Quantcast
m

Chicago Auto Pros hittar mängder med fel på ny Tesla
Kvaliteten verkar inte hålla måttet på inspekterad Model Y

Chicago Auto Pros har ännu en gång slagit ned på kvaliteten på en Tesla Model Y som precis rullats ut från fabriken. Under sin inspektion av den nytillverkade bilen hittades mängder med fel, bland annat överspray av lackeringen, saknande färgdetaljer, fel i inredningen och annat. Det verkar med andra ord som om det här Model Y-exemplaret inte lever upp till kvalitetskrav som jag antar borde betecknas som någon slags standardkvalitet åtminstone. Chicago Auto Pros uppger att de kommer att skicka tillbaka bilen till Tesla för att få den utbytt eller fixad. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

MKBHD snackar lite flådig teknik
Sisyphus-bord, Devialet-högtalare och Helios-objektiv

Flådig teknik är flådig. MKBHD har släppt en ny video i sin Dope Tech-serie och den här gången pratas det om inredning, high end-ljud och kameraobjektiv. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Nu kan du speca din Ferrari Roma online
Lek loss i konfiguratorn

I november förra året visade Ferrari upp den nya modellen Roma och nu har man lanserat konfiguratorn online så att man kan bygga sitt exemplar. Där kan man välja bland olika lackalternativ, inredningsfärger och vilka fälgar man vill ha. Oavsett hur du specar får du en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Ni ser hur jag vill ha bilen på bilderna, hur ser din dröm-Roma ut? Dela gärna med dig bland kommentarerna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

IKEA köper 3D-startupen Geomagical Labs
Ska de hjälpa IKEA att möblera våra hem digitalt?

TechCrunch rapporterar att IKEA:s ägare Ingka Holding har köpt upp det amerikanska startup-företaget Geomagical Labs som pysslar med att modellera heminredning i 3D. Lite mera specifikt så utvecklar Geomagical Labs lösningar för att inreda sitt hem eller sin arbetsplats digitalt. Det handlar om en lösning där användare via mobilen kan testa hur olika möbler kan se ut med olika placeringar i miljön där användaren befinner sig. Vad Ingka Holding ska göra med Geomagical Labs finns det än så länga inga uppgifter om. Geomagicals lösningar verkar dock passa som handen i handsken för IKEA så teknik från företaget lär säkert leta sig in i IKEA:s AR-app IKEA Place och kanske även på andra ställen. Geomagical Labs har cirka 20 anställda men det finns än så länge inga uppgifter om vad Ingka Holding betalade för företaget. Här ovanför hittas en pr-video som Geomagical släppte i veckan. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av Honda E
Verkar vara riktigt trevlig!

När konceptet för Honda E kom föll jag pladask. Jag ville ha en direkt. När produktionsbilen sedan visades upp hade den tappat lite av sin uppkäftighet och såg istället söt och lite ledsen ut. Fortfarande väldigt fin, men inte på samma nivåer som konceptet. Hur som helst har den första provkörningen ägt rum och bilen är ju väldigt söt ute i det fria. Jag gillar skarpt hur de har gjort designen av inredningen, som trots allt behåller mycket från konceptet. Räckvidden må vara begränsat, men det är en stadsbil så det är inget stort problem tycker jag. Viktigare är körglädjen och lekfullheten, så länge priset blir rätt. Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Så här ser SAS nya plan ut på insidan
Airbus A350 visar upp sig

SAS är på gång att addera nya Airbus A350 till sin flotta och förutom att ha 33 procent lägre bränsleförbrukning än A340 (rätt imponerande sänkning...) så har planet en ny och uppdaterad insida med ny inredning. Nu har SAS släppt en film och en webbplats om denna för de som är nyfikna på om det är någon skillnad. Tumnagel
336kg
+
Roger Åberg

CES 2020 I framtiden får vi ljud utan högtalare i bilen
Sparar upp till 40 kilo och ger bättre ljud

Continental och Sennheiser har slagit sina påsar ihop och har tillsammans hittat på ett nytt system som mixar Sennheisers AMBEO 3D med Continentals Ac2ated Sound. Med det skapar man en "otroligt realistisk" ljudbild i bilen utan att ha några traditionella högtalare. Resultatet ska enligt dem bli ett ljudsystem som är skapar en 3D-känsla i ljudet utan att kräva specifika 3D-källor. Den största vinsten är kanske att man inte behöver placera ut några högtalarelement och spar upp till 90 procent av både vikt och volym jämfört med ett traditionellt system. Totalt betyder det ungefär 40 kilos viktminskning. Istället för högtalarelement använder man dörrarnas inredning, A-stolparna och innertaket för att skapa olika typer av ljudfrekvenser. Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Lada uppdaterar Niva
Ser ni skillnaden?

Ryska Lada uppdaterar nu modellen Niva men ni ska inte vara ledsna om ni inte ser någon skillnad mot tidigare, i alla fall inte på utsidan. Det enda som har hänt där är integrerade dimljus i stötfångaren. Istället är det insidan som har uppdaterats en aning för att bli mer bekväm. Bilen ska även ha blivit lite säkrare. Instrumentpanelen har fått en ny klimatanläggning med större luftventiler. Vidare har både (!) hastighetsmätaren och varvräknaren fått vitt ljus för att de ska synas bättre när det är mörkt. Menyn för trippmätaren har även utökats. Handsfacket har vuxit i storlek och två stycken 12-voltsuttag har lagts till under där man monterar stereo om man vill ha det. Inte nog med detta så har även två stycken mugghållare och ett litet förvaringsutrymme hittat till området där växel/hög/låg-spakarna befinner sig. Sätena fram är nya och har nu bättre sidostöd och mer komfort. Stolarna i baksätet får nu även nackstöd! Interiörljuset, handtag att hålla sig i vid taket, solskydd och inklädda A-stolpar hör också till nyheterna. Bättre isolering och nya motorkuddar bidrar till sänkt bullernivå i kupén. Vad prislappen ligger på är oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Tesla Roadster som modellbil
Julklappstips

I början av året släppte Tesla lastbilen Semi som modellbil i skala 1:24 att ställa på hyllan. Nu gör man samma sak med nya Roadster fast denna är dock i skala 1:18. Bilen har tagits fram tillsammans med Teslas designteam och allt ska vara kopierat från originalets CAD-data. Resultatet består av fler än 180 stycken plast- och metalldelar. Den mäter 25,2 centimeter på längden, 10,9 på bredden och är 7 centimeter hög. Modellen blir din för 250 dollar, men tråkigt nog skeppar man bara till USA och Kanada. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Porsche Panamera firar tio år med specialversion
Får massa utrustning som standard

Som vi tidigare har skrivit fyller Porsches modell Panamera tio år i år. För att fira detta presenterar man nu specialversionen Panamera 10 Years Edition. Den får ett gäng unika utrustningsdetaljer och många grejer som standardutrustning. De 21 tum stora fälgarna är lackade i färgen White Gold Metallic precis som emblemen på framdörrarna. Även inredningen har sömmar i White Gold. Jubileumsversionen finns för Panamera 4, Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo med samma motorer. Standard är bland annat LED-Matrix-strålkastare, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist med trafikmärkesavläsning, Park Assist, backkamera, panoramatak, tonade rutor, eluppvärmda 14-vägs komfortstolar, dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och Surround Sound-system från Bose. En Panamera 4 10 Years Edition med 330 hästar blir din från 1.055.000 kronor. Sport Turismo med samma motor kostar istället från 1.085.000 kronor. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Här är svenska priset på Polestar 2
659.000 kronor

Polestar 2 är väl på något sätt vårt svenska hopp bland elbilarna tills dess att Volvo får ändan ur och presenterar en elbil. Polestar 2 såldes vid lanseringen in som en bil med en prislapp på 40.000 dollar, vilket är helt ok. Men den versionen kommer inte än på ett tag, ett bra tag. Först kommer lanseringsversionen som kommer att börja tillverkas i början av 2020. Vi visste redan att den skulle få en prislapp på 60.000 euro, men nu är det svenska priset klart. 659.000 svenska riksdaler fattigare kommer du att bli om du lägger en beställning, vilket som av en slump är 900 kronor mindre än en Model 3 Long Range. Det finns inte mycket att välja i utrustningsväg. Sex färger, tre inredningar, ett performance-paket (som verkar vara gratis) och fälgar är allt man kan välja mellan. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

IKEA uppdaterar sin augmented reality-app
Möblera hela rummet virtuellt

Nu har det snart gått exakt två år sedan IKEA släppte sin augmented reality-app IKEA Place och igår släppte man en ordentlig uppdatering till iOS-appen. Tidigare har man kunnat placera ut en möbel på en specifik plats i ett rum men med den nya versionen av IKEA Place kommer det att bli möjligt att möblera hela rum med massa möbler från IKEA. Förutom det så kommer nu även appen att börja rekommendera olika produkter som dess inbyggda intelligens tror kan passa bra tillsammans i rummen som användarna vill möblera. Här nedanför hittas ett klipp på IKEA Place från lanseringen för två år sedan och på länken hittas appen till iOS. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi presenterar RS 7 Sportback
Syskonet till RS 6 Avant

För några veckor sedan fick vi ta del av nya RS 6 Avant och nu är det dags för syskonet RS 7 Sportback att göra entré. Receptet är samma här och det innebär 600 hästar och 800 newtonmeter hämtade ur den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Det finns även ett 48-voltssystem som ska minimera eventuella lagg och balansera bensinförbrukningen. Till maskineriet kopplas en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen, fyrhjulsstyrning finns på tillvalslistan. Upp till 85 procent av kraften kan skickas till bakhjulen och där finns bland annat en ny sportdiff som ser till att få ner allt i backen på bästa sätt. Luftfjädring är standard och RS Sport-fjädring finns som tillval. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 3,6 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Denna kan för en slant ökas till antingen 280 eller 305 km/h om man känner att man har lite extra bråttom. Utseendemässigt anammar modellen Audis senaste designspråk med ännu argare uppsyn fram och massvis med ljus baktill. RS får som väntat kralligare kjolpaket, 40 millimeter bredare skärmar, bitigare bromsar, större fälgar som mäter 21 tum och en allmänt kaxigare uppsyn. Inredningen består av mer skålade sportstolar, exklusivare detaljer och lyxigare känsla överlag. När nya RS 7 Sportback ska dyka upp hos återförsäljare innan året är slut men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Fully Charged kollar in nya Renault Zoe
Väldigt mycket trevligare insida

Renault Zoe är ingen Tesla Model S P100D, men det är en bil som jag alltid har gillat. Det är liksom en elbil som faktiskt går att köpa för vanligt folk och som är perfekt i stan. Utsidan har alltid varit söt men insidan har verkligen inte varit något att hurra över, visst har det funkat men det har varit rejält trist. Med nya Zoe kommer man inte bara längre på en laddning, man gör det också under trevligare omständigheter eftersom Renault har fixat till inredning och skärmar rejält och det ser faktiskt riktigt bra ut för att sitta i en relativt billig bil. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Så här fungerar instrumenten på nya Corvette
En titt på inredningen

Här vi en titt på hur inredningen i nya Corvette ser ut. Vi får även en genomgång hur de olika skärmarna fungerar i olika lägen. Chevrolet verkar gilla alternativ och många funktioner finns både på skärmen och antingen på knappar i ratten eller på mittkonsolen. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat IKEA och Sonos Symfonisk-högtalare!
Intressant men inte imponerande

Både Sonos och IKEA är varumärken som jag verkligen gillar, de gör en egen och tydlig grej och gör det bra. När de först presenterade samarbetet mellan de två så blev många förvånade, IKEA är ju ett lågprisföretag och Sonos har kanske inte varit superpremium men verkligen inte billiga. Hur matchade egentligen de två varandra? Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida