m

Här är ett handsfree-fodral som sätts på handleden
Om du vill använda händerna till något annat

Den japanska ehandlaren Thanko har börjat sälja ett mobilfodral som gör det möjligt att fästa mobiltelefonen på armen, något som gör att användaren frigör den handen där mobilen vanligtvis hålls. Det kan till exempel vara intressant om man behöver hålla i sig med en hand när man åker buss eller tunnelbana samtidigt som man vill pilla på sin telefon. Det kanske även kan vara användbart om man vill kolla på telefonen samtidigt som man cyklar eller inte vill besudla sin telefon med baciller när man går på toaletten. Anordningen går att vinkla upp och ner i 270 grader och mobilen som fästs i hållaren kan roteras i 360 grader. Thanko vill ha 1980 yen för mobilhållaren vilket motsvarar cirka 150 kronor. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Domedagen har kommit till Rainbow Six: Siege
Nytt spelläge att leka med

Tidigare i veckan så körde Ubisoft igång ett nytt tillfälligt spelläge för Rainbow Six: Siege. Detta spelläge heter Apocalypse Event och kommer vara tillgängligt fram till den 18 maj. Apocalypse Event utspelar sig på Outback-kartan och där två klaner ska slåss genom att anfalla eller försvara behållare med växter som kan återuppliva växtlivet på jorden igen. De som försvarar kan flytta dessa behållare runt på kartan så de som attackerar måste hålla koll på det. Som så ofta med sådana här event i spelet kommer det med ett gäng nya föremål som man kan slänga på sina favoritkaraktärer. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Du kan borra hål i dina AirTags
Men det är kanske bäst att låta bli

Apple lät som bekant bli att inkludera ett litet hål i sina AirTags så de skulle vara enkla att bara koppla på sin nyckelring. Istället är tanken att man ska köpa en hållare till dem vilket ju är lite mer omständigt. Men när folket från iFixit gjorde en demontering av enheten märkte de att det fanns ett liten, liten yta som inte innehåller några komponenter. De passade därför på att mycket försiktigt borra ett litet hål där så de kunde fästa AirTaggen direkt på en nyckelknippa. After some reconnaissance inside our first AirTag, we grabbed a 1/16” drill bit and carefully punched a hole through the second tracker in our four-pack—after removing the battery, of course. We miraculously managed to avoid all chips, boards, and antennas, only drilling through plastic and glue. The best part? The AirTag survived the operation like a champ and works as if nothing happened. Enligt iFixit var det inte helt lätt att borra hållet och nog inget man ska ge sig på att göra själv om man inte känner sig extremt säker på sin borrmaskin samt sina borrkunskaper. Förutom att borra hål i Apples spårningspuck passade iFixit också på att jämföra enheten med Tile Mate och Samsung Galaxy SmartTag. AirTag visade sig vara mindre än båda dessa enheter men den var också svårare att demontera. Du kan kolla in iFixits genomgång via länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Frode Wikesjö
0

Världens längsta hängbro öppnad
För fotgängare då

I veckan öppnades världens längsta hängbro för fotgängare upp. Denna hängbro är 516 meter lång och hittas i Portugal vid bergen i Arouca Geopark. Denna bro är 50 meter längre än förra rekordhållaren som var Charles Kuonen-bryggan i Schweiz. Betongtorn samt långa stålkablar håller bron uppe och sträcker sig cirka 175 meter över marken. De som vågar gå över bron får räkna med att promenaden tar cirka tio minuter men då får man en fantastisk vy över floden Paiva. Tumnagel
44.2°
+
Frode Wikesjö
0

Gamingstolmakarna SecretLab lanserar skrivbordet Magnus
Med en herrans massa magneter

Har du en flådig SecretLab-stol och är sugen på att matcha denna med ett flådigt skrivbord? Då har vi goda nyheter då SecretLab nu har presenterat ett regelrätt skrivbord som inte bara ger dig en ordentlig yta att ställa din utrustning på, utan kommer även med lite smart kabelhantering. Magnus heter skrivbordet och den övre plattan har en bredd på 150 cm, djup på 70 cm och höjden ligger på 73,5 cm, vilket kan vridas upp till 75,5 cm. Själva skrivbordsplattan är av MDF med stål-inlägg och även ramen är av stål. Maxvikt ligger på 100 kilo. SecretLab kommer vid senare tillfälle erbjuda en version av Magnus med 120 cm bredd. Det som gör Magnus rätt intressant är kabelhanteringen. För att slippa kabelhärvor finns det gott om utrymme för förgreningsdosor och kablar av olika slag på en hylla som du kommer åt genom att vika upp skrivbordets bakre platta. Då skrivbordet är knökfullt av stål så erbjuder SecretLab massvis med magnettillbehör som låter dig gömma undan kablar ytterligare genom att dra kablarna via stolsbenet och täcka kablarna med en magnetförsedd platta. Vidare kommer du även kunna köpa till magnetisk headsethållare, magnethållare för kablar som du kan fästa på toppen av skrivbordet samt RGB-strip. SecretLab Magnus kan förbeställas nu för 449 euro och för det får du skrivbordet och en SecretLab Magpad. Leverans drar igång 19 maj. Du får lägga till lite extra kosing för ytterligare kabelhantering och RBG-belysning. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Är nya iMac för tunn?
11,5 millimeter är riktigt tunnt

Nya iMac är larvigt tunn, den är bara 11,5 millimeter tjock. Man vet att en stationär dator är väldigt tunn när den mäts i ,x millimeter. Det är ju riktigt trevligt och att den är liten kommer vara trevligt för dem som måste flytta runt den eftersom den bara väger 4,5 kilo. Men är den för tunn? Den frågan dök upp i mitt huvud igår eftersom tunnheten har tvingat Apple till att göra en del udda lösningar. Det första som ni hade åsikter om bland kommentarerna är hakan, som fortfarande är kvar. Anledningen är så klart att skärmen tar plats, en skärm som är 11,5 millimeter tjock är ju faktiskt inte någon tjockis direkt. Som jämförelse är en MacBook Pro 15,6 millimeter tjock, alltså 35 procent tjockare. iMacens alla delar ligger just i den där hakan och inte bakom skärmen som de gjorde tidigare. Hade man placerat alla saker bakom skärmen hade den blivit dubbelt så tjock. Hade det varit värt det? Apple. You should have made the computer 1 inch thicker and put everything in the chin BEHIND the display. And you know it ?? pic.twitter.com/a00fXFnKpu— Marques Brownlee (@MKBHD) April 20, 2021 Och varför har man inte satt loggan på hakan? Hur det hade sett ut ser ni nedan. Med en så tunn dator kommer också en del problem. Fysiska sådana. Det första är att man fått flytta hörlursuttaget till sidan på datorn för att det ska få plats, något som i och för sig bara är bra. Det andra är att en vanlig strömsladd bara är att glömma, helt enkelt för att den inte får plats. Istället har Apple hittat på en ny magnetisk historia (nej, den åker inte ut som Magsafe om man sparkar till sladden). Från datorn går en sladd som har fin väv runt sig, men den går till en strömdosa som är tänkt att ligga på golvet. Nej, nej, nej! Hur tänkte Apple här? Ja, det är lite härligt att kunna koppla ethernet till strömdosan så att man slipper en sladd till datorn, men exakt hur bra är det att ha skit på golvet? Inte alls, så klart. Så den där dosan kommer att ligga på golvet och samla damm eller så kommer den ligga på skrivbordet för dem som vill ha tomt på golvet. Jag anar att någon kommer att göra en hållare för denna att sätta på iMacens fot eller på väggen. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Mercedes släpper lång version av C-class
Mer benutrymme i lillmercan

Kineserna gillar som sagt långa bilar så även Mercedes har släppt en lite längre version, denna gång är det nya C-class som blir lite längre. Förutom mer benutrymme så får man lite lyxigare nackstöd och större armstöd med mer förvaring, USB-portar och mugghållare. Man har även ordnat lite mjukare dämpning i comfort-läget och bättre ljuddämpning så man slipper lyssna på omvärlden. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Det kan bli billigare att besiktiga gasbilar
Regeringen vill få bort merkostnad för inspektion av gasbehållare

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om det är möjligt att sänka besiktningskostnaderna för att besiktiga gasbilar skriver Infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande. 2018 infördes krav på en utökad kontrolla av gasbehållare på gasbilar vilket har lett till att det blivit dyrare att besiktiga gasbilar än andra typer av bilar. Detta tror regeringen kan leda till att färre köper gasbilar vilket i sin kan tur bli ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta i Sverige. Transportstyrelsen uppdrag blir att undersöka om det på något sätt går att få bort merkostnaden för besiktning av gasbilar. Om det inte är möjligt så ska man ta fram ett förslag på hur en ekonomisk kompensation för gasbilsägare skulle kunna utformas. Transportstyrelsen ska redovisa resultatet av utredningen för Regeringskansliet senast den 30 juni 2021. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Plegium släpper smart försvarsspray
Tillhörande app kontaktar anhöriga när sprayen används

Det svenska företaget Plegium har släppt en ny version av sin försvarsspray vilken går att koppla till en app som kan skicka meddelanden till anhöriga om sprayen används. Det går att koppla upp till fem anhöriga vilka kontaktas via telefonsamtal och sms med kartposition när sprayfunktionen aktiverades. Sprayen som sprutas ur munstycket är en kraftigt ögonirriterande mentolspray som innehåller både rödfärg och UV-färg. Förutom det så aktiveras även en inbyggd siren såväl som en strobelampa när sprayen sprutas ut ur behållaren. Plegiums smarta försvarsspray kostar 400 kronor och det inbyggda batteriet håller i fyra år. Tumnagel
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Willo sägs vara en tandborstnings-robot för barn
Är egentligen en elektrisk tandborste

Ett amerikanskt startup-företag lanserar nu tandborsten Willo som man säger ska vara vara den första tandborstnings-roboten för barn. I mina ögon handalr det dock om en elektrisk tandborste, om än kanske lite mer avancerad än de flesta sådana som finns på marknaden. Willo är försedd med individuella munstycken som ska passa ett specifikt barn. Själva processen med att borsta tänderna sköts automatiskt utan att barnet själv behöver göra något förutom att hålla tandborsten på plats. Tandkräm förvaras i en separat behållare och sprutas in via en slang till munstycket. Willo är även uppkopplad till nätet så att föräldrar kan hålla koll på sina barns tandborstning via en tillhörande app. Willo kostar 200 dollar och sedan tillkommer en kostnad på 13 dollar i månaden för tandkräms-poddar samt att barnet ska få nya munstycken i takt med att barnets tänder utvecklas. Här nedanför hittas en reklamfilm för Willo. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Will.i.am och Honeywell visar upp Xupermask
Ansiktsmask för tre lax med inbyggda lurar

Will.i.am är rätt duktig på att leverera teknik som ingen riktigt bett om. Den här gången har han inspirerats av den pågående pandemin och har tagit fram en rackabajsare till ansiktsmask tillsammans med Honeywell. Masken i fråga heter Xupermask, vilket uttalas Supermask, och det är en ansiktsmask som designats av Jose Fernandez, som bland annat designat superhjältedräkter till diverse filmer. Xupermask är fullproppad med flådigheter som utbytbara HEPA-filter, inbyggd fläkt, brusreducerande hörlurar med magnetiska hållare och LED-lampor. Masken, eller lurarna, kopplas till telefon via Bluetooth 5.0 och batteritiden ligger på sju timmar. Xupermask kommer släppas i morgon och det verkar bli en rätt exklusiv release á la Supreme och känner suget att ha den ballaste masken på marknaden så kan ni lämna intresseanmälan via länken här nere till vänster. Tumnagel
22.0°
+
André Stray
0

Nomad släpper hållare till Apples MagSafe-laddare
Så att den står stabilt på bordet

Tycker du att Apples laddplatta "MagSafe Charger" har en förmåga att inte stanna på plats när iPhone 12 laddas så släpper nu Nomad en lösning för det. Nomads "MagSafe Mount" är en bastant hållare i rostfritt stål som utlovar att MagSafe-laddaren kommer att stå stabilt på bordet den placeras. Den har en design med lite sluttande kanter vilket ska göra det enkelt att plocka upp iPhone 12 när denna är dags att användas. Nomad MagSafe Mount kostar 50 dollar vilket det kanske det vara värt för att slippa få med sig MagSafe-laddare upp i luften varje gång man tar upp sin färdigladdare iPhone 12. Det kanske även är en lite snyggare lösning än dubbelhäftande tejp vilket annars är en lite billigare lösning. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

PopSocket släpper mobilhållare med inbyggt multiverktyg
Dagens kombo?

Popsocket har i samarbete med knivtillverkaren SOG tagit fram en Popsocket-hållare som har ett litet multiverktyg från SOG inbyggt. Det lilla verktyget går bland annat att använda som en kapsylöppnare, skruvmejsel och minikofot. När verktyget inte används så förvaras det i Popsocket-hållaren som synes på bilderna här ovan och i videoklippet nedan. PopGrip SOG Multi-Tool Black kostar 25 dollar och går att använda tillsammans med de flesta mobiltelefoner och fodral. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Avatar har dragit in mer kosing än Avengers: Endgame
Tack vare den kinesiska nypremiären

Under 2019 stod det klart att Avengers: Endgame var filmen som dragit in absolut med kosing på bio runt om i världen. Filmen lyckades slå den tidigare rekordhållaren Avatar genom att ge filmen en nypremiär som innehöll någon bonusscen. Men Avatar kände väl att två kunde spela det spelet. Avatar hade nämligen nyligen nypremiär på kinesiska biografer vilket gav filmen en masa nya biointäkter. Detta gjorde att Avatar numera är filmen som dragit in mest pengar på bio. Oberoende av vilken av dessa filmer som "vinner" är ju den stora vinnaren här Disney som numera bekant äger både Avatar och Avengers. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Porsche rullar ut Taycan Cross Turismo
Versionen för dig som behöver lite mer plats

Då var det dags för Porsche att presentera ytterligare en Taycan. Den här kallar man för Cross Turismo och den kan väl enklast beskrivas som en kombi-version av vanliga Taycan. Hur bilen ser ut har inte varit jättehemligt tidigare men nu är alltså all maskering borttagen. Taycan Cross Turismo har 20 millimeter högre markfrigång än vanliga Taycan. Väljer man till Offroad Design-paketet höjs detta till 30 millimeter. Fyra tycken versioner kommer att erbjudas. Vi börjar med Taycan Cross Turismo 4 som har 380 hästar (476 hästar med overboost för Launch Control). Denna gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppar 220 km/h. Räckvidd 38,9 till 45,6 mil. Sen har vi Taycan 4S Cross Turismo med 490 hästar (571 hästar med overboost för Launch Control). 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Räckvidd 38,8 till 45,2 mil. Taycan Turbo Cross Turismo bjuder på 625 hästar (680 hästar med overboost för Launch Control), gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppar 250 km/h. Räckvidd 39,5 till 45,2 mil. Sist men inte minst är Taycan Turbo S Cross Turismo som också har 625 hästar men hela 761 med overboost för Launch Control och 1050 newtonmeter i vrid. Den här gör 0-100 km/h på snabba 2,9 sekunder och toppart 250 km/h. Räckvidd 38,8 till 41,9 mil. Alla har ett batteripack på 93 kWh (Performance-Battery Plus). Man ska kunna ladda med upp till 270 kW och gör man det kan man få tio mils räckvidd på fem minuters laddning. Precis som sitt syskon har bilen 800-voltsarkitektur och fyrhjulsdrift är givetvis standard. Den extra kombi-bulan på baken ska ge 47 millimeter mer utrymme för huvudet i baksätet, och i bagaget ska man få in mer än 1200 liter. Porsche har även utvecklat en speciell cykelhållare till bilen som gör att man kan hänga upp till tre stycken cyklar där bak. Bakluckan kan öppnas även när cyklarna är på plats. Man släpper även två stycken nya elcyklar - eBike Sport och eBike Cross. Lansering sker nu i sommar och priserna här i Sverige ser ut som följande: Taycan 4 Cross Turismo 1.140.000 kronor Taycan 4S Cross Turismo 1.270.000 kronor Taycan Turbo Cross Turismo 1.750.000 kronor Taycan Turbo S Cross Turismo 2.130.000 kronor Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ikeas gamingkollektion börjar säljas i oktober
Vi får vänta ett tag till

För några veckor sedan blev det känt att Ikea kommer lansera en ny kollektion riktade till gamers och denna kollektion har tagits fram tillsammans med Asus ROG. Kollektionen har redan börjat säljas i Kina och i Japan kommer försäljningen dra igång i maj. I Sverige, och andra delar i världen, får vi dock vänta och säljstart kommer ske i oktober. Kollektionen i fråga består av skrivbord, stolar, hurts samt tillbehör som en multifunktionell kudde/filt, mugghållare och ringljus med telefonhållare. På bilderna ovan och under kan ni se vad som kommer erbjudas. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Otterbox satsar på mobil gaming med nya tillbehör
Kontroll, hållare, fodral och skärmskydd

Otterbox har sedan en tid tillbaka släppt mobiltillbehör som hållbara skal och fodral, men nu verkar det vara dags att bredda utbudet. Kort sagt handlar det om fem nya produkter som är avsedda att användas vid mobil gaming, men vissa av produkterna kan vara användbara även när man inte spelar på mobilen. Först ut har vi Easy Grip Controller Shell som praktiskt taget är ett hölje till Xbox One- och Series X/S-kontrollerna som ger kontrollerna extra "greppighet" samt skyddar kontrollen mot stötar av olika slag. Perfekt för folk med aggressionsproblem, alltså. Vidare har vi Mobile Gaming Clip som låter dig fästa din telefon på kontrollen med en rejäl och lång arm och armen kan även plockas bort från fästet för att använda som ställ om du hellre vill ha telefonen på ett bord när du spelar. Sedan har vi Gaming Carry Case som låter dig skydda din kontroll när du är på vift och ska hålla både för stötar och vatten. På toppen av fodralet har vi också ett uppfällbart ställ för telefonen, vilket är trevligt att ha nära till hands. Utöver dessa prylar har vi även Easy Grip Gaming Case som inte bara skyddar telefonen från skador, utan gör även att telefonen inte glider runt i händerna när du spelar. Skalet kommer finnas till nyare mobiler från Samsung och Apple. Sist men inte minst har vi Gaming Glass Privacy Guard som skyddar skärmen från repor och låter dig hålla vad som händer på skärmen för dig själv. Perfekt om man ofta sitter och spelar våldsamma spel i kollektivtrafiken, eller kollar på porr eller nåt. Samtliga produkter kommer börja säljas 22 februari i USA och priserna kommer ligga på mellan 20 och 50 dollar. Förhoppningsvis kommer Otterbox nya produkter även säljas i Sverige, men när detta kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

YSL presenterar läppstifts-mixer
Mixa till din egen nyans

Skönhetsföretaget YSL har visat upp en slags läppstifts-mixer på CES-mässan med vilka användare ska kunna mixa till sin egen nyans i någon av färgerna rött, orange, fuchsia eller "nude". Mixern heter "Yves Saint Laurent Beauté Rouge Sur Mesure Powered by Perso" och för att kunna få fram olika nyanser använder varje färg en kombination bestående av tre behållare med olika varianter av den önskade färgen, se bild ovan. Sedan används den tillhörande appen av användaren som där bestämmer vilken nyans läppstiftet ska ha. Information om den önskade nyansen skickas vidare till mixern som med hjälp av färgen i de tre behållarna mixar ihop rätt nyans vilken sedan pumpas upp till en behållare på mixerns ovansida, se bild nedan. En YSL-mixer för läppstift kostar 300 dollar och den levereras då med två set färgbehållare till två olika färger. När dessa sedan är slut kan användaren köpa nya behållare vilka kommer att kosta 100 dollar setet. Hur länge färgerna i behållarna räcker för den som använder läppstift dagligen framgår tyvärr inte. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida