m

Nya 5G-frekvenserna används redan av Tele2
Går riktigt snabbt!

5G har långsamt rullats ut under förra året, men det har knappast varit någon grym hastighetsökning för alla operatörer och på alla platser där 5G-ikonen har synts i mobilen. Tele2 har redan sedan tidigare lyckats få riktigt bra fart på vissa få platser, typ Hötorget i Stockholm där man har nåt över 1 Gbit/sekund. Nu meddelar Tele2 att man redan har börjat använda det spektrum som man fick vid auktionen tidigare i veckan. Rent konkret har man ökat på med 20 MHz från tidigare taket på 80 MHz till 100 Mhz. Det gör nu att man går ännu fetare hastigheter och når i egna mätningar upp till 1,8 Gbit/sekund. Som tidigare lär man inte få de hastigheterna på speciellt många ställen. Tumnagel
52.6°
+
Roger Åberg
0

Telenor aktiverar sitt nyinskaffade 5G-spektrum
37 orter får möjlighet att surfa med hastighet över 1 Gigabit i sekunden

I tisdags genomfördes den så kallade 5G-auktionen i Sverige och operatören Telenor köpte då loss rätten att använda 100 MHz spektrum i det så kallade 3,5 GHz-bandet. Idag meddelar Telenor att man aktiverar detta på 37 orter där man tidigare byggt upp sina 5G-nät. Det innebär att boende på dessa 37 orter ska kunna surfa på hastigheter på över 1 Gbit/s skriver Telenor i ett pressmeddelande. Telenors mobilchef Andres Suazo säger i pressmeddelandet: "Det känns grymt att vi är igång med vår ambitiösa utrullningsplan av 5G-nätet som inledningsvis fokuserar främst på större städer och populära sommar- och vinterorter. Jag har hela tiden sagt att vi ska erbjuda våra kunder hastigheter på 1 Gbit/s och det kan vi nu göra på 37 orter i Sverige" Telenor uppger vidare att vid slutet av 2023 ska 99,9% Sveriges befolkning ha tillgång till deras 5G-nät. I faktarutan här nedanför hittar ni vilka 37 orter som nu kommer att få möjligheten att surfa via 5G med hastigheter på över 1 Gigabit i sekunden från och med nu. Tumnagel
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung presenterar nya 870 Evo SSD
Snabbare och större än föregångaren

Samsung presenterade SSD-enheter i 860 Evo-serien 2018 och lagringen blev snabbt väldigt populär bland PC-entusiaster. Nu har Samsung presenterat uppföljaren 870 Evo och det verkar som att vi nått peaken av vad SATA-SSD:s kan leverera när det kommer till sekventiella läs och skrivhastigheter. Nya 870 Evo-serien kopplas till datorer över SATA 6.0 Gbps och har läs- och skrivhastigheter på 560 MBps respektive 530 MBps. Det är inget jättehopp i hastighet jämfört med 860 Evo-serien, men det är ändå imponerande att Samsung lyckats klämma ut lite extra hastighet. I och med att utvecklingen av SSD fortsätter så blir lagringen mycket billigare jämfört med tidigare versioner. 4TB-versionen av 860 Evo kostade närmare 14 lax vid release, medan nya 870 Evo startar på 6599 kronor. Så om man avvaktat med att köpa SATA-SSD på grund av hög prislapp, så kan man inte längre använda priset som ursäkt längre. Samsung 870 Evo har börjat dyka upp hos svenska återförsäljare redan nu och SSD:n finns tillgänglig i smakerna 250GB för 499 kronor, 512GB för 799 kronor, 1TB för1699 kronor, 2TB för 3299 kronor och 4TB för 6599 kronor. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

DisplayPort 2.0 försenad på grund av pandemin
Grejer med nya standarden skulle egentligen ha dykt upp nu

2019 godkände VESA (Video Electronics Standards Association) standarden för DisplayPort 2.0 och sa då att de första produkterna med stöd för den nya standarden skulle dyka upp i slutet av förra året. Så har inte blivit fallet och detta ska enligt VESA ha berott på den pågående pandemin. På grund av pandemin har inte leverantörer kunnat träffas under året och genomföra sina så kallade "plugtester", något man vanligtvis gör för att kolla så att prylar från olika leverantörer lirar ihop enligt olika standarder. En talesperson för VESA säger till The Verge: "In 2020 VESA had no PlugTests, which has slowed the deployment of DisplayPort 2.0. VESA is now planning our next PlugTest for this Spring in Taiwan, so we expect to get this process rolling again." DisplayPort 2.0 har delvis utvecklats för att kunna leverera data till 8K-skärmar då standarden klarar av överföringshastigheter på upp till 80Gbps, nästan tre gånger så mycket data som den nuvarande DipslayPort 1.4-standarden klarar av. DisplayPort 2.0 kommer även att klara av att driva 4K-skärmar med 144hz uppdatering eller mer utan problem och erbjuda HDR-stöd utan komprimering. Trots förseningen av DisplayPort 2.0-prylar så ser det ut som om vi kommer att kunna ta del av sådana relativt snart. Till The Verge säger talespersonen för VESA: "Monitors supporting DisplayPort 2.0 are currently in development, but none have been released to market yet. DisplayPort 2.0 is working now in new system chips that should appear in products later in 2021." Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netgear presenterar Nighthawk RAXE500 Tri-band
En av de första routrarna med WiFi 6E

Netgear levererade lite nätverksnyheter i samband med CES 2021 och den här gången blev det bland annat ett tillskott i gamingrouterfamiljen Nighthawk. Nighthawk RAXE500 Tri-band heter det senaste tillskottet och enheten kommer vara bland de första routrarna på marknaden som använder nya wifi-standarden WiFi 6E. Kort sagt utnyttjar nya wifi-standarden 6GHz-nätet för att inte bara erbjuda hastigheter på upp till 10,8Gbps, utan ger användare ett helt nytt wifi-band att utnyttja, vilket betyder mindre belastning. Utöver WiFi 6E-stöd kommer RAXE500 med en ordentlig fyrkärnig processor på 1,8Ghz, 12-streams tri-band wifi med fyra strömmar vardera på de tillgängliga banden, Multi-gig ethernet på 2,5Gbps in och 5Gb-ethernet ut. Netgear Nighthawk RAXE500 Tri-band kommer börja säljas senare under 2021, men vad den kommer kosta i Sverige är för tillfället okänt. I USA kommer dock priset ligga på 599 dollar, så räkna med att prislappen kommer bli förhållandevis hög. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Kinesiskt maglev-tåg kan få en topphastighet på 800 km/h
Kanske börjar köras kommersiellt 2027

Forskare på kinesiska Southwest Jiaotong University har presenterat en ny prototyp på ett så kallat maglev-tåg vilket i framtiden kan komma att transportera passagerare i hastigheter på upp till 800 km/h. Prototypen är dock designad för en maxhastighet på 620 km/h men utvecklarna tror att man framöver skulle kunna öka maxhastigheten till 800 km/h. Prototypen ska dessutom vara designad för att kunna sväva på magnetbanan redan vid start. Flera av de maglev-tåg som finns idag måste accelerera en bit innan de lyfter från rälsen de åker på säger utvecklarna bakom prototypen som nu visats upp. Kinas Shanghai Transrapid är med sin maxhastighet på 430 km/h världens idag snabbaste kommersiella maglev-tåg. 2027 planerar dock Japan att dra igång en linje mellan Tokyo och Nagoya där maglev-tågen kommer att färdas i 500 km/h. Prototypen som nu visats upp i Kina kan eventuellt även den börja rulla (sväva) på kommersiella linjer om cirka sex år skriver South China Morning Post. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Saudiarabien planerar helt bilfri stad
The Line har inte ens några vägar

Mohammed bin Salman som är Saudiarabiens kronprins presenterar nu planerna på den helt bilfria staden The Line. Den ska bli en del av den planerade gränsstaden Neom i nordvästra Saudiarabien. The Line kommer inte att ha några vägar utan du tar dig runt med hjälp av höghastighetståg. Att ta sig genom hela den långa staden som mäter 17 mil ska inte ta mer än 20 minuter. Staden ska omges av grönska och drivas av förnybar energi. The Line kommer även att ha en av världens största flygplatser. Staden ska börja byggas nu under årets första kvartal. År 2030 räknar man med att det ska bo en miljon invånare här och att man ska ha skapat 380.000 stycken nya jobb. Tumnagel
56.5°
+
Bobby Green
0

D-Link presenterar USB-sticka för Wi-Fi 6
Om du vill uppgradera din dators wifi-uppkoppling

D-Link har visat upp lite nya grejer på CES-mässan som drog igång igår. Bland dessa fanns USB-stickan "AX1800 Wi-Fi 6 USB 3.0 Adapter" som ger användare möjlighet att uppgradera sina datorer till den senaste wifi-standarden Wi-Fi 6. För att kunna använda D-Links wifi 6-adapter krävs det givetvis att routern datorn är kopplad till har stöd för standarden. Skulle så vara fallet så utlovas överföringshastigheter på upp till 1200 Mbps på 5GHz-bandet. Wi-Fi 6-standarden släpptes hösten 2019 och i dagsläget finns det inte jättemånga routrar som har stöd för standarden, något som det antagligen kommer att bli ändring på i år. D-Links "AX1800 Wi-Fi 6 USB 3.0 Adapter" (DWA-X1850) släpps på marknaden någon gång under årets andra kvartal och kommer då att kosta 100 dollar. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiskt snabbtåg som klarar av extrem kyla presenterat
Fixar 350 km/h i 40-gradig kyla

Kina har presenterat det senaste av sina höghastighetståg i deras Fuxing-serie och den här gången handlar det om ett tåg som är anpassat för att klara av extrem kyla. Det handlar om modellen "CR400AF-G" som är en ny variant av "CR400AF" som syns på bilden ovan och i videoklippet nedan. G-modellen av CR400AF ska kunna köra i upp till 350 km/h i kyla på ner till 40 minusgrader enligt China Railway Beijing Group, en del av China State Railway Group Company. Tåget ska bland annat ha fått en del komponenter utbytta just för att klara av detta och även försett med ett modifierat bromssystem. Zhou Song som är chef för China Railway Beijing Groups höghastighetståg-center säger: "If the train stops in Harbin (one of Chinax27s coldest cities in northernmost Heilongjiang) for an hour, because of the extremely cold weather, the braking system can easily freeze if it stops moving for a while. The new system will enable the brakes to move from time to time even if the train stops, like a person who stamps his feet to keep warm in cold weather." CR400AF-G är tänkt att koppla ihop Kinas huvudstad Beijing med städer som Shenyang och Harbin med en höghastighetsförbindelse. När det är dags för premiärturen var inget man uppgav när den nya tågmodellen presenterades idag. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan självkörande bilar leverera varor i Kalifornien
Nuro har fått delstatens första tillstånd för sådan verksamhet

Det amerikanska företaget Nuro blir först med att få ett så kallat "Autonomous Vehicle Deployment Permit" i den amerikanska Kalifornien, något som innebär att de nu får börja använda sina små självkörande bilar för varuleveranser i delstaten. Nuro fick tidigare i år tillstånd för att börja köra med sina självkörande bilar på allmänna vägar i Kalifornien, något som en lång rad företag har fått sedan tidigare, men blir först med att faktiskt få börja använda sina bilar för kommersiell verksamhet i delstaten. Nuro planerar nu att dra igång en tjänst där kunder ska kunna använda deras små självkörande bilar till att leverera grejer från kemtvättar, restauranger och andra butiker. Nuro visade redan förra året upp en modell av sin bil som var specialbyggd för att leverera pizzor. Den var framtagen tillsammans med den stora pizzakedjan Dominos och det kanske inte är omöjligt att sådana fordon dyker upp på Kaliforniens gator i framtiden. Initialt kommer Nuros tillstånd i Kalifornien bara gälla i två av delstatens län/kommuner, Santa Clara och San Mateo. Vidare innebär tillståndet att bilarna bara får framföras under hyggliga väderförhållanden med en maxhastighet på 56 km/h. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina släpper loss ett godståg som kör 350 km/h
Snabbt ska det gå

Nyligen premiäråkte ett nytt snabbgodståg i Kina som ska frakta gods i 350 km/h. Detta är det första godståget som kommer upp i dessa hastigheter. I tåget får man plats 800 kvadratmeter med grejer som lastas via ett intelligent lastningssystem som ska se till att godset lastas säkert och effektivt. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Fords kommande elscooter ska vara självkörande i nivå 2
Kan tyvärr inte parkera sig själv på rätt ställe

Ford har en mikromobilitetavdelning som heter Spin. Nu presenteras planerna för Spin Insight Level 2 som är en elscooter som alltså är självkörande i nivå 2. Scootern ska kunna läsa av omgivningen i realtid och hjälpa föraren att ta säkra beslut under körningen. Tekniken som finns under skalet är framtagen tillsammans med Drover AI och den kommer att bestå av en kamera, flertalet sensorer och en dator som har koll på allt som händer. Scootern ska bland annat automatiskt kunna dra ner hastigheten om föraren kör på fel ställe och varna om en olycka är på väg att inträffa. Läs mer i pressmeddelandet på länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Blue Origins raket New Glenn godkänns av NASA
Ska börja transportera grejer till rymden i framtiden

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin är sannolikt mest kända för sin lilla raket New Shepard som är tänkt att ta rymdturister för kortare tripper till rymden inom kort. Vid sidan om detta har dock Blue Origin även konstruerat den betydligt mycket större återanvändningsbara raketen New Glenn och denna har nu godkänts av NASA för materialleveranser till rymden. Det innebär att Blue Origin i framtiden kanske kan hjälpa NASA att rymdsätta satelliter och transportera material till den internationella rymdstationen ISS. Det betyder även att Blue Origin kommer att börja konkurrera med SpaceX om att flyga material till rymden för NASA, något som även SpaceX raketer Falcon 9 och Falcon Heavy är godkända för att göra. New Glenn är tänkt att lyfta från jorden för första gången någon gång under nästa år. Den ska ha en kapacitet för att flyga 45 ton material till jordens lägre omloppsbana (LEO), där ISS befinner sig, och 13 ton material till geostationär omloppsbana runt jorden (GEO), omloppsbanan där satelliter följer jordens rotationshastighet. Det kan jämföras med Falcon 9 som kan leverera närmare 22,8 ton till LEO och 8,3 ton till GEO. Här ovan hittas en animerad film från Blue Origin som visar hur New Glenns start, landning och rymdsättning är tänkt att gå till. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

GoPro släpper ny fjärrkontroll
Samt ny mjukvara med snabbare överföringshastighet

GoPro har levererat lite nyheter i form av en ny fjärrkontroll samt lite ny mjukvara. Den nya fjärrkontrollen är, precis som företagets kameror, robusta och vattentåliga och ger dig snabb tillgång till inspelningsknapp, vilket kan vara användbart om du har din GoPro-kamera placerad på ett knepigt ställe. Den nya fjärrkontrollen kan kontrollera upp till fem GoPro-kameror samtidigt och har en räckvidd på 60 meter. Enheten kommer fungera med Hero 9 Black, Hero 8 Black och Max. Nya GoPro Remote har blivit tillgänglig i USA där den kostar 80 dollar. Troligtvis kommer den börja säljas här i Sverige alldeles strax. Utöver en ny fjärrkontroll så har GoPro släppt lite ny mjukvara till Hero 9 Black, Hero 8 Black och Max som förbättrar överföringshastigheten en aning och samt lite annat smått och gott. Hero 9 Black får den bästa förbättringen och ska efteruppdateringen ha 30 procent snabbare överföring från kameran till mobilappen samt förbättrad HyperSmooth 3.0-prestanda i kallare väder och har förbättrad GPS-precision och lite annat smått och gott. Hero 8 Black och Max har med den nya mjukvaran fått stöd för den nya kontrollen samt fått 15 respektive 20 procent snabbare överföringshastigheter. Uppdateringen har släppts och är tillgänglig via app eller GoPros hemsida. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Amazon visar upp sin antenn för rymdinternet
Minimal antenn ska ge billigare terminaler för Project Kuiper

Amazons planer på att bygga upp ett satellitnätverk för att leverera internet från rymden verkar fortskrida enligt plan. Nu har företaget visat upp den antenn som är tänkt att ta emot internet från deras satellitnätverk Project Kuiper. Det handlar om en antenn som kommunicerar via Ka-bandet och Amazon uppger att man designat en antenn som är tre gånger mindre än vad konventionella antenner för Ka-bandet vanligtvis brukar vara. Detta gör att terminalerna för att ta emot internet från rymden både blir lättare att transportera och billigare att producera. Amazon skriver att man lyckats designa den lilla antennen genom en slags skiftad design där antennens mottagare och sändare placerats ovanpå varandra. Amazon skriver om antennten: "Our phased array antenna takes a different approach. Instead of placing antenna arrays adjacent to one another, we used tiny antenna element structures to overlay one over the other. This has never been accomplished in the Ka-band. The breakthrough allows us to reduce the size and weight of the entire terminal, while operating in a frequency that delivers higher bandwidth and better performance than other bands." Antennen i fråga har en diameter på cirka 30 centimeter och Amazon uppger att den ska ha möjlighet att ta emot internet från rymden med hastigheter på upp till 400Gbps. Project Kuiper förväntas när det är färdigbyggt bestå av 3236 satelliter som ska ligga i jordens lägre omloppsbana LEO. Satelliterna förväntas kunna förse platser där 95% av jordens befolkning bor med internet. Sammanlagt tros Project Kuiper kosta över 10 miljarder dollar att bygga upp. Amazon presenterade planerna för Project Kupier förra året och ligger därmed lite efter SpaceX och deras StarLink-nätverk som presenterades 2015. StarLink har redan runt 900 satelliter i omloppsbana runt jorden och har i år börjat erbjuda internet från rymden i vissa regioner i USA. När Amazon planerar att börja skicka upp Project Kuipers satelliter finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Sverige har fått en ny spårvagnsstad
Lund heter den

I dag invigdes spårvagnen i Lund i drift vilket innebär att Lund nu är den fjärde staden i Sverige som har spårvagn. Denna spårvagn tar folk from Lund C hela vägen bort till forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS). En tur från ESS till Lund C kan beskådas i klippet ovan. Turen är 5,5 km lång och har nio hållplatser. Att åka från ESS till Lund C med spårvagnarna kommer att ta 14,5 minuter med en medelhastighet på 21,5 km/h. Första spadtaget togs 7 mars 2017 och under morgondagen kommer allmänheten börja åka. Men eftersom det just nu pågår en pandemi så ska man nog försöka chilla med att åka ett tag framöver. Den stora invigningen skedde digitalt och kan beskådas i repris nedan. Tumnagel
53.8°
+
Frode Wikesjö
0

Polisens nya polisbilar kommer se allt
Känner igen regplåtar och upptäcker fortkörare

I våras fick vi reda på att Polismyndigheten hade beställt 2200 stycken nya Volvo-bilar av modellerna V90 (trafikpolisen) och XC60 (ingripandeverksamheten). Nu är upphandlingen kring dessa klara och bilarna kommer att utrustas med avancerad teknik som ska göra livet surt för den som inte följer lagen. Bland annat finns det kameror som filmar åt alla håll och som automatiskt läser av registreringsskyltar på bilar. Dessa upptäcker när bilar är belagda med körförbud, om man inte har betalat in fordonsskatten eller om föraren har anmärkningar av något slag. Ledningscentralen kan även koppla upp sig mot bilens kameror och på så vis också kunna bedöma en situation bättre. Bilarna kan även med hjälp av radarsensor mäta hastigheten på andra fordon - både mötande och bilar som befinner sig framför och bakom polisbilen. Om någon kör för fort börjar kamerorna spela in direkt samtidigt som de i bilen får en indikation på att någon är lite för tung med högerfoten. De första nya bilarna kommer att rulla ut på vägarna från och med vecka 22 nästa år. Tumnagel
83.7°
+
Bobby Green
0

General Chuck Yeager har somnat in
Den första människan som flög snabbare än ljudets hastighet

Nu nås vi av nyheten att den amerikanska piloten och generalan i USAF, Charles Elwood "Chuck" Yeager, gått bort 97 år gammal. Chuck värvades som flygmekaniker till United States Army Air Forces i september 1941 och det blev så att han deltog som stridspilot i andra världskriget i Europa där han flög P-51 Mustang. Hans flygplan sköts ned över Frankrike och den franska motståndsrörelsen hjälpte honom då att fly över Pyreneerna tillbaka till England. Han återvände till sin flygskvadron och fortsatte att flyga många stridsuppdrag. För sina insatser i strid mot Tysklands Luftwaffe har han fått utmärkelserna Silver Star och Distinguished Flying Cross. Den 14 oktober 1947 blev Chuck den första människan som flög snabbare än ljudets hastighet då han med en Bell X-1 uppnådde Mach 1,06. 1975 gick han i pension och tio år efter detta tilldelades han frihetsmedaljen som är USA:s främsta civila utmärkelse. Den 14 oktober 1997 var det 50 år sedan han bröt ljudvallen så då gjorde han samma sak en gång till. Tumnagel
27.0°
+
Bobby Green
0

KTH fixar rekordsnabb 5G-uppkoppling på SJ-tåg
Slog världsrekord på tåg som färdades genom Stockholm

KTH har tillsammans med företaget Icomera testat att förse ett SJ-tåg med 5G-uppkoppling och genom det åstadkommit de snabbaste nedladdningshastigheterna som någonsin uppnåtts på ett reguljärt tåg. Medan det aktuella "5G-tåget" färdades genom Stockholm ska passagerarna ombord haft möjligheten att dela på en internetuppkoppling som hade en kapacitet på 1267 megabit per sekund skriver KTH i ett pressmeddelande. Det var Tele2:s 5G-nät som testades ombord på det aktuella tåget. Om detta är hastigheter SJ:s passagerare kan förvänta sig som standard när de passerar Stockholm i framtiden är inget som framgår men på sikt antar jag att så blir fallet. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida