m

Epos presenterar GTW 270 Hybrid
True wireless-lurar med gamingfokus

Mobilgaming fortsätter växa och det gör även marknaden för gamingtillbehör för mobiltelefoner. Epos, tidigare Sennheisers gamingdivision, har presenterat ett par true wireless-lurar som går att använda både till mobiler, datorer och spelkonsoler. Med lurarna följer det med en USB-C-dongle som du kan peta in i din spelkonsol, dator eller mobiltelefon, men pallar du inte bära runt på en dongle kan du även koppla upp lurarna till mobil eller dator via bluetooth. För att minska latens används aptX Low Latency-codec och lurarna är utrustade med Epos egna ljudelement som ska leverera djup och kraftfull bas, naturlig mig och klar diskant. GTW 270 är utrustade med dubbla mikrofoner för att användaren ska höras bra och minska bakgrundsljud när det ska röstchattas. Batteritiden ligger på 5 timmar i lurarna och via laddningsfodralet får man ytterligare 20 timmars batteritid, så om man använder sig utav sina mattekunskaper från grundskolan så betyder det att den totala batteritiden ligger på 25 timmar. 90 minuter i fodralet behövs för att ladda lurarna fullt. Epos GTW 270 Hybrid går att beställa nu via företagets hemsida, direktlänk finns här nere till vänster, och priset ligger på 2250 kronor. Det kommer även säljas en variant av GTW 270 utan dongle med några hundralappar lägre pris. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Alla Peugeots nya modeller kommer som prestandaversioner
Elektrifiering hjälper till

I september förra året fick vi se 508 Sport Engineered i sitt produktionsutförande. Detta är Peugeots första modell på länge med prestandafokus och det kommer fler. Nu får vi reda på att alla kommande modeller ska erbjudas som PSE (Peugeot Sport Engineered)-versioner vilket alltså innebär vassare prestanda och fräsigare utseende. Eldrift och hybridisering kommer vara en av de sakerna som ska hjälpa till med prestandan. Vdn Jean-Philippe Imparato säger följande: "With each and every car, starting with 508, I’m aiming to put as an umbrella a performance/sporting version of the car. We will launch at the beginning of 2021 with the 508 Peugeot Sport Engineered to send a message to the market. It puts something on top of our range that sends a message to the world that we don’t want the EV transition to be boring – we want to have fun even if we have CO2 below 50 grams. It fits at the same time the upmarket move and the message that we want to bring on electrification." Vänta er alltså en sportigare version av nya 208 och nästa generation 308 som kommer att presenteras i mars. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning kommer till Switch i mars
Actionrollspela järnet!

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning släpptes till PC, PS4 och Xbox One i september förra året och inom kort är det dags för Switch-spelare att ta sig an fantasyrollspelet. 16 mars kommer spelet släppas till Nintendos hybridkonsol och kommer precis som versionen som släpptes i höstas med uppgraderad grafik från originalversionen samt spelets tre DLC:s The Teeth of Naros, Legend of Dead Kel och Weapons and Armor bundle. I samband med detta har THQ Nordic meddelat att spelet kommer få en ny expansion senare i år vid namn Fatesworn, men utöver titeln så har vi inte fått veta något mer om den kommande expansionen. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nya Honda HR-V presenteras nästa månad
Kommer som hybrid

Den 18 februari kommer Honda att dra täcket av helt nya HR-V. Den största nyheten är att bilen kommer att erbjudas som hybrid för första gången. Namnet kommer att bli HR-V e:HEV men det handlar inte om någon laddhybrid, utan en vanlig. Några specifikationer kring denna får vi inte just nu, men hos storebror CR-V handlar det i alla fall om en bensinfyra på 2,0 lite som parats med två stycken elmotorer. Till detta sitter det en enstegad växellåda. Vad nya HR-V kommer att bjuda på får vi alltså vänta ytterligare en månad för att få reda på. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Bigster Concept är Dacias kommande flaggskepps-SUV
Ska lanseras 2025

Dacia presenterar nu Bigster Concept som är en SUV som de ska lansera i produktionsutförande först 2025. Den här kommer att bli deras flaggskepp inom segmentet och den mäter 4,6 meter på längden. Alla yttre skyddspaneler är bland annat i återvunnen plast och den kan komma med el- och hybridmotorer när det väl är dags för lansering. Vad som finns under skalet nu är dock oklart. Bilen bygger på CMF-B-plattformen som även delas med senaste Logan och Sandero. Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef för Dacia säger så här: "Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det." Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Renault 5 gör comeback
Nu som retrotuff elbil

Renualt vill förvandla sitt företag till ett varumärke som står för teknik, service och ren energi och detta ska man göra under namnet "Nouvelle Vague" (nya vågen). Fram till 2025 ska man lansera 14 stycken huvudmodeller varva sju stycken är rena elbilar och sju stycken är bilar i C/D-segmentet. Alla nya bilmodeller kommer lanseras som el- eller hybridversioner. Man kallar den strategiska planen för "Renaulution" och en prototyp man tagit fram för att visa hur man tänker är en liten elbil som flörtar med klassikern Renault 5. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet eller om tanken är att den här ska tillverkas längre fram. Kör på säger jag för den här var tuff! Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Volvo Pentas nya teknik gör det enklare att lägga till med båten
En hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning

CES-mässan är digital i år men det går som väntat utmärkt att presentera nyheter ändå. Volvo Penta delar nu med sig av branschens första helt integrerade Assisted Docking System för båtar. Detta ska ge kaptenen en helt ny kontroll och är ytterligare ett steg mot automatiserad tilläggning när båten väl ska parkeras. Systemet kompenserar för vind och strömmar och hjälper automatiskt båten att hålla den avsedda kursen. Så här säger Ida Sparrefors som är Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta: "Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten." Läs mer om tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Alfa Romeo Tonale presenteras i september
Det är nog inte en dag för sent

Alfa Romeo har en ny SUV på gång och den kommer att få namnet Tonale. I mars 2019 såg vi de första konceptbilderna på den och i oktober samma år läckte bilder på vad som tros vara produktionsversionen ut. Men fortfarande har den inte presenterats officiellt, men nu går rykten om att detta kommer att ske i september i år. Och att en Launch Edition ska börja säljas i november. Det vi kan vänta oss är en crossover med delar från Jeep Renegade, bland annat en hybriddrivlina. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid
Inga överraskningar direkt

I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari sägs ha tre stycken suvar på gång
Det verkar bli en familj med högbyggda fordon

Det sägs att Ferraris SUV Purosangue ska lanseras 2022. Men detta är bara början på tillverkarens SUV-familj. Tydligen ska ytterligare två stycken högbyggda offroadmaskiner finnas med i framtidsplanerna. De båda modellerna ska än så länge gå under kodnamnet F244 och F245. Hur dessa kommer att drivas framåt är fortfarande oklart men det lär bli någon form av hybridifiering eller kanske även ren eldrivlina i någon av dem. Först ut är dock Purosangue som vi heller inte vet så mycket om än så länge. Tumnagel
24.5°
+
Bobby Green
0
2020

Kias nya reklamfilm känns väldigt mycket Volvo
Eller vad tycker ni?

På julafton släppte Kia en reklamfilm för Sorento Plug-In Hybrid. Men visst påminner den om något? Inte bilen alltså, utan reklamfilmen. Lite familjär stämning, klipp i motljus och en låt på svenska. Känns som att Kia tittat väldigt mycket på Volvos reklamfilmer de senaste åren eller? Exempel på Volvo-reklamer nedan. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Det här är McLaren Sabre
Speciellt framtagen för USA

Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är drivlinan i Peugeots nya Le Mans-racer
Kommer övervakas av FIA med hjälp av sensorer

Peugeot Sport ligger bakom HYBRID4 500KW som är namnet på den drivlina man kommer att stoppa i nästa Le Mans-bil. Den består av en dubbelturbomatad V6:a på 2,6 liter som är placerad i mitten av bilen. Den utvecklar upp till 680 hästar. På framaxeln sitter en elmotor som ger ytterligare 272 hästar och som får sin kraft från ett 900-voltsbatteri. Slår man ihop effekten får man 952 hästar men enligt reglerna får maxeffekten ligga på 680. Det innebär att man kommer köra förbränningsmotorn något strypt så länge det finns ström i batteriet. När denna är slut släpper man lös all kraft i vinkelsexan igen. Elmotorn får bara användas i pitlane och vid hastigheter över 120 km/h. Det innebär att i kurvor där det går lite långsammare så kommer bilen endast vara bakhjulsdriven, för att sedan driva på alla fyra igen när man fått upp lite fart. För att man inte ska kunna fuska med siffrorna ska det finnas sensorer som hela tiden skickar effekten på alla fyra hjulen direkt till FIA så att de kan övervaka. Drivlinan ska börja testas i bänk under nästa vår. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida