m

BMW visar upp fraktcykeln Dynamic Cargo
Eldrivet koncept som verkar najs

BMW har visat upp den trehjuliga elcyklen Dynamic Cargo vilken man tänker sig skulle kunna fungera fint för olika typer av transporter på kortare sträckor i stadsmiljö. Dynamic Cargo är försedd med ett batteri som ger den en räckvidd på 20 km men det går givetvis även att använda pedalerna om man vill ta sig längre än så. Det finns en rad olika tillbehör som gör det möjligt att frakta surfbrädor, barn och annat på den trehjuliga cykeln. Dynamic Cargo är än så länge bara ett koncept. Huruvida BMW planerar att någon gång släppa den på marknaden återstår att se. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

BeachBot rensar stränder från fimpar
Med hjälp av bilder från Microsoft Trove

Fimpar och annat småskräp på våra stränder är inte helt ovanligt och är något som kan göra en dag på beachen lite mindre trevlig. Detta är något som det nederländska företaget TechTics tagit fast på. De har nu utvecklat en robot som är specialiserad på att identifiera och samla in fimpar som kastats på stränder. Den fyrhjuliga roboten använder sig av datorsyn för att hitta fimpar och har tränats upp med bilder som har köpts in via Microsofts tjänst Microsoft Trove. Trove är en tjänst där fotografer kan ladda upp sina bilder och mot en mindre ersättning sedan låta företag och andra använda dessa i sina maskinlärnings-applikationer. I videoklippet nedan kan ni kolla in när BeachBot plockar fimpar från stranden Scheveningen utanför Haag. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Oslo förbjuder elsparkcyklar efter klockan 23
Glöm att åka hem från krogen

Det har den senaste tiden kommit rapporter om att många skadar sig på elsparkcyklar, bland annat så kommer det i snitt in en skadad till Södersjukhuset i Stockholm per dygn och till Sahlgrenska kommer det in tre-sju fall varje lördag. Eller natt snarare, för de som kommer in är berusade män runt 30 år som kommer in på kvällen/natten. Nu reagerar Oslo på den ökade mängden olyckor och förbjuder uthyrning av elsparkcyklar mellan klockan 23.00 och 05.00. Det rapporterar VG. Man kommer även att sätta ett tak på 8000 elsparkcyklar i Oslo, vilket är 68 procent färre än vad som finns i dag. I dag finns 20.000 elsparkcyklar i Oslo. De nya reglerna börjar gälla i september. Saker på två hjul är farligt, för även cyklister drabbas. Cyklister är den grupp människor som står för flest allvarligt skadade i statistiken. Under 2020 omkom 14 cyklister. Under 2019 blev 2000 cyklister allvarligt skadade och 222 blev mycket allvarligt skadade. Tumnagel
58.6°
+
Roger Åberg
0

Gamespot tycker till om Zelda: Skyward Sword HD
En stabil remaster

På fredag släpps The Legend of Zelda: Skyward Sword HD och nu har embargot för recensioner släppt. Bland annat har GameSpot släppt sin videorecension av spelet och denna kan ni kika på ovan. För att sammanfatta får spelet en tumme upp tack vare gameplayförbättringar som gjorts, men saker som var problematiska i originalet kan ändå sätta lite käppar i hjulet för upplevelsen. Nedan har ni fler åsikter från Game Informer samt lite gameplay från IGN. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Black Widow bästa filmpremiären sedan pandemin startade
Drog in en hel del kosing

Pandemin har ju satt käppar i hjulen för många affärsområden. Ett av dessa är filmindustrin som har fått skjuta upp premiärer om och om igen. En del premiärer har fått gå digitalt och det verkar ha varit lite blandat hur bra det gått, men så är det ju med premiärer. Nu har Black Widow haft premiär och siffrorna är rätt intressanta. Man drog in 80 miljoner dollar på bio i USA 78 miljoner dollar på bio internationellt och hela 60 miljoner dollar på Disney+ där filmen finns som Premier Access. Det betyder att den finns på tjänsten, men att man får betala extra för att se den, vilket många alltså verkar sugna. på. Kanske får vi se en framtid där vi får välja om vi vill se saker på bio eller hemma, även efter pandemin? Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

En första titt på Audis kommande koncept
Nu blir bilen ett vardagsrum

När man designar en bil vill man ha långa linjer, stora hjul och lite överhäng. Detta har förbränningsmotorn i alla år hindrat, men nu är det dags för nya plattformar med rena elbilar som bjuder på mer frihet för designers. Det är utifrån detta som Audis tre kommande koncept kommer att byggas. Först ut av koncepten är Sky Sphere som visas på Monterey Car Week i augusti. I september kommer konceptet Grand Sphere, som vi får se lite bilder från här. Som ni märker är fokus på interiören och i en värld av el och autonom körning kan man göra väldigt trevliga utrymmen, i alla fall i lyxbilsklassen. Även om det här är koncept så känns hela branschen spännande just nu med många som försöker tänka utanför de gamla "måstena". Framtiden verkar trevlig att färdas i! Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Trimmad Polestar 2 visas upp i Goodwood
Snabbare och fetare

Just nu pågår Goodwood Festival of Speed, vilket gör att många biltillverkare visar upp lite snabbare och roligare versioner av sina modeller. Polestar visar upp en Polestar 2 med levererar 476 hästar vilket är 68 mer än i den vanliga versionen. Man har även uppdaterat bromsar och hjul samt justerat fjädringen. Chefsdesignern Joakim Rydholm har fått äran att köra bilen upp för den klassiska sträckan i Goodwood. “Jag utmanade design- och ingenjörsteamet till att vara lekfulla med Polestar 2 och ta fram något som visar på bilens potential just till Goodwood,” säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. ”Jag har under några månader njutit av att köra en annan specialbyggd Polestar 2 – som fick smeknamnet ’Beast’. Det inspirerade teamet att utveckla den här bilen för Goodwood. Vi ville spänna bågen och utforska våra möjligheter.” Bilen har lite bredare spårvidd (+10 mm på varje sida) och är sänkt 30 mm. Fälgarna är på 21 tum och bromsarna från Akebono. Däcken är 275/30R21 Pirelli PZero Rosso. Jag tycker att bilen känns riktigt fläskig och arg. Vad tycker ni? Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Peugeot visar nya racingbilen 9X8
Hypercar!

Peugeots nya hypercar har fått namnet 9X8. Nian står för 9-serien, alltså deras racingserie, X står för fyrhjulsdrift och hybrid och 8 är deras aktuella slutsiffra på deras vanliga bilar. Det handlar om en bil som enligt Peugeot själva är en direkt arvtagare till 905 som vann Le Mans 1992 och 1993. Bilen saknar som ni ser vinge och detta är på grund av att FIAs nya regler endast tillåter en ställbar aerodynamisk pryl och man har helt enkelt valt att satsa sina kort på något annat än vingen, vad vill man inte berätta ännu. Men den nya bilen ska med lite designtricks klara sig utan vinge. Drivlinan är som sagt en hybrid som består av en 2,6 liter V6:a med dubbla turbos som är placerad bak och som levererar 680 hästar (500 kW). Fram finns en elektrisk motor som levererar 268 hästar (200 kW). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo släpper billigare variant av XC40
Prislapp: 529.900 kronor

Både Polestar och Volvo har bara haft dyra versioner av sina elbilar, men för ett tag sedan kom Polestar med en billigare variant av sin Polestar 2. Nu gör Volvo samma sak med XC40, men man kommer inte ner under halvmiljonen som Polestar gjorde. För att spara pengar har man bara en elmotor i den nya versionen, som då driver på framhjulen. Denna version kommer att kallas XC40 Recharge och versionen med två motorer och fyrhjulsdrift kallas för XC40 Recharge Twin. XC40 Recharge kommer att ha 231 hästar och ett batteri på 69 kWh. Räckvidden sägs vara 40 mil enligt WLTP och 10-80 procent ska laddas på 32 minuter. Grundpriset ligger på 529.900 kronor. Då får man Core-utrustning och en motor. Plus kostar 25.000 kronor och då får man elbaklucka, nyckellöst låssystem, LED-strålkastare, elmanövrerat säte och värmepump. Detta vill man ha. Pro kostar 50.000 kronor och innehåller Plus men även Harman kardon-ljud och 360-kamera. Vill man ha två motorer, fyrhjulsdrift och högre effekt får man lägga till 120.000 kronor. Med Pro-paketet landar man på 699.900 kronor. Bilen kostar 5290 kronor per månad med 36 månaders bindningstid och 6590 kronor med tre månaders uppsägningstid. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Guild Wars 2-expansionen End of Dragons försenas till 2022
Spelare får vänta lite till

Guild Wars 2-expansionen End of Dragons skulle egentligen släppas innan slutet av 2021, men utvecklarna ArenaNet har nu meddelat att det inte kommer hända. I stället siktar man på att släppa den nya expansionen i början av 2022. Inte helt oväntat beror det hela på den pågående pandemin som satt käppar i hjulet för utvecklingen och utvecklarna behöver lite mer tid för finputs. I ett inlägg på spelets hemsida skrivs detta: As expansion development has progressed and the real-world challenges of the past year and a half have changed the way we live and work, itx27s become clear that we need a little more time to deliver our creative vision for Cantha. As a result, wex27re delaying the release of Guild Wars 2: End of Dragons from late 2021 to early 2022. We appreciate your patience as we take the time to give the expansion the attention it deserves. Ix27m incredibly proud of the work the team is doing to bring Cantha to life, and we canx27t wait for you to see and experience it for yourselves. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Tunneln mellan Hjulsta och Akalla är färdigsprängd
Sheriffen ger oss en titt

Jag är lite fascinerad av att man kan placera en herrans massa dynamit i backen och så kan man sedan åka från en plats till en annan under jord. Rent logiskt fattar jag så klart hur det fungerar, men det är fascinerande att det funkar helt enkelt. Här får vi följa med när Fredrik Pohl, som är byggledare berg för Förbifart Stockholm, visar oss den nya tunneln mellan Hjulsta och Akalla. Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

EU antar en ny klimatlag
Nollutsläpp och klimatneutralitet till 2050

EU meddelade i dag att man inför en ny lag som ska minska utsläpp av växthusgaser i EU. Första etappen är att den, jämfört med nivåerna 1990, ska sänkas med minst 55 procent till 2030. Slutmålet är att EU ska vara klimatneutralt till 2050. Dessa mål gäller för EU som helhet och inte för varje medlemsland individuellt. Om EU lyckas nå dessa mål eller om diverse käppar kommer sättas i hjulen återstår att se. Tumnagel
58.0°
+
Frode Wikesjö
0

Dacia Duster får ett ansiktslyft
Men tydligen inte värd nya profilen

Nu får Dacia Duster en liten uppdatering, men en försiktig sådan. Dacia själva säger att "Duster är en ikon för Dacia. Att förnya en ikon är inte enkelt." så man har tagit det lugnt och bara ändrat strålkastarna fram. På insidan är det däremot lite nytt, man har lyxar till det med nya säten, nya nackstöd och en ny mittkonsol med justerbara armstöd. En ny skärm på 8 tum finns också. Till den finns två alternativ, ett som man kallar för Media Display som bjuder på sex högtalare, DAB-radio, bluetooth, USB-uttag och trådar CarPlay och Android Auto. Lyxar man till det en smula och kör det som kallas för Media Nas får man även navigering och trådlös CarPlay och Android Auto. På skärmen får man även lite information när man kör i terräng, som lutningsgrad och sånt. 150 hästars bensinaren går nu att få med automat, en EDC-växellåda. Men bara om man väljer framhjulsdrift, väljer man fyrhjulsdrift är det manuell som gäller. Prislappen börjar på 149.900 kronor för den lilla bensinaren på 90 hästar. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Skoda Enyaq 80x har fyrhjulsdrift och 256 hästar
Och minstingen får värmepump

Skoda Enyaq verkar ha blivit en favorit och nu breddas utbudet. Nu kan man nämligen beställa Enyaq 80x, där x står för fyrhjulsdrift. Det betyder också att man kommer att leverera bilen med två motorer, vilket betyder mer kraft. Den version som bara heter Enyaq 80 har en motor som levererar 204 hästar på bakaxeln, 80x får en motor även på framaxeln som levererar 61 hästar och totalt blir det 265 hästar. Eftersom 204 räcker men är i det minsta laget för en så här stor bil är de där 65 extra ett riktigt trevligt tillägg. Bakhjulsdriven är i och för sig trevligt, men den här bilen blir trevligare på vägen med drivning på alla fyra. Man får dock tumma lite på räckvidden, istället för 532 kilometer är det 491 kilometer som gäller. Ökat har däremot dragvikten gjort, den är nu på 1200 kilo. Prislappen för 80x ligger på 590.000 kronor och med utrustningsnivån Sportline får man betala 607.800 kronor. För en Enyaq 80 utan fyrhjulsdrift får man betala 571.500 kronor. Nytt modellår med bättre utrustning Nu går vi in i modellår 2022 för de flesta modeller och för Enyaq betyder det bättre standardutrustning. Bra snabbladdning ingår numera (120 kW för Enyaq 60 och 125 kW för Enyaq 80 / 80x). Än viktigare är att Enyaq 60 numera har värmepump som standard och blir ett lite mer attraktivt val än tidigare. Ingår gör även Infotainment Basic Navigation. Viktiga Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Tencent Robotics X visar upp roboten Ollie
Smidig robot som tar sig fram i skiftande terräng

Kinesiska Tencents robotdivision Robotics X har visat upp en ny robot som ser ut att kunna ta sig fram både här och där. Den hjulförsedda roboten använder primärt två hjul för att förflytta sig men har även ett tredje stödhjul som sitter monterat på en teleskopsarm som används ibland. Teleskopsarmen med det tredje hjulet, som en del har liknat vid en "robotpenis", kan även användas som motvikt när roboten gör saltomortaler som synes i klippet ovan. Exakt vad Tencent har tänkt att använda Ollie till finns det i dagsläget ingen information om. Det enda praktiska som roboten utför i videon ovan syns i slutet av klippet när Ollie hämtar en kopp kaffe och levererar denna till en av Tencents anställda. Här nedanför kan ni kolla in två andra robotar från Tencent Robotics X. Den ena är en motorcykelliknande robot och den andra är robothunden Max som man visade upp tidigare i år. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rare har gått tillbaka till ruta ett med Everwild
Siktar på release tidigast 2024

Rare visade upp Everwild i november 2019 och spelet fick lite mer tid i strålkastarljuset under Microsofts E3-show förra året. Arbetet verkade gå framåt, men under årets Xbox-show lös spelet med sin frånvaro. Och det kan dröja tills vi får se spelet igen. Enligt VideoGamesChronicle har spelets creative director lämnat Rare och i samband med detta har Rare gått tillbaka till ritbordet med spelets design. Enligt VCG ska Rares fokus på att leverera ett spel utan strider satt käppar i hjulet för utvecklingen då det hela inte verkat funka på gameplaynivå. Och ett spel utan rolig gameplay är inte så lockande i slutändan. Av det vi fått se hittills av Everwild har varit väldigt lovande och det hela har sett riktigt intressant ut, så det är lite tråkigt att vi inte kommer få spela den versionen av spelet. Förhoppningsvis kommer Rare och gänget lyckas knäcka nöten och spelet lär dyka upp igenom i sinom tid. När vi kommer få se spelet ordentligt nästa gång är okänt, men det verkar som att utvecklarna siktar på release 2024 som tidigast. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.5°
+
Roger Åberg
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Geely visar upp konceptet Vision Starburst
Futuristiskt!

Geely har visat upp ett riktigt fräckt koncept som man kallar för Vision Starburst. Bolaget har tydligen en designfilosofi som man kallar för Expanding Cosmos och det är från rymden som man hämtat inspiration till denna. Istället för två lyktor fram har bilen en ljuslinje som löper längs fronten. På sidan hittar vi riktigt trevlig veck och formen runt hjulen är rätt annorlunda. På insidan är det också väldigt futuristiskt. Man säger att det här är ett koncept, men att en hel del av designen kommer att finnas med i framtida modeller från märket. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

McLaren Artura blir först med Pirellis Cyber Tyre-teknik
Däcken kommunicerar direkt med bilen

Laddhybriden Artura som McLaren lanserade tidigare i år kommer att bli den första kommersiellt tillgängliga bilen med en variant av däcken "Cyber Tyre" som Pirelli presenterade förra året. När Pirelli presenterade Cyber Tyre förra hösten så snackades det om 5G-uppkopplade däck som med hjälp av inbyggda sensorer skulle kunna hålla koll på om vägbanan är blöt eller om det finns något annat som kanske tillfälligtvis kan göra vägbanan lite osäkrare att färdas på. Riktigt så avancerade verkar dock inte de Pirelli P Zero Corsa-däcken som Artura är försedd med vara. Istället handlar det om att däcken har försetts med ett system som via Bluetooth LE kan överföra information om däcktryck, slitage och annat direkt till bilens datorsystem. Sådana system sitter vanligtvis i bilars hjul men i McLaren Arturas fall finns alltså detta system i däcken. Pirellis R&D-chef Piero Misani säger till Ars Technica: "Now we have the technology to install at industrial level a sensor inside the tire and, most of all, integrate the sensor into the car itself. You can put in a sensor, you can put in an app [linked to a tire], but this is not a dialogue between the tire and the car. That is something that is a standalone system. With the McLaren Artura, we believe that wex27ll be the first to fully integrate a sensor in the tire with the carx27s electronics." Laddhybriden McLaren Artura kostar från 185.000 pund, motsvarande närmare 2,2 miljoner svenska kronor, och börjar levereras någon gång under årets tredje kvartal. Här nedanför hittas en demonstrationsfilm för Pirellis vision med Cyber Tyre, däck som kan komma att dyka upp på bilar i framtiden. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

King of Fighters 15 skjuts upp till 2022
Covid osv

King of Fighters 15 skulle egentligen släppas i år, men utvecklarna SNK har nu meddelat att det inte kommer ske. Fightingspelet kommer i stället släppas under första kvartalet 2022. I ett uttalande om situationen berättar utvecklarna att det hela beror på att hemmajobb i samband med coronarestriktionerna satt käppar i hjulet för utvecklingen och det hela har tagit lite längre tid än planerat. Mer specifikt sägs detta: The development timeline we set out to reach in the beginning has been affected by the ever-still rising cases of COVID-19 within Japan. We have made the ultimate decision in the end that the product’s quality must come first, and so with that decision comes an altered release window. We sincerely ask for your kind patience and understanding as our development teams continue to work hard on KOF XV as we draw closer to its release. Detta är förstås lite tråkigt för fans av spelserien, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida