m

Pokémon Go rullar nu bättre på iPhone
Wille jublar

Pokémon Go har fått en uppdatering som gör att spelet flyter på lite bättre på Apples mobila telefoner. Tidigare har frameraten varit låst till 30 fps, men med den senaste versionen av spelet kan användare få tillgång till fler bilder per sekund. Under avancerade inställningar har en ny inställning dykt upp och när denna aktiveras så låses spelet upp för högre fps, vilket gör att scrollande, kamerarörelser och bollkastande känns betydligt mer responsivt. Detta är mest användbart på 13 Pro Och Pro Max som är utrustade med flådiga ProMotion-displayer, vilket i folkmun betyder att de har en uppdateringsfrekvens på 120Hz. Inställningen gör dock även under för användare av äldre iPhones då spelare kan få upp fps:en till 60. För att låsa upp fps:en behöver ni bara aktivera "Unlock your device’s native refresh rate for higher FPS" under avancerade inställningar i spelet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Apples M3-chip lär tillverkas med 3 nm-process
Större varianter kan även få upp till 40-kärnor

Innan ens Apple presenterat uppföljaren på M1-chippet får vi nu höra rykten om den tredje generationens chip. Enligt DigiTimes ska nämligen TSMC ha börjat testa produktionen av det kommande chippet med sin 3 nm-process, känd som N3. Källor säger att TSMC kommer att starta volymproduktion av chippet under det fjärde kvartalet 2022, chip som tillverkats med processen ska sedan börja levereras till företag som Apple och Intel i början av 2023. Som vanligt medför en minskning av detta slag förbättringar av både prestanda och energieffektivitet, vilket kan leda till antingen högre prestanda eller längre batteritid på framtida iPhones och Macs, eller kanske till och med både och. De första Apple-enheterna med 3 nm-chip lär alltså släppas någon gång under 2023. The Information har tidigare rapporterat om att M3-chippen kan ha upp till fyra "dies", vilket kan innebära att vi kanske ser en variant med en CPU med så mycket som 40 kärnor. M1 Pro och M1 Max har maximalt 10 kärnor. Nästa år lär vi dock se Mac-datorer och iPhones med TSMC:s N4-process, som använder sig av en tillverkningsteknik på 5 nm. Tumnagel
45.4°
+
Hugo Engström
0

Det här är apparna som vi laddade ner mest på iOS i år
Apple har släppt listan för 2021

När Apple summerar året, så här en månad för tidigt, så noterar jag att Facebook inte längre ens finns på topp 10 mest nerladdade apparna i Sverige. Tidens tecken? Istället är den mest nerladdade gratis-appen Microsoft Teams, följt av BankID och Swish. På betalsidan är det körkort, föräldraskap och Procreate som gäller. På spelsidan är det inte oväntat Among us! som leder, en otroligt stark trend som redan känns förra året. Att Minecraft håller ställningarna och fortfarande är så starka är imponerande, det är alltså det mest nerladdade betalspelet i år. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Vi har snackat med tre vinnare av App Store Awards
Två svenskar och en legendar

Apple delar varje år ut priser till bra appar, på sommaren i samband med WWDC så prisar man de som har designats och kodats bäst och så här i slutet av året prisar man de som har betytt mest för användarna. Jag fick chansen att prata med några av utvecklarna, och tre var lite extra roligt att prata med. Två av dem för att de helt enkelt är svenska, och en för att de är legendarer. Årets spel på Apple TV: Space Marshals 3 Från helsingborgsstudion Pixelbite kommer Space Marshals 3. Jag snackar lite med Mattias Olsson, VD på Pixelbite som berättar att man fortfarande håller på med samma story som man skrev ner inför att första Space Marshals skulle släppas 2014. Historien kommer inte heller att få sitt slut här, först när man släpper fyran kommer man i mål. – Man behöver inte ha spelat de två tidigare spelen för att spela trean, så nya spelare är varmt välkomna. Men det klurigare och klurigare att skriva på historien, gamla spelare vill ju gärna ha referenser till saker som har hänt tidigare men det får inte göra nya spelare förvirrade. Spelet spelas snett uppifrån och det har inte förändrats mellan spelen. Men man försöker att lägga till funktioner och spelsätt i varje ny version. Varje spel har även olika kapitel, kapitel två släpptes i somras och det kommer två till. Space Marshals 3 finns även till iPhone, iPad och Android. Årets spel för Mac: Myst Japp, spelet som först släpptes 1993 har släppts i en ny version som verkar falla på folks läppar. Att det blir årets spel är lite intressant så här nästan trettio år efter första släppet. Visst är det kul med retro, men det säger också en hel del om hur bakom spelmarknaden är på macOS. Jag frågar Rand Miller, skaparen av Myst tillsammans med sin broder Robyn, om vad som skiljer dåtidens och dagens Myst. – Vi har gjort om Myst några gånger nu och vi använder det för att lära oss mer om nya teknologier, som VR. Vi behöver ju inte fokusera så mycket på spelupplägget eller historien, utan kan istället fokusera på hur vi ska använda den nya tekniken. För spelaren är grunden densamma, men eftersom världen i spelet är betydligt mer flexibel i dag kan storyn också vara mer flexibel. Myst används alltså av bolaget Cyan för att lära sig nya saker, men det är också en ekonomisk bas för dem. – Myst var från början ett experiment, Riven var ett betydligt bättre spel. I dag är Myst en ekonomisk trygghet för bolaget, vi är ett indiebolag som gör vad vi vill och när vi har intäkter från Myst kan vi lägga tid på andra titlar som inte hela tiden måste bli succéer. Det gör oss friare. Myst finns även till PC och finns under Game Pass för de som är nyfikna. Årets iPhone-app: Toca Life World Årets iPhone-app kommer från de svenska utvecklarna Toca Boca, som vi skrev om för första gången för över tio år sedan. Toca Boca alltså, inte Toca Life World för det är betydligt nyare. Alla Toca Bocas spel handlar om att leka och det är viktigt att det inte finns några regler. Så klart finns det begränsningar i spelen men vad som är rätt och fel är upp till barnen som spelar. I spelet får barnen bygga sina egna karaktärer, sitt eget hem och utforska över 100 platser. Jag snackar lite med Mathilda Engman på Toca Boca. Hon berättar att det där med inga regler är viktigt i deras världar, pekfingrar är inget som hör hemma där. Man lyssnar också mycket på barnen och vad de har för synpunkter, inte bara om hur spelet fungerar just nu utan också när det kommer till utvecklingen av spelet. Vi pratar lite om pandemin och det där med att låta vara barnen vara med i utvecklingen, vilket ju är svårare när man inte kan träffas. – Vi gör väldigt mycket användartester och självklart gör vi fler digitala nu jämfört med tidigare. Men det fungerar riktigt bra, vi får ju då också besöka barnen och deras familjer och se hur de använder Toca Life World. Barnen vill oftast vara sig själva i spelet och inte någon fantasikaraktär, det märker vi både i spelet och från det som delas från spelet. Här är alla vinnare av årets App Store Awards: Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

MBKHD tycker till om alla Google-telefoner
Nexus 4, alltså. Vilken lur!

MKBHD har tidigare släppt en rackabajsare till video där han snabbrecenserar alla Apples iPhone och nu verkar det vara dags för Googles telefoner att hamna under luppen. Han kikar på alla telefoner från G1/Dream till Pixel 6 och går igenom vad för ändringar som gjorts mellan lurarna. Vilken var er favorit? Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Belkin släpper laddplatta med MagSafe
Har även stöd för att snabbladda Apple Watch Series 7

Belkin har släppt en ny laddplatta för Apple-prylar som fått namnet "BoostCharge Pro 3-in-1 Wireless Charging Pad". Med den blir det möjligt att ladda upp någon av de senaste iPhone-modellerna, ett AirPods-fodral samt en Apple Watch samtidigt. Belkins nya laddplatta är försedd med MagSafe som ger möjlighet att ladda iPhone 12- och 13-modeller med 15W, en qi-laddare för AirPods-fodral, eller något annat som har stöd för qi-standarden, samt en Apple Watch-laddare som är försedd med stöd senaste Apple Watch-modellens snabbladdning. Det ser ut att vara en rätt läcker lösning för den som gillar Apples ekosystem men laddplattan är inte helt billig. "BoostCharge Pro 3-in-1 Wireless Charging Pad" är inte släppt i Sverige än men i USA kostar den 150 dollar. Det gör att den sannolikt lär kosta säkerligen 1500 kronor eller mer om eller när den släpps här. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

iPhone 13 Pro får äntligen manuellt makroläge
Apple fixar en knapp med iOS 15.2

En av de nya funktionerna med kameran i iPhone 13 Pro är att ultravidvinkel-sensorn kan ta makrobilder. När telefonerna släpptes var det dock många som inte var helt nöjda med det automatiska bytet mellan huvudkameran till ultravidvinkel när motivet var tillräckligt nära. Med iOS 15.1 lade Apple till möjligheten att stänga av det automatiska bytet, men då försvann makroläget mer eller mindre helt och hållet. I iOS 15.2 verkar man dock ha nått den optimala lösningen, med en knapp som dyker upp längst ner i vänstra hörnet när telefonen känner av att motivet är tillräckligt nära. Tumnagel
40.3°
+
Hugo Engström
0

iPhone med USB-C såldes för 86.001 dollar
Bra betalt för en kontakt

Världens första iPhone med USB-C har väckt en del uppmärksamhet de senaste veckorna, suget efter en verkar helt enkelt riktigt stort. (Kom igen Apple, släng lightning åt skogen nu!) Hur som helst så la skaparen av enheten ut den på eBay och fick rejält med kosing för den, 86.001 dollar för att vara exakt. Det är ungefär 750.000 kronor. Rätt betalt för en iPhone X med en annan kontakt. Med en vanlig kontakt kan man få en iPhone X för runt 3000 kronor på Blocket i dag, så man betalar alltså runt 747.000 kronor för den där kontakten. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Stor kamerajämförelse mellan iPhone 13 Pro och Pixel 6 Pro
The Verge har tagit 2 000 bilder

I denna video har Becca Farsace från The Verge tagit 1 000 bilder med Apples iPhone 13 Pro och ytterligare 1 000 bilder med Googles Pixel 6 Pro, för att förhoppningsvis kunna utse en vinnare. Kort sagt är huvudkamerorna nästan precis lika bra, ibland tar iPhone bättre bilder, ibland tar Pixel bättre bilder. Telefoto-kameran verkar dock vara bättre på Pixel 6 Pro, bilderna är skarpare och zoomen sträcker sig till 4x, till skillnad från iPhones 3x. Ultravidvinkeln på iPhone är snäppet bredare (120 vs. 114 grader) och tar bilder med mer kontrast än Pixels ultravidvinkel. För video är iPhone fortfarande bäst i de allra flesta scenarier. Tumnagel
39.1°
+
Hugo Engström
0

Apples mjukvaruchef: Sideloading är skurkarnas bästa vän
Protesterar EU:s förslag att låta folk installera vad de vill på sina mobiler

Craig Federighi, Senior Vice President of Software Engineering på Apple, höll nyligen ett tal i samband med Web Summit 2021 där han pratade om hur farligt det skulle vara om folk skulle få installera appar manuellt på sina iOS-enheter. Mer specifikt pratades det om hur problematiskt EU:s förslag att låta tredjepartsbutiker existera på iOS då detta skulle öppna upp för skurkar att attackera iOS-användare världen över. Federighi sade bland annat att sideloading är cyberskurkarnas bästa vän samt att om sådant skulle dörrarna öppnas ordentligt för skadlig mjukvara. Federighi menar att om Apple skulle låta tredjepartsbutiker äntra iOS så skulle det bli lättare för skurkutvecklare att sprida skadlig mjukvara via appar då Apple inte kan säkerställa att det sker en grundlig genomgång av apparna i fråga. Apple har i vissa fall varit lite slarviga med sin granskningsprocess och släppt igenom appar som inte borde finnas på App Store, men situationen skulle bli värre med tredjepartsbutiker då det skulle vara lättare att ladda upp fejkade versioner av populära appar. Det har pratats om hur Apple skulle kunna implementera sideloading på iOS utan någon större risk för användaren. Mer specifikt genom att använda samma Gatekeeper-system som macOS använder där operativsystemet granskar apputvecklarens signatur för att se om mjukvaran är genuin. Men det kanske skulle vara lika meckigt för företaget att implementera som att peta in en USB-C-port i iPhone. Givetvis finns det en anledning för Apple att inte vilja tillåta tredjepartsbutiker och sideloading på iOS. Detta skulle göra att utvecklare har möjlighet att kringgå Apples ständigt kritiserade 30 procents avgift på digitala köp, vilket hjälper Apple att ständigt bråka med Microsoft om förstaplaceringen om att vara världens högst värderade företag. Federighis snack hittar ni för övrigt 7 timmar och 31 minuter in klippet nedan. Tumnagel
25.9°
+
André Stray
0
Nästa sida