m

Smygtitt på insidan av Chevrolet Bolt EUV
Första Chevan med Super Cruise

I klippet nedan får vi en snabb titt på hur kommande Chevrolet Bolt EUV kommer att se ut på insidan, eller rättare sagt hur instrumentklustret i elbilen kommer att se ut. På kåpan framför ratten sitter en liten kamera som håller koll på att du håller koll på vägen när du kör. Lite hjälp kan du dock få eftersom den här blir Chevrolets första modell med det självkörande systemet Super Cruise. Nya Bolt kommer att presenteras nästa månad. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Mer om den stora skärmen i Cadillacs eldrivna modell Lyriq
Så här kommer den att fungera

I somras fick vi en smygtitt på skärmen som kommer att hamna i Cadillacs kommande elbil Lyriq och nu bjuder tillverkaren på en video som visar lite mer hur den kommer att fungera och se ut. Enligt Cadillac ska skärmen ha den högsta pixeldensiteten inom bilindustrin idag och den ska ha möjlighet att återskapa över en miljard olika färger. Lyriq är forffarande under utveckling och kommer inte att börja säljas förrän 2023. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2020

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 har premiär den 15 december
Preddan?

Hennessey meddelar nu att superbilen Venom F5 i produktionsutförande kommer att ha sin premiär den 15 december. Den kommer då att avtäckas under en livesändning som drar igång klockan 19.00 svensk tid. Bilen har en V8:a på 6,6 liter, dubbla turbo och en effekt på 1843 hästar. Detta ska vara tillräckligt för att ge den en toppfart på över 500 km/h. Enligt Hennessey ska den bil man nu visar upp skilja sig avsevärt exteriört jämfört med konceptet som visades upp 2017. Den ska även ha blivit ännu mer aerodynamisk, ha mer kolfiber och en interiör som inspirerats av flygindustrin. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nissan berättar lite om nya Qashqai
Lovar banbrytande design och förstklassig komfort

Nissan har en ny Qashqai på gång. Nu berättar tillverkaren lite mer om modellen samtidigt som vi får oss en smygtitt på interiören. Nissan lovar att bilen ska bjuda på både banbrytande design och förstklassig komfort. Den kommer även att ha skärmar med hög upplösning, head-up-display och trådlös smartphone-laddning. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att tillverka introduceras interiört och i toppversionen kan man även få massagefunktion med tre stycken olika program för framsätena. Den nya vita stämningsbelysning sägs även skapa en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär. Den nya pekskärmen på nio tum i mittkonsolen har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay (även trådlös). Man kan välja till ett ljudsystem från Bose med tio stycken högtalare och baslåda. Instrumenhuset består av en skärm på 12,3 tum och där kan det bland annat visas navigation- och trafikinformation. Den nya head up-displayen är på 10,8 tum. I mittkonsolen hittas även en trådlös laddare för den smarta telefonen som är på 15 watt vilket ska vara en av de kraftfullaste i segmentet. Det finns även USB-anslutningar fram och bak, både USB-A och USB-C. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

R-Reforged presenterar de nya Zagato-tvillingarna
Aston Martin V12 Vantage som coupé och Speedster

Vi har tidigare skrivit om företaget R-Reforged och deras plan på att bygga Aston Martin V12 Zagato-bilar. Nu presenteras de första prototyperna och det är ett tvillingpar bestående av en coupé och en Speedster. Båda två är specade av Andrea och Marella Zagato själva och kommer att ingå i deras privata samling. Först ska de ställas ut hos Aston Martin St. Gallen i Schweiz fram till nyårskiftet. Bilarna är del av en mycket begränsad upplaga om 19 stycken exemplar som alla byggs för att hylla Zagatos 100-årsjubileum. Alla tillverkas för hand av R-Reforged i deras nya fabrik som ligger i Warwick i Storbritannien. Under huven sitter en V12:a på 5,9 liter som ger runt 600 hästar. Bilarna skiljer sig från vanliga Vantage genom en helt ny front och bak, andra baklampor, annan motorhuv och specialgjorda interiörer. Varje bil tar ett team på 12 stycken personer 16 veckor att få ihop. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Honda Civic
I alla fall som prototyp

Nu visar Honda upp nya Civic. Det handlar om en prototyp men den ser väldigt färdig ut för produktion. Man har nu hunnit till den elfte generationen och jämfört med föregående ska den här vara lyxigare, större och modernare. Vi får tyvärr bara se en skiss på interiören just nu och det man kan se är att bilen får en pekskärm på mittkonsolen och färre knappar än tidigare. Några specifikationer kring drivlinor och liknande får vi inte heller för tillfället. Lansering sker först i USA och det är nästa vår som gäller. Senare kommer en även halvkombi-version och en ny Type R. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Sista Pagani Huayra Roadster rullar av bandet
Nu är 100 stycken exemplar tillverkade

I början av 2017 presenterade Pagani Huayra Roadster. Alla var redan sålda sen tidigare, men ändå. Endast 100 stycken exemplar skulle tillverkas och nu har det sista rullat av bandet. Den sista bilen har synlig kolfiber över hela karossen, en bakdel inspirerad av Zonda Tricolore och en ljust lysande gul interiör. Härnäst för biltillverkaren är att presenterar Huayra R. Detta skulle man ha gjort förra veckan men så blev det inte, så håll ut lite till. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

En titt på insidan i Cyan Racings Volvo P1800
Klassiskt men samtidigt modernt

I början av september rullade Cyan Racing ut en Volvo P1800 som de byggt om rejält. Nu får vi se hur insidan på bygget ser ut tillsammans med motorrummet och lite av upphängningen. Insidan har man velat hålla klassisk och så som det var på 60-talet, fast inblandat med lite digital teknik förstås. Samma tankar har gått i motorrummet där man ville hålla det rent och snyggt utan massa plasttjafs. "We have focused on creating an interior that reflects the car décor of the sixties in a modern version. We have kept the clean and driver-oriented interior of the original car, carefully moving it forward with modern materials and technology. Another area of attention is the design of the engine and the engine bay. We have made an effort to highlight the light and nimble VEA Volvo engine, liberated from all elements of modern engines, with clear ties to the original Volvo P1800 of the sixties." Läs mer på länken nedan. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Miata MK1-ägare i Europa kan nu också köpa nya reservdelar
Kul för originalnörden

Vi har tidigare skrivit att en del biltillverkare börjat sälja reservdelar till gamla modeller. Förra året började Mazda med officiella reproducerade reservdelar till första generationen av Miata, och nu kan även kunder i Europa ta del av dessa. Perfekt om man endast köper originalgrejer till sin gamla klenod som nu har några år på nacken. Mazda erbjuder 117 stycken olika delar för vänsterstyrda bilar och 156 stycken för högerstyrda. Saker som finns är bland annat ett nytt canvastak för cabställningen, diverse interiördetaljer och det finns även småsaker som muttrar och brickor. Fälgtillverkaren Enkei är även med på tåget och de har tagit fram nya aluminiumfälgar som ser exakt ut som originalfälgarna till bilen. Fast dessa är både lättare och mer robusta. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Eldrivna trehjulingen Nobe kommer som cabriolet
Ska lanseras nästa sommar

Våren 2018 skrev vi om den gulliga lilla trehjuliga elbilen Nobe. Den har klassiska linjer men en modern drivlina och en trevlig interiör som bland annat bjuder på air condition. Nu presenterar man Nobe 200 C Lilian som är en cabbad version av bilen. Den här säger man ska lanseras nästa sommar. Vanliga Nobe med tak erbjuds i två stycken versioner men ingen har lanserats än. Det går dock att förhandsboka ett exemplar på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida