m

Arrival och Uber utvecklar el-taxi tillsammans
Ska lanseras 2023

Den brittiska elfordons-tillverkaren Arrival och taxi-tjänsten Uber har slagit sina påsar ihop och kommer nu att utveckla en elbil som är specifikt avsedd för att använda som taxibil. I samband med att de båda företagen presenterade sina planer släppte man även lite skisser på hur man har tänkt sig att bilens interiör kommer att se ut. Ett slutligt designförslag kommer att presenteras i slutet av det här året och tills dess har man även tänkt att involvera några taxi-chaufförer i designprocessen. Arrival planerar att börja producera el-taxin i slutet av 2023. Bilen kommer inte att vara exklusiv för Uber utan kommer att vara tillgänglig för alla världens taxiföretag att köpa. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Europas första 3D-utskrivna bostadshus
Nederländska 3DPrintedHouse har fått sina första hyresgäster

För snart tre år sedan skrev vi om nederländska 3DPrintedHouse, ett projekt där man planerade att skriva ut bostäder med hjälp av 3D-skrivare. Då sa man att de första inflyttningarna i husen skulle ske redan 2019 men detta verkar ha försenats litegrann. Nu har dock de första hyresgästerna flyttat in 3DPrintedHouse första 3D-utskrivna hus, ett hus man säger ska vara det första 3D-printade bostadshuset i Europa. Huset har skrivits ut i 24 delar som sedan transporterats från fabriken och monterats ihop på den plats i en förort till Eindhoven där det nu står. Huset är det första av fem som 3DPrintedHouse planerar att bygga i projektets första fas. Det 3D-printade huset är på 94 kvadratmeter och hyran ligger på 800 euro, lite över 8000 svenska kronor, i månaden. Här nedanför kan ni kolla in ett klipp där man visar upp hur huset skrivs ut och monteras samt lite interiörbilder från det 3D-utskrivna huset där hyresgästerna Harrie Dekkers och Elize Lutz nu flyttat in. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Jeep visar helt eldriven Wrangler
Dock bara som koncept just nu

Snart är det påsk och precis som vanligt anordnas då Easter Jeep Safari och i samband med detta brukar Jeep presentera ett gäng nya koncept, så även i år. Eventet drar igång nu den 27 mars i Moab, Utah. Bilarna som Jeep visar upp i samband med detta är Wrangler Orange Peelz, Rubicon Red Bare, den oerhört charmiga Jeepster Commando Beach och Wrangler Magneto som är en helt eldriven version av modellen. Om vi börjar med Magneto så kan det här vara en förhandsvisning av en produktionsmodell. Under skalet på denna finns fyra stycken batteripack på sammanlagt 70 kWh som i sin tur förser en elmotor på 290 hästar och 370 newtonmeter med kraft. Denna är kopplad till en sexpetad manuell växellåda som skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,9 sekunder. Vad bilen har för räckvidd och liknande får vi dock inte reda på just nu. Om den här kommer att bli verklighet återstår som väntat att se. Wrangler Orange Peelz är en orange sak som bland annat har en Corning Gorilla Glass-vindruta men den saknar både sidorutor fram och bakruta för att ge en mer öppen känsla. Framdörrarna är också väldigt låga och man kan ta bort taket. Vidare är bilen höjd och har feta terrängdäck monterade. Under huven sitter en V6:a på 3,6 liter som ger 290 hästar och 353 newtonmeter. Till denna sitter en åttastegad automatlåda som driver på alla fyra. Pickupen Rubicon Red Bare har fått Dana-axlar, vinsch, skydd för grillen, BFGoodrich-däck och lite annat smått och gott för att klara terrängen bra. Under huven sitter en dieselsexa på 3,0 liter som ger 264 hästar och 599 newtonmeter i vrid. Denna är också kopplad till en åttastegad automatlåda. Sist men inte minst är den retrotuffa Jeepster Commando Beach från 1968 som renoverats och uppdaterats med en del moderna grejer. Den gamla motorn har man slängt ut och ersatt med en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 345 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Den guldiga lacken och röda interiören är pricken över i:et, även om jag tycker att insidan är på tok för modern för denna typ av bil. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive

Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Så här ser Kia K8 ut på insidan
Verkar trevlig

För några veckor sedan fick vi de första bilderna på Kias nya flaggskepp K8. Då handlade det bara om exteriören, men nu får vi även se hur modellen ser ut på insidan. I framsätet i alla fall. Det vi ser är att bilen får två stycken skärmar på tolv tum - en för instrumenten och en för infotainmentsystemet. Under den sistnämnda sitter en touchpanel för styrning av luft och värme. Mellan stolarna sitter växelväljaren och körlägesväljaren. Det finns även två stycken mugghållare här och lite förvaringsutymmen. "The K8 is a modern sedan with a dynamic exterior that is matched by its progressive and elegant interior. This car – our first since our new company rebranding – puts us on the path forward as we look to realize our future goals." Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Kia visar bilder på K8
Ersätter Cadenza

Kia visar nu bilder på den modell som kommer att ersätta Cadenza, eller K7 som den också heter på vissa marknader. Ersättaren kallas helt enkelt för K8 och det här är en lyxig sedan som mäter strax över fem meter i längd. Kia beskriver bilen med orden "sleek and futuristic sports sedan" och det här blir tillverkarens första modell att anamma den nya företagsidentiteten och loggan. Kia kommer att dela med sig av interiörbilder och specifikationer kring bilen vid ett senare tillfälle. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Airbus nya kabindesign är snart här
Bekvämare, rymligare och mer avslappnad

2017 visade Airbus upp den bekvämare och mer avslappnade designen Airspace. Nu börjar man bli klara att massproducera de nya interiörerna. Flygbolaget JetBlue ska ha ha påbörjat fas två av testerna vilket innebär att de snart kommer vara redo för att ta emot betalande passagerare i de uppdaterade flygplanen. Nytt är bland annat en annan design på entrén med ett trevligare mer välkomnande ljus. De nya fönstren ska även släppa in mer naturligt ljus. Förvaringsutrymmena ovanför stolarna ska vara de största i klassen och platserna som har tre stolar i bredd ska nu ha mer axelutrymme. Toaletterna ska ha fått uppdaterade beröringsfria funktioner och antibakteriella beläggningar på ytor. Överallt finns det numera LED-belysning som kan dimmas och ändra färger. Exakt när den nya designen börjar rullas ut är oklart men det är alltså på gång. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Så här ser insidan på Ioniq 5 ut
Ska kännas som ett vardagsrum

Den 23 februari kommer Hyundai att dra täcket av den eldrivna coolingen Ioniq 5. Nu får vi en bild som visar lite hur interiören kommer att se ut. Tyvärr handlar det just bara om en enda bild, resten får vi helt enkelt vänta snällt på. Man berättar att inredningen främst består av miljövänliga material och textilier. Stolarna är klädda i eko-bearbetat läder som är färgat och behandlat med växtoljeextrakt från linfrön. Ytorna på instrumentbrädan, knappar, ratt och dörrpaneler är belagda med en polyuretanbiofärg gjord på oljor från rapsblommor och majs. "Ioniq 5 är ett ställningstagande för design och erbjuder en optimistisk insyn i vad kunder kan förvänta sig av den nya EV-eran. Den långa hjulbasen medför en helt ny dimension av utrymme. Vi designade det här speciella rummet som en perfekt plats för att hämta energi, ett hem hemifrån." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Så här ser Lynk & Co Zero ut på insidan
Får 15,4 tum stor skärm i mitten

Nu får vi oss en liten smygtitt på hur Lynk & Cos kommande elbil Zero ser ut på insidan. Det vi kan se är att det här finns en 15,4 tum stor skärm i mitten och en i övrigt ganska avskalad och sober interiör. Framför ratten finns ännu en skärm som kommer att visa hastighet och annat bilrelaterat medan den större är till för infotainmentsystemet och liknande. Zero kommer att ha premiär i Kina under årets fjärde kvartal. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Virgin Hyperloop visar upp designvision för Hyperloop-poddar
Är det så här vi kommer att färdas i framtiden?

Virgin Hyperloop har släppt en video och ett gäng med bilder där man visar upp hur man tror att passagerare kommer att färdas i deras Hyperloop-poddar när väl dessa är på banan i framtiden. Varje Hyperloop-pod kommer att ha en kapacitet på 28 sittande passagerare vilket ser ut att få hyggligt med benutrymme av videon att döma. Konceptet som syns i videon och på bilderna är designat av Virgin Hyperloop tillsammans med Bjarke Ingels Group (BIG) och Teague. John Barratt, vd för Teague, säger i ett pressmeddelande om interiören för Virgin Hyperloop: "Recessed seat wells provide a greater sense of space, while the raised aisle is a touch of the unexpected and unique. Bands of greenery and wood textures subvert the aesthetic of typical mass transit materials with something optimistic and fresh. All lighting in the pod—including the unassuming information displays—are dynamic and adjust based on traveler activity and journey milestones." Det finns inga uppgifter om när vi eventuellt kommer att kunna färdas i Hyperloop-poddar liknande dem som visas upp i Virgin Hyperloops vision. Det lär nog dock dröja ett par år då Virgin Hyperloop fortfarande befinner sig på prototypstadiet och precis har börjat göra en del mindre tester av tekniken. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida