m

Seat ansiktslyfter även Arona
Lite mer förändring på utsidan

Arona är inte alls en klassiker som Ibiza, men även små bilar måste finnas i SUV-form. Precis som Ibiza får nu Arona en ansiktslyftning och här syns det lite mer på utsidan. Bilen har helt enkelt fått ett nytt ansikte som är lite kaxigare. På insidan är det precis som hos Ibiza rejält omgjort och även här är det ny ratt, annan instrumentbräda, ljus vid luftblåsen och ny skärm som antingen är 8,25 och 9,2 tum och som har trådlös CarPlay och Android Auto. Bilen kommer tredje kvartalet i år med ett gäng bensinare och gas-alternativ. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar facelift av Ibiza
Störst förändringar på insidan

Seats lilla Ibiza är en klassiker och deras framgångsrikaste bil någonsin. Nu är det efter fyra år dags för en ansiktslyftning, men den är rätt lätt. Man har numera LED-strålkastare i alla modeller och så har Ibiza-emblemet fått sig en uppdatering. Lite nya fälgar och färger bjuder man också på. På insidan är det lite mer nytt och skärmen är ny och har ny placering. Man har även gjort luftblåsen lite roliga och gett dem belysning. Ratten har också fått ny design. Den där skärmen finns att få i storlekarna 8,25 och 9,2 tum och det finns numera också trådlös CarPlay och Android Auto. Sex motorer finns att välja mellan, alla bensin eller gas. Hur många av dessa som kommer till Sverige är oklart. På bilderna nedan är den röda med FR-utrustningsnivå och den blåa har Excellence-utrustningsnivå. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Sony presenterar tredje generationen av Xperia 1, 5 och 10
Mobilfest!

Sony har hållit låda och presenterat lite nytt på Xperia-fronten. Och med lite menar vi ganska mycket. Tre nya modeller har presenterats och de nya enheterna går under namnen Xperia 1 III, Xperia 5 III och Xperia 10 III. Sony har den senaste tiden valt att göra Xperia-serien lite mer nischad och fokuserar på att leverera en riktigt bra upplevelse till folk som gillar att plåta, spela in video och titta på film. Och satsningen fortsätter även med tredje generationens telefoner. Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS verkar riktigt fet
Men är den så speciell?

S-class är ju Mercedes lyxskepp och när deras framtid nu blir elektrisk så blir det så klart orgie i lyx när den elektriska motsvarigheten till S-class presenteras. Modellen heter EQS och utsidan har vi inte fått se ännu, men nu har insidan visats upp och ett gäng har fått kolla in den. Självklart är det superlyxigt, men när man tittar lite närmare på tekniken så är det inte självklart en homerun. I baksätet hittar man till exempel en tablet och det visade sig vara en Samsung S4 som släpptes 2013(!). De stora skärmarna fram verkar så klart imponerande, men de verkar inte kunna göra så mycket mer än helt vanliga skärmar i en A-class. Senare i veckan får vi se utsidan av den här bilen. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Lenovo presenterar Legion Phone Duel 2
Kontrollfest!

Lenovo har hållit lite låda idag och presenterat sin nya gamingtelefon Legion Phone Duel 2. De stora nyheterna i den nya gamingtelefonen är fler touchknappar som underlättar för spelande, integrerad kylning med rejäl fläkt och givetvis RGB-belysning på baksidan. Legion Phone Duel 2 är en regelrätt flaggskeppstelefon och kommer givetvis med flaggskeppshårdvara. På insidan sitter det ett stycke Snapdragon 888, upp till 16GB ram och 512GB lagring. Snapdragon 888 har en tendens att bli varm, vilket vi märkt med både OnePlus 9 Pro och Xiaomi Mi 11, och för att motverka detta har Lenovo petat in ordentlig fläktförsedd kylning som ska hålla insidan kall vid tungt arbete. Skärmen är 6,92 tum stor och är av AMOLED-typ med 2460 x 1080 pixlars upplösning och 144Hz i uppdateringsfrekvens och 720Hz i touch sampling rate. Vidare är telefonen utrustad med ett tudelat batteri på totalt 5500mAh som kan laddas snabbt med upp till 90W effekt, vilket görs genom att använda telefonens båda USB-C-portar. Att kontrollera spel med skärmen är sådär, men Legion Phone Duel 2 kommer med flera touchytor som ger dig tillgång till fler knappar. I horisontellt läge har telefonen fyra touchkänsliga ytor på toppen samt ytterligare två touchytor på baksidan. Flera spel ska ha stöd för extraknapparna och om spelen inte har stöd så kommer det vara möjligt att själv välja vad tryck på ytorna ska göra. Lenovo Legion Phone Duel 2 kommer börja säljas i Kina nu i april och nästa månad kommer telefonen släppas på utvalda marknader. Priset ligger på 799 euro för versionen med 12GB/256GB och 999 euro kommer versionen med 16GB/512GB kosta. Den dyrare varianten kommer även med laddningsdocka. Nedan har ni några techtubers som tycker till om telefonen. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Sonos Roam är en krånglig liten sötnos
Passar bäst i duschen

Det är nog många som har önskat att Sonos ska släppa en lite mindre och portabel högtalare och nu är den här och dess namn är Roam. Men det tog väldigt lång tid innan vi kom på vilket sätt den ska användas på. Och Sonos har sin iver att göra en så avskalad produkt som möjligt fällt krokben på sig själva och sina användare. TL;DR Sonos Roam är en mindre högtalare än man kan tro och med liten förpackning kommer litet, om än bra, ljud. Roam levererar en Sonos-upplevelse på gott och ont, hårdvaran är finfin och när det fungerar så är det härligt med Spotify Connect, Airplay 2 och bluetooth i samma förpackning. Men installation kräver wifi och en knapp för fyra olika funktioner gör Roger gråhårigare och smått galen. Roam är Moves för tidigt födda lillasyskon Hösten 2019 släppte Sonos Move, en högtalare som hade två liv. Dels var den en stationär högtalare som fungerade fint i Sonos-hemmet, men den gick också alldeles utmärkt att flytta i på balkongen eller i trädgården eftersom den gick på batteri. Och flyttade man sig bort från wifi-nätverket var det bara att växla till bluetooth med en knapptryckning och poppa vidare. Prislappen på 4500 kronor gjorde den dock lite knepig, för den pengen kunde man köpa en Sonos One och en riktigt, riktigt bra högtalare till balkongen eller trädgården. Storleken gjorde också att man inte direkt slängde ner den i ryggsäcken om man säger så, en Move väger in på tre kilo. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är Hyundais pickup Santa Cruz
Har premiär den 15 april

2015 visade Hyundai upp en koncept-pickup och snart är det dags för tillverkaren att lansera sin allra första modell med flak. Den behåller namnet Santa Cruz och så här ser den ut. Den 15 april kommer bilen att visas upp ordentligt och då lär vi även få bilder från insidan. Till skillnad mot konceptet så är detta en bil med fyra dörrar och designmässigt hämtar den mycket från nya Tucson, i alla fall i fronten. När lanseringen ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Mini Electric Pacesetter - ny säkerhetsbil för Formel E
En försmak på hur eldrivna JCW kommer att se ut

Självklart ska den eldrivna tävlingsserien Formel E ha en eldriven säkerhetsbil, och det är precis vad Mini Electric Pacesetter är. Det här kan väl också ses som en försmak på den eldrivna John Cooper Works-versionen som är på väg - utseendemässigt i alla fall. Under skalet finns en elmotor som ger 184 hästar och 280 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Samma effekt och siffror som för vanliga eldrivna Mini alltså. Insidan har man blåst ut helt och där finns bara en skalstol för föraren att pressa ned sig i. Här finns även en bur och dörrsidor i kolfiber och dragsnören som dörrhandtag. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Xiaomi presenterar vikbara telefonen Mi Mix Fold
Har lite större skärm än Galaxy Fold 2

Vikbara telefoner är rätt flådigt, men för tillfället är det rätt få som anammat formatet. Nu har Xiaomi hoppat in i matchen och presenterat Mi Mix Fold och som ni ser på bilderna ovan har telefonen en design med en mindre skärm på utsidan och en större på insidan som man kommer åt genom att vika upp telefonen som en bok. Som Samsung Galaxy Fold 2, alltså. Den inre skärmen på Mi Mix Fold är dock lite större än Samsungs vikbara och måttar 8 tum på diagonalen, men kör samma 4:3-format. Skärmen på framsidan är 6,52 tum stor i 27:9-format. Av någon anledning har Xiaomi bara valt att köra 90Hz uppdateringsfrekvens på den yttre skärmen, medan den stora får nöja sig med 60Hz. På hårdvarufronten är Mi Mix Fold ett regelrätt flaggskepp med Snapdragon 888, 16GB LPDDR5 och 512GB UFS 3.1-lagring samt ett batteri på 5020mAh som kan laddas snabbt med 67W effekt. Även om själva vikbarheten är den stora nyheten har Xiaomi gjort en hel del intressanta grejer med kameran. För det första används en egenutvecklad bildprocessor vid namn Surge C1 som ska förbättra autoinställningar i kameran som fokus, exponering och vitbalans. Vidare har huvudsensorn en upplösning på 108MP, vilket även sitter i Mi 11, som ackompanjeras av en ultravidvinkel på 13MP. Telefonen kommer även med en telezoom-kamera med en unik vätskebaserad lösning som tillsammans med objektivets glas ska kunna göra att användaren kan komma närmare det som ska plåtas för att leverera bättre resultat. Huruvida resultatet blir bättre återstår att se, men det hela låter rätt flådigt i alla fall. Xiaomi Mi Mix Fold kommer börja säljas 16 april i Kina och det verkar inte som att det finns några planer att sälja telefonen utanför hemlandet. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Xiaomi presenterar fler Mi 11-telefoner
Mi 11i och Ultra

I slutet av 2020 presenterade Xiaomi Mi 11 och nu är det dags för lite flådigare versioner av enheten. Mi 11i och Ultra har visats upp och erbjuder en lite flådigare upplevelse än "vanliga" Mi 11. Ultra-versionen kommer med en ny kameramodul som inte bara är utrustad med en uppgraderad huvudsensor, utan även en liten display som underlättar för selfieplåtning. Sensorn i fråga är en Samsung GN2 och har en storlek på 1/1,12 tum och 50MP maxupplösning. Vidare är kameran utrustad med en ultrawide med 48MP upplösning och 128 graders vidvinkel samt en telefoto med 5 gånger optisk zoom och 120 gånger hybrid. Kameran ska vara så pass vass att den gör att telefonen toppar topplistan över telefonkameror hos Dx0Mark med 143 poäng. Skärmen på kameramodulen ska inte bara användas för selfieplåtning, utan kan även visa aviseringar, batteristatus och tid. Utöver den flådiga kameramodulen har Mi 11 Ultra flaggskeppshårdvara vi väntar oss i ett flaggskepp 2021. Skärmen är 6,81 tum stor och är av AMOLED-typ med 1440p-upplösning samt 120Hz uppdateringsfrekvens. På insidan sitter Snapdragon 888, 12GB ram, 512GB lagring samt batteri på 5000mAh som kan laddas snabbt med 67W effekt. I stället för glas är det keramik på baksidan, vilket ska göra baksidan mer reptålig. Mi 11i är mer en alternativ variant av Mi 11, men kommer med en platt skärm i stället för att ha välvda skärmkanter. Vidare ska kylningen ha förbättrats, vilket vissa anser ha varit ett problem med Mi 11. Mi 11 Ultra kommer börja säljas med ett rekommenderat pris på 1199 euro, vilket ger dig versionen med 12GB ram och 256GB lagring. Mi 11i kommer kosta melllan 649 och 699 euro beroende på hur mycket lagring man vill ha. Telefonerna kommer börja säljas 2 april i Kina, men release i Sverige lär ske inom kort. Tumnagel
34.8°
+
André Stray
0

Det här är insidan på Mercedes EQS
Skärmfest!

Den 15 april kommer Mercedes att dra täcket av den nya flådiga elbilen EQS och nu får vi se hur produktionsversionen kommer att se ut på insidan. Centralt är inte helt oväntat den enorma skärmen (som består av flera skärmar) som löper längs med hela instrumentbrädan. Upplägget kallas för Hyperscreen och du får då 1,41 meter lång skärmyta att leka med. Med EQS vill Mercedes utmana både Tesla Model S och kommande Lucid Air. De första exemplaren ska levereras i slutet av året. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Är nya BMW M4 med manuell låda den du ska köpa?
Matt Farah tar reda på det

Man kan säga vad man vill om nya BMW M4 men den är ju faktiskt byggd för att köras med, och gör man det sitter man på insidan och slipper titta på den från utsidan. Ni vet när man vänder sig om efter bilen efter att man har parkerat? Kanske inte något som händer här, men oavsett. Hur den är att köra är minst lika viktigt, och här försöker Matt Farah bena ut om det är den manuella sexpetade växellådan du ska välja om du är spekulant. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Brabus presenterar ny superbil
Värstingversion av en liten eldriven Smart

Brabus har flertalet gånger piffat till Mercedes minsting i koncernen - Smart, och nu är det dags igen med specialversionen 92R. Man beskriver den här som en "Urban Supercar" och den lilla eldrivna krabaten blir din för 46.284 euro. För pengarna får du en Smart EQ Fortwo Cabrio där man "trimmat" elmotorn till 92 hästar och 180 newtonmeter - tio hästar och 20 newtonmeter mer än originalet. Toppfarten är spärrad till 130 km/h och 0-100 km/h ska gå på inte så raska 10,9 sekunder. I övrigt får 92R ett lite fräsigare utseende, större fälgar (16 tum fram, 17 tum bak) och en mörk utsida överlag, insidan är desto färggladare med röda skinnstolar. Här finns även "driving fun switch" som låter dig välja mellan de fyra olika körlägena Basic, Eco, Sport och Sport +. Räckvidden på en full laddning anges till 12,5 mil så det här kanske inte är något man pendlar till Italien med i första taget. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Bang & Olufsen visar upp Beoplay HX
Med brusreducering och batteritid på 35 timmar

Bang & Olufsen har presenterat ett par nya trådlösa hörlurar i Beoplay-serien. Beoplay HX heter det senaste tillskottet och erbjuder den klassiska designen vi lärt känna med Beoplays tidigare over ear-lurar men med lite trevliga uppgraderingar som digital brusreducering och ordentlig batteritid på upp till 35 timmar med brusreducering aktiverad, och upp till 40 timmar med ANC avstängt. Beoplay HX kopplas till valfri musikspelare via Bluetooth 5.1 och drar nytta av Google Fast Pair och Microsoft Swift Pair för snabb koppling till Android-telefoner och datorer. Lurarna har även 3,5mm-ingång om man behöver använda kabel. Lurarna laddas via USB-C-kabel och det ska ta tre timmar att ladda lurarna fullt. Precis som tidigare kör Bang & Olufsen med kvalitetsmaterial och kåpornas kuddar har en insida av memory foam som klätts i mjukt lammskinn. Bågen är gjort av stabilt aluminium och på toppen sitter det koskinn och underdelen som trycker mot hjässan är av mjuk textil. Bang & Olufsen Beoplay HX går att köpa nu via Bang & Olufsens hemsida samt hos utvalda återförsäljare. Rekommenderat pris ligger på 5200 kronor och lurarna finns tillgängliga i svart. Beoplay HX i vitt och brunt kommer bli tillgängliga i maj. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Qualcomm jobbar på Switch-liknande Android-konsol
Så, en ren Switch-kopia?

Nintendo Switch är en rackarns trevlig konsol och en förhållandevis simpel sådan. På insidan sitter det en modifierad version av Nvidias systemkrets X1, som även används i Nvidia Shield. Nintendo har alltså visat att det faktiskt är möjligt att skapa en spelkonsol med Android-hårdvara och nu verkar det som att Qualcomm vill testa att släppa en egen variant. Enligt Android Police jobbar Qualcomm på en Switch-liknande enhet med löstagbara kontroller, minneskortläsare, Android 12, 5G-stöd och ett ordentligt batteri på 6000mAh. Skärmen verkar bli 6,65 tum stor och ha Full HD-upplösning.l Det åter står att se om Qualcomms Android-konsol kommer släppas som en produkt till kunder, eller om den kommer användas som referens som andra företag kan använda för att sälja egna versioner av produkten. Oavsett ska det bli intressant att se vad Qualcomm har för planer gällande Android-konsolen. Andra Android-baserade spelkonsoler har gått rakt åt fanders, men någon måste ju ändå lyckas. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

MG visar mer av konceptet Cyberster
Elbilen har premiär den 31 mars

I maj förra året visade MG upp fräsiga bilder på det nya eldrivna konceptet Cyberster. Ett år senare börjar det närma sig premiär och därför får vi ett gäng nya bilder innan presentationen officiellt äger rum den 31 mars. Det vi kan se är att insidan blir lika spejsad som utsidan och att bilen får en ganska så lustig ratt. MG säger tyvärr inte så mycket mer än att bilen är designad för att attrahera Generation Z. Mer får vi alltså reda på ganska så snart. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Vantage F1 Edition
Firar återkomsten till sporten

Aston Martin presenterar nu det man smygvisade förra veckan och det handlar om en specialversion av modellen Vantage kallad Vantage F1 Edition. Med denna vill man fira att man återigen är tillbaka i cirkusen och därför har bilen hämtat inspiration från sportens följebil. Färgen på bilderna heter Aston Martin Racing Green men man kan även få bilen i svart eller vitt dekorerad med gråa fält. Ett nytt kjolpaket sitter monterat och man får en splitter fram, en annan grill och en stor vinge på bakluckan. I hjulhusen sitter det 21-tummare. Insidan går i svart läder och grå Alcantara med limegröna inslag. Bilen får även ett uppgraderat chassi, vassare styrning och lite mer effekt ur maskin. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter men här ger den 25 extra hästar och totalt nu 535 hästar. Vridet är dock detsamma - 685 newtonmeter. Den åttastegade automatlådan har man också kalibrerat om en smula. Man kan få Vantage F1 Edition både som coupé och cabriolet och prislappen är 142.000 respektive 162.000 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Senaste Volkswagen Transporter i GTI-kläder
Fräsig skåpbil

Bara för att man åker omkring i en skåpbil innebär ju inte det att man inte vill att bilen ska se fräsig ut? Volkswagen Commercial Vehicles i Storbritannien presenterar därför Transporter T6.1 Sportline som är en version som fått ta på sig GTI-kläder. Det innebär ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar, mattsvart lack, takvinge och den klassiska röda GTI-randen i grillen. Bilen är även sänkt med 30 millimeter. Vill man ha en annan färg erbjuds även Fortana Red, Ravenna Blue eller Copper Bronze. Vi får inga bilder från insidan men här ska det finnas stolar i Nappa-läder med mocka-inlägg och Sportline-logga. Prislappen börjar på 42.940 pund. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Nästa iPad Pro kan få thunderbolt
Känns rimligt

De nya Macarna som kom med M1-ship i höstas har alla pratar som både är Thunderbolt 3 och USB 4. Nu ryktas det hårt om att en uppdaterad iPad Pro kommer i april och på insidan kommer det att finnas ett chip som antingen är M1-chipet eller ett chip som är likt det chipet. Alltså borde stöd för Thunderbolt 3 finnas redan och iPad Pro få det. Just den här omgångens rykten kommer från Bloomberg som brukar ha rätt. Så vad betyder det? Dels så får iPad Pro stöd för thunderbolt-diskar, vilket är trevligt men kanske inte är något som supermånga efterfrågar. Det som dock kan komma är stöd för externa skärmar på riktigt. I dag kan man koppla in en skärm till en iPad Pro men det är lite på låtsas. Antingen så speglas iPadens skärm eller så används skärmen som bonus, till exempel i videoredigeringsprogram så kan den extra skärmen användas som monitor. Men med Thunderbolt så kan man alltså få stöd för externa skärmar på riktigt, frågan är om iOS kommer att få stödet att köra vilken upplösning som helst på den externa skärmen. Hur som helst så är det inte direkt negativt med thunderbolt och gör iPad Pro ett snäpp mer pro. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Peugeot presenterar nya 308
Två laddhybridversioner erbjuds

Peugeot visar nu upp helt nya 308. Den här bygger på den tredje generationen av Stellantis EMP2-plattform vilket bland annat gör att hjulbasen ökat med 5,5 centimeter. Bilen är även 20 millimeter lägre på höjden för att få en lite mer slimmad taklinje. Det här blir Peugeots första modell som bär den nya loggan som presenterades nyligen. Oavsett vilken version av nya 308 man köper får man LED-strålkastare och de vertikala huggtänderna som fungerar som DRL-ljus. Köper man en GT eller en GT Premium får man dessutom LED-strålkastare med Matrix-teknik. Baklysen är också LED och där lyser tre stycken streck som ska föra tankarna till ett lejon som dragit med sina klor. Bilen erbjuds i färgerna Olivine Green, Bianca White, Cumulus Grey, Nera Black, Pearlescent White, Vertigo Blue och Elixir Red. På insidan hittar vi i-Cockpit-designen som består av ett instrumentkluster med skärm på tio tum och en separat infotaimentskärm i samma storlek. Här finns även trådlös laddning av smart telefon, USB-hål och plats för dubbla läskburkar. På teknikfronten finns bland annat adaptive cruise control with Stop and Go, Lane Keeping Assistance, Semi-automatic lane change, Anticipated speed recommendation och Curve speed adaptation. Det finns även en backkamera som kan tvätta sig själv, parkeringshjälp i 360 grader med fyra stycken kameror och en uppvärmd vindruta och ratt. Bilen kommer säljas med två stycken olika laddhybrid-alternativ. Insteget heter Hybrid 180 e-EAT8 och detta kombinerar en 150 hästar stark bensinmotor med en elmotor på 110 hästar. Denna ska man kunna köra sex mil på bara el med. Den andra versionen heter Hybrid 225 e-EAT8 och den har istället 180 hästar men samma elmotor. Räckvidden på el är här 5,8 mil. Båda två har ett batteripack på 12,4 kWh. Förutom hybriderna finns även en bensinmotor på 1,2 liter med 130 hästar och en diesel på 1,5 liter som också ger 130 hästar. Nya 308 lanseras senare i år men vad den kommer kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Är VW Arteon Shooting Brake bättre än Passat SportCombi?
Snyggare är den i alla fall!

Volkswagen Passat SportCombi är, minst sagt, en väldigt populär bil för svensken. Men så rackarns kul är den inte. Lite roligare är däremot Arteon men den har inte funnits som kombi - förrän nu. Och funderar du på en Passat är det numera dags att fundera på om du inte ska köpa en Arteon Shooting Brake istället. För den är snyggare, men den finns inte att köpa i snikversion så du måste öppna plånboken. Och så mycket större än vanliga Arteon är den verkligen inte. Start Utsidan Bagageutrymmet Insidan Sammanfattning Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Samsung Galaxy A52 och A72 är här
Och är tydligen awesome

Samsung har nu presenterat nya enheter i A-serien och den här gången är det tre enheter vid namn A52, A52 5G och A72 som visats upp. Som namnen kanske avslöjat så är detta uppföljare på A51 och A71 som släpptes för ett år sedan och de senaste versionerna kommer med en rad trevligheter som Samsung endast erbjudit i flaggskeppsserien S tidigare. Och ett par tillskott som gör de nya enheterna i A-serien lite mer mångsidiga än syskonen i S-serien. A52 och A52 5G kommer med helt platta 6,5 tum stora AMOLED-paneler med en upplösning på 2400 x 1080 pixlar samt ljusstyrka på 800 nits. Panelen har en uppdateringsfrekvens på 90Hz på A52 och 5G-varianten kan rulla i upp till 120Hz. Precis som Samsungs flaggskepp är det dynamisk uppdateringsfrekvens som justeras beroende på vad som visas, vilket sparar en batteri. På tal om batteriet ligger kapaciteten på 4500mAh och enligt Samsung ska det räcka för användning i upp till två dagar. Andra trevligheter är att telefonen är vattentåligt med IP-67-klassning. Vanliga A52 skeppas med Snapdragon 720G med två kraftfulla processorkärnor på 2,3GHz och sex mindre kraftfulla på 1,8GHz medan 5G-versionen kommer med 750G. Telefonerna skeppas med 6GB ram och antingen 128GB lagring som går att utöka med minneskort, vilket är något S-serien nyligen förlorade. På baksidan sitter det en kameramodul med fyra sensorer varav huvudsensorn är en högupplöst sådan på 64MP med optism bildstabilisering och f/1.8. Vid sidan av denna sitter det en ultravidvinkel på 12MP, en makrokamera på 5MP och en sensor på 5MP som mäter djup. På framsidan sitter det en selfiekamera på 32MP. A72 har praktiskt taget samma specs som A52, men har en lite större skärm på 6,7 tum och större batteri på 5000mAh med Snapdragon 720G på insidan. På baksidan hittar vi snarlik kamerauppsättning, men i stället för en djupsensor har A72 en telefotosensor på 8MP och 3 gånger optisk zoom med bildstabilisering. De nya enheterna i A-serien kommer med lite kameramjukvara som sak göra fotoupplevelsen lite roligare. Bland annat kan du göra dina foton mer personliga med unika filter och sedan har Samsung samarbetat med Snapchat för att implementera Snapchat Lenses direkt i kameraappen. Det känns verkligen som att Samsung gjort ett rätt bra jobb med att erbjuda flaggskeppsfunktioner för ett lägre pris med nya A-serien. Bara implementeringen av hög uppdateringsfrekvens höjer ju alltid användarupplevelsen rejält och det faktum att enheterna kommer med minneskortläsare och hörlursuttag gör de nya enheterna i A-serien till snäppet bättre allt-i-allo-telefoner än S-serien. Samsung A52, A52 5G och A72 kommer gå att beställa från och med idag och priset kommer ligga på 3790 kr för A52, 4690 kr för 5G-versionen och A72 kommer kosta 4999 kronor. Samsung kommer även ha ett releaseerbjudande där köpare av telefonerna kommer också kunna lägga vantarna på Galaxy Buds+ för 499 kronor i stället för 1590 kronor. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Opel smygvisar ombyggd klassisk Manta
Är nu eldriven

1970 lanserade Opel den sportiga modellen Manta. Året efter skickade man ut en eldriven prototyp av modellen kallad Elektro GT. Den sistnämnda ser man nu till att hylla genom att bygga en ny eldriven Manta med klassisk utsida och modern insida. Det här klippet är det första vi får se av bilen som man har döpt till Manta GSe ElektroMOD. När man kommer att visa upp bilen helt är oklart men det borde ske ganska så snart. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar specialversion av GR Supra
Jarama Racetrack Edition

Toyota visar nu upp en specialversion av GR Supra som fått tilläggsnamnet Jarama Racetrack Edition. Med denna vill man hylla den legendariska racerbanan i Madrid, Spanien och man gör detta genom att begåva bilen med en klar blå färg döpt till Horizon Blue och mattsvarta fälgar. Insidan får även svart alcantaraklädsel med blåa sömmar. Bilen ska även komma med mycket utrustning som standard. Motorn lämnas orörd vilket innebär att den raka turbomatade sexan fortfarande bjuder på 340 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Endast 90 stycken exemplar kommer att säljas i Europa. Försäljningen drar igång nu under mars men något pris har vi tyvärr inte fått. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida