m

Icomera ska fixa uppkopplingen i Hyperloop-poddar
Svenskt företag börjar sammarbeta med HyperloopTT

Det svenska företaget Icomera har inlett ett samarbete med HyperloopTT (HTT), före detta Hyperloop One, vars syfte är att koppla upp passagerarna som färdas i HTT:s framtida Hyperloop-poddar. Tanken är att HTT: ska koppla upp sina vagnar med Icomeras system TraXside vilket är ett radio- och fibernätverk som ska byggas upp på HTT:s hyperloopbanor. Med TraXside ska det bli möjligt att leverera bandbredd i gigabit-klassen till varje podd och i ett pressmeddelande skriver man att det med bandbredden som erbjuds ska bli möjligt att streama 200 HD-filmer samtidigt i varje podd. HTT:s vd Andres De Leon säger i ett pressmeddelande om partnerskapet med Icomera: "High-speed wireless communications are an absolute must for today’s transportation, and Icomera is the perfect partner to bring the fastest broadband speeds to the fastest transportation system." HTT och Icomera planerar att börja testa TraXside i franska Toulouse under det här och nästa kvartal. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop visar upp designvision för Hyperloop-poddar
Är det så här vi kommer att färdas i framtiden?

Virgin Hyperloop har släppt en video och ett gäng med bilder där man visar upp hur man tror att passagerare kommer att färdas i deras Hyperloop-poddar när väl dessa är på banan i framtiden. Varje Hyperloop-pod kommer att ha en kapacitet på 28 sittande passagerare vilket ser ut att få hyggligt med benutrymme av videon att döma. Konceptet som syns i videon och på bilderna är designat av Virgin Hyperloop tillsammans med Bjarke Ingels Group (BIG) och Teague. John Barratt, vd för Teague, säger i ett pressmeddelande om interiören för Virgin Hyperloop: "Recessed seat wells provide a greater sense of space, while the raised aisle is a touch of the unexpected and unique. Bands of greenery and wood textures subvert the aesthetic of typical mass transit materials with something optimistic and fresh. All lighting in the pod—including the unassuming information displays—are dynamic and adjust based on traveler activity and journey milestones." Det finns inga uppgifter om när vi eventuellt kommer att kunna färdas i Hyperloop-poddar liknande dem som visas upp i Virgin Hyperloops vision. Det lär nog dock dröja ett par år då Virgin Hyperloop fortfarande befinner sig på prototypstadiet och precis har börjat göra en del mindre tester av tekniken. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Virgin Hyperloop testat med passagerare för första gången
Är det så här vi transporteras i framtiden?

Virgin Hyperloop, företaget som startade 2014 och som tidigare hetat "Hyperloop Technologies" och "Hyperloop One", har nu genomfört sitt första test med passagerare i en av hyperloop-poddarna "X2", även kallade "Pegasus Pod". Det hela skedde på företagets DevLoop-anläggning i den amerikanska delstaten Nevada. Där fick två passagerare testa på att åka i den 500 meter långa testtuben som Virgin Hyperloop byggt upp där. Hastigheten höll sig till rätt så beskedliga 170 km/h. Detta på grund av att inbromsningen i den rätt så korta testtuben inte skulle bli allt för häftig för de båda passagerarna. Vid tester utan passagerare har Virgin Hyperloop fått upp podden i runt 400 km/h. När Elon Musk, som inte är inblandad i Virgin Hyperloop, först presenterade Hyperloop som ett koncept 2014 snackades det om att dessa skulle kunna komma upp i hastigheter på över 1200 km/h. Det lär nog dock dröja ett tag innan Virgin Hyperloop eller någon av deras konkurrenter når de hastigheterna. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Företag från Australien presenterar 1340 hästar stark elmotor
Kan användas till hyperbilar och hyperloopar

HyperPower Technologies som är ett företag i Australien presenterar nu QFM-360-X. Det är en kompakt elmotor som genererar hela 1340 hästar. Tycker man inte det räcker och behöver mer effekt ska man kunna seriekoppla motorerna, upp till tio stycken, och då få ut 13.400 hästar som max. För att demonstrera motorns prestanda har man gått samman med Top EV Racing och stoppat fyra motorer i ett dragster-bygge som man hävdar ska kunna göra 0-200 km/h på 0,8 sekunder, 0-530 km/h på 3,7 sekunder och toppa ut vid 610 km/h. HyperPower tänker sig att motorn i framtiden skulle kunna användas inom allt från rymdindustrin till gruvarbeten, hyperloops och även hyperbilar för privatpersoner. Vad motorn kostar och när den eventuellt ska lanseras på marknaden är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2019

Hyperloop-tävling ska börja testa krökta tunnlar
Onödigt att bara att köra rakt fram

I helgen avgjordes årets så kallade Hyperloop Pod Competition som arrangerades av SpaceX och efter det så meddelade företagets vd Elon Musk att det skulle bli en del förändringar i nästa års designtävling. I de tävlingar som hittills genomförts med att designa en så kallad "pod" för Hyperloop-banor har dessa testats i en rak Hyperloop-tunnel som varit 1,2 kilometer lång. Nästa år uppger Elon Musk att tävlingen kommer att avgöras i en krökt tunnel som ska vara 10 kilometer lång. Årets Hyperloop Pod Competition vanns av Team TUM från Technical University of Munich. De har tidigare tävlat under namnet WARR Hyperloop och nu vunnit tre av de sammanlagt fyra tävlingarna som arrangerats. I finalen mötte TUM bland andra Delft Hyperloop från nederländska Delft University som siktade på att ta hem sin andra seger i tävlingen men som tyvärr fick ge upp efter tekniska problem. För att vinna tävlingen var lagen tvungna att få upp sin pod i så hög hastighet som möjligt. Team TUM lyckades få upp sitt ekipage i 463 km/h vilket räckte till segern i årets upplaga av Hyperloop Pod Competition. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här kan en Hyperloop-station se ut
SpaceX anordnar ny designtävling

SpaceX anordnar nu för fjärde gången designtävlingen "Hyperloop Pod Competition" där deltagarna tävlar om att designa den bästa podden till vad som kanske kan komma att susa fram på framtidens Hyperloop-banor. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det nederländska universitetet Delft tänker sig att "vagnarna" i framtidens spårtrafik kan komma att se ut. Bidraget har Delft tagit fram tillsammans med teknikföretaget INDG och designföretaget AltSpace. Man har även designat hur en Hyperloop-station kanske kan komma att se ut i framtiden och även den kan ni kolla in den korta filmen här nedanför. Det här är tredje gången Delft deltar i Hyperloop Pod Competition. 2017 vann man en av de två tävlingar som arrangerades då. Ska man göra det även i år så måste podden man designat vara den snabbaste av de 20 bidragen när den testas på SpaceX 1250 meter långa testbana för Hyperloop-poddar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Boring Company bygga vanliga biltunnlar?
Det är ju inte särskilt futuristiskt

Det har varit mycket snack om Elon Musks tunneföretag Boring Company de senaste två åren men en video de publicerade i slutet av förra veckan var inte särskilt imponerande och gjorde även att det uppstod en del frågetecken runt Borings framtidsplaner. När Musk först presenterade Borings planer för cirka två år sedan så uppgav man att tanken var att bilar, och människor, skulle transporteras hypersnabbt på en slags transportslädar i deras tunnlar. I videon ovan så handlar det om en Tesla som med hjälp av bilens Autopilot-system tar sig fram för egen maskin i Borings lilla tunnel. När Elon Musk fick frågan på Twitter om varför man verkar övergett idén med transportslädar i tunnlarna svarade han att "Det här är enkelt och fungerar". Givetvis fungerar det hela men det känns väl inte superfuturistiskt att bygga tunnlar där bara en bil i bredd får plats. Där fordonen dessutom ska ta sig fram för egen maskin i liknande hastigheter som på vanliga vägar. Då är det nog betydligt mycket mera effektivt och billigare att bara bygga en vanlig väg. Ni hittar ett klipp från förra veckan där en Tesla under jord tävlar mot en Tesla som kör på vanliga vägar. Här nedan hittas ett klipp från i slutet av förra året där en Tesla körs på en dragsläde i Borings testtunnel. Som synes i klippet ovan verkar man nu ha tagit bort spåret från tunneln som synes i videon nedan och istället ha asfalterat hela tunneln. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan börjar testa tåg i 400km/h
Det är riktigt snabbt det

Japan har nu testkört sitt nya snabbtåg som går i hela 400km/h. Det nya tåget heter Alfa-X vilket står för "Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation". Med en sådan fart krävs det ordentliga bromsar så, förutom traditionella bromsar, använder sig tåget av luftbromsar som sitter på taket samt extra magnetiska skivor vid spåret. När Alfa-X kommer börja köra passagerare kommer det bli det snabbaste tåget i kommersiellt bruk. Dock kommer den "endast" köra i 360km/h när den väl släpps loss på de japanska järnvägarna. Det kommer däremot inte hända på ett bra tag då tåget kommer testköras de närmsta åren och det japanska tågbolaget JR East förväntar sig inte kunna börja köra passagerare i Alfa-X förrän vid 2030. Då är det tänkt att tåget ska köra mellan städerna Tokyo och Sapporo. Det återstår väl att se om Alfa-X lyckas behålla kronan som världens snabbaste kommersiella tåg fram tills dess eller om någon av Hyperloop-företagen lyckas få loss något vettigt innan dess. Japans nuvarande snabbtåg, Shinkansen, har en topphastighet på 320km/h. Tumnagel
56.7°
+
Frode Wikesjö
0
2018

Hyperloop-företaget Arrivo uppges lägga ner verksamheten
Fick inte ihop finansieringen

The Verge erfar att Hyperoop-företaget Arrivo verkar ha fått slut på pengar och nu lägger ner verksamheten. Arrivo drogs igång av den före SpaceX-anställde Brogan BamBrogan efter det han hamnat i konflikt med ledningen på HyperLoop One, ett annat hyperloop-företag som BamBrogan var med och grundade. Tanken bakom Arrivo var att man skulle kunna frakta sin egen bil på Arrivos spår på slädvagnar så väl som specialbyggda bilar anpassade för spåret. Passagerare utan egen bil skulle kunna transporteras i vagnar försedda med kupéer. Topphastigheten var tänkt att ligga på runt 320 km/h. Enligt The Verges källor så har Arrivo inte lyckats få ihop framtida finansiering av sin verksamhet och företagets cirka 30 anställda har nu sagts upp skriver The Verge. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop One säger upp 15 procent av arbetsstyrkan
Runt 40 anställda får lämna företaget

Brittiska The Telegraph uppger att det hypade hyperloop-företaget Virgin Hyperloop One kommer att säga upp runt 40 anställda varav flera arbetar på företagets testanläggning i Nevada-öknen i USA. Totalt uppges företaget ha runt 250 anställda i dagsläget. Bland annat uppges både företagets ekonomichef och tekniske chef lämna företaget. Anledningen uppges vara att kassan har börjat sina i företaget och det verkar ha varit svårt att hitta investerare. I dagsläget är det Dubai-baserade företaget DP World Virgin Hyperloop One största ägare. En av anledningarna till att företaget har haft svårt att få in kapital uppges bero på att hyperloop-projekt kräver stora investeringar i infrastruktur. Det har gjort att allt fler börjar bli tveksamma till att Virgin Hyperloop One kan ha en hyperloop-bana i gång till 2021, något som man uppgett tidigare att man har haft som målsättning. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Richard Branson lämnar styrelsen för Virgin Hyperloop One
På grund av kritik mot Saudiarabien?

Virgin Groups grundare Richard Branson har meddelat att han lämnar posten som styrelseordförande i Virgin Hyperloop One, ett företag som Virgin köpte in sig i förra hösten. Detta sker mindre än en vecka efter det att Saudiarabien skrinlade planerna på att låta Virgin Hyperloop One eventuellt bygga en hyperloop-bana i landet. Det i sin tur skedde bara några dagar efter det att Branson meddelade att man pausar finansieringen från Saudiarabien för Virgins rymdföretag Virgin Galactic. Branson var en av de första företagledarna, om inte den förste, som gick ut och kritiserade Saudiarabien för mordet på den regimkritiske journalisten Jamal Khasoggi. I samband med att Branson meddelade att det inte längre var aktuellt med finansiering från Saudiarabien för Virgin Galactic sa Branson bland annat: "What has reportedly happened in Turkey around the disappearance of journalist Jamal Khashoggi, if proved true, would clearly change the ability of any of us in the West to do business with the Saudi government." Branson säger själv att han lämnar posten som styrelseordförande i Virgin Hyperloop One då han anser att företaget behöver en ordförande som är mer involverad i företagets dagliga verksamhet än vad han har möjlighet att bidra med. En talesperson för Virgin Hyperloop One säger i ett uttalande: "At our stage of development, he felt the company needs a more hands-on Chairman. The Virgin seat will be transitioned to another Virgin Group Executive. We thank Richard for his leadership and vision as Chairman. We are continuing to work in partnership with the Virgin Group to advance our first projects globally." Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTT visar upp Hyperloop-pod för passagerare
Är det så här vi ska färdas i framtiden?

Hyperloop-företaget HTT (Hyperloop Transportation Technologies) har visat upp den första så kallade "podden" som man tänker ska transportera passagerare på framtida hyperloop-banor. HTT kallar sin skapelse för "Quintero One" och den visades upp i spanska Puerto de Santa Maria där HTT:s tillverkningspartner Carbures har sitt huvudkontor. HTT nämnde inget om hur många passagerare som skulle få plats i Quintero One men passagerardelen ska uppta cirka hälften av fordonets sammanlagda längd på cirka 30 meter. HTT började tidigare i år bygga en testbana för hyperloop vid sitt europeiska huvudkontor i Frankrike. När den är färdigställd kommer det att bli den första hyperloop-banan i Europa. I klippet nedan kan ni kolla in lite från arbetet med att utveckla Quintero One. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop One ska bygga utvecklingsanläggning i Spanien
Dock inget testspår

Virgin Hyperloop One meddelade i dag att de kommer expandera sin verksamhet i Europa och det hade de tänkt göra genom att bygga en utvecklingsanläggning för runt 500 miljoner dollar. Detta center ska byggas i Bobadilla vilket är en liten by i Spanien. Här ska Virgin Hyperloop One utveckla, testa och certifiera diverse komponenter till företagets hyperloopar. Det kommer alltså inte byggas något testspår här. 2020 ska bygget och verksamheten vara igång och Virgin Hyperloop One räknar med att anställa upp till 300 personer där. Tumnagel
38.5°
+
Feber
0

SpaceX tredje Hyperloop-tävling avgjord
Studenter fick upp hyperloop-pod i nästan 500 km/h

I helgen avgjordes den tredje av SpaceX hyperloop-tävlingar där man låter studenter runt om i världen bygga hyperloop-poddar där man sedan tävlar om vilken av dessa byggen som går snabbast. Precis som vid de två tidigare tävlingarna så var det laget WARR från Münchens universitet som vann helgens tävling. WARR lyckades få upp sin hyperlopp-pod i en hastighet på 467 km/h vilket kan jämföras med de 94 km/h man fick upp podden i när man vann SpaceX första hyperloop-tävling. Målet med tävlingarna är att någon gång i framtiden kunna få upp poddarna i en hastighet på 600 miles i timmen vilket motsvarar 965 km/h. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arrivo ska också bygga hyperloop-bana i Kina
Fast för bilar

Igår blev det känt att Hyperloop Transportation Technologies skulle bygga en hyperloop-bana i Kina och det verkar som om även deras konkurrent Arrivo kommer att göra det. Arrivo är antagligen ett av de mindre kända hyperloop-företagen och det drogs igång av Brogan BamBrogan som tidigare arbetade på Hyperloop One, ett företag han lämnade efter ett mycket infekterat bråk. Arrivos "hyperloop"-ide skiljer sig lite från andra liknande företag. Arrivos system är tänkt att transportera bilar och transportkapslar för människor på maglev-slädar ovan jord i en hastighet på runt 320 kilometer i timman. Arrivo har nu slutit ett samarbetsavtal med det kinesiska statliga företaget GTA som innebär att GTA plöjer ner upp till en miljard dollar för att finansiera Arrivos "hyperloop"-banor. Det finns än så länge inga uppgifter om var man kan tänkas bygga dessa. Här nedan hittas en lite futuristisk presentationsfilm för Arrivo från förra året. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyperloop TT bygger Kinas första hyperloop-bana
Kina hakar på hyperloop-trenden

Hyperloop Transportation Technologies (HTT) har meddelat att de har fått i uppdrag att bygga en hyperloop-bana i den kinesiska provinsen Guizhou. Det ska inte handla om någon testanläggning utan företaget uppger att man planerar att använda den för kommersiell passagerartrafik när den väl är testad och klar. Initialt kommer det dock handla om en hyperloop-bana på 10 kilometer som antagligen inte kommer att komma upp i hyperloops teoretiska hastighet på 1220 kilometer i timman. Hur tidsplanen för Kinas första hyperloop-bana kommer att se ut finns det inga uppgifter om ännu. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boring Company ska bygga tunnel i Chicago
Ännu en fjäder i hatten för Elon Musk

Elon Musks tunnelbyggar-företag har vunnit en upphandling i Chicago vilket innebär att företaget ska bygga en höghastighetsjärnväg mellan Chicago och deras flygplats Ox27Hare International Airport. Boring planerar att färden mellan stan och flygplatsen, en sträcka på cirka 25 kilometer, ska ta cirka 12 minuter. Det kan jämföras med den nuvarande tågförbindelsen till flygplatsen som tar cirka 40 minuter. Man tror att projektet kommer att kosta runt en miljard dollar men någon tidsplan verkar än så länge inte finnas på plats. Nedan hittas Borings vision av hur transporter i deras tunnlar ska fungera i framtiden. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk ska starta ett godisföretag
Oklart varför

Elon Musks nästa projekt ser ut att bli en söt sak. På Twitter uppger serieentreprenören att han kommer att dra igång ett godisföretag och att det kommer att bli "amazing". I en uppföljande tweet säger Musk även att han är "superserious" angående sitt godisföretag. Som vanligt när det gäller Musk är det lite svårt att avgöra hur "seriös" han faktiskt är men mig veterligen så brukar han realisera de flesta idéer som han luftar till allmänheten. Förhoppningsvis kommer vi inom en nära framtid kunna äta Musks godis som kanske är formade som Teslas bilar, SpaceX raketer eller en Hyperloop-pod. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop One startar företag för frakt
Tillsammans med logistikföretaget DP World

Virgin Hyperloop One har meddelat att de kommer att starta ett fraktföretag tillsammans med det stora Dubai-baserade logistikföretaget DP World som äger hamnar och annan infrastruktur avsedd för frakt runt om i världen. Det nya företaget kommer att heta DP World Cargospeed och tanken är att företaget ska bygga hyperloop-banor som ska transportera pallar med gods. DP World fraktar gods runt hela världen och skulle antagligen kunna ha nytta av ett hyperloop-nätverk som i teorin skulle kunna frakta varor från Kina till Europa på några timmar. När samarbetet mellan Virgin Hyperloop One och DP World presenterades så uppgav Virgin Hyperloop Ones styrelseordförande Richard Branson för CNBC att man eventuellt skulle byta namn på företaget. Anledningen till detta verkar vara att Branson anser att hans företag är långt före konkurrerande företag som även de har "Hyperloop" i sitt namn. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW har designat en hyperloop-pod
Åk lyxigt i en tub

BMW Designworks har designat interiören till en hyperloop-pod som antagligen kommer att trafikera en hyperloop-bana i Förenade Arabemiraten i framtiden. Det handlar om en hyperloop-bana som Virgin Hyperloop One planerar att bygga mellan Dubai och Förenade Arabemiratens huvudstad Abu Dhabi. Tanken är att poddarna inuti hyperloop-banan ska färdas i en hastighet på 1080 km/h vilket skulle göra att en resa mellan Dubai och Abu Dhabi skulle ta cirka 12 minuter. I dag tar samma färd cirka 1,5 timma. BMW Designworks poddar är förhållandevis lyxiga med ställbara säten i läder för alla passagerare. Passagerarna ska även ha tillgång till pekskärmar där de kan kontrollera ljusstyrkan och ljuset sfärger runt sätet. Tanken bakom detta är att alla passagerare på det sättet ska kunna skapa sig en egen "privat oas" av ljus runt sin sittplats i podden. Hyperloop-banan mellan Dubai och Abu Dhabi planeras att vara klar 2020. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Hyperloop One visar ny transportkapsel
Kanske dyker upp i Saudiarabien i framtiden

Hyperloop-företaget Virgin Hyperloop One har visat upp en ny transportkapsel. Den är tänkt att färdas inuti företagets framtida hyperloop-bana i Saudiarabien om någon sådan någonsin blir av. Enligt Virgin Hyperloop One skulle 10-timmars-resan mellan de båda städerna Riyadh och Jeddah bara ta 76 minuter i en framtida hyperloop-bana. Den nya transportkapseln, eller "podden" som den även kallas, är specifikt designad för Saudiarabiens "framtidsprogram" Vision 2030. I klippet ovan kan ni kolla in när den nya podden susar fram på Virgin Hyperloop Ones testanläggning i Nevada. Det finns inga uppgifter om hur snabbt ekipaget färdades under uppvisningen. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Indien vill också bygga hyperloop-bana
Virgin Hyperloop One ska bygga testbana där

Intresset för så kallade hyperloop-banor verkar fortsatt stort även om vi egentligen inte riktigt vet om de faktiskt kommer att fungera i praktiken. Senaste landet i raden att visa intresse för Elon Musk-förslaget hyperloop är Indien. Den indiska delstaten Maharashtra har meddelat att de planerar att bygga Indiens första hyperloop-bana mellan de två städerna Pune och Mumbai. Delstaten har tagit det brittisk-amerikanska företaget Virgin Hyperloop One till sin hjälp för att bygga banan och de kommer nu att bygga upp en testbana någonstans längs den framtida planerade sträckan. När hyperloop-banan är färdigbyggd skulle den koppla samman de 26 miljonerna människorna som bor i det aktuella området. En resa med hyperloop-banan mellan Pune och Mumbai skulle ta cirka 25 minuter vilket kan jämföras med de cirka 3+ timmarna samma sträcka tar med ett traditionellt tåg. Virgin Hyperloop One skriver i ett pressmeddelande att hyperloop-banan mellan Pune och Mumbai planeras att börja byggas två till tre år efter delstaten Maharashtra har skrivit kontrakt med Virgin Hyperloop One. Det finns dock inga uppgifter om när banan kan vara klar. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Virgin Hyperloop One sätter nytt hastighetsrekord
Börjar närma sig 400 kilometer i timmen

Det nyligen omdöpta företaget Virgin Hyperloop One har satt nytt hastighetsrekord på sin testbana i delstaten Nevadas öken. Det senaste hastighetsrekordet för en hyperloop-pod är nu 387 km/h vilket kan jämföras med Virgin Hyperloop Ones föregående test där man fick upp podden i 309 km/h. Det nya rekordet är dock fortfarande rätt långt ifrån hyperloops teoretiska maxhastighet på över 1100 km/h. The Verge skriver att hastigheten på Virgin Hyperloop One fordon antagligen kräver att deras testbana byggs ut och blir längre. I dagsläget är testbanan DevLoop cirka 500 meter lång och man tror att det krävs ytterligare cirka 2000 meter testbana föra att få upp hyperloop-poddarna i högre hastigheter än vad man nu har åstadkommit. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Richard Branson till Virgin Hyperloop Ones styrelse
Ersätter snubbe som inte riktigt skötte sig

Den amerikanska nyhetssajten Axios rapporterar att Virgins grundare Richard Branson blir ny styrelseordförande i hyperloop-företaget Virgin Hyperloop One. Det hela kommer antagligen inte som någon överraskning då Virgin tidigare i år gjorde en stor investering i företaget som då bytte namn från "Hyperloop One" till "Virgin Hyperloop One". Ännu en anledning till att Branson nu tar plats i företagets styrelse är att en av deras andra styrelseledamoter hoppade av sitt uppdrag tidigare den här månaden efter att ha blivit anklagad för sexuella trakasserier. I samband med att Branson blev ny styrelseledamot i Virgin Hyperloop One ska företaget även ha säkrat ny finansiering på 50 miljoner dollar från riskkapitalbolagen Caspian Venture Capital och DP World. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Har Elon Musk skapat bitcoin?
En före detta SpaceX-praktikant tror i alla fall det

Studenten Sahil Gupta som gjort sin praktik på Elon Musks företaget SpaceX lanserar nu teorin om att det är Elon Musk som är personen som går under namnet "Satoshi Nakamoto" och som anses ha skapat kryptovalutan bitcoin. Bland argumenten för att Musk skulle ha skapat bitcoin hittas bland annat att det krävs någon med goda kunskaper i programmeringsspråket C++, något som Musk själv har stor erfarenhet av från sitt arbete med SpaceX. Musk har även stor förståelse för kryptografi och ekonomi vilket bevisas i hans arbete med att ta fram specifikationerna till Hyperloop anser artikelförfattaren. Bland andra argument hittas Musks förkärlek för att lösa globala problem, att Musk sällan har uttalat sig offentligt om bitcoin eller andra kryptovalutor samt det faktum att Musk är såpass rik att han inte behöver mer pengar. En annan person som tror att Musk kan vara "Satoshi Nakamoto" skriver i ett inlägg på Medium att han tror att Musk planerar att använda bitcoin som den officiella valutan på Mars när vi väl behöver sådant där. I samma inlägg görs även gällande att Elon Musk har skapat bitcoin i hemlighet då han inte ska ha varit tillåten att pyssla med sådan verksamhet efter det att han sålde PayPal till eBay 2002. Apropå bitcoin så börjar värdet för en 1 bitcoin nu närma sig 10.000 dollar och i skrivande stund får man ge 9750 dollar för 1 bitcoin. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arrivo vill bygga tåg för bilar i städer
Hyperloop-företag satsar på lite annorlunda transportsätt

Startupföretaget Arrivo har presenterat en lite annorlunda transportlösning där man planerar att transportera både bilar och människor i ett slags tågliknande system som är tänkt att gå ovan jord. Arrivo startades av Brogan BamBrogan som tidigare även grundat Hyperloop One, ett företag som han lämnade efter en infekterad konflikt med en annan av företagets grundare förra året. Tidigare har Arrivo uppgett att man planerar att bygga hyperloopar men deras nya förslag är antagligen både billigare och enklare att genomföra än att bygga hyperloopar. Tanken är att man ska kunna frakta sin egen bil på Arrivos spår på slädvagnar så väl som specialbyggda bilar anpassade för spåret, se bild nedan. Passagerare utan egen bil ska kunna transporteras i vagnar försedda med kupéer. Topphastigheten kommer att ligga på runt 320 km/h. Arrivos plan är att börja bygga sin bana mellan Denver och stadens flygplats någon gång under nästa år. Den cirka 5 mil långa resan tar vanligtvis cirka 55 minuter med bil men Arrivo tror att deras bana kan kapa den tiden till cirka nio minuter. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin köper in sig Hyperloop One
Richard Branson vill bygga framtidens transportsätt

Miljardären och grundaren av företaget Virgin Group, Richard Branson, meddelade idag att Virgin Group har investerat i hyperloop-företaget Hyperloop One. Hyperloop One är ett av de företag som nu konkurrerar om att bygga Elon Musks framtida transportsätt hyperloop. Hyperloop One var ett av de första hyperloop-företagen på marknaden och ett av de få företagen som har en fungerande prototyp till en hyperloop-bana även om det känns som om det kan dröja ett tag innan man får upp sina hyperloop-poddar i hastigheter på över 1000 km/h. Det finns inga uppgifter om hur mycket pengar som Virgin Group investerar i Hyperloop One. I samband med tillkännagivandet av Virgins investering i Hyperloop One bytte dock företaget namn till "Virgin Hyperloop One" så jag antar att det handlar om en avsevärd summa pengar. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

HyperLoop-pod ska byggas i vibranium
Metallen som ursprungligen användes till Captain Americas sköld

Under årets upplaga av London Design Festival så snackade Hyperloop Transportation Technologies (HTT) lite mer om hur poddarna på deras framtida hyperloop-banor ska designas. HTT håller på att ta fram en podd avsedd för att transportera människor. Denna ska byggas i materialet vibranium som ska vara ett material som HTT tagit fram själva. De som kan sin Marvel-historia känner antagligen till vibranium som metallen som används i Captain Americas sköld och Black Panthers dräkt. HTT:s hyperloop-pod kommer att bli 30 meter lång, vara 2,7 meter i diameter och väga 20 ton. Podden ska ha en kapacitet att ta 28 - 40 passagerare i hastigheter på upp till 1223 km/h. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vinnare i Hyperloop Ones tävling presenterade
Här kanske framtidens tåg kommer att susa fram i ett rör

Företaget HyperLoop One har utsett tio stycken vinnare från fem olika länder i företagets tävling "Hyperloop One Global Challenge". Tävlingen drog igång förra våren och tanken var att deltagarna i tävlingen skulle presentera möjliga sträckningar för HyperLoop-banor och förhandsstudier huruvida detta skulle vara möjligt. Lite över 30 stycken lag från ett tiotal länder hade lämnat in bidrag till tävlingen och ni kan se de tio olika förslagen som vann ovan. Vinnarna kommer nu att få jobba nära Hyperloop Ones team för att studera vidare möjliga sträckningar. Hyperloop One har tidigare sagt att man siktar på att ha byggt tre hyperloop-banor "någonstans i världen" till 2021. Skulle så bli fallet så är det antagligen inte omöjligt att en eller flera av hyperlooparna byggs på platserna på kartan ovan. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Indien vill också bygga en hyperloop
Och Hyperloop Transportation Technologies ska se till att göra det

Hyperloop Transportation Technologies har skrivit avtal med Indien för att potentiellt bygga en hyperloop mellan städerna Vijayawada och Amaravati. Man räknar med att det kommer ta sex månader att planera själva bygget sen hoppas man kunna komma igång md själva bygget. Avståndet mellan dessa två städer är dryga 40 kilometer och det tar ungefär 70 minuter att ta sig mellan städerna. Men om hyperloopen bliv av räknar man med att denna resa kommer sänkas till runt sex minuter. Hur mycket pengar Hyperloop Transportation Technologies har fått vet man ej men merparten av pengarna sägs ha kommit från privata investerare. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida