått sällskap av en ultravidvinkel på 10 megapixlar. Det intressantaste här är dock att man har gett iPad Pro en LiDAR som man annars hittar på självkörande bilar. I det fallet så är de stora och klumpiga, men här får den LiDAR-kameran alltså plats i en iPad. Räckvidden är fem meter och inom det avståndet så ska iPaden kunna mäta avståndet till föremål med "nanosekundhastigheter på fotonnivå". Låter fräckt. Spontana användningsområdet är så klart AR. På insidan sitter en ny version av A12:an som heter A12Z Bionic. Exakt hur snabb denna är får vi snart testa, men enligt Apple ska den vara snabbare än processorerna i "de flesta Windows-datorer". Troligen också snabbare än i de flesta Macar. Nya iPad Pro har fem mikrofoner och ska om man får tro Apple ge ljud i studiokvalitet. Grymt för de som vill spela in musik lite snabbt, jobbet de visade med mikrofonerna i nya MacBook Pro visar att man faktiskt kan leverera riktigt bra inspelningsljud. Som väl är har nya iPad fått ett nytt tangentbord som har styrplatta, tangenter i stil med de på en MacBook och som dessutom håller iPaden lite svävande. Vi ser verkligen fram emot att testa detta! Stödet för styrplatta kommer med iPadOS 13.4 så det kommer troligen till alla iPads. Nya iPad Pro kommer alltså i två versioner, 11 och 12,9, och finns i färgerna silver och rymdmått. Minnet i maskinerna börjar på 128 GB men finns också i 256 GB, 512 GB och 1 TB. Priset för 11-tummaren börjar på 9995 kronor och 12.9 tummaren börjar på 12.495 kronor. I butik ska dessa finnas nästa vecka men går att beställa i dag. Magic Keyboard for iPad Pro kommer att bli en dyr historia, prislappen ligger på 3695 kronor till 11-tummaren och 4295 kronor till 12,9-tummaren. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Apple visar upp favoriter bland nattbilder
Sex vinnare utsedda

Apple har den senaste tiden haft en tävling där bästa nattbilden (tagen med en iPhone så klart) skulle utses, och nu har man plockat ut vinnarna. Sex riktigt grymma bilder som inte bara är show-off i hur man kan få natt att bli dag utan som alla är riktigt trevliga som bilder. Jag har nästan slutat förvånats över vilka typer av bilder dagens mobiler kan leverera utan ser bara fram mot vad Apple och de andra kommer att komma med för trix i framtiden. Tumnagel
45.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida