m

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är världens snabbaste SUV
Brabus 900 Rocket Edition toppar 330 km/h

Brabus senaste skapelse är en 900 Rocket Edition av Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ Coupé. Den bilen i standardutförande bjuder på 612 hästar ur den 4,0 liter stora V8:an. Det tyckte Brabus var för fjuttigt så man masserade upp maskinen till 4,5 liter och 900 hästar istället. Det gör att bilen numera toppar 330 km/h vilket ska göra den till världens snabbaste SUV. 0-100 km/h ska klaras av på 3,2 sekunder. Förutom att den går rackarns fort får man även ett nytt kjolpaket, mängder av kolfiberdetaljer, vinge på bakluckan, annat avgassystem och 24 tum stora fälgar. Inredningen har även den gjorts om för att kännas ännu lyxigare än tidigare. Vad man får betala för Brabus behandling av bilen framgår tyvärr inte. Tumnagel
31.0°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på ID. Life
Verkar rätt skoj!

När man ska göra billiga bilar så kan man snåla och göra skräp eller så kan man tänka till. Volkswagen tänkte faktiskt till med sin Up en gång i tiden och med kommande elbilen ID Life verkar man också ha funderat en smula. Bilen har till exempel ingen lack utan är gjort av något konstigt material istället vilket gör att man slipper måla den, vilket blir billigare och miljövänligare. Belysningen ligger också infälld vilket är skoj och annorlunda material har används i inredningen. Hur mycket av detta som kommer i produktion 2025 återstår att se. Prislappen lovar man ska bli under 20.000 euro, vilket borde betyda under 250.000 kronor här i Sverige. Tumnagel
43.0°
+
Roger Åberg
0

IKEA släpper batteriladdare som passar fint i bokhyllan
Batteriladdaren Tjugo ser ut som en bok

IKEA har släppt en batteriladdare för AA- och AAA-batterier vilken kanske kan tilltala alla som är ute efter en lite diskretare batteriladdare som ser ut att vara en naturlig del av hemmets inredning. Batteriladdaren heter Tjugo och som synes på bilden ovan så ser den ut som en inbunden bok. Batteriladdaren har kapacitet att ladda upp till åtta stycken AA- och/eller AAA-batterier åt gången. Batteriladdaren går att använda för att ladda upp alla uppladdningsbara AA- och AAA-batterier och det krävs alltså inte att man använder IKEA:s egna Ladda-batterier. En IKEA Tjugo kostar 169 kronor. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
13kg
+
Wille Wilhelmsson

Inredningen på nya Mercedes SL
Blir 2+2!

Klassikern Mercedes-Benz 300 SL har fått stå modell för nya generationen av Mercedes SL. Eller det är vad Mercedes säger i alla fall, jag är inte så säker på att det verkligen finns så mycket likheter. Man kallar mixen av digitalt och analogt för hyperanalogue och allt ska vara väldigt förarfokuserat, det går till exempel att justera skärmen i mitten så att den är mer vinklad åt föraren. Jag gillar att det är så mycket som är "fysiskt", från högtalarna, förbi luftblåsen till det i och för sig digitala klustret framför föraren som må vara digitalt men som känns väldigt snyggt inbakad i instrumentpanelen. Ratten är inte direkt ful heller. Men den stora nyheten är ändå att SL blir 2+2, även om baksätet kanske inte är gjort för folk med ben. Bilen presenteras förresten av Mercedes-AMG, så vi lär inte få några mesiga versioner av bilen när den väl kommer. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Volvos koncept i videoform
Så fungerar belysningen

Vi hittade lite video på Volvos nya koncept som man kallar för Concept Recharge. Här får vi se bilen från alla håll och kanter men också se hur de nya lamporna fram och bak kommer att se ut. Belysningen i inredningen där hela instrumentbrädan lyses upp kanske inte klarar sig till produktionsbilen. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

MG Marvel R på väg till Sverige
Rimligt prissatt med intressant prestanda

Det klassiska märket MG är inte längre brittiskt utan kinesiskt och ägs i dag av SAIC Motor. De har nu sadlat om till elbilar men de modeller som de har släppt hittills har väl inte varit superspännande direkt. Priserna har dock varit låga, en MG ZS går att få från 1990 kronor per månad. Nu verkar det som att modellen MG Marvel R är på väg och med en lite snyggare front, inredning och bättre prestanda kanske denna kan vara lite mer intressant. Bilen kommer med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och med drivning på två hjul får man ok prestanda. 180 hästar gör att man kan ta sig till 100 km/h på 7,9 sekunder. Räckvidden är då 40,2 mil enligt WLTP. Med fyrhjulsdrift blir det roligare, då tar de tre motorerna dig till hundra på 4,9 sekunder. Räckvidden sjunker som väntat något och landar på 37 mil. Båda varianterna har ett batteri på 70 kWh laddning på 90 kW och 5 till 80 procent ska ta 43 minuter. På insidan ser det också lite trevligare ut än i tidigare modeller. Framför näsan finns en digital cockpit på 12,3 tum och i mitten en stor skärm på 19,4 tum. Även den billigaste versionen ska ha värmepump och panoramasoltak. Man ska även få dra med bilen, om än bara 750 kilo. Några svenska priser finns inte ännu, men riktpriset i Europa kommer att vara mellan 40.000 och 50.000 euro. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

IKEA ska öppna småbutiker
Utan några varor

TT rapporterar att IKEA planerar att öppna ett gäng mindre butiker runtom i Sverige i år. Tanken är att dessa mindre butiker ska komplettera de stora varuhusen där kunder ska kunna få hjälp med planering av exempelvis kök eller garderobsinredning samt att beställa hem varor och inte ha några produkter som man kan köpa med sig direkt. Det IKEA vill försöka åstadkomma med dessa butiker är att komma närmare deras kunder i städer och platser där de i dag inte har fysisk närvaro. Den första butiken ska öppnas mot slutet av sommaren i Ingelsta Shopping i Norrköping. Vilka andra platser ska få dessa butiker har inte IKEA avslöjat ännu. Samtliga butiker är en del av ett utvecklingsprojekt så butikerna som nu öppnas till en början ses som temporära. Tumnagel
44.4°
+
Frode Wikesjö
0

Audi e-tron får ett mörkare utseende
Det här är nya Black Edition

Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du campa med din Mini
Perfekta bilen att upptäcka naturen med?

Att campa med bilen är kanske inte helt vanligt men när man säger campa och bil så tänker i alla fall jag på en tysk skåpbil som har fått sig ett nytt tak och inredning från Westfalia. Men man kan tydligen campa med betydligt mindre bilar också, för Mini säljer två lösningar för dels deras Cooper och dels deras Countryman. Tillbehören är officiella och med Mini-loggor. Man bör nog inte vara fler än två om man vill få plats, både att sova och packa. Taktältet för Countryman kostar 3400 euro och går att köpa här Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.6°
+
Roger Åberg
0

Nya Krösatågen blir lingonfärgade
Så klart!

Nu är upphandlingen av 28 nya Krösatåg klara. Det är Region Kalmar län som tillsammans med Region Blekinge, Kronoberg, och Jönköping som har upphandlat och de nya tågen kommer att kosta tre miljarder kronor. Vinnare av upphandlingen blev CAF. Enligt Region Kalmars pressmeddelande har man fokuserat på bekvämlighet, komfort och utrymmen har varit viktigare än att maximera antalet sittplatser. Av de 28 nya tågen är 19 elektriska, 76 meter långa och har en topphastighet på 200 km/h. Sju av tågen är bimodala och går både på el och med förbränningsmotor. De är 67 meter långa och topphastigheten är 200 km/h när de går på el och 140 km/h när de går på förbränningsmotor. De första tågen levereras 2024. De elektriska tågen har 190 sittplatser och de bimodala 140. Man anpassar inredningen efter att en resa ska vara i ungefär två timmar, så stolarna kommer att vara ställbara och det finns strömuttag och wifi ombord. För oss som inte är från trakten så betyder kröson lingon och man kallar dem det för att de förr i tiden användes för att åka och plocka just lingon. Därför heter de Krösatågen och därför är de lingonfärgade. Tumnagel
53.8°
+
Roger Åberg
0

I kväll är det premiär för Audi Q4 e-tron
Klockan 19.00 startar det!

I kväll klockan 19.00 är det premiär för det tredje syskonet till VW ID.4 och Skoda Enyaq, nämligen Audi Q4 e-tron. Än så länge vet vi en hel del om inredningen (jag går igenom den här nedan) och att det kommer en vanlig och en sportback-version av bilen. Och att grillen kommer att vara gigantisk. Det mest intressanta just nu, förutom utseendet, är priset. Om det blir rätt så kommer det här att vara en väldigt intressant bil för många! Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Så här ser insidan på Ioniq 5 ut
Ska kännas som ett vardagsrum

Den 23 februari kommer Hyundai att dra täcket av den eldrivna coolingen Ioniq 5. Nu får vi en bild som visar lite hur interiören kommer att se ut. Tyvärr handlar det just bara om en enda bild, resten får vi helt enkelt vänta snällt på. Man berättar att inredningen främst består av miljövänliga material och textilier. Stolarna är klädda i eko-bearbetat läder som är färgat och behandlat med växtoljeextrakt från linfrön. Ytorna på instrumentbrädan, knappar, ratt och dörrpaneler är belagda med en polyuretanbiofärg gjord på oljor från rapsblommor och majs. "Ioniq 5 är ett ställningstagande för design och erbjuder en optimistisk insyn i vad kunder kan förvänta sig av den nya EV-eran. Den långa hjulbasen medför en helt ny dimension av utrymme. Vi designade det här speciella rummet som en perfekt plats för att hämta energi, ett hem hemifrån." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Lotus säger farväl till Elise och Exige
Med Final Edition

Lotus meddelade nyligen att modellerna Elise och Exige kommer att sluta tillverkas i år. För att säga farväl till bilarna presenteras nu dessa Final Edition-versioner. Totalt handlar det om fem stycken olika versioner - två för Elise och tre för Exige. Det köparna får är unika färgalternativ, andra fälgar, nya inredningsdetaljer och diverse dekaler som skvallrar om specialversion. Det digitala instrumentklustret som vanligtvis är tillval är också standard. Man får även en ratt med flat botten och den senaste versionen av den manuella växelspaken med synligt länkage. Nedan ser ni när Carfection kör den sista utgåvan av modellen Elise. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0
2020

I år sökte vi efter hundar, husbilar och skrivbord på Blocket
Pandemieffekten

I år har varit ett annorlunda år, helt klart, och så även på Blocket. Med runt 100 miljoner besökare per månad så är sajten en bra måttstock för trender i våra konsumtionsmönster. - Det har varit ett intressant år, och när vi tittar på vad svenskarna sökt efter mest så är det saker kopplat till det typiska “Svensson-livet”. Det har sökts hejvilt efter hundar, husvagnar, Volvo och båtar under året. Kanske är det trygghet vi söker efter när omvärlden är osäker, säger Annette Karlberg, marknadsplatsdirektör för Köp & Sälj på Blocket. Hundar är alltså den populäraste sökningen på Blocket i år, framför till och med bilar. Hela topplistan osar hemmaliv och hemester med soffor, katter, husbilar, båtar, husvagnar och utemöbler. Även skrivbord har det sökts mycket efter, vilket inte är så konstigt när folk har jobbat hemma. På techsidan är det faktiskt inte tv som är i topp utan iPhone regerar. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Ikea lägger ner Ikea-katalogen
Efter 70 år

Sedan 70 år tillbaka har Ikea levererat inspiration och reklam i form av Ikea-katalogen, men nu har Ikea bestämt att lägga ner verksamheten. Det hela är förstås lite trist, då det har varit en källa av inspiration för hemägare genom tiderna, men samtidigt är det ett rätt förståeligt beslut av möbeljätten. Anledningen till nedläggningen beror kort och gott på att katalogen inte är lika populär som den varit tidigare och Ikea har skiftat mer fokus på att förbättra hemsidan och sin närvaro i sociala medier. I ett uttalande säger Konrad Grüss, Managing Director på Inter IKEA Systems B.V, detta om saken: - För både kunder och medarbetare står IKEA katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt. Om ni verkligen, verkligen gillar Ikea-katalogen så kommer Ikea att släppa en rejäl Ikea-bok under hösten 2021 med inspiration och tips om heminredning som en hyllning till den anrika katalogen. Via länken här nere till vänster så kan ni se hur Ikea-katalogen sett ut genom tiderna. Tumnagel
54.7°
+
André Stray
0
Nästa sida